فرودگاه بیرجند آماده اعزام ۱۹ کاروان حج تمتع ولیمه حج برای کنگره شهدا

امسال زائران حج تمتع استان بخشی از ولیمه سفر خود را به کنگره شهدا اهدا می کنند. مدیر حج و زیارت استان گفت: همچنین در اقدامی بسیار ارزشمند و کاملا خودجوش در راستای اقدامات خیرخواهانه ای که طی سال های گذشته زائران حج تمتع استان انجام می دادند امسال نیز بخشی از هزینه ولیمه زائران به امور فرهنگی کنگره ۲ هزار شهید استان با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و با هماهنگی برگزار کنندگان این کنگره اختصاص می یابد. ابوالفضل نوفرستی افزود: تاکنون اطلاعات مربوط به ۲ هزار و ۶۳۲ زائر حج تمتع استان برای روادید ارسال شده و در مجموع امسال ۲ هزار و ۶۴۹ زائر از خراسان جنوبی برای حج تمتع اعزام خواهند شد. وی در نشست خبری روز گذشته افزود: تعداد زائران امسال حج تمتع استان نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش دارد که این تعداد در قالب ۱۹ کاروان شامل ۲ کاروان اهل سنت و ۱۷ کاروان تشیع که همگی مدینه بعد هستند با ۹ پرواز عازم عربستان خواهند شد. به گفته وی زائران استان برای دومین سال پیاپی از فرودگاه بین المللی بیرجند عازم سفر حج تمتع می شوند و براساس برنامه پروازی سازمان هواپیمایی تاریخ اعزام آنان از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه طی سه روز انجام می شود و طول سفر زائران نیز بسته به مجوز پروازها بین ۲۸ تا ۴۰ روز در نوسان خواهد بود.
نوفرستی اضافه کرد: جوانترین زائر حج تمتع استان در سال جاری ۱۷ ساله و مسن ترین زائر ۹۰ ساله است و میانگین سنی زائران استان نیز ۵۵ سال می باشد.
زائران و  یاد ۲ هزار شهید استان
وی با اشاره به رخداد بزرگ فرهنگی استان یعنی برگزاری یادواره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی، ادامه داد : زائران حج تمتع استان نیز در راستای گرامیداشت نام و یاد شهدا به نوعی مشارکت می کنند و شورای فرهنگی کاروان ها اسامی ۴۶سردار شهید استان را روی کاروان ها گذاشته اند که حرکتی نمادین است. علاوه براین دیدار با خانواده های شاهد و برگزاری جلسات زائران بر سر مزار شهدا نیز در دستور کار می باشد و بخشی از جلسات شورای فرهنگی کاروان ها نیز در منازل خانواده های شاهد کاروان ها برگزار و تمثال مبارک شهدا هم به صورت فیلم و سی دی در جلسات آموزشی نمایش داده شده است.
زائران و حمایت از کالای ایرانی
وی افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خرید و حمایت از کالای ایرانی نیز سازمان حج و زیارت با همکاری بعثه مقام معظم رهبری ، پویش برکت به خانه را راه اندازی و بستر تهیه ملزومات و سوغات زائران سفر حج تمتع با خرید کالاهای با کیفیت داخلی از طریق سیستم «دی جی» کالا به عنوان بزرگترین سامانه های فروش کالا در فضای مجازی فراهم کرده است. وی اضافه کرد: علاوه براین حج و زیارت استان با همکاری دستگاه های اجرایی متولی، نمایشگاه عرضه ملزومات و سوغات زائران که محصول تولید کنندگان خراسان جنوبی می باشد را در حاشیه همایش سراسری زائران حج تمتع استان که روز جمعه ۲۲ تیرماه در محل جدید احداث نمایشگاه های دائمی خراسان جنوبی در بیرجند برپا می کند که این نمایشگاه ۵ روز دایر خواهد بود.
داروهای ممنوعه در سفر حج تمتع
نوفرستی از آمپول های پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرمی و مورفین ۱۰ میلی گرمی و قرص های متادون ۵ و ۲۰ میلی گرمی و ترامادول و استامینوفن کدئین و شربت اکسیکتورانت کدئین به عنوان داروهای ممنوعه برای زائران حج تمتع نام برد و از زائران خواست برابر قوانین عربستان که در جلسات آموزشی تبیین و تشریح می شود، خود را آماده سفر معنوی حج تمتع کنند تا مشکلی در طول این سفر برای آنان پیش نیاید. وی افزود:  ۲۶۰۰ زائر از استان به صورت هوایی به عتبات عالیات عراق اعزام شده اند.
تسهیلات برای اعزام بازنشستگان به عتبات
وی افزود: در بحث عتبات عالیات، بازنشستگانی که قصد استفاده از تسهیلات قرض الحسنه اعزام به این سفر معنوی را دارند، باید در سیستم سازمان توانمندسازی بازنشستگان ثبت نام نموده و در ادامه با مراجعه به یکی از دفاتر زیارتی استان در سامانه عتبات ویژه بازنشستگان ثبت نام کنند و از تسهیلات قرض الحسنه برای این سفر برخوردار شوند.
۱۸ پرونده اعزام کاروان های غیرمجاز
مدیر حج و زیارت استان گفت: به دنبال شکایات جمعی از زائران استان که با کاروان های غیر مجاز به عتبات عالیات سفر کرده اند، ملزم به پیگیری شدیم که منجر به تشکیل ۱۶ پرونده در دادگستری استان و ۲ پرونده در دادگاه ویژه روحانیت مشهد شد و نتایج خوبی حاصل و مجازات هایی نیز برای متخلفان در نظر گرفته شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*