خراسان جنوبی

سیلاب راه روستایی طبس – خرو بسته شد

راه روستایی طبس - خرو بسته شد

فرماندار ویژه طبس گفت: راه روستایی طبس – خرو به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه بسته شد.

علی اکبر رحیمی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در محور طبس – روستای خرو در بخش مرکزی شهرستان وقوع سیل شدید را داریم که وقوع سیل این جاده را مسدود کرده است و همچنین تمام آبنماهای طول مسیر هم دچار آبگرفتگی شده است.

وی از مردم و کابران جاده‌ای خواست به هیچ عنوان در این مسیر تردد نکنند، زیرا اطلاع ثانوی جاده بسته است، بعد فرونشست سیل مسیر ترمیم و عبور و مرور برقرار خواهد شد.

فرماندار ویژه طبس افزود: در ورودی روستای خرو یک لاین جاده تخریب شده و عبور و مرور از لاین دیگر هم به سختی انجام می‌شود.

رحیمی با اشاره به اینکه همچنین در روستاهای ده محمد و امیرآباد در بخش دستگردان شهرستان هم وقوع سیل شدید گزارش شده است، اضافه کرد: راهداران به منطقه اعزام شده‌اند و در حال بررسی طول مسیر هستند و تاکنون گزارشی از مسدود بودن این ۲ راه‌ روستایی گزارش نشده است.

اختصاص ۹ میلیارد تومان از اعتبارات سفر دولت به خراسان‌جنوبی برای تجهیز کارگاه‌های مهارتی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی از اختصاص بیش‌از ۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان در دو ماهه اخیر به این امر و آمادگی کارگاه‌های مجهز آموزشی جهت ارائه خدمات به متقاضیان مهارتهای فنی و حرفه‌ای خبر داد.

اختصاص 9 میلیارد تومان از اعتبارات سفر دولت به خراسان‌جنوبی برای تجهیز کارگاه‌های مهارتی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، موضوع اشتغال و کارآفرینی جزو مقوله‌های مهمی بوده که می‌تواند در توسعه و رشد جامعه بسیار حائز اهمیت باشد و به همین سبب آموزش و مهارت‌آموزی در زمینه‌های مختلف، سبب ارتقاء مهارت‌های شغلی می‌شود.

رسالت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و مهارت‌آموزی بوده که در رشته‌های گوناگون و برای اقشار مختلف دنبال می‌شود.

با توجه به اهمیت موضوع اشتغال و آموزش، خبرنگار فارس با حسن کامرانی‌فرد، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به گفت‌وگو پرداخته است.

سؤال: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را معرفی کرده و مهم‌ترین سیاست‌هایی که توسط این سازمان دنبال می‌شود چیست؟

کامرانی‌فرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای زیرمجموعه‌ای از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که رکن اصلی این سازمان آموزش‌های مهارتی، تخصصی و کوتاه مدت است.

با پتانسیلی که در استان خراسان‌جنوبی وجود دارد به برنامه‌ریزی لازم در حوزه اشتغال و توانمندسازی نیروی انسانی پرداخته شده و در استان در قالب ۱۹ مرکز آموزشی ثابت و ۱۰۲ کارگاه آموزشی بیش‌از ۵۵۰ حرفه را آموزش می‌دهیم.

سیاست سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش متقاضیان اشتغال و ارتقاء تخصص‌ها و مهارت‌ها در بخش صنایع و صنوف بوده که با بهره‌گیری از سه سیاست کلی در سازمان این مهم صورت می‌گیرد که شامل تدوین استانداردهای آموزشی، پژوهش و سنجش مهارت در قالب استانداردهای بین‌المللی می‌شود.

در سیاست‌های کلی امسال اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ترویج آموزش‌های مهارتی، توسعه آموزش‌های مهارتی براساس رشته‌های جدید و دانش‌بنیان برنامه‌ریزی شده است.

سؤال: در مورد چگونگی رشته‌ها و همچنین انتخاب رشته‌های فنی و مهارتی توسط متقاضیان و شرایط آنها توضیح دهید؟

کامرانی‌فرد: دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای از تنوع بسیار بالا و  انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار بوده و شرایط سنی و تحصیلی خاصی برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وجود ندارد.

همچنین این آموزش‌ها ملزم به مکان خاصی نبوده و در همه شهرستان‌ها و مناطق شهری، روستایی و مرزی اجرای آموزش انجام می‌گیرد.

طبق استانداردهای بین‌المللی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه و در نهایت منجر به گواهی‌نامه مهارت می‌شود که از مزیت‌های این گواهی‌نامه می‌توانند آموزش دیدگان استفاده کنند.

سؤال: شعار سال براساس دستور مقام معظم رهبری در ارتباط با دانش بنیان و کارآفرینی بوده و یکی از مجموعه‌هایی که می‌تواند به شدت در مورد کارآفرینی استان تلاش کند سازمان فنی و حرفه‌ای بوده در این خصوص توضیح دهید؟

کامرانی‌فرد: در این مورد برنامه‌ریزی لازم را با نیازسنجی که صورت گرفته انجام داده‌ایم.

با پژوهش‌های کاربردی و نیازسنجی که از دستگاه‌های دولتی صورت گرفته رشته‌های جدید و دانش‌بنیان را شناسایی کرده و بیش‌از ۵۵ حرفه جدید را امسال تجهیز و راه‌اندازی نموده‌ایم تا به مجموعه رشته‌های آموزشی استان افزوده و در کنار این مهم ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار ساخته‌ایم و آموزش‌های دانش‌بنیان را در استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

پتانسیل‌های مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته تا در راستای سیاست‌های خود از آن استفاده کرده و در کنار آن به متقاضیان مهارت‌آموزی این رشته‌ها آموزش داده شود و همچنین رشته‌های دانش‌بنیان را در مراکز تخصصی آموزش فنی و حرفه‌ای مستقر کرده‌ایم که یکی از این مراکز در استان و شرق کشور، مرکز تخصصی برق و الکترونیک بوده که رشته‌هایی مانند اینترنت اشیاء، خانه‌های هوشمند، هوشمندسازی و بسیار دیگر از رشته‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و برق تجهیز و راه‌اندازی شده است.

بیش‌از ۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان در دو ماهه اخیر به این امر اختصاص داده شده و کارگاه‌های خوبی تجهیز شده که آماده ارائه خدمات به متقاضیان است.

سؤال: در مورد مسابقات ملی مهارت توضیح دهید؟

کامرانی‌فرد: هفته ملی مهارت پیش‌رو بوده و بخشی از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه مهارت‌آموزی با هدف ترویج و ارتقاء فرهنگ مهارت‌آموزی، ایجاد نشاط در بین فراگیران، کشف استعدادهای مهارتی و معرفی به بازار کار، انتخاب و اعزام نمایندگان کشور برای حضور در مسابقات جهانی مهارت است.

همه ساله در سه مرحله مسابقات ملی مهارت که شامل مرحله شهرستانی، استانی و در نهایت مرحله ملی بوده دنبال می‌شود.

جایگاه مسابقات ملی مهارت در بین کشورهای دنیا بسیار بالا بوده و کشور ایران در ۱۸ دوره از این مسابقات شرکت کرده که نوزدهمین دوره این مسابقات در استان‌های کشور در حال اجرا است.

بیش‌از ۱۷ رشته در این دوره از مسابقات ملی مهارت شرکت خواهد داشت که در طول تاریخ آموزش فنی و حرفه‌ای در خراسان‌جنوبی امسال به عنوان سالی بوده که استان در مسابقات جهانی در رشته‌های تخصصی حضور و نماینده استان در این رقابت‌ها حضور فعال خواهد داشت.

نفر اول و دوم کشوری در رشته مکانتورنیک از خراسان‌جنوبی حائز رتبه شده که نفر اول در مسابقات جهانی که در کشور آلمان برگزار می‌شود شرکت می‌کند.

سؤال: برای چگونگی بهره‌گیری متقاضیان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه اشتغال از این آموزش‌ها توضیح دهید؟

کامرانی‌فرد: دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و درگاه‌های ثبت‌نام و ارتباطات با دوره‌های آموزشی در بخش دولتی مراکز آموزش و فنی و حرفه‌ای بوده که در ورودی مراکز و ابتدای حضور متقاضیان در این مراکز واحدهای مشاوره شغلی راهنمایی‌های لازم را در خصوص این دوره‌ها ارائه داده و در نهایت هدایت به رشته‌های که استعداد آن را داشته و علاقمند به آن هستند می‌شوند.

در پایان دوره آموزشی سنجش مهارت دنبال می‌شود که به دلیل تلفیق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دو بخش تئوری و مهارتی که تأکید بیشتر سازمان به حوزه مهارتی بوده آزمون‌های تئوری و عملی برگزار و پس از کسب نمره قبولی منجر به دریافت گواهی‌نامه مهارت شده که دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد.

از جمله ویژگی‌های این گواهی‌نامه‌ها وجود کد این گواهی‌نامه‌ها که کد بین‌المللی بوده می‌باشد و سازمان‌های جهانی از جمله سازمان جهانی کار این کدها را تأیید کرده بنابراین در تمامی کشورهایی که از این سازمان تبعیت می‌کنند این کد استاندارد قابل شناسایی بوده و فرصت شغلی کلی در جهان به متقاضیان اعطا می‌کند.

از دیگر مزایای استفاده از این گواهی‌نامه‌ها، دریافت پروانه کسب و پروانه‌های اشتغال بوده و سومین استفاده از این گواهی‌نامه‌ها دریافت تسهیلات برای راه‌اندازی اشتغال می‌باشد که در واقع مجموعه حمایتی کاملی دولت برای گواهی‌نامه‌های مهارت‌آموزی فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته که افراد می‌توانند از مزایای آن در حوزه اشتغال بهره‌مند شوند.

رشته‌های بسیار خوب و کوتاه مدتی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه که هدف آن گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی و نهادینه‌سازی نهضت مهارت‌آموزی است.

