اخبار خراسان جنوبی/

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس نیز در دیدار مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با رئیس جمهور مسائل و مشکلات استان و حوزه انتخابیه خود را به رئیس جمهور منتقل کرد.

لزوم پرداخت عایدات سوخت مرزنشینان، مشکلات مرزنشینان و جامعه عشایری استان، موضوع مشکوک التابعین و فاقد شناسنامه، لزوم توسعه صنایع معدنی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرستان‌های حوزه انتخابیه از جمله مطالبی بود که آقای نخعی در این دیدار مطرح کرد.

نماینده مردم ۴ شهرستان غرب استان و رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز در این دیدار که نمایندگان و استانداران استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی حضور داشتند؛ خواستار تمرکززدایی و افزایش اختیارات تقسیم اعتبارات از جمله اعتبارات محرومیت‌زدایی به شورای برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی شد تا به این طریق عدالت بیشتری در ارائه خدمات به مردم صورت گیرد.

حجت الاسلام  نصیرایی ضمن قدردانی از تعامل  استاندار خراسان جنوبی با ارکان مدیریت استان؛ گفت: سفر‌ها و دیدار‌های مردمی رئیس جمهور موجب افزایش اعتماد عمومی و کاهش فاصله ملت و دولت شده و از طرفی تدابیر ارزشمند دولت آیت‌الله رئیسی با کشور‌های همسایه به تعاملات منطقه‌ای و اقتصادی قوت بخشیده است.

نماینده مردمفردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس همچنین خواستار تسریع در عملیات خط انتقال آب خلیج فارس و آغاز عملیات خط انتقال آب عمان به استان شد و این مساله را برای شرق کشور حیاتی برشمرد.

 

نماینده مردم قاینات وزیرکوه در مجلس نیز فعال کردن سازمان تعزیرات درجهت کنترل قیمت‌ها وجلوگیری ازاحتکار، دعوت جهت افتتاح بخش احیاء مجتمع فولاد قاینات، راه آهن یونسی -قاین-بیرجند، ارتقاء راه آهن خواف_سنگان_هرات به راه آهن خواف_سنگان_زیرکوه_هرات، دانشکده علوم پزشکی قاینات، پایانه گمرک یزدان،  بیمارستان زیرکوه، مجتمع آب تجنود، پلی کلینیک تامین اجتماعی قاینات ،  حفظ استقلال دانشگاه بزرگمهر وتقویت آن،  آبرسانی پایداربه روستا‌های محمدآبادعلم، کلی، بزن آباد، خرم آباد،  تکمیل بیمارستان دوم قاین، تکمیل سالن‌های ورزشی بیهود، نوغاب حاجی آباد، اسفدن، بهمن آباد و سالن‌های ورزشی٢۵٠٠نفره قاین و١٢٠٠نفره حاجی آباد، عوایدمرزنشینان که ازاسفند ٩٩پرداخت نشده است، افزایش بدون کارشناسی حقوق کارگران و کارکنان، انتقال آب خلیج فارس، جاده قاین_بیرجند و  کم برخوردار شناختن قاینات در حوزه بهداشت با هدف ماندگاری متخصصان از جمله مسائلی بود که آقای  اسحاقی در این دیدار مطرح کرد.

 

در دیدار استاندارن و مجمع نمایندگان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی با آیت الله رئیسی مطرح شد؛

تاکید بر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و راه های استان خراسان جنوبی

 نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران خراسان جنوبی ،شمالی،رضوی با رئیس جمهور گفت: استانداران و مجمع نمایندگان استان های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی در نشستی با رئیس جمهور مسائل و مشکلاتشان را مطرح کردند.

حسین خسروی اسفزار طول راه‌های استان خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر ذکر کرد و گفت: از این میزان ۱۱ هزار و ۵۰۷ کیلومتر راه روستایی است و این استان در بحث راه ها مشکل دارد و ریشه مشکلات این حوزه نیز کمبود اعتبارات است که در این نشست از رئیس جمهور درخواست شد دولت به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی از طرح مساله نبود راه آهن و لغو مکرر پروازهای استان در این نشست گفت و بیان کرد: متاسفانه مشکل پروازهای استان با تعویض هواپیماهای با ظرفیت ۱۶۰ مسافر با هواپیماهای کوچک و با ظرفیت حدود ۹۰ نفر افزایش یافته است، ضمن اینکه به دلیل گرمای هوا دو سوم همین ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: پروازهای خراسان جنوبی به مشهد نیز متاسفانه یک پرواز است که این امر مشکلاتی برای بیماران ایجاد کرده است.

خسروی اسفزار افزود: همچنین در این نشست مطرح کردم که ۱۲ تیرماه به وزارت صمت نامه ای برای مشکلات حاد معدن قلعه زری شهرستان خوسف در خصوص عدم ایمنی چاه های استخراج، فرسودگی ماشین آلات و نامناسب بودن وضعیت مسکن کارگران و ناامنی شغلی کارگران کارخانه چدن خوسف نوشتم که ضرورت دارد توسط دولت محترم پیگیری شود.

خسروی اسفزار بیان داشت: در این نشست با توجه به اثرات منفی ناشی از تعلل در تعیین یا تثبیت مدیران، خواستار تسریع در این موضوع شدم.

وی با اشاره به اینکه خواستار توجه جدی دولت به تقسیمات کشوری در حاشیه شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی شدم، بیان کرد: روستاهای امیرآباد و حاجی آباد با جمعیت بالای ده هزار نفر هنوز با قوانین روستا اداره می شوند و بخش شاخنات که مصوب دولت قبل است هنوز پرونده آن در دیوان عدالت اداری است که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

خسروی اسفزار در پایان تأکید کرد: آخرین نکته ای که در نشست با رئیس جمهور مطرح کردم مشکل گرانی بود که اگر هرچه سریعتر مدیریت نشود سایر خدمات دولت هم متاسفانه تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و دیده نخواهد شد.

۴۰ میلیارد ریال تجهیزات دندانپزشکی تحویل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شد

۴۰ میلیارد ریال تجهیزات دندانپزشکی تحویل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شد

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: ۴۰ میلیارد ریال تجهیزات دندانپزشکی از هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت در اختیار واحدهای تابعه این دانشگاه قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمد موسوی میرزائی افزود: با حمایت‌های مجموعه استانداری خراسان جنوبی و پیگیری‌های مکرر دانشگاه، موفق به تامین تجهیزات دندانپزشکی تخصصی و دندانپزشکی تحت بیهوشی شدیم.

وی ادامه داد: این تجهیزات به‌زودی بر حسب اولویت‌ها، تحویل واحدهای مختلف در شهرستان‌های تابعه خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: فراهم کردن و نصب تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مختلف در مراکز درمانی و واحدهای بهداشتی از اهداف مهم دانشگاه در زمینه محرومیت‌زدایی از مناطق محروم است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا سطح ارائه خدمات دندانپزشکی در استان ارتقا یابد عنوان کرد: امیدواریم روند خوب تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی استانی ادامه داشته باشد و بتوانیم با فراهم کردن امکانات بیشتر به رفع مشکلات مردم کمک کنیم.

