گزارش/ ۷ علت بروز کمبود دارو/ از محاسبات اشتباه تا ردپای بانک مرکزی

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد؛

۷ علت بروز کمبود دارو/ از محاسبات اشتباه تا ردپای بانک مرکزی

۷ علت بروز کمبود دارو/ از محاسبات اشتباه تا ردپای بانک مرکزی

نتایج ارزیابی های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از علل رخداد کمبودهای دارویی در کشور به ویژه پس از اجرای طرح «دارویاری»، اعلام شد.

بر اساس آنچه که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با کمبود برخی اقلام دارویی در کشور مورد بررسی قرار گرفته است، بروز کمبودهای دارویی در چند بند مورد توجه قرار گرفته است.

۱. وجود ضعف در نحوه و زمان قیمت گذاری دارو در کمیسیون مربوطه و عدم مشارکت تولیدکنندگان در فرآیند قیمت گذاری به نحوی که تولیدکنندگان با این توجیه که تولید برخی از اقلام دارویی آنها را با زیان انباشته مواجه می‌کند، تولید خود را کاهش داده یا متوقف نموده اند.

۲. عدم برنامه ریزی مؤثر سازمان غذا و دارو در پیش بینی‌های لازم در ذخایر استراتژیک، پیش بینی تقاضای بازار به رغم دسترسی به آمار بلندمدت و اطلاعات کافی از دوره‌های پیشین که می‌توانست به فعال نمودن حداکثر ظرفیت تولید داخل و اقدام به موقع برای انجام واردات داروهای استراتژیک در صورت عدم کفاف تولید داخل به هر دلیل بیانجامد.

۳. عدم نظارت کافی بر هزینه کرد نشان دار اعتبارات یارانه‌ای تخصیص داده شده به رغم ضوابط مقرر در طرح «دارویار». این موضوع منجر به ایجاد اختلال در نظام توزیع دارو توسط برخی از مراکز درمانی و داروخانه‌ها به علت عدم تسویه به موقع مطالبات خود توسط تعدادی از سازمان‌های بیمه گر (به ویژه تأمین اجتماعی) گردیده است. در همین راستا، مطابق با گزارش تفریغ ۶ ماهه بودجه سال ۱۴۰۱ دیوان محاسبات کشور، از (۲۱۳،۶۲۵) میلیارد ریال سهم مقرر برای اقلام داروی تولید داخل مشمول طرح دارویار، (۱۷۳،۶۲۵) میلیارد ریال در قبال یک میلیارد دلار تخصیص یافته به صنعت دارو در ابتدای سال جاری و مجموعاً ۴۰،۰۰۰ میلیارد ریال بابت مابه التفاوت پیش بینی شده در ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) قانون بودجه امسال، برای طرح اصلاح سیاست‌های ارزی به سه سازمان بیمه گر پرداخت گردیده است.

۴. خارج ننمودن اقلام کاملاً وارداتی از سبد حذف ارز ترجیحی و اجرایی کردن طرح با خروج مواد اولیه تولید داخل از شمول تخصیص ارز ترجیحی که قیمت گذاری پیچیده‌تری دارند که این امر موجب اختلال در قیمت گذاری مواد موثره دارو، واردات داروهای مشابه با قیمت پایین‌تر از تولید داخل و امتناع تولیدکنندگان با توجه به عدم حصول به حاشیه سود منطقی شده است.

۵. مطالبه واردکنندگان مواد اولیه دارویی مبنی بر کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به یک درصد، به واسطه ضعف هماهنگی در دستگاه‌های اجرایی مرتبط، از دیگر دلایل تشدید کمبودهای دارویی اخیر به شمار می‌آید. با این توضیح که تغییر مبنای محاسباتی گمرکات کشور از نرخ ارز ترجیحی به ارز “ای تی اس” بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ منجر به افزایش نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های واردکننده مواد اولیه و یا دارو شده است و همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان دارو که اکنون ناچار به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد در مقایسه با نرخ یک درصد آن هم بر مبنای ارز نیمایی می‌باشند، از ترخیص کالاهای خود از گمرک اجتناب نموده و همین موضوع منجر به رسوب طولانی مواد اولیه دارویی در گمرکات کشور گردیده است.

۶. عدم ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان با هدف جبران کمبود نقدینگی ناشی از مابه التفاوت قیمت ارز ترجیحی و نیمایی. شایان ذکر است بانک مرکزی اخیراً نسبت به ابلاغ ارائه تسهیلات تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اختصاص به شرکت‌های داروسازی اقدام نموده است که این امر تنها از جانب یکی از بانک‌ها اجرایی شده است و باقی بانک‌های عامل به استناد آئین نامه رشد تراز بانک‌ها که از سوی بانک مرکزی ابلاغ گردیده است از ارائه تسهیلات امتناع نموده اند.

۷. کمبود قابل ملاحظه اقلام دارویی وارداتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیرخشک به علت عدم تخصیص منظم منابع و ارز ترجیحی توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی. با عنایت به آنکه پس از تخصیص و تأمین یک میلیارد دلار در فروردین ۱۴۰۱، به استناد تفاهمنامه چهارجانبه میان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی در تیرماه مقرر شد تا در راستای جلوگیری از هر گونه اخلال در نظام سلامت کشور، سهمیه ارزی دیگری، به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار توسط بانک مرکزی برای واردات اقلام مذکور تأمین گردد اما این بانک با توجیه عدم ایفای تعهدات مرتبط با تفاهمنامه توسط سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تخصیص اعتبار به صورت ماهانه بابت مابه التفاوت ریالی ارز تخصیص یافته (نرخ بانکی تا نرخ سامانه‌ای تی اس) از اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار باقی مانده امتناع نموده است.

 

 

 

محققان با حفاری در نزدیکی مقبره توت عنخ آمون، مومیایی های جدید و هرم مدفون شده ای را یافتند که برای یادبود ملکه‌ای ناشناخته در مصر باستان ساخته شد.

محققان با حفاری در نزدیکی مقبره توت عنخ آمون، مومیایی های جدید و هرم مدفون شده ای را یافتند که برای یادبود ملکه‌ای ناشناخته در مصر باستان ساخته شد.

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

بهترین قیمت بلیط هواپیما در طاهاگشت!

بهترین قیمت بلیط هواپیما در طاهاگشت!

پیشنهاد امروز

در صدمین سالگرد کشف مقبره توت عنخ آمون، باستان شناسان موفق به یافتن صدها تابوت، مومیایی و مصنوعات دست‌ساز در جیزه مصر شدند؛ یک هرم اسرارآمیز هم در آنجا مدفون بود.