سخن پایانی:

کارمرانی‌فرد: از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان درخواست داریم به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای سطح استان مراجعه کنند که در این راستا با هدف استفاده همه از این آموزش‌ها و اجرای عدالت آموزشی با ویژگی هایی که رشته‌های مهارتی خاص دارند مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در مرکز استان تجهیز و راه‌اندازی شده و امکانات شبانه‌روزی رایگان را برای متقاضیان در نظر گرفته تا بتوانند از تمام مناطق استان و روستاها از این آموزش‌ها به صورت رایگان با امکانات شبانه‌روزی بهره‌مند شوند.

 

 

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: طرح بصیرت عاشورایی از ابتدای ماه محرم در استان آغاز و تا پایان ماه صفر نیز ادامه دارد.

پرویز بخشی پور، اظهار داشت: طرح بصیرت عاشورایی از ابتدای ماه محرم در استان آغاز و تا پایان ماه صفر نیز ادامه دارد.

وی گفت: این طرح با هدف تقویت باورهای دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع عاشورا، اجرای ویژه برنامه های مذهبی ماه محرم و اجرای صحیح نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین(ع) و تطبیق آن با نیاز های روز جامعه برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی افزود: برنامه های دهه نخست ماه محرم از ۸ مردادماه آغاز و تا ۲۰ مردادماه همزمان با سالروز شهادت امام سجاد(ع) در بقاع متبرکه استان ادامه دارد.

بخشی پور با بیان اینکه سخنرانی و عزاداری ایام محرم در ۵۵ بقعه برگزار می شود تصریح کرد: همچنین اجرای مراسم “لبیک یا حسین” تعویض پرچم با بیرق عزای سید و سالار شهیدان همزمان با اول محرم با حضور هیئات مذهبی در ۲۴ بقعه استان برگزار می شود.

وی ادامه داد: ویژه برنامه همایش نوجوانان حسینی “احلی من العسل” همزمان با روز ۶ محرم با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش و دارالقرآن ها در ۲۲ بقعه اجرا می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی در ۲۴ بقعه، اجرای مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان در ۴۷ بقعه، مراسم شب شهادت امام سجاد(ع) در ۲۸ بقعه و مراسم همایش رهروان زینبی ویژه بانوان در ۲۳ بقعه استان برگزار می شود.

بخشی پور با بیان اینکه کاروان های عزا با اجرای مداحان و ذاکران جوان و نوجوان به سمت بقاع متبرکه در ۵۱ بقعه راه اندازی می شوند اظهار کرد: همچنین اطعام عزاداران حسینی از محل موقوفات با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ۲۲ بقعه استان انجام می شود.

درخشش دانش آموزان خراسان جنوبی در سیزدهمین المپیاد علوم و فناوری نانو/۲-۳

دانش آموزان خراسان جنوبی در سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو رتبه پنج کشور را کسب کردند.

درخشش دانش آموزان خراسان جنوبی در سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانوبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سیزدهمین المپیاد دانش آموزی نانو با ثبت نام بیش از ۵۰۰۰ دانش‌آموز در سراسر کشور آغاز و ۴۲۶۵ نفر در مرحله اول که در بهمن ماه ۱۴۰۰ بصورت آزمون تستی برگزار شد حاضر شدند. از میان شرکت کنندگان در اولین مرحله در مجموع ۶۸۴ نفر موفق شدند به مرحله دوم راه یابند. این افراد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در یک آزمون تستی و تشریحی با هم به رقابت پرداختند و در نهایت  ۴۰  دانش آموز برگزیده از ۱۶ استان موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی و حضور در اردوی علمی المپیاد شدند.

دانش آموزان خراسان جنوبی توانست در سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو پس از  استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی در رتبه پنجم کشور قرار  بگیرند.

تشییع پدر شهید مهدی نژاد در عشق آباد/۲

پدر شهید مهدی نژاد به فرزند شهیدش پیوست.

مرحوم  حاج کربلایی میرزا محمد مهدی نژاد  پدر شهید  گرانقدر مهدی نژاد پس ازتشییع پدر شهید مهدی نژاد در عشق آباد سال‌ها صبر و بردباری، ندای حق را لبیک گفت و به سوی معبود خویش شتافت.

پدر شهید داود مهدی نژاد از شهدای هشت سال دفاع مقدس امروز با حضور مردم شهر عشق آباد تشییع و در گلزاری شهدای این شهر به خاک سپرده شد.
مرحوم   حاج کربلایی میرزا محمد مهدی نژاد در ۸۸سالگی به علت کهولت سن در بیمارستان  دار فانی را وداع گفت.

شهید داود مهدی نژاد ۱۹ اسفند سال ۶۳ در عملیات بدر منطقه عملیاتی هور هویزه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

افتتاح آموزشگاه آزاد طبیعت در بیرجند/۲

آموزشگاه آزاد طبیعت در بیرجند راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: این آموزشگاه، دویست و هشتاد وافتتاح آموزشگاه آزاد طبیعت در بیرجند نهمین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی و ششمین آموزشگاه آزاد گردشگری و بافت در استان با محوریت حرفه “پخل بافی” است که در خیابان مطهری بیرجند راه اندازی شد.

وی افزود: آموزشگاه طبیعت که مجوز آموزش دومنظوره در حرفه‌های گردشگری و صنایع بافت را دارد، هم اکنون علاوه بر بیرجند، برای اولین بار دوره آموزشی پخل بافی با استاندارد ۷۰ ساعته را در روستای فیروز آباد شهرستان نهبندان نیز اجرا می‌کند.

از ابتدای امسال تاکنون ۲هزار و ۴۸۶ نفر در خراسان جنوبی، دوره‌های مهارتی را در آموزشگا‌های آزاد فرا گرفته اند.

 

 

 

 

افزایش فوتی های کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت ۳ مورد فوت کرونایی در خراسان جنوبی تعداد جان باختگان این بیماری در استان به هزار و ۴۶۰ نفر رسید.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۴۹۲ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۷۲ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۲۲ مورد از بیرجند، ۱۰ مورد از بشرویه، ۱۰ مورد از درمیان، ۵ مورد از خوسف، ۲۶ مورد از زیرکوه، ۱۳ مورد از سرایان، ۱۲ مورد از سربیشه، ۲۷ مورد از طبس، ۲۴ مورد از فردوس، ۱۵ مورد از قائنات و ۸ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۵۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۵ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱۱ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۳ نفر نامساعد است.

 

 

 

بیرجند قهرمان مسابقات ووشو قهرمانی خراسان جنوبی/۷

بیرجند قهرمان مسابقات ووشو قهرمانی خراسان جنوبی

رقابت های ووشو قهرمانی استان با حضور ۱۲۰شرکت کننده در قالب ۷ تیم از شهرستان های بیرجند،نهبندان، قاین و فردوس به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دوره از رقابت ها که در رده های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در خانه ووشو استان در بیرجند برگزار شد، تیم بیرجند مقام اول، تیم قاین مقام دوم و تیم شهرستان نهبندان مقام سوم را از آن خود کرد. در پایان با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، صفاری زاده رییس شورای بسیج ورزشکاران، والده مکرمه شهید ورزشکار احمد صمیمی ترک، خرمشاد رییس مجمع مردمی ورزش استان و وحید خرمشاد رییس هیات ووشو خراسان جنوبی از ورزشکاران و تیم های برتر، با اهدای حکم قهرمانی، مدال و کاپ قهرمانی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

اختصاص ۵۹۵ میلیون به ایستگاه های سنجش گرد و غبار در خراسان جنوبی

اختصاص ۵۹۵ میلیون به ایستگاه های سنجش گرد و غبار در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از اختصاص ۵۹۵ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۰ برای تکمیل، تجهیز و بروز رسانی ایستگاه های سنجش کیفی هوا در استان خبر داد.

سدالله حاتمی با اشاره به وجود ۳۵ کانون بحرانی گرد و غبار در استان، بیان کرد: با توجه به وجود این کانون‌ها به ایستگاه‌های بیشتری در خصوص کنترل، پایش و آنالیز گرد و غبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در ردیف پنج استان دارای بیشترین کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در کشورقرار دارد، افزود: فعالیت‌های انسان‌ساز بر این موضوع تأثیر بسزایی گذاشته و نیاز است تا این اداره کل دستگاه‌ها و تجهیزات لازم در خصوص پایش و آنالیز گرد و غبار در استان را دارا باشد.

حاتمی اظهار کرد: بر اساس مبلغ اعتباری اختصاص داده شده به حفاظت محیط زیست استان، طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در خصوص مقابله و همچنین کاهش پدیده گرد و غبار در استان خراسان جنوبی تعریف شده و در حال اجرا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۵۹۵ میلیون تومان اعتبار، از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۰ جهت تکمیل، تجهیز و بروز رسانی ایستگاههای سنجش کیفی هوا در استان اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه با اختصاص این اعتبار، برنامه‌ریزی لازم در خصوص حفظ و نگهداری ایستگاههای سنجش موجود در استان انجام شده است، افزود: امیدواریم با اختصاص اعتبارات بیشتر، مقدمات کار برای خرید ایستگاههای بیشتر برای سایر شهرستان‌های استان فراهم شود.

حاتمی بیان کرد: در حال حاضر در استان پنج ایستگاه سنجش کیفی هوا دو ایستگاه در مرکز استان و سه ایستگاه در شهرستان‌های نهبندان، سرایان و زیرکوه مستقر است.

ضعف زیرساخت های بهداشت و درمان در خراسان جنوبی/۲-۳

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس گفت: خراسان جنوبی در زمینه تجهیزات و زیرساخت های بهداشت و درمان دارای ضعف هایی بوده که نیازمند تغییر شاخص توزیع اعتبارات است.

حجت الاسلام مجید نصیرایی در گفت و گو با مهر بیان کرد: یکی از آسیب‌های موجود در خراسان جنوبی ضعف برخی زیرساخت‌ها در حوزه بهداشت و درمان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در زمینه پزشک، پزشک متخصص، زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات پزشکی به ویژه در غرب خراسان جنوبی دچار ضعف‌هایی هستیم.

