در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی مطرح شد؛  صادارت ریالی با افغانستان آزاد شود/ نگاه حمایتی مسئولان به مرزنشینان کم رنگ است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند گفت: در بازار افغانستان نقل و انتقال پول فراهم نیست لذا پیشنهاد می شود تا صادرات ریالی آزاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی امروز (۸ بهمن) با حضور استاندار خراسان جنوبی و فعالان اقتصادی برگزار شد.

محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند با اشاره به نقش توسعه صادارت و اهمیت آن در رونق اقتصادی استان، گفت: با توجه به مرز مشترک با کشور افغانستان نیاز است از این ظرفیت برای توسعه مبادلات و تجارت بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه دولت افغانستان برای چهار قلم کالایی اساسی صادراتی استان از جمله آهن الات، کاشی و سرامیک، سیمان و مشتقات نفتی محدودیت های ایجاد کرده است، افزود: در بازار افغانستان نقل و انتقال پول فراهم نیست لذا پیشنهاد می شود تا صادرات ریالی آزاد شود.

احتشام خواستار انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین استانداری، اتاق بازرگانی و صندوق ضمانت کنسولگری هرات و کابل شد تا ریسک تجاری پوشش داده شود.

محمد علی خاشی، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۰ بخش نامه در زمینه محدودیت صادرات انواع کالاها ابلاغ شده، اظهار کرد: صدور این بخش نامه ها با تاثیرات منفی موجب سلب اعتماد تجاری می‌شوند که باید راهکار دیگری برای این مهم در اتخاد شود.

وی با بیان اینکه هر ساله در مقاطعی با محدودیت هایی از طرف افغانستان مواجه بوده ایم و این به نفع ما نیست، افزود: در حالت عادی روزانه ۷۰۰ کامیون از مرز خروجی داشته ایم که اکنون مجموع خروجی به کمتر از ۱۰۰ کامیون کاهش یافته است.

خاشی ادامه داد:  در حال حاضر شرایط واحدهای تولیدی و کارگران  بسیار سخت است و باید با پیگیری‌ و رایزنی‌های دیپلماسی با جدیت برای حل این مشکلات انجام شود.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: ادامه روند محدودیت های صادراتی از مرزهای خراسان جنوبی موجب می شود سرمایه‌گذاری‌ها در بازارچه های مرزی استان راکد بماند.

غلامحسین جهانی، دبیر اتاق تعاون خراسان جنوبی در این جلسه با تاکید بر اینکه اگر مشکلات جذب سهمیه ارزی مرزنشینان حل شود تراز تجاری استان بهبود می‌یابد و با افزایش واردات بهانه از طرف افغانستانی گرفته می شود، گفت: مشکلات مالیاتی سال ۹۵ که به دلیل جهل به قانون اتفاق افتاده باعث قفل شدن سامانه ثبت شرکت ها شده است.

اسدالله اسعدزاده، رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم احصاء مشکلات و موانع مرزنشینان، اظهار داشت: مشکلات مرزنشینان در سه بخش مباحث درون سازمانی، قانونی و مدیریت دورن استانی برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ارفاقی و حمایتی مسئولان استان به مرزنشینان کم رنگ است، گفت: باید جلسه ای ویژه برای رسیدگی و حل مشکلات مرزنشینان برگزار شود.

اسعدزاده با بیان اینکه باید دبیرخانه مشترک سه اتاق اصناف، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی در استان راه اندازی شود، عنوان کرد: سهمیه سوخت مرزنشینان در چندین ماه گذشته معوق مانده که باید برای جذب آن تلاش شود.

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی تاکید کرد: نباید شاهد باشیم که با مصوبه ای غیرکارشناسی تنها یک دلار از صادرات و واردات توسط مرزنشینان انجام شود.

غلامرضا قوسی، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ۳۷۰ روستای مرزی در حال خالی شدن هستند و این تهدیدی برای شهرستانهای مرزی است، گفت: درآمد روستاهای مرزی به کشاورزی و دامپروری و بازارچه های مرزی برمی گردد که توجه به بهبود وضعیت اقتصادی روستاهای مرزی به ماندگاری جمعیت در این مناطق و امنیت مرز کمک می‌کند.

وی با اشاره به تلاش دولت برای رفع ممنوعیت صادرات برخی کالاها، عنوان کرد: نباید اقتصاد مرز را تنها به بازارچه های مرزی محدود و گره بزنیم بلکه باید توجه داشت که محصولات بخش کشاورزی با نیاز غذایی جامعه ارتباط مستقیمی دارد.

مهدی نباتی، مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی نیز در پایان به بیان اینکه متاسفانه برخی از غرفه داران اظهارنامه مالیاتی ندادند که این امر منجر به بروز مشکلاتی برای آنان شده است، افزود: بیشتر این مشکلات مربوط به مودیانی بوده که خودشان متخلف شدند.

وی بیان داشت: به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی از ابتدا تا اواخر بهمن ماه امسال جرائم مالیاتی ۱۰۰ درصد بخشوده می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*