روانشناسی رنگ ها جواب می دهد

در این بلبشو بازار که بسیاری ها از فال قهوه گرفته تا کف بینی کاسبی می کنند، روانشناسی رنگ ها هم طرفداران زیادی دارد . اما به راستی می شود از روی رنگ ها پی به شخصیت آدم ها برد؟ پاسخ مثبت است، گرچه نمی شود از روی رنگها همه چیز یک آدم را فهمید اما تا اندازه ای می شود برخی از خصوصیات فردی و بیماری ها را شناخت، در ادامه به برخی از این خصوصیات اشاره خواهیم کرد.
ما بطور طبیعی شاید همه رنگها را دوست داشته باشیم و مثلا برای پوشش خودمان یک روز از رنگ های روشن استفاده کنیم و یک روز رنگ های تیره بپوشیم. این انتخاب ها تا اندازه ای به حال روحی مان بر می گردد که اگر ناراحت باشیم ناخودآگاه به سمت رنگ های تیره گرایش داریم و اگر شاد باشیم شاید سفید یا رنگ های روشن را انتخاب کنیم. ما معمولا رنگ های مختلف را بنا به کاربردهای مختلف انتخاب می کنیم یعنی شاید قرمز را برای رنگ مبلمان مناسب بدانیم ولی لباس قرمز نپوشیم با این وجود هر فرد یک رنگ ویژه دارد و این همان رنگی است که پرده از برخی خصوصیات او بر می دارد.
افسرده ها چه رنگی می پوشند؟
افرادی که بیماری افسردگی دارند گرایش عجیبی به رنگ مشکی و سرمه ای تیره نشان می دهند این افراد معمولا لباس های تیره و بخصوص مشکی را برای مدت زیادی می پوشند و اگر کمد لباس هایشان را نگاه کنید به ندرت رنگ های روشن خواهید دید، اگر می خواهیم از روی رنگ لباس به افسردگی افراد پی ببریم باید دقت کنیم که فرد مشکی را برای مراسمی خاص انتخاب نکرده باشد چرا که در همین خراسان جنوبی مناطقی هست که بعد از مرگ عزیزان صاحبان عزا تا چهل روز مشکی می پوشند و این علامت افسردگی نیست. افرادی که تازه نامزد کرده اند معمولا روشن می پوشند و اگر در یک قرار عاشقانه فرد با لباس مشکی حاضر شود علامت خوبی نیست چرا که انسان وقتی شاد است و به دیدار افرادی می رود که دوستشان دارد از لباس سفید و یا رنگ های لطیف تر استفاده می کند. روانشناسان می گویند انتخاب رنگ سیاه به این دلیل است که آدم دل چرکین و ناشاد است. پس اگر نامزد شما مرتب لباس تیره می پوشد شاید افسرده باشد.
ایران و رنگ های شاد
روایت است که ایران اولین کشوری بود که مردمش به پوشیدن رنگ های شاد گرایش یافتند، گویا خسرو پرویز دستور داده بود تا مردم رنگ های شاد بپوشند و به مردم می گفت: رنگ ها را از طبیعت یاد بگیرید، وقتی به طبیعت نگاه می کنیم اغلب رنگ های شاد می بینیم، سبز، زرد ، سفید، قرمز ، آبی و… که نشان می دهد خداوند ما هم رنگ های شاد را بیشتر دوست دارد و خیلی کم از رنگ سیاه در آفرینش استفاده کرده است. روزگار امروز مردم ما شاید با دوران خسرو پرویز متفاوت باشد و دیگر ایران جزو کشورهای پیشتاز در این عرصه به حساب نیاید ، علت قهر ما با رنگ ها احتمالا دلایل زیادی دارد اما با وجود اینکه کاربرد رنگ های تیره در محیط زندگی ما بیشتر شده است نمیتوان منکر این شد که انسان بطور طبیعی به رنگ های شاد گرایش دارد.
وسواسی ها چه رنگی می پوشند؟
افرادی که به بیماری وسواس مبتلا هستند بیشتر از رنگ های چرک تاب استفاده می کنند مثلا سبز تیره رنگ مورد علاقه این افراد است، دلیل روانشناسی آن حساسیت این بیماران به تمیزی است و گویا با انتخاب این رنگ ها می خواهند کثیفی ها را کمتر ببینند!
آیا پوشیدن لباس های هزار رنگ معنا دارد؟
زنان از کودکی تا پیری هر رنگی را می توانند بپوشند و پوشیدن لباس های رنگارنگ برای خانم ها بسیار هم زیباست اما اگه مردی شلوار ۷ رنگ پوشید کاملا بیمار است ! مردهای سالم هرگز یک پیراهن صد رنگ نمی پوشند و اگر چنین فردی در اطراف شماست حتما اختلال روانی دارد که باید معالجه شود .
در عوض بعضی از مردم هستند که از آن طرف بام افتاده اند و هیچ رنگی را دوست ندارند یعنی برایشان فرق نمی کند سبز بپوشند یا خاکستری! این گروه هم بیمارند و باید معالجه شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*