اخبار خراسان جنوبی

کمک ۳ میلیارد تومانی به دانش آموزان خراسان جنوبی‌ در شور عاطفه ها

مردم خراسان جنوبی ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به پویش ملی شور عاطفه‌ها کمک کردند.

 مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان گفت:  ۸۰۰ میلیون تومان از اینکمک بیش از ۳ میلیارد تومانی به دانش آموزان خراسان جنوبی‌ کمک‌ها به صورت نقدی و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به صورت غیر نقدی بوده است.

عرب، با بیان اینکه امسال در شور عاطفه‌ها در مجموع ۳ هزار و ۲۳۷ پایگاه ثابت و سیار برای جمع آوری کمک‌ها فعال بود افزود: امسال ۱۰۹ هزار پاکت هم برای جمع آوری کمک فرهنگیان و دانش آموزان، در مدارس توزیع شد.

وی با اشاره به حمایت کمیته امداد استان از  ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش آموز و هزار و ۱۰۰ دانشجو و طلبه گفت: پارسال بیش از ۸ هزار و ۷۳ بسته تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند استان توزیع و همچنین در طول سال بیش از ۴ میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی توسط کمیته امداد و مراکز در سطح استان جمع آوری و توزیع شد که امیدواریم امسال با کمک و همراهی مردم سخاوتمند مان این کمک‌ها افزایش یابد.

مراسم شور عاطفه‌ها ۲۴ شهریور امسال در میادین، معابر اصلی و ورودی شهر‌ها و روستا‌ها، ادارات کمیته امداد و مراکز نیکوکاری،   ۲۵ شهریور در محل مصلی‌های نماز جمعه و هفته دوم مهر در مدارس خراسان جنوبی برگزار شد.

 

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان با تأکید بر این که کمک به دانش آموزان نیازمند همچنان تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد افزود: نیکوکاران ارجمند می‌توانند با واریز به شماره حساب ۰۱۱۱۶۷۶۵۱۸۰۰۵ یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ بانک ملی شعبه دادگستری بیرجند در این امر خیر مشارکت کنند.

به گفته وی پرداخت از طریق تلفن همراه با کد دستوری #۱*۵۶۱*۸۸۷۷*، استفاده از اپلیکیشن‌های سنا، سکه، بله، ایوا، بام و…، تلفن گویای ۰۹۶۸۸۷ و مراجعه به ادارات ۲۱ گانه کمیته امداد و هم چنین ۱۴۹ مرکز نیکوکاری در استان از دیگر روش‌ها برای جمع آوری کمک‌های شهروندان به نیازمندان استان است.

 

 

 

قدردانی از ۱۴ دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی خراسان جنوبی

۵۱ دستگاه اجرایی خراسان جنوبی در جشنواره شهید رجایی شرکت کردندکه  ۱۴ دستگاه برتر شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی  پیش از ظهر امروز درارزیابی عملکرد ۵۱ دستگاه اجرایی در جشنواره شهید رجایی خراسان جنوبی جشنواره شهید رجایی استان که با شعار دولت مردمی، نظارت عمومی و مشارکت نخبگانی برگزار شد، گفت: ۱۴ دستگاه به عنوان برتر مشخص شدند.

جهانشاهی با اشاره به اینکه این جشنواره با هدف بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی صورت گرفت، افزود: خوشبختانه استقبال از این جشنواره خوب بود .

وی ارائه خدمات دستگاه و سهولت استفاده، شایسته سالاری در انتصاب نیروی انسانی، اجرا و ارزشیابی دوره‌های آموزشی مدیران و کارکنان را از جمله شاخص‌های ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی عنوان کرد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی  در بخش دیگر به اهمیت ارتقای سلامت اداری دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: ارائه خدمت به شهروند توانخواه، استقرار نظام رسیدگی به شکایات مردمی، استقرار نظام جامع توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، آسیب شناسی و بهبود عملکرد نیز از دیگر مسائلی است که بررسی شد.

جهانشاهی با اشاره به اینکه ارزیابی دستگاه‌های اجرایی تنها به این موارد ختم نمی‌شود، گفت : در ارزیابی‌ها برخی از موارد اختصاصی و تعیین شده در اسناد بالا دستی نیز بررسی می‌شود.

به گفته وی لیست گروه بندی دستگاه‌های اجرایی در گروه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگ، تولیدی و خدماتی، زیربنایی و توسعه زیر ساخت، سلامت و رفاه اجتماعی، عمومی و قضایی معرفی شدند.

استاندار نیز گفت: اتمام طرح‌های عمرانی از مهمترین ماموریت‌های دولت است و ما نیز نسبت به اتمام طرح های نیمه‌تمام حساس هستیم که باید با تلاش بیش از پیش محقق شود.

آقای قناعت افزود : یکی از ضعف‌ها در استان جذب سرمایه‌گذار است، زیرا برخی زیرساخت‌ها هنوز آماده نیست و بعضی بینش‌ها و تفکرات خاصی که در دستگاه‌ها وجود دارد، سرمایه‌گذار را دلسرد می‌کند.

وی گفت : نگاه‌ها نسبت به سرمایه‌گذار باید عوض شود، چراکه جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی نیاز استان است.

استاندار افزود: یکی از موضوعات محوری دولت اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که فرمانداران و مدیران باید این برنامه محوری دولت را مورد توجه قرار دهند و در این زمینه خوشبختانه رتبه دوم کشوری را داریم.

آقای قناعت گفت: استفاده از ظرفیت کشاورزی از دیگر اولویت‌هاست، زیرا محصولات راهبردی در استان داریم و در زمینه صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده محصولات باید تلاش مضاعف صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره شهید رجایی هر سال برای شناسایی و تقدیر از تلاشگران و دستگاه‌های برتر برای ارتقای فرهنگ تلاش و تعهد برگزار می‌شود گفت :  در خراسان جنوبی ۵۱ دستگاه اجرایی مشارکت داشتند که براساس دستورالعمل سازمان امور اداری و استخدامی کشور ، ۱۴ دستگاه اجرایی به عنوان دستگاه برتر انتخاب شدند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ارزیابی عملکرد سالانه ی دستگاه‌های اجرایی در ۲ شاخص عمومی و اختصاصی صورت می‌گیرد که یکی از مهمترین آن‌ها میزان تحقق سیاست‌ها و ماموریت‌های دولت است و انتظار داریم مدیران در کنار چارچوب‌ها نسبت به شعار‌ها و موضوعات محوری دولت مستقر حساسیت داشته باشند.

وی گفت : برخی مدیران شاید در جشنواره شهید رجایی تقدیر هم بشوند، اما در ادامه مسیر کارت قرمز بگیرند پس مدیران باید نسبت به مسئولیت محوله براساس شعار‌های محوری دولت، توجه کامل داشته باشند.

استاندار با بیان اینکه توقع نیرو‌های انقلابی و جامعه، تغییر است و مدیران باید نسبت به تغییرات با چشم باز اقدام کنند .

در ادامه این مراسم ادارات کل امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، امور مالیاتی، آموزش فنی و حرفه ‌ای، شرکت توزیع نیروی برق، تعزیرات حکومتی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بیمه سلامت، سپاه انصارالرضا (ع)، دانشگاه بیرجند، شرکت گاز، تعاون کار و رفاه اجتماعی، شرکت آب و فاضلاب و بسیج سازندگی به عنوان ادارات کل منتخب جشنواره شهید رجایی تقدیر شدند.

همچنین از اداره کل اطلاعات، فرماندهی انتظامی، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی به عنوان دستگاه‌های منتخب هفته دولت تقدیر شد.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز رتبه اول کشوری در جشنواره شهید رجایی امسال را کسب کرده که به‌صورت ملی تقدیر شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

اصول و اهداف هلال احمر منطبق با آموزه‌های دینی و قرآن است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: نوع کار در هلال احمر اعم از امور مربوط به هلال احمر یا مدیریت امور دینی منطبق با آموزه های دینی و قرآن است و از ارزش الهی و انسانی زیادی برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با ائمه جماعات و شورای مدیران جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، اظهار داشت: نوع کار در هلال احمر اعم از امور مربوط به هلال احمر یا مدیریت امور دینی منطبق با آموزه های دینی و قرآن است و از ارزش الهی و انسانی زیادی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه فعالیت در هلال احمر به تعبیر اداری شغل اما در واقع لحظه به لحظه عبودیت محسوب می شود، افزود: هیچ عبادتی بهتر و با ارزش تر از حل مشکلات مردم نیست.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دوستی ها زوایای گوناگونی دارد که بخشی عاطفی و احساسی است، گفت: این دوستی ها در حوادث از بین می رود و جای خود را به نیروهای ذخیره ای و دوست دوران بحران و سختی ها می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه اگر خداوند توفیق کار خیری به انسان عطا کند باید شکرگزار آن باشد و فرصت را غنیمت بشمارد، عنوان کرد: بهترین مردم کسانی هستند که نفع بیشتری به بندگان خداوند برسانند.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه شرط اولیه وصول به حق این است که انسان از درون نفسانیات خالی شود چراکه نفسانیت هر جا که باشد گمراهی ایجاد می کند، افزود: دشمنان امروز هزاران دلیل برای توجیه اقدامات آشوبگرانه در کشور ایران ارائه می دهند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این دیدار ضمن تبریک میلاد نبی اکرم (ص)، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) هر زمان بین ملت اسلام دشمنی ایجاد می شد، بلافاصله اخوت و برادری بین شان برقرار می‌کردند که این مهم با اهداف جمعیت هلال احمر همخوانی دارد.