طی دو سال گذشته، محققان مشغول حفاری در سقاره بودند؛ یک منطقه باستان شناسی در جیزه، ۳۲ کیلومتری جنوب شهر قاهره. آن‌ها اخیرا گنجینه‌ای از تابوت‌ها و مومیایی‌ها را کشف کردند که گمان می‌رود به نزدیک‌ترین ژنرال‌ها و مشاوران توت عنخ آمون تعلق داشته باشند؛ یعنی یازدهمین فرعون مصر از دودمان هجدهم یا همان پادشاهی نوین!

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

باستان شناسان همچنین روی یک هرم در همان نزدیکی متمرکز شدند که متعلق به تتی، نخستین فرعون دودمان ششم مصر (پادشاهی کهن) بود.

زاهی حواس، محقق حاضر در سایت حفاری و وزیر سابق آثار باستانی مصر در این باره می‌گوید: تتی در دوران پادشاهی نو (قرن شانزدهم پیش از میلاد تا یازدهم پیش از میلاد مسیح)، مانند یک خدا پرستش می‌شد و مردم تمایل داشتند پس از مرگ، در نزدیکی او دفن شوند. تاکنون بیشتر کشفیات ما در سقاره، به دوران پادشاهی کهن اختصاص داشت، اما حالا ۲۲ ستون را کشف کردیم که در عمق ۹ تا ۱۸ متری مدفون بوده‌اند؛ همراه با یک تابوت سنگ آهکی عظیم و صدها تابوت و مومیایی دیگر. همه هم مربوط به دوران پادشاهی نوین بودند.

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

از آنجایی که کشف مدفن‌های دوران پادشاهی نوین مصر، چندان در این منطقه رایج نبوده، این سایت کاملا خاص جلوه می‌کند. روی هر یک از تابوت‌ها، نگاره‌هایی از کتاب مردگان و  چهره‌ای منحصر به فرد نقش بسته که زن و مرد را از هم قابل تشخیص می‌سازد. همچنین نام متوفی و در بعضی موارد، تمثال چهار فرزند حوروس روی تابوت‌ها دیده می‌شود تا از مردگان محافظت کنند.

اگر محققان با کشف این تابوت‌ها به اندازه کافی شگفت‌زده نشدند، با برداشتن درپوش آن‌ها کاملا غافلگیر شدند؛ چرا که مومیایی‌ها بعد از این همه سال، در شرایط مطلوبی قرار داشتند. به نظر حواس، این نشان می‌دهد که هنر مومیایی‌سازی در دوران پادشاهی نوین مصر، به اوج خود رسیده بود.

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

آن‌طور که او توضیح داده است، برخی از تابوت‌ها دارای دو درپوش بودند و جذاب‌ترین آن‌‌ها یک ماسک زنانه، ساخته شده از طلا داشت.

درون تابوت‌ها و ستون‌های مقبره هم مصنوعات مختلفی وجود داشت؛ انواع بازی‌های باستانی از قبیل سنت (Senet)، تندیس‌های کوچک، مجسمه خدایان باستان و حتی تبری فلزی در دست یک سرباز ارتش!

کشفیات جدید از مصر که حیرت‌انگیز هستند!

علاوه بر این‌ها، هرمی کشف شد که برای بزرگداشت یک ملکه به یادگار گذاشته شده بود؛ ملکه‌ای که پیش‌تر، ناشناخته بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته، محققان دریافتند که نیث (Neith) نام داشت. پیش‌تر سابقه‌ای از او در اسناد تاریخی ثبت نشده بود؛ چیزی که «زاهی حواس» را از این اکتشاف، ذوق‌زده کرده است: اضافه کردن نام یک ملکه جدید به سوابق و بازنویسی تاریخ، حس فوق‌العاده‌ای دارد.

قرار است در سال آینده میلادی، گلچینی از تابوت‌ها و آثار باستانی کشف شده طی این حفاری‌ها، در موزه بزرگ مصر به نمایش گذاشته شوند.

 

 

نابرابری توزیع ثروت در دنیا امری واضح است. تنها دو کشور کنترل نزدیک به ۵۰ درصد از ثروت جهانی را در دست دارند.

نابرابری توزیع ثروت در دنیا امری واضح است. تنها دو کشور کنترل نزدیک به ۵۰ درصد از ثروت جهانی را در دست دارند. در حالی که بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی با فقر شدید دست و پنجه نرم می کنند و بیشتر جمعیت آن ها زیر خط فقر جهانی قرار دارند، کشورهای غربی به ویژه کشورهای اروپا و آمریکای شمالی، بسیار پیشرفته تر هستند.

 

تعیین سطح زبان انگلیسی

تعیین سطح زبان انگلیسی

پیشنهاد امروز

 

در حقیقت، ثروت ۱۰ درصد از جمعیت دنیا ۱۹۰ برابر ثروت فقیرترین افراد دنیا است. ۵۲ درصد از کل درآمد دنیا به آن ۱۰ درصد می رسد و تنها ۸/۵ درصد از کل درآمد دنیا به فقیرترین افراد دنیا. حتی کشورهای پیشرفته هم می توانند نابرابری زیادی در توزیع ثروت داشته باشند.

با این حال، بر اساس گزارش سازمان ملل، میزان نابرابری درآمد در میان کشورها طی ربع قرن خیر کاهش یافته است. عمده دلیل این موضوع رشد فراوان کشورهای در حال توسعه و به ویژه رشد اقتصادی چین است. اما این به معنای مناسب بودن میزان فعلی نابرابری ثروت نیست. برای مثال، میانگین درآمد مردم آمریکا ۱۶ برابر بیشتر از میانگین درآمد مردم آفریقای جنوب صحرا است. و گرچه نابرابری درآمد میان کشورها کاهش یافته اما نابرابری درآمد در داخل کشورها به میزانی بی سابقه در حال افزایش است. نزدیک به سه چهارم کل جمعیت دنیا در کشورهایی زندگی می کنند که نابرابری درآمد در آن ها به مرور زمان افزایش یافته و این افزایش هم در کشورهای توسعه یافته رخ داده و هم در کشورهای در حال توسعه.

این نابرابری ثروت در انباشتگی هر چه بیشتر ثروت در میان همان ۱۰ درصد جمعیت ثروتمندترین ها دنیا مشهود است. از زمان رکود بزرگ مالی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که اغلب کشورهای دنیا را تحت تأثیر قرار دارد، ثروت میلیاردها ۲ برابر شده است. همه گیری کرونا نیز به سود میلیاردرها تمام شد، به گونه ای که به ثروت هر یک از ثروتمندترین افراد دنیا ده ها میلیارد دلار اضافه شده است.