حجت الاسلام نصیرایی وجود برخی آئین نامه ها و دستورالعمل‌های موجود در وزارت خانه را یکی از دلایل این عقب ماندگی‌ها دانست و افزود: باید با این دستورالعمل‌ها زمینه ماندگاری پزشکان و مردم در این استان فراهم شود.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس بیان کرد: اگر قرار باشد که صرفاً بر اساس شاخص جمعیت، منابع اعتبارات و منابع توزیع شود، مناطقی مانند خراسان جنوبی در وضعیت بدتری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه با توجه به مرزی بودن خراسان جنوبی دولت باید یارانه بدهد تا مردم در این استان زندگی کنند، گفت: اگر مردم در این استان مرزی نباشند دولت باید هزینه زیادی برای حفظ این منطقه بپردازد.

حجت الاسلام نصیرایی خواستار تلاش بیشتر از سوی مدیران برای رفع این ضعف‌ها شد و اظهار کرد: مردم از بهداشت و درمان انتظار بیشتری دارند بنابراین باید با همت تمام مدیران مشکلات این حوزه رفع شود.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس بیان کرد: بخشی از مشکلات موجود ناشی از کم تحرک بودن مدیران بوده که نیاز است مورد توجه قرار گیرد.

 

هوای نهبندان خطرناک و سه شهر خراسان جنوبی ناسالم شد/۴

هوای نهبندان خطرناک و سه شهرستان خراسان جنوبی ناسالم شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای شهرستان نهبندان در وضعیت خطرناک و سه شهرستان‌ دیگر استان در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

 اسدالله حاتمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس شاخص کیفیت هوا مختوم به ساعت ۱۰ امروز کیفیت هوای شهرستان نهبندان با شاخص ۴۲۳ در وضعیت خطرناک قرار گرفت لذا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا تنفسی، کودکان و سالمندان از منزل خارج نشوند.

وی گفت: همچنین کیفیت هوای شهرستان بیرجند با شاخص ۱۳۳، شهرستان‌ زیرکوه با شاخص ۱۷۰ و شهرستان سرایان با شاخص ۱۳۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: توصیه می‌شود هنگام آلودگی هوا همه افراد جامعه به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند و و در صورت نیاز به حضور در فضای باز حتما از ماسک استفاده شود.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز گذشته درباره وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در این استان هشدار سطح زرد صادر کرد.

وزش باد پدیده غالب در خراسان جنوبی است و این استان تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیز قرار دارد.

 

آیین کلنگ زنی آموزشگاه دو کلاسه روستای طارق نهبندان/۲

 

آیین کلنگ زنی آموزشگاه دو کلاسه روستای طارق از توابع بخش شوسفنهبندان با حضور مهندس ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان، امام جمعه موقت شوسف بخشدار شوسف و مدیرآموزش و پرورش نهبندان برگزار شد.

شایان ذکر است آیین کلنگ زنی این طرح با همت خیرین محترم برادران مؤمنی در روستای طارق از توابع بخش شوسف برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

انهدام باند خرده فروشان مواد مخدر در “بیرجند”/۴

 

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از انهدام باند قاچاق و توزیع مواد مخدر در شهرستان”بیرجند” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”یوسف محجوبی” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی اخباری مبنی بر فروش و توزیع مواد مخدر در سطح شهرستان بیرجند دریافت کردند که پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی محل و پاتوق خرده فروشان را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل را بازرسی کردند.

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی با اشاره به این که مأموران در این عملیات، ۴۲۲ گرم مواد مخدر صنعتی کشف و ۴ خرده فروش را دستگیر کردند تصریح کرد : متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

دستگیری سارق منازل و اماکن دولتی در “طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی”طبس” از دستگیری سارق حرفه‌ای منازل و اماکن دولتی با کشف ۷ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی در طبس، موضوع دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران انتظامی شهرستان طبس پس از انجام تحقیقات و بررسی های میدانی، یک سارق حرفه‌¬ای را شناسایی و وی را در مخفیگاهش به همراه اموال مسروقه دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی طبس بیان داشت: متهم در بازجویی اولیه به ۷ فقره سرقت منازل و اماکن دولتی اعتراف کرده و ارزش ریالی اموال مسروقه کشف شده ۶۰۰ میلیون ریال می باشد.

 

در موج هفتم کرونا

۳۸ درصد فوتی‌های کرونایی خراسان جنوبی واکسن تزریق نکرده بودند/۲-۳

۵ نفر از فوتی‌های موج هفتم کرونا در خراسان جنوبی واکسن کرونا را تلقیح نکرده بودند.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با اشاره به اینکه در خردادماه موردی از فوت کرونایی در استان ثبت نشد گفت:با شیوع کرونا در استان در تیرماه ۶ نفر و در مردادماه تاکنون ۷ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۴ نفر سه دز و ۴ نفر  دو دز واکسن را تلقیح کرده بودند و ۵ نفر واکسن دریافت نکرده بودند.

وی گفت: از ۱۳ فوتی کرونا در این مدت ۷ نفر مرد و ۶ نفر زن بودند.

 

 

 

 

 

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی؛
تولید ۴۵ هزار مترمربع فرش دستباف/«تعهد ارزی» مانع بزرگ صادرات استکامیابی مسک با بیان اینکه امسال ۴۵ هزار مترمربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شده است، گفت: با توجه به اینکه صادرات فرش به صورت امانی است و ارز به سادگی باز نمی گردد «تعهد ارزی» باعث کاهش اشتیاق و کاهش صادرات فرش دستباف استان شده است.

«محمدحسن کامیابی مسک» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: فرش دستباف خراسان جنوبی یک برند است و در تمام دنیا یکی از شناخته شدن فرش ها به خاطر ظرافت، زیبایی و هماهنگ بودن با بازارهای جهانی و تنوع در اندازه و رنگ ثابت محسوب می شود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان تولید فرش طی امسال ۴۵ هزار مترمربع به ارزش تقریبی ۹۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: ۵۰ هزار بافنده هنرمند در استان این میزان فرش را تولید کرده اند که نسبت مدت مشابه سال قبل از نظر متراژ و ارزش کاهش محسوسی نداشته است.

وی در ادامه بیان کرد: این تولیدات نقوش ریزماهی و خشتی و طرح نایین و نقوش ایلیاتی و متفرقه و در رنگ و اندازه های متفاوت بوده است.

کامیابی مسک با اشاره به اینکه بحث صادرات بسیار کاهش یافته است، ادامه داد: تعهد ارزی تحت عنوان پیمان سپاری که باید ارز حاصل از صادرات در مدت معین بر گردد یکی از مشکلات این حوزه است و با توجه به اینکه صادرات فرش به صورت امانی است و ارز به سادگی بر نمی گردد، اشتیاق به صادرات فرش وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی در ادامه گفت: تحریم ها و گرانی مواد اولیه فرش نیز از دیگر موانع موجود بر سر راه تولید فرش دستباف خراسان جنوبی است و علی رغم وجود رکود در بازار فرش هنوز تولید فرش در استان کاهش نیافته است و ای موضوع به خشکسالی و نبود اشتغال در استان ربط دارد.

وی با بیان اینکه میزان صادرات طی سال جاری پایین بوده است،عنوان کرد: معمولا فرش خراسان جنوبی به کشورهایی از جمله آلمان و امارات و ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی صادر می شود.

کامیابی مسک در خصوص برندهای فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۲ برند در این زمینه به ثبت جهانی رسیده که اولین برند «فرش قهستان» مربوط به منطقه قهستان فعلی تا درمیان است و دومین برند «فرش مود بیرجند» است که منطقه های مود و سربیشه و بیرجند را شامل می شود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: این برندها ثبت جهانی شده است و برند فرش «درخش» نیز ثبت ملی شده است و به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

بلاتکلیفی اهالی روستای رحیم آباد در مورد ساختمان استانداری/۷

بلاتکلیفی اهالی روستای رحیم آباد در مورد ساختمان استانداری

احداث ساختمان استانداری در کنار روستای رحیم آباد بیرجند نه تنها سبب ایجاد مشکلاتی برای اهالی این روستا شده بلکه از اقدام میراث فرهنگی استان برای ثبت جهانی آن هم جلوگیری کرده است.

به گزارش مهر روستای رحیم آباد بیرجند در سال‌های بسیار دور توسط داماد خاندان علم خریداری و با توجه به قنات موجود در روستا و بر اساس الگوی باغ‌های ایرانی نسبت به احداث باغ و عمارت در این روستا اقدام شد.

با استفاده از آب قنات این روستا، اراضی سمت شمال روستا آبیاری و کشاورزی شده است و تعدادی از کشاورزان روستا برای سکونت در آن با اجازه مالک اقدام به ساخت خانه‌های مسکونی برای سکونت خود کردند.

بعد از پیروزی انقلاب با توجه به ضوابط و مقررات مربوط و صدور آرای از سوی دادگاه انقلاب، اموال خاندان علم مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت. در سال‌های اول انقلاب بنیاد مستضعفان مانند قبل نسبت به نگهداری باغ و کشاورزی بر روی اراضی این روستا توسط کشاورزان اقدام کرد.

بخشی از محصول کشاورزی به عنوان حق الزحمه به کشاورزان داده می‌شد و بعد از آن ساختمان باغ رحیم آباد به شکل اجاره در اختیار اداره کل راه و ترابری جنوب خراسان قرار گرفت.

این بنای ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۸۰ توسط میراث فرهنگی از بنیاد مستضعفان خریداری و در بهار ۱۳۸۱ به مجموعه فرهنگی شامل سفره خانه و کارگاه‌های هنرهای سنتی تبدیل شد.

آنچه بر تاریخ روستا گذشت

با توجه به گسترش شهر بیرجند، قرار گرفتن قنات روستا در بافت شهری، خشکسالی‌های اخیر و فوت کشاورزان قدیمی، دیگر در اراضی این روستا کشاورزی نشد و بایر شدن اراضی مورد نظر و ضرورت گسترش شهر بیرجند، بخشی از اراضی شمال غربی این روستا برای احداث ساختمان در اختیار فرمانداری قرار گرفت.

یکی از افراد مطلع در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از تأسیس استان خراسان جنوبی و ضرورت ساخت ساختمان استانداری، با وجود اینکه زمین‌های مختلفی برای این منظور جانمایی شد، متاسفافه اراضی شمال روستا با وجود قرار گرفتن آن در محدوده حریم باغ و عمارت رحیم آباد برای این منظور در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: با توجه به تعجیل در احداث ساختمان استانداری، ضوابط و مقررات امنیتی در این زمینه کمتر مورد توجه قرار گرفت و ساختمان استانداری برابر نقشه‌های مربوط احداث شد.

