اخبار علمی/عوارض کمبود ویتامین B۱۲ در بدن

عوارض کمبود ویتامین B۱۲ در بدن

طبق تحقیق دانشمندان، داشتن حافظه ضعیف می‌تواند نشانه کمبود ویتامین B۱۲ باشد.

 

افرادی که کمبود B۱۲  دارند در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های آلزایمر هستند.

طبق تحقیق محققان، سطوح پایین ویتامین B۱۲ و فولات هر دو با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند. فولات‌ها شامل ویتامین B۹، فولاسین و اسید فولیک هستند.

کمبود B۱۲ یا فولات می‌تواند باعث افزایش سطح اسید آمینه هموسیستئین در بدن شود. هموسیستئین اثر نوروتوکسیک دارد و می‌تواند منجر به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر شود.

محققان این تحقیق ۳۷۰ شرکت‌کننده بالای ۷۵ سال را به مدت سه سال مورد بررسی قرار داد. در آن زمان، ۷۸ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند که بیش از نیمی از آنان کمبود ویتامین B۱۲ یا فولات داشتند.

مضرات مصرف تخمه‌های بو داده شده با نمک

یک متخصص تغذیه گفت: زیاده‌روی در مصرف آجیل‌ها به ویژه تخمه­‌های شور ممکن است مشکلاتی برای سلامت افراد ایجاد کند.

غزاله اسلامیان با بیان این که دانه‌های آفتابگردان به طور طبیعی سدیم کمی دارند، گفت: در فرآیند بو دادن و نمک زدن تخمه دارای مقادیر فراوانی از نمک می‌شود، در حقیقت یک‌هشتم فنجان از تخمه آفتابگردان بوداده و نمک‌دار، تقریبا ۱۷۴ میلی‌گرم سدیم دارد.

او با اشاره به این که سدیم زیاد در رژیم غذایی، فشارخون را افزایش می‌دهد افزود: سدیم زیاد خطر ابتلا به سکته، بیماری‌های قلبی، پوکی‌استخوان، سرطان معده و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد بنابراین؛ توصیه می‌شود از دانه‌های غیر بوداده شده با نمک استفاده کنید.

این متخصص تغذیه ادامه داد: استفاده از تخمه در حد متعادل مفید است، تخمه از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فردی تشکیل شده، اما مصرف مقادیر زیادی از آن مشکلاتی را برای افراد ایجاد می‌کند.

متخصص تغذیه عنوان کرد؛

میوه های مخصوص هوای آلوده/ سیب بخورید تا سُرب بدنتان دفع شود

میوه های مخصوص هوای آلوده/ سیب بخورید تا سُرب بدنتان دفع شود

یک متخصص تغذیه، سیب درختی را منبع غنی پکتین عنوان کرد که از دسته فیبرهای محلول در آب و باعث تسهیل دفع سُرب از بدن است.

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور رضایی گفت: از سایر منابع پکتین می‌توان به مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی، هویج و غلات سبوس دار اشاره کرد که مصرف روزانه میوه‌های حاوی پکتین برای کاهش خطرات آلودگی هوا بسیار مهم است و توصیه می‌شود حداقل یک سیب در طول روز مصرف شود.

این دکتری تخصصی علوم تغذیه، دریافت سلنیم را برای بهبود عملکرد آنزیم‌هایی که بتواند با شرایط بد محیطی و آسیب‌رسان به سلول‌های بدن مقابله کند ضروری دانست و ماهی، گوشت قرمز کم چرب، غلات کامل، حبوبات، تخم مرغ، مرغ، سیر، زردچوبه و قارچ را حاوی این ماده ذکر کرد.

رئیس اداره تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری، ریزمغذی روی را از مواد مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن برشمرد و گفت: انواع گوشت، غلات و حبوبات خیسانده شده و ترجیحاً جوانه زده به خصوص غلات سبوس‌دار از منابع سرشار از روی هستند.

وی، مصرف انواع فرآورده‌های دریایی، نخود سبز، عدس و جوانه گندم را توصیه کرد که از منابع خوب ریزمغذی روی هستند.

رضایی با بیان این مطلب که منیزیم در هوای آلوده موجب کاهش جذب فلزات سنگین مانند کادمیوم و افزایش دفع سرب می‌شود گفت: انواع سبزی‌های با رنگ سبز تیره (کلروفیل دار) غنی از این ماده مغذی هستند.

محققان پی بردند؛

منبع دیگر قرارگیری در معرض سرب برای کودکان: دود دست دوم سیگار

منبع دیگر قرارگیری در معرض سرب برای کودکان: دود دست دوم سیگار

براساس مطالعه محققان دانشگاه تکزاس، یکی از منابع قرار گرفتن در معرض سرب در کودکان دود سیگار است.

به گزارش هلث دی نیوز، دکتر «جنی کاریلو»، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «تحقیقات بیشتر احتمالاً تصویر واضح‌تری از این قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار، به ویژه در کودکان خردسال نشان می‌دهد.»

او در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «برای مثال، آموزش والدین در مورد دود سیگار به عنوان منبع قرار گرفتن در معرض سرب می‌تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض سرب در کودکان کمک کند.»

قرار گرفتن در معرض سرب یک خطر شناخته شده برای سلامتی به خصوص برای کودکان خردسال است. حتی در مقادیر پایین، قرار گرفتن در معرض مزمن سرب می‌تواند به مغز و سایر اندام‌ها آسیب برساند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تفکر و مهارت‌های حرکتی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*