 

وی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته اقدامات بسیار شایسته ای توسط هلال احمر صورت گرفته است، افزود: جمعیت هلال احمر اربعین امسال در شهر مقدس کاظمین موکب امام جواد الائمه (ع) را برپا کرده است.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: جمعیت هلال احمر اربعین امسال برای اولین بار تحت پوشش سازمان پزشکی حج قرار و ۴۰ نفر از پزشکان خراسان جنوبی به شهر مقدس کاظمین اعزام شدند.

 

وی با اشاره به اینکه یک کامیون دارو در شهر کاظمین تحویل شده است، گفت: جمعیت هلال احمر امسال در برنامه های اربعین در کنار تیم‌های آقایان از ظرفیت تیم های خانم نیز استفاده کرده است.

 

کاوسی با اشاره به برگزاری طرح همسفران خورشید در دهه پایانی ماه صفر، عنوان کرد: این طرح توسط سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی جهت خدمت گذاری هر چه بهتر به زائران امام رضا (ع) اجرا شده است.

 

وی ادامه داد: در این طرح اقداماتی برای کمک به بیماران، سالمندان، تهیه ویلچر و اسکان زائران انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در هفته دولت امسال در کنار ارائه خدمات امدادی به نمازگزاران اهل تشیع، در کلیه مراکز نماز اهل تسنن حضور داشته است، افزود: جمعیت هلال احمر در راستای اهداف ذاتی خود وحدت و دوستی را سر لوحه امور خود قرار داده است.

 

 

آینده پژوهی و آینده نگاری جزو اولویت های اصلی هلال احمر است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر آینده پژوهی و آینده نگاری مهم ترین اولویت در هلال احمر است و تمامی برنامه ریزی ها در این راستا انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی در نشست هم اندیشی و برنامه ریزی مدیران جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ضمن تبریک هفته وحدت، اظهار داشت: بی‌شک پیامبر رحمت در سیره و سلوک، اخلاق و معنویت را در جامعه اسلامی اعتلا و وحدت و همدلی را بین مسلمانان چراغ راه هدایت قرار داده اند.

وی بیان کرد: امروزه ادبیات برنامه‌ریزی از مفاهیم پیش‌بینی و آینده‌ نگری عبور کرده و به حوزه آینده‌ نگاری که وظیفه‌اش نگاشت آینده و خلق آن است، رسیده است.

کاوسی با بیان اینکه در حال حاضر آینده پژوهی و آینده نگاری مهم ترین اولویت در هلال احمر است، افزود: اولین لازمه آینده نگری سناریو نویسی بر مبنای علم و برنامه است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: اگر برنامه و سناریوی طراحی شده بر مبنای علم و درست نباشد قطعا به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و اتلاف منابع را به دنبال خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه شناخت وضعیت موجود جامعه از دیگر ضروریات آینده نگاری است، گفت: اگر از میدان و واقعیت دور شویم و به ایده آل ها بچسبیم هیچ خروجی درستی نخواهیم داشت.

کاوسی با بیان اینکه تمامی توقعات و برنامه ریزی ها باید بر اساس منابع بسته شود، عنوان کرد: متاسفانه خراسان جنوبی حادثه خیزترین استان در کشور بر اساس اعلام سازمان مدیریت بحران شناخته شده است لذا در این راستا باید برنامه ریزی درستی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هنگامی که در دنیا مدیریت سوانح جامعه محور مطرح می شود باید تمامی مردم وارد میدان شوند، بیان کرد: بهترین و موثرترین گام در سوانح‌ و بحران ها خود مردم هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با تاکید بر آموزش همگانی، افزود: بی تردید فراگیری آموزش‌ها نقش مهمی در کاهش اثرات ناشی از حوادث دارد.

گفتنی است در این جلسه روسای شعب به بیان مشکلات و چالش ها پیش روی جمعیت پرداختند و در این خصوص بحث و تبادل نظر شد.

اعزام مبلغ به پایگاه های امداد و نجات جاده ای در خراسان جنوبی

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: اعزام روحانی به ۲۵ پایگاه‌ جاده ای سطح استان را در قالب پنجشنبه های الهی در دستور کار قرار داده ایم

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، حجت الاسلام درویشی در دیدار ائمه جماعات و شورای مدیران جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: حوزه نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر با دو ماموریت هدایت و نظارت امور را پیش می برد.

 

وی با اشاره به برگزاری شورای فرهنگی نماز و امر به معروف و نهی از منکر در جمعیت هلال احمر، افزود: این شورا هر ماه با حضور کلیه معاونین و مدیر عامل تشکیل و مصوبات آن به شعب ابلاغ می شود.

 

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هلال احمر برای فوریت ها هست، گفت: بر این اساس جمعیت هلال احمر مانند یک نیروی نظامی همواره در حالت آماده باش قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی ستاد اقامه نماز جمعیت هلال احمر در سال گذشته رتبه نخست را کسب کرده است، افزود: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیز شعبه هلال احمر بیرجند سال گذشته امتیاز برتر را در بخش عفاف و حجاب کسب کرده است.

 

حجت الاسلام درویشی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی جمعیت هلال احمر در مناسبت های مختلف، عنوان کرد: تشکیل هیئت حضرت علی اکبر(ع)، مسابقات کتابخوانی، راه اندازی کانون طلاب و توزیع کتاب های گوناگون از دستاوردهای بسیار خوب در این حوزه بوده است.

 

وی با بیان اینکه طلاب و روحانیون نقش موثری در بحث‌های فرهنگی و امدادی در همه زمینه ها داشته اند، افزود: در حال حاضر ۱۵ نفر امام جماعت در شعب جمعیت استان فعالیت می‌کنند.

 

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اعزام روحانی به ۲۵ پایگاه‌ جاده‌ای سطح استان در قالب پنج شنبه های الهی را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: هر امدادگر قبل از ورود به پایگاه ها باید دوره های آموزشی احکام شرعی را پشت سرگذارد.

وی بیان‌کرد: جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در آشوب‌های اخیر نیز در حالت آماده باش کامل قرار داشته تا از صدمه زدن به اماکن و مردم جلوگیری کند.

 

حجت الاسلام درویشی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر بر طبق اهداف بی غرضی، بی‌طرفی، انسان‌دوستی و جهانشمولی خدمات بشردوستانه خالصانه و صادقانه ارائه می دهد، گفت: امدادگران و داوطلبان هلال احمر همواره با الهام از آیات نورانی کلام‌الله مجید و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت فعالیت می کنند.

 

آغاز توزیع تغذیه رایگان در مناطق روستایی و عشایری نهبندان/۲

مراسم نمادین توزیع تغذیه رایگان در مناطق روستایی و عشایری شهرستان نهبندان به نمایندگی از کل مدارس محروم در دبستان محمد رزاق زاده روستای حسین آباد بخش شوسف با حضور مهندس ایروانی فرماندار شهرستان،دکتر نخعی نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام خزاعی امام جمعه نهبندان برگزار شد.
در این مراسم سرهنگ بلوریان جانشین فرماندهی سپاه نهبندان،سرکارخانم جوادی سرپرست آموزش و پرورش شهرستان هم حضور داشتند.

 

 

 

در اولین روز از هفته ملی کودک صورت گرفت؛

دیدار مربیان مسئول مراکز کانون در شهرستان درمیان با فرماندار

دیدار مربیان مسئول مراکز کانون در شهرستان درمیان با فرماندار

مسئولان مرکز ثابت و سیار کانون در شهرستان درمیان در اولین روز از هفته ملی کودک با مهدی فرجامی‌فرد فرماندار این شهرستان دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار ما به مناسبت آغاز هفته ملی کودک مسئولان مراکز کانون در شهرستان درمیان، به منظور ارایه گزارشی از خدمات خود به کودکان ونوجوانان این شهرستان با مهدی فرجامی فرد فرماندار این شهرستان دیدار و گفت و گو کردند.

بر اساس این گزارش فرجامی فرد با اشاره به اینکه پرورش فکر نقش اساسی در تربیت کودکان و نوجوانان را داراست خطاب به مربیان کانون تاکید کرد؛ شغل شما مربیان کانون شغل بسیار ظریف و حساس است  چرا که پرورش فکر از کودکی صورت می پذیرد و مربی کانون باید در ابتدا خود الگو باشد و بسیاری ارزش‌های دینی اسلامی به کودکان و نوجوان را به کودکان ونوجوانان انقال دهد و مربیان و معلمین مدارس می توانند یا گفتار و رفتار و عمل خود تاثیر بسزایی در جهت تربیت نسل جدید داشته باشند.

وی افزود:در شهرستان درمیان و به خصوص در مناطق روستایی  با توجه به‌ اینکه شاید خانواده‌ها از وضعیت فرهنگی و اقتصادی مناسبی برخوردار نباشند کودکان بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند که این موضوع کار فرهنگی بیشتر را می‌طلبد.

