اخبار خراسان جنوبی

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی خبر داد:همکاری 56 هزار دانش آموز استان در طرح مروج سلامت

مهدی گلدانی مقدم

 

 

 

 

 

 

/مذاکرات وین/

ادامه مذاکرات در روز پنج‌شنبه/ ارائه خواسته‌های ایران برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده

ادامه مذاکرات در روز پنج‌شنبه/ ارائه خواسته‌های ایران برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده

در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها در سطح کارشناسی که روز سه‌شنبه برگزار شده ایران خواسته‌های خود برای لغو تحریم‌ها را به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص به اعضای برجام ارایه کرده است.

به گزارش ایسنا،‌ روز سه‌شنبه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسی در هتل کوبورگ تشکیل شد. هیات کارشناسی ایران در حوزه های اقتصادی، نفتی، بانکی و تجاری به طور جامع در این دور از مذاکرات هیات سیاسی کشورمان را همراهی می کند که حاکی از خواست جدی ایران برای رفع تحریم‌های برجامی و فرابرجامی دارد.

کارگروه تحریم‌ها هم‌چنین روز چهارشنبه همزمان با کارگروه هسته‌ای تشکیل جلسه داده است.

همچنین مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در روز پنجشنبه نیز ادامه می‌یابد.

ایران در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها روز سه‌شنبه، خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص مطرح کرد و به دیگر هیأت‌ها نیز توصیه کرده است که فعالانه و سازنده به ارائه راهکار و پیشنهاد درباره چگونگی برداشتن تحریم‌ها بپردازند.

ایران و ۱+۴ مذاکرات فنی و کارشناسی خود را بر اساس متون پیش نویس به دست آمده در شش دور مذاکرات قبلی آغاز کرده‌اند. در عین حال ایران روز دوشنبه تاکید کرد که “تغییراتی شکلی و محتوایی در مسیر مذاکرات قاعدتا باید انجام گیرد.” از این رو، متون به دست‌ آمده در ادوار پیشین، تنها نقش پیش‌نویس را ایفا می‌کنند و تمام این متون قابل مذاکره مجدد هستند.

یکی از نکات قابل توجه برای ایران دریافت تضمین‌های کافی و لازم در رابطه با قطعیت و تداوم رفع تحریم‌ها در روند اجرای برجام است. با توجه به سابقه آمریکا در خروج یک جانبه از برجام به نظر دریافت هر نوع ضمانت رسمی و غیررسمی محلی از اعراب ندارد اما همان‌طور که تیم مذاکراتی قبلی هم بر آن تاکید داشته است، «عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران از سوی آمریکا و اروپا» می‌تواند تضمینی مطمئن تر از قول رییس جمهوری آمریکا باشد. به عنوان مثال این توقع است که آمریکایی‌ها درباره همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های ایرانی وارد گفت‌وگو شوند یا اوفک از صدور دستورالعمل‌های موردی دست بردارد. ممنوعیت یوترن برداشته شود تا ایران بتواند پول‌های بلوکه شده‌اش در بانک‌های مختلف را منتقل کند.

تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا به ویژه بعد از خروج یک جانبه از برجام موجب شده است تا روند اجرایی شدن برجام که در سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفت با ابهام رو به رو باشد. یکی از خواست‌های مهم ایران در بازگشت به اجرای برجام به روز رسانی و اطمینان یافتن از نحوه اجرای تعهدات به ویژه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکاست.

ایران تأکید دارد، دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید به طور متقابل به هم وابسته باشند بلکه ضروری است ابتدا موضوع تحریم که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل و فصل شود. به علاوه به نظر می‌آید عمده اختلاف نظرها بر سر تحریم‌ها، چگونگی لغو آنها و راستی آزمایی آنها باشد. در روزهای گذشته چندین سناتور و نماینده کنگره آمریکا هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۴، هر توافقی میان دولت کنونی این کشور با ایران را لغو می‌کنند. واضح است این موضوع بر فضای گفت‌وگوها اثر منفی داشته و به بی اعتمادی بیشتر طرف ها دامن می زند. به همین دلیل است که ایران تاکید دارد آمریکا برای بازگشت به برجام، باید تضمین‌های قطعی و عینی ارائه دهد. از طرفی بی‌اختیاری و ضعف تیم‌های مذاکره‌کننده اروپایی روند گفت‌وگوها را کند و تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات مهم را دشوار می‌کند.

 

 

 

 

نیویورک تایمز: خروج از برجام احمقانه‌ترین تصمیم آمریکا پس از جنگ سرد بود

نیویورک تایمز: خروج از برجام احمقانه‌ترین تصمیم آمریکا پس از جنگ سرد بود

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به پیامدهای خروج یکجانبه واشنگتن از برجام و تاثیر آن بر توسعه برنامه هسته‌ای نوشت که سیاست‌های ترامپ درقبال ایران به یک فاجعه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ٢٠١٨ برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران که مورد تاکید مایک پمپئو، وزیر امورخارجه اش و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل بود یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرسازنده ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات متحده پس از دوران جنگ سرد بوده است.

 

به نوشته نیویورک تایمز، موشه یعالون زمان حصول توافق هسته‌ای وزیر جنگ اسرائیل بود و به شدت با این توافق مخالفت کرد اما او نیز به تازگی در یک سخنرانی گفت: امضای توافق هسته‌ای با ایران یک اقدام بد بود اما تصمیم ترامپ برای خروج از آن با تشویق‌های نتانیاهو، حتی از آن هم بدتر بود. یعالون همچنین این تصمیم را اصلی‌ترین اشتباه در سیاست‌های یک دهه گذشته درقبال ایران دانست.

 

گادی آیزنکوت که زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی بود نیز هفته گذشته به انتقاد از این تصمیم ترامپ پرداخت و گفت: خروج از توافق هسته‌ای موجب شد ایران از تمام محدودیت های هسته‌ای رها شود و برنامه هسته‌ای این کشور را در موقعیت بسیار پیشرفته‌تری قرار داد.

 

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: رئیس جمهور ترامپ در حالی از توافق هسته‌ای به دست آمده در زمان باراک اوباما خارج شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران به توافق پایبند است و طبق برآورد کارشناسان زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت یه بمب یک سال بود، به علاوه این کشور پذیرفته بود که تا ١۵ سال به این محدودیت ها پایبند باشد اما اکنون گفته می شود که این زمان به میزان زیادی کمتر شده است.

 

نیویورک تایمز همچنین با اشاره به برگزاری چندین دور مذاکره برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود: پس از پنج ماه وقفه در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای این رایزنی ها روز دوشنبه میان ایران، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان به سرپرستی اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش از سرگرفته شد اما آمریکا از اتاقی دیگر در مذاکرات حضور دارد چراکه دیگر عضوی از برجام نیست.

 

این روزنامه نوشت: اکنون ایران نه تنها خواستار لغو تمامی تحریم های وضع شده علیه این کشور، اعم از هسته ای و حقوق بشر است بلکه از واشنگتن می خواهد که تضمین کند رئیس جمهور آینده آمریکا دوباره این توافق را پاره نخواهد کرد اما باید دید که آیا این خواسته ها محقق می شود یا خیر.

 

 

 

«امیکرون» محدودیت‌های کرونایی مسافران خارجی را برگرداند

«امیکرون» محدودیت‌های کرونایی مسافران خارجی را برگرداند

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی از اعمال پروتکل‌های بهداشتی جدید برای مقابله با ورود ویروس کرونای جدید به نام «امیکرون» خبر داد که محدودیت‌های جدیدی برای ورود مسافران خارجی به کشور به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، با وجود توسعه و گسترش واکسیناسیون کرونا در جهان، شیوع ویروس جهش یافته کرونا که سازمان جهانی بهداشت آن را «امیکرون» نامگذاری کرده و در طبقه‌بندی خطرناک قرار داده است، باعث احیای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی در بسیاری از کشورها شده است.

البته روز گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد که اسپانیا و اتریش اولین موارد ابتلا به این سویه را طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش کرده اند و آلمان نیز اولین مورد ابتلا به سویه «امیکرون» را در بیماری که به خارج از کشور سفر نداشته، تایید کرده است.

استرالیا، اتریش، بلژیک، بوتسوانا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، هنگ کنگ، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، هلند، پرتغال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد و انگلیس، کشورها و مناطقی هستند که تاکنون مواردی از ابتلا به سویه امیکرون را تایید کرده اند.

رضا نفیسی -رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- در این باره به ایسنا گفت: بر اساس شرایط کنونی ایران و جهان از نظر شیوع ویروس کرونا، پروتکل‌های جدیدی برای مقابله با ورود سویه جدید کرونا به نام «امیکرون» ابلاغ شده است و کشورهای مختلف بر این اساس به کشورهای کم‌خطر، پرخطر و ویژه تقسیم بندی شده است و برای کشورهایی که ویروس امیکرون در آن‌ها شیوع پیدا کرده، محدودیت‌های خاصی وضع شده است.

