اخبار علمی/بهبود سریع زخم‌ها با پوست بیوپرینت‌شده/تنهایی ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد/پژوهشگران مشهدی موفق به طراحی و ساخت داربست غضروف مفصلی شدند/تمرینات هوازی و قدرتی به جوان نگه داشتن مغز کمک می کند

بهبود سریع زخم‌ها با پوست بیوپرینت‌شده

دانشمندان پوست بیوپرینت‌شده‌ای ایجاد کردند که باعث بهبود سریع زخم‌ها می‌شود و لایه‌ها و ضخامت پوست انسان را بازسازی می‌کند.

برای اولین‌بار، دانشمندان شش نوع سلول اولیه پوست را با هیدروژل‌های تخصصی ترکیب کرده‌اند تا پوستی ضخیم و چند لایه را «پرینت» کنند. این پوست در صورت پیوند، با بافت‌های اطراف ادغام می‌شود تا زخم‌ها سریع‌تر و با کمترین خراشیدگی بهبود پیدا کنند.

دکتر «آنتونی آتالا»، سرپرست مؤسسه پزشکی احیاکننده ویک فارست می‌گوید: «درمان جامع پوست یک چالش بالینی مهم است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان با گزینه‌های محدود تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نتایج نشان می‌دهد که ایجاد پوست مهندسی- زیستی انسان با ضخامت کامل امکان‌پذیر است و باعث بهبود سریع‌تر و نتایج طبیعی‌تر می‌شود.»

محققان توصیه می کنند؛

تمرینات هوازی و قدرتی به جوان نگه داشتن مغز کمک می کند

تمرینات هوازی و قدرتی به جوان نگه داشتن مغز کمک می کند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که تمرینات هوازی و قدرتی می تواند به جوان نگه داشتن مغز کمک کند.

به گزارش مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که شرکت در ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی می‌تواند عملکرد شناختی را در جمعیت‌های بالای ۸۰ سال بهبود بخشد.

شرکت کنندگانی که فقط تمرینات قلبی / هوازی انجام دادند، در مقایسه با افراد کم تحرک، عملکرد بهتری در تست‌های ذهنی نداشتند.

این مطالعه نشان داد افرادی که این دو نوع تمرین را با هم ترکیب می‌کنند، عملکرد شناختی بالاتری نسبت به افرادی که بی‌تحرک بودند و افرادی که به تنهایی تمرینات قلبی انجام می‌دادند، از خود نشان دادند.

افرادی که به تمرینات هوازی همراه با تمرینات قدرتی می پرداختند– صرف نظر از مدت زمان و شدت– از نظر ذهنی چابک تر بودند، در تفکر سریع‌تر بودند و همچنین توانایی قوی‌تری برای تغییر یا تطبیق تفکر خود در صورت لزوم داشتند.

پژوهشگران مشهدی موفق به طراحی و ساخت داربست غضروف مفصلی شدند

پژوهشگران مشهدی موفق به طراحی و ساخت داربست غضروف مفصلی شدند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از تحقیقات و مطالعات متعدد موفق به طراحی و ساخت داربست غضروف مفصلی برای درمان بیماران دارای ضایعات مفصلی شدند.

به گزارش  دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشیار مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز شنبه در این خصوص گفت: در طراحی و ساخت این داربست از سلول‌زدایی غضروف مفصلی حیوانی(گاو) و بکارگیری «ماتریکس غضروف مفصلی» استفاده شده که در طی فرایند سلول‌زدایی، ضمن حذف ماده وراثتی و ایمنوژنیک غضروف مفصلی گاو، قوام و مقاومت مکانیکی فشاری حفظ شده است.

دکتر علی مرادی با بیان اینکه مطالعات متعدد بیانگر توان القائی مناسب این داربست‌های زیست سازگار برای غضروف زایی است، افزود: به عبارت دیگر بدون افزودن هیچ ماده اضافی، خواص زیست فعال بافت غضروفی در این داربست‌ها تا حد زیادی حفظ شده است.

مطالعات نشان می دهد؛

تنهایی ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد

تنهایی ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تنهایی ممکن است افراد را در برابر بیماری پارکینسون آسیب‌پذیر کند.

به گزارش مدیسن نت، در بین بیش از ۴۹۰ هزار نفر در بیوبانک انگلستان که تا ۱۵ سال تحت نظر بودند، به نظر می‌رسد که تنهایی احتمال تشخیص پارکینسون را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهد.

«آنجلینا سوتین»، محقق ارشد از دانشگاه ایالتی فلوریدا، گفت: «ارتباط بین تنهایی و بروز بیماری پارکینسون به دلیل عوامل خطر ژنتیکی، بالینی یا رفتاری مشترک نبود.»

او تاکید کرد: «ما پی بردیم که بین تنهایی و ابتلاء به بیماری پارکینسون ارتباط وجود دارد، نه اینکه تنهایی باعث بیماری پارکینسون می‌شود.»

سوتین پیشنهاد کرد که عوامل متعددی ممکن است با این که چرا تنهایی ممکن است خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون را افزایش دهد مرتبط باشد.

او افزود: «ما دریافتیم که مسیرهای رفتاری و بالینی بخش کوچکی از ارتباط را تشکیل می‌دهند. این ارتباط می‌تواند به دلیل سایر عوامل رفتاری و بالینی باشد که ما در نظر نگرفتیم. همچنین ممکن است مسیرهای متابولیک، التهابی و عصبی و غدد درون ریز وجود داشته باشد.»

سوتین گفت: «به نظر می‌رسد تنهایی با سلامت کلی بدتر مغز مرتبط است، که شاید به خاطر التهاب بیشتر یا سایر فرآیندهای تخریب کننده عصبی باشد و لزوماً مختص بیماری پارکینسون نیست.»

او توضیح داد: «ممکن است تنهایی مغز را بیشتر مستعد تخریب عصبی کند، که برای برخی افراد می‌تواند منجر به بیماری آلزایمر و برخی دیگر به بیماری پارکینسون شود.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*