 

ثروتمندترین کشورهای دنیا در ۲۰۲۲ را بشناسید

ثروت برخی کشورها از منابع طبیعی آن ها سرچشمه می گیرد، اما منبع اصلی ثروت در کشورها برتری تکنولوژیکی و آموزش است. ثروتمندترین کشورهای دنیا توسعه یافته ترین آن ها هم هستند. کشورهای توسعه یافته زیرساخت های پیشرفته ای دارند که آن ها را قادر به رشد می سازد و لازم نیست هزینه ی زیادی را صرف زیرساخت های خود کنند. اما در کشورهایی که زیرساخت ها پیشرفته نیستند و باید از صفر ساخته یا تعمیر شوند، اینگونه نیست. اقتصادهای در حال توسعه باید وام های کلانی دریافت کنند و با بهره آن را بازگردانند، هزینه ای که ممکن است توان پرداخت آن را نداشته باشند.

در عین حال، به نظر می رسد دنیا به سوی یک رکود جهانی قریب الوقوع پیش می رود. رشد اقتصادی کشورهای دنیا در حال کاهش است و نرخ تورم آن ها به میزانی بی سابقه رسیده است. به این ها باید جنگ روسیه و اوکراین را هم اضافه کرد که تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و کسی قادر به پیش بینی زمان پایان این جنگ نیست. مدیریت این شرایط حتی برای کشورهای توسعه یافته دشوار بوده است و وضع برای کشورهای در حال توسعه بسیار دشوارتر نیز هست.

نرخ بهره ی آمریکا در تلاش برای کنترل تورم این کشور به میزان چشمگیری افزایش یافته است، اقدامی که ارزش دلار آمریکا را نسبت به دیگر پول های دنیا به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این امر تأثیر چشمگیری بر کشورهای در حال توسعه دارد، چرا که عمده ی بدهی های آن ها به دلار آمریکا است و با توجه به کاهش ارزش پول آن ها در مقایسه با دلار آمریکا – که در مواردی به بیش از ۲۰ درصد می رسد – بدهی آن ها هم متعاقباً افزایش یافته است، امری که فشار زیادی به اقتصاد آن ها وارد می سازد.

در ادامه می خواهیم مروری بر ثروتمندترین کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم. برای تهیه ی فهرست پیش رو مجموع ثروت کشورها بر اساس آنچه در گزارش شرکت خدمات مالی و باندکداری کردیت سوئیس آمده، در نظر گرفته شده است.

۱۰- استرالیا

مجموع ثروت: ۱۰،۶۴۹ میلیارد دلار

استرالیا با داشتن ۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، شانزدهمین بورس بزرگ اوراق بهادار دنیا را در خود جای داده است. این کشور روابط اقتصادی تنگاتنگی با کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا دارد.

۹- ایتالیا

مجموع ثروت: ۱۱،۵۱۲ میلیارد دلار

ایتالیا علیرغم داشتن مشکلات اقتصادی، کماکان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است. ایتالیا از جهت صادرات و تجارت در میان کشورهای برتر دنیا قرار دارد. ایتالیا همچنین یکی از کشورهایی است که از بالاترین کیفیت زندگی در دنیا برخوردارند. این کشور یکی از بزرگ ترین ثروت های خصوصی را هم در سطح دنیا دارد.

۸- کانادا

مجموع ثروت: ۱۲،۳۶۲ میلیارد دلار

کانادا اقتصادی چند محصولی دارد که در آن صنعت خدمات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. این کشور که ۲/۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ دارد، ارزش صادرات آن بیش تر از ۶۳۰ میلیارد دلار است.

۷- هند

مجموع ثروت: ۱۴،۲۲۵ میلیارد دلار

دومین کشور پرجمعیت دنیا شاید یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا به حساب آید، اما در عین حال، یکی از بزرگ ترین جمعیت های فقرزده ی دنیا را دارد. هند یکی از بزرگ ترین نابرابری ها در توزیع ثروت را دارد.

۶- فرانسه

مجموع ثروت: ۱۶،۱۵۹ میلیارد دلار

فرانسه سومین کشور ثروتمند اروپا است و دولت آن مشارکت زیادی در بخش های استراتژیک اقتصاد این کشور دارد. بخش خدمات سهم عمده ای در اقتصاد فرانسه و بنابراین ثروت آن دارد. از سویی دیگر، بر اساس شاخص نوآوری بلومبرگ در سال ۲۰۲۰، فرانسه یکی از نوآورترین کشورهای دنیا محسوب می شود.

۵- انگلیس

مجموع ثروت: ۱۶،۱۵۹ میلیارد دلار

انگلیس در گذشته امپراتوری ای گسترده بود اما حالا تنها پنجمین کشور ثروتمند دنیا است. هزینه ی بالای زندگی و همینطور افزایش قیمت حامل های انرژی شرایط دشواری برای مردم این کشور رقم زده است.

۴- آلمان

مجموع ثروت: ۱۷،۴۸۹ میلیارد دلار

آلمان، بزرگ ترین اقتصاد اروپا، کشوری بسیار پیشرفته است که ۴۱ درصد از درآمد ملی آن از راه صادرات تأمین می شود، امری که آن را به یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان دنیا بدل کرده است. آلمان از جهت شاخص استاندارد زندگی هم در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد. دفتر مرکزی ۵۳ مورد از شرکت های موجود در فهرست فوربس جهانی ۲۰۰۰ هم در آلمان قرار دارد.

۳- ژاپن

مجموع ثروت: ۲۵،۶۹۲ میلیارد دلار

ژاپن یک اقتصاد بسیار پیشرفته است و دومین کشور بزرگ پیشرفته ی دنیا محسوب می شود. ژاپن یکی از بزرگ ترین واردکنندگان و صادرکنندگان دنیا و دومین تولیدکننده ی خودروی بزرگ دنیا است و دومین ذخیره ارزی بزرگ دنیا را دارد. ژاپن به محصولات فناوری پیشرفته اش از جمله ربات ها و خودروهای هیبریدی مشهور است. این کشور برخی از بزرگ ترین شرکت های دنیا را در خود جای داده است، از جمله شرکت خودروسازی تویوتا و شرکت سونی.

۲- چین

مجموع ثروت: ۸۵،۱۰۷ میلیارد دلار

با توجه به عدم اشتراک منافع چین و غرب، رشد سریع چین، غرب را گوش به زنگ ساخته است. در چین، بیشتر شرکت ها دولتی هستند. چین با آنکه دومین کشور ثروتمند دنیا است اما نه از جهت میانگین ثروت سرانه و نه از جهت میانه ثروت سرانه حتی در میان ۲۰ کشور برتر دنیا هم قرار ندارد، امری که از عدم تقسیم ثروت این کشور با جمعیت ۱/۴ میلیارد نفری آن حکایت دارد. از سویی دیگر، تعداد میلیونرهای چین پیوسته در حال افزایش است، به طوری که حالا ۱۰ درصد از کل جمعیت میلیونرهای دنیا در چین هستند.