دعوت بوکسور خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی/۷

 

مصطفی رسانی مقدم بوکسور ۵۴ کیلوگرم جوانان استان که در مسابقات قهرمانی کشور مقام دوم را از آن خود کرده بود به اردوی تیم ملی دعوت شد.

این اردو از تاریخ ۷ لغایت ۲۸ مرداد ماه به میزبانی استان کردستان شهرستان کامیاران برگزار می شود.

 

 

 

 

کسب مقام چهارم خراسان جنوبی در مسابقات پهلوانی و زورخانه ای قهرمانی کشور/۷

 

رییس هیات پهلوانی و زورخانه ای خراسان جنوبی گفت: در مسابقات جام شهدای عملیات مرصاد که به میزبانی شهر مقدس قم برگزار شد تیم اصفهان با امتیاز ۲۷۹ اول تیمی ، تیم خراسان رضوی با ۲۷۰ امتیاز دوم ، تیم‌کرمان با ۲۵۱ امتیاز سوم ، تیم قم با امتیاز ۲۴۰ امتیاز مقام سوم‌مشترک، تیم خراسان جنوبی با ۲۰۷ امتیاز چهارم و تیم فارس با۱۹۸ امتیاز پنجم شدند.

شکری افزود: سید طاها موسوی، امیرمهدی عرب، امیرحسین‌محمودی، امیرعلی عابدینی، علیرضا محمدی نژاد، ارشان حداد اعضای این تیم  و مرشد عرفان شمس آبادی و مربیگری این تیم برعهده امیرحسین کاردان مقدم و سرپرستی تیم برعهده مرتضی حاجی آبادی بود.

لازم به ذکر است: چهار نفر از تیم ۵نفره اعزامی به لحاظ کیفیت و تبحر در حرکات، ازطرف کمیته استعداد یابی فدراسیون، به عنوان ورزشکارِمستعدِ آینده ساز تیم ملی برگزیده شدند.

 

 

 

برگزاری مسابقات دارت ویژه کارآموزان مرکز آموزش فنی و حرفه ای بانوان بیرجند/۷

با همکاری کمیته دارت و دبیر هیات انجمن های ورزشی استان خراسان جنوبی یک دوره مسابقات دارت ویژه کارآموزان مرکز آموزش فنی و حرفه ای بانوان شهرستان بیرجند به مناسبت گرامیداشت هفته ملی مهارت در مرکز خواهران برگزار شد.

در این مسابقات ۱۵ نفر با یکدیگر به رقابت پرداختند که در پایان نفرات برتر این دور از مسابقات معرفی شدند. حدیث حیدری، عاطفه شاه وردی، مه لقا سرزهی و متین تبریزی مقامهای اول تا چهارم را کسب کردند.

ضرورت راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی در بخش ماژان خوسف

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف گفت: «با توجه به جاذبه‌ها و بافت تاریخی ماژان شهرستان خوسف راه‌اندازی اقامتگاه در این بخش ضروری است.»
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، علی صالحی در بازدید از خانه‌های تاریخی ماژان به‌منظور بررسی راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی اظهار کرد: «ثبت ملی بافت تاریخی ماژان در چند ماه گذشته، ارگ شیبانی، وجود روستاهای عیلکی و شهرستانک، دق و کویر اکبرآباد از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که حضور گردشگران در این منطقه را افزایش خواهد داد.»
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف از مردم و سرمایه‌گذاران خواست: «نسبت به تغییر کاربری منازل مسکونی خود به اقامتگاه بوم‌گردی برای اسکان و پذیرایی مسافران اقدام کنند.»
صالحی با اشاره به حمایت‌های میراث‌فرهنگی از متقاضیان راه‌اندازی بوم‌گردی گفت: «به سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بلندمدت با کارمزد پایین پرداخت می‌شود.»

 

صدور حکم ۱۵ میلیاردی برای متهم قاچاق سوخت در فردوس/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی از محکومیت ۱۵ میلیارد ریالی متهم قاچاق سوخت در فردوس خبر داد.

 مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت : ماموران پاسگاه برونصدور حکم ۱۵ میلیاردی برای متهم قاچاق سوخت در فردوس شهرستان فردوس در حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه تریلر مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم از آن انجام گرفت.

حسن پور  افزود: در این بازدید مقدار ۲۶ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ۲۶ ظرف یک هزار لیتری کشف شد .

وی گفت : متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان فردوس معرفی شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی  افزود : : شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده،  وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت مبلغ ۱۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت  محکوم کرد .

 

پلمب سه مرکز غیرمجاز در خراسان جنوبی/۴

در هفته اخیر، یک واحد غیرمجاز دندانسازی در بیرجند و دو مرکز ارائه خدمات طب سنتی غیر مجاز در فردوس و نهبندان شناسایی و پلمب شد.

یک مرکز غیرمجاز دندانسازی در شهر بیرجند که اقدام به مداخله در امور دندانپزشکی و دندانسازی به صورت غیر مجاز توسط فرد فاقد صلاحیت کرده بود، توسط مدیریت و کارشناسان نظارت بر درمان به همراه کارشناس امور دندانپزشکی دانشگاه شناسایی و بعد از طی مراحل قانونی و تنظیم صورتجلسه پلمب شد.

همچنین در هفته گذشته بازدید مشترک کارشناسان نظارت با همراهی نماینده پلیس اماکن در شهرستان‌های فردوس و نهبندان از چند مرکز غیر مجاز در امور پزشکی انجام شد.

 

در این بازدید دو مرکز غیر مجاز ارائه خدمات طب سنتی که مبادرت به ویزیت، مشاوره، تجویزدارو‌های گیاهی و خدمات طب سنتی از قبیل:حجامت و بادکش، زالو درمانی ارائه می کرد به عنوان مرکز غیر مجاز و تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه تشخیص داده شد که پس از صورتجلسه و تشکیل پرونده  تعطیل و پرونده جهت رسیدگی قضایی ارسال شد.

 

 

 

 

 

فرماندار بیرجند خبرداد؛

مجوز سمن های غیرفعال را تمدید نخواهیم کرد/۲-۳

وجود ۴۳ سازمان مردم نهاد در بیرجند

فرماندار بیرجند از وجود ۴۳ سازمان مردم نهاد در شهرستان خبرداد و گفت: مجوز سمن های غیرفعال را تمدید نخواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی فاضلی در شورای توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد استان گفت: در نظام اسلامی مردم محور اصلی هستند و هر جا که مردم را باور کرده ایم و از آنها کمک گرفته ایم ، نتایج خوبی داشته ایم.