در اولین روز از هفته ملی کودک؛

ایستگاه حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی در قاین برگزار شد/۲

ایستگاه حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی در کانون پرورش فکری شهرستان قاینات برگزار شد

همزمان با ۱۶ مهر ماه روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی کودک، مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین ایستگاه فرهنگی حال خوش کودکی ،رنگ خوش زندگی را برگزار کرد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ همزمان با ۱۶ مهرماه و روز جهانی کودک  ایستگاه فرهنگی و هنری «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» را با هدف تقویت نشاط و شادمانی کودکان و گرامی‌داشت روز جهانی کودک در محل سالن آمفی تئاتر این مرکز برگزار کرد.

بر اساس این خبر، در این ایستگاه  ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله شعرخوانی ،قصه‌گویی، بازی، نمایش و نقد فیلم به مرحله‌ی اجرا در آمد .

همچنین در این روز مربیان کانون پرورش فکری قاین با حضور در صبحگاه دبستان صدیقه طاهره شهر قاین به اجرای ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله شعرخوانی، قصه گویی، مسابقه‌ی حضوری پرداختند و در پایان بیانیه‌ی روز جهانی کودک  قرائت شد.

ایستگاه حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی در کانون پرورش فکری شهرستان قاینات برگزار شد

ایستگاه حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی در کانون پرورش فکری شهرستان قاینات برگزار شد

 

 

 

بزرگداشت هفته ملی کودک در بشرویه/۲

اولین روز از هفته ملی کودک در کانون پرورش فکری شهرستان بشرویه

مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان بشرویه در اولین روز از هفته ملی کودک میزبان کودکان ونوجوانان این شهر بود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ همزمان با ۱۶ مهرماه و اولین روز از هفته ملی کودک مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان بشرویه میزبان چهره‌های  شاد و پر از لبخند تعدادی از کودکان مدارس این شهر شد تا یک روز بیاد ماندنی و خاطره انگیز را در دفتر کودکانه هایشان ثبت کند.

بر اساس این خبر استقبال از بچه‌ها با نمایش صحنه‌ای و عروسکی کلاغ خنزر پنزری همراه با با شعرخوانی درباره‌ی کلاغ قصه‌ها و در ادامه حضور در کارگاه نقاشی که کودکان دریک طرح گروهی گوشه ‌ی از خلاقیت خود را دردنیای کودکیشان به تصویر کشیدند، اجرای مسابقه شاد کلاغ پر و اهدای هدیه باحضور کارشناس شبکه بهداشت و درمان از دیگر برنامه‌های اجرایی این مرکز کانون بود.

گفتنی است؛ اثر انگشت و مُهر حضور کودکان بر تصویر مرغک کانون پایان بخش این برنامه شد.

همزمان با روز جهانی کودک و هفته ملی کودک و نوجوان انجام شد؛

افتتاح نمایشگاه آثار هنری اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی

افتتاح نمایشگاه آثار هنری اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی

نمایشگاه آثار هنری اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی صبح امروز همزمان با روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی کودک در بیرجند افتتاح شد.

به گزارش مزایده امروز؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اعلام این که نمایشگاه با ۴۰۰ اثر هنری اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شامل هنرهای دستی، دست سازه های چوبی و سفالی و سرامیکی، عروسک های بومی و محلی دست ساز و… طی مراسمی با حضور نخعی مدیر کل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری و بیجاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان بیرجند در محل مرکز شماره یک و فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیرجند واقع در  شهدای ۶ این شهر افتتاح شد و تا ۲۱ مهرماه پذیرای عموم خواهد بود.

حمیدی، هدف از برپایی این نمایشگاه را تحقق شعار سال و تشویق کودکان و نوجوانان به کار آفرینی و اشتغال و آشنایی با مشاغل هنری مختلف، تقویت اعتماد به نفس خودباوری و مهارت فردی در کودکان و نوجوانان و همچنین ایجاد ارتباط میان تولید کننده و مصرف کننده، ذکر کرد.

افتتاح نمایشگاه آثار هنری اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان

وی افزود: در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه ضمن رونمایی از سردیس سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که توسط اعضا در کارگاه‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است، از اعضای کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان استان که در مسابقات هنری بین المللی حائز رتبه شده اند نیز تجلیل به عمل آمد.

وی تصریح کرد: هفته ملی کودک و نوجوان(۱۶ لغایت ۲۲ مهرماه) فرصت مغتنمی برای هم افزایی بیشتر دستگاه‌های فرهنگی به منظور توجه به نیازها ویژگی های کودکان و دوران کودکی با هدف برنامه‌ریزی بهتر برای رفع این نیازها و آشنایی افراد جامعه با روحیات و حال و هوای کودکان و دوران کودکی می باشد.

دکتر حمیدی اضافه کرد: شعار هفته ملی کودک و نوجوان در سال جاری «حال خوش کودکی؛ رنگ خوش زندگی» است و برنامه‌های متنوعی از جمله بیش از ۱۵۰ برنامه شاخص و محوری شامل دیدار با ائمه جمعه و مسوولین، تجلیل از فرزندان شهدا، عطر افشانی گلزار شهدا، برپایی نمایشگاه‌های آثار فرهنگی و ادبی و هنری، نمایش فیلم و انیمیشن، برگزاری اردو و… برای گرامی‌داشت این هفته در سطح استان اجرا می‌شود تا لحظاتی شاد و هفته‌ای خاطره انگیز برای کودکان و نوجوانان ایجاد گردد.

زنان واقف، جاودانه‌های تاریخ خراسان جنوبی

طبق اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیش از ۵۰۰ سند وقفی به نام زنان ثبت شده که ۲۰۷ مورد خاص واقفان زن است.

به گزارش شبستان اسلام برای زنان و مردان جایگاه و نقش واقعی خودش را تعریف کرده است. درحالی که دنیای غرب به دلیل در نظر نگرفتن جایگاه واقعی و اصلی برای زن در ابعاد مختلف به بن بست رسیده، بانوان مسلمان همواره در زمینه تشویق مردان به امور خیریه و وقف نقش مهمی داشتند کما اینکه خودشان نیز دستی بر آتش وقف داشته اند از همین رو زنان واقف در خراسان جنوبی که شمارشان هم کم نیست جاودانه های تاریخ این استان هستند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد بانوان ایرانی به‌ویژه زنان مسلمان علاوه بر حضور موثر و استقلال عمل در انجام خدمات عام‌المنفعه در حدود هفت درصد اوقات هم به‌ طور مشترک با همسر و یا سایر اعضای خانواده اعم از خواهر یا برادر به شکل‌گیری موقوفات جدید مبادرت می‌کنند.

 

از موضوعاتی که در بررسی اسناد موقوفات و مطالعه وقف نامه‏ ها جلب توجه می‏‌کند موقوفات بانوان است.

 

حضرت فاطمه زهرا (س) نخستین واقف زن در اسلام است. در ایران نیز اولین سند وقفی مربوط به خانم خدیجه بنت ربیعا ثبت شده که نزدیک به هزار سال پیش در قزوین زندگی می‌کرده و قناتی را وقف کرده است.

تا پایان سال ۹۳ نیز، از میان ۲ هزار وقفی که انجام شد، ۳۰۰ وقف از جانب زنان بوده که ۱۵ درصد کل وقف‌ها را شامل می‌شود. این در حالی است که آمار زنان شاغل ۱۲ درصد است. بدیهی است این آمار تنها دربرگیرنده موقوفاتی است که تاکنون شناسایی و ثبت شده و تعداد واقعی بیش از این است.

 

این موقوفات که قدمت برخی از آنها به بیش از ۵۰۰ سال می‏‌رسد. رقبات گوناگونی را از قبیل اراضی مزروعی، دکاکین، تکایا، مساجد، منازل مسکونی، دارالایتام، درمانگاه و سایر مراکز عام‏المنفعه شامل می‏‌شود و هریک دارای مصارف مشخص بوده عواید آنها همه ‏ساله به واسطه متولّی یا سازمان اوقاف صرف اجرای نیات واقفین می‏‌شود.

 

طبق آمار اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیش از ۵۰۰ سند وقفی به زنان ثبت شده که ۲۰۷ مورد خاص واقفان زن است. اسناد وقفی خاص زنان را بیش از ۲۰ درصد شامل می شود و یک سری موقوفات نیز بین زنان و همسران آن ها مشترک است.

 

در این گزارش با استناد به وقف نامه‌های قدیمی موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به معرفی تعدادی از بانوان واقف در خراسان جنوبی پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

 

«خانم سکینه» دختر استاد علی اصغر نوفرستی سال ۱۳۲۴ هجری قمری ۲ فنجان از قنوات ثلاثه روستای نوفرست با تمام متعلقات شرعی و عرفی از ده و دشت به مساحت هشت من بذرافشان در روستای خراشاد را وقف بر مصرف تعزیه داران امام حسین (ع) کرده است.

 

در وقفنامه ای دیگر مربوط به دختر میر ابوطالب به نام «گدا» همسر علی حسین ساکن هاون سفلی یک طاقه از چشمه محسن آباد با کل ملحقات شرعی و فرعی وقف بر حضرت امیرالمؤمنین علی ابن ابطالب (ع) شده است.

