اکراه برای ورود

به مناسبت فرا رسیدن نهم اردیبهشت ماه روز شوراها و شهر و شهروند همایشی با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از اعضای شوراهای اسلامی روستا ، شهر ، شهرستان و استان برگزار شد. استاندار در این جلسه با قدردانی از تلاش اعضای شوراهای اسلامی در مناطق مختلف استان که به رغم سختی کار و وجود مشکلات، کارهای مثمر ثمر زیادی انجام داده اند، گفت: تلاش ها و فعالیت هایی که در طول ۴ سال گذشته در شوراها انجام شده با فعالیت های ۱۰ ساله گذشته برابری می کند که بخشی از آن نتیجه کمک دولت و بخش عمده آن نتیجه پیگیری های اعضای شورا بوده است. مهندس علی اکبر پرویزی با تاکید بر اینکه وجود شوراها مشکلات ما را در مجموعه مدیریتی کاهش داده ، افزود: دولت تلاش دارد بدنه خود را کوچک سازی کند و من نیز در ابتدای ورود به استان خراسان جنوبی اعلام کرده ام که پروژه هایی مانند سالن های ورزشی در شهرها و مناطق روستایی باید واگذار شود و دربرابر آن پولی هم دریافت نمی کنیم.
عدم تمایل بخش خصوصی برای ورود به طرح های ناتمام
وی به وجود برخی مقاومت ها در بین دستگاه های اجرایی برای برون سپاری اینگونه پروژه ها اشاره کرد  و ادامه داد: در استان خراسان جنوبی طرح های ناتمام و تمام شده زیادی هست که قابلیت برون سپاری را دارد اما متقاضی بخش خصوصی که تمایلی برای ورود به آنها داشته باشد، یا وجود ندارد یا کم است. وی اذعان داشت: بسیاری از این پروژه ها حتی تا ۸۰ درصد قابلیت واگذاری را بصورت رایگان دارند و در ۲۰ درصد باقیمانده نیز می توانیم با شرایط بسیار خوب با متقاضیان به تفاهم برسیم که البته عدم تغییر کاربری آنها و عام المنفعه بودنشان باید حفظ شود.
آمادگی واگذاری امور به شوراهای موفق
استاندار خراسان جنوبی در ادامه به گوشه ای از فعالیت های دولت در استان اشاره کرد و گفت: واگذاری آبرسانی سیار روستایی به شوراها به رغم وجود برخی مقاومت ها و حاشیه ها  در همین راستا بوده که ما حاضریم به شوراهای موفق کمک مالی هم داشته باشیم و کارهای دیگری را به آنها واگذار کنیم.
اخذ مجوز بورس ایران برای پرداخت بدهی شهرداری ها
مهندس پرویزی به کمک قابل توجه دولت به شهرداری ها و تخصیص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بدهی دستگاه های اجرایی به این مجموعه اشاره کرد و افزود: استان خراسان جنوبی جزو اولین استان هایی بوده که مجوز بورس ایران را برای پرداخت بدهی شهرداری ها اخذ کرده است و روند پرداخت بدهی دستگاه های اجرایی به شهرداری ها هم چنان ادامه خواهد داشت.
انتقال مشکلات استان  به دور از هیاهو به دولت
وی با تاکید بر اینکه همیشه تلاش کرده ام مشکلات استان را بدون هیاهو به مجموعه دولت منتقل کنم، اذعان داشت: کمک های دولت به استان بی سابقه است و ما توانسته ایم از ردیف های متفرقه اعتبارات خوبی جذب کنیم. وی به پروژه های راه سازی و اتمام بیمارستان ها و اورژانس های ناتمام در استان و اقداماتی که در راستای انتقال آب به استان انجام شده، اشاره کرد و گفت: تمدید مهلت پرداخت اعتبارات مدیریت بحران استان که از سال گذشته باقیمانده بود هفته پیش دوباره در دستور کار قرار گرفت. وی به بودجه ۷۸ میلیاردی عمرانی از محل استانی که دو برابر و نیم بودجه کل استان است،  اشاره کرد و با بیان اینکه ما توانسته ایم بیش از ۳۰۰ میلیارد هم در این حوزه بگیریم،  افزود: برای جبران خسارات وارده به کشاورزان نیز تسهیلات خوبی دولت مصوب کرده است.