۱- آمریکا

مجموع ثروت: ۱۴۵،۷۹۳ میلیارد دلار

ثروت آمریکا از مجموع ثروت ۳ کشور بعدی این فهرست بیشتر است. سیاست های کاپیتالیستی آمریکا تضمین گر رشد و شکوفایی شرکت ها در این کشور شده است و آن ها را از یک پایگاه مشتریان مستحکم در میان طبقه ی متوسط آمریکا برخوردار کرده است. آمریکا با وجود داشتن بیش از ۳۱ درصد از مجموع ثروت جهانی، هنوز از جهت شاخص استاندارد زندگی از بسیاری از کشورهای اروپایی عقب است.

این کشور برخی از بزرگ ترین شرکت های دنیا را در خود جای داده است، از جمله آمازون، مایکروسافت، متا و آلفابت. این شرکت ها ده ها میلیارد درآمد و صدها میلیارد ارزش بازار دارند و بنیانگذاران آن ها جزء ثروتمندترین افراد دنیا هستند. آمریکا با آنکه از جهت میانگین ثروت سرانه در رتبه ی دوم جهانی قرار دارد، اما رتبه ی هجدهم را از جهت میانه ی ثروت سرانه دارد که ارزیابی دقیق تری محسوب می شود.

 

 

 

فروشگاه زیرزمینی به وسعت جنس‌های ارزان قاچاق

فروشگاه زیرزمینی به وسعت جنس‌های ارزان قاچاق

این روزها اگر به اصطلاح شهروند مترویی باشید، در ساعات صبح که زمان اوج تردد کارمندان است، عرضه جنس‌های ارزان قاچاق بسیار به چشم‌تان می‌آید.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: این روزها اگر به اصطلاح شهروند مترویی باشید، در ساعات صبح که اوج تردد کارمندان است، عرضه جنس‌های ارزان قاچاق به ویژه در صنعت پوشاک بسیار مشاهده می‌شود. لباس‌هایی که با کمترین قیمت و به اصطلاح پول تنقلات روزانه یک کودک هم نمی‌شود، در واگن‌های مترو برای مسافران مترو به ویژه خانم‌ها عرضه می‌شود.

براساس مشاهدات عینی، چند گروه هستند که بیشتر اوقات در ساعت صبح که اوج تردد کارمندان به ویژه بانوان است، با عرضه لباس‌های قاچاق و زیرقیمت توانسته‌اند مشتریانی را به دنبال خود بکشند. شاید تعجب آور باشد اما شومیزهایی که در بازار حداقل به قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، در میان اجناس آنها حتی می‌توان با ۵۰ هزار تومان خرید.

البته کیفیت این لباس‌ها به شدت ضعیف است اما به دلیل مشکلات اقتصادی، گاهاً شاهد هستیم که برخی از مسافران مترو، به ویژه بانوان مشتریان پروپاقرص این فروشندگان می‌شوند. فروشندگانی که با لباس‌های رنگارنگ و با توجه به نیازهای مشتریان شأن در کمترین قیمت اجناس ارزان قیمت خود را عرضه می‌کنند.

هر روز حجم عجیبی از پوشاک با شگردهای گوناگون در حال ورود به کشور است. شواهد حاکی است میزان قاچاق پوشاک به قبل از سال ۹۶ برگشته است. مثلاً علاوه بر اجناس ترکیه‌ای، پوشاک بنگلادشی هم در تناژ بالا و ابعاد بسیار گسترده به کشور وارد می‌شود.

البته بارها خبرنگار مهر در خصوص لباس‌های قاچاق و عرضه آن در مراکز عمومی همچون مترو با امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس صحبت شده است که او دلیل این امر را عدم همکاری‌های بین سازمانی می‌داند که به نظر می‌رسد ستاد مبارزه با قاچاق کالا همکاری لازم را با کارگروه ساماندهی مد و لباس ندارد که اگر این همکاری‌ها حاصل می‌شد، اینچنین شاهد عرضه آزاد لباس‌های قاچاق در داخل واگن‌های مترو بودیم.

شاید در نگاه اول این پرسش برای مان ایجاد شود که عرضه لباس‌های قاچاق با قیمت ارزان چه سودی می‌تواند برای فروشنده مترو داشته باشد؟ که یکی از مسافران مترو که چند سالی می‌شود فارغ التحصیل شده است، از موضوع پایان نامه‌اش که با موضوع مشکلات صنعت پوشاک بود، گفت: در پشت صحنه این ماجرا اتفاقات عجیب و غریبی است و فروشندگان لباس‌های قاچاق مقصر این ماجراها نیستند بلکه در پشت صحنه این اتفاقات، افرادی هستند که لباس‌های بسیاری را با گونی از آن سوی مرزها و بیشتر از بنگلادش و اندونزی وارد کشور می‌کنند و زمانی که این لباس‌ها وارد کشور شد، با گروه‌هایی از افراد، تقسیم بندی‌های خود را انجام می‌دهند و در نهایت تعدادی لباس‌ها بین فروشندگان تقسیم می‌شود که برخی از این فروشندگان آن لباس‌ها را در مترو، برخی دیگر در اماکن عمومی و تعداد بسیاری هم در مغازه‌های مختلف شهر به فروش می‌رسانند.

بخشی از صحبت‌های این مسافر مترو کاملاً مشهود است و این‌چنین مغازه‌هایی را می‌توانیم در نقاط مختلف شهر تهران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب و حتی در مزون های بسیار ویژه بانوان مشاهده کنیم. البته قیمت‌های لباس‌های قاچاق با اتیکت‌های تقلبی و به اسم لباس‌های ترک در مزون ها به فروش می‌رسد اما عموماً این لباس‌ها در مترو بدون هیچ اتیکتی با کمترین قیمت فروخته می‌شود.

مسافر دیگری از مترو وارد بحث می‌شود و عنوان می‌کند که انصافاً قیمت‌های این لباس‌ها بسیار پایین است و اگر او می‌خواست همین مدل را با همین کیفیت از بیرون تهیه کند، باید هزینه چند برابری را پرداخت می‌کرد. او می‌گوید شماره این فروشنده را در موبایلش ذخیره کرده و بیشتر اوقات جنس‌های مورد نظرش را درخواست می‌کند. فروشنده هم طبق زمانی که با او هماهنگ می‌کند، جنس را به او می‌رساند. این مسافر معتقد است بسیاری از مسافران مترو، مشتری همیشگی این فروشندگان هستند.