 

طبق این وقف نامه باید از عواید موقوفه در شب ۲۱ رمضان عزاداری شود. این موقوفه در ۲۷ ماه صفر سال ۱۳۳۵ به وقوع پیوسته است. این بانو واقف موقوفه دیگری نیز محرم سال ۱۳۱ وقف بر عزاداری امام حسین(ع) کرده که تمام یک طاقه آب از مزرعه خونیک از توابع کوه باقران است.

 

۴ فنجان آب وقف بر مخارج مسجد روستای گل
وقف دیگری توسط عصمت خانم مادر محمداسماعیل خان عرب خزیمه مقداری از مالش را در سال ۱۱۵۱ هجری قمری وقف کرده که تا ظهور امام زمان (عج) به مصرف رد مظالم عالی آرامگاه محمد اسماعیل خان (پدر مرحوم واقف) رسانند.

 

بانوی واقف به نام خیر النساء همسر ملا حسین نیز تمام نیم روز از مزرعه کوشک آباد را که ۱۵ فنجان بوده وقف بر تعزیه داران و مصیبت داران امام حسین (ع) کرده است. این وقف در ۲۸ صفر ۱۳۱۱ انجام گرفته است.

 

«حاجیه فاطمه بیگم» دختر حاجی میر اکبرخان نیز چهار فنجان آب با اراضی از قنوات روستای گل را وقف کرده که صرف روشنایی، تعمیر، فرش و سایر مخارج مسجد جامع و حمام روستا شود. این وقف در ذیقعده سال ۱۲۴۸ به تحریر درآمده است.

 

همچنین این بانوی واقف یک طاقه آب را از مزرعه گیوشاد بر تحصیل علوم دینی وقف نمود که در ذیقعده ۱۲۴۸ این موقوفه به رشته تحریر درآمده است.

 

خانم «زیبا نساء» همسر مرحوم میر محمد معین بیک یک طاقه از مزرعه بورج و نیم روز از مزرعه چهکند عرب را وقف بر مسجد و حمام روشناوند کرده است. این موقوفه در ۸ جمادی الثانی ۱۲۲۴ انجام گرفته است.

 

«خدیجه بیگم» نیز بانوی واقف از خراسان جنوبی است که به دختر مرحوم علی مردان بیک و همسر خواجه حسین بیک مشهور بوده است. این بانو مجاری یک سهم و نیم روز مزرعه حاتم آباد را وقف بر تعزیت داران امام حسین (ع) کرده است. صیغه این وقف در ۳ رجب ۱۲۹۵ جاری شد.

 

خانم «خدیجه هاشمی خراشاد» نیز تمام یک سهم و نیم از ۹۶۰ سهم قنات خراشاد را وقف کرده که در ایام وفات حضرت فاطمه (س) در روستای خراشاد به مصرف هزینه تعزیه داران برسد. این موقوفه در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۰ به امضاء درآمد.

 

بانو «خدیجه» دختر مرحوم رضا و همسر عباس حسن خداداد تمام یک فنجان آب را از قناتین خنگ با مساحت ۴۰۰ متر مربع وقف بر مصرف دوران حمام خنگ کرد. صیغه این وقف در فروردین ۱۳۲۴ خورشیدی جاری شده است.

 

خانم «نرگس فیروزی» فرزند محمد علی دو دانگ مشاع از یک باب منزل واقع در شهرستان بیرجند را وقف بر حسینیه و مسجد صاحب الزمانی(عج) خیرآباد نو بیرجند کرده است. ( ۴ دانگ دیگر توسط آقای عباس کاویان وقف شده) این وقف در ۶ اسفند ۱۳۶۳ به ثبت رسیده است.

 

۱۰ فنجان آب از قنات روستای سرچاه وقف بر عزاداری امام حسین (ع)
خانم «معصومه» معروف به همسر ملا محسن پیرنجی بر اساس وصیت مرحوم دایی خود ۵ فنجان آب از نهر موسیان به انضمام یک قطعه زمین و آب رود نهر مزبور به میزان ۱۵ سهم واقف بر عزاداری امام حسین(ع) درایام محرم کرده است. این وقف درذیقعده سال ۱۳۲۵ هجری قمری، به وقوع پیوست.

 

خانم «فاطمه» فرزند شفیع ملک آبادی همسر مرحوم محمد علی کربلایی عبد ا… دو فنجان آب از قنات روستای ملک آباد خراشاد با یک قطعه باغ و ۸ فنجان آب از قنات مزرعه چاج با یک قطعه باغ را وقف بر تعزیه داران امام حسین (ع) و مسجد و حمام روستای خراشاد کرده است. این موقوفه در ۲۸ رجب ۱۲۴۷ به وقوع پیوسته است.

 

«حاجی بانو» دختر مرحوم ملا نظر علی ساکن نوقاب تمام آب یک دانگ از قنات نوقاب با زمین را وقف بر عزاداران امام حسین (ع) کرده که در دهه عاشورا هر ساله پای علم نوقاب خرج شود. این وقف در محرم ۱۳۱۸ به تحریر درآمده است.

 

بانوی واقف به نام «خدیجه بیگم» دختر امیر محمد خان عرب خزیمه ۱۰ فنجان آب از روستای موسومه گشو وقف بر فقرا و رد مظالم کرده است. این موقوفه در جمادی الثانی ۱۱۹۹ به وقوع پیوست.

 

خانم «خورشید بیگم» دختر لطفعلی بیک ساکن روستای سرچاه نیز ۱۰ فنجان آب از قنات روستا را وقف کرده که در دهه عاشورا صرف و خرج تعزیه داران امام حسین (ع) کنند. این وقف به ربیع الثانی ۱۲۹۷ به تحریر درآمده است.

 

وقف یک عدد دیگ بزرگ برای هرکس که به آن نیاز داشته باشد

در وقفنامه دیگری آمده که کربلایی «خدیجه» دختر مرحوم حاجی علی اکبر ۳۶ فنجان آب از خرمک و یک باب اطاق با فرش، یک سرانداز، ۶ عدد قلیان با اسباب و ۱۰ عدد گلاب پاش و کاسه  کاشی، ۳۵ عدد سفره، ۶ عدد فراش، یک عدد آب گردان و یک عدد پیه سوز را وقف بر تعزیه داران امام حسین (ع) کرده است. همچنین این بانوی واقف سه فنجان و نیم دیگر از قنات خرمک با اراضی متعلقه و سه فنجان دیگر از نهر وسط با اراضی متعلقه از کشمان دو رده چهار من و نیم زمین را وقف بر مسجد خوسف کرده که صرف تعمیر یا سایر مخارج آن شود. این وقف نیز در ماه ربیع الاول ۱۲۶۱ انجام گرفته است.

 

یک بانوی دیگر به نام «خدیجه خسروی» فرزند مرحوم کربلایی احمد خسروی مهموئی ۱۵ سهم شامل؛ یک دانگ و نیم از مزرعه میریک تکاب شاخن با اراضی تابعه و اشجار متعلقه را وقف بر امام حسین (ع) کرده تا همه ساله در صبح تاسوعا صرف و خرج شود.

 

همچنین این بانوی واقف یک عدد دیگ بزرگ را نیز وقف کرده که پیوسته به هر کس به آن نیاز داشت بدهند. این وقف نیز ۵ فروردین ۱۳۳۱ به وقوع پیوسته است. تقویم وقف خراسان جنوبی در سال جاری نیز با سه وقف از سوی بانوان خیر اندیش گشوده شد.

 

طبق اعلام مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی؛ در همان روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ سه وقف جدید در استان به ثبت رسید که همه آن‌ها توسط بانوان خیراندیش وقف شده است.

 

حجت الاسلام پرویز بخشی پور در این خصوص گفت: این موقوفه‌ها شامل ۲ وقف ثبت سه وقف به همت بانوان خراسان جنوبی در شهرستان قاینات و یک وقف در شهرستان فردوس است.

 

وی افزود: وقف‌های بانوان در قاینات شامل یک باب منزل مسکونی به متراژ ۳۰۰ متر مربع به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان است که توسط بانوی خیراندیش، برای توسعه مهدیه روستای نوغاب وقف شده است.

 

وی گفت: یک بانوی خیر نیز در شهرستان قاینات یک باب منزل مسکونی به متراژ ۶۵ متر مربع به ارزش ۶۵ میلیون تومان را برای توسعه مسجد جامع روستای نوغاب پسکوه وقف کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به ثبت وقف در شهرستان فردوس افزود: این وقف با ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز از سوی بانویی به ثبت رسید که ۳.۵ فنجان آب بلده را بر تهیه دارو، درمان و جهیزیه وقف کرده است.

 

حجت‌الاسلام بخشی‌پور گفت: سال گذشته خراسان جنوبی با ثبت ۹۱ موقوفه، رتبه اول کشور در حوزه تعداد وقف‌های جدید را به خود اختصاص داد.

 

استان خراسان جنوبی بیش از ۱۰ هزار و ۸۸ موقوفه و ۲۱ هزار و ۹۸۳ رقبه دارد.

