اخبار خراسان جنوبی

تشکیل قرارگاه عملیاتی برای «روز سربیشه»

معاون فرماندار سربیشه از تشکیل قرارگاه عملیاتی منسجم و توانمندی برای اجرای برنامه‌های روز شهرستان خبر داد و گفت: در این زمینه تاکنون چندین نشست تخصصی با صاحب نظران برگزار شده و نظرات و پیشنهادات آنان مورد پایش قرار گرفته است.

تشکیل قرارگاه عملیاتی برای «روز سربیشه»

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ ۱۹ دی سال ۱۳۶۵ مردمان سربیشه حماسه آفریدند و ۲۰ شهید را در عملیات کربلای ۵ تقدیم نظام و انقلاب کردند و این شهدای والامقام ۲۶ دی همان سال با حضور باشکوه مردم تشییع شدند و این روز پر افتخار در تاریخ این دیار به نام «روز سربیشه» ثبت رسید.

از هم اکنون متولیان امر در سربیشه دست به کار شدند و در حال تدارک برنامه های متنوع و مختلف برای گرامیداشت روز سربیشه هستند تا در این روز توانمندها، و داشته های دیار روستاهای شگفت انگیز خراسان جنوبی را بیش از پیش به مردم این استان، ایران و جهان معرفی کنند.

به همین واسطه نشست هم اندیشی نکوداشت روز سربیشه برای شور در این زمینه تشکیل شد.

«روز سربیشه» بهترین فرصت معرفی شهرستان

آن طور که محمدرضا لکزائی، فرماندار سربیشه در این نشست هم اندیشی اظهارداشت: برای مردم غیور، همیشه در صحنه و ولایی دیار ایمان و اندیشه افتخاری بس بزرگ است که روزشان با نام شهدا شده و در تقویم و تاریخ منطقه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه روزهای متفاوتی طی سال‌های گذشته برای نامگذاری روز سربیشه پیشنهاد شد افزود: اما در نهایت ۲۶ دی ماه با تایید شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید.

فرماندار سربیشه ادامه داد: ۱۹ دی سال ۱۳۶۵ مردمان سربیشه حماسه آفریدند و ۲۰ شهید را در عملیات کربلای ۵ تقدیم نظام و انقلاب کردند و این شهدای والامقام ۲۶ دی همان سال با حضور باشکوه مردم تشییع شدند و این روز پر افتخار در تاریخ این دیار به ثبت رسید.

لکزائی با اشاره به اینکه یاد و نام شهدا باید همیشه در زندگی جریان داشته و از سیره و منش آنها باید در زندگی‌مان سرمشق و الگوبرداری کنیم، افزود: ۲۶ دی ماه مراسم روز شهرستان سربیشه سال گذشته محوریت کار با فرمانداری و دستگاه‌های اجرای بود اما امسال با محوریت خود مردم و با پای کار آمدن اقشار مختلف مردم  هرچه باشکوه‌تر و با برنامه‌های ویژه ان شاءالله برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: تلاش داریم برای معرفی همه‌جانبه شهرستان، برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، معرفی قابلیت ها، توانمندی ها، معرفی نخبگان، تورهای رسانه‌ای و … را در روز شهرستان با حضور مهمانان استانی و کشوری در هر سه بخش (مرکزی، مود و درح) برگزار کنیم و به طور حتم ماحصل این اقدامات رضایت‌مندی و امیدآفرینی را برای مردم این سامان به ارمغان خواهد آورد.

تشکیل قرارگاه عملیاتی برای روز سربیشه

روح‌الله نوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار سربیشه نیز با اشاره به روز شهرستان افزود: ۲۶ دیماه سال ۱۳۶۵ تشییع پیکر مطهر ۲۰ شهید والامقام عملیات کربلای ۵ در این شهرستان رقم خورد و این روز مهم به نام «روز سربیشه» نامگذاری شد.

وی یادآور شد: سال گذشته با همدلی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و گروه های مردمی و به مدد شهدای والامقام برنامه‌های متنوع، موثر و امیدآفرینی در شهرستان اجرایی شد.

وی اظهار کرد: امسال نیز برنامه‌های روز شهرستان با محوریت مردم و استفاده از ظرفیت بی‌بدلیل و عظیم اقشار مختلف مردم شهرستان در هر سه بخش (مرکزی، درح و مود) برگزار می شود.

 معاون فرماندار سربیشه از تشکیل قرارگاه عملیاتی منسجم و توانمندی برای اجرای برنامه‌های روز شهرستان خبر داد و گفت: در این زمینه تاکنون چندین نشست تخصصی با صاحب نظران برگزار شده و نظرات و پیشنهادات آنان مورد پایش قرار گرفته است.

نوری با بیان اینکه در برنامه‌های روز شهرستان از وجود مهمانان استانی و کشوری بهره‌مند خواهیم شد، افزود: روز شهرستان و تدوین و اجرای برنامه‌های متنوع و مختلف به واقع فرصتی مغتنم برای شناساندن این شهرستان و ظرفیت‌ها و مزیت‌‌های گوناگون آن بشمار می‌رود که در این راستا سعی داریم بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تورهای رسانه‌ای، شناسایی و شناساندن قابلیت ها و پتانسیل‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های مرجع و جهادی، ورزشکاران، بازاریان، جوانان، بانوان، هنرمندان و … جهت برگزاری باشکوه برنامه‌های روز شهرستان در دستور کار قرار دارد تا خروجی این برنامه‌ها سبب ایجاد نشاط اجتماعی، امیدآفرینی و رضایت‌مندی عمومی شود.