به گفته وی در دو سال گذشته که کرونا شیوع پیدا کرد به خوبی کارگرد های سمت ها به نمایندگی از مردم ، برای همه مشخص شد.

وی اضافه کرد: ۴۳ سمن فعال در شهرستان بیرجند وجود دارد که از سمن های فعال تقدیر کرده ایم و مجوز سمن های غیر فعال را هم تمدید نخواهیم کرد.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: از آن جایی که سازمان های مردم نهاد برای دستگاه های اجرایی که در حوزه آنها فعالیت می کنند هم شناخته شده نیستند، سمن ها مظلومند.

فاضلی فرد ادامه داد: در گذشته کار دستگاه های اجرایی با سمن ها بیشتر جنبه تشریفاتی داشت که امروز با واگذاری بخشی از وظایف دستگاه های اجرایی به سازمان های مردم نهاد، باید جنبه عملیاتی پیدا کند.

به گفته وی باید از حداکثر ظرفیت های موجود در جامعه به گونه ای استفاده شود که سازمان های مردم نهاد بتوانند به جایگاه واقعی خود دست یابند .

در جلسه بررسی آسیب های اجتماعی بخش درح شهرستان سربیشه تاکید شد

 

افزایش اشتغال و کاهش آسیب های اجتماعی/۲

 

جلسه بررسی آسیب های اجتماعی بخش درح شهرستان سربیشه با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی‌ برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سید محمد رضا طالبی در این جلسه، اقدامات فرهنگی و میدانی صورت گرفته طی یکسال گذشته در بخش درح را امیدآفرین دانست و گفت: تمام دستگاه‌های متولی محرومیت زدایی باید برای افزایش اشتغال و کاهش آسیب های اجتماعی این منطقه تلاش کنند.
وی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته توسط نهادهای مختلف بطور مرتب پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: دهیاران منطقه درح تلاش کنند روستائیان را از طرح های حمایتی اشتغال آفرین دولت برای اهالی منطقه با خبر کنند.
به گفته وی؛ اسامی افرادی که برای اشتغال اعلام آمادگی کرده اند را برای بررسی و دریافت تسهیلات اشتغالزایی به دستگاه‌ های متولی تحویل دهند.

امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم (ع) طبس مجری طرح ملی تلاوت قرآن شد/۲

امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم (ع) طبس مجری طرح ملی تلاوت قرآن شد

دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور گفت: امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم(ع) طبس برای نخستین بار مجری طرح ملی تلاوت قرآن کریم انتخاب و معرفی شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین مقدم‌کیا در آیین پیوستن طبس به یازدهمین دوره طرح ملی تلاوت قرآن کریم شباب الرضا(ع) افزود: با انتخاب این مجری توانمند، شهرستان طبس به طرح ملی تلاوت قرآن کریم شباب‌الرضا(ع) پیوسته است.

وی ادامه داد: ورود امامزاده حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) به طرح ملی تلاوت فصل نوینی را فراروی نوجوانان و جوانان شهرستان طبس قرار می‌دهد.

دبیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم کشور اظهار داشت: با پیوستن طبس به طرح ملی تلاوت قرآن کریم شباب‌الرضا(ع) پسران و دختران هشت تا ۱۵ سال می‌توانند در مسابقات این طرح به صورت حضوری و مجازی شرکت کنند.

وی افزود: در امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس بطور عملی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری کرسی‌های تلاوت فراهم شده است.

مقدم‌کیا با تقدیر از متولیان امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم(ع) گفت: حرکت رو به جلو متولیان قرآنی در طبس، شاخص‌های قرآنی این شهرستان را ارتقا خواهد داد.

یازدهمین دوره طرح ملی تلاوت قران کریم شباب‌الرضا(ع)  امسال نیز به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند از طریق سایت melitelavat.ir اقدام کنند.

طرح آموزش به صورت تقلیدی از قاریان برجسته انجام می‌گیرد، پس از ثبت‌نام، تا پایان شهریور ماه ۱۲ جلسه آموزشی شامل  جلسات وبیناری، جلسه برای خانواده‌ها، جلسات توجیهی و جلسات با حضور استاد، برگزار می‌شود و قرآن‌آموز پس از شرکت در این کلاس‌ها و اتمام دوره، در آزمون‌های پایان دوره جهت سنجش برای حضور در دوره مقدماتی، شرکت می‌کند.

هدف از این طرح کشف و پرورش استعدادهای قرآنی است، در صورت قبولی قرآن‌آموز در آزمون‌ها، به عنوان فراگیر “سطح یک” در موسسه قرآنی مجری طرح در استان پذیرش می‌شود.

اکنون که طرح به صورت مجازی نیز برگزار می‌شود، نگاه به اجرای طرح، نگاهی استانی باشد و حتی روستاها را هم در نظر بگیرید.

می‌توان برای جذب نوجوانان، از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، پایگاه‌های بسیج، مساجد محلات، خادمیاران رضوی، ائمه جمعه شهرستان‌ها و ائمه جماعات بهره گرفت.

نفرات برتر مسابقات سنگ‌نوردی خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

 

مسابقات سنگ‌نوردی خراسان جنوبی انتخابی تیم استعدادهای برتر و تیم آزاد برگزار شد

مسابقات سنگ‌نوردی استان خراسان جنوبی با اعلام برگزیدگان به‌کار خود پایان داد.

 مسابقات سنگ‌نوردی استان خراسان جنوبی با حضور ورزشکاران در محل پایگاه قهرمانی استان سالن سنگ‌نوردی شهید سرحدی بیرجند انتخابی تیم استعدادهای برتر و تیم آزاد اعزامی به مسابقات کشوری در بخش بانوان و آقایان برگزار شد.

در بخش آقایان و در رده سنی نوجوانان “مهدی فخیم‌زاده” از شهرستان قاین، در رده سنی جوانان، “سید عارف هاشمی‌نیا” از شهرستان قاین و در رده سنی بزرگسالان، “محمد امین عبدالرزاق‌نژاد” از شهرستان بیرجند مقام‌های برتر را کسب کردند.

در بخش بانوان نیز در رده سنی نوجوانان‌ الف “میبنا حدادیان” و در رده سنی نوجوانان، در رده سنی ب “یگانه رضایی” مقام‌های برتر را کسب کردند.

