شناسایی ۳۱ محدوده معدنی مستعد در خراسان جنوبی

نتیجه مرحله اول ژئوفیزیک هوایی در خراسان جنوبی باعث شناسایی ۳۱ محدوده معدنی مستعد شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۲ وزارت مربوطه برنامه هایی برای توسعه ظرفیت و زیرساخت های معادن خراسان جنوبی اجرایی کرد، گفت: سازمان توسعه معادن و زمین شناسی کشور دو پروژه مطالعات ژئوفیزیک هوایی را در سال های ۹۳ و ۹۵ با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان در استان اجرایی کردند که نتیجه مطالعات سازمان زمین شناسی؛ شناسایی ۳۱ محدوده معدنی مستعد در خراسان جنوبی است که مرحله بعدی آن اکتشاف خواهد بود. «شهرکی» با اشاره به اینکه ظرفیت ها و ساختار اطلاعات معدنی در استان به خوبی شناسایی نشده است، افزود: ما نتوانسته ایم به خوبی از این ظرفیت بالای معدنی استفاده کنیم و صنایع بالادستی آن را ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه مواد اولیه سیمان قاین از خراسان رضوی تأمین می شود، ادامه داد: تا تعاملات نباشد نمی توان صنعتی را در کشور نگه داشت. وی تأکید کرد که تکلیف اندیس های معدنی خراسان جنوبی نیز مشخص شده است و ذخایر اقتصادی در این معادن می تواند صنایع بالادستی آن را ایجاد کند.
استحصال نمک
این مقام مسئول از شناسایی ۶۶۰ میلیون تن پتاس درمنطقه خور- شهرستان طبس خبرداد و عنوان کرد: با ایجاد کارخانه فرآوری در این منطقه می توان استحصال انواع نمک را داشته باشیم. «شهرکی» اضافه کرد: طرح توسعه ۱ میلیون تنی استخراج ذغال سنگ را هم داریم و این به علت نیاز کشور است که بخشی از ذغال سنگ را وارد می کند. وی ادامه داد: از سال گذشته استخراج ۴۰۰ هزار تن ظرفیت ذغال سنگ شروع شد که امیدواریم بتوانیم ظرفیت استخراج ذغال سنگ را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسانیم و برمبنای این بتوانیم خوراک کارخانه ذغال شویی کک را تأمین کنیم.
۱۲ تن استخراج واقعی معادن استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا به امروز ذخایر معدنی ما از ۲ به ۳ میلیارد تن افزایش یافته است، بیان کرد: صدور پروانه های بهره برداری معدنی ما بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است و استخراج واقعی بالغ بر ۱۲ میلیون تن در سال است. «شهرکی» تصریح کرد: در همین مدت بر فرآوری مواد معدنی برنامه ریزی کرده ایم. او به مواد معدنی مس که در شهرستان نهبندان با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن است، اشاره کرد و افزود: در حال برنامه ریزی مطالعاتی برای ایجاد واحد فرآوری مس در همین منطقه هستیم. وی با بیان اینکه مواد معدنی طلا یکی از شاخصه های خراسان جنوبی است، عنوان کرد: ۵ میلیون تن با عیار یک شناسایی شده و اکنون۱۰ هزار تن کانسنگ آن در حال آزمایش است که بتوانیم کارخانه فرآوری طلا را ایجاد کنیم. به گفتۀ وی استحصال مواد معدنی در این منطقه به علت پایین بودن عیار آن بسیار سخت است ولی با این وجود توسط بخش خصوصی ۱۴ تن مواد معدنی طلا شناسایی شده است. «شهرکی» خاطر نشان کرد که در حوزه معدن تا پایان ماه جاری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که عملکرد خوبی داشته ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*