درخواست استاندار از اعضای ستاد ساماندهی جوانان خراسان جنوبی: پمپاژ امید

سومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان در سال ۹۷ به شکل متفاوتی آغاز شد چرا که در همان ابتدای جلسه دستور کار اول آن در زمینه گزارش عملکرد فرمانداری طبس و دادگستری استان بود که مسئولان مربوط حضور نداشتند و به همین دلیل استاندار خراسان جنوبی با اظهار نارضایتی از این ناهماهنگی در ابتدای جلسه از اعضای عضو ستاد خواست تا هر کدام سه اقدام شاخص در بخش جوانان خود را در ۶ ماه ابتدای سال بیان کنند.
پرداخت تسهیلات به طرح های جوانان
مدیرکل ورزش و جوانان استان در پاسخ به سوال استاندار گفت: طی تفاهم نامه ای که وزارت ورزش و جوانان با دو صندوق کارآفرینی امید و رسالت داشته است وام هایی را به جوانان پرداخت کرده ایم. مهران سرپرست تصریح کرد: از صندوق کارآفرینی امید تا کنون ۴۵۰ میلیون تومان به ۱۰ طرح مصوب شده تسهیلات داده شده است و از صندوق رسالت نیز به ۵ طرح ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات داده ایم. به گفتۀ وی همچنین ۷۶ میلیون تومان کمک های بلاعوض به ۱۱ طرح داشته ایم.
راه‌اندازی شبکه مشاوره
رئیس دانشگاه بیرجند نیز عنوان کرد: شبکه مشاوره را در دانشگاه بیرجند و خوابگاه های استان راه‌اندازی کرده‌ایم تا در سطح دانشگاه آسیب‌های اجتماعی کنترل شود. احمد خامسان تأکید کرد: باید با حفظ تمام حریم‌های شرعی فضای شادی را برای دانشجویان مهیا سازیم و اشتغال آفرینی از دیگر برنامه‌های دانشگاه بیرجند است چون معتقدیم باید محیطی را برای دانشجویان مهیا کرد که با حفظ عزت از حداقل حقوق درآمدی در دوران تحصیل بهره‌مند شوند. از آنجایی که بیشتر خدمات دانشگاه ها مانند هم است دیگر دانشگاه های علوم پزشکی، صنعتی و پیام نور گزارشی ارائه ندادند.
همچنین از ۲۰ دستگاه عضو این ستاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تبلیغات اسلامی، محیط زیست، هلال احمر، میراث فرهنگی، بهزیستی و فنی و حرفه ای هم گزارش عملکردشان را ارائه کردند و دیگر دستگاه ها حضور نداشتند.
۲ برابر شدن تسهیلات استانداری در بخش جوانان
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه استانداری یک‌ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در راستای کاهش آسیب اجتماعی و تقویت نشاط اجتماعی اختصاص داده است، گفت: این مبلغ نسبت به سال گذشته که ۸۹۰ میلیون تومان بود افزایش ۲ برابری داشته است. مژگان شریفی تصریح کرد: از این مبلغ امسال ۱۰۰ میلیون تومان برای کودکان کار، ۴۰۰ میلیون تومان برای ارتقای مشارکت اجتماعی، ۱۰۰ میلیون تومان برای هیئت اندیشه‌ورز، ۱۵۰ میلیون تومان برای کاهش طلاق، ۱۵۰ میلیون تومان برای مفاسد اخلاقی، ۵۰۰ میلیون تومان برای مناطق حاد و بحرانی و ۱۵۰ میلیون تومان برای متکدیان اختصاص یافت. وی اضافه کرد: سال گذشته در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ۲ میلیارد و ۸۶۷ میلیون تومان از سوی وزارت کشور به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی اختصاص یافته بود. به گفتۀ وی طرح توسعه هیئت‌های ورزشی با تخصیص ۱۷۵ میلیون تومان و توسعه ورزش در مدارس شبانه‌روزی دختران در حال اجرا می باشد.
پمپاژ امید و نشاط داشته باشیم
استاندار خراسان جنوبی بعد از اتمام سخنان مسئولان دستگاه های اجرایی گفت: فقط برخی از دستگاه ها سه اقدام شاخص خود را به صورت کمی و کیفی بیان کردند و باقی به ارائه گزارش عملکرد خود پرداختند. محمدمهدی مروج الشریعه افزود: هدف از این سوال که سه کار شاخص خود را بگویید این بود که شما همیشه آمادگی این را داشته باشید تا عملکردهای شاخص خود را به صورت کوتاه، خلاصه و کمی و کیفی در بخش جوانان بیان کنید و دوم اینکه نشاط اجتماعی را گسترش دهید تا پمپاژ حداقلی امید را داشته باشید. به گفتۀ وی ایجاد نشاط و شادمانی در جوانان به ویژه اکنون که روحیه یأس و ناامیدی و پمپاژ مسائل منفی هر روز ذهن جوانان را پر می کند، لازم است. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۹۶ گروه معاند ضدانقلاب، نظام، مردم، ملت و ایران وجود دارد که هدف تمامی آنها تجزیه ایران و جوانان است و باید به جای پمپاژ یاس که به اندازه کافی وجود دارد و حتی برخی عناصر داخلی خواسته یا ناخواسته مطالبی طرح می کنند، حداقل امید پمپاژ شود و مراسم متنوع مناسب با شئونات برای قشر جوان جامعه برگزار شود.