وی افزود: با پروتکل‌های جدید اگر مسافری از کشورهای مورد نظر (کشورهایی که سویه جدید کرونا در آن‌ها شایع شده است) که از سوی وزارت بهداشت اعلام و به روز می‌شود، قصد ورود به کشور را داشته باشد، مشمول محدودیت‌های جدیدی خواهد شد.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در این شرایط مسافران این کشورها حتی در شرایطی که هر دو دز واکسن را دریافت کرده باشند، باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.

نفیسی گفت: بر اجرای دقیق این پروتکل‌ها به دقت نظارت شده و ممنوعیت و محدودیت‌های کرونایی دائما به روز و به بخش‌های مختلف کرونایی ابلاغ خواهد شد. اگر در هر یک از حوزه‌های مختلف تخلف و قصوری صورت بگیرد قطعا با آن برخورد می‌کنیم.

 

 

 

مدرس؛ چراغی هدایتگر در مسیرِ سیاست‌ورزیِ خردمندانهِ ایرانی- اسلامی

تهران- ایرنا- مظفر شاهدی پژوهشگر و نویسنده مبتکر حوزه تاریخ معاصر در یادداشتی برای خبرگزاری جمهوری اسلامی آیت‌الله سیدحسن مدرس را به‌عنوان یک عالمِ نوگرای شیعه معرفی می کند که در ایرانِ پسامشروطه حضوری دیرپا و در عین‌حال فعال و گاه بسیار تعیین‌کننده در مرکز قانونگذاری کشور (پارلمان) ایفا می‌کرد.

آیت‌الله سیدحسن مدرس (۱۲۴۹- ۱۰ آذر ۱۳۱۶ش) در میان رجال و شخصیت‌های سیاسی و مذهبیِ ایرانِ دوره معاصر، چهرهِ شاخص و بلکه کم‌نظیری محسوب می‌شود. او تحصیلات حوزوی خود را در حومه قمشه و سپس اصفهان، نجف و سامرا در عراق گذراند و در نزد اساتید بزرگی مانند آیات عظام میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و سیدمحمدکاظم یزدی تلمذ کرد و وقتی به‌اصفهان بازگشت به‌لحاظ علمی به‌درجه اجتهاد نائل شده بود. ایشان در بازگشت به‌اصفهان فقه و اصول تدریس می‌کرد. وقتی انقلاب مشروطه ایران در سال ۱۲۸۵ به‌پیروزی رسید، آیت‌الله سیدحسن مدرس حدود ۳۶ سال سن داشت و هم‌چنان‌که  منابع موجود نشان می‌دهد، از همان برهه، در سلک مشروطه‌خواهان مؤثر اصفهان وارد شد و در انجمن مقدس ملی اصفهان که توسط بزرگانی مانند آقانورالله نجفی‌اصفهانی و محمدتقی نجفی معروف به‌آقانجفی تأسیس و هدایت می‌شد، عضویت یافت.

مدرس؛ چراغی هدایتگر در مسیرِ سیاست‌ورزیِ خردمندانهِ ایرانی- اسلامی

آیت‌الله مدرس و نسبت دین و سیاست

آیت‌الله مدرس با عنایت به‌پیشینه تحصیلاتی، مراودات علمی و تجربه زیسته سیاسی، ‌فکری، دینی و فرهنگیِ، نگاه و نگرشی نوگرایانه و نواندیشانه به‌مقوله دین و دین‌داری و نسبت دین و سیاست پیدا کرده و به‌ویژه مکتب فکری، سیاسی و دینی سامرا و نجف تأثیراتِ عمیقی بر مبانی فکری و سیاسی او نهاده بود. در چنین شرایطی بود که وقتی در آستانه تشکیل مجلس شورای ملی دوره دوم و در راستای اجرای اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه، مقرر گردید، پنج تن از علما و روحانیون صاحب صلاحیت، عهده‌دارِ نظارت بر عدم مخالفت قوانین مصوبه مجلس شورای ملی با «قواعد مقدس اسلام و قوانین موضوعه حضرت خیرالانام» شوند، آیت‌الله مدرس با نظر مساعد علما و مراجع مشروطه‌خواهِ شیعه و با نظر موافق نمایندگان مجلس، در جمع پنج عضو هیأت نظار وارد مجلس شورای ملی شد؛ بگذریم از این‌که آیت‌الله مدرس در جریان برگزاری انتخابات هم، شخصاً رأی لازم را برای نمایندگی مجلس شورای ملی کسب کرده بود.

آیت‌الله‌سیدحسن مدرس در جایگاه یک عالمِ نوگرای شیعه در ایرانِ پسامشروطه و در چارچوب قانون اساسی مشروطه و متمم آن، در عرصه سیاسی و اجتماعی، حضوری فعال و البته مؤثر پیدا کرد.آیت‌الله مدرس به‌عنوان یک عالم و روحانیِ نوگراندیش قانوگرا و مشروطه‌خواه که نشان داد به‌قانون اساسی مشروطه و متمم آن پایبندیِ عملیِ بسنده‌ای دارد و در همان چارچوب، دفاع از منافع ملی و حقوق اساسی ملت ایران را برای خود وظیفه‌ای دینی و سیاسی، ارزیابی می‌کند در تمام ادوار حضور خود در مجالس شورای ملی (ادوار دوم، سوم، چهارم، ‌پنجم و ششم)، دلیرانه و صریح، آنی از وظایف نمایندگی مردم و پیگیری و دفاع از حقوق و منافع ملی ایران در برابر سرکشان و قانون‌گریزان داخلی و البته متجاوزان و سلطه‌جویان خارجی فروگذار نکرد و هم‌چنان‌که می‌دانیم، نهایتاً هم در مسیر همان دفاع و حراست از حقوق و منافع اساسی ملت ایران مغضوب دیکتاتور واقع شده، مظلومانه به‌شهادت رسید.

 

آیت‌الله مدرس؛ نمادی شاخص از یک مجتهدِ شجاع و منطق‌گرا

آیت‌الله مدرس در جایگاه یک عالم و مجتهد شیعه در عرصه عمل، نشان داد که مکتب و مذهب تشیع از ظرفیت و بالندگی بسنده‌ای برای همگرایی و به‌تبع آن، پاسخ‌گویی به‌مطالبات، نیازها، حقوق و منافع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی جامعه ایرانی، در چارچوب پارادایمِ جهانِ پساسنتی و مدرن برخوردار است؛ هم‌چنان‌که تکوین، شکل‌گیری، گسترش و پیروزی نهایی انقلاب مشروطه هم در درجه اول مدیون حضور مؤثر و بلکه تعیین‌کننده علما و مرجعیت جهان تشیع در عرصه سیاسی و اجتماعی ایرانِ آن روزگار بود. علاوه بر این‌که روحانیت و مرجعیت نواندیشِ شیعه (آگاه به‌مقتضیات و ضرورت‌های زمان) نقش حمایتی و هدایت‌گرایانه بسیار مؤثری در فرایند تدوین، تنظیم و تصویب نهایی قانون اساسی مشروطه و متمم آن ایفا نمود؛ در بسیاری از ایالات و ولایات کشور، علما و روحانیون در روند بسیج عمومی و پیگیری و تأمین مطالبات و خواسته‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ایرانی، در چارچوب تحولاتِ پسامشروطه، نقش‌های مؤثری ایفا می‌کردند.

آیت‌الله سیدحسن مدرس به‌عنوان عالمی که با کسب آراء مردم حوزه انتخابیه مربوطه، حضوری دیرپا و در عین‌حال فعال و گاه بسیار تعیین‌کننده در مرکز قانونگذاری کشور (پارلمان) ایفا می‌کرد، نمادی شاخص و کم‌نظیر از یک مجتهدِ شجاع، منطق‌گرا و قانونمندِ مدافع حقوق اساسی ملت ایران، در عرصه‌های گوناگونِ داخلی و خارجی، محسوب می‌شد.

 

میراث آیت‌الله مدرس برای مجلس ایران

حضور دیرپا، مؤثر و بلکه تعیین‌کننده آیت‌الله مدرس در مقام نمایندگی مردم ایران، برای کلیت جایگاه مجلس شورای ملی و پارلمان ایران، اعتبار و مشروعیتِ فراوانی به‌ارمغان آورد و این پیامِ شفاف و صریح را به‌مخاطبان خود انتقال داد که میراث‌داران مکتب و مذهب تشیع از ظرفیت، خلاقیت و توانمندیِ دینی، علمی و نظریِ بسنده‌ای برای پاسخ‌گویی به‌مطالبات و نیازهای سیاسی، اجتماعی- مدنی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایرانی برخوردار هستند و در واقع، تجربه و میراثِ موفق و دلگرم‌کنندهِ سیاسی و فرهنگیِ شخصیت‌های بارزی نظیر آیت‌الله مدرس در داخل و بیرون از مجلس شورای ملی و پارلمان در چارچوب قانون اساسی مشروطه و متمم آن، بود که در پی فرازونشیب‌های فراوانِ کشور در دوران پسامشروطه، به‌مثابهِ چراغی فروزان و هدایتگر، مسیرِ سیاست‌ورزیِ خردمندانهِ ایرانی- اسلامی را برای نسل‌های آتی، ‌تعیین نمود.

