اخبار علمی/منشاء ابتلا به کبد چرب، چربی است؛ اما استعداد کبد مهمتر است/اینفوگرافیک / ۷ ماده غذایی موثر در پاکسازی روده بزرگ/چند نشانه بیماری قلبی که نباید نادیده گرفت/زمان گُرگرفتگی می‌تواند سرنخ‌هایی از خطر آلزایمر باشد

منشاء ابتلا به کبد چرب، چربی است؛ اما استعداد کبد مهمتر است

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، حسین خدمت، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در خصوص «کبد چرب» به گفتگو پرداخت.

حسین خدمت در پاسخ به این سوال که به چه دلیل بیماری‌های مربوط به کبد از اهمیت زیادی برخوردار هستند، گفت: کبد بزرگترین غده داخلی بدن و از ارگان‌های اساسی فرد محسوب می‌شود، بدون این عضو زندگی امکانپذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: با افزایش زندگی ماشینی و کاهش تحرک جسمی، کبد به زحمت می‌تواند وظایف خود را انجام دهد، به طوری که حتی اگر کبد تا میزان ۹۰ درصد آسیب دیده باشد، ممکن است هنوز علائمی از خود نشان ندهد. به همین دلیل کبد را به عنوان یکی از مظلومترین و بیصداترین ارگان‌های بدن می‌شناسیم.

وی گفت: منشا مشکل، چربی است، اما استعداد کبد برای آسیب دیدن، از چربی نیز مهمتر است. در بعضی از نژاد‌ها و جنس‌ها این استعداد متفاوت است. بیماری‌های فامیل با کبد چرب مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، انواع چربی خون بالا و …، در ایجاد کبد چرب نیز تاثیر گذارند.

وی همچنین افزود: سندروم متابولیک ترکیبی از فشار خون بالا، چاقی شکمی (چاقی سیبی)، چربی خون بالا، قند بالا و… است که همراه با دور کمر بالای ۱۰۲ سانتیمتر برای آقایان و بالای ۸۸ سانتیمتر برای بانوان است.

تحقیق جدید نشان می دهد؛

زمان گُرگرفتگی می‌تواند سرنخ‌هایی از خطر آلزایمر باشد

زمان گُرگرفتگی می‌تواند سرنخ‌هایی از خطر آلزایمر باشد

گُرگرفتگی و تعریق شبانه در صدر فهرست علائم آزاردهنده برای زنانی است که در دوران یائسگی قرار دارند.

به گزارش هلث دی نیوز، اکنون، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گُرگرفتگی، به ویژه در هنگام خواب، ممکن است پیش بینی کننده بیماری آلزایمر باشد.

و هر چه یک خانم در هنگام خواب گرگرفتگی بیشتری را تجربه کند، خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل، بیشتر می‌شود.

«ربکا تورستون»، مدیر آزمایشگاه سلامت زنان در دانشگاه پیتزبورگ پنسیلوانیا و نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «زنانی که گرگرفتگی شبانه دارند باید به آن به‌عنوان یک زنگ هشدار نگاه کنند تا هر کاری که می‌توانند برای مراقبت از سلامت خود انجام دهند. این اقدامات شامل خواب کافی، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، عدم مصرف الکل، درمان هر گونه فشار خون بالا و دیابت، و مراقبت از سلامت روان است.»

به مناسبت «روز جهانی قلب»؛

چند نشانه بیماری قلبی که نباید نادیده گرفت

هر ساله ۲۹ سپتامبر به عنوان «روز جهانی قلب» به منظور افزایش آگاهی در مورد این عضو مهم بدن گرامی داشته می‌شود.

 

به نقل از «هندوستان تایمز»، قلب بدون شک مهمترین عضو بدن است و برای عملکرد موثر آن باید هر روز زمانی را برای انجام فعالیت‌های بدنی اختصاص داد. همچنین می‌بایست بر رژیم غذایی که آن را تغذیه می‌کند نیز تمرکز کرد.

حمله قلبی که قبلاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌داد، اکنون در بین جوانان و حتی کودکان نیز رایج شده است.

باید نشانه‌های آشکار ناراحتی قلبی را بدانیم، زیرا درمان زودهنگام می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد و از آسیب جلوگیری کند.

در ادامه به چند علامت هشداردهنده که نمایانگر ناراحتی قلبی هستند، خواهیم پرداخت.

* درد یا ناراحتی قفسه سینه

* تنگی نفس

* خستگی

* ضربان قلب نامنظم

* تورم

* سرگیجه یا غش کردن

* تعریق زیاد

* حالت تهوع یا استفراغ

* درد در قسمت بالایی بدن

 

* افزایش بی‌دلیل وزن

 

نادیده گرفتن این علائم ممکن است منجر به مشکلات جدی قلبی یا حتی مرگ شود. به یاد داشته باشید که با تشخیص و درمان به موقع، شانس مدیریت مشکلات قلبی و اجتناب از عوارض جدی آن بسیار افزایش می‌یابد.

همچنین داشتن سبک زندگی سالم و انجام معاینات معمول پزشکی نیز در کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی بسیار موثر است.

سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS) با تاکید بر سبک زندگی سالم برای حفاظت از قلب و مراقبت مفید از این عضو حیاتی بر حفظ رژیم غذایی کم‌چرب و پُرفیبر با مقدار بیشتری از میوه و سبزیجات تازه و غلات کامل تاکید می‌کند.

این مرکز سلامتی همچنین توصیه می‌کند که مقدار نمک مصرفی خود را محدود و از مصرف غذا‌های حاوی چربی‌های اشباع شده شامل برش‌های چرب گوشت، کره، خامه، کیک و بیسکویت اجتناب کنید. در عوض به سراغ غذا‌های حاوی چربی‌های غیراشباع مانند ماهی، سبزیجات و دانه‌ها بروید.

وزن خود را نیز متعادل نگه دارید. بهترین راه برای انجام این کار ترکیب یک رژیم غذایی سالم با ورزش منظم است. بنا به اعلام NHS، داشتن وزن مناسب شانس ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و ورزش منظم، قلب و سیستم گردش خون را کارآمدتر می‌کند و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. هر گونه ورزش هوازی مانند پیاده‌روی، شنا و رقصیدن، قلب را سالم نگه می‌دارد.

سیگار نکشید. سیگار عامل اصلی مرگ‌ومیر‌های قابل پیشگیری است. همچنین به یاد داشته باشید که مصرف الکل خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

فشار خون و دیابت را تحت کنترل نگه‌دارید. شما می‌توانید فشار خون خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و دارو کنترل کنید. دیابت نوع یک را می‌توان با انسولین کنترل کرد، در حالی که دیابت نوع دو معمولا از طریق رژیم غذایی و ورزش و همچنین مراقبت از وزن و فشار خون کنترل می‌شود.

اینفوگرافیک / ۷ ماده غذایی موثر در پاکسازی روده بزرگ

انتخاب غذای سالم، یک اصل ویژه برای پاکسازی و سم‌زدایی روده بزرگ است. غذاهایی که از بیماری‌های التهابی روده مانند سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. رئیس انجمن آندوسکوپی‌های گوارشی ایران گفته در صورت ادامه روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ سال آینده تعداد تشخیص سرطان روده بزرگ تقریبا دو برابر شود. دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت هفت غذای مناسب برای برای پاکسازی روده بزرگ را معرفی کرده است.

اینفوگرافیک / ۷ ماده غذایی موثر در پاکسازی روده بزرگ

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*