خراسان جنوبی زادگاه ۸ گونه گربه سان ایران : «یوز» تنهایی را برگزید

امروز از ۱۰ گونه گربه سان در ایران ۸ گونه باقی مانده است. استان خراسان جنوبی با پهنه ای خشک و کم باران حالا شده است سرپناه این ۸ گونه گربه سان وحشی که به این نتیجه رسیده اند شاید ، آدم های کویرفکری برای جلوگیری از انقراضشان کنند. البته به شرطی که آن ۷ گونه پای درد دل یوزمان ننشینند و ندانند که قول های تهرانی ها برای یوز پلنگی که به مناطق حفاظت شده استان پناه آورده، عملیاتی نشده و او نیز دست از زادآوری برداشته است.
روز سوم مارس مقارن با ۱۲ اسفند به عنوان روز جهانی حیات وحش از طرف سازمان ملل متحد نامگذاری شده است که در شعار امسال بر مشارکت مردمی برای حفاظت از گربه‌سانان تاکید شده است. پنجشنبه گذشته سازمان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با برگزاری تور یکروزه بازدید از حیات وحش ارک و گرنگ، توضیحاتی درباره شرایط این گونه های جانوری با حضور معاون نظارت و پایش حیات وحش این سازمان و جمعی از محیط بانان منطقه و نیز مدیریت محیط زیست شهرستان خوسف ارائه داد.
مهندس بهمن مودی با اشاره به اینکه از خانواده گربه سانان تاکنون ۱۰ گونه در ایران شناسایی شده است که دو گونه آن (ببر مازندران و شیر ایرانی) منقرض شده گفت : خوشبختانه در استان خراسان جنوبی ۸ گونه گربه سان وحشی شامل یوزپلنگ، پلنگ، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و سیاه گوش مشاهده شده که در کل ایران بی نظیر است
وی با اشاره به پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس به عنوان بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور، گفت: منطقه نایبندان طبس یکی از زیستگاه های اصلی گونه منحصر به فرد و در معرض خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی است که در سال ۹۶ مأموران یگان حفاظت محیط زیست در پنج مرتبه پوزپلنگ را با چشم غیر مسلح مشاهده کردند.
وی یادآور شد: با توجه به نصب ۵۲ دوربین تله ای در منطقه و کنترل و پایش آنها کارشناسان این اداره کل به این باور رسیدند که به طور قطع ۵ قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس زیست می کنند. البته معیارهای دیگری نیز داریم که احتمالات را بیشتر از این دانسته و تا ۸ و یا ۱۰ قلاده نیز تخمیر می زنند.
او با اشاره به اقدامات حفاظتی که برای حفاظت و حراست از این گونه ها در استان انجام می شود، افزود: در همین راستا دو طرح پژوهشی شامل بررسی و تعیین شبکه پایش یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش نایبندان و مطالعه مقدماتی در شناسایی زیستگاه های گربه شنی در سطح استان خراسان جنوبی انجام شده است. به گفته این مسئول تاکنون قول هایی که برای کمک به یوز ایرانی داده شده است در این استان تنها در حد بیمه تکمیلی محیط بانان منطقه، دادن چند جفت کفش و لباس و تورهای مسافرتی بوده است.
مودی که از کاهش حیوان جبیر به عنوان غذای اصلی این حیوان در دشت های استان و مناطق محافظت شده به شدت نگران است به خبرنگار ما گفت: کم آبی و خشکسالی خوراک این حیوان را کاهش داده و در بخش هایی نیز جبیر از سمت دشت ها به دل کوه ها پناه برده است که دنبال کردن و شکارش توسط یوز سخت شده ، بر این اساس وقتی غذا کم می شود زاد و ولد نیز در این حیوان کاهش می یابد.
وی با توجه به کاهش زادآوری او در شرایط کاهش غذا تاکید می کند: همین الان اگر از من بپرسید برای حفاظت از یوز چه اعتباری لازم دارید می گویم دو میلیارد تومان، و باید یادآوری کنم این مبلغ سرمایه گذاری برای جانوری است که جهان خواهان داشتن آن است.
مودی معتقد است تا زمانی که همه مسئولان کشوری به این نتیجه نرسند که خراسان جنوبی می تواند این حیوان بی نظیر را نجات دهد، اعتباری به این استان سرازیر نخواهد شد این در حالیست که چند سالی می شود که برای حفاظت از یوز کمپینی نیز تشکیل شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*