فروشنده در وسط واگن ایستاده بود و به تبلیغ فروش لباس‌ها می‌پرداخت. چند قدم به او نزدیک شدم تا بیشتر در این خصوص صحبت کنم. او گفت که لباس‌ها را یکی از دوستانش برایش می‌آورد و دوستش هم از دوست همسرش این لباس‌ها را می‌آورد و دقیقاً فرد اصلی را نمی‌شناسد.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: برای من فرقی نمی‌کند که لباس‌ها از کجا می‌آید، همین که لباس‌ها را با کمترین قیمت در اختیار بانوان و آن هم در شرایط سخت اقتصادی امروز قرار می‌دهم، برایم کافیست.

زمانی که به او توضیح دادم که لباس‌ها قاچاق است و این لباس‌های قاچاق با فرهنگ کشورمان تطابق ندارد، لبخند تمسخرآمیزی به من زد و گفت: خانم دلت خوش است. کدام فرهنگ. این روزها مردم در فشار اقتصادی هستند و برای شأن فرقی نمی‌کند که چه لباسی بر تن داشته باشند. به خصوص بانوان کارمند که بیشتر حقوق خود را صرف قسط‌ها و گیر و گورهای زندگی شأن می‌کنند.

از آن سوی صحبت‌های یکی دیگر از مسافران توجهم را جلب کرد. او گفت که مسئولان و متولیان این امر باید در این حوزه جدی تر از گذشته وارد شوند.

البته پیش از این خبرنگار مهر با امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس چندین مرتبه در خصوص عرضه لباس‌های قاچاق مصاحبه کرده و او هر بار از عدم هماهنگی میان سازمان‌ها و ارگان‌ها در جلسات شورای کارگروه سامانه مد و لباس سخن گفت.

این‌میان نباید نقش فروشگاه‌های مجازی یا آنلاین‌شاپ‌ها در عرضه پوشاک قاچاق را فراموش کنیم؛ چراکه در سال‌های اخیر درگاه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین و مزون‌های زیرزمینی همه با استفاده از مکانیزم‌های بانکی در حال فروش کالای قاچاق هستند و هیچ نظارتی بر این فروش‌ها وجود ندارد. سایت‌ها یا صفحات مجازی کالاهای ترکیه‌ای را تبلیغ می‌کنند، سفارش می‌گیرند و ۳روز بعد کالا را در تهران به مشتری تحویل می‌دهند. کالا در حجم و ابعاد گسترده‌ای بین ۲ کشور در حال جابه‌جایی است و گسترش عجیب پروازها از تهران به ترکیه که روزانه بیش از ۱۰۰ پرواز بین این دو کشور برقرار است و بین ۶۰ تا ۷۰ پرواز روزانه از تهران فقط به مقصد استانبول انجام می‌شود، شرایط بسیار خوبی را مهیا کرده و اگر هر مسافر فقط ۵ کیلوگرم لباس با خود بیاورد، عدد عجیب و غریبی از واردات پوشاک فقط به‌صورت مسافری داریم.

به‌نظر می‌رسد ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید هماهنگی بیشتری با سازمان‌ها و نهادهایی همچون کارگروه ساماندهی مد و لباس داشته باشد. این روزها شاهد عرضه لباس‌های قاچاق در سطح شهر و کشور هستیم. گاهی هم مغازه دارها و مزون داران با قرار دادن اتیکت‌های تقلبی روی لباس‌های قاچاق، آن را به جای لباس ترک به مردم می‌فروشند.

 

 

مزایده ۵ هزار معدن؛ نابودی محیط‌زیست با کدام سود؟

تهران- ایرنا- با پیشنهاد وزارت صمت و مصوبه مجلس مقرر شده از ۲۶ مهر تا پایان ۲۶ آذرماه بیش از ۵ هزار معدن به مزایده گذاشته شود؛ آن هم در حالی که فعالیت معادنی که در کشور فعالند، به دلیل آثار مخرب زیست‌محیطی با ابهام‌های زیادی روبروست.

دست‌اندازی به طبیعت در سال‌های اخیر سابقه پر و پیمانی دارد و هر روز بخش‌هایی از پیامدهای آن دامن کشور و زندگی اجتماعی مردم را هم می‌گیرد. این‌که زندگی بخشی از جمعیت هر ساله با حجم زیادی از گرد و خاک گره خورده، کشاورزی ایران با بحران آب و فرسایش خاک روبروست و یا بخش‌هایی از کشور به‌طور جدی با بحران فرونشست دست‌وپنجه نرم می‌کند و خشکسالی و تغییر در همه ابعاد زندگی خود را نشان می‌دهد، همگی از آثار سوء دست‌درازی انسان به طبیعت بوده است.
به‌تازگی رسانه‌ها گزارش دادند بیش از ۵ هزار معدن که تاکنون متولی آن وزارت صمت بوده، به صورت مزایده به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.؛ برنامه‌ای که واکنش بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است.

مصوبه قانونی برای واگذاری معادن

طبق اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انفال و ثروت‌های عمومی همچون زمین‌های موات یا رها شده، معادن، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سایر آب‌های عمومی، کوه‌ها، دره‌ها‏، جنگل‌ها، نیزارها، بیشه‌های طبیعی، مراتعی که حریم نیست، ارث بدون وارث، اموال مجهول‌المالک و اموال عمومی که از غاصبین مسترد می‌شود در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آن‌ها عمل کند. تفصیل و ترتیب استفاده از هر یک را هم قانون مشخص می‌کند.

قانون در همه ابعاد دست‌اندازی به طبیعت را باز گذاشته و لذا صدور مجوز برای مزایده ۵ هزار معدن در ایران، همواره از پشتیبانی قانون هم برخوردار استبا بررسی قوانین و مصوبه‌های مجلس و دولت، هم در خواهیم یافت که در پس این اقدام وزارت صمت، یعنی مزایده بیش از ۵ هزار واحد معدنی به بخش خصوصی، مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

به استناد مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده نسبت به مستندسازی و واگذاری مجوزهای بهره‌برداری از معادن از طریق مزایده عمومی و با احراز صلاحیت فنی و مالی متقاضیان اقدام کند.
در این مصوبه آمده: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است نسبت به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود از طریق بازار سرمایه و بعد از اهلیت‌سنجی به اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام یا در قالب شرکت‌های سهامی عام طرح (پروژه) از طریق بازار سرمایه واگذار کند. همچنین ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون، مجوز همه معادن تعطیل در اختیار بخش خصوصی و غیردولتی که بیش از یک‌سال از تعطیلی آن‌ها می‌گذرد، با رعایت قرارداد فی‌مابین و قوانین به صورت خودکار لغو می‌شود.

آیین‌نامه اجرایی این بند در مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تأیید شورای‌عالی بورس تدوین و اجرایی می‌شود. گزارش عملکرد این بند سه‌ماه پس از مهلت مقرر به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه می‌شود. در بند (ط) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور آمده: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است حداکثر در مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون نسبت به مزایده معادن شناسایی شده تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ اقدام کند.