بانوان خراسان‌ جنوبی در رویداد ملی اقتصاد مقاومتی حائز رتبه برتر شدند

بانوان خراسان‌ جنوبی در رویداد ملی اقتصاد مقاومتی حائز رتبه برتر شدند

بیرجند – ایرنا -مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: سه نفر از بانوان این استان در رویداد ملی اقتصاد مقاومتی در زمینه راهبری، تسهیلگری و سرخوشه اقتصاد مقاومتی رتبه برتر را کسب کردند و تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بسیج سازندگی خراسان جنوبی مهدی هنری روز پنجشنبه دراین باره با اشاره به برگزاری اولین رویداد ملی اقتصاد مقاومتی و فعالیت قرارگاه اقتصاد مقاومتی افزود:کل رده‌های بسیج برای فعالیت در حوزه اشغال، ذیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کنند و کار قرارگاهی، خروجی کار و مدل اقدامش مشخص است که این نمایشگاه و رویداد، خروجی الگوهای موفق بسیج است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه زحمت اصلی اجرای ماموریت‌ها در کف میدان، روستاها و مناطق مختلف را فعالان اقتصاد مقاومتی متحمل می‌شوند و همچنین هماهنگی اجرای ماموریت‌های بسیج سازندگی در حوزه اشتغال با محوریت تسهیلگری در نقاط مختلف توسط این افراد انجام می‌گیرد که رویداد ملی اقتصاد مقاومتی نیز با مشارکت و حضور راهبران، تسهیلگران و سرخوشه های اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

هنری به اهمیت کار تسهیلگران و راهبران اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در بسیج سازندگی وظیفه تسهیل‌گری بین نهادها و مردم را داریم تا اگر بانکی تسهیلات نمی‌دهد، دستگاه اجرایی یا نهادی مجوز نمی‌دهد ما طرف مردم هستیم و مساله آنان را به عنوان خادم مردم پیگیری و حل می‌کنیم.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حاشیه این رویداد، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی برپا شد و از خراسان جنوبی نیز تولید کنندگان فعال در زمینه زنجیره ارزش پارچه بافی و مله بافی، صنایع تبدیلی زرشک، طرح‌های دانش بنیان، کوله پشتی همراه تجهیزات پزشکی و دستگاه ارتقا یافته پارچه بافی حضور داشتند که دستاوردها ی آنها به نمایش گذاشته شد که سه نفر برتر شدند.

هنری بیان کرد: در این رویداد که با حضور سردار سلامی فرمانده سپاه، سردار سلیمانی رئیس بسیج مستضعفین و سردار زهرایی رئیس بسیج سازندگی کشور برگزار شد از “فریبا ابراهیمی” راهبر برتر کشوری ، ” الهه خدابخشی” تسهیلگر برتر و “سیده مریم خراشادی” سرخوشه برتر از در زمینه حوله‌بافی از استان خراسان جنوبی تقدیر شد.

 

 

 

منابع بانکی خراسان جنوبی ۱۸ درصد افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: در هشت ماه امسال منابع بانکی استان پنج همت افزایش یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸ درصدی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدعلی زرنگ روز پنجشنبه در نشست کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: البته این مقدار درصد رشد قابل قبولی نیست و در سال‌های گذشته درصد رشد منابع ما بالاتر باشد.

وی با اشاره به افزایش منابع بانکی استان در آبان‌ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته، افزود: در آبان ماه سال گذشته منابع شبکه بانکی استان ۲۹ همت بوده که در آبان ماه امسال به ۳۷ همت افزایش یافته که با افزایش ۷.۹ همت، رشد ۲۷ درصدی دارد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی عنوان کرد: در خراسان جنوبی به دلیل زیرساخت‌های ضعیف و نبود بازار کسب و کار مناسب نسبت به سایر استان‌ها اتکای مردم به سیستم بانکی بیشتر است.

زرنگ بیان کرد: خراسان جنوبی در خصوص نسبت منابع و مصارف رتبه پنجم کشور را دارد و هشت دهم درصد بیش از توان استان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با تاکید براینکه باید با افزایش نظارت‌های جدی جلوی انحراف منابع بانکی استان گرفته شود، گفت: برخی اوقات تسهیلاتی در زمینه اشتغال و تولید دریافت می‌شود و صرف کالاهای سرمایه‌ای می‌شود که باید بیش از گذشته توسط دستگاه‌های اجرایی نظارت شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مطالبات بانک‌های استان از مردم ۱۰ هزار میلیارد ریال است که اگر این مطالبات تعیین تکلیف شود در زمینه پرداخت تسهیلات تکلیفی مشکلی نخواهیم داشت.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۳.۴ درصد منابع بانکی استان بلندمدت، ۲۶.۳ درصد تسهیلات کوتاه مدت، ۲۱.۳ درصد جاری، ۱۵.۵ درصد قرض الحسنه پس انداز و ۴.۵ درصد هم سایر منابع است.

زرنگ با بیان اینکه اکثر بانک‌های استان از نظر پرداخت تسهیلات بانکی ناترازی دارد، بیان کرد: در سال جاری ۲۲ درصد منابع بانکی در بخش مسکن و ساختمان، ۲۰ درصد در بخش صنعت، ۶ درصد در بخش بازرگانی، ۲۴ درصد بخش خدمات و ۲۸ درصد هم در بخش کشاورزی بوده است.

وی افزود: البته چون تسهیلات بخش مسکن بعد از تقسیط اقساط لحاظ می‌شود، درصد پرداخت تسهیلات و منابع بانکی در بخش ساختمان و مسکن استان تا پایان سال جاری به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

زرنگ با بیان اینکه در حال حاضر چهار هزار و ۱۳۰ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند، بیان کرد: اما از ابتدای سال جاری ۶ هزار و ۲۶۵ فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در حال حاضر حدود ۱۱ هزار نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات فرزندآوری هستند که در هشت ماه ابتدای امسال سه هزار و ۴۰۰ فقره وام فرزند آوری به مبلغ پنج هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال در استان پرداخت شده‌است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی بیان کرد: صف انتظار ازدواج و فرزندآوری در استان ما بالاست چراکه منابع توزیعی ما از محل اعتبارات استانی است و از طرفی بانک‌های ما وضعیت ناترازی دارند که در مجموع این موضوع باعث صف تسهیلات و ناترازی شده‌ است.