مسیری که پس از ایشان توسط علمای صاحب‌نام و تأثیرگذاری مانند آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی در همان چارچوب مشروطه‌خواهی، پیگیری و دنبال گردید و وقتی، پس از دهه‌ها تکاپوی سیاسی و اجتماعی به‌دلایل گوناگون داخلی و خارجی، مشروطه‌گری ایرانی سرنوشتِ مأیوس‌کننده‌ای پیدا کرد، اسلام‌سیاسی، این‌بار با هدایت و رهبریِ تعیین‌کننده‌تر روحانیت و مرجعیتِ شیعه و البته با تأسی و بهره‌گیری از تجربهِ فعالیت سیاسی، اجتماعی و پارلمانتاریستیِ سودمند و بلکه موفقِ علمایی مانند آیت‌الله سیدحسن مدرس و آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی در عرصه سیاست‌ورزی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی، نقش تعیین‌کننده‌ای برای پارلمان و مجلس شورای اسلامی قائل گردید و حتی رهبری انقلاب که سخت به‌شخصیت علمی، سیاسی و دینی آیت‌الله سیدحسن مدرس دلبستگی داشت و ایشان را به‌مثابه الگو و معیاری روشن از نماد نمایندگیِ مردم ایران در ادوار گذشته تاریخی، معرفی می‌کرد در نظامِ پساانقلابیِ ایران، جایگاهی بس تعیین‌کننده‌ برای مجلس شورای اسلامیِ متکی به‌آراء ملت ایران (پارلمان) قائل گردید و تصریح نمودند که: «مجلس در رأس همه امور است».

 

آیت‌الله مدرس؛ مصداق بارز و شاخصی از یک نماینده شجاع مجالس

آیت‌الله سیدحسن مدرس در درجه اول از علم و دانشِ دینی و حوزویِ بسنده‌ای برخوردار بود و از جایگاه یک مجتهد شیعی به‌عرصه تکاپو و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در چارچوب قانون اساسی مشروطه و متمم آن، ورود پیدا کرده بود. بنابراین، حضور دیرپا و البته مؤثر و بلکه تعیین‌کننده او در صحن مجالس شورای ملی (پارلمان) که متضمن دفاع او از حقوق و منافع سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی جامعه ایرانی در چارچوب نظام مشروطه بود به‌فهم و درک بسنده ایشان از احکام و قوانین اسلامی و مبانی فکری و سیاسیِ مذهب و مکتب تشیع اتکاء داشت. آیت‌الله مدرس البته که مصداق بارز و شاخصی از یک نماینده شجاع مجالس شورای ملی آن روزگار (ادوار دوم تا ششم) محسوب می‌شد. هیچ‌یک از آگاهان به‌امورِ آن روزگار، کمترین تردیدی در شجاعت و دلیریِ بی‌حرف‌وحدیثِ آیت‌الله مدرس نکرده‌اند. ایشان در مقام نمایندگی مردم ایران در مجلس شورای ملی، بسیار شفاف و صریح بود.

هم‌چنان‌که مراتب قانون‌گرایی و تبعیت بی‌کم‌وکاستِ ایشان از قوانین موضوعه مجلس و قانون اساسی مشروطه، بر کسی از آگاهان به‌امور پوشیده نبود. آیت‌الله مدرس در دفاع از مظلوم و مقابلهِ صریح و بدون لکنتِ با ارباب قدرت و نفوذِ متجاوز به‌حقوق و منافع مردم پیشگام همه همکاران خود در مجلس و البته در بیرون از مجلس بود. آیت‌الله مدرس البته که در تبیین خواست‌ها و پیگیری علایق خود در مجلس یا بیرون از مجلس، اهل منطق و استدلال بود. آیت‌الله مدرس، در مقام نمایندگی مجلس شورای ملی، در درجه اول، خود را مؤظف و مکلف به‌حمایت و تأمین منافع ملی ایران و جامعه ایرانی، می‌دانست و در این راستا، کمترین اغماض و قصوری را نمی‌پذیرفت. ایشان در تمام نطق‌ها و بیانات پارلمانی، خود را مؤظف به‌تبعیت از مقررات و قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب مجلس می‌دانست و با هر گونه بی‌نظمی و جنجال‌سازی انحراف‌آمیز و عوامگرایانه در صحن مجلس مخالفت می‌کرد.

آیت‌الله مدرس البته بسیار ساده‌زیست بود و اجازه نمی‌داد، کمترین شائبه سوءاستفاده از موقعیتِ نمایندگی مجلس در شئون گوناگون مالی- اقتصادی، اداری و غیره پیرامون ایشان مطرح شود. ایشان ضمن این‌که کاملاً انتقادپذیر بود در انتقاد و مواجههِ مستدلِ بدون لکنت با مخالفان و رقبای سیاسی‌اش در مجلس و نیز بیرون از مجلس کمترین تردیدی نشان نمی‌داد. ایشان خود را مؤظف به‌دفاعِ از هر آنچه حق و درست می‌نمود، می‌دانست؛ ولو آنکه پیگیری و دفاع از حق، به‌هر دلیلی، حتی نافی موقعیت و علایق خود ایشان باشد. آیت‌الله مدرس در تمام دوران نمایندگی مردم در مجلس شورای ملی در انتقاد از وزرا و دولت‌های وقت، مسئولان و مدیران ریزوکلان حاکمیت و حتی در انتقاد از شخص شاه کاملاً صریح و شفاف بود. ایشان به‌ضرورت بهره‌گیری و تبعیت از سیاست‌ورزی و مدیریت علمی، کارشناسانه و جدید، در امور گوناگون مبتلابه کشور و مردم، باوری عمیق داشت.

 

آیت‌الله مدرس؛ ‌تحزب و سیاست‌ورزی حزبی

آیت‌الله مدرس بالاخص باور بی‌حرف و حدیثی به‌تحزب و سیاست‌ورزی حزبی و تشکیلاتی داشت و در ادوار مختلفی هم که در مجلس حضور داشت از اعضا و بلکه هدایت‌گران اصلی فراکسیون‌های حزبیِ مورد عنایت خود محسوب می‌شد.آیت‌الله مدرس داخل و خارج از مجلس، همواره تأمین و پیشبرد منافع ملی و دفاع از حقوق اساسی مردم ایران را بر هر گونه منافع و علایق شخصی و گروهی مرجح می‌شمرد و در این راستا، بارها و بارها با ارباب قدرت و نفوذ در دولت، مجلس، دربار و غیره درافتاد. آیت‌الله مدرس در همان حال، شخصیت سیاسی بسیار واقع‌گرا و عملگرایانه‌ای داشت و از شعارگرایی عوامانه و غیرکارشناسی پرهیز می‌کرد. ایشان فهم و درک بسنده‌ای از ضرورت‌ها و نیازمندی‌های زمانه در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی داشت و در مسیر حل و فصل علمی و کارشناسانه مشکلات و بحران‌های مبتلابه جامعه ایرانی، از هیچ همراهی و همدلی‌ای با مسئولان امر در سطوح گوناگون، فروگذار نبود. آیت‌الله مدرس سخت به‌موضوع و ضرورت قانون‌گرایی و تبعیت از اصول قانون اساسی مشروطه و متمم آن پایبندی نشان می‌داد و قانون‌گرایی و رعایت قوانین موضوعه را ضرورتی ناگزیر و اجتناب‌ناپذیر برای توسعه و تعالی کشور در شئون و سطوح گوناگون ارزیابی می‌کرد. علاوه بر همه اینها، آیت‌الله سیدحسن مدرس به‌شدت از ریاکاری و عوامگرایی و بلکه عوامفریبی بیزار بود.

 

پژوهش‌ها در مورد آیت‌الله مدرس؛ کم‌وکاستی‌ها

از منابع دست اول تاریخی (نظیر خاطرات، صورت مذاکرات مجلس شورای ملی، روزنامه‌ها و نشریات ادواری وقت، اسناد و مدارک رسمی و غیررسمی) که بگذریم، بیشترین و بلکه قریب به‌اتفاقِ آثار پژوهشی و تحقیقاتی (در قالب کتاب و مقاله) پیرامون شئون گوناگون حیات و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انجام گرفته است. در واقع، به‌دلایل عمدتاً سیاسی در طول دوره سلطنت پهلوی، تحقیقات مورد وثوقِ تاریخیِ قابل اعتنایی در موضوع آیت‌الله مدرس انجام نگرفت. به‌دلایلی که کمابیش اطلاع داریم، حاکمیت پهلوی در کلیت خود، نظر مساعدی نسبت به‌شخص آیت‌الله مدرس نداشت و به‌تبع آن، فضای سیاسی، اجتماعی و بالاخص علمیِ بسنده‌ای برای پرداختن به‌زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگیِ ایشان در آن دوره فراهم نشد.