 

 

 

 

فرماندار بیرجند اعلام کرد:
ضعف در معرفی محصول استراتژیک زرشک/۲-۳

فاضلی فرد با بیان اینکه زرشک محصولی مزیت دار و حائز اهمیت است، گفت: با وجود اهمیت زرشک در معرفی این محصول مزیت دار ضعیف عمل شده است و امسال با پیگیری های انجام شده در این استان جشنواره ملی زرشک با هدف معرفی آن برگزار می شود.

 علی فاضلی فرد با بیان اینکه در معرفی محصول مزیت دار زرشک در این سال ها ضعیف عمل شده است، به خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار داشت: باید برای شناساندن این محصول مزیت دار و قرار گرفتن آن در سبد خانوار تلاش کرد.

 

فرماندار بیرجند از خراسان جنوبی به عنوان پایتخت انحصاری زرشک جهان نام برد و گفت: ۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک در کشور متعلق به این استان است و در خراسان جنوبی ۳۸ هزار خانوار زرشک کار فعالیت دارد.

 

وی با بیان اینکه زرشک محصولی مزیت دار و حائز اهمیت است، افزود: با وجود اهمیت زرشک در معرفی این محصول مزیت دار ضعیف عمل شده است و امسال با پیگیری های انجام شده در این استان جشنواره ملی زرشک با هدف معرفی آن برگزار می شود.

 

فاضلی فرد با اشاره به برگزاری جشنواره برداشت زرشک در پنج شهرستان تولید کننده این محصول از ۲۱ تا ۲۷ مهر ماه در استان، گفت: با هدف معرفی این محصول مزیت دار و رفع موانع پیش رو این محصول، جشنواره زرشک در شهرهای بیرجند، قاین، زیرکوه، درمیان و سربیشه برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه مراسم نهایی و جشنواره ملی زرشک در ۲۷ مهرماه در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار می شود، یادآور شد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته پذیرایی های صورت گرفته در جشنواره، پروازهای منتهی به استان در این ایام از محصولات فراوری شده زرشک شامل آبمیوه و… خواهد بود.

 

فرماندار بیرجند ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره بتوان این محصول را به بازارهای جهانی معرفی کرده و با ارائه محصولی با کیفیت شاهد رونق اقتصادی منطقه و انتفاع کشاورزان از فروش این محصول مزیت دار بیش از پیش باشیم.

 

 

 

 

 

 

مشارکت۲۰هزارکلاس اولی در جشن آغازین آموزش قرآن/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۲۰ هزار دانش آموز دخترو پسر پایه اول در ۷۵۰ کلاس درس، طی آیینی نمادین،آغاز آموزش قرآن را جشن گرفتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد، در آیین افتتاحیه ی مراسم آغازین آموزش قرآن مجید دانش آموزان کلاس اولی دبستان دخترانه علامه حلی بیرجند، ابراز کرد: انس با قرآن یکی از راه‌های دستیابی به حیات طیبه است.

وی، برایجاد جذابیت و خاطره خوش برای آغاز آموزش قرآن دانش آموزان به عنوان مهمترین و اصلی ترین کتاب هدایت نسل بشر تأکید کرد و اظهار داشت: توجه دادن همه دست اندرکاران به ویژه معلمان و اولیا به اهداف برنامه درسی قرآن در مدارس و کمک به فضاسازی قرآنی از  مهمترین اهداف جشن قرآن به شمار می رود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، تدریس قرآن در پایه اول ابتدایی برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی، معرفی بلاغت و شیوایی کلام قرآن، آموزش آداب گوش دادن به قرآن و تفکر در آیات قرآن را مهم برشمرد و عنوان کرد: انس دانش آموزان به قرآن، در اولین پایه تحصیلی آثار و برکات زیادی را به دنبای دارد زیرا روح معنوی قرآن آرامش خاصی به انسان می دهد.

رئیس شورای قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که حفظ کرامت قرآن کریم، آشنایی دانش آموزان با معارف قرآنی و تبیین عمل به فرامین آن به عنوان کامل ترین برنامه زندگی، در سنین ابتدایی لازم است، تصریح کرد: تقویت ایمان و اعتقاد به این کتاب آسمانی و تمسک به تعالیم آن و همچنین تعمیق، معرفت و تعمیم فهم و درک آن از دیگر اهداف مهم قرآن آموزی در پایه اول است.

به گفته موسوی نژاد،   توجه جدی به اصل جدایی ناپذیر قرآن و اهل بیت (ع) در تمامی فعالیت ها و در زندگی فردی و اجتماعی موجب قرآن آموزی از پایه اول ابتدایی می شود.

فارغ التحصیلان پذیرفته شده در دانشگاه از هنرستان هنرهای زیبای دختران بیرجند تجلیل شدند/۲-۳

طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان استانی، ۱۹ نفر از اولین فارغ التحصیلان پذیرفته شده در دانشگاه از هنرستان هنرهای زیبای دختران بیرجند تجلیل شدند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طی مراسمی با حضور معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از معلمان و خانواده های دانش آموزان، ۱۹ نفر از اولین فارغ التحصیلان پذیرفته شده در دانشگاه از هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شدند.
فرشته اسد زاده،‌ مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه تعلیم و تربیت هنرجویان هنرستان دخترانه هنرهای زیبا آینده جدیدی را برای استان ترسیم کرده است، افزود: این هنرجویان دارای تفکر و ایده های نو بوده که نیاز است مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی با اشاره به تاثیر هنر در زندگی، اراده را شرط موفقیت های بزرگ دانست و گفت: جوانان استان دارای استعدادها و قابلیت های بالایی بوده که نیازمند خودشناسی و پرورش است.

 

همزمان با ۱۶ مهرماه روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی کودک؛

کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری زیرکوه مهمان مهدهای کودک شد/۲

کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری زیرکوه مهمان مهدهای کودک شد

همزمان با اولین روز از هفته ملی کودک، کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه با حضور در مهد کودک شکوفه شهر آبیز با اجرای برنامه فرهنگی هنری شاد این روز را به کودکان تبریک گفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه به مناسبت هفته ملی کودک و ۱۶ مهرماه روز جهانی کودک با اجرای داستان خوانی، قصه گویی، شعرخوانی و همچنین قرائت بیانیه روز جهانی کودک و اهداء کتاب به کودکان این مناسبت را به کودکان این مهد کودک تبریک گفت.

گفتنی است ویژه برنامه‌های گرامی‌داشت هفته ملی کودک امسال با شعار «حال خوش کودکی ، رنگ خوش زندگی »در سطح مدارس و مهد کودک های شهرستان زیرکوه از ۱۶ لغایت ۲۲ مهر ماه برگزار خواهد شد.

صعود عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند به قله کلیمانجارو/۷

دکتر جواد نوعی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند به ارتفاعات قله کلیمانجارو صعود کرد

 

دکتر جواد نوعی در تاریخ ۲۸ شهریور به ارتفاعات قله کلیمانجارو (بام آفریقا) در ارتفاع ۵۸۹۵ متر صعود کرد.

خراسان جنوبی به سرزمین مودت بین شیعه و سنی مشهور است

خراسان جنوبی به سرزمین مودت بین شیعه و سنی مشهور است

استاندار خراسان جنوبی هفته وحدت را گرامی و اظهار داشت: مردم متدین این استان با وحدت و همدلی، خراسان جنوبی را به عنوان سرزمین مودت بین شیعه و سنی در ایران اسلامی بلند آوازه کرده‌اند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، پیام جواد قناعت با این فراز از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی شروع شد که “این هفته وحدت، این هفته مشترک الاحترام بین مسلمین را قدر بدانید، همه سعی کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمین را – که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمین و بزرگترین حربه ملت‌ها در مقابل استکبار جهانی است – مغتنم بشمارند و قدر بدانند”.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) با تأسی از آیات نورانی قرآن کریم و با درایتی قابل تحسین ناشی از دشمن‌شناسی، ایام ولادت با سرسعادت حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) را “هفته وحدت” نام نهادند تا فرصتی برای یادآوری اهمیت انسجام و همبستگی بین مسلمانان جهان باشد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: جنگ‌های خانمانسوز، غارتگری‌ها و همه و همه آسیب‌های تلخ تفرقه و دوری انسان‌ها از یکپارچگی است و بدون تردید آرمان شهرهای عاری از خونریزی و آوارگی‌ها در سایه وحدت و مودت حاصل می‌شوند که مهمترین و بهترین رهاورد ولادت و رسالت رسول اکرم (صلوات الله علیه) است.

وی افزود: مسلمانان خداجوی سراسر دنیا در هفته وحدت (۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول) ضمن برپایی مراسم سرور و شادمانی به‌واسطه میلاد سراسر نور و رحمت حضرت محمد (صلوات الله علیه)، میراث ارزشمند نبی گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) که؛ “الجَماعَهُ رَحمَهٌ و الفُرقَهُ عذابٌ، وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است” را یادآوری می‌کنند تا توطئه‌های دشمنان اسلام که درصدد اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی هستند را بیش از پیش نقش بر آب سازند و از این طریق مستقیم، زمینه‌های ظهور حضرت مهدی صاحب زمان (روحنا و جسمنا له الفدا) برای اجرای عدالت الهی در کره خاکی فراهم شود.