در آیین تکریم و معارفه سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان عنوان شد

مأموریت دانشگاه فرهنگیان، پرورش دانشمندانی با مسئولیت تعلیم و تربیت جامعه/۷

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مأموریت و وظیفه دانشگاه فرهنگیان، پرورش و تربیت افراد و دانشمندانی است که مسئولیت تعلیم و تربیت جامعه را بر عهده دارند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمد رضا طالبی با بیان این مطلب در آیین تکریم و معارفه سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان، ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام و المسلمین تقوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در سازمان مرکزی دنشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: استاندار به دلیل برگزاری جلسه رئیس جمهور با استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مأموریت هستند که لازم است به رسم امانت سلام ایشان را ابلاغ نمایم ضمن اینکه ایشان از اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز محسوب می شوند. .
به گفته وی؛ معلمی هنر است و هنر معلم ، تعلیم و تربیت می باشد.
معاون استاندار متذکر شد: در موضوع تعلیم و تربیت دو مؤلفه مهم الگوهای رفتاری و الگوهای آموزشی بسیار مهم می باشند.
طالبی اظهار داشت: همه ما در دوران دانش آموزی به ویژه در مقطع ابتدایی معلم خویش را به عنوان الگوی رفتاری ، گفتاری و عملکردی قرار داده و عملکرد او را ملکه ذهن و سرمشق خود قرار داده ایم.
وی تأکید کرد: به لحاظ آموزشی نیز معلم جامعه ساز و تمدن ساز است و اگر در سطح جامعه نخبه، دانشمند، مدیر و تربیت یافته خوب و… وجود دارد، به آموزش و هنر معلمی برمی گردد که باید از آن تقدیر کرد.
به گفته وی؛ اگر در سطح جامعه آسیب و معضل اجتماعی نیز مشاهده شود، بخشی از آن به حوزه آموزشی بر می گردد لذا دانشگاه فرهنگیان مأموریتی بسیار بزرگ و رفیع به عهده دارد.
معاون استاندار در پایان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اخیراً در خصوص اجرای سند تحول بنیادین که سالیان سال از ابلاغ آن می گذرد فرمودند: احساس می کنم هنور ده درصد از این سند اجرایی شده، اظهار امیدواری کرد: مدیریت جدید دانشگاه، آن بخش سند را که به دانشگاه فرهنگیان مرتبط است، در رأس کارها قرار دهد.
شایان ذکر است؛ در این مراسم از تلاش های دکتر مهدی زاده تقدیر و حجت الاسلام اکبری به عنوان سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی معرفی شد.

همایش شیرخوارگان حسینی در ۲۴ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برگزار می‌شود

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما گفت:  همایش شیرخوارگان حسینی در ۲۴ بقعه متبرکه  خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام رحیمی افزود: این مراسم در مرکز استان همزمان با ۷ محرم ساعت ۱۰ صبح در امامزادگان باقریه برگزار می‌شود.

وی گفت:  درمرکز استان بیش از ۲۵۰ لباس شیرخوار حسینی قبل از مراسم بین شرکت کنندگان به صورت رایگان توزیع می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هدف از برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی را بیان مظلومیت و واقع‌گویی حادثه جانسوز کربلا، تقویت نهضت عاشورایی در جهان، ارادت به خاندان عصمت و طهارت، بیعت مادران و اعلام آمادگی برای تربیت سرباز امام زمان (عج) و بیان اهداف قیام عنوان کرد .

حجت الاسلام رحیمی افزود : قرائت قرآن، مداحی،روضه، سخنرانی، گهواره گردانی و نذرنامه خوانی از مهمترین برنامه‌های این همایش است.

قرار است  امسال در همایش شیرخوارگان حسینی خراسان جنوبی حدود ۱۰ هزار نفر شرکت کنند .

 

 

 

 

فوت ۴ نفر بر اثر  کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت:  با فوت ۴ نفر بر اثر کرونا آمارفوت ۴ نفر بر اثر  کرونا در خراسان جنوبی  جانباختگان این ویروس منحوس به ۱۴۶۸ نفر رسید.

شریف زاده با اشاره به اینکه  در ۲۴ ساعت گذشته از ۴۹۸ تست آزمایشات مولکولی و سریع استان  ۲۸۱  مورد مثبت جدید شناسایی شده است گفت: بیشترین امار شناسایی مربوط به بیرجند با ۱۱۴ مورد است.

وی گفت:۳ مورد مربوط به بشرویه، ۷ خوسف، ۹ درمیان، ۲۵ زیرکوه، ۱۵ سرایان، ۲۱ سربیشه، ۲۶ طبس، ۱۶ فردوس، ۳۷ قائنات و ۸ مورد در نهبندان شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان  گفت: هم اکنون نیز ۸۳ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۷۲ نفر آن‌ها مبتلا به کرونا ست.

شریف زاده افزود : ۱۶ بیمار بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه  بستری هستند که ۴ نفر حال مساعدی ندارند.

 

 

 

 

 

کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری نهبندان میزبان بچه‌هاست/۲

کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری در موکب الحسین(ع) نهبندان میزبان بچه‌هاست

کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری در شهرستان نهبندان با اجرای فعالیت‌های فرهنگی وهنری با موضوع محرم در موکب بیت الحسین (ع) میزبان کودکان و نوجوانان است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ قصه‌گویی بر اساس قصه‌های عاشورا، معرفی و خوانش کتاب، آموزش کاعذ و تا و… از برنامه‌های کتابخانه سیار کانون در محل این موکب است.

ویژه برنامه امر به معروف و نهی ازمنکر در کانون پرورش فکری سربیشه/۲

ویژه برنامه امر به معروف و نهی ازمنکر در کانون پرورش فکری سربیشه

کارگاه آموزشی امر به معروف و نهی ازمنکر با تاکید براهمیت نماز اول وقت در مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سربیشه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که با حضور حجت الاسلام و المسلمین درویشی برگزار شد کودکان ونوجوانان دعای زیارت عاشورا را در کنار هم زمزمه کردند و پس از آن با فلسفه قیام عاشورا، نماز اول وقت و امر به معروف و نهی از منکر آشنا شدند.

 

 

ثبت نام ۱۷ هزار نفر از خراسان جنوبی برای شرکت در پیاده روی اربعین/۲

تاکنون حدود ۱۷ هزار نفر از خراسان جنوبی برای حضور در پیاده روی اربعین ثبت نام کرده اند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: پیش ثبت نام اربعین حسینی از ۱۰ تیر در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir آغاز شد و تاکنون ۱۷ هزار نفر در قالب ۸ هزار و ۲۰۰ گروه نام نویسی کرده اند.

نوفرستی افزود: مهلت پیش ثبت نام مشتاقان اربعین حسینی از طریق سامانه سماح ۱۷ مرداد به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به اعزام ۲۷۴ نفر از استان به پیاده روی اربعین سال گذشته گفت: علت کم بودن این تعداد شرایط کرونایی و سهیمه بندی صدور ویزا از سوی کشور عراق بوده است.

 

 

 

 

درخشش هنرمند خراسان جنوبی در جشنواره یونیما/۲

هنرمند خراسان جنوبی در جشنواره یونیما موفق به دریافت لوح سپاس جشنواره شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مهلا یوسفی از خراسان جنوبی در جشنواره عروسک سازی یونیما موفق به کسب مقام دوم این جشنواره شد.