براساس این مصوبه؛ «تمام پروانه‌های صادره سال‌های قبل که در اختیار بخش‌های خصوصی – تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است چنانچه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ منجر به اکتشاف و استخراج نشده‌اند و همچنین سهم معادنی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های وابسته به آن‌ها از جمله« ایمیدرو» قرار گرفته، چنانچه حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ منجر به اکتشاف و استخراج نشده باشند و نیز معادن واگذار شده در سال ۱۴۰۱ که منجر به اکتشاف نشود، با رعایت قوانین و مقررات و قرارداد معتبر فی‌مابین، پروانه صادره لغو و از طریق مزایده به متقاضیان جدید واگذار می‌شود.»

هرچند در قانون به شیوه استفاده حکومت اشاره نشده اما به طور قطع، مقصود در قانون اساسی، استفاده بهینه از منابع و به نفع عامه مردم است. بنابراین واگذاری معادن با دریافت حق ۱۵ درصد از درآمد یک معدن برای مردم با توجه به اثرات سوء آن در آینده، نمی‌تواند به نفع مصالح عمومی باشد.

«افشین دانه‌کار» استاد دانشگاه و محقق محیط‌زیست در این زمینه به پژوهشگر ایرنا گفت: «فقط مناطق ممنوعه برای معدن‌کاوی در ایران «پارک‌های ملی» هستند و در سایر مناطق بنابر تفاهم‌نامه سازمان حفاظت از محیط‌زیست و وزارت صمت، معادن تا جایی‌که آثار سوء نداشته باشند، امکان بهره‌برداری دارند.»

از این گفته استنباط می‌شود که قانون دست‌اندازی به طبیعت را باز گذاشته و لذا صدور مجوز برای مزایده ۵ هزار معدن در ایران، همواره از پشتیبانی قانون هم برخوردار است.

معادن چه نقشی در چالش‌های محیط‌زیستی دارند؟

تامل بر این مصوبه با توجه به تعداد معادنی که اکنون در کشور فعال هستند، می‌تواند نکات مهمی را آشکار سازد. به گفته «تقی نبئی» رئیس وقت سازمان نظام مهندسی معدنی در سال ۱۳۹۹، پنج هزار و ۷۰۰ مورد از ۱۱ هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور فعال و بقیه به علت‌های مختلف غیرفعال است؛ آن هم در حالی که همین تعداد از معادن تاکنون خسارت‌های زیادی را به پیکره محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور وارد کرده‌اند.

همچنین به گفته «محمدرضا آخوندی» مدیرکل وقت منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد، برآورد خسارت‌های وارده ناشی از فعالیت‌های معدن‌کاری در عرصه‌های طببیعی در این استان، حدود ۹۷۲ میلیارد تومان اعلام شده است.
به گفته وی، این میزان خسارت مربوط به وسعت تخریب بیش از ۷۵ هزار هکتار ناشی از فعالیت معادن در سال ۱۳۹۷ و در استان یزد بوده است.

تخریب اراضی، موجب فرسایش آبی – بادی شده و اثرات خشکسالی را تشدید می‌کند. از بین رفتن خاک سطحی موجب کاهش ظرفیت خاک برای جذب آب و فقدان امکان تغذیه آب‌های زیر زمینی و در نهایت منجر به بروز سیلاب خواهد شد. در ایران که سرزمین به‌نسبت خشکی است، سیل و خشکسالی همزاد یکدیگرند.
شرایط خشک فلات ایران و توزیع زمانی نامناسب بارش‌ها روی رودخانه‌های ایران که بیشتر فصلی هستند و میزان جریان در آن‌ها وابسته به میزان بارندگی است، نقش تخریبی معادن را در این زمینه بیش از پیش خودنمایی می‌کند. از این‌رو در مواقعی که بارندگی بیش از متوسط درازمدت باشد، منطقه مواجه با سیل می‌شود و در سال‌هایی که بارندگی کمتر از متوسط باشد با پدیده خشکسالی مواجه خواهیم بود.

آب یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فاکتورهای بخش معدن و زنجیره معدنی در کشور است. اگر آب وجود نداشته باشد استحصال مواد معدنی هم صورت نخواهد گرفت و این موضوع ضربه زیادی را به بخش معدن و توسعه آن خواهد زدزیست‌بوم منطقه‌ای که معدن یا معادنی در آن‌ها فعالیت دارند به شدت تحت تاثیر کارکرد آن‌ها قرار می‌گیرد؛ علاوه بر این میزان منابع آبی منطقه نیز بر شیوه و میزان برداشت از معادن هم بسیار موثر است؛ چنانچه به گفته «بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، آب یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فاکتورهای بخش معدن و زنجیره معدنی در کشور است. بدون آب استحصال مواد معدنی هم صورت نخواهد گرفت و این موضوع ضربه زیادی را به بخش معدن و توسعه آن خواهد زد.

به‌طور قطع، خشکسالی بر زنجیره مواد معدنی تاثیرگذار است. یکی از حیاتی‌ترین مسائل در زمینه بهره‌برداری معادن، موضوع آب است؛ چون در تولید کاتد، فولاد، کنسانتره، گندله و… به آب زیادی نیاز بوده و در حوزه معدن‌کاری نیز به همین صورت است.

چنانچه مشخص است، محیط‌زیست، معدن‌کاوی و زندگی اجتماعی انسان‌ها در یک رابطه کاملا پیچیده، درهم تنیده شده است. به استناد مطالعات مختلف؛ ایجاد هر شغل در بخش استخراج ،۱۷ شغل در بخش صنایع پایین‌دستی معدنی ایجاد می‌کند اما باید در نظر داشت، این میزان شغل تنها یک بُعد از مزایای معادن است زیرا با از دست رفتن منابع طبیعی و محیط‌زیست دیگر جایی برای زیستن وجود ندارد. به دست آوردن پول و ثروت تنها زمانی قابلیت توجیه دارد که در بلندمدت هم به رفاه بیانجامد.

توسعه به معنای مدرن و از نوع پایدار دقیقا بر همین امر تاکید دارد و این همان چیزی است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان هم بر آن تاکید داشته‌اند. به عنوان مثال سوئد در شمال اروپا و در منطقه اسکاندیناوی که دارای زمستان‌های سرد و طولانی و فاقد منابع طبیعی مهمی مانند نفت و گاز هست، همه تلاش و توجه خود را بر نیروی انسانی و کارآمد متمرکز کرده و از این طریق به عنوان یکی از کشورهای توسعه‌یافته شناخته می‌شود که این روزها به رقیب جدی برای منطقه «سیلیکون ولی» در ایالات متحده تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان بر این باورند تا چند سال آتی سرمایه‌های زیادی را به این کشور گسیل خواهد کرد که به‌دنبال آن، رفاه زیادی را برای جامعه سوئدی به همراه خواهد داشت.