اینجانب ضمن تبریک میلاد با خیر و برکت پیامبر اکرم (ص) رسول صلح و بیداری و امام جعفر صادق (ع) مؤسس مذهب جعفری به تمامی مسلمانان جهان به‌ویژه مردم متدین استان که با وحدت و همدلی، خراسان جنوبی را به عنوان سرزمین مودت بین شیعه و سنی در ایران اسلامی بلند آوازه کرده‌اند، این یکپارچگی ستودنی در سایه اسلام را ارج نهاده، امید آن دارم که در ظل عنایات حضرت ولی عصر (عج) و با تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه الله) با تقویت و گسترش این روحیه همبستگی و وفاق، شاهد بالندگی و سربلندی بیش از پیش این دیار زرخیز باشیم.

 

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی عنوان کرد:
فعال‌سازی معادن راکد در دستور کار دستگاه قضایی خراسان جنوبی/۲-۳

 

حجت الاسلام نسائی گفت: فعال‌سازی معادن راکد در دستور کار دستگاه قضایی خراسان جنوبی است.

حجت الاسلام علی نسائی زهان در حاشیه جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست قوه قضائیه بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حمایت از تولید است و همه باید تلاش کنیم رونق تولید در استان شکل بگیرد.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت بالای معادن غنی استان، افزود: برخی از این معادن به صورت نیمه تعطیل و تعطیل هستند یا افرادی که معادن را به ثبت رساندند پرونده مالیاتی خود را به استان های بزرگ بردند که در همین راستا ۹۰ پرونده طبق قانون پیگیری شد و اکنون این سرمایه گذاران دفاتر خود را به استان منتقل کردند تا حق مردم استان ضایع نشود.

 

وی متذکر شد: وقتی برای بهره برداری از معادن قرار باشد زیرساخت های استان فرسوده شود اما از لحاظ اقتصادی منفعتی نصیب مردم نشود این ظلم است.

 

حجت الاسلام نسائی زهان به بررسی مشکلات برای راه اندازی واحد معدنی مرمریت فدشک شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: به سرمایه گذاران این معدن برای فعال سازی آن یک مدت سه ماه مهلت داده شد در غیر این صورت از سرمایه گذاران سلب صلاحیت می شود و سازمان صنعت و معدن استان طبق قانون معدن را به افرادی دیگر که توانایی دارند، واگذار خواهد کرد.

 

دادستان بیرجند با اشاره به بررسی موضوع پرداخت تسهیلات به سرمایه گذار کارخانه فراوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان که جزو هیات علمی دانشگاه است، تصریح کرد: طبق قانون دریافت تسهیلات اشتغال شامل کارمندان دولت نمی شود که در این زمینه هم اتخاد تصمیم خواهد شد.

 

 

 

 

راه اندازی خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/۲-۳

خانه محیط زیست برای اولین بار در خراسان جنوبی راه اندازی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی  خانه محیط زیست را با مفهوم محل حضور مردم به دنبال تحقق شعار محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه عنوان کرد و گفت: این خانه می‌تواند با ایجاد فضایی فرهنگی و پرنشاط، موجب حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر مردم در عرصه محیط زیست را فراهم و به ایجاد زمینه مدیریت محلی حفاظت و بهسازی محیط زیست کمک کند.

 

حاتمی گفت: قرار است ابتدا این نهاد، با بهره گیری و تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان نظیر مراکز بازدیدکنندگان، بخش نمایشگاهی موزه‌های تاریخ طبیعی، کتابخانه ها و مراکز تشکل‌های محیط زیست پایه گذاری شود، اما به تدریج با حضور و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی، آموزش و پرورش، شهرداریها و دهیاری‌ها این مراکز گسترش یافته و به تدریج با کنشگری شهروندان، تشکلها، فعالان محیط زیست و به ویژه نیرو‌های تسهیلگر محلی تربیت شده، مدیریت اجرایی این خانه‌ها نیز به مردم واگذار خواهد شد.

 

وی زمینه فعالیت این خانه‌ها را آموزش و افزایش سطح دانش محیط زیستی عمومی، اجرای فعالیت‌های مشارکت محور، جلب مشارکت خیرین و ترویج فرهنگ وقف محیط زیستی، زمینه سازی، ترویج و ایجاد بستر مناسب برای توسعه کمی و کیفی تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و ترویج مسئولیتپذیری اجتماعی محیط زیست، تشکیل کمیته‌های تخصصی حسب موضوعات و چالش‌های محیط زیستی هر منطقه و بهره گیری از مشاوره و نظرات کارشناسی فعالان و صاحب نظران عرصه محیط زیست عنوان کرد و افزود: امیدواریم با مشارکت فعال همه دغدغه‌مندان محیط زیستی در استان به رفع و یا کاهش چالش‌های زیست محیطی استان کمک کنیم.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: به تدریج این خانه‌ها در همه شهرستان‌های استان راه اندازی خواهد شد و علاقمندان و دغدغه‌مندان محیط زیست می‌توانند با مراجعه به این خانه‌ها، علاوه بر دیدار با مسئولین و کارشناسان حوزه محیط زیست به ارائه پیشنهادها، نظرات و راهکار‌های خود در جهت حفاظت هرچه بهتر از محیط زیست بپردازند.

 

 

 

صعود نماینده خراسان جنوبی به دور دوم مسابقات المپیاد استعداد های برتر هندبال /۷

نماینده خراسان جنوبی به دور دوم مسابقات المپیاد استعداد های برتر هندبال کشور صعود کرد .

تیم هندبال خردسالان شهر آیسک بعنوان نماینده خراسان جنوبی در دومین دیدار خود صبح امروز با نتیجه ۲۷ بر ۱۸ تیم هیئت هندبال مازندران را شکست داد وبه مرحله دوم مسابقات صعود کرد.

مسابقات هندبال خردسالان کشور در شهر مبارکه‌ی اصفهان درحال برگزاری است وتیم هندبال آیسک که به عنوان نماینده‌ی استان دراین مسابقات حضور یافته با تیم‌های گلستان ومازندران هم گروه است.

 

 

افزایش ۳.۵برابری صادرات فراورده های دامی در خراسان جنوبی/۲-۳

صادرات فراورده های دامی در خراسان جنوبی از نظر ارزش دلاری در مقایسه با پارسال ۳.۵برابر شده است.

 مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: از ابتدای سال ۲۷هزار و ۵۳۷ کیلوگرم پشم گوسفند ، ۲۶هزار کیلوگرم پودر گوشت، ۱۴۳هزار و ۶۴۰ قطعه پولت تخمگذار ، ۲۵۴هزار و ۱۰۰ کیلوگرم تخم مرغ خوراکی، ۳۸۰ هزار عدد تخم مرغ نطفه دار گوشتی، ۳۵ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی و ۱۰۷هزار و ۸۳۰ کیلوگرم کرک موی بز به کشورهای عراق، افغانستان و چین صادر شده است.

 

اصغرزاده با بیان اینکه ارزش این صادرات یک میلیون و ۳۵ هزار و ۵۳۱ دلار بوده است افزود: در این مدت صادرات پشم ۷۹ هزار و ۸۵۷ دلار ، پودر گوشت ۷ هزار و  ۲۰ دلار، پولت ۵۷۴هزار و ۵۶۰ دلار، تخم‌مرغ خوراکی ۱۳۷هزار و ۲۱۴ دلار،  تخم مرغ نطفه دار ۱۱۴ هزار دلار ، کرک ۱۰۷هزار و ۸۳۰ دلار و جوجه ۱۵هزار و ۵۰ دلار ارزآروی داشت.

 

وی با اشاره به صادارات ۲۸۷ هزار و ۴۲۴ دلاری فراورده های دامی در سال گذشته گفت: صادرات فراورده های دامی در خراسان جنوبی از نظر ارزش دلاری در مقایسه با پارسال ۳.۵برابر شده است.

 

 

 

دوشنبه هر هفته

معاون استاندار پیگیر مشکلات کارمندان می شود/۲

مشکلات کارمندان دولت، دوشنبه هر هفته با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی پیگیری می‌شود.

مقامی مشاور استاندار در امور روابط عمومی گفت: به جهت اهمیت موضوع، بررسی مسائل و مشکلات کارکنان دولت به صورت ویژه در دستور کار معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قرار گرفته است.

او افزود: بنا به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۱ و ۳۰ دقیقه روز‌های دوشنبه هر هفته به این موضوع اختصاص داده شده است.

مقامی عنوان کرد: کارکنان دولت می‌توانند برای ملاقات با معاون استاندار و پیگیری مسائل و مشکلات خود از طریق شماره تلفن ۱۱۱ هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

مشاور استاندار در امور روابط عمومی ادامه داد: مسائل مطرح شده در این ملاقات‌های حضوری به طور ویژه پیگیری خواهد شد.

او تصریح کرد: این جلسات پیرو تأکیدات استاندار و در جهت سیاست‌های دولت مردمی و تأکید بر برنامه ریزی دستگاه‌ها برای ارتباط بی واسطه با اقشار و گروه‌های مردمی برنامه ریزی شده است.

 

 

 

سربیشه سردترین شهر کشور/۲

شب گذشته سربیشه با کمینه دمای ۴- درجه سانتیگراد سردترین شهر کشور ثبت شد.