هشت استان در این جشنواره شرکت کردند که در نهایت ۱۴ عروسک مورد ارزیابی هیئت داوران قرار گرفته. جشنواره یونیما با هدف دستیابی به عروسک‌های ایرانی و رهیافت فرهنگ بومی و محلی برگزار شد.

این طرح از سوی یونیمای مرکزی با همکاری دفتر یونیمای خراسان رضوی و اداره‌کل هنر‌های نمایشی اجرا شد.

اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی، (مبارک یونیمای ایران) که در زمستان گذشته فراخوان خود را براساس ابیات شاهنامه و ساخت عروسک کودکی رستم و فرستادن آن از زابل به مازندران، اطلاع رسانی کرده بود.

 

 

 

 

احتمال طوفان درمناطق مرز شرقی خراسان جنوبی /۲

وزش باد شدید و احتمال طوفان گرد وخاک در مناطق مرز شرقی برای روز‌های آینده تا پایان هفته وجود دارد.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: وزش باد و گاهی گرد خاک و در برخی مناطق مرز شرقی وزش باد شدید و احتمال طوفان گرد وخاک برای روز‌های آینده تا پایان هفته وجود دارد.

نخعی افزود: دمای هوا نیز تا جمعه تغییر محسوسی ندارد.

وی گفت: برای شنبه ویکشنبه هفته آینده حدود ۳ تا ۵ درجه سلسیوس افزایش دما در منطقه قابل پیش بینی هست.

 

 

 

 

 

در پی عدم استقبال مرتعداران

تنها ۵۰۰ هکتار مرتع در خراسان جنوبی بیمه شد/۲-۳

در پی عدم استقبال مرتعداران، تنها ۵۰۰ هکتار مرتع در خراسان جنوبی بیمه شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ فقط در شهرستان بشرویه ۵۰۰ هکتار مرتع در مقابل سیل و تگرگ و خشکسالی بیمه شده است.

نصرآبادی عدم حس مسئولیت و عدم آگاهی مرتعداران از بیمه مراتع و شرایط آن را از مشکلات مسیر بیمه مراتع عنوان کرد و گفت: دراین طرح تولید علوفه مراتع در مقابل خسارات ناشی از سیل، تگرگ وخشکسالی بیمه می‌شوند.

وی گفت:در بخش بیمه مرتع، تنها مراتعی که دارای طرح مرتعداری مصوب بوده وقرارداد اجرای طرح مرتعداری آن تنظیم شده قابلیت بیمه دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بیمه گذاران در بخش مرتع می‌توانند با در دست داشتن کتابچه مصوب طرح مرتعداری وقرارداداجرای طرح مرتعداری به یکی از شعب بانک کشاورزی و یا نمایند گی‌های بیمه مراجعه و درخواست بیمه خود را ارائه کنند.

نصرآبادی افزود: پس از آن کارگزار بیمه با هماهنگی کارشناسان منابع طبیعی به منطقه مورد نظر مراجعه و نسبت به تعیین میزان تولید علوفه مرتع با توجه به وضعیت مرتع و میزان تولید میانگین اعلامی در دفترچه طرح مرتعداری اقدام می‌کند.

وی گفت:در انتها بیمه نامه با برگ ضمیمه مربوط به محاسبات حق بیمه تکمیل و پس از واریز حق بیمه سهم بیمه گذار توسط مرتعدار نسبت به صدور بیمه نامه اقدام می‌شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی براساس ماده واحده اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی و برنامه توسعه اقتصادی پنج ساله صندوق بیمه مکلف به بیمه ۵۰ درصد سرمایه گذاری‌های مردمی در بخش منابع طبیعی شده است.

 

 

 

 

انتصاب  رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه بیرجند/۲

دکتر زهرا علیزاده‌بیرجندی؛ عضو هیأت علمی گروه آموزشی تاریخ به مدت دو سال به سمت رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه منصوب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر زهرا علیزاده‌بیرجندی دانشیار گروه آموزشی تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند است. وی در سال ۱۳۷۸ مدرک دکتری تخصصی خود را از دانشگاه الزهرای تهران کسب کرد.
انتشار ۱۵ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، چاپ ۸ مقاله علمی مروری، علمی ترویجی نقد چاپ شده و مقاله پژوهشی در دائره المعارف، چاپ ۶۰ مقالـه علمـی در مجموعـه مقـالات و مجـلات همایش های علمی معتبر، تألیف و تصنیف ۱۱ عنوان کتاب، انجام یک طرح پژوهشی  و راهنمایی و مشاوره ۲۴ پایان نامه کارشناسی ارشد بخشی از سوابق علمس و پژوهشی وی است.
همچنین دکتر لامعی در نامه جداگانه‌ای ضمن موافقت با اسـتعفای دکتر جامی‌الاحمدی از سمت رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز نشر مراتب قدرشناسی و سپاس خود را از تلاش‌های مجـدانه و مثمرثمر ایشان اعلام کرد.

 

 

 

 

پدافند هوایی نقش مهمی در استحکام جایگاه و قدرت ملی نظام دارد

 

پدافند هوایی نقش مهمی در استحکام جایگاه و قدرت ملی نظام دارد

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: پدافند هوایی ارتش نقش خطیر و ارزنده‌ای در استحکام جایگاه و قدرت ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،  امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد صبح امروز در ادامه بازدید از یگان‌های پدافندی شرق کشور از سایت فرماندهی اطلاعات شناسایی (پل محمود) و سایت راداری ولایت (تپه سبز) بازدید کرد و توان رزم و آمادگی دفاعی این سایت‌های حساس و کلیدی را مورد ارزیابی قرار داد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش خاطرنشان کرد: سایت اطلاعات شناسایی (پل محمود) و نیز سایت راداری ولایت (تپه سبز) از سایت‌های درخور توجه پدافند هوایی ارتش است که رصد و پوشش بسیار وسیعی در شرق کشور و کویر مرکزی ایران ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش نقش خطیر و ارزنده‌ای در استحکام جایگاه و قدرت ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کند گفت: سایت‌ها و مواضع پدافندی اجازه ورود بدون مجوز هر پرنده‌ای به حریم هوایی کشورمان را نمی‌دهند.

صباحی فرد بیان کرد: شکار یک فروند پهپاد پیشرفته RQ-170 آمریکایی بخشی از عملکرد کم نظیر این سایت‌ها بوده است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: نیروی پدافند هوایی ارتش به عنوان یک نیروی اولویت‌دار در تامین امنیت و دفاع کشورمان آن قدر اهمیت دارد که فرماندهی معظم کل قوا در طی سالیان اخیر بیش از ۶۰۰ کلام نورانی درباره نقش راهبردی، حساس و ارزشمند پدافند هوایی مطرح فرمودند که نشان از جایگاه والا و برتر پدافند در عرصه بین‌المللی دارد و با توجه به فرمایشات داهیانه ایشان باید قدر این جایگاه حساس را بیشتر بدانیم.