البته طی ۱۲ ساله متعاقب سقوط رضاشاه که تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که فضای سیاسی و اجتماعی کمابیش آزادانه‌ای در ایران شکل گرفت، به‌طور بالقوه، امکان پرداختن علمی به‌زندگی بالاخص سیاسی و اجتماعی امثال شهید مدرس فراهم بود اما در آن برهه هم، چنان‌که باید، جامعه علمی و دانشگاهی ما از ظرفیت بسنده‌ای برای انجام امور پژوهشی در این موضوع برخوردار نشد. فقط پس از سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی بود که به‌ دلایل گوناگون سیاسی، ‌دینی، اجتماعی و فرهنگی، ظرفیت، فضا و بلکه انگیزه‌های قابل توجهی برای توجه جامعه علمی، دانشگاهی و محافل سیاسی، مطبوعاتی و اجتماعی به‌تحقیقِ پیرامون زندگی سیاسی و اجتماعیِ آیت‌الله مدرس فراهم گردید. به‌ویژه، تمجید و تحسین‌های مکرر رهبری انقلاب، امام خمینی از نقش و جایگاه شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس در مجالس شورای ملی، نقش مؤثری در توجه جامعه علمی، دانشگاهی ما به‌بررسی و تحقیق پیرامون زندگی سیاسی و اجتماعی ایشان ایفا می‌کرد.

تجربه فعالیت پارلمانی دیرپای شهید مدرس به‌مثابه الگو و معیاری شاخص برای سمت نمایندگی مردم ایران در مجالس شورای اسلامی مورد تأکید و تأئید مجموعه نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت (و چنان‌که می‌دانیم روز ۱۰ آذر سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس در سال ۱۳۱۶ به‌عنوان روز مجلس نامگذاری شد) و این‌همه انگیزه انجام تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی پیرامون زندگی شهید مدرس را فزون‌تر می‌ساخت.طی دو سه دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد برگزاری همایش‌هایی در موضوع و محور زندگی سیاسی، فردی و اجتماعی ایشان در کشور بوده‌ایم. در همان حال به‌مناسبت‌های گوناگون، برخی مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی، کتاب‌ها و مجموعه مقالاتی در باره زندگی و حیات سیاسی و اجتماعی شهید مدرس چاپ و منتشر کرده‌اند. ضمن این‌که، طی همان دو سه دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کتاب‌ها و مقالات علمی دیگری توسط نویسندگان و محققان عمدتاً ایرانی در موضوع زندگی آیت‌الله سیدحسن مدرس تألیف و منتشر شده است.

با این احوال، چنان به‌نظر می‌رسد که طی یک دهه اخیر و بلکه بیشتر از دامنه کمی و کیفیِ انجام تحقیقات علمی تاریخی پیرامون زندگی و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایشان، کاسته شده است و چنین می‌نماید که گویا، پرداختن به‌موضوعاتی مانند زندگی‌نامه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهید مدرس، اولویت پژوهشی و تحقیقاتی خود را در میان نویسندگان، محققان و محافل علمی، ‌دانشگاهی و پژوهشی کشور از دست داده است و در خوشبینانه‌ترین وضعیت، سخت از دامنه این‌گونه تحقیقات کاسته شده است.

به‌گمان من، ضمن این‌که ‌ضرورت دارد و باید که جامعه علمی، فرهنگی و البته فعالان سیاسی، ‌اجتماعی و مطبوعاتی و دیگر اقشار مردم ایران، به‌آثار و تحقیقاتی که پیش از این و طی سالیان می‌شود گفت دورِ گذشته در موضوع زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس چاپ و منتشر شده است، توجه کافی و لازم را داشته باشد و از خوانش مجدد و البته نقادانه آن آثار غافل نشود؛ به‌دلایل گوناگون راهبردی و بلکه عملی و کاربردی، به‌ویژه، انجام تحقیقات جدید علمی و دانشگاهی پیرامون زندگی سیاسی و اجتماعی شهید مدرس (با عنایت و رویکرد ویژه به‌نقش و جایگاه تاریخی ایشان در مجالس شورای ملی ادوار دوم تا ششم)، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر پیدا کرده است.

باید که اسناد و مدارک و منابع دست اولِ تاریخی مربوط به‌زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس با مبانی علمی، فکری و سیاسیِ مبتلابه حال حاضر جامعه ایرانی، مورد خوانش و تحلیل و ارزیابی مجدد قرار گرفته و با توجه به ‌اپیستمه و افق دانایی و فهم جدیدی که ضرورت‌ها، نیازها و علایق سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی در جامعه علمی، دانشگاهی و پژوهشی ما پیدا شده است، صورت‌بندیی‌های علمی و نظریِ نوینِ راهبردی و بلکه کاربردی‌تری از موضوع زندگی و نقش تاریخی ایشان صورت بگیرد. به‌ویژه، ارائه قرائت‌های علمی و نظریِ نو و روزآمد از نقش و جایگاه تاریخی شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس، می‌تواند در فهم و به‌تبع آن احیاناً اصلاح و ارتقاء سطح فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و  فرهنگی جامعه امروز ما مؤثر واقع شود.

 

 

 

 

دست پُر ایران، توپ پُر آمریکا

تهران- ایرنا- دور هفتم مذاکرات لغو تحریم در حالی پس از وقفه‌ای پنج ماهه ازسرگرفته شده که به دلیل خروج آمریکا از برجام و تعهدگریزی تروئیکای اروپا، توپ در زمین طرف غربی قرار دارد؛ «لغو تحریم» و «تضمین» از جمله مطالبات مهم ایران است که تیم متخصصان کشور را راهی وین کرده‌ است.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ که در تیرماه ۱۳۹۴ پس از ۲۲ ماه مذاکرات فشرده حاصل و دی ماه همان سال به اجرا درآمد با تغییر قدرت در آمریکا به اغما رفت. «دونالد ترامپ» ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دستور خروج از این توافق را امضا و تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران بازگرداند.

تهران به امید اجرای توافق دستکم از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام شامل انگلیس، فرانسه و آلمان تا یکسال به اجرای تعهدات برجامی پایبند ماند. ایران اما در سالروز یکسالگی برجام‌شکنی آمریکا و بی‌اعتنایی اروپا بر پایه مصوبه شورای عالی امنیت ملی به کاهش تدریجی تعهدات در پنج گام اقدام کرد.

با پیروزی «جو بایدن» در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا، امید به احیای توافق رو به فزونی گرفت و ۶ دور مذاکره بین ایران و ۱+۴ بدون گفت وگوی مستقیم با آمریکا در وین برگزار شد؛ مذاکراتی که از میانه فروردین امسال آغاز و ۳۰ خرداد پایان یافت.

امروز دوشنبه هشتم آذرماه در حالی شاهد برگزاری دور هفتم گفت وگوها و حضور تیم دیپلماتیک کشورمان به ریاست «علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه در وین هستیم که نخستین دور مذاکرات در دولت دکتر «سیدابراهیم رئیسی» به شمار می‌رود.

مذاکرات از کدام نقطه شروع می‌شود

نقطه آغاز مذاکرات طی این پنج ماه، یکی از موارد اختلافی میان دولت سیزدهم و برخی اعضای برجام بوده‌ و این سوال مطرح می‌شود که طبق خواسته تهران، مذاکرات از زمان خروج آمریکا از برجام پیگیری خواهد شد یا از زمان پایان‌یابی دور ششم؟

اگر چه تغییر قدرت در آمریکا و ورود ترامپ به کاخ سفید بستر را برای خروج این کشور از توافق هموار کرد اما این اتفاق در ایران رخ نداد و تیم رئیسی راه‌حل را از طریق دیپلماسی و پشت میز مذاکرات جستجو می‌کند.

اگر چه تغییر قدرت در آمریکا و ورود ترامپ به کاح سفید بستر را برای خروج این کشور از توافق هموار کرد اما این اتفاق در ایران رخ نداد و تیم رئیسی راه‌حل را از طریق دیپلماسی و پشت میز مذاکرات جستجو می‌کند.

البته به آن معنی نیست که دولت و تیم دیپلماسی جدید در ایران رویکرد متفاوتی با دولت قبل نداشته‌ باشد. بی‌تردید دیدگاه و رویکرد تیم رئیسی با روحانی تفاوت‌هایی آشکار دارد به عنوان نمونه دو اصل «عملگرایی» و «نتیجه‌محوری» همواره سرلوحه آنان در حوزه سیاست خارجی و به ویژه مذاکرات جاری قرار دارد. ضمن اینکه آنها درصددند تا مذاکرات را به تحولات سیاسی داخلی گره نزنند.

این رویکرد متفاوت را می‌توان در ۲ گزارش جداگانه از نتایج مذاکرات از جانب ظریف و غریب‌آبادی به وضوح دریافت؛ روز دوشنبه ۲۱ تیر در زمان حضور ظریف در دستگاه وزارت امور خارجه شاهد ارسال گزارش این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی بودیم؛ گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای مشتمل بر چهار بند و چند پیوست که از زیر و بم مذاکرات و توافقاتی که بین دو طرف حاصل شده، حکایت می‌کرد. این گزارش نشان می‌داد که ایران در چندقدمی توافق قرار دارد.

در دولت رئیسی اما «کاظم غریب‌آبادی» نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های مستقر در وین در مصاحبه‌ای از جزییاتی پرده برداشت که مشخص شد اختلافات زیادی هنوز به قوت خود باقی است. او گفت که آمریکا حاضر به پذیرش لغو تحریم بیش از ۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی و لغو دستور اجرایی دولت ترامپ درباره تحریم تسلیحاتی ایران نشده است.