زرنگ افزود: اگر به دنبال رضایت مردم و کاهش صف انتظار تسهیلات هستیم باید منابع بانیک استان‌های برخودار به استانهای کم برخوردار هدایت شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸، ۴۰ طرح به ارزش پنج هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال توسط این اداره‌کل معرفی شده که در کمیته کارشناسی اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی استان ۳۲ طرح با ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال تایید نهایی شده است.

احمد آریافر افزود: تاکنون در این زمینه ۵۰۰ میلیارد ریال یعنی ۲۰ درصد منابع پرداخت شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در استان ۱۰۰ طرح به مبلغ چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بانک‌ها معرفی کردیم که تاکنون ۱۵۶ میلیارد ریال یعنی حدود ۱۰ درصد پرداخت شده است.

محمدحسین اکبری افزود: در مجموعه جهاد کشاورزی ما آمادگی معرفی هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال طرح را به بانک‌های عامل را داریم و در زمینه پرداخت این تسهیلات نیازمند همراهی بانک‌های متولی هستیم.

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم از پرداخت تسهیلات بیش از ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در استان خبرداد و گفت: این تسهیلات به ۴۸۶ طرح اشتغال خانگی پرداخت شد.

غلامرضا اشرفی افزود: با پرداخت این تسهیلات هزار و ۳۵۲ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.

وی از صدور ۲ هزار و ۹۰۰ مجوز مشاغل خانگی از آغاز امسال در استان خبر داد و گفت: در سال جاری تعداد ۸۵۸ طرح برای دریافت مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی ادامه داد: در سال جاری هزار و ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شده است.

اشرفی بیان کرد: خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو در تحقق برنامه اشتغال کشور بوده است.

وی با اشاره به صحت سنجی مستمر اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی افزود: خراسان جنوبی امسال در صحت سنجی اشتغال رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تعهد اشتغال استان در سال جاری ۱۰ هزار و ۶۵۹ نفر بوده‌ که تاکنون در استان ۱۱ هزار و ۹۸۷ شغل ایجاد شده و ۱۱۲ درصد تعهد ما محقق شده‌ است.

اشرفی بیان کرد: در حال حاضر ۲۸ دستگاه اجرایی خراسان جنوبی در زمینه تحقق اشتغال استان مشارکت دارند و به صورت مستمر عملکرد خود را در سامانه رصد ثبت می‌کنند.

 

 

 

 

درخشش سه دانش‌آموز در بیرجند با تولید محصول نانو

بیرجند – ایرنا – سه دانش‌آموز در بیرجند با انجام یک پژوهش گروهی و تولید محصول نانو که به حاصلخیزی خاک در بیابان‌زدایی کمک می‌کند موفق به کسب رتبه سوم جشنواره جوان خوارزمی شدند.

به گزارش ایرنا، بیابان‌زایی پدیده‌ای است که به واسطه فعالیت‌های مخرب انسانی صورت می‌گیرد و مناطقی که ابتدا زمینی بارور بوده‌اند به زمین‌های غیرحاصل‌خیز و بایر تبدیل شده‌اند.

اما در بیابان‌زدایی تلاش می‌شود با توسعه پوشش گیاهی و سبزکاری در بیابان از روند پرشتاب تخریب سرزمین‌ها در مناطق خشک و نیم خشک جلوگیری شود و اولویت مبارزه، پیشگیری از تخریب زمین‌هایی است که هنوز به‌طور کامل تخریب نشده‌ یا میزان تخریب در آنها کم است در عین حال برای زمین‌های تخریب شده باید برنامه‌های اصلاحی و احیا در نظر گرفت.

براساس مطالعات انجام شده، میزان فرسایش خاک در عرصه‌های بیابانی خراسان جنوبی به ۲۱ تن در هکتار رسیده که بیشتر از میانگین کشوری است و از مجموع عرصه‌های استان، ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد که زنگ هشدار جدی محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی با ۱۲ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۲۸۴ هکتار اراضی بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل می‌شود و از این جهت باید برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از گسترش بیابان داشته باشیم.

سه دانش‌آموز در بیرجند با تولید محصول نانو که علاوه بر افزایش بازدهی آب به حاصلخیزی خاک بیابان هم کمک می‌کند، سال گذشته رتبه برتر کشوری در بین پژوهش‌های دانش‌آموزی را کسب کردند و امسال هم موفق به کسب رتبه سوم در جشنواره جوان خوارزمی شدند.

عرفان هزاری، سید علی طاهری و سید محمد رضوی سه‌ دانش‌آموز پایه دوازدهم هستند که با کمک اساتید راهنمای پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابر بن حیان بیرجند توانستند از چند سال قبل ایده حاصلخیزی خاک بیابان را تبدیل به یک محصول نانو کنند.

یکی از این دانش‌آموزان به نمایندگی از تیم پژوهشی در معرفی طرح خود روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲ سال قبل پروژه تولید محصول نانو فناوری برای حاصلخیزی خاک بیابان را شروع کردیم و تابستان امسال این محصول نتیجه داد.

هزاری افزود: با تکمیل مطالعات و ساخت محصول توانستیم به جشنواره خوارزمی راه پیدا کنیم و بعد از چهار نوبت دفاع و مصاحبه، مقام سومی کشوری را کسب کردیم.