رعایت نشدن حریم امنیتی

وی با بیان اینکه پس از بهره برداری از ساختمان استانداری، مسئولان وقت اعلام کردند که بر اساس ضوابط موجود باید برای ساختمان استانداری حریم امنیتی به شعاع ۲۰ متر از دیوار استانداری رعایت می‌شد که متأسفانه در زمان احداث بنا رعایت نشده است، افزود: با توجه به اینکه امکان جا به جایی هزینه بر است، اهالی روستا باید نسبت با تخلیه منازل خود اقدام کنند.

 یکی از اهالی این روستا، اظهار کرد: از آن جایی که ساکنان روستا قرارداد واگذاری و اسناد مالکیت داشتند، مقرر شد بعد از بررسی بیشتر این موضوع، برای تملک اراضی مورد نظر اقدام شود.

نبود اعتبار

به گفته وی بعد از برگزاری جلسات متعدد، با حضور اهالی روستا با تملک اراضی با نرخ روز و پرداخت هزینه ناشی از سکونت، موافقت کردند که هیچ گونه اعتباری برای انجام آن پیش بینی نشده بود.

وی با بیان اینکه در این زمان معاون امور هماهنگی عمرانی وقت استانداری در صدد بر آمد تا موضوع تملک اراضی را برعهده راه و شهرسازی بگذارد، گفت: پس از مکاتبه با سازمان ملی زمین و مسکن، مسئولان آن اعلام کردند که راه و شهرسازی هیچ نقشی در واگذاری اراضی و احداث ساختمان استانداری نداشته است.

وی ادامه داد: همچنین در این پاسخ ذکر شده بود حریم دیوار استانداری در هنگام ساخت آن باید رعایت می‌شد و راه و شهرسازی هیچ گونه تعهدی را در این باره نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه برای بافت اراضی مذکور هیچ گونه طرح مصوبی در طرح جامع و تفصیلی شهر بیرجند پیش بینی نشده است، گفت: همچنین برای اهالی روستا، امکان بازسازی و بهسازی ساختمان‌های قدیمی خود وجود ندارد و با گذشت چند سال از این موضوع، همچنان بلاتکلیف هستند.

بلاتکلیفی زیر دیوار استانداری

به گفته وی در مراجعات مکرر اهالی به استاندار وقت (معتمدیان) اعلام شد که امکان تملک اراضی وجود ندارد و شهرداری باید طرحی برای روستا تهیه کند.

وی با بیان اینکه معبر داخل روستا خاکی بوده و امکان گاز رسانی برای اهالی وجود ندارد، اظهار کرد: از طرفی دیگر ساختمان‌های روستا فاقد استحکام لازم است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اقدامی برای مرمت و نگهداری آنها انجام نشده، بعضی از آنها تخریب یا در تخریب هستند که این موضوع مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسئولان وقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درصدد ثبت جهانی باغ و عمارت رحیم آباد بودند، احداث ساختمان استانداری در حریم این مجموعه، مانع از ثبت حهانی آن شد.

یکی از اهالی بیرجند هم بیان کرد: از ۲۷ خانوار مالک این روستا تنها حدود هشت خانوار به دلیل نامناسب بودن شرایط سکونت در این روستا ساکن هستند.

محمدی با بیان اینکه به دلیل احداث ساختمان استانداری، ساکنان این روستا در شرایط بدی زندگی می‌کنند، گفت: بلا تکلیفی آنها سبب به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی در این روستا شده و ورود دادستان مرکز استان به این موضوع را منجر شده است.

وی اضافه کرد: جاوید، شهردار سابق بیرجند هم اعلام کرده بود که به دلیل تخلفات انجام شده در ساخت ساختمان استانداری، شکایت کرده که با استقبال استاندار وقت (معتمدیان) هم مواجه شده است.

مهم‌ترین علت ممانعت از ثبت جهانی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی هم به خبرنگار مهر گفت: نماینده یونسکو که فردی ایتالیایی بود و برای ثبت جهانی باغ و عمارت رحیم آباد به استان آمده بود، احداث ساختمان استانداری را مهم‌ترین علت ممانعت از انجام این کار اعلام کرد.

علی شریعتی منش ادامه داد: میراث فرهنگی برای روستای رحیم آباد طرحی ندارد و مقرر شده راه و شهرسازی با همکاری شهرداری بیرجند طرح تفصیلی مورد نظر را آماده کند و ما هم در اجرای آن مانند طرح اکبریه همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با این وجود از نظر میراث فرهنگی ممانعتی برای جلوگیری از مرمت و بهسازی منازل این روستا براساس ضوابط وجود ندارد و ضوابط میراث فرهنگی را برای اجرای طرح در این روستا به دستگاه‌های مربوط اعلام کرده‌ایم.

سخن مسئولان

مهدی بهترین، شهردار بیرجند هم از تهیه طرح برای روستای رحیم آباد اظهار بی اطلاعی کرد.

وحید داعی، مدیر کل راه و شهرسازی استان اظهار کرد: اگرچه در دوره گذشته مقرر شده بود که با محوریت میراث فرهنگی و توسط شهرداری و راه و شهرسازی طرحی برای این منظور تهیه شود اما در این خصوص اقدامی نشد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل استانداری خراسان جنوبی هم به خبرنگار مهر گفت: طرح گذر بندی برای محله رحیم آباد توسط راه و شهرسازی تهیه و برای اخد نظر از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده که پس از دریافت پاسخ استعلام آن اداره کل توسط راه و شهرسازی برای تصویب در کمیسیون ماده ۵ مطرح می‌شود.

احمد بنده‌ای با بیان اینکه در زمان ساخت مجموعه استانداری، اهالی روستا سند مالکیت نداشته و متصرف بوده‌اند، گفت: همچنین امکان دریافت پروانه ساختمانی وجود نداشته که با پیگیری بنیاد مستضعفان و استانداری، سند مالکیت برای اراضی صادر شده است.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های استانداری در چندین نوبت دستگاه‌های متولی ملزم به تهیه طرح تفصیلی برای محدوده مذکور شده‌اند که به دلیل عدم تأمین اعتبار این موضوع محقق نشده است.

بنده‌ای ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ با مکاتبه استانداری و ارسال ضوابط ساخت و ساز محدوده مذکور، راه و شهرسازی طرح گذر بندی را تهیه کرده که روال تصویب آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اکثریت مالکین در محدوده مذکور ساکن نبوده و خانه‌های آنها یا در اختیار مستأجر بوده و یا خالی از سکنه است، گفت: در زمان احداث ساختمان استانداری روال قانونی تغییر کاربری زمین و صدور پروانه ساختمانی توسط استانداری انجام شده است.

لازم به یاد آوری است که در سال‌های گذشته مقرر شده که راه و شهرسازی طرح تفصیلی روستا را تهیه کند تا براساس آن اهالی منازل خود را بازسازی کنند که با طرح گذر بندی معابر که در پاسخ استانداری به آن اشاره شده امکان بازسازی منازل وجود ندارد.

همچنین اگر اهالی در منازل خود اسکان ندارند به دلیل نبود امکانات خدماتی و نامناسب بودن خانه‌های آنها است و گرنه با توجه به ارزش منطقه‌ای زمین‌های مورد نظر، منطقی نیست که املاک خود را رها کنند.

از طرفی دیگر چگونه است که برای گذر بندی معابر رحیم آباد، ضوابط میراث فرهنگی شرط است اما برای ساخت ساختمان استانداری در حریم مجموعه باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد به ضوابط میراث فرهنگی بی توجه‌ای شده است.

۲۰۰ میلیون ریال تجهیزات به بانک امانات پزشکی قاین اهدا شد/۲

۲۰۰ میلیون ریال تجهیزات به بانک امانات پزشکی قاین اهدا شد

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان قاین از کمک ۲۰۰ میلیون ریالی خیرین جهت تجهیز بانک امانات پزشکی خانه های هلال شهری و روستایی در شهرستان قاین خبر داد.

مجتبی اکبری اظهار داشت: از ابتدای راه‌اندازی بانک‌های امانات تجهیزات پزشکی تاکنون خدمات خوبی به جامعه هدف ارائه شده و با توجه به شیوع کرونا و افزایش نیازمندی به کپسول اکسیژن، بخش قابل توجهی از خدمات در این زمینه بوده است.

وی با اشاره به اینکه خیرین خانه هلال آرین شهر یک دستگاه کپسول اکسیژن، خیرین خانه هلال روستای گریمنج یک دستگاه اکسیژن ساز خانگی و خیرین خانه هلال روستای بارازیک یک دستگاه تشک مواج جهت استفاده بیماران به صورت امانتی به بانک امانات خانه هلال اهدا کردند، افزود: ارزش ریالی این تجهیزات اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون ریال بوده است.

وی با بیان اینکه بانک امانات تجهیزات پزشکی با هدف کمک به بیماران نیازمند در تامین کالاهای پزشکی راه‌اندازی شده است، گفت: درحال حاضر تعداد ۲۰ کپسول اکسیژن، دو دستگاه اکسیژن ساز خانگی و تعدادی ویلچر، عصا و… جهت استفاده بیماران به صورت امانتی (۲۰روزه) در بانک امانات پزشکی جمعیت هلال احمر شهرستان قاین موجود است.

تورهای غیرمجاز حق ورود به مناطق گردشگری خراسان جنوبی را ندارند

تورهای غیرمجاز حق ورود به مناطق گردشگری خراسان جنوبی را ندارند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: لازمه برگزاری تور گردشگری در استان اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی است و تورهای غیرمجاز حق ورود به مناطق گردشگری را ندارد و با آنها برخورد شدید می‌شود.

هادی شاهوردی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال سه مورد تبلیغات تور غیرمجاز در استان شناسایی و برخورد لازم به آنها انجام شده است.

وی افزود: حدود ۵۰ تور مجوزدار نیز از ابتدای امسال در استان برگزار شده و یا وارد جاذبه‌های گردشگری شده‌اند که مجوزهای لازم برای آنها صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان کرد: فقط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری که دارای بند «ب» هستند می‌‍توانند با استفاده از راهنمای رسمی و کارت اقدام به برگزاری تور گردشگری کنند.