همچنین غریب‌آبادی در این مصاحبه تاکید کرد که آمریکایی‌ها قصد دارند کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره بزنند، این در حالی است که یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات مرتبط با برجام آن است که هیچ موضوعی خارج از برجام به مذاکرات پیوند نخورد به ویژه مسائل موشکی، منطقه ای و حقوق بشری.

تکاپوی آمریکا در آستانه مذاکرات لغو تحریم

برخلاف دست پُر دیپلمات‌های ایران در مذاکرات وین، تیم آمریکایی با توپ پُر در این پایتخت اتریش حاضر شده تا با این تاکتیک از قصور خود در برجام‌شکنی بکاهد. شکی نیست که در صورت خارج نشدن این کشور از برجام، توافق به حال و روز کنونی نمی‌افتاد.

یکی از مهمترین اهدافی که آمریکا در جریان این مذاکرات دنبال می‌کند، تلاش برای ورود به گفت وگوهای رو در رو و مستقیم با طرف ایرانی است.

بسترسازی برای این مطالبه از مدت‌ها پیش صورت گرفت و «رابرت مالی» مسوول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که در هفته‌های گذشته چندین سفر به منطقه از قبیل ریاض و تل‌آویو داشته در آستانه مذاکرات هسته‌ای مدعی شد: کشورهای حاشیه خلیج فارس گرچه عموماً با برجام موافقتی ندارند ولی آگاهند که حضور آمریکا در توافق و اجرای آن رفتارهای پرتنش منطقه‌ای ایران را مهار خواهد کرد.

این در حالی است که تهران همواره مخالف بازگشت آمریکا به میز مذاکرات لااقل تا زمان لغو تحریم‌ها بوده‌ است. حضور مستقیم دیپلمات‌های آمریکا در جریان مذاکرات بدون اجرای تعهدات، تنها به نفع این کشور تعهدگریز است که هم توافق را ترک کرده و هم پشت میز مذاکره مطالبات گزاف خود را مطرح کند.

ضمن اینکه بازگشت آمریکا به برجام بدون اینکه تحریم‌ها لغو شود، برای ایران پرهزینه خواهد بود همانند ترفندی که دولت ترامپ قصد بکارگیری آن را داشت. ترامپ می خواست از اهرم بازگشت به برجام برای فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» و بازگشت خودکار تمامی تحریم‌ها استفاده کند.

بازگشت آمریکا به برجام بدون اینکه تحریم‌ها لغو شود، برای ایران پرهزینه خواهد بود همانند ترفندی که دولت ترامپ قصد بکارگیری آن را داشت. ترامپ می خواست از اهرم بازگشت به برجام برای فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» و بازگشت خودکار تمامی تحریم‌ها استفاده کند.

متاسفانه در آستانه مذاکرات به جای سیگنال مثبت و اظهارات امیدبخش، شاهد تهدیداتی مکرر از سوی آمریکا بوده‌ایم؛ همانند اظهارات مالی که دو روز قبل از شروع مذاکرات در مصاحبه‌ای تاکید کرد «اگر جمهوری اسلامی از مذاکرات وین به عنوان دستاویزی برای تسریع برنامه هسته‌ای خود استفاده کند، ایالات متحده و هم‌پیمانانش فشارها بر ایران را شدت خواهند بخشید.»

همچنین «لوئیس بونو» نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین روز تشکیل نشست حکام هشدار داد که اگر مشکل عدم همکاری ایران با آژانس حل نشود، شورای حکام باید پیش از پایان سال جاری میلادی در این مورد نشست اضطراری برگزار کند.

این تهدیدات مکرر طی ماه‌های اخیر، مسئولان کشور را به این نتیجه رسانده که تیم بایدن هم همان راه ترامپ را در مواجهه با ایران در پیش گرفته‌ است. در حالی مقامات آمریکا برای امتیازگیری در مذاکرات و دست کشیدن ایران از مطالبات خود به هشدار، تهدید و تحریم متوسل شده‌اند که از نگاه ناظران این تکنیک دست‌کم در قبال ایران جواب نداده و نمی‌دهد.

در حالی مقامات آمریکا برای امتیازگیری در مذاکرات و دست کشیدن ایران از مطالبات خود به هشدار، تهدید و تحریم متوسل شده‌اند که از نگاه ناظران این تکنیک دست‌کم در قبال ایران جواب نداده و نمی‌دهد.

در همین راستا «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا را به‌دلیل هشدار به ایران درباره ادامه عدم‌همکاری با آژانس، سرزنش کرد و گفت: «آمریکا خیلی وقت است که با ایران مذاکره نکرده و فراموش کرده که ایرانی‌ها هیچ‌ کاری را تحت فشار انجام نمی‌دهند. آگر به آنها فشار بیاوریم، مقاومت می‌کنند.»

در این میان گویی سه کشور اروپایی مواضعی معتدل‌تر در پیش گرفته‌‍‌اند. «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر مهرماه با تاکید بر از سرگیری هر چه سریع تر مذاکرات احیای توافق در وین، گفت: با پلن B (نقشه دوم) مطرح شده از سوی مقامات صهیونیستی برای مواجهه با مساله هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین موافق نیست.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که در صورت شکست احتمالی در مذاکرات، پلن «بی» در قبال ایران که از آن یاد می‌شود شامل چه چیزهایی خواهد بود، اظهار کرد: «من نمی‌خواهم به پلن  بی فکر کنم. هیچ کدام از پلن های  بی  که به ذهنم می‌رسند خوب نیستند.»

لغو تحریم و تضمین؛ دو مطالبه به حق ایران در مذاکرات

دولت ترامپ از تاکتیک‌هایی برای تحریم ایران بهره گرفت که دولت بعدی آمریکا قادر به لغو آنها نباشد از جمله گنجاندن افراد و نهادهای ایرانی ذیل عناوین حقوق بشری، موشکی و تروریستی.

این در حالی است که «لغو تحریم‌ها» دال مرکزی مطالبات ایران و مهمترین خواسته دیپلمات‌های کشورمان در این دور از گفت وگوها ‌است و از نگاه تهران تحریم‌ها باید به نقطه‌ای برگردد که ترامپ از برجام خارج شد. بنابراین مهم نیست که تحریم ذیل چه عنوانی باشد، تمامی تحریم‌هایی که در این مدت اعمال شده باید یکجا لغو شود.

در همین ارتباط «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه روز جمعه پنجم آذر در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، تاکید کرد: «اگر طرف‌های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم‌ها باشند، دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری امکان‌پذیر است.»

همچنین ایران با تجربه‌ تلخی که از دوره ترامپ به دست آورده به دنبال یک توافقی است که قابل‌ راستی‌آزمایی و تضمین باشد تا در صورت تغییر دولت در آمریکا بار دیگر شاهد تکرار تعهدگریزی نباشیم.

چندی پیش معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد که تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل خواسته غیرقابل چشم‌پوشی جمهوری اسلامی ایران است.

در حالی طرف غربی تضمین کتبی آمریکا برای جلوگیری مجدد از پیمان‌شکنی را تلاش تهران برای کسب امتیاز ارزیابی می‌کند که از نگاه ناظران این مطالبه با توجه به فراز و فرودهای چند سال اخیر برجام منطقی به نظر می‌رسد و آمریکا نه تنها به برجام بلکه به ده‌ها سازمان و توافق بین‌المللی پشت کرده‌ است.

 

 

 

 

 

بازار کاغذ؛ ملتهب تر از همیشه/ نبض بازار در دست دلالان است

در حال حاضر به دلیل مشکلات تامین ارز، ریل گذاری های غلط و عدم تسلط کافی دولت و تنظیم گران، بازار کاغذ بیش از پیش آشفته شده و به دست دلالان و سوداگران افتاده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که بازار کاغذ هر چند وقت یک بار با نوسانات شدیدی مواجه می‌شود؛ منابع مورد نیاز این بازار بنا به سیاست‌های غلط گذشته علاوه بر داخل، از خارج نیز تأمین می‌شود که البته در بخش کاغذ روزنامه کشور وابستگی صد در صدی و در بخش کاغذ تحریر وابستگی بیش از ۷۰ درصدی به واردات دارد. همین وابستگی موجب شده که افزایش‌های گاه و بیگاه نرخ ارز و نوسانات این بازار، دامن حوزه کاغذ را نیز بگیرد و کاغذ تبدیل به کالای گران شود.

حالا نیز به دلیل مشکلات تأمین ارز، ریل گذاری‌های غلط و عدم تسلط کافی دولت و تنظیم گران -وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- بر این حوزه علاوه بر از بین رفتن آرامش بازار، زمینه برای موج سواری دلالان و سوداگران فراهم شده است.

نبض بازار کاغذ در دست دلالان

دلالان با شناسایی خلاءهای سیاست گذاری دولت، کنترل بازار را به دست گرفته و به قدری به التهابات ناشی از نوسانات نرخ ارز، مشکلات تأمین ارز و واردات کاغذ، دامن زده‌اند که می‌توان از بازار کاغذ به عنوان «آشفته بازار» یاد کرد.

از سویی دیگر نیز با توجه به نوسانات نرخ ارز و پروسه طولانی واردات کاغذ، واردات این محصول فاقد ارزش شده است.

