سید حسن هاشمی/  نماینده باید به موکلین خود پاسخگو باشد / پیگیری توزیع اعتبارات براساس وسعت استان / لازمه وکالت، اطلاعات دقیق از وضعیت موکلین است / نماینده با اشراف به حوزه انتخابیه در مجلس تاثیرگذار است / قوانین بدون ابهام و نقص باید تصویب شود /

نامزد حوزه انتخابیه بیرجند: نماینده باید به موکلین خود پاسخگو باشد + فیلم

 نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف گفت: شفافیت لازم است اما کافی نیست لذا اصل مکمل و مهمتر از شفافیت، مسئول و پاسخگو بودن نماینده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان جنوبی و کمک به شناساندن بهتر آنان به مردم و اعلام برنامه‌هایشان، اقدام به انجام مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات با موضوعات ملی و استانی کرده ‌است و تا روز چهارشنبه (براساس قانون زمان تبلیغات) فرصت برای حضور همه نامزدها وجود دارد.

مشروح گفت و گوی ایرنا مرکز خراسان جنوبی با سید حسن هاشمی نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف را در پی می‌خوانید:

وی در تبیین برنامه‌های خود گفت: چون ۳۰ سال سابقه وکالت دارم به خوبی لمس می‌کنم که وقتی وکیل فردی شدم باید برای پیشبرد اهداف موکلم با او در ارتباط باشم و از جزئیات اتفاقاتی که می‌افتد او را مطلع و از ایده‌هایش نیز استفاده کنم.

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نه تنها نماینده مجلس باید شفاف باشد بلکه باید ارتباط خوبی با موکل داشته و مشکلات را رصد و مطرح کند همچنین با بیان اقدامات خود، پاسخگوی مردم و موکلین حوزه انتخابیه خود باشد.

وی گفت: معتقدم نمایندگان مجلس در خصوص شفافیت‌ها هنوز هم کوتاهی کرده‌اند اما لازمه شفافیت پاسخگو بودن است، در همه سیستم‌ها از حیث تطبیقی استثناهایی هم وجود دارد لذا گاهی ممکن است شفافیت با منافع و امنیت ملی مغایرت داشته باشد که اصل بر شفافیت است مگر اینکه امنیت ملی اقتضا کند شفاف نباشد.

هاشمی افزود: از حیث گرایش سیاسی اصولا دعوای بین اصولگرایان و اصلاح طلبان که باعث دوقطبی شدن جامعه شده را قبول ندارم و از همه نیروهای شایسته و توانمند استان همواره استفاده و استقبال می‌کنم.

وی با اشاره به اهم برنامه‌هایی که باید در سطح ملی به آن توجه شود گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از قوای سه گانه حاکمیتی است و مسئولیت‌های بسیار مهمی دارد که سه مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

قوانین بدون ابهام و نقص باید تصویب شود

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف تکلیف اول مجلس را قانون‌گذاری دانست و اظهار کرد: انتظار ما از نمایندگان باید این باشد که قوانین بدون ابهام، نقص و اجمال ایجاد کنند تا بتواند امور مردم را به خوبی تسهیل کند.

وی گفت: در حالی سابقه بیش از ۱۰۰ سال قانون‌گذاری را در کشور داریم که به این وظیفه مهم در دهه‌های اخیر به خوبی عمل نشده است و سوابق درخشانی که در ابتدای قانون‌گذاری داشتیم را در این دوره‌ها نداشته‌ایم و می‌رساند که باید امر قانون‌گذاری به شکل صحیح و قاعده مند انجام شود.

هاشمی بیان کرد: وظیفه دوم مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان این است که نمایندگان آحاد ملت هستند و باید مشکلات جامعه را بررسی کنند بنابراین همین وظیفه در حوزه انتخابیه نیز به طریق اولی وجود دارد.

وی گفت: نماینده باید در حوزه انتخابیه خود ارتباط داشته و مراقبت کند در واقع مشکلات مردم را پیگیری و از نزدیک ببیند تا بتواند مشکلات مردم را به مقامات بالاتر و قوای دیگر منتقل و پیگیری کرده و نتیجه آن را به موکلین خود بیان کند.

نماینده با اشراف به حوزه انتخابیه در مجلس تاثیرگذار است

رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: نماینده با شناختی که از حوزه انتخابیه و احیانا مشکلات خاص آن حوزه دارد باید بتواند در لوایحی که دولت می‌خواهد ارایه دهد پیشنهاداتی داشته باشد و مهمتر اینکه در طرح‌هایی که در مجلس ارایه خواهد شد مشکلات حوزه انتخابیه خودش را مطرح کند و نسبت به حل آنها اقدام مهمی انجام دهد.

وی گفت: در کنار این وظیفه طبیعتا نمایندگان مجلس یک وظیفه و تکلیف بسیار مهم نظارتی هم دارند به همین دلیل است که از دخالت در امور اجرایی منع شده اند، چون مجلس یک قوه مستقل است و اصل تفکیک قوا را داریم لذا حق مداخله ندارد اما حق نظارت بر قوای دیگر را دارد.