۵۷۰ وقف محرم و صفر در بیرجند و درمیان وجود دارد

 

570 وقف محرم و صفر در بیرجند و درمیان وجود دارد

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های بیرجند و درمیان از وجود ۵۷۰ وقف محرم و صفر در بیرجند و درمیان خبر داد.

حجت‌الاسلام دادخدا خدایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۵۷۰ فقره وقف مربوط به محرم و صفر در شهرهای درمیان و بیرجند وجود دارد.

وی با اشاره برنامه محوری ایام محرم در بیرجند تصریح کرد: برنامه سخنرانی، زیارت عاشورا و روضه خوانی هر روز صبح تا پایان ماه صفر بر اساس اجرای نیات محرم در موقوفه حسینیه امام رضا(ع) برگزار می‌شود و از محل موقوفات نیز به مردم اطعام داده خواهد شد.

رئیس اوقاف وامور خیریه بیرجند و درمیان ادامه داد: به مناسبت ایام ۸، ۹ و ۱۰ ماه محرم نیز برنامه‌های ویژه با حضور هئیت‌های مذهبی در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند برگزار می‌شود و از محل موقوفه امیر اسماعیل و محمد ابراهیم شوکت الملک اطعام داده می‌شود.

خدایی خاطرنشان کرد: برنامه دیگر ایام محرم و صفر شهرستان بیرجند نیز در آستان امامزادگان باقریه(ع) هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنران و مداح محوری برگزار می‌شود.

وی گفت: ویژه برنامه‌های احلی من العسل، رهروان زینبی، شیرخوارگان حسینی و نماز ظهر تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان افزود: به ۲۰ هیئت مذهبی که در بقاع متبرکه مشغول به فعالیت هستند کمک نقدی شده و هیئت‌هایی که در حسینیه امام رضا(ع) حضور پیدا کنند نیز به آنها کمک‌های نقدی خواهد شد.

 

احیای ۱۵۱ قنات خراسان جنوبی با اعتبار سفر رئیس جمهور + فیلم

احیای ۱۵۱ قنات خراسان جنوبی با اعتبار سفر رئیس جمهور + فیلم

 یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در بخش کشاورزی، تشکیل ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان بوده که در ادامه با اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار تاکنون منجر به حیات دوباره ۱۵۱ رشته قنات شده است.

به گزارش ایرنا، خشکسالی و کم‌آبی طی سال‌های اخیر از چالش‌های بزرگی است که منابع آبی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده و با خشک و کم‌آب شدن منابعی مانند قنوات، برخی آبادی‌ها و روستاها را خالی از سکنه کرده و به حاشیه شهرها کشانده است.

آب شرب و کشاورزی بیشتر روستاهای استان خراسان جنوبی از کاریز یا همان قنات تامین می‌شود اما در چند دهه گذشته کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متوالی، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم قنات، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و کم‌توجهی به لایروبی سالانه توسط مالکان قنوات باعث شده تا این ذخایر و منابع آبی یکی پس از دیگری خشکیده یا با کاهش شدید آب مواجه شوند.

کارشناسان آب و خاک بر این باورند مهندسی مدیریت آب در کالبد قنات موجب شده تا ایران کهن‌ترین مدل مهندسی مدیریت آب را در جهان دارا باشد زیرا قنات‌ها بدون آنکه سفره‌های آب زیرزمینی را تخریب کنند، بخش زیادی از نیازهای آبی کشاورزان را تامین می‌کنند، پس باید برای عبور از خشکسالی و بحران آب بار دیگر به تجربه نیاکان بازگردیم.

خراسان جنوبی در سال آبی گذشته نیز خشکسالی متوالی را تجربه کرد و میزان بارندگی در سال آبی جاری نیز خبر از ادامه خشکسالی می‌دهد، از این رو احیای قنوات به عنوان کهن‌ترین روش مهندسی مقابله با کم‌آبی ضروری است.

موضوعی که رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد، با توجه به شناخت از این منطقه بر آن تاکید کرد و خواستار تشکیل ستاد احیای قنوات به عنوان اولین استان در کشور شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی گفت: یکی از مسائل مهم در خراسان جنوبی درخصوص تامین آب، ستاد احیای قنوات در این استان است که باید این ستاد فعال شود و مسوولان دولتی هم از آن حمایت کنند.

وی افزود: زمانی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشتم، اقدامی در مورد احیای قنوات خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام دادیم که نتیجه‌بخش اما کار ما کار محدودی بود.

رییس دولت سیزدهم تاکید کرد: این کار باید به‌صورت کشوری انجام شود و خراسان جنوبی می‌تواند یک مرکزیتی پیدا کند، فعال شدن ستاد احیای قنات برای این استان بسیار برکت دارد و خود مردم هم در این زمینه پای کار هستند.

۹ روز پس از سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، اولین جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی با محوریت برنامه‌ریزی به منظور تحقق مصوبه سفر، تعیین راهبردهای ستاد و نیز تکالیف دستگاه‌های متولی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.

سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم رهاورد خوبی در حوزه تامین آب داشته که یکی از آنها شتاب‌بخشی به مرمت قنوات است و با تشکیل این ستاد و اختصاص اعتبارات ویژه سفر، مرمت و بازسازی قنوات استان سرعت گرفته است.

رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای قنوات

یکی از مهمترین این مصوبات در بخش کشاورزی مربوط به مرمت و احیای قنوات است که برای این منظور ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

از این مبلغ ۸۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۴۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی، ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت نفت و ۲۰ میلیارد تومان توسط استان (پنج میلیارد تومان از محل منابع نفت در اختیار استاندار) در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تخصیص می‌یابد.

سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات مصوب شد که از این محل ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرد و تاکنون منجر به مرمت و بازسازی بیش از ۱۵۱ رشته از قنوات استان به طول بالغ بر ۴۰ کیلومتر شده است.

این طرح‌ها اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد بوده و در حال انجام است.

با توجه به اینکه قبل از این سفر اعتبارات مرمت قنوات در قالب اوراق سه ساله بود، با پیگیری مسوولان استانی و دستور رئیس جمهور اعتبارات نقدی نیز به این طرح تخصیص یافت.

با گشایش اعتباری برای مرمت و بازسازی قنوات از محل سفر رئیس جمهور در زمینه مرمت قنوات انجام تعهدات عملیاتی شده و در سال مالی ۱۴۰۰ گشایش خوبی برای مرمت و بازسازی قنوات استان رخ داده است.

احیا و بازسازی قنوات در استان خراسان جنوبی به اذعان اهالی روستاها سبب ایجاد اشتغال پایدار، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، رونق کشاورزی، تولید محصولات باکیفیت و سالم و تامین امنیت مرزها شده است.