در این رابطه ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا به مهر می‌گوید: در حوزه کاغذ تحریر نیاز کشور ۳۸۰ هزار تن است اما در بهترین حالت به دلیل ضعف در تولید داخل، ۱۵۰ هزار تن در داخل تولید می‌شود از این رو در این بخش نیاز به واردات داریم.

وی با بیان اینکه دولت‌های گذشته بیشتر طرفدار واردات بوده‌اند، یادآور می‌شود: به دلیل عدم حمایت از تولید داخل و دادن امتیاز به واردات همچون اعمال ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از تولید، بازده سودهی این بخش پایین است، از این رو حجم سرمایه گذاری در حوزه تولید کاغذ تحریر عدد قابل توجهی نیست.

روغنی می‌گوید: در بازار کاغذ تحریر تقاضا بالا و عرضه کم است بنابراین طبیعتاً قیمت‌ها در این بازار بالا می‌رود.

گزارش‌های میدانی از بازار نیز حاکی از این است که علاوه بر کمبود کاغذ، بخشی از کاغذهای موجود نیز احتکار شده و به طور کلی فروخته نمی‌شوند؛ تا جایی که می‌توان گفت در این شرایط، نبض بازار کاغذ به جای بخش خصوصی و فروشندگان واقعی، در دست دلالان است.

بی توجهی به تولید داخل

علاوه بر مصرف کنندگان کاغذ تحریر، روزنامه‌ها و مطبوعات چاپی نیز از جمله مهم‌ترین قربانیان وضع موجود هستند؛ به گونه‌ای که طی روزهای گذشته برخی از مدیر مسئولان روزنامه‌ها اعلام کردند که دیگر توان چاپ نشریه خود را ندارند چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت کاغذ روزنامه در بازار آزاد به ۳۰ هزار تومان رسیده است.

نکته‌ای که باید مورد اشاره قرار گیرد، بی توجهی دولت‌های قبلی به تولید داخل در بخش کاغذ است. پیش از این یک کارخانه داخلی با ظرفیت تولید سالانه ۶۰ هزار تن، اقدام به تولید کاغذ روزنامه کرد اما در کنار عدم حمایت‌های دولتی و مدیریت غلط، استقبالی هم از سوی مصرف کنندگان برای خرید تولیدات این کارخانه نشد.

در این رابطه روغنی به مهر می‌گوید: هم اکنون، عرضه خاصی در حوزه واردات کاغذ روزنامه انجام نمی‌شود و آن مقدار عرضه‌ای هم که داریم بسیار گران است؛ کاغذ روزنامه داخل کشور تولید نمی‌شود؛ از سویی دیگر نیز حجم مصرف کاغذ روزنامه نسبت به ۳ تا ۴ سال پیش به شدت کاهش یافته و از آن طرف نرخ ارز صعودی شده است، از این رو واردات کاغذ روزنامه چندان مقرون به صرفه نیست.

وی می‌گوید: یک شرکت داخلی قبلاً کاغذ روزنامه تولید می‌کرد اما به دلیل عدم استقبال فعالان مطبوعات دیگر تولید نکرد؛ با شرایط امروز امکان حمایت از تولید داخل وجود دارد و می‌توان با تولید داخل، تا حدودی مشکلات روزنامه‌ها را حل کرد.

همچنین یک فعال صنعت کاغذ نیز به مهر می‌گوید: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کاغذ اختصاص داد و در مقابل تولیدکننده داخلی باید با دلار بازار آزاد اقدام به خرید مواد اولیه و قطعات کند.

وی تاکید می‌کند: اگر دولتمردان به دنبال حل مشکلات بازار کاغذ به ویژه کاغذ روزنامه بودند، قطعاً با تدابیری اقدام به حمایت از تولید داخل و کمک به خودکفا شدن کشور و افزایش کیفیت تولیدات در این حوزه می‌کردند؛ اما در عمل اتفاقاتی که افتاد برعکس این مسائل بود.

وزارت صمت: واحدهای داخلی، توان تأمین نیاز کشور را دارند

این در حالیست که عدم سیاست گذاری دولت برای حمایت از تولید داخل مورد تأیید مسئولان وزارت صمت نیز قرار گرفته است.

در این رابطه افسانه محرابی، مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت می‌گوید: واحدهای تولیدی داخلی، توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند و باید حمایت شوند.

وی با اشاره به اینکه ۳ واحد تولیدی در کشور داریم که توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز را در سطح کشور دارند، افزود: در این زمینه چند طرح داریم اما بحث ضوابط سخت گیرانه قرنطینه‌ای برای مواد اولیه، حقوق ورودی برای واردات کاغذ، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کاغذ و معافیت مالیاتی ۹ درصد ارزش افزوده برای واردات، از جمله مشکلات است.

تعدد تصمیم گیران؛ عامل التهاب

به گزارش مهر، آنچه که مسلم بوده این است که تعدد مراکز تصمیم گیری موجب می‌شود که تصمیم گیری جامعی در صنعت کاغذ نشود و نه تنها تولیدکننده بلکه مصرف کننده نیز از این مسائل ضربه بخورد. بنابراین به نظر می‌رسد اولین اقدام دولت باید جلوگیری از تصمیم گیری های متعدد ذی نفعان در این حوزه باشد.

همچنین با توجه به اتفاقات اخیر بازار، زمان آن رسیده که دولت تدبیر دقیقی برای ساماندهی بازار و صنعت کاغذ بیاندیشد نه اینکه با نسخه‌های مقطعی، اقدام به درمان دردهای این حوزه کند.

 

 

سامانه آنلاین جمع‌آوری مواد بازیافتی در بیرجند راه‌اندازی شد

سامانه آنلاین جمع‌آوری مواد بازیافتی در بیرجند راه‌اندازی شد

بیرجند – ایرنا – سامانه آنلاین مواد تفکیکی و بازیافت با رویکرد استارتاپی و با هدف خرید آنلاین مواد بازیافتی در محل و تفکیک از مبدا در دانشگاه بیرجند راه‌اندازی شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، اولین سامانه آنلاین مواد تفکیکی و بازیافت به منظور گسترش علمی و عملی مدیریت سبز با حضور رییس دانشگاه بیرجند، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری و جمعی از مدیران دانشگاه رونمایی شد و با امکانات سامانه هوشمند نرم‌افزاری و دارا بودن همه مختصات و جزئیات آماده فعالیت است.

بستر آزمایشی این سامانه از دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه سبز در شرق کشور شروع به کار کرد و در فاز اول این طرح، جامعه هدف که از خانواده دانشگاهیان دانشگاه بیرجند اعم از کارکنان و دانشجویان دارای گوشی هوشمند نسخه اندروید هستند از این پس می‌توانند با نصب اپلیکیشن چرخه سبز از کافه بازار درخواست جمع‌آوری مواد بازیافتی را ارائه کنند.

پس از ثبت درخواست در سامانه یا نرم‌افزار مربوطه، نیروی خدماتی به نشانی اعزام می‌شود و مواد بازیافتی را تحویل گرفته و هزینه خرید مواد بازیافتی به‌صورت آنلاین پرداخت می‌شود.

آن دسته از کاربران که گوشی هوشمند با نسخه ios دارند یا کاربران دارای سیستم می‌توانند با درخواست از طریق وب اپلیکیشن به نشانی  www.green-cycle.ir این درخواست را ثبت کنند.

مدیرعامل پلتفرم اجتماعی چرخه سبز خاوران گفت: این گروه نوپا و استارتاپی برای حل مشکل بلاتکلیفی شهروندان برای فروش مواد بازیافت پا به عرصه خدمت گذاشته است.

مرتضی تقی‌نژاد افزود: در مساله ارزش پیشنهادی که قلب تپنده کسب و کار است در وهله اول حذف محدودیت مکانی و زمانی را در نظر گرفته‌ایم و دوم وجه نیاز و ارائه خدمات در این قالب است.

وی گفت: امیدواریم آغاز آزمایشی این پلتفرم در دانشگاه بیرجند سکوی پرتاب چرخه سبز خاوران و مسئولیت زیست محیطی آن باشد.

مدیرعامل این پلتفرم اجتماعی افزود: این خدمت با مشارکت و پشتیبانی دبیر شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه همچنین معاونت پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند انجام می‌شود که در آینده خدمتی در قالب خدمات عمومی از دانشگاه به شهر بیرجند خواهد شد.