هاشمی ادامه داد: لذا باید این نظارت را هم بر مجلس و هم قوای دیگر از جمله مجریه و دستگاه‌های اجرایی در حوزه انتخابیه خود اعمال کند.

وی گفت: نماینده مجلس در حوزه ملی باید قانون خوب ارایه دهد و تحلیل خوبی در وضع قانون داشته و بتواند مشکلات حوزه انتخابیه خود را در ۲ محور پیگیری و نظارت به خوبی دنبال کند.

نامزد انتخابات مجلس دوازدهم گفت: در حوزه انتخابیه به این مسائل باید توجه کنیم نماینده مجلس تکالیف بسیار زیادی دارد که معمولا مغفول واقع شده است، وقتی می‌گوییم مجلس شورای اسلامی قانون‌گذار است و این قانون‌گذاری از طریق لایحه و برخی مواقع از طریق طرح‌هایی که نمایندگان ارائه می‌دهند، انجام می‌شود بنابراین نماینده باید در ۲ حیطه تسلط کامل داشته باشد.

لازمه وکالت، اطلاعات دقیق از وضعیت موکلین است

وی افزود: برای اینکه تسلط کامل برای نماینده حاصل شود باید بر مشکلات موکلین خود در حوزه انتخابیه تسلط کامل داشته باشد و زیرساخت‌های این حوزه را بهتر و بیشتر از هر کسی بداند چون لازمه وکالت، اطلاعات دقیق از وضعیت موکلین است.

هاشمی بیان کرد: بنابراین باید نماینده مجلس با نظارتی که در حوزه انتخابیه خود بر دستگاه‌های اجرایی و مدیران آنها از سطح کلان تا پایین دارد وضعیت را رصد کرده و ایرادات را بدون حق مداخله مستقیم حل کرده و اقدامات لازم را برای تامین نظر موکلین خودش انجام دهد.

وی گفت: اگر این نظارت به خوبی انجام شود آثار بسیار مهمی در تسهیل امور در دستگاه‌های اجرایی برای مردم دارد علاوه بر این در پیشرفت‌هایی که در زمینه قانون‌گذاری در دنیا انجام شده قائل به این هستیم که امروزه برخلاف سده گذشته مردم نیازمند قوانین محلی هم هستند که در برخی کشورها این اتفاق افتاده است.

نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است مجازات یک جرمی در مرکز با استان‌ها متفاوت باشد که در مباحث و زمینه‌های دیگر این تفکیک وجود دارد بنابراین معتقدم نماینده مجلس باید همه مشکلات حوزه انتخابیه خود را رصد و اطلاعات عمیقی داشته باشد تا هر گاه در مجلس طرح یا لایحه‌ای مطرح می‌شود بتواند بازخورد مناسبی در قانون داشته و مشکلات حوزه انتخابیه خود را لحاظ کند.

پیگیری توزیع اعتبارات براساس وسعت استان

وی با بیان اینکه اقتضائات حوزه‌های انتخابیه متفاوت است اظهار کرد: به عنوان مثال خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است اما از حیث جمعیت آمار کمی داریم به عنوان مثال در زمینه راه هنگام قانون‌گذاری باید به مولفه وسعت هم توجه کنیم در حالی که تقسیم اعتبارات ملی معمولا براساس جمعیت تعیین و باعث می‌شود سهم استان ما برخلاف راه‌های گسترده به خوبی تامین نشود.

هاشمی گفت: بنابراین نماینده مجلس باید وضعیت کشاورزان اعم از خرده مالک یا کلان، اراضی، مشکلات دامداران، مرغداران، معادن، راه‌ها، صنوف، بازنشستگان، معلمان و سایر اقشار در حوزه انتخابیه خود را رصد کرده و بتواند در لوایحی که دولت ارایه می‌دهد، پیشنهاد بدهد.

وی عنوان کرد: یکی از تکالیف مهم نمایندگان مجلس این است که در مورد اعتبارات ملی با همه توان با سایر نمایندگان استان هم رای باشد و با استفاده از ظرفیت سایر نمایندگانی که وجوه مشترک دارند شبکه سازی کرده و در گرفتن اعتبارات برای استان و حوزه انتخابیه خودش کاملا فعال و کوشا باشد.

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف گفت: با توجه به سوابق علمی، پژوهشی و عملی خود در حوزه‌های حقوقی، اقتصادی و وکالت ترجیح می‌دهم در کمیسیون برنامه و بودجه، اقتصادی و قضایی و در کمیسیون‌های مشترکی مانند تلفیق و کمیسیون اصل ۹۰ حضور داشته باشم.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای کسب چهار کرسی نمایندگی برگزار می‌شود که حوزه‌های انتخابیه “بیرجند، درمیان و خوسف”، “فردوس، طبس، سرایان و بشرویه”، “قاینات و زیرکوه” و نهبندان و سربیشه” هر کدام یک نماینده دارند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*