اخبار سیاسی

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زندگینامه، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی هر نامزد را در هر حوزه ببینند.محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با تسنیم، درباره آخرین تمهیدات این ستاد برای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده ۷۸ قانون انتخابات مجلس، باید یک ستاد انتخاباتی تبلیغاتی مجازی در اختیار نامزدها قرار بگیرد. در این ماده از قانون آمده که هر نامزد می‌تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به‌صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و باید نشانی، مشخصات دقیق و مسئول آن را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه اعلام کرده و پیوند آن را در سامانه وزارت کشور ثبت نماید.

 

 

نامزدهای مورد حمایت شورای ائتلاف در کرمان مشخص شدند
رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمان، اسامی نامزدهای موردحمایت این تشکل سیاسی اصولگرا در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.حجت الاسلام مهدی عرب‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: براساس رای‌گیری انجام شده، در مرکز استان و حوزه کرمان و راور گزینه اول و دوم ما به ترتیب محمدمهدی زاهدی و محمدرضا باهنر هستند.وی افزود: ما چهار گزینه براساس اولویت رای گیری به شورای ائتلاف مرکزی در تهران معرفی کردیم و تهران سه نفر را به استان اعلام کرد که نظر شورای ائتلاف استان اعلام اسامی ۲ نفر براساس اولویت و نتیجه رای‌گیری به شرح مذکور بوده است.

 

 

واکنش سخنگوی حزب ندا به خبر جدایی از جبهه اصلاحات
سخنگوی حزب ندای ایرانیان در خصوص برخی تحلیل‌ها در مورد جدا شدن حزب ندا از جبهه اصلاحات گفت: حزب ندای ایرانیان، و احزاب کارگزاران و اعتماد ملی بنای جدایی از جبهه اصلاحات را ندارند.سعید نورمحمدی در گفتگویی بیان اینکه اگر نقدی به رویکردهای جبهه اصلاحات داریم، باید تلاش کنیم از درون آن را اصلاحی کنیم، اظهار داشت: نمی شود که به اصلاح قدرت سیاسی باور داشته باشیم ولی درون جریان خودمان به دنبال اصلاح نباشیم و برخوردهای قهری انجام دهیم. همان طور که نمی شود قائل به گفتگو با آمریکا باشیم ولی گفتگو با جریانات رقیب و نهادهای حاکمیتی را رها کنیم.

 

 

بررسی صلاحیت کاندیداهای خبرگان به حوزه علمیه سپرده شود
حجت الاسلام هادی صادقی، کاندیدای مجلس خبرگان گفت: چه اشکالی دارد تایید کاندیداهای مجلس خبرگان را به یک نهاد عالی مثل حوزه علمیه قم بسپاریم که نهادی غیرحکومتیِ اسلامیِ مدنی است و می‌توان به آن اعتماد کرد و مردم هم قبولش دارند.

 

 

انگلیسی صحبت کردن یک کاندیدا جنجالی شد
تبلیغات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت یک دقیقه بامداد روز پنج شنبه(۳ اسفندماه) آغاز شده و تا ۸ صبح روز ۱۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این میان، انتشار فیلم‌ها و تصاویری عجیب از تبلیغات کاندیداهای انتخابات در فضای مجازی جنجال به پا کرده است.در همین راستا، فیلمی از سخنرانی یک کاندیدای بابلی به زبان انگلیسی برای هوادارانش مشاهده می‌کنید.

بی نظیر جلالی: رأی به صدای ملت معقول‌ترین «رأی اعتراضی» است 
سخنگوی صدای ملت می‌گوید: جبهه اصلاحات از چند وقت پیش مواضع و راهبردش را مشخص کرد و سخنگو و رییسش هم در این مورد  صحبت کردند و گفتند که در رقابت انتخاباتی شرکت نمی‌کنند، پس درست نیست که ما بخواهیم لیست صدای ملت را به جبهه اصلاحات منتسب کنیم.