این دانش‌آموز استعدادهای درخشان عنوان کرد: با توجه به اینکه در استان خشک و بیابانی هستیم در واقع می‌خواستیم با این ایده مشکلی از خراسان جنوبی را رفع کنیم.

وی گفت: محصولی که روی آن پژوهش شده و به مرحله تولید رسیده در واقع نوعی کلوئید است که به خاک بیابان تزریق شده و با فرسایش کمتر بستر رشد گیاهان را تامین می‌کند.

به گفته هزاری اگر این محصول در سطح وسیع استفاده شود می‌توان کویر را تبدیل به خاک حاصلخیز کرد.

وی از حامیان خود در پژوهش‌سرای دانش آموزی جابر بن حیان بیرجند تشکر کرد و گفت: البته دبیرستان شهید بهشتی هم حمایت‌هایی در این زمینه داشت تا اینکه توانستیم ایده خود را به تولید برسانیم.

دانش‌آموز استعدادهای درخشان دبیرستان شهید بهشتی بیرجند افزود: امیدواریم حمایت‌ها ادامه داشته باشد تا بتوان محصول را در مقیاس بزرگ آزمایش و سپس ثبت اختراع کرد، نمونه مشابه این اختراع در ایران وجود ندارد و محصول از نمونه‌های جهانی نیز ارتقا یافته‌تر است.

وی تاکید کرد: با استفاده از این محصول می‌توان بازدهی خاک بیابان را افزایش داد و حاصلخیز کرد که انتظار می‌رود محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی از این طرح حمایت کنند.

 

استاد راهنمای این تیم پژوهشی نیز گفت: تاکنون ۱۲۰ تیم پژوهشی در پژوهش‌سرای استان ساماندهی شده‌اند که این تعداد ۴۰ تیم در مسابقات حائز رتبه شده و به مرحله کشوری رسیدند.

حسن نیک اختر افزود: طرح تولید “نانو رس” سال گذشته در مسابقات پژوهش‌سراهای کشور رتبه برتر را کسب کرده و امسال هم در جشنواره خوارزمی رتبه سوم کشوری را از آن خود کرده است.

وی گفت: پژوهش‌سراها به دنبال شناسایی دانش‌آموزان با استعداد در حوزه‌های زیست فناوری، هوش مصنوعی، سلول‌های بنیادی، نانوفناوری، کد نویسی و هوافضا هستند و در قالب اقدامات پژوهشی گواهینامه‌هایی به این دانش‌آموزان اعطا می‌شود که در آینده آنها بسیار اثرگذار است.

این استاد راهنما گفت: در حوزه تخصص نانو فناوری زمینه مناسبی فراهم شده و حمایت‌هایی انجام می‌شود لذا افراددی که طرح‌های آنها ارتقا پیدا کند عضو باشگاه نانو شده و در دانشگاه‌های معتبر می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: باید به دنبال منابع مالی جدید برای استان باشیم

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: باید با هماهنگی‌های لازم به دنبال خلق منابع مالی جدید برای رفع ناترازی منابع بانکی در استان باشیم..

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز پنجشنبه در نشست کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری مشکلات منابع بانکی استان از مرکز، اظهار کرد: نیروی انقلابی، دلسوز، کارآمد و باتجربه در خراسان جنوبی داریم که باید با تعاملات و پیگیری جدی خودمان رفع مسائل بانکی استان را افزایش دهیم.

وی به ناترازی در منابع بانکی استان و لزوم پیگیری برای رفع این مشکل از طریق بانک‌های متولی در مرکز، عنوان کرد: مسئولان و مدیران بانکی استان باید به صورت هفتگی در مرکز حضور داشته باشند و با افزایش سطح تعاملات برای جذب منابع بانکی بیشتر تلاش کنند.

قناعت با تاکید بر افزایش جذب منابع اعتباری از محل صندوق توسعه ملی و اینکه الان سهم خراسان جنوبی از این محل پایین است، بیان کرد: نیاز است که از طریق صندوق توسعه ملی، سهم استانی خود را از ظرفیت صندوق ملی افزایش دهیم و در جلسات بعدی پیشنهادات لازم برای این منظور ارایه شود.

وی با اشاره فراهم کردن بسترهای لازم برای استفاده از منابع جدیدی از جمله ال سی و اوراق گام و شیوه‌های ترکیبی هم گفت: در جلسه بعدی پیشنهادات لازم در خصوص استفاده از این منابع ارائه شود تا مکاتبات لازم با مرکز صورت گیرد.

قناعت با بیان اینکه براساس دستور رئیس جمهور بانک‌های دولتی و غیردولتی خراسان جنوبی موظف هستند که منابع بانکی خود را صرفا برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در داخل استان هزینه کنند، افزود: اینکه منابع قرض‌الحسنه استان به خارج از استان پرداخت شود قابل قبول نیست و در صورت پرداخت یک فقره تسهیلات به خارج از استان مدیر مربوطه توبیخ خواهد شد.

وی با تاکید بر همراهی بانک‌های خصوصی در زمینه اجرای قوانین ابلاغی بانک مرکزی، بیان کرد: اگر توان اجرای قوانین ابلاغی را در استان ندارند از استان بروند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر حرکت غیرمنطقی بانک‌های خصوصی داشته باشند ما توان برخورد غیرمنطقی خواهیم داشت و باید بانک‌های خصوصی زیر چتر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان قرار گیرند.

قناعت با اشاره به لزوم جذب حداکثری خراسان جنوبی از منابع شناور ملی، عنوان کرد: در این راستا باید روند تکمیل مدارک تصریح شود تا سهم‌بری استان از این منابع بیشتر شود.