 

 

حداکثر تا ده روز آینده؛

تعیین تکلیف پرداختی بانکها برای تسهیلات راه آهن بیرجند-یونسی

میزان پرداختی بانک‌های عامل برای تامین اعتبار راه آهن بیرجند-یونسی باید ظرف یک هفته تا ده روز آینده تعیین تکلیف شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل راه و شهرسازی استان از برگزاری جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی برای تعییت تکلیف سهم پرداختی بانکهای عامل برای تسهیلات راه آهن بیرجند-یونسیبررسی نحوه انعقاد قرار داد بانک‌های عامل با صندوق توسعه ملی و کنسرسیوم ریلی جهت پرداخت ۲۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه راه آهن قطعه بیرجند – یونسی خبر داد.
داعی افزود: این جلسه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونانش، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، صندوق توسعه ملی، بانک‌های عامل، مدیرعامل کنسرسیوم ریلی، استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی استان برگزار شد.
وی گفت: با توجه به اینکه مبلغ ۲۶۰۰ میلیارد تومان مبلغ زیادی است و از توان یک بانک خارج است مصوب شد پرداخت این تسهیلات بین ۵ بانک عامل حداکثر ظرف یک هفته تا ده روز آینده تقسیم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همچنین از قول وزیر راه و شهرسازی برای پیگیری تسریع اجرای راه آهن استان در هیات دولت خبر داد.
داعی با بیان اینکه کریدور ریلی زاهدان – بیرجند به سمت یونسی و مشهد مهم‌ترین کریدور ریلی شرق کشور است گفت: از بیرجند تا یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که۹۰ کیلومتر آن پیمانکار دارد و در حال اجراست.
وی افزود: برای ۱۸۰ کیلومتر دیگر این مسیر تاکنون۵ گام برداشته شده است.
داعی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد اعتبار لازم برای این ۱۸۰ کیلومتر معادل ۲۶۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی قرار است تامین شود گفت: ۲۰ درصد اعتبار لازم معادل ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی گروه احداث شبکه ریلی و ۱۰ درصد اعتبار آن معادل ۳۰۰ میلیارد تومان هم سرمایه گذاری دولت است.
وی همچنین افزود: سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ضمانت این پروژه را بر عهده گرفته است.

 

تکمیل ظرفیت مخازن نفت گاز نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین

برای چهارمین بار درسال جاری، تکمیل ظرفیت مخازن نفت گاز نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه استان گفت: با توجه به قطع و یا اعمال محدودیت درسهمیه گاز طبیعی مصرفی نیروگاه شهید کاوه قاین در فصول سرد سال و استفاده نیروگاه از سوخت دوم (نفتگاز) و به منظور استمرار فعالیت نیروگاه مذکور نسبت به ذخیره سازی نفتگاز در مخازن نیروگاه مذکور اقدام و ظرفیت مخازن نیروگاه تکمیل شده است.

مردانی افزود: نظر به اهمیت فعالیت نیروگاه در تامین برق مصرفی استان و شبکه سراسری و علیرغم محدودیت‌ها و مشکلات موجود، با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمرو شبانه روزی انجام شده توسط همکاران منطقه و همکاری ناوگان حمل و نقل مناطق همجوار، ضمن تامین نفت گاز مصرفی نیروگاه از ابتدای سال جاری تاکنون در چهار نوبت، ظرفیت مخازن نفتگاز نیروگاه تکمیل شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: نفت گاز مورد نیاز نیروگاه از مبادی تامین تربت حیدریه، یزد و رفسنجان تامین و توسط نفتکش‌های جاده پیما حمل می‌ شود.

 

 

 

 

یخبندان و بارش برف و باران در خراسان جنوبی/۲

هواشناسی خراسان جنوبی در پی احتمال وقوع دو پدیده جوی هشدار سطح زرد صادر کرد.

بر اساس اطلاعیه هواشناسی پدیده وزش باد شدید و گرد و خاک در استان آغاز می‌شود و تا اوایل وقت پنجشنبه ادامه دارد که موجب وزش باد شدید و خیلی شدید و خیزش گرد و خاک به ویژه در نیمه غربی استان در طبس، بشرویه، خوسف، سرایان، فردوس، حاجی آباد زیرکوه، درمیان و غرب نهبندان خواهد شد.
هواشناسی با توجه به احتمال خسارت به پوشش و سازه گلخانه ها، سقف‌های موقت و احتمال شکسته شدن درختان آسیب پذیر، کاهش دید افقی از مردم خواسته تدابیر لازم را بیندیشند.
کاهش محسوس دما، بارش باران و برف در مناطق مرتفع، احتمال رعد و برق و برخورد صاعقه، مناطق طبس، بشرویه، فردوس، سرایان، قائنات، حاجی آباد زیرکوه به ویژه بیرجند، سربیشه، درمیان و نهبندان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
لغزندگی جاده ها، یخ زدگی راه‌های کوهستانی و اختلال در تردد، احتمال جاری شدن روان آب‌ها و تشکیل پدیده مه در مناطق کوهستانی دور از انتظار نیست.

 

 

رشد ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر دانش آموزان در جشنواره علمی پژوهشی/۲-۳

رتبه‌های برتر دانش آموزان خراسان جنوبی در دومین دوره جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سرا‌های کشور رشد ۲۲۰ درصدی دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با اعلام این خبر گفت: این جشنواره باحضور ۱۸ هزارو ۸۹۶ دانش آموز استان در ۱۰ محور و ۶۳ گرایش برگزار شد.
یکه خانی با اشاره به مشارکت ۴/۱۶ درصدی دانش آموزان دخترو پسر استان در این دوره از مسابقات، افزود: مرحله منطقه ای و استانی دومین دوره جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای کشور در اردیبهشت ماه و تیرماه برگزارشد و منتخبان استان برای حضور در مرحله کشوری مشخص شدند.

وی با بیان این که مرحله کشوری این جشنواره در شهریور ماه برگزار شد، گفت: خراسان جنوبی با کسب ۱۶ رتبه برتر، پیشرفتی ۲۲۰ درصدی از این منظر نسبت به سال گذشته داشت.

 

 

شناسایی ۱۴۰بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۴

در شبانه روز گذشته ۱۴۰بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: دیروز از ۳۲۸آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۶۶بیمار و از ۵۳۰تست سریع ۷۴مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳مورد از بشرویه، ۴۶مورد از بیرجند، ۰مورد از خوسف، ۰مورد از درمیان، ۶مورد از زیرکوه، ۱مورد از سرایان، ۱مورد از سربیشه، ۳۷مورد از طبس، ۱۲مورد از فردوس و ۱۰مورد از قاین و ۲۴مورد از نهبندان، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۲۶بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۵نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: متاسفانه با ثبت ۲مورد جدید فوت ناشی از کرونا در ۲۴ساعت گذشته در استان، آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۳۴نفر افزایش یافت.

 

 

 

توقیف ۱۰۰ کیلوگرم ماهی فاقد مجوز حمل در دیهوک/۴

۱۰۰ کیلوگرم ماهی تازه فاقد مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی در بخش دیهوک شهرستان طبس توقیف شد.

مسئول دامپزشکی دیهوک گفت: دامپزشکی برای تامین امنیت غذایی جامعه و به منظورحفظ وحراست از بهداشت عمومی جامعه در برابر تهدیدات بالقوه از قبیل بیماری های مشترک بین انسان ودام و جلوگیری از ورود محموله فاسد و مشکوک به آلودگی بر تمامی محموله های دام، طیور ،ماهی ،زنبور عسل و فرآورده های مرتبط، نظارت های دقیق و شدید بهداشتی را اعمال می کند.

حسینی افزود: هرگونه حمل ونقل دام ،طیور، ماهی و فرآورده های مرتبط با آنها نیازمند اخذ مجوز های لازم از دامپزشکی ورعایت اصول بهداشتی است.

وی گفت: این ماشین بدون داشتن مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی از مبدا بوشهر به مقصد فردوس در حرکت بود که ماموران گشت نیروی انتظامی بخش دیهوک با هماهنگی دامپزشکی، ماشین محموله ماهی را که در سطح شهر دیهوک در حال خرده فروشی بود توقیف و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع دادند.

 

 

 

محکومیت ۵۱۰ میلیونی متهم قاچاق سوخت در نهبندان/۴

متهم قاچاق سوخت در نهبندان به پرداخت ۵۱۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران پاسگاه عملیاتی بندان نهبندانمحکومیت ۵۱۰ میلیونی متهم قاچاق سوخت در نهبندان  هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه وانت مقدار  هزار و ۵۰۰ لیتر گازوئیل ل قاچاق کشف و گزارش آن به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان برای رسیدگی ارسال کردند.

 

حسین حسن پور افزود: از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، خرید وفروش، حمل کالای یارانه‌ای تخلف است، لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت مبلغ ۵۱۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

وی گفت: بموجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می‌ شود.

 

 

 

 

تشییع پدر شهید رضا مولایی/۲

پدر شهید رضا مولایی در روستای زنوغان دیهوک تشییع و به خاک سپرده شد.

جهان بیک مولائی پدر شهید والامقام رضا مولائی در سن ۸۸ سالگی به علت کهولت

سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت .

پیکر آن مرحوم روز گذشته تشییع و در روستای زادگاهش زنوغان به خاک سپرده شد.

گفتنی است شهید رضا مولائی متولد ۴۶/۲/۲ در روستای ته ده دیهوک به دنیا آمد و در تاریخ ۶۶/۱۰/۹ درحال برگشت از جبهه در حوزه استحفاظی پاسگاه استهبان به درجه رفیع شهادت نائل شد و در روستای ده ته به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

افزایش ۱۳ درصدی سرقت در خراسان جنوبی/۴

امسال سرقت خرد در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش داشته است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان هاشمی رئیس اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: امسال به طور کلی سرقت‌های خرد در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش یافته است که این درصد برای هر شهرستان ممکن است بیشتر یا کمتر از ۱۳ درصد باشد.