کارشناس قنوات جهاد کشاورزی شهرستان مرزی سربیشه در این باره گفت: از محل اعتبارات سفر رئیس‌ جمهور به خراسان جنوبی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احیا و مرمت قنوات این شهرستان اختصاص یافت.

علی محمدی افزود: سهم اعتبارات استانی شهرستان سربیشه امسال ۱۷۲ میلیون تومان بوده که با تخصیص اعتبارات سفر اقدامات خوبی در شهرستان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ رشته قنات با اعتبار هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در شهرستان سربیشه احیا، مرمت و بازسازی شده است.

کارشناس قنوات جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه تاکنون ۳۰ درصد قنوات شهرستان احیا شده است گفت: تاکنون هزار و ۱۰۰ رشته قنات در سربیشه شناسایی شده که برای هزار و ۸۰ رشته به طول ۳۸۵ کیلومتر شناسنامه تهیه شده است.

مهاجرت معکوس به روستاهای مرزی

محمدی تثبیت سازه‌های قنات، تثبیت اشتغال، پایداری مرزها و مهاجرت معکوس را از جمله مزیت‌های احیا و مرمت قنوات در این منطقه عنوان کرد و گفت: در برخی روستاهای نوار مرزی از جمله کلاته مصیب که در سال‌های اخیر با مهاجرت اهالی مواجه شده بود اکنون با احیای قنوات شاهد بازگشت مجدد اهالی هستیم.

وی افزود: برای احیا و مرمت قنوات که اکنون ۸۵ درصد با مشارکت دولت و ۱۵ درصد مشارکت اهالی انجام می‌شود نیاز به حمایت‌های بیشتری داریم چون مردم به تنهایی توان بازسازی و نوسازی قنات روستاها را ندارند.

کارشناس قنات گفت: برای احیای هر ۱۰۰ متر قنات ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است از طرفی در منطقه با کمبود مقنی مواجه هستیم چون حمایتی از این افراد نمی‌شود.

وی یادآور شد: علاوه بر مجموعه جهاد کشاورزی، نهادهای حمایتی از قبیل بنیاد برکت، بسیج سازندگی و هلال احمر نیز در احیا و مرمت قنوات همکاری و مشارکت دارند.

 

نماینده قنات روستای فریز شهرستان خوسف هم درباره قنات این روستا گفت: طول قنات هزار متر است که ۵۸۰ متر آن در ۲ فاز از اعتبارات سال‌های ۹۸ و ۹۹ بازسازی و مرمت شده و مابقی در حال اجرا است.

سید مهدی قریشی با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه قنات توسط جهاد کشاورزی و ۱۵ درصد از محل مشارکت مردمی تامین شده است افزود: برای مرمت قنات روستای فریز ۴۲۶ میلیون تومان اعتبار دولتی هزینه شده و ۷۴ میلیون تومان مشارکت مردمی بوده است.

وی با اشاره به باستانی بودن قنات روستای فریز اظهار داشت: بنا بر اعلام بزرگان و ریش‌سفیدان روستا قدمت این قنات به هزار سال قبل بر می‌گردد که همیشه مردم برای شرب و کشاورزی از آن استفاده می‌کردند.

نماینده قنات روستای فریز گفت: این قنات در سال‌های اخیر تحت تاثیر خشکسال‌های پیاپی قرار گرفت و از طرفی سیل سبب ریزش بخشی از آن شد به نحوی که مردم برای آبیاری اراضی کشاورزی و باغات خود از تانکر سیار استفاده می‌کردند.

وی جمعیت برخوردار از قنات این روستا را ۱۰۰ خانوار اعلام کرد و افزود: با احیا و مرمت قنات روستا، شاهد رونق بخش کشاورزی با استفاده از آب قنات و از طرفی مهاجرت معکوس به روستا هستیم.

قریشی تصریح کرد: اهالی روستا که اثربخشی احیا و بازسازی قنات را لمس کرده‌اند، فاز چهارم را به‌صورت دیون شروع کردند و در حال اجرای پروژه هستند.

وی گفت: با احیا و بازسازی قنات روستای فریز تعدادی از اهالی روستا که سال‌های قبل برای زندگی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده بودند از جمله افراد بازنشسته، اکنون به روستا بازگشته و مشغول کشاورزی با استفاده از آب قنات هستند.

بیش از ۸ هزار رشته قنات در استان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به عنوان استانی که بیشترین تعداد قنات را در کشور دارد، نام برده شده و این در حالی است که بنابر اعلام مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیش از ۸ هزار رشته قنات در این استان وجود دارد.

اکبر محمدی با اشاره به وضعیت منابع آبی و قنوات استان گفت: براساس آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۹۰۵ منبع آبی کشاورزی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ رشته چشمه هستند و تاکنون اطلاعات مکانی ۷ هفت هزار و ۵۰۰ رشته قنات ثبت و شناسنامه‌دار شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان بیرجند با هزار و ۸۷۵ رشته قنات، بیشترین تعداد قنوات استان را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: معتقدیم بیش از ۸ هزار رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که در حال شناسایی و شناسنامه‌دار کردن آنها هستیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال در برخی قنوات کوهپایه‌ای استان ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش آبدهی را شاهد بودیم و این افت آبدهی به دلیل خشکسالی‌های متعدد و طولانی‌مدت و هوابین بودن قنوات است ولی به معنای فوت شدن قنوات مد نظر نیست زیرا پس از بارندگی مجددا دبی آنها افزایش می‌یابد.

وی افزود: در یک دهه گذشته اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست قنوات توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته که اجرای این طرح‌ها نقش موثری در آبدهی قنوات استان داشته است.

محمدی گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با منابع طبیعی و آبخیزداری استان منعقد شده است هماهنگی ‌لازم در زمینه مرمت و اجرای طرح‌های آبخیزداری انجام می‌شود تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

وی بیان کرد: طول قنوات استان در مجموع چهار هزار کیلومتر است که نزدیک به ۳۰ درصد آن احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است، تاکنون حدود سه هزار و ۶۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی حداقل یک مرتبه مرمت شده و حدود هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات تا سال ۱۴۰۵ نیاز است.

این مسوول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تشکیل ستاد احیای قنوات در سفر به خراسان جنوبی گفت: ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان در ۲۸ شهریور سال گذشته و بلافاصله بعد از سفر رئیس جمهور به ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شد.

احیای ۱۵۱ قنات خراسان جنوبی با اعتبار سفر رئیس جمهور + فیلم

وی افزود: سه کارگروه از جمله “آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت” با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، کارگروه “بررسی حوادث و بررسی بلاهای طبیعی” با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه “مدیریت قنوات” با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این ستاد تصویب شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: دبیران این کارگروه‌ها شیوه‌نامه اجرای برنامه خود در حوزه قنوات را تنظیم و به دبیرخانه ارائه کردند و تاکنون در استان سه جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان برگزار شده است.