با در نظر داشتن همه این شرایط برای سوئد، نکته دیگری که می‌تواند جالب توجه باشد اینکه این کشور با وجود داشتن بزرگ‌ترین معدن طلای اروپا(بولیدن) اما از سال ۱۹۶۷ به دلیل آثار سوء محیط‌زیستی تاکنون تعطیل کرده است.

مشابه چنین وضعیتی در شیلی و برای بزرگ‌ترین معدن طلای دنیا هم رخ داد و دادگاه به دلیل آثار مخرب این معدن بر محیط‌زیست، آن را تعطیل کرده و شرکت بهره‌بردار آن را به دلیل آسیب به محیط‌زیست، به پرداخت جریمه سنگین محکوم کرد.
مردم منطقه سال‌ها از آب آشامیدنی حاصل از ذوب‌شدن یخچال‌های طبیعی که به شکل رود از کوه‌های «آند» جاری می‌شد استفاده می‌کردند اما با آغاز پروژه معدن، آب منطقه به شدت آلوده شد. در سال‌های اخیر بسیاری از اهالی منطقه و نیز حیوانات به دلیل مصرف آب دارای مواد خطرناک و گاهی سرطان‌زا دچار بیماری‌های گوناگون شده‌ بودند.

در چنین شرایطی «مهدی حمیدی» سرپرست دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت مهرماه امسال از آغاز ثبت‌نام متقاضیان شرکت در مزایده و محدوده پنج هزار و ۳۴۹ معدن از ۲۶ مهرماه خبر داد که مصوبه مجلس را هم در عقبه قانونی خود به همراه دارد. شاید مخالفت با تعطیلی معادن برای بسیاری از افراد به دلیل کاهش نرخ اشتغال و درآمد عمومی غیرقابل درک باشد اما همچنان این پرسش مطرح است که توسعه از این روش آیا منابع (آب، خاک و ..) و زیست محیط کشور را به مخاطره جدی می‌اندازد؟

 

 

 

مجازات ده سال حبس برای تخریب کنندگان بنا‌های ثبت ملی

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از مجازات یک تا ده سال حبس برای تخریب کنندگان بنا‌های ثبت ملی شده بر اساس قوانین مجازات کشور خبر داد.

مصطفی پورعلی با بیان اینکه مسئله ثبت بنا‌های تاریخی در ایران یک فرایند جدی است گفت:، چون قوانین بازدارنده‌ای گریبان افراد نقض کننده حریم بنا‌های تاریخی را می‌گیرد بنابراین ثبت یک اثر در فهرست ملی نیازمند دستور مقام‌های عالی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی افزود: حدود یک میلیون اثر باستانی در کشور داریم که فقط نیمی از آن‌ها شناسایی شده است.
پورعلی گفت: از این تعداد کمتر از ۱۰ درصد کل آثار، یعنی حدود ۳۶ هزار اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

 

 

اشتباه فروشنده راز سرقت های ۲ خواهر را فاش کرد
گروه حوادث/  دو خواهر که برای آزادی برادرشان نقشه سرقت‌های سریالی را اجرا کرده بودند با تراکنش اشتباهی دستگاه کارتخوان در فروشگاهی بزرگ لو رفتند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، چند روز قبل، زن جوانی به یکی از فروشگاه‌های بزرگ محصولات پروتئینی رفت و مدعی شد که از حساب او اشتباهی برداشت شده است. او وقتی مقابل مسئول فروشگاه قرار گرفت، گفت: دیروز از فروشگاه شما مقداری گوشت به ارزش ۹۰۰ هزار تومان خریدم و کارتم را به مسئول فروش دادم تا کارت بکشد. چون خودروام را جای نامناسبی پارک کرده بودم، با عجله از فروشگاه خارج شدم و رسید خریدم را ندیدم. شب که می‌خواستم پولی انتقال دهم متوجه شدم در حسابم پول نیست. برایم خیلی عجیب بود من حدود ۱۰ میلیون تومان در حسابم موجودی داشتم. به پیامک‌های برداشت وجه که نگاه کردم متوجه شدم به جای ۹۰۰ هزار تومان، همکار شما ۹ میلیون تومان از کارتم برداشت کرده است.
به‌دنبال اظهارات زن جوان، صاحب فروشگاه به بررسی تراکنش‌های روز گذشته پرداخت اما چنین مبلغی به حساب فروشگاه واریز نشده بود. زمانی که فیش پرداخت را بررسی کرد مشخص شد که فیش متعلق به دستگاه‌های کارتخوان فروشگاه نیست.تحقیق از کارگر فروشگاه
ماجرا مشکوک به نظر می‌رسید و همین مسأله باعث شد صاحب فروشگاه به یکی از فروشندگانش شک کند. با این احتمال موضوع را به پلیس خبر دادند و پسر جوان به نام شایان تحت بازجویی قرار گرفت.
دقایقی بعد مأموران راهی فروشگاه شده و از کارگر جوان در خصوص فیش و برداشت اشتباهی سؤالاتی پرسیدند. شایان که در برابر تحقیقات پلیسی چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت به سرقت‌های سریالی از فروشگاه اعتراف کرد.
او گفت: مدتی بود که دو خواهر جوان برای خرید به فروشگاه ما می‌آمدند و هر بار هم برای خرید به سراغ من می‌آمدند. یک روز که مغازه خلوت بود یکی از آنها سر صحبت را با من باز کرد و از آن به بعد من با او که نامش آذین بود دوست شدم. دوستی ما ادامه داشت تا اینکه یک روز آذین با یک دستگاه کارتخوان پیش من آمد و پیشنهاد عجیبی مطرح کرد، اول مخالفت کردم اما پیشنهاد او وسوسه‌آمیز بود و در نهایت آن را پذیرفتم.
او ادامه داد: آذین از من خواست دستگاه کارتخوان را در مغازه بگذارم و کارت مشتری‌هایی که بیشترین خرید را دارند با دستگاه کارتخوان او بکشم تا پول به حساب آذین وارد شود. آذین می‌گفت پول‌هایی را که از این راه بدست می‌آوریم می‌توانیم برای اجاره‌خانه و تشکیل زندگی استفاده کنیم. صحبت‌های آذین مرا مجاب کرد تا با او همراهی کنم و بعد از آن کارت عابر بانک مشتری‌هایی را که خرید بیشتری داشتند از دستگاه کارتخوان آذین برداشت می‌کردم. چند ماهی این ماجرا طول کشید و پول‌ها نیز به حساب آذین واریز می‌شد و با این وعده که پس‌اندازی برای آینده است، پول‌ها دست او می‌ماند. با اینکه این کار را چند ماه است انجام می‌دهم، اما هر بار که خواستم کارت مشتری را با دستگاه کارتخوان آذین بکشم، تنم می‌لرزید و دچار استرس می‌شدم. دفعه آخر نیز به اشتباه ۹۰۰ هزار تومان را ۹ میلیون تومان کشیدم و راز این سرقت‌ها بالاخره برملا شد.
با اعتراف مرد جوان، آذین و خواهرش بازداشت شده و در تحقیقات به جرم خود اعتراف کردند. اما جرایم آذین و خواهرش فقط سرقت و کلاهبرداری به این شیوه نبود چرا که زمانی که مأموران راهی خانه دو خواهر شدند در بازرسی از خانه آنها تعدادی گوشی و کیف پول سرقتی پیدا شد. با کشف وسایل سرقتی دو خواهر راز سرقت‌های دیگرشان را که به شیوه جیب‌بری بود نیز برملا کردند. متهمان در اختیار کارآگاهان پلیس قرار داده شده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