وی افزود: این تورها می‌تواند فرهنگی و تاریخی یا طبیعت‌گردی باشد اما تورهای تخصصی همچون بازدید از صنایع، گردشگری یا ورزشی که زیرشاخه اکوتوریست هستند نیز مجوز برگزاری دارند.

شاهوردی با اشاره به وجود بخشنامه‌ها و دستوالعمل‌هایی از سوی وزارت گردشگری گفت: هرگونه تورگردانی بر اساس این بخشنامه ها باید مجوز داشته باشند در غیر این صورت قطعا با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

وی یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت طرح‌های خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیت مسافرتی و سیاحتی می‌کنند موظف هستند که مجوزهای لازم را از مرجع مربوطه دریافت کنند در غیر این صورت نیروی انتظامی از فعالیت آنها ممانعت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بیشترین آسیب فرهنگی از تورهای غیرمجاز گردشگری و گردشگر نماهاست عنوان کرد: گردشگری باید با رعایت حقوق و قوانین و در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی باشد.

تاکنون سه اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و قنات بلده فردوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

۲ هزار اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۸۲ اثر ثبت ملی است و از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند.

 

هزار و ۱۲۳ تن کالا بین هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی توزیع می‌شود/۲-۳

هزار و ۱۲۳ تن کالا بین هیات‌های مذهبی خراسان جنوبی توزیع می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هزار و ۱۲۳ تن کالای اساسی مورد نیاز ویژه ایام محرم در استان تامین شده و بین هیات‌های مذهبی توزیع می‌شود.

مهدی جعفری افزود: این کالاها شامل برنج، گوشت قرمز، گوشت سفید و شکر است که با معرفی‌نامه از سازمان تبلیغات اسلامی استان، برای اقامه عزای سید الشهدا (ع) عرضه خواهد شد.

وی بیان کرد: پیگیری‌هایی برای تخصیص سهمیه تنظیم بازار اقلام و کالاهای ضروری ویژه ایام محرم در استان انجام و این مهم محقق شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: این اقلام شامل ٢٩٣ تن گوشت سفید، ۴٩ تن گوشت قرمز، ۴٨٨ تن برنج و ٢٩٣ تن شکر است.

وی با اشاره به نحوه توزیع این اقلام بین هیئت‌های مذهبی استان، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور توزیع مناسب و بهینه مقرر شد توزیع اقلام از طریق شورای هیئات مذهبی استان و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی صورت بگیرد و تا پایان ماه صفر ادامه داشته باشد.

 

 

قرارداد تسهیلات پروژه راه‌آهن بیرجند به صندوق توسعه ملی رفت

قرارداد تسهیلات پروژه راه‌آهن بیرجند به صندوق توسعه ملی رفت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: قرارداد پرداخت تسهیلات پروژه ریلی استان به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با توافق سندیکای بانکی تنظیم و به صندوق توسعه ملی ارسال شد.

وحید داعی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مصوبات مهم و ضروری سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی موضوع پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی است.

وی اظهار داشت: این کریدور بین‌المللی و مهم از چابهار آغاز و به زاهدان – نهبندان – سربیشه – بیرجند – قاین – گناباد – یونسی و سپس به راه‌آهن مشهد – بافق متصل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در سفر شهریور سال گذشته رئیس جمهور به استان تسریع در احداث قطعه بیرجند – یونسی یعنی اتصال مرکز استان به راه‌آهن سراسری مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر طول دارد که ۵۸ کیلومتر از یونسی به سمت گناباد – قاین و ۳۲ کیلومتر از بیرجند در قطعه ۱۶ پیمانکاران در حال فعالیت هستند.

داعی با اشاره به ۱۸۱ کیلومتر باقیمانده اتصال به شبکه ریلی این کریدور اعلام کرد: برای مجموع این پروژه مصوبه‌ای با تامین مالی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده است.

وی گفت: اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده که از جمله می‌توان به تشکیل کنسرسیوم ریلی با حضور ۶ شرکت اشاره کرد و قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و این کنسرسیوم مبادله شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: تضمین‌نامه این کنسرسیوم ایراد داشت که اصلاح شد اما در آخرین پیگیری‌ها اعلام شد به دلیل رقم بالای پروژه باید سندیکای بانکی تشکیل شود.

وی بیان کرد: در این خصوص با همراهی استاندار خراسان جنوبی با ۶ بانک وارد مذاکره شدیم که بعد از هشت ماه پیگیری سندیکای بانکی با حضور بانک‌های ملی، ملت، خاورمیانه، رفاه، تجارت و ایران زمین تشکیل شد.

داعی گفت: روز گذشته نامه رسمی مدیرعامل بانک رفاه به عنوان لیدر سندیکا به مدیرعامل صندوق توسعه ملی ارسال شد و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که یک گام جلوتر رفتیم.

وی اظهار داشت: در این مکاتبه تاکید شده صندوق توسعه ملی نسبت به اجرای فرآیندهای تامین مالی پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی در چارچوب ضوابط و قرارداد و تامین مالی بانک‌های عضو سندیکا وارد عمل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه سهمیه تسهیلات هر بانک در سندیکا تعیین شده است افزود: تامین اعتبار پروژه راه‌آهن در مرحله نهایی یعنی صندوق توسعه ملی قرار گرفته و توسط این صندوق، منابع مالی بین بانک‌های عضو سندیکا توزیع می‌شود.

اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار، کلنگ قطعه ۱۶ راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد.

تسریع در اجرای این پروژه و تامین منابع مالی آن از جمله مصوبات سومین سفر استانی رئیس جمهور است که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد.

 

انبار احتکار برنج در بیرجند شناسایی شد/۴

انبار احتکار برنج در بیرجند شناسایی شد

 فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان یک انبار احتکار برنج به وزن ۲۵ تن را در شهرستان بیرجند شناسایی کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری را مبنی بر احتکار برنج در یک انبار در منزل مسکونی واقع در شهرستان بیرجند دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده محل کالای احتکار شده را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضایی انبار شناسایی شده، بازرسی شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: در بازرسی دقیق از این انبار ۲۵ تن برنج پاکستانی احتکار شده به ارزش هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کشف و ضبط شد.

وی گفت: ماموران در این خصوص یک متهم را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند.

 

 

گرمای هوا در بیرجند رکورد سی سال گذشته را شکست/۲

 

گرمای هوا در بیرجند رکورد سی سال گذشته را شکست

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: روز گذشته دمای هوا در بیرجند بالاترین بیشینه را در مقایسه با روز مشابه در سی سال گذشته ثبت کرد.

جواد نخعی اظهار داشت: براساس داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی در روز گذشته شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سرایان، زیرکوه، فردوس، طبس، قائن و بشرویه بالاترین بیشینه دمای  هوا را در مقایسه با روز مشابه ثبت کردند.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: روز گذشته هفت شهرستان خراسان جنوبی دمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کردند.

نخعی بیان کرد: روز گذشته دمای هوا در بیرجند بالاترین بیشینه را در مقایسه با روز مشابه در سی سال گذشته ثبت کرد.

وی افزود: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌‌یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، در سه روز آینده گاهی وزش باد شدید لحظه‌ای، آسمانی غبار آلود در منطقه قابل پیش بینی است.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی تصریح کرد: برای امروز تا پنج شنبه ضمن افزایش ابر برای برخی نقاط شرقی و جنوبی استان و طبس وقوع رگبار و رعد و برق  قابل پیش بینی است و وقوع رواناب در مناطق کوهستانی این نواحی نیز محتمل است.

نخعی بیان کرد: به لحاظ دمای نیز به صورت موقت دمای هوا کاهش خواهد یافت و مقداری از شدت گرما کاسته خواهد شد.

وی عنوان کرد: در شبانه روز گذشته سربیشه با ۲۲ درجه خنک‌ترین و طبس با ۴۸ درجه سلسیوس گرم‌ترین نقاط استان بودند و نوسانات دمایی در مرکز استان بین  ۴۲ و ۲۵ درجه سلسیوس ثبت شده است.

 

سن بالای برخی آمبولانس‌ها در خراسان جنوبی/ تجهیزات اورژانسی کامل است/

با وجود تکمیل بودن تجهیزات آمبولانس‌ها در خراسان جنوبی، بالا بودن سن برخی از این خودرو‌ها سبب شده تا نیاز به بازسازی ناوگان اورژانس احساس شود.

عباسی معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی بیرجند گفت: بالا بودن سن آمبولانس‌ها یکی از عواملی است که باید برای رفع آن، ناوگان اورژانس را بازسازی کرد.

او افزود: هم اکنون ۱۲۷ دستگاه آمبولانس در سطح خراسان جنوبی خدمت رسانی می‌کنند و علاوه بر این ها، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در اختیار داریم.

عباسی بیان کرد: به منظور پوشش هر چه بهتر حوادث در استان، ۲ فروند بالگرد نیز در خراسان جنوبی فعال است که یکی از آن‌ها در بیرجند و دیگری در طبس مستقر است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی بیرجند گفت: شنیده‌هایی مبنی بر خرید چندین دستگاه آمبولانس از سوی اورژانس کشور وجود دارد، اما احتمالا امسال این اتفاق رخ نخواهد داد.

او تصریح کرد: آمبولانس‌هایی که از سوی اورژانس کشور تأمین می‌شود، بر حسب شرایط و شاخص‌هایی بین مراکز مختلف تقسیم و توزیع خواهد شد.

عباسی گفت: دستورالعملی در خصوص تجهیزات آمبولانس‌ها وجود دارد و بر اساس آن، تمامی تجهیزات لازم در آمبولانس‌های استان موجود است.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی بیرجند میانگین زمان رسیدن عوامل اورژانس به محل‌های اعلامی در شهر‌ها را ۵ دقیقه اعلام کرد و گفت: این رقم در میانگین کشوری ۸ دقیقه است.

او اظهار کرد: میانگین زمان حضور عوامل اورژانس در جاده‌های استان نیز ۹ دقیقه است که این زمان در کشور ۱۴ دقیقه در نظر گرفته شده است.