وی با تاکید بر افزایش تعامل دستگاه‌های متولی با بانکی‌های متولی در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ و سایر تسهیلات تکلیفی گفت: این ارتباط به باید نحو عالی و شایسته باشد تا روند پرداخت تسهیلات تسریع شود.

قناعت خواستار برگشت منابع بانکی معوقه در دست مردم، واحدهای تولیدی و افراد غیر خوش حساب شد و گفت: باید از پرداخت تسهیلات به افرادی که خوش حساب نیستند خودداری شود.

وی با تاکید بر احیای واحدهای اقتصادی خراسان که نهضت آن در استان بصورت جدی دنبال می‌شود، بیان کرد: باید از منابع بانکی در این زمینه کمک شود و این از موضوعاتی است که مورد ارزیابی ما در سال جاری قرار می‌گیرد.

قناعت افزود: سال گذشته رتبه خوبی در زمینه احیا واحدهای اقتصادی داشتیم و انتظار این است با همکاری خوب بانک‌ها و مسئولان متولی امسال هم رتبه خوبی را در سطح کشور کسب کنیم.

وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری زمان کوتاه داریم و باید بانک‌های متولی در زمینه پرداخت تکلیفی خود اقدام فوری داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: ملاک ارزیابی درصد پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ و سایر تسهیلات تکلیفی در استان است و امیدواریم که در سال جاری شاهد روند خوب پرداخت این نوع تسهیلات باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: از محل جزء ۴ بند “ب” تبصره ۱۸ قانون ۱۴۰۱ که از مردادماه پرداخت آن صورت گرفته، ۶ هزار و ۴۴ میلیارد ریال سهم استان برای کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد برکت بوده‌ است.

جواد اشرفی افزود: از این محل تاکنون سه هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال تا سوم دی‌ماه جاری پرداخت شده که تقریبا ۶۰ دصد سهمیه استان پرداخت شده‌است.

وی عنوان کرد: از محل بند “الف” تبصره ۱۸ سال گذشته تا الان سهم خراسان جنوبی چهار هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال به صورت نقدی و هفت هزار و ۱۳۰ میلیارد به صورت اسناد خزانه بوده است که تاکنون ۱۰ درصد این تسهیلات پرداخت شد.

اشرفی خواستار تسریع در پرداخت بند “الف” تبصره ۱۸ در استان شد و گفت: باید دستگاه‌های اجرایی با همکاری بانک‌ها نسبت به پرداخت حداکثری این منابع اقدام کنند.

وی در خصوص پرداخت جزء سه بند “ب” تبصره ۱۸ سال جاری هم گفت: سهم استان از این محل ۱۰ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال بوده که به دلیل اینکه به تازگی به استان ابلاغ شده معرفی به بانک‌های عامل شروع شده‌ است.

 

 

 

 

بار خستگی هواپیما‌های کشور روی دوش مردم خراسان جنوبی

کمبود هواپیما در ناوگان هواپیمایی کشور و بروز مشکلات فنی برای هواپیما‌ها باعث کنسلی و کمبود پرواز در خراسان جنوبی است.

بار خستگی هواپیما‌های کشور روی دوش مردم خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، طهماسبی مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای استان گفت: ایجاد مشکلات فنی برای هواپیما‌ها و کمبود ناوگان هوایی باعث لغو پرواز‌ها و کمبود آن‌ها شده است؛ به طور مثال هواپیما‌های شرکت هواپیمایی ایر وان و پارس ایر دچار نقص فنی شده و یا برای کنترل رفته اند و هواپیما‌های شرکت ایران ایر نیز از دو ماه قبل برای چک رفته اند.

او افزود: قرار است از چهارشنبه هفته آینده یک پرواز از شرکت هواپیمایی ایران ایر برای مسیر تهران – بیرجند – تهران برقرار شود و شرکت ایر وان نیز قول داده است که از هفته آینده پرواز هایش ترتیب و نظم خاصی بگیرد.

طهماسبی گفت: در حال رایزنی هستیم تا شرکت ایر وان علاوه بر دوشنبه و سه شنبه، برای روز‌های پنجشنبه نیز در استان پرواز برقرار کند و همچنین پیگیر هستیم تا تعداد شرکت‌های هواپیمایی طرف قرارداد با استان را بالا برده تا ناوگان هوایی استان با ظرفیت بیشتری در حال فعالیت باشد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی افزود: شرکت پارس ایر ناوگان متوسط خود با ظرفیت ۱۵۰ صندلی را آماده کرده و قرار است که ظرف یک تا ۲ هفته آینده آن را وارد مدار کند که در حال پیگیری هستیم تا پرواز‌های سبک ۵۰ صندلی که در استان برقرار می‌شود را به پرواز‌های سنگین ۱۵۰ نفره انتقال بدهیم.

او گفت: شرکت هواپیمایی ایرتور قرار بود که از چرخه تعمیرات خارج و وارد چرخه عملیاتی شود که پیگیر آن هستیم و امیدواریم ناوگان خسته کشور بتواند به تعهدات خود عمل کند.

وظیفه توزیع درست پرواز‌ها بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری/ سهم پیگیری استان بر عهده کدام دستگاه است؟

طهماسبی مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: طبق بخشنامه که به ما ابلاغ شده فرودگاه به هیچ عنوان نباید سراغ پرواز‌ها برود و وظیفه توزیع درست پرواز‌ها بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است که باز هم در این مورد ما وجود اینکه بخشنامه برای ما ارسال شده است پیگیری پرواز‌ها را انجام می‌دهیم و پیگیری و جلسات با سازمان هواپیمایی کشوری باید از طریق مسئولین استانی صورت بگیرد.