شوراها خود را درگیر کار شهرداری ها نکنند  
استاندار خراسان جنوبی در ادامه از اعضای شوراهای اسلامی خواست تا وعده های غیر عملی به مردم ندهند و در ادامه تصریح کرد: شوراها در چند ساله گذشته در شهرداری ها  ذوب شده اند و لازم است که بیشتر در بین مردم حضور داشته باشند و زیاد خود را درگیر کار شهرداری ها  نکنند. مهندس پرویزی در ادامه در پاسخ به اعتراض یکی از اعضای شورای شهر بیرجند نسبت به عملکرد برخی رسانه های استان در تخریب شخصیت ها گفت: مرور زمان همه چیز را روشن می کند و بهتر است صبر و تحمل بیشتری داشته باشیم و برای من هم از اینگونه سخنان گفته می شود ولی  من صبر کرده ام و تا روزی که بخواهم بروم هم پاسخ نخواهم گفت و مردم بعد از رفتن ما قضاوت خواهند کرد.
اعتبار ۲۷ میلیارد ریالی برای آبرسانی به روستاها
وی هم چنین در توصیه به مدیران ستادی خود در حمایت از شوراها و اعضای شورا افزود: شماها جور ما را هم می کشیدبنابراین دست شما را می بوسیم و نباید مدیران مزاحم کار شما باشند بلکه باید کمک کار شوند. وی به توزیع اعتبارات شهرستانی بر اساس محرومیت، جمعیت وتعداد روستاها در سال جاری اشاره کرد و اذعان داشت: تلاش می کنیم عدالت رعایت شود و اگر در وسط کار متوجه اشتباه شدیم روند کار را اصلاح می کنیم. استاندار خراسان جنوبی به پرداخت ۷/۲ میلیارد تومانی بیمه روستائیان اشاره کرد و با بیان اینکه این رقم به ۳ میلیارد افزایش می یابد ، گفت: برای اولین بار در آبرسانی روستایی ۲ میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان اعتبار گرفته ایم.
مطالبه گری شوراها فراتر از قانون نباشد
مهندس فرهادی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه مطالبه گری شوراها نباید ورای از قانون و بیش از حد باشد، گفت: خراسان جنوبی جزو استان هایی است که شوراها کمترین حاشیه ها را داشته اند. رئیس شورای اسلامی استان نیز در ادامه با قدردانی از تلاش های استاندار برای رفع مشکلات گفت: شوراهای فرا دست با تنگناهای مالی روبرو هستند. قرایی خواستار استمرار تخصیص مطالبات شهرداری ها از دستگاه های اجرایی شد و افزود: نگاه متوازن به تمام استان، تامین مطالبات بیمه کشاورزان و توجه عملی به شعار سال از دیگر درخواست های ما است.
تعریف لایحه پایدار درآمدی برای شهرداری ها
دکتر عاصفی نماینده استان در شورای عالی استان ها نیز در ادامه خواستار بهره بیشتر مسئولان از ظرفیت شوراها شد و گفت: برای رفع مشکلات شهرداری ها باید لایحه درآمد پایدار برایشان تعریف شود. رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در ادامه خواستار تحقق مدیریت واحد شهری شد و گفت: تا زمانی که شوراها درگیر مسائل حاشیه ای باشند و به بلوغ سازمانی نرسند و همدیگر را تخریب کنند مشکلات مردم حل نخواهد شد.
 تعریف هویت فرهنگی برای ساخت و سازها
سلیم از اعضای شورای شهر بیرجند نیز با انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها در استان در تخریب شخصیت اعضای شورا گفت: این روند باید اصلاح و ساماندهی شود چرا که در شرایط فعلی آینده خوبی در انتظار رسانه ها نیست. وی افزود: براحتی در برخی رسانه ها با حیثیت افراد بازی می شود و جایی برای دفاع وجود ندارد. حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد از اعضای شورای شهر بیرجند نیز خواستار تعریف هویت فرهنگی برای ساخت و سازها شد و گفت: در نقشه جامع شهری باید بازنگری صورت گیرد . در ادامه این جلسه تعدادی دیگر از اعضای شوراهای شهرستان های استان به بیان مشکلات مردم پرداختند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*