بهره مندی ۳۷ روستای خراسان جنوبی از گاز طبیعی/۲-۳

۳۷ روستای خراسان جنوبی در ۳ ماهه ابتدای سال از شبکه سراسری گاز طبیعی بهره مندشدند .

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت:  ۳۷ روستای استان  در مدت ۳ ماههبهره مندی ۳۷ روستای خراسان جنوبی از شبکه سراسری گاز طبیعی ابتدای سال از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

هاشمی گفت:در ۳ ماهه ابتدای سال با اجرای ۲۹۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز، ۳۷ روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

وی افزود: علیرغم قدمت اندک نسبی تاسیس شرکت گاز استان، در حال حاضر  بیش از  هزار و ۶۷۰ روستای استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  از سه سال گذشته  تمامی  شهر‌های استان بطور کامل گازدار شده اند  افزود: تا دو ماه آینده، با اتمام  طرح‌های در دست اجرا ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی تحت پوشش گاز طبیعی قرار می‌گیرند.

 

 

حضور هندبالیست های شهرداری آیسک در مسابقات کشوری

عربی دبیر هیئت هندبال خراسان جنوبی گفت:تیم هندبال نونهالان شهرداری آیسک نماینده استان در مسابقات نونهالان باشگاه‌های کشور حضور دارد.
به گفته وی این مسابقات با شرکت ۱۵ تیم از ۱ تا ۶ مردادماه و به میزبانی شیروان در خراسان شمالی برگزار می‌شود.
وی افزود: شهرداری آیسک در مسابقه اول تیم گرمسار را با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ شکست داد و این تیم در بازی دوم خود موفق شد برابر تیم قزوین به برتری ۳۰ بر ۲۲ دست یابد و به جمع ۸ تیم برتر کشور صعود کرد.

 

مسابقات فوتسال ارتش در بیرجند برگزار می شود/۷

مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) میزبان مسابقات فوتسال کارکنان پایور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش خاورستان مسابقات فوتسال کارکنان پایور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با شرکت ۱۴ تیم برتر نزاجا از سراسر کشور از۲ تا ۶ مرداد با همکاری اداره ورزش و جوانان و هیات فوتبال در سالن ۲۵۰۰ نفری شهیدین قاسمی برگزار می‌ شود.

 

 

 

 

“ترین‌”هایی که بیابان لوت را جهانی کرد/۴

"ترین‌"هایی که بیابان لوت را جهانی کرد

 مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت بیان کرد: در کنار ویژگی‌های منحصر به فرد بیابان لوت، واژه ” ترین‌ها” در آن بسیار با اهمیت است که شامل؛ بلندترین و طول ترین کلوت‌ها، متنوع ترین کلوت‌های جهان، بلندترین نبکاهای جهان، بلندترین و حجیم ترین تپه‌های ماسه‌ای جهان و گرم ترین نقطه زمین است.

 استان خراسان جنوبی یکی از مناطق تاریخی کشور که به واسطه داشتن فضاهای طبیعی زیادی که در خود دارد، پتانسیل تبدیل به مناطق نمونه گردشگری را دارد، مناطقی که نخست پس از معرفی باید حفاظت از آن‌ها و ارائه برنامه‌های گردشگری در دستور کار قرار گیرد.

بیابان لوت به عنوان اولین میراث طبیعی ایران در سال ۲۰۱۶ در یونسکو به ثبت رسیده است، پهنه‌ای از این بیابان که در خراسان جنوبی قرار دارد، دارای شواهد تمدنی طولانی و جنبه‌های بی بدیل مردم شناسی و البته جذابیت‌های طبیعی بی نظیری همچون بلندترین تپه‌های ماسه‌ای (ریگ یلان) است و روستاهای حاشیه این بیابان همچون حیدرآباد و دهسلم نیز همه ساله پذیرای گردشگران فراوانی است.

زهرا رضایی ملکوتی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیابان لوت، ویژگی‌های شاخص و منحصر به فردی دارد که آن را واجد شرایط ثبت در فهرست میراث جهانی کرد؛ در حقیقت باید گفت که بیابان لوت با دارا بودن دو ویژگی از معیارهای طبیعی، واجد شرایط ثبت در فهرست میراث جهانی شد.

وی با بیان اینکه این بیابان نمونه‌ای از درجات عالی پدیده‌های طبیعی که دارای اهمیت زیبایی شناختی و یا زیبایی طبیعی استثنایی است، افزود: بیابان لوت مثالی برجسته بوده که نشان دهنده مراحل اصلی در تاریخ زمین و فرآیندهای مهم زمین شناسی و ویژگی‌های مهم زمینی است.

رضایی ملکوتی با اشاره به نیازهای پیش رو برای معرفی بهتر بیابان لوت، تصریح کرد: تقویت جوامع محلی در راستای حفاظت از ارزش‌های بیابان لوت، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، ایجاد و توسعه مسیرهای گردشگری و برنامه ریزی صحیح برای کنترل گردشگران و اتومبیل‌ها از جمله ضرورتهاست.

وی ادامه داد: آموزش برای توانمندسازی جوامع محلی، راهنمایان گردشگری، کنترل فعالیت معادن در عرصه و حریم بیابان لوت و مطالعات و پژوهش‌های علمی در رابطه با معرفی بیابان لوت نیز از دیگر موارد است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت از پیشنهادات خود در حوزه گردشگری بیابان لوت گفت و اظهار کرد: ایجاد کمپ کویرنوردی در روستاهای حیدرآباد، چاهداشی، ملک چاهرویی، ایجاد بازارچه و فروشگاه دائمی صنایع دستی، ایجاد و ساماندهی خانه های بومگردی در روستاهای حاشیه بیابان لوت، تهیه تابلوهای تفسیری و اطلاع رسانی و تأمین زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی و تفریحی برای گردشگران از مهم‌ترین پیشنهادات برای معرفی این بیابان است.

رضایی ملکوتی یادآور شد: راه‌اندازی پایگاه بیابان لوت در روستای دهسلم نهبندان از اولین اقدامات بعد از ثبت جهانی این اثر  بوده که در پنج سال گذشته انجام شده و این دفتر به عنوان مرکز اطلاع رسانی برای ارائه اطلاعات قبل از ورود به بیابان لوت کمک زیادی  به گردشگران کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ثبت کردن یک اثر، حفاظت و مراقبت از آن حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: ما در سه پایگاه بیابان لوت در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان به این اثر نگاهی ملی و فراملی داریم و اجازه هیچ نوع آسیبی به این اکوسیستم طبیعی نخواهیم داد.

"ترین‌"هایی که بیابان لوت را جهانی کرد

به‌ مناسبت گرامیداشت سالروز ثبت جهانی بیابان لوت (۲۷ تیر ماه) اولین ثبت زمینی دمای هوا به عنوان داغ‌ترین (گرم‌ترین) نقطه زمین در بیابان لوت واقع در خراسان جنوبی انجام شد. محققان مختلفی از ناسا و مراکز علمی بین‌المللی با استفاده تصاویر ماهواره‌ای دمای سطحی بیش از ۸۰ درجه را در بیابان لوت ثبت کرده‌اند اما تاکنون اندازه‌گیری زمینی به‌صورت ۲۴ ساعت انجام نشده بود.

 

 

 

 

 

 

در دیدار استاندار خراسان جنوبی با رئیس سازمان دامپزشکی محقق شد؛

موافقت با تجهیز آزمایشگاه تخصصی بیماری‌های شتر در خراسان جنوبی

موافقت با تجهیز آزمایشگاه تخصصی بیماری‌های شتر در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – تکمیل و تجهیز آزمایشگاه تخصصی بیماری‌های شتر در خراسان جنوبی یکی از موارد مطرح شده در دیدار استاندار با رئیس سازمان دامپزشکی کشور بود که با آن موافقت شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی “جواد قناعت” در دیدار با سید “محمد آقامیری” رئیس سازمان دامپزشکی کشور در تهران به تشریح ظرفیت‌ها و مشکلات استان پرداخت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی که به همراه مدیرکل دامپزشکی استان در این دیدار حضور داشت، گفت: یکی از مسایل مطرح شده در این نشست، تکمیل و تجهیز آزمایشگاه تخصصی بیماری‌های شتر کشور بود که در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهدی جعفری ادامه داد: براساس رایزنی‌های صورت گرفته، مقرر شد برای ۱۰ درصد باقیمانده این پروژه، از محل متمم سفر رئیس جمهور ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شود تا ساختمان این آزمایشگاه تا دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور نیز قول داد تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه تخصصی را تا زمان راه‌اندازی به طور کامل تأمین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار، موضوع  کشتار چهار هزار قطعه مرغ در ساعت برای کشتارگاه طیور قاین بود که با نظر موافق رئیس سازمان دامپزشکی کشور به نتیجه رسید.

به گفته وی، براساس پروانه شرکت قاین طیور، مجوز کشتار مرغ برای هر خط این کشتارگاه، تنها ۲ هزار قطعه در ساعت است که این موضوع در بازدید استاندار از شهرک صنعتی بیرجند توسط مدیران این واحد صنعتی مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه برای تبدیل این واحد تولیدی از کشتار ۲ هزار قطعه مرغ در ساعت به چهار هزار قطعه باید حتماً خط دیگری راه‌اندازی می‌شد، تصریح کرد: ایجاد خط دوم هزینه سنگینی دربردارد که از توان شرکت خارج است، لذا امکان اخذ پروانه بهره‌برداری جدید نبود و شرکت هم نمی‌توانست از اعتبارات بانک‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: استاندار در بازدید از شهرک صنعتی بیرجند وعده پیگیری مشکل این واحد تولیدی را داد که این موضوع در دیدار با رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح شد و برای اولین بار در کشور مجوز چهار هزار قطعه در ساعت، بدون راه‌اندازی خط دوم اخذ شد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در دامپزشکی خراسان جنوبی، گفت: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با درخواست استاندار برای تخصیص پنج  نفر سهیمه امریه(سرباز وظیفه) به منظور کمک به تأمین نیروی انسانی دامپزشکی استان موافقت کرد.