گفت‌و‌گو با زن سارق
فکرش را می‌کردی دستگیر شوی؟
هرگز. نام بدشناس‌ترین سارقان سال را باید به ما بدهند. چطور ممکن است یک تراکنش اشتباهی راز سرقت‌ها را برملا کند. ما به قدری حرفه‌ای این کار را انجام می‌دادیم که حتی صاحب فروشگاه هم متوجه نشده بود.
چرا این‌کار را کردید؟
می‌خواستیم برادرمان را از زندان آزاد کنیم. برادرم خیلی برای ما عزیزو مثل پدرمان است. به او گفتم با سیما، (همسرش) ازدواج نکند اما گوش نکرد. هنوز یک سال از ازدواجشان نگذشته بود که سیما مهریه‌اش را اجرا گذاشت. برادرم برای پرداخت مهریه همسر سابقش از خانه‌های مردم سرقت می‌کرد اما یک شب هنگام سرقت بازداشت شد و به زندان افتاد. شاکی پشت شاکی بود که برادرم را شناسایی کرد و رد مال سنگینی به گردن او افتاد. از طرفی هم مهریه سیما را باید می‌داد ولی مگر چقدر از این دزدی‌ها گیرش آمده بود که هم رد مال بدهد و هم مهریه. من و خواهرم رفتیم از شاکی‌ها رضایت بگیریم اما آنها پول‌هایشان را می‌خواستند. راه دیگری نداشتیم، با خواهرم فکر کردیم به این نتیجه رسیدیم که ما هم سرقت کنیم تا رد مال و هزینه مهریه برادرم را تهیه کنیم و او از زندان آزاد شود.
جیب‌بری‌ها را چطور انجام می‌دادید؟
با خواهرم سوار مترو و اتوبوس می‌شدیم. زمانی که شلوغ بود و مسافران زیادی بودند خواهرم به آنها تنه می‌زد و حواس مسافران را که پرت می‌کرد من جیب‌هایشان را خالی می‌کردم. این شگرد را هم در فضای مجازی دیده بودم و بعد از چندین بار تمرین روی دوست و آشنا حرفه‌ای شدیم.

۲ زن سارق ۴۰ خودرو دزدیدند

گروه حوادث/ دو سارق زن که با پرسه زدن در شهرهای محمدیه و مهرگان قزوین ۴۰ دستگاه خودرو را به سرقت برده بودند، دستگیر شدند.
سردار علی ابراهیمی، فرمانده انتظامی استان قزوین گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت خودرو در شهرهای محمدیه و مهرگان و ایجاد جو ناامنی در بین شهروندان، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفته و بلافاصله تیمی زبده از کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان البرز، بررسی شواهد و آثار باقیمانده در محل‌های وقوع سرقت را آغاز کردند.
وی افزود: با بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته و همچنین استفاده از شگردهای پلیسی مشخص شد سارقان دو زن هستند که با پرسه زدن در محل‌های خلوت شهرهای مهرگان و محمدیه اقدام به سرقت خودرو می‌کنند.
به گزارش روابط عمومی نیروی انتظامی استان قزوین، مأموران پس از شناسایی سارقان با هماهنگی قضایی در عملیاتی ضربتی آنها را در مخفیگاهشان دستگیر و به مقر پلیس منتقل کردند. متهمان در تحقیقات به ۴۰ فقره سرقت خودرو اعتراف کردند و مشخص شد همسر یکی از این سارقان در طراحی و اجرای نقشه سرقت‌ها همکاری داشته و دستگیری وی نیز در دستور کار مأموران قرار دارد.
وی تأکید کرد: سارقان پس از سرقت خودروها و باز کردن لوازم و قطعات داخل خودرو ازجمله ضبط، باند، کپسول گاز و لوازمی که به‌صورت جداگانه قابلیت فروش داشتند، خودروها را اوراق کرده و در استان البرز به فروش می‌رساندند.

جراحی بینی جان زن جوان را گرفت

گروه حوادث/ زن جوان که برای عمل جراحی بینی به یک کلینیک زیبایی رفته بود به علت نامعلومی دچار مرگ مغزی شد و ۵ روز بعد در بیمارستان جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، عصر یکشنبه ۲۹ آبان مأموران کلانتری ۱۰۸ نواب در تماس با بازپرس محمد وهابی از مرگ زن جوانی در یکی از بیمارستان‌های تهران خبر دادند.
به دنبال اعلام این خبر، بازپرس جنایی دستور تحقیقات را صادر کرد و در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد زن جوان ۵ روز قبل به بیمارستان منتقل شده و تلاش کادر درمان برای نجات او بی‌نتیجه مانده است و در نهایت زن جوان تسلیم مرگ می‌شود.
خانواده زن جوان در تحقیقات عنوان کردند: دخترمان مینو ۳۴ سال داشت. مدتی قبل تصمیم گرفت بینی‌اش را عمل کند.
۵ روز قبل برای جراحی به کلینیک زیبایی رفت اما ظاهراً حین عمل حالش بد شده است و مسئولان کلینیک او را به بیمارستان منتقل کرد‌ه‌اند.
از سویی در تحقیقات، مسئولان کلینیک مدعی شدند مینو هنگام عمل دچار سکته قلبی شده است و او را احیا و بلافاصله به بیمارستان منتقل کرده‌اند اما کادر بیمارستان اظهار داشتند زمانی که زن جوان به بیمارستان منتقل شده، دچار مرگ مغزی شده بود.
با توجه به اینکه خانواده مینو از کادر درمان بیمارستان و کلینیک شکایت داشتند، پرونده به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی تهران برای رسیدگی به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*