زارعی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت : شب گذشته سربیشه با کمینه دمای ۴- درجه سانتیگراد سردترین ایستگاه و قائنات با کمینه دمای یک درجه سانتیگراد سومین ایستگاه سرد کشور ثبت شد.

او افزود: بیرجند نیز با حداقل دمای ۴ درجه سانتیگراد دومین مرکز استان سرد کشور بود.

زارعی بیان کرد: به لحاظ دمایی ضمن تداوم سرما، احتمال وقوع یخبندان و خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی در مناطق سردسیر و کوهستانی استان وجود دارد.

طرح سفیر انرژی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود/۳

 

طرح سفیر انرژی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

سرپرست شرکت گاز استان خراسان جنوبی گفت: طرح سفیر انرژی به منظور آموزش نکات ایمن و استفاده بهینه از گاز طبیعی در استان اجرا می‌شود.

رحمان محمودی صبح امروز در جلسه آمادگی ورود به فصل سرد سال در شرکت گاز خراسان جنوبی، اظهار داشت: باید به بهترین شکل از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده شود تا بتوانیم فصل سرد سال را با یاری پروردگار و همکاری مشترکین عزیز بدون مشکل سپری کنیم.

وی افزود: استان خراسان جنوبی به دلیل گستردگی دارای جغرافیایی متعدد است و تامین پایدار گاز به ویژه در فصل سرد سال در این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست شرکت گاز استان خراسان جنوبی با شاره به اجرای طرح سفیر ایمنی گاز برای پنجمین سال متوالی در استان گفت: این طرح امسال با عنوان سفیر انرژی اجرا خواهد شد و یکی از ابتکارات شرکت گاز استان بوده که در راستای مسئولیت های اجتماعی کارشناسان شرکت گاز با حضور در شهرها و روستاها نسبت به آموزش نکات ایمن و استفاده بهینه از گاز طبیعی برای مردم اقدام می‌کنند.

محمودی در پایان عنوان کرد: امیدواریم امسال نیز با مشارکت و همکاری مشترکین گرامی در استفاده ایمن از گاز طبیعی، شاهد حوادث ناگوار نباشیم و با مصرف بهینه و صرفه‌جویی در استفاده از گاز نقش بسزایی در کمک به اقتصاد خانواده داشته باشیم.

امام جمعه اهل سنت بیرجند: مساوات و عدالت موجب تحقق وحدت می‌شود/۲

امام جمعه اهل سنت بیرجند: مساوات و عدالت موجب تحقق وحدت می‌شود

 امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: مساوات و عدالت از راهکارهای ایجاد وحدت است که خداوند در آیات مختلف قران به آن اشاره کرده و رعایت آن موجب تحقق وحدت واقعی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مولوی غلام‌حیدر فاروقی در مراسم گرامیداشت هفته وحدت که با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی، روحانیون اهل سنت و شیعه و جمعی از مسوولان در مسجدالنبی (ص) بیرجند برگزار شد افزود: قرآن، پیامبر و اسلام مشترکات همه مسلمانان جهان است و باید با تاسی به آنها و تلاش برای وحدت روزافزون مقابل استکبار و توطئه‌های دشمنان و نوکرانشان بایستیم.

وی گفت: اهل سنت و تشیع باید در جامعه و در انجام امور خیر، یار و یاور یکدیگر باشند که از نشانه‌های بین شیعه و سنی است و مسلمانان جهان برای مبارزه با ستمگران باید وحدت و انسجام خود را بیش از پیش حفظ کنند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند اظهار داشت: احترام گذاشتن به مقدسات یکدیگر از دیگر راهکارهای ایجاد وحدت واقعی است زیرا توهین و دشنام حرام است و اگر کسی توهین کند باید مجازات دو نفر مساوی باشد و اگر دشمن به صفوف مسلمانان رخنه کند، به اهدافش می‌رسد.

وی افزود: باید از بیان روایت‌های ضعیف پرهیز شود تا موجب تفرقه نشود.

مولوی فاروقی گفت: اختلاف و نزاع باعث از بین رفتن وحدت و مودت می‌شود در حالی که امروز جمعیت مسلمانان زیاد است همه بدبختی‌های آنان بر اثر تفرقه است.

امام جمعه موقت بیرجند هم در این مراسم گفت: عامل نجات امروز و فردای دنیای اسلام اتحاد بین مسلمانان است و دنیای کفر از این اتحاد به ستوه می‌آید به همین دلیل هر روز نقشه جدیدی برای از بین بردن وحدت مسلمانان می‌کشد که تنها راه خنثی کردن این نقشه‌ها در کنار هم بودن است.

حجت‌الاسلام محمد مختاری افزود: باید هوشیار و بیدار باشیم و قدر نظام اسلامی را بدانیم زیرا نظام جمهوری اسلامی به دنیای اسلام و به منطقه خدمت کرده است.

وی گفت: صدها سال است که دنیای اسلام گرفتار عقب‌ماندگی و انحطاط بوده و بیش از دو میلیارد نفر جمعیت دنیای اسلام هنوز جایگاه شایسته و بایسته را نداشته که جای تاسف دارد و حقیقتا دل پاک و نازنین خاتم‌الانبیا (ص) از این موضوع آزرده است.

امام جمعه موقت بیرجند اظهار داشت: اسلامی که باید سراسر دنیا را فرا می‌گرفت و بشریت را نجات می‌داد اما متاسفانه در داخل دچار اختلافات شده است.

وی گفت: دردی که جامعه اسلامی و امت نبوی بعد از پیامبر اسلام (ص) دچار این همه انحطاط شد، درد تفرقه است و آنچه در طول تاریخ امت اسلامی نیازمند آن بوده و امروز از هر روز نیازمندتر است اتحاد و انسجام است.

حجت‌الاسلام مختاری افزود: این نیاز امروز و فردای جامعه اسلامی است که عقلا و علمای امت اسلامی باید این موضوع را دریابند و برای آن راهکار پیدا کنند.

وی گفت: متاسفانه بنی امیه و بنی عباس امت اسلامی را گرفتار کردند و براساس قدرت و ثروت کارها را پیش بردند، خلافت و امامت اسلامی را به سلطنت موروثی تبدیل کردند و امت اسلامی این رنج‌ها بر پیکرش وارد شد که  امروز دچار انحطاط و  ضعف است.

امام جمعه موقت بیرجند اظهار داشت: امروز مهمترین محور و مبنای وحدت را داریم و جای هیچ شکی نیست که وحدت، مهمترین عامل پیشرفت مادی و معنوی جوامع بوده و تفرقه، نزاع و درگیری مانع پیشرفت است اما وحدت مبنا و معیار می‌خواهد که همه مسلمانان را دور هم جمع کند.

وی افزود: با مبانی کفر و شرک، اتحاد و احیای جامعه بشریت معیار ندارد اما در طول تاریح قدرتمندان تلاش کردند با زور و تزویر مردم را برای بردگی خودشان متحد کنند و خودشان کدخدا باشند.

حجت‌الاسلام مختاری گفت: انسان آزاده‌ای همچون امام راحل ملتی را به حرکت درآورد و جلوی مستکبرین ایستاد در حالی که آنها می‌خواستند خاورمیانه جدیدی با زور در جهت تضعیف دنیای اسلام ایجاد کنند اما امت و علمای ما بصیرت دارند و هرگز گرفتار تزویر و فریب مستکبرین نشدند.

وی افزود: دنیای کفر و الحاد معیاری برای ایجاد اتحاد ندارند اما ما مسلمانان معیار و مبنا داریم و می‌توانیم دنیای بشریت را دور هم جمع کنیم و آن مبانی توحید و ولایت است لذا از آموزه‌های اسلام که بعد از نبی مکرم اسلام به فراموشی سپرده شد، حب و بغض فی الله و تبری و تولی است که همگان دوستان خدا را دوست بدارند و نسبت به دشمنان خدا بغض داشته باشند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: این موضوع باید مبنای وحدت مسلمانان باشد اما متاسفانه دنیای اسلام گرفتار عمل نکردن به آیات قرآن است.

وی افزود: جمهوری اسلامی آمد و دوباره معیار اصلی، تبری و تولی و حب و بغض فی الله شد که در سطح داخلی و بین‌المللی اسلام را معیار قرار داد.

حجت‌الاسلام مختاری گفت: جمهوری اسلامی در صحنه مبارزه به اسراییل بیشترین فشار را تحمل کرد اما سران کشورهای اسلامی کجا بودند و پیوسته با رژیم صهیونیستی جلسه داشتند، امروز در سطح بین‌المللی و داخل دشمن درصدد است جمهوری اسلامی را از مبنای فراموش شده‌ای که احیا کرده، باز دارد اما جمهوری اسلامی پای همه اینها ایستاده است.