اعتمادسازی بین جوانان
مقام عالی دولت در استان عنوان کرد: امروز مهمترین مساله در حوزه جوانان نوع آگاهی بخشی به جامعه است لذا ابتدا باید اعتماد جوان و این سرمایه های اجتماعی را جلب کرد. مروج الشریعه تصریح کرد: آگاهی بخشی این نیست که ظرف ذهنی جوان را با حجم انبوهی از داده های بی ربط یا باربط پر کرد چرا که نه جوان اجازه این کار را می دهد و نه چنین کارایی در جامعه وجود دارد. وی افزود: آگاهی بخشی به معنای ایجاد سایت، جزوه، بارگذاری مطالب در سایت، کانال و از این قبیل نیست بلکه این امور بافته و ساخته ذهن ماست لذا باید بخشی که جوان احساس بیگانگی کرده یا فاصله می گیرد را شناسایی و رفع کنیم. به گفتۀ وی بخشی از منابع در مسیرهایی هزینه می شود که جوان را از درون آسیب های اجتماعی بیرون آوریم یا حداقل تلاش می کنیم به لبه پرتگاه آسیب ها وارد نشود. استاندار گفت: دستگاه های اجرایی ذیربط استان باید فعالیت ها و برنامه های مختلفی که در حوزه نسل جوان انجام می دهند را ارزیابی کنند. مروج الشریعه تاکید کرد: هنرمندی این است که دستگاه های ذیربط فضای اعتمادسازی را ایجاد کنند و همه حرف هایی که توسط جوان گفته می شود تحت تاثیر شبکه های مجازی یا از روی عناد نیست، جوان حرف، انتظار و خواسته هایی دارد که باید بشنویم و این قدرت تحمل را داشته باشیم که انگ های مختلف به او نزنیم. وی بیان کرد: ما در این نشست ها در استراتژی ها سیر می کنیم اما جوان در میدان عمل است و آنچه از دستش برآید اقدام عملی انجام می دهد. به گفتۀ وی می توانیم جوانان را در تشکل های مناسبی گردآوری و به آنها احترام بگذاریم، حتی کسی که شهامت دارد اما مودبانه همه بحث ها را در قالب یک مخالف مطرح می کند و باید مورد احترام واقع شود چون سیره و سنت ائمه نیز همین است و با هدف گذاری مشخص با حضور جوانان اهداف نظام هم پیش می رود لذا دستگاه های اجرایی آگاهی بخشی به جامعه را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
مشکل عدم اطلاع رسانی
استاندار خراسان جنوبی گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان باید یک کانال به نام دبیرخانه یا ستاد ساماندهی امور جوانان ایجاد کرده و اقدامات، فعالیت ها و برنامه های این حوزه توسط دستگاه های اجرایی اطلاع رسانی شود. مروج الشریعه افزود: عمده ترین مشکل ما عدم اطلاع رسانی است و لااقل با اطلاع رسانی درست جامعه جوان در جریان برنامه ها و فعالیت ها قرار می گیرد و حتی اگر مشمول فعالیت نباشد اما متوجه می شود اقدامی در حال انجام است.
وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی با اطلاع رسانی درست باید بازخورد اقدامات خود را در جامعه ببینند و مجموعه اقداماتی که در حوزه های آموزشی، بازدیدهای میدانی، ورک شاپ ها و سایر انجام می شود بسیار اثربخش است. به گفتۀ وی راه اندازی تالارهای گفت و گو در دانشگاه های استان نقس مهمی دارد و برگزاری تالارها در زمینه های مختلف سبب رضایتمندی جوانان می شود. مقام عالی دولت در استان ادامه داد: همچنین ارتقای طرح های اقتصادی که برای دانشجویان وجه غالب داشته باشد می تواند در دانشگاه ها ایجاد رضایتمندی جوانان را به همراه داشته باشد که یکسری منابع توسط دولت در این زمینه تعیین شده است. مروج الشریعه بیان کرد: حداقل سه وزارتخانه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و علوم، تحقیقات و فناوری متولی حوزه جوانان هستند و با چنین پشتوانه ای دستگاه های اجرایی ذیربط استان باید در انسجام بخشی به مرام نامه یا برنامه مشخص برای جوانان اقدام کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*