وی تصریح کرد: از محل اعتبارات احیا و مرمت قنوات سال مالی جاری، مرمت و بازسازی ۲۹۰ رشته قنات به حجم ۶۸ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

مرمت و افزایش ۳۰ درصدی آبدهی قنوات

محمدی درباره اثرگذاری مرمت و بازسازی قنوات در افزایش آب آنها گفت: به‌طور میانگین مرمت قنوات حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در افزایش دبی تاثیر دارد و در برخی قنوات استان مرمت و باسازی باعث افزایش چند برابری آب قنات شده است.

وی گفت: در صورت مشارکت بهره‌برداران اجرای عملیات اساسی و زیربنایی شامل کول‌گذاری، طوقه‌چینی، بغل‌بری و از این قبیل از جمله تعهدات دولت و لایروبی قنوات برعهده مالکین قنات است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سالانه ۱۹۵ میلیون مترمکعب آب از قنوات استان استحصال می‌شود گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت قنوات در این منطقه موضوع احیا و مرمت آنها هر سال در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی افزود: امسال علاوه بر اعتبارات آبخیز تا جالیز با اولویت قنوات، به دستور رئیس جمهور از محل اعتبارات وزارت نفت نیز ۲۰ میلیارد تومان به استان اختصاص پیدا کرده که مراحل انعقاد قرارداد و مقدمات اجرا را سپری می‌کند.

محمدی اظهار داشت: در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان و حفظ امنیت مرزها نیازمند حمایت برای ادامه روند احیا و مرمت قنوات با شتاب بیشتر به منظور افزایش و تثبیت آبدهی قنوات هستیم.

وی گفت: احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی به منظور استفاده بهینه از آب موجود، مدیریت بهینه منابع آبی، انتقال آب با لوله برای افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از هدر رفت آب با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر استان از دیگر انتظارات است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در مجموع تامین اعتبار برای طرح مدیریت جامع قنوات از آبخیز تا جالیز باید در دستور کار قرار گیرد.

اما ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به طرح مشترک آبخیز تا جالیز توسط این سازمان و اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این طرح با اولویت مرمت قنوات و با هدف پایداری و افزایش آبدهی قنوات از سال ۱۳۹۵ در استان آغاز شد.

محمد امیرآبادی افزود: براساس این طرح، قسمتی از حوزه بالادست قنوات به وسیله منابع طبیعی مطالعه و اقدامات آبخیزداری از جمله احداث بند خاکی، سد بتونی، سازه گابیونی، سنگ و ملاتی که به مهار و کنترل سیلاب کمک کند، انجام می‌شود.

وی یکی از مزیت‌های قنوات نسبت به چاه‌ها را دائمی بودن آب آنها دانست و گفت: از آنجایی که قنوات به سفره‌های آب زیرزمینی متصل هستند طی سالیان متمادی با همه عوامل قهری از جمله سیل، توفان و خشکسالی‌های بسیار شدید همچنان جاری بوده‌اند.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: خوشبختانه با ارائه طرح‌های توجیهی، سندهای معیشتی و سایر اقدامات انجام شده، دولت و همه دست‌اندرکاران به این نتیجه رسیده‌اند که احیا و مرمت قنوات از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی حفظ کانون جمعیت در روستاها را از جمله دلایل توجه به قنوات برشمرد و گفت: در نوار مرزی خراسان جنوبی احیای قنوات حتی در روستاهای با جمعیت اندک، در حفظ جمعیت و تامین امنیت مرزها موثر است.

امیرآبادی تاکید کرد: بدون شک اگر همه امکانات و زیرساخت‌ها به روستاها برده شود اما آب شرب و کشاورزی اهالی تامین نشود عملا هیچ اقدامی صورت نگرفته و منجر به تخلیه روستا می‌شود لذا باید تامین آب اولویت نخست قرار گیرد.

قنوات تنها راه نجات در زمان قطع انرژی‌

وی افزود: کیفیت آب قنوات بسیار خوب و مناسب شرب، کشاورزی و دام است لذا هر زمان اتفاقی منجر به قطع انرژی‌ها بیفتد تنها سازه‌هایی که به ما کمک خواهد کرد، قنوات هستند.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: جهشی در اعتبارات قنوات استان رخ داده که چند برابر سال‌ گذشته افزایش یافته تا قنوات زودتر احیا و مرمت شود.

وی گفت: با مرمت و بازسازی قنوات شاهد مهاجرت‌های معکوس در روستاها هستیم زیرا برای مردم زمینه اشتغال در کارهای کشاورزی و دامپروری فراهم می‌شود و مانند گذشته به این فعالیت مهم روی می‌آورند.

احیای ۱۵۱ قنات خراسان جنوبی با اعتبار سفر رئیس جمهور + فیلم

وی گفت: چه بسا روستاهایی در استان داشته‌ایم که علاوه بر ترمیم قنات با افزایش آبدهی، مردم تشویق شده‌اند آبیاری‌های نوین را به‌کار ببرند و بهترین استفاده را از آب داشته باشند.

امیرآبادی افزود: با اجرای آبیاری‌های نوین در روستاها حداقل در هر لیتر از قنات به میزان سه تا چهار هکتار قابلیت بهره‌برداری دارد و زمینه را برای اشتغالزایی در روستا فراهم و از حاشیه‌نشینی در شهرها جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه مرمت و بازسازی قنوات حین اجرا برای مردم روستا اشتغالزایی می‌کند تصریح کرد: عمران و آبادی روستا به قنات بستگی دارد و همه مزایا و امکانات روستا به آبدهی و زنده بودن آنها بر می‌گردد.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۴ استان قنات‌خیز در کشور گفت: خراسان جنوبی از لحاظ تعداد قنوات جزو استان‌های اول یا دوم کشور است.

لزوم ساماندهی مقنی‌ها

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۰۰ مقنی در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند گفت: اکنون برای ساماندهی مقنی‌ها نیاز به حمایت ویژه داریم در غیر این صورت در اجرای طرح احیا و مرمت قنوات دچار مشکل خواهیم شد.

امیرآبادی افزود: برای این مقنی‌ها دوره‌های آموزشی برگزار شد و توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان شناسنامه‌دار شده‌اند اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری باید در این زمینه ما را بیش از پیش حمایت کنند.

وی بیان کرد: با ساماندهی مقنی‌ها، زمینه ایجاد اشتغال برای افراد بومی روستاها فراهم می‌شود و مقنی‌ها نسبت به نگهداری قنوات اقدام خواهند کرد لذا همیشه نیاز به مرمت و احیا نخواهیم داشت و در هزینه‌کرد اعتبارات صرفه‌جویی می‌شود.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی با داشتن ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات اولین استان کشور از لحاظ تعداد قنوات است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*