 

 

از حضور در لیست شورای ائتلاف انصراف دادم
محسن دهنوی نماینده تهران و کاندیدای انتخابات مجلس گفت که به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیروهای انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خود را از فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌کند.به دنبال انتشار لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی در تهران، محسن دهنوی در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «به دلیل علم قطعی به علاقه رهبر انقلاب به وحدت، و با وجود آنکه بزرگان جریان انقلاب، دادگاه صالح و شورای نگهبان، دروغ‌بودن همه تهمت‌ها علیه من را تایید قطعی کرده‌اند و شورای ائتلاف نیز حضور بنده را در لیست اولیه تایید نموده و همچنین با تاکید بر تداوم مبارزه قاطع علیه سهم‌خواهان بداخلاق، به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیروهای انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خودم را از فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌کنم. والعاقبه للمتقین»

 

 

 

سه نامزد انتخاباتی به علت تبلیغات در فضای مجازی غیرمجاز اخطار گرفتند 
فرماندار کاشان از صدور اخطار برای سه نفر از نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه به علت تبلیغات در پیام رسان‌های غیرمجاز خبر داد و گفت: بر اساس ماده ۷۸ قانون انتخابات و مصوبه هیئت اجرایی مرکزی، نامزدها و ستادهای تبلیغاتی آنان موظف به استفاده از پیام‌رسان‌های اجتماعی مجاز بوده و استفاده از رسانه‌های خارجی و بازنشر تبلیغات در پیام‌رسان غیرمجاز خارجی مانند اینستاگرام، تلگرام و واتساپ ممنوع است. وی افزود: مطابق قانون انتخابات، داوطلبان باید محل ستاد انتخابات خود را به فرمانداری اعلام کرده و جهت برپایی آن طبق شیوه نامه، مجوز دریافت نمایند، این درحالی است که تعدادی از نامزدهای این دوره از انتخابات، محل ستاد تبلیغات‌شان را به فرمانداری اعلام نکرده‌اند.

 

 

با خرج‌های کلان در تبلیغات انتخاباتی برخورد می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان فارس از آمادگی کامل استان برای برگزاری انتخابات، چگونگی این آماده‌سازی و اقدامات انجام شده در خصوص نظارت بر سلامت انتخابات، ضرورت حضور پای صندوق‌های رای و ویژگی‌های نامزد اصلح سخن گفت و تأکید کرد: با خرج‌های کلان در تبلیغات انتخاباتی برخورد می‌شود.

 

 

اکبری تالارپشتی از کاندیداتوری در انتخابات مجلس انصراف داد
به دنبال انتشار لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی، عزت الله اکبری تالارپشتی در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت:«با تشکر صمیمانه از حمایتهای بی دریغ جامعه پر افتخار صنعت، معدن، اصناف و همه اقشار، ‏جهت پایبندی عملی به وحدت نیروهای انقلاب و اخلاق تشکیلاتی، ضمن حمایت از فهرست اعلامی شورای ائتلاف، انصراف خود از کاندیداتوری مجلس دوازدهم را اعلام می نمایم.‏وَاللهُ المُستَعان.»

 

 

علت عدم رسیدن به وحدت در اصولگرایان از زبان عضو شورای وحدت
عضو شورای وحدت گفت: پرچمداری اصولگرایان در حال حاضر در دست تمامیت‌خواهان است. آنهایی که هم قدرت و هم ثروت دست‌شان است. تمامیت‌خواهان حاضر به مشارکت عادلانه نیستند.حسن بیادی دبیرکل جبهه آبادگران جوان ایران اسلامی و عضو شورای وحدت در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که چه عواملی موجب شد اصولگرایان به تعدد لیست برسند، گفت: اکثر گروه‌های اصولگرا زمانی که لیست می‌دهند، با پارامترهایی که برای هم تعریف می‌‌کنند، همخوانی ندارد. جریان سیاسی – اجتماعی کشور طوری است که به همان سمت هدایت می‌کند. گروه‌های تمامیت‌خواهی وجود دارند که حاضر به مشارکت عادلانه نیستند. بیادی در پاسخ به این سوال که علت عدم رسیدن به وحدت در اصولگرایان چه بود، گفت: تمامیت‌خواهی. این موضوع باعث عدم رسیدن به وحدت شد.

 

 

حتی یک رأی سفید هم پیام دارد
محمد خوش چهره می گوید: پیام من این است که با انتخابات قهر نکنید، فوقش می گویید من عصبانی هستم اما می روم و رأی می دهم.  تا آنجا که می شود افراد صالح را پیدا کنید اما اگر هیچ کسی را هم پیدا نکردید حضورتان در انتخابات حتی با یک رأی سفید ارزشمندتر از عدم حضور است.  البته من توصیه به رأی سفید نمی کنم، ولی حتی اگر از یک لیست همه افراد را قبول ندارید به آن تعدادی که قبول دارید رأی بدهید.