 

او افزود: همچنین نمایندگانی از استان در تهران همیشه پیگیر موضوع پرواز‌ها هستند و قول‌هایی از سمت شرکت‌های کشور داده می‌شود که به بعضی از آن‌ها عمل و به بعضی دیگر عمل نمی‌شود و این موضوع را باید در نظر بگیریم که تعداد ناوگانی که امکان ایجاد پرواز در کشور را دارند نسبت به تعداد ناوگانی که ثبت شده‌اند بسیار کمتر هستند.

طهماسبی گفت: با این وجود که ما و استاندار پیگیر کامل این موضوعات هستیم، بحث فنی هواپیما و سن بالای ۳۰ سال آن‌ها باعث بروز مشکل زیادی در به نتیجه رسیدن کمبود ناوگان استانی شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی ادامه داد: به طور کل مسئول تنظیم پرواز‌های کشور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است و در استان حوزه اقتصادی، استانداری، نمایندگان مجلس، بخش گردشگری و دیگر بخش‌های مرتبط با این موضوع می‌بایست برای ایجاد زیرساخت، افزایش تقاضا و در نتیجه جذب پرواز‌های بیشتر برای استان همکاری کنند.

او افزود: این موضوع که ایجاد گفتمان اقتصادی بین استان و شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند تأثیر زیادی در جذب پرواز‌ها داشته باشد را نفی نمی‌کنیم، ولی سهم شرکت فرودگاه‌ها از مبلغ بلیط هواپیما به ازای هر مسافر ۷ هزار تومان است یعنی ما به لحاظ درآمدی، هزینه‌های جاری ماهانه ما ۳ میلیارد تومان، ولی درآمد فرودگاهیمان سالی یک میلیارد تومان است و یک شرکت درآمد – هزینه‌ای هستیم و از دولت هیچ اعتباری نگرفته و درآمد خود را از طریق پرواز‌های عبوری کسب می‌کنیم.

به محض مهیا شدن شرایط هوایی باروری ابر‌ها صورت می‌گیرد

سارانی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این برنامه با اشاره به موضوع بارورسازی ابر‌ها گفت: باروری ابر‌ها فناوری برای تأمین و افزایش منابع آب است که در استان در سال ۹۶ سامانه‌ای که در آن زمان بررسی شده بود عملیاتی شد و بعد از آن با توجه به شرایط و چارچوب ساختاری آن، این موضوع برای پیگیری شکل واقعی و عملیاتی نداشت.

او افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران، تکلیف بارورسازی ابر‌ها به وزارت نیرو ابلاغ شده و از آن به بعد ساختارش آماده و به صورت عملیاتی دنبال شده است و ما نیز در استان پیگیری‌های ویژه در این مورد را دنبال کرده و یک سری اقدامات در این مورد انجام داده ایم که اقدامات عملیاتی بعدی متناسب با جبهه هوایی که به استان می‌آید و در صورتی که شرایط باروری ابر‌ها را داشته باشد، اجرایی می‌شود.

سارانی گفت: بارورسازی ابر‌ها به صورت هوایی و زمینی انجام می‌شود که بخش هوایی آن در صورت مهیا بودن شرایط هوایی از طرف تهران صورت می‌گیرد و قسمت زمینی آن بدین صورت است که با توجه به توده هوایی و متناسب بودن آن با شرایط، دستگاه‌هایی که در نقاط مشخص شده استان استقرار دارند وارد مرحله عملیاتی شده و اقدامات لازم برای بارورسازی ابر‌ها را انجام می‌دهند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: کار بارورسازی ابر‌ها یک کار بسیار پیچیده و سنگین است که راهبری کلان آن در مرکز تحقیقات در تهران و یزد انجام می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها برای عملیات اجرایی آن اعلام آغاز عملیات می‌کنند و ظرف دو روز آینده یک دستگاه ژنراتور به استان می‌آید که قابلیت جابجایی نیز دارد و با توجه به اینکه هفت منطقه در بحث بارورسازی ابر‌ها در استان مشخص کرده‌ایم، تعداد ژنراتور‌های بیشتری در این مورد به استان می‌آید.

او گفت: بارور شدن ابر‌ها به جنس آن‌ها بستگی دارد و در صورتی که شرایط بارور شدن را داشته باشند اقدامات لازم برای آن انجام می‌شود.

 

 

 

«سربیشه» ایستاده بر قله پیشرفت

گام به گام در مسیر توسعه قرار گرفتن آن چیزی ست که اکنون مردم دیار روستاهای شگفت انگیز خراسان‌جنوبی با استقرار دولت سیزدهم روز به روز آن را بیشتر در سربیشه حس می‌کنند.

«سربیشه» ایستاده بر قله پیشرفت

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، گام به گام در مسیر توسعه قرار گرفتن آن چیزی ست که اکنون مردم دیار روستاهای شگفت انگیز خراسان جنوبی با استقرار دولت سیزدهم  روز به روز آن را بیشتر در سربیشه حس می کنند و همین بر ریل توسعه قرار گرفتن نشان از تحقق مطالبه های مردمی این شهرستان دارد.

گوشه ای از اقدامات و فعالیت های دولت سیزدهم را در گفت وگو با فرماندار سربیشه جویا شدیم که در پی می آید.

الحاق ۱۶۳ هکتار زمین به شهرهای سربیشه

فارس: در حال حاضر وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان سربیشه چگونه است در این خصوص توضیح دهید؟

لکزائی: در حوزه مسکن بنا به وعده و قولی که رئیس جمهور به مردم دادند شهرستان سربیشه واقعا پیشرو است به طوری که در طول هشت سال دولت گذشته شاهد بودیم حتی یک متر زمین مسکونی به شهرهای این شهرستان الحاق نشد ولی در این مدت دو ساله دولت سیزدهم ۱۶۳ هکتار الحاق زمین به هر سه شهر مود، سربیشه و درح این شهرستان الحاق زمین صورت گرفته است.