جعفری یکی از مشکلات اساسی دامپزشکی برای دسترسی به مناطق صعب العبور و مرزی را حوزه ترابری و خودرویی عنوان کرد و اظهار داشت: در این دیدار مقرر شد سازمان دامپزشکی کشور، ۲ دستگاه خودروی شاسی بلند برای تردد در مناطق صعب العبور و مرزی به دامپزشکی استان اختصاص دهد.

وی از حضور ۴۵۰ نفر از نیروهای جهادی در قالب” اردوی جهاد دامپزشکی در مرز خراسان جنوبی” در هفته دولت خبر داد و گفت: در این رزمایش سه روزه خدمات بزرگی به دامداران و عشایر منطقه انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تأکید کرد: ارائه تمامی موارد واکسیناسیون، آموزشی و ترویجی به دامداران از جمله اهداف این اردوی جهادی است.

وی همچنین با اشاره به درخواست استاندار برای اختصاص پنج هزار لیتر سم «مک تومیل» و «فلومترین» برای مبارزه با کنه و تب کریمه کنگو در مناطق مرزی استان در این دیدار  اظهار داشت: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با این درخواست نیز موافقت کرد.

به گفته وی استاندار خراسان جنوبی در این دیدار، تفویض اختیارات بیشتر به مدیرکل دامپزشکی استان را خواستار شد که مورد تایید و موافقت رئیس سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفت.

 

 

 

 

۲۵ درصد محصولات تولیدی خراسان جنوبی به افغانستان صادر می‌شود

بیرجند – ایرنا – عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: ۲۰ تا ۲۵ درصد تولیدات استان به افغانستان صادر می‌شود و سیمان، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدرو کربن سبک، روغن سوخت تقطیری، صیفی جات و هیدروکربن عمده اقلام صادراتی استان به این کشور هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا خامه‌زر روز دوشنبه در کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند که با حضور رایزن ایران در کشور افغانستان برگزار شد، افزود: فاصله مرز استان تا مراکز جمعیتی کشور افغانستان از جمله کابل و قندهار کمتر از سایر مرزها است.

وی اظهار داشت: در مجموع ۵۰ درصد کالاهای صادراتی کشور به افغانستان از لحاظ وزنی از خراسان جنوبی خارج می‌شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به برخی مشکلات تجار استان، تصریح کرد: یکسری از مشکلات تجار و فعالان اقتصادی استان مربوط به داخل و یکسری مربوط به آن سمت مرزها است.

وی اظهار داشت: تجار استان‌هایی که عمده تجارت آنها با افغانستان است از جمله خراسان جنوبی، با اجرای طرح رفع تعهدات ارزی دچار مشکل شدند، چون صادرات به صورت ریالی انجام می‌شود.

خامه‌زر با بیان اینکه با سازوکاری که تعریف شده نمی‌توانیم در استان رفع تعهدات ارزی انجام دهیم، تصریح کرد: عمده تجارت استان ما با افغانستان است و برای رفع این مشکل جلسات متعددی برگزار و موضوع پیگیری شده اما به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: از طرفی رفع تعهدات ارزی را به معافیت مالیاتی منوط کرده‌اند، لذا اجرای این طرح بزرگترین معضل حوزه صادراتی ما است و ما صادرکنندگان بخش خصوصی بجای فکر کردن به بازاریابی و معاملات باید به فکر رفع تعهدات باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند تفاوت نرخ ارز به صورت روزانه را از دیگر مشکلات برشمرد و عنوان کرد: در چنین شرایطی واحدهای تولیدی نیز با مشکل مواجه شده‌اند، نمی‌توان قرارداد حداقل یکماهه منعقد کرد و سبب بدنامی شده و اعتماد حوزه تجارت بین‌الملل را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه عمده مشکلات مربوط به صادرات مربوط به مسائل داخلی است، یادآور شد: اینگونه مشکلات را می‌توان در داخل و با همکاری یکدیگر به سرانجام رساند.

خامه‌زر گفت: در خصوص بحث انتقال پول از افغانستان به ایران هیچ سازوکاری وجود ندارد، لذا این سبب شده سود صرافی‌های افغانستان از تاجر خیلی بیشتر باشد.

وی با اشاره به مشکلات برون‌مرزی افزود: رقابت سنتی میان ایران و پاکستان از گذشته وجود داشته و هنوز هم هست و بسته بودن یکطرفه سه مرز استان از جانب افغانستان از جمله این مشکلات است.

وی بیان کرد: تجار افغانستانی درخواست دارند، وارداتی در حوزه محصولات کشاورزی به کشور یا استان خراسان جنوبی داشته باشیم که در این خصوص تقاضا داریم موضوع از طریق وزارت جهاد کشاورزی افغانستان پیگیری و زمینه واردات برخی محصولات از قبیل دام فراهم شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه می‌توان از کالاهای ۱۹گانه افغانستان برای واردات استفاده کرد، گفت: یکسری اقلام وارداتی به کشور ممنوعه اعلام شده که می‌توان از ظرفیت مازاد کشور افغانستان استفاده کرد.

وی افزود: در زمینه واردات از کشور افغانستان به ایران به ویژه در خصوص دام زنده یا گوشت، یکسری مشکلات از قبیل نبود پروتکل‌های بهداشتی در تجهیزات و امکاناتی مانند قرنطینه وجود دارد که ما باید اقدامات لازم را انجام دهیم.

خامه‌زر بیان کرد: محصولات کشور افغانستان سالم بوده و حتی در برخی موارد از کودهای شیمیایی هم استفاده نمی‌کنند، این محصولات اگر ارگانیک نباشد، حتما سالم است.

وی عنوان کرد: مشکل این است سیاست‌گذاران ما افغانستان را به عنوان شریک تجاری نپذیرفته‌اند، در حالیکه ۹۹ درصد کالاهای صادراتی سفارش خود تجار است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: اگر کالایی با کیفیت پایین‌تر به این کشور صادر می‌شود به خصوص در حوزه فرآورده‌های نفتی، سفارش تجار این کشور است، در غیر اینصورت اقلام با کیفیت استاندارد صادر می‌شود.

وی گفت: برخی تجار افغانستانی بدون دانش وارد کار شده و با افرادی که به خصوص در حوزه فرآورده‌های نفتی اصالت ندارند، وارد مذاکره می‌شوند.

خامه‌زر افزود: مرز ماهیرود سومین مرز مشترک با کشور افغانستان است که علیرغم عمر کوتاه آن، اما گاهی اوقات گوی سبقت را از استان‌های دیگر مرزی با این کشور ربوده است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران هم با اشاره به اینکه کارخانه سیمان باقران صادرات محور است، گفت: این واحد ۸۵ درصد صادرات به افغانستان و تامین کننده ۳۵ درصد نیاز افعانستان در بحث سیمان است.

سیدمهدی کاظمی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده برای این واحد تولیدی افزود: در نیمه دوم سال گذشته ۱۱۷ روز گاز نداشتیم و ۳۴ میلیارد تومان برای افزایش سوخت اول به دوم هزینه کردیم.

وی با بیان سه ماه در سال هم معمولا مشکل برق داشته و بلاتکلیف هستیم، اظهار داشت: به عنوان یک واحد صادرات محور مشکلی در آن طرف مرز نداریم بلکه تمام مشکلات ما مربوط به داخل بوده و اساسی‌ترین مشکل هم سوخت است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: در حال حاضر سوخت به عنوان یک فرصت می‌توانست عاملی برای توسعه صادرات پایدار باشد اما به مشکل تبدیل شده است.

وی گفت: ۱۱ میلیون تن صادرات سیمان به عراق داشتیم که در حال حاضر به صفر رسیده است.

کاظمی افزود: درخواست داریم در اینگونه جلسات دستگاه‌های موازی را هم دعوت کنید تا شنونده مشکلات بوده و اقدامی برای حل آن انجام دهند.

وی عنوان کرد: زمانی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیمان به افغانستان صادر می‌کردیم که اکنون به ۸۰۰ هزار تن کاهش یافته است، این میزان نیز اگر سوخت تجار تامین نشود از دست خواهیم داد که این به ضرر ما است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: سال گذشته در این بازه زمانی حدود ۳۰۰ هزار دلار پول افغانی در دست ما بوده که سیمان را به نرخ روز به طرف افغان بدهیم.

کاظمی افزود: در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار تن سیمان و کلینکر ذخیره در مرز داریم در حالیکه به دنبال خریدار هستیم.

وی با اشاره به وجود مرز میل ۷۳ در ۳۴ کیلومتری کارخانه سیمان باقران تصریح کرد: این مرز از معبرهای فعال در این منطقه بوده اما سال‌های قبل به صورت یکطرفه از جانب افغانستان بسته شده است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران ادامه داد: اگر میل ۷۳ که در نزدیکی کارخانه سیمان باقران است بازگشایی شود و صادرات سیمان از اینجا انجام گیرد فقط برای کارخانه سیمان باقران در سال ۱۲۰ میلیارد تومان سودآوری دارد که این تبدیل به دلار شده و منافع ملی کشور است که درخواست توجه و پیگیری بازگشایی داریم.

 

 

 

 

روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان رابطه بُرد بُرد است

بیرجند – ایرنا – رایزن بازرگانی ایران در کشور افغانستان گفت: اعتقاد راسخ داریم روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان یک رابطه بُرد – بُرد بوده که منافع آن برای دو کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد روستایی روز دوشنبه در نشست کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند افزود: امنیت و رفاه مرزها و مرزنشینان در گرو این است که روابط تجاری و اقتصادی را تسهیل کرده و از سرریز منافع تجاری و اقتصادی به نفع امنیت و رفاه مرزنشینان دو کشور استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در سازمان توسعه تجارت برای کشورهای همسایه و مسلمان از جمله افغانستان با اولویت اول یکسری برنامه‌های توسعه‌ای و ترویجی و یکسری برنامه‌ها برای رفع مشکلات تجار، صادرکنندگان و در واقع تسهیل و روان‌سازی تجارت داریم.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان اظهار داشت: در حوزه افغانستان یکسری برنامه‌های توسعه‌ای و ترویجی داریم همچنین یکسری برنامه‌ها برای رفع مشکلات تجار در میز افغانستان و در سازمان توسعه تجارت به طور مرتب و حداقل ماهانه رصد و جلساتی برای پیگیری برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم باید روابط با افغانستان را از سطح تعاملات و مبادلات تجاری به سطح همکاری‌های اقتصادی و ایجاد درهم تنیدگی اقتصادی بین دو کشور سوق دهیم و از همه توان و تلاش خود برای رسیدن به این منظور استفاده خواهیم کرد.