 

 

واکنش مرعشی به شایعه جدایی کارگزاران از جبهه اصلاحات
سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در پاسخ به برخی شائبه‌ها گفت: حزب کارگزاران سازندگی ایران در طول سال و درباره تحولات مختلف با جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی همسو و غیرهمسو گفت‌وگو و تعامل دارد. با این مقدمه، اینکه تعامل چند حزب سیاسی عضو جبهه اصلاحات، به جدایی از این جبهه و جمع شدن حول محور آقای مطهری تعبیر شود، قطعا کج‌فهمی است.

 

 

«جبهه تحول‌خواهان انقلاب» لیست جدا می‌دهد؟
واکنش ها به لیست مشترک شانا و پایداری ادامه دارد. خبرگزاری دانشجو در کانال تلگرامی خود نوشته است؛بعد از اعلام لیست مشترک بین شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و ‌جبهه پایداری و جای خالی برخی از افراد شاخص جبهه تحول‌خواهان در این لیست، گمانه زنی‌ها درباره تغییر مجدد در لیست نهایی شورای ائتلاف و پایداری قوت گرفته است.در ساعات پیش نیز رسانه‌های مرتبط با جبهه تحول‌ خواه انتقادات زیادی را نسبت به اتفاقات ۲۴ ساعت اخیر در لیست داشته‌اند؛ به طوری که تدوین آن را «غیرشفاف» و براساس تاکتیک‌های سیاسی به جای کارآمدی و تخصص قلمداد کرده‌اند.برخی شنیده‌ها نیز حاکی از آن است اعضای جبهه تحول‌ خواهان در حال برگزاری جلسات فشرده با قالیباف و حدادعادل هستند که در صورت عدم تغییر در لیست نهایی شورای ائتلاف و پایداری٬ جبهه تحول‌خواهان تصمیم جدیدی بگیرد.

 

 

طعنه آذری جهرمی به لیست اصولگرایان
آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در واکنش به انتشار لیست مشترک قالیباف و جبهه پایداری نوشت که انگار «ارنج» تیم ملی برزیل درآمده است.وی در این باره نوشت: آنچنان نوشته اند لیست ائتلاف نهایی شد، انگار ارنج تیم ملی برزیل درآمده، بابا جون شما با طرح ایده خیزش انقلابی و اقتصادی در دوره قبل و طرح آن همه ادعا، برای مردم، یک واردات خودروی دست دوم هم نتوانستید به سرانجام برسانید….

 

کسی که ۴۰ سال نتوانسته ماشینش را تغییر بدهد، چطور می‌تواند مملکت را تغییر دهد؟
کامبیز مهدی زاده، داماد حسن روحانی: اگر پایین شهر نشستن ملاک انقلابی بودن است شهید مفتح و شهید بهشتی بالاشهر نشین بودند.کسی که نتوانسته است ۴۰ سال ماشینش را تغییر بدهد چطور می‌تواند مملکت را تغییر دهد؟

محسن هاشمی: با فهرست مطهری همکاری خواهیم داشت
هاشمی با انتقاد از نبودن کاندیدای شاخص و کافی حزبی در تهران، تصریح کرد: متأسفانه در تهران به اندازه کافی کاندیدا تأیید شده شاخص حزبی نداریم، لذا همانگونه که مطرح است، برای مشارکت و همکاری با فهرست حزب صدای ملت که توسط آقای علی مطهری برنامه‌ریزی می‌شود، همکاری خواهیم داشت.وی ادامه داد: به نظر می‌آید زمانی که قانون جدید انتخابات اعلام و به فوریت تصویب شد به گونه‌ای که برای احزاب فرصتی پیش نیامد تا بتوانند در مرحله پیش ثبت نام حضور جدی داشته باشند؛ به صورتی که در این انتخابات احزاب به نوعی عقب‌گرد کردند. هرچند در حال حاضر شاهد کمیت زیادی از داوطلبان هستیم مثلاً در تهران بیش از سه هزار کاندیدا وجود دارد که قطعاً افراد شاخص خوبی میان آنها وجود دارد، اما مردم آنها را نمی‌شناسند با دو تیزر تلویزیونی شناخته شدن آنها بسیار سخت است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*