از اتفاق مثبتی که در این حوزه رقم خورد این بوده که زمین ها ۲۰۰ متری و ویلایی تأمین و در اختیار همه متقاضیان قرار گرفت.

در دولت قبل در مجموع ۳۰ قطعه زمین آن هم دو طبقه در اختیار متقاضیان در این شهرستان قرار گرفت ولی دراین دولت تاکنون ۶۰۰ قطعه زمین در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان شد.

تنها در شهرک اندیشه سربیشه ۵۰۰ قطعه در حال ساخت است که بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 این آمادگی وجود دارد که در صورت متقاضی بودن زمین به آنها واگذار شود و تاکنون متقاضیانی که ثبت نام کرده اند و شرایط آنها تأیید شده زمین به آنها واگذار شده و برای برخی از متقاضیان در حال بررسی شرایط هستیم.

انقلاب در مسکن سربیشه

فارس: در مورد طرح جوانی جمعیت در این شهرستان توضیح دهید که وضعیت واگذاری زمین در این طرح در این شهرستان چگونه است؟

لکزایی: این طرح برای خانواده ها دارای سه فرزند، چهار فرزند و بالاتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ آغاز شده و تاکنون ۵۰۰ قطعه زمین ویلایی در این راستا در سطح شهرستان واگذار شده است.

همچنین انقلابی در حوزه مسکن در شهرستان رقم خورده که نسبت به گذشته بی سابقه بوده است.

علاوه براین خوشبختانه زیرسازی این سایت ها به طور کامل انجام شده و در شهرک اندیشه سربیشه حدود یک ماه گذشته روشنایی کامل انجام شده و تمام دستگاه های خدماتی و زیرساختی پای کار هستند.

برای واگذاری زمین به مددجویان بهزیستی نیز شورای مسکن تشکیل شده و از مسوولان نهادهای حمایتی تقاضا داریم که در این زمینه کمک یار مددجویان باشند تا بتوانند در مراحل ساخت این مسکن ها موفق باشند.

سقف تسهیلات مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و بازپرداخت تسهیلات دو سال آینده آغاز می شود ولی در مورد تسهیلات بانک ها و مسوولان باید پیگیری بیشتری داشته باشند با توجه به اینکه قرار است بانک ها برای پرداخت این تسهیلات از متقاضیان ضامن نگیرند ولی برخی از بانک ها تقاضای ضامن کرده اند و یا متقاضیان را رصد می کنند که شرایط مالی آنها باید به گونه ای باشد که بتوانند بازپرداخت آن را انجام دهند بنابراین از بانک ها تقاضا می شود برای پرداخت تسهیلات شرایط را سخت نگیرند و با سهولت بیشتری این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

فارس: یکی از نیازهای زیرساختی اصلی که از مطالبات جدی مردم با توجه به رشد تصادفات بوده بحث دوبانده سازی محورها است لطفاً در این خصوص توضیح دهید که چه اقداماتی در سربیشه صورت گرفته و یا در حال انجام است؟

لکزایی: یکی از اقدامات خوبی که در طول دولت سیزدهم در این شهرستان رقم خورده توجه به بحث دوبانده سازی بوده به طوری که در طی این دو ساله ۳۲ کیلومتر باند دوم در سطح شهرستان سربیشه افتتاح شده و ۱۸ کیلومتر در حال آماده سازی می باشد که به زودی افتتاح می شود.

محور سربیشه نهبندان به طول ۲۲ کیلومتر بوده که در طی هفته دولت امسال آغاز عملیات اجرایی دوبانده سازی آن صورت گرفته و تاکنون پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی داشته و همچنین محور سربیشه به ماهیرود از محورهای مهم در این شهرستان می باشد که بیشترین میزان دو بانده سازی صورت گرفته در سطح شهرستان مربوط به این محور است و چهار پیمانکار در این محور فعالیت دارند.

قطعات ۱۳ و ۱۴ راه آهن در سربیشه

فارس: پروژه راه آهن مشهد – چابهار یکی از پروژه های مهم ریلی در کشور است که خراسان جنوبی نیز در مسیر این پروژه قرار گرفته و یکی از مسیرهایی که راه آهن استان از آن عبور می کند سربیشه خواهد بود در مورد وضعیت این پروژه در این شهرستان لطفاً توضیح دهید؟

لکزایی: دو قطعه ۱۳ و ۱۴ راه آهن چابهار به مشهد در شهرستان سربیشه قرار دارد که در این دو قطعه پیمانکار در حال تجهیز کارگاه به طول ۱۱۵ کیلومتر بوده و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد با پیمانکاران در این زمینه منعقد شده است.

از مجموعه ایستگاه های پروژه راه آهن که در استان پیش بینی شده یک ایستگاه در شهر سربیشه تعبیه شده که البته هنوز مکان یابی آن صورت نگرفته ولی با حضور کارشناسان مربوط به زودی در این شهرستان این مکان یابی انجام و قطعی می شود.

فارس: از جمله مشکلاتی که مردم خراسان جنوبی در اکثر شهرها با آن مواجه هستند و این موضوع به کمبود آب نیز دامن می زند بحث فرسودگی شبکه های آبرسانی و قدمت بالای آنها است؟ آیا این مشکل در شهرستان سربیشه نیز وجود دارد؟

لکزایی: بدون شک این مشکل یکی از معضلات در سطح شهرستان سربیشه نیز بوده ولی باید گفت در حوزه تعویض شبکه فرسوده انتقال آب در روستاهای مختلف و شهرهای شهرستان سربیشه در دولت قبل دریغ از یک متر تعویض لوله ها که انجام نشده ولی در این دو ساله دولت سیزدهم ۱۵ کیلومتر خطوط انتقال فرسوده در این شهرستان تعویض و ترمیم شده است.