وی با تاکید بر ایجاد وحدت هرچه بیشتر بین اهل سنت و شیعه ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که دشمن بر سر جوامع مسلمان می‌آورد بواسطه سوء‌استفاده از نبود وحدت در برخی موضوعات است ک باید با ریشه‌کنی عوامل تفرقه همواره دشمن را در رسیدن به اهداف پلیدش ناکام کنیم.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: مردم شیعه و سنی و علمای آنها بصیر و آگاهند و دیدید به فتنه‌گران در زاهدان میدان ندادند وم با آنها همراهی نکردند، طی ۴۰ سال گذشته دشمن تلاش کرده جنگ فرقه‌ای و جنگ شیعه و سنی به راه بیندازد اما قاطبه شیعیان و اهل سنت به آنها میدان ندادند و اندکی افراد تندرو و افراطی هستند اما مردم ما آگاهند.

وی افزود: اگر خدای ناخواسته آمریکا، اسراییل و نوکرانشان بر این کشور مسلط شوند، اساس اسلام به خطر می‌افتد زیرا آنها نه شیعه و نه سنی می‌شناسند و در همین فته اخیر قرآن و مسجد را آتش زدند زیرا مشکل آنها با اساس اسلام است اما کور خواندند چون ملت ایران عاشق پیغمبر، قرآن و اهل بیت هستند.

مراسم گرامیداشت هفته وحدت به مناسبت دوازدهم ربیع‌الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل سنت و آغاز هفته وحدت با حضور جمعی از مسوولان و مردم در مسجدالنبی (ص) شهر بیرجند برگزار شد.

 

 

 

رئیس خزانه معین خراسان جنوبی منصوب شد

رئیس خزانه معین خراسان جنوبی منصوب شد

 طی حکمی «محمدرضا شادمان» به سمت معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین خراسان جنوبی منصوب شد.

به گزارش امروز  خراسان جنوبی، طی حکمی از سوی سید رحمت الله اکرمی خزانه دار کل کشور، «محمدرضا شادمان» به عنوان معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین خراسان جنوبی منصوب شد.

محمد رضا شادمان پیش از این از ذی‌حسابان با سابقه دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی بوده است.

همچنین در این مراسم از خدمات سعیدی معاون قبلی نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تجلیل شد.

گردشگران همزمان با جشنواره زرشک به خراسان جنوبی می‌آیند/۳

گردشگران همزمان با جشنواره زرشک به خراسان جنوبی می‌آیند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: برای حضور تورهای داخلی و خارجی در زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک برنامه‌ریزی شده و تاکنون ورود یک تور از کشور سوییس برای اختتامیه جشنواره قطعی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “هادی شاهوردی” افزود: با حمایت‌ها و اجرایی شدن جشنواره ملی زرشک شهرستان‌های دیگر هم با محصولات مزیت‌دار خود خواستار برگزاری جشنواره‌های ملی متعدد شده‌اند.

وی گفت: محصول زرشک در زیر مجموعه گردشگری کشاورزی مانند عناب، زعفران و انار قرار دارد و برای هر کدام می‌توان برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در بخش گردشگری در گذشته نیز تورهای داخلی و خارجی برای محصولات زرشک و زعفران برگزار شده و اکنون با تمرکز بیشتر در زمان جشنواره در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: از آنجا که برداشت زرشک از مهر ماه آغاز می‌شود، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخش خصوصی چند روز قبل از جشنواره نیز اولین تور داخلی سه روزه از تهران با ۲۰ گردشگر را وارد استان کرد که گردشگران هفته گذشته از برداشت زرشک دیدن کردند و درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم از این تور ورودی ۱۱۰ میلیون تومان بوده است.

شاهوردی گفت: با برگزاری جشنواره ملی زرشک برنامه‌ها با قدرت بیشتری اجرایی می‌شود و کمیته فرهنگی و گردشگری با دستگاه‌های فرهنگی ذیل این جشنواره ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: این کمیته تاکنون سه جلسه داشته و جمع‌بندی‌هایی انجام شده است که باعث رویدادهای خوبی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: علاوه بر تورهای گردشگری داخلی و خارجی که اجرایی می‌شود، حضور خودروهای کمپر که خاص گردشگری هستند را در این جشنواره خواهیم داشت همچنین نقشه گردشگری زرشک در مراحل نهایی قرار دارد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مغفول مانده همواره سرویس‌های بهداشتی در حاشیه مراسم‌ است که امسال برای جشنواره زرشک با فرمانداران هر شهرستان صحبت و مقرر شد جایگاه سرویس بهداشتی در حاشیه جشنواره دیده شود.

شاهوردی افزود: در این جشنواره کاروان مهر امید را خواهیم داشت که علاوه بر برنامه‌های خاص خود، برنامه‌هایی نیز برای کودکان برگزار خواهد کرد.

وی گفت: بازدید دانش‌آموزان از بازارچه‌های صنایع دستی در حاشیه جشنواره زرشک از برنامه‌های جانبی است، همچنین تولید محتوا با فیلم‌برداری و عکاسی، شب شعر، مسابقه عکاسی و برپایی چادرهای عشایری با ارائه محصولات خاص آنها از جمله برنامه‌های این کمیته خواهد بود.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره ۲۱ مهر ماه در بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه واقع در روستای افین شهرستان زیرکوه با حضور جمعی از مسوولان کشوری، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

 

 

 

مشکلات روستاییان فردوس در روز روستا خودنمایی کرد

مشکلات روستاییان فردوس در روز روستا خودنمایی کرد

اشتغال جوانان روستا، توجه به پتانسیل‌های روستاها، جذب سرمایه گذار و کمبود اعتبار دهیاری‌ها از مهمترین مشکلاتی بود که در مراسم ویژه روز روستا در شهرستان فردوس مطرح و خودنمایی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر،  به مناسبت روز روستا و عشایر مراسم ویژه‌ای با حضور اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران بخش مرکزی و بخش اسلامیه با حضور امام جمعه، فرماندار و مدیران دستگاه‌های دولتی در روستای خانکوک برگزار شد.

در این مراسم رئیس شورای اسلامی بخش اسلامیه به نمایندگی از شوراهای اسلامی روستاها به طرح برخی مشکلات ریز و درشتی که روستاییان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند پرداخت و افزود: اشتغال جوانان روستا، توجه به پتانسیل‌های روستاها و تلاش جهت جذب سرمایه گذار از مشکلات مهم و درخواست‌های مشترک روستاهای شهرستان فردوس است که ضروری است مسئولان در این خصوص تلاش مضاعفی داشته باشند.

محمد حسین زنده دل عنوان کرد: با اعتبار اندکی که در اختیار دهیاران گذاشته می‌شود توان بهسازی معابر را ندارند و چنانچه این کار به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شود اقدام مهمی در توسعه و آبادانی روستاها انجام خواهد شد.

وی گفت: نبود سالن ورزشی، فضای سبز و مشکلات چند پایه‌ای بودن مدارس روستایی از دیگر مشکلاتی است که اغلب روستاها با آنها مواجه هستند و باید به بخش ورزش روستاییان توجه ویژه‌ای شود.

حجت الاسلام محمد شاکری امام جمعه فردوس نیز با اشاره به استعدادها و پتانسیل‌هایی که در روستاها وجود دارد از مسئولان خواست با کشف این استعدادها در مسیر توسعه و شکوفایی روستاها قدم بردارند.

فرماندار فردوس نیز با بیان اینکه روستا محل خودکفایی است تاکید کرد: روستاها محور تولید و توسعه است که باید روستاییان و مسئولان در جهت تحقق این مهم تلاش کنند.

مهدی روشن به نقش دهیاران به عنوان نماینده عالی دولت در روستاها اشاره و گفت: مدیران موظف هستند مشکلاتی که توسط دهیاران به آنها منتقل می‌شود را به صورت ویژه و در اسرع وقت پیگیری نمایند.

وی افزود: آسفالت و بهسازی معابر روستایی و رسیدگی به بخش بهداشت و درمان در روستاهای فردوس محسوس بوده که باید نتیجه این کار مهاجرت معکوس به روستاها باشد.

روشن بر توجه ویژه به مسائل فرهنگی نوجوانان و جوانان روستایی تاکید و گفت: دهیاران نگاه ویژه‌ای به عرصه فرهنگی روستاها داشته باشند و در این راستا از ظرفیت امامان جماعت و روحانیت استفاده کنند.

در این مراسم از دو دهیار نمونه و ۱۱ سرمایه گذار روستایی تجلیل شد.

همچنین به مناسبت روز روستا ترمینال ضبط پسته بخش بخصوصی در روستای طاهر آباد فردوس با ظرفیت سالانه ۱۰۰۰ تن، اشتغال ۴۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم و با اعتبار ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

مجتبی طاهری مسئول این ترمینال ضبط پسته نبود آب آشامیدنی و کمبود زمین را از مشکلات پیش روی این کارخانه دانست و خواستار رفع آنها شد.

فرماندار فردوس نیز در مراسم افتتاح این کارخانه تاکید کرد: باید نیازهای روستاییان بخصوص در بخش کشاورزی در خود روستاها فراهم شود.

مهدی روشن بازاریابی، بسته بندی و برند سازی را در فروش خوب پسته بسیار مهم دانست که جای خالی آنها در شهرستان احساس می‌شود و باید با هماهنگی با انجمن پسته ایران اینگونه ظرفیت‌ها فراهم شود.

وی تصریح کرد: با این کار پایانه‌های ضبط پسته از حالت فصلی خارج و مردم نیز محصولاتشان را در اختیار کارخانه‌ها قرار خواهند داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*