روستایی تصریح کرد: بطور میانگین در پنج سال گذشته سالانه ۲.۶ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشتیم که تنوع محصولات صادراتی به نسبت خیلی از کشورهای پیرامونی بهتر بوده و عمدتا کالاهایی با ارزش افزوده و کیفیت بالا صادر شده است.

وی با بیان اینکه میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی به افغانستان حدود ۵۵۰ دلار بوده که از میانگین کشوری بالاتر است گفت: این مزیت و فرصتی برای کشور است چون کالاهایی صادر شده که ارزش افزوده ایجاد کرده و در تولید و اشتغال موثر بوده‌اند به این معنا که خام فروشی نکرده‌ایم.

رایزن بازرگانی ایران عنوان کرد: میزان واردات از افغانستان به ایران قابل مقایسه با صادرات نیست و تراز به شدت به نفع ما است که این‌ موضوع همیشه مورد اعتراض طرف مقابل بوده است البته درآمد نیروی کار افغانستان در ایران با وجود بین ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر، بالا است.

وی یادآور شد: در سازمان توسعه تجارت بحث PTA را در دستور کار داریم، البته در دولت قبلی افغانستان نیز دو دور مذاکره کردیم که با تغییر و تحولات  داخلی افغانستان و روی کار آمدن طالبان مواجه شد اما قرار است هیاتی برای مذاکره به ایران بیایند.

روستایی گفت: افغانستان لیست اقلام وارداتی شامل ۲۸ قلم را در اختیار ما قرار داده است که بیشتر محصولات کشاورزی است البته یکسری مشکلات در حوزه قرنطینه دارند و زیرساخت‌های لازم در این کشور وجود ندارد.

وی افزود: اهمیت تجارت برای ما به این دلیل است که در سازمان توسعه تجارت اعتقاد داریم باید از سرریز روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باید به نفع امنیت و حوزه سیاسی استفاده کنیم.

رایزن بازرگانی ایران در کشور افغانستان افزود: افغانستان موضوع بازارچه‌ها را قبول ندارد لذا برخی اوقات می‌گویند نیرو نداریم و برخی اوقات می‌گویند بازارچه‌ها معبری برای قاچاق کالا بوده و درآمدی برای این کشور ندارد در حالیکه که باید در جلسات مختلف طرف افغان را متقاعد کنیم که فعالیت بازارچه‌ها برای معیشت، امنیت و رفاه مرزنشینان دو کشور اهمیت دارد.

وی بیان کرد: در حوزه تجارت سال‌ها بیان کردیم مدیرت واحد حداقل با کشور افغانستان نیست اما در این حوزه با روی کار آمدن دولت جدید اتفاقات خوبی افتاده است.

روستایی اظهار داشت: اتفاق مبارکی که امسال رقم خورد بحث هماهنگی سه استان مرزی با افغانستان برای مبادلات تجاری و مرزی با این کشور است که در این خصوص کمیته مشترکی بین استانداران سه استان برای روان‌سازی مبادلات تجاری انجام شده است.

وی با اشاره به پروژه توسعه مبادلات اقتصادی با افغانستان، تصریح کرد: در این خصوص از اتاق بازرگانی و همه دستگاه‌های مربوطه نظرخواهی کرده‌ایم و همچنان نظر و راهکار دستگاه‌های دولتی نیز مهم است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط تجار و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی، عنوان کرد: در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم و تحریم‌های ناعادلانه علیه ما از سال‌ها قبل وجود دارد، از طرفی دولت افغانستان نیز دچار تغییرات حاکمیتی شده است.

وی مشکلات تجار و بازرگانان استان را به چهار دسته تقسیم کرد و افزود: برخی از موانع و مشکلات داخلی بوده و به‌ خود تحریمی (تقریبا ۷۰ درصد) برمی‌گردد که یکی از مشکلات عدم مدیریت واحد در مرزها است.

روستایی تاکید کرد: در تجارت بین‌الملل ثابت شده هر یک روز توقف محموله صادراتی یک درصد ارزش محموله برای صادرکننده افزایش هزینه دارد و توان صادراتی ما را کاهش می‌دهد.

وی مسایل پولی، مالی و نبود روابط کارگزاری در افغانستان را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: در گذشته شعبه بانکی آرین و چندین صرافی در این کشور داشتیم که کارها مدیریت می‌شد اما اکنون شورای پول و اعتبار تاکید کرده موسسان و مدیرعامل صرافی باید در همان مکان اقامت داشته باشند که به دلیل هزینه‌های بالا، این مانع ایجاد کرده است.

رایزن ایران در کشور افغانستان، نبود زیرساخت در این کشور را دیگر مشکلات برشمرد و گفت: اخیرا با تغییر و تحولات موجود این مشکل مضاعف شده است.

وی با اشاره به نبود توزان تجاری به عنوان یکی دیگر از مشکلات تجار افزود: گاهی اوقات کیفیت و برند از اهمیت زیادی برای تجار کشور مقابل برخوردار نیست.

روستایی با تاکید بر اینکه روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان یک رابطه بُرد – بُرد است بیان کرد: کشور افغانستان در حوزه امنیت غذایی نیاز به خیلی از محصولات و مواد غذایی ما دارد از طرفی حدود ۳۰ درصد بازار مصرفی افغانستان دست ما است لذا خیلی نیاز به کار تبلیغاتی نداریم.

وی اظهار داشت: دیپلماسی تجاری که زیرمجموعه دیپلماسی اقتصادی است بر این بوده تا بتوانیم ایجاد همگرایی کرده و درهم تنیده‌گی اقتصادی ایجاد کنیم.

رایزن بازرگانی ایران افزود: اکنون بحث معادن به شدت فعال شده باید مراقبت باشیم در این خصوص رقابت منفی ایجاد نکنیم.

وی بیان کرد: تجارت منتظر کسی نمی‌ماند و اگر دیر بجنبیم کشورهای دیگر بازار را به دست می‌گیرند، از جمله اینکه چینی‌ها در حوزه استخراج و اکتشاف معادن در این کشور فعالیت می‌کنند.

روستایی ادامه داد: بحث معادن برای ما چندین مزیت دارد از جمله اینکه بحث دانش فنی و مهندسی را منتقل می‌کنیم، در حوزه صادرات مجدد می‌توان چانه‌زنی کرد و درآمد ترانزیتی را افزایش داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد واردات افغانستان از جانب ایران تامین می‌شود که فرصت بسیار موثری است.

رایزن ایران در افغانستان اضافه کرد: برای این مهم باید به زیرساخت‌ها هم توجه کرد، اگر ترانزیت ما تنها به حمل و نقل افغانستان متکی باشد که عمدتا فرسوده است این فرصت‌سوزی است و درآمد ترانزیتی هم به سمت کشورهای دیگر سوق داده می‌شود.

روستایی عنوان کرد: افغانی‌ها تمایل زیادی به دیدار چهره به ‌چهره در حوزه تجارت دارند که سبب افزایش اعتماد بین دو طرف می‌شود.

وی یادآور شد: اکنون در کابل موافقت اصولی یکساله را داریم که اگر استانداردهای لازم را کسب کند تبدیل به مجوز شده و می‌تواند به عنوان مرکز تجاری و نمایشگاهی ایران در کابل فعالیت دائم داشته باشد.

رایزن بازرگانی ایران در کشور افغانستان گفت: در هرات بیشتر مدنظر ما ایجاد مرکز تجاری تخصصی است که پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: در خصوص ماشین‌آلات خط تولید که گفته شد به افغانستان ارسال می‌شود، در وزارتخانه مرکز ساخت داخل را داریم که برای صادرات هر فردی ماشین‌آلات درخواست بدهد به این مرکز معرفی می‌شود.

روستایی بیان کرد: تسهیل ویزای تجاری برای تجار و صنعتگران را در حال پیگیری داریم تا ویزای تجاری و کثیرالورود هم با همکاری اتاق ایران و افغانستان و اتاق تجارت سرمایه‌گذاری هرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تبادل آمار و ثبت برند یکی از برنامه‌های ما است اظهار داشت: می‌توان در این خصوص تجار از توان شرکت‌های مدیریت صادرات مشاوره بگیرند.

 

 

 

۵۷ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی بهسازی و آسفالت شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: بهسازی و آسفالت ۵۷ کیلومتر راه روستایی استان از ابتدای سال جاری تاکنون با اعتبار ۳۸۲ میلیارد ریال انجام شده است.

اسدالله جلال‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۱۵ کیلومتر راه روستایی استان با صرف هزینه ۱۶۲ میلیارد ریال احداث و ۴۲ کیلومتر راه نیز با هزینه ۲۲۰ میلیارد ریال برای بهره‌مندی مردم آسفالت و روکش شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد راه دسترسی مناسب به روستاها موجب توسعه بیش از پیش می‌شود گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور امسال ۴۵ کیلومتر راه روستایی و فرعی در استان آسفالت شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: با اجرای عملیات ساخت و بهسازی راه‌های روستایی مذکور، درصد برخورداری از نعمت راه آسفالت به ۹۷.۴ درصد از نظر تعداد روستا افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: راه‌های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی، یکی از فعالیت‌ها اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل حفظ و نگهداری راه‌های روستایی اعم از ترمیم و لکه‌گیری آسفالت، خط‌کشی راه‌های آسفالته، نصب علائم، شانه‌سازی و پاک‌سازی حریم راه‌های روستایی است.

جلال‌زاده خاطرنشان کرد: تمامی راه‌های ساخته شده دارای استاندارد خاص خود بوده که با استاندارد راه‌های فرعی و اصلی و یا بزرگراه متفاوت است.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است که در حال حاضر پنج هزار و ۹۳۱ کیلومتر آن آسفالت شده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*