پیشرفت ۶۰ درصدی تصفیه خانه سربیشه

فارس: از درخواست های به حق مردم این شهرستان موضوع ایجاد تصفیه خانه فاضلاب است در این زمینه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

لکزایی: در حوزه فاضلاب یکی از درخواست های مردم سربیشه احداث تصفیه خانه فاضلاب و جمع آوری فاضلاب شهری بوده که این اتفاق با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان که در مصوبات سفر رئیس جمهور دیده شده رقم می خورد.

تاکنون ۵۰ میلیارد تومان برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه هزینه شده و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد داشته است.

استفاده از پساب این فاضلاب نیز دنبال می شود و قرار است کارخانه فرآوری مس با توجه به درخواست داده شده از این پساب استفاده کند که در حال حاضر تجهیز کارگاه خود را انجام می دهد.

شبکه جمع آوری فاضلاب داخل شهر سربیشه نیز پیشرفت خوبی دارد و در حال حاضر ۸۰ درصد برای جمع آوری فاضلاب در داخل شهر کار به انجام رسیده و تا هفته دولت ۱۴۰۳ شاهد نصب انشعابات منازل خواهیم بود.

۱۲۰ روستای سربیشه در طرح نهضت آبرسانی

فارس: آیا طرح نهضت آبرسانی در روستاهای این شهرستان اجرا شده در این زمینه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته و در حال انجام است؟

لکزایی: در دو ساله دولت سیزدهم آبرسانی پایدار به ۵ روستای این شهرستان صورت گرفته و اتفاق دیگری که در حال رقم خوردن بوده به طوری که در حال حاضر حدود ۱۲۰ روستا از ۲۴۲ روستای شهرستان که آبرسانی انجام نشده در طرح آبرسانی قرار گرفته اند و الان مجتمع های آبرسانی در حال ساخت بوده که از آن جمله می توان به مجتمع آبرسانی خوشاب، درویش آباد و اسکی منگ در قالب قرارداد محرومیت زدایی اشاره کرد که توسط قرارگاه امام حسن(ع) در دست اقدام بوده و پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد دارد.

حجم عملیات آبرسانی که در طی دو سال گذشته در این شهرستان صورت گرفته برابر نظر کارشناسان معادل ۱۵ سال قبل بوده و امیداست شاهد این باشیم که این پروژه ها به زودی به اتمام برسد و مردم شیرینی این اقدامات را بچشند.

احداث شهرک تخصصی زرشک سربیشه

فارس: لطفاً در مورد اقدامات صورت گرفته در این شهرستان در حوزه جهاد کشاورزی توضیح دهید؟

لکزایی: در حوزه جهاد کشاورزی به لحاظ اینکه ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن بوده و از طریق کشاورزی معیشت می کنند اقدامات خوبی انجام شده که از جمله احیای و مرمت ۷۰ رشته قنات در طول دو ساله اخیز، احداث شهرک تخصصی زرشک با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومان که رفع دغدغه از کشاورزان زرشکار شده و بهره برداری از بزرگترین واحد پرورش شتر مرغ در سطح شهرستان بوده است.

فارس: در مورد پروژه های ورزشی که در این شهرستان اجرا می شود هم توضیح می فرمایید؟

لکزایی: در حوزه ورزش نیز در روستاهای مختلف ۱۳ مینی چمن با سکو در حال احداث بوده و همچنین خانه کشتی درح تا پایان سال جاری افتتاح می شود.

 

 

 

انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های مشترک آموزشی، پژوهشی و فناوری شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان و دانشگاه بیرجند

 ۰۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۳ کد : ۲۶۵۰۴ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۲۲
تفاهم نامه همکاری‌های مشترک آموزشی، پژوهشی و فناوری شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان و دانشگاه بیرجند، در حاشیه برگزاری نمایشگاه روایت پیشرفت، روز چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ در حوزه ریاست دانشگاه، به امضای دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند و مهندس نوید نجات‌بخش، مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان رسید.
انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های مشترک آموزشی، پژوهشی و فناوری شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان و دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی، پژوهشی و فناوری شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان و دانشگاه بیرجند به منظور ایجاد و گسترش زمینه‌های همکاری متقابل جهت رفع نیازهای موجود در صنایع کشور از طریق بهره گیری از ظرفیت‌های مراکز دانشگاهی، فی مابین دانشگاه بیرجند و شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان منعقد و مبادله گردید.
همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در زمینه‌های مرتبط با اهداف و برنامه‌های طرفین، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مورد نیاز شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان توسط دانشگاه بیرجند، همکاری در معرفی افراد مستعد جهت فعالیت در شرکت، برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی مشترک و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های علمی مشترک و حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی  دانشگاه که در ارتباط با نیازهای این شرکت باشد بخشی از موضوعات این تفاهم نامه است.
همچنین برگزاری رخدادهای کارآفرینی، ایده‌شو و استارتاپ‌های مشترک در دانشگاه، تخصیص سهمیه کارآموزی برای دانشجویان، حمایت از تجهیز آزمایشگاه و کارگاه‌های دانشگاه توسط شرکت بهیار صنعت سپاهان و انجام آزمایش‌های مورد نیاز شرکت توسط دانشگاه، ایجاد زمینه برای انجام فرصت‌های مطالعاتی اساتید، به کارگیری دانشجویان پسادکتری، تخصیص مکانی مشترک در دانشگاه به منظور استقرار متخصصین، از دیگر محورهای همکاری و تعهدات طرفین است.
این تفاهم‌نامه در  ۱۰ ماده به مدت دو سال شمسی بین طرفین منعقد گردید.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*