او افزود: البته به همان نسبت ۱۳ درصد افزایش سرقت، از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش کشفیات بوده ایم.

هاشمی ادامه داد: البته کماکان از نظر فراوانی سرقت در کشور رتبه‌ی ۳۱ را داریم و به نسبت دیگر استان‌ها از امنیت بالاتری برخورداریم، اما این باور غلط که استان ما به طور کامل امن است را باید دور بریزیم.

رئیس اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: باور غلطی وجود دارد که، چون استان امنی هستیم میزان رعایت‌ها و محافظت از اموال باید کمتر باشد در صورتی که باید آگاه باشیم سرقت در هر استانی رخ می‌دهد و استان ما نیز مستثناء از این قضیه نیست.

او بیان کرد: سارق حرفه‌ای به فردی گفته می‌شود که سرقت را به طور مستمر و به عنوان کار اصلی خود با استفاده از تجهیزات و روش‌های حرفه‌ای انجام می‌دهد که ما در استان سارق حرفه‌ای که بومی باشد نداریم.

هاشمی عنوان کرد: سارق حرفه‌ای داشته ایم که غیر بومی بوده و از دیگر استان‌ها آمده است که با درایت نیرو‌های آگاهی دستگیر شده اند.

رئیس اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: نوع دیگر سرقت این است که فرد تکرار جرم دارد، ولی از شگرد خاصی استفاده نمی‌کند که این نوع سرقت در استان ما وجود دارد.

او گفت: یکی از مشکلات اساسی افزایش سرقت ها، در دسترس بودن اموال و یا عدم محافظت کافی از آنان است به طور مثال ماشین‌هایی که به دلیل نبود پارکینگ در معابر پارک می‌شوند و هیچ دوربین مخفی‌ نیز در آن محدوده نصب نیست.

هاشمی ادامه داد: معمولأ هر سال در این فصل شاهد افزایش سرقت در محصولات کشاورزی نیز هستیم که کشاورزان باید مراقب محصولات خود مانند زرشک باشند و نسبت به انبار کردن و قرارد دادن آن‌ها در انبار‌های امن اقدام کنند.

 

 

 

 

 

مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خراسان جنوبی:

نیازمند دستگاه ضدیخ در فرودگاه بیرجند هستیم

حسنی مقدم گفت: دستگاه ضدیخ که به یخ زدایی از بال هواپیما کمک می کند، در فرودگاه بیرجند وجود ندارد و خواستار تأمین آن هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حسنی مقدم مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در خراسان جنوبی در خصوص تجهیزات زمینی فرودگاهی در فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند گفت: مدیریت خدمات به هواپیما‌های همه شرکت‌ها در فرودگاه بیرجند در اختیار شرکت هما است.

او افزود: از نظر تجهیزات فرودگاهی مشکل خاصی در فرودگاه بیرجند وجود ندارد و تجهیزات نسبتا تکمیل هستند.

حسنی مقدم بیان کرد: تنها مشکل موجود قدیمی بودن تجهیزات است که البته با نظارت کارشناسان و متخصصین حاضر در فرودگاه، نگهداری از تجهیزات حال حاضر به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان گرمسیری است، عنوان کرد: در ماه‌های سرد سال نیاز به دستگاه دی آیسر (ضدیخ) وجود دارد.

او ادامه داد: این دستگاه در زمان سرمای هوا کاربرد دارد؛ وقتی هوا سرد می‌شود، لایه نازکی از یخ روی بال هواپیما تشکیل می‌شود، اما با این دستگاه و محلولی که روی بال هواپیما پاشیده می‌شود، یخ زدایی انجام می‌شود.

حسنی مقدم اظهار کرد: قیمت این دستگاه حدود ۱۲ میلیارد تومان است و از مسئولین استانی علی الخصوص استانداری درخواست می‌کنیم تا این دستگاه را که به توسعه فرودگاه کمک می‌کند را تهیه کنند.

مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در خراسان جنوبی تصریح کرد: با این وجود همچنان کار مدیریت خدمات به هواپیما‌ها در فرودگاه بیرجند به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در دیدار رییس و اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند

اعمال سلیقه به جای قانون ریشه مشکلات است

امام جمعه بیرجند: اعمال سلیقه به جای قانون ریشه مشکلات است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مشکل اصلی ما این بوده که به جای اینکه قانون اساسی و انقلاب، اسلام و عدالت پیاده شود، سلیقه‌های شخصی و حزبی جای آن را گرفته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز چهارشنبه در دیدار رییس و اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند افزود: الان در این زمینه وظیفه داریم و از هر کجا که شروع کنیم، وظیفه است.

وی اظهار داشت: این جلسه جامع بود چراکه هم انگیزه وجود دارد، اظهار درد هم مطلب درستی بود و راهکارها نیز عملیاتی است تا در مسیر هماهنگی با همه مسوولان ذیربط در جلسات خاص به نتیجه عملیاتی برسد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این همه هزینه می‌شود تا اسلام، عدالت، ارزش‌های فرهنگی و انسانی و الهی باشد گفت: تحقق هر امری ۲ اصل دارد؛ یکی وجود مقتضی و دوم عدم مانع که مسلما در مردم ما مقتضی قوی بوده و هست زیرا همه عدالت، اسلام و اخلاق را می‌خواهند اما مانع‌، قوی است.

وی موانع را شامل دو بخش بیرونی و درونی برشمرد و افزود: در مورد مانع‌های بیرونی به تعبیر خودشان همه گزینه‌ها را برای از بین بردن جمهوری اسلامی روی میز دارند و باید هم همین باشد زیرا آنچه در سر داشتند که بر دنیا تسلط یابند، این نظام جلوی آنها را سد کرد، پس دشمنی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اما اگر موانع درونی که مشکل اصلی است را برطرف کنیم کاری از دست بیگانه ساخته نیست و ما به راهی می‌رویم که بیگانه در سرنوشت ما دخالت ‌می‌کند.

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دولت‌های مختلفی روی کار آمدند و دولت‌ها هر سلیقه شخصی و حزبی دارند اما وقتی مسوولیت را پذیرفتند باید قانون را رعایت کنند که متاسفانه این رعایت نشده است.

امام جمعه بیرجند گفت: هر کدام آمدند، سلیقه‌ای عمل کردند و دیگری مسیر قبلی را عوض کرد که پیداست، پیشرفت نداشته باشیم.

وی بیان کرد: یکی از این موارد ساختمان‌سازی و بدتر از آن فضای مجازی است، حتی کشورهایی که دچار فساد هستند نیز سرنوشت فضای مجازی را قانونمند می‌کنند اما اینجا چه سلیقه و فکرهایی است که رها بودن را به جای آزادی جا می‌زند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: بخصوص وقتی که بدترین تهاجم فرهنگی بر ما می‌شود و کرونا هم مزید بر آن شده و حد نصابی که در اینترنت رعایت می‌شد، دیگر رعایت نمی‌شود که اینها بلا است.

وی گفت: امیدواریم در دولت جدید که امیدها جوانه زده است، این مساله هم در اولویت قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: نظرات خوبی در این جلسه مطرح شد که پایان آن ضمانت اجرا است چراکه یکی از مشخصات ساختمان‌سازی شیوه اسلامی آن است اما چرا رعایت نمی‌شود زیرا مسوول مربوطه ندارد.

وی گفت: نظر نهایی هم هست و این است که باید در جلساتی راهکارها را بررسی کنید و اگر خلا قانونی داریم با کمک نمایندگان مجلس برطرف شود و اگر نداریم دست‌اندرکار شوید و در سطح کشور همانطور که برای ساختمان چند دستگاه مختلف باید امضا کنند یک امضا هم نظام فرهنگی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: اگر شما در جلسات خود و با همه مسوولان ذیربط مشورت کنید و به این نتیجه برسید، امیدواریم فاصله زیادی نشود و به طور رسمی و قانونی اجرا شود زیرا قانونی هست ولی ضمانت اجرا ندارد.

وی با اعلام تایید و پشتیبانی از پیوست فرهنگی در حوزه ساختمان‌سازی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند گفت: از اصل حرکت شما تشکر می‌کنم و بسیار مقدس است زیرا تلاش برای حفظ ارزش‌های فرهنگی، انسانی و اسلامی از بهترین خدمات به مردم است.

امام جمعه بیرجند افزود: برج‌های وسط ساختمان‌های یک طبقه و دوطبقه از نظر بهداشتی، حقوق دیگران و مخاطرات زلزله، مضر است و این قدم شما ارزشمند و سرآغاز حرکتی است که امیدواریم در ادامه با پیگیری، خبرهای خوشی برای مردم داشته باشید.

 

رییس شورای اسلامی خراسان جنوبی:

پروژه‌های شهری به پیوست و ناظر فرهنگی نیاز دارد

پروژه‌های شهری به پیوست و ناظر فرهنگی نیاز دارد

رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: هر پروژه و اقدامی که در شهرها انجام می‌شود باید پیوست و ناظر فرهنگی داشته باشد.

محمدرضا حاجی‌آبادی روز چهارشنبه در دیدار رییس و اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: دغدغه‌ها در حوزه فرهنگی یک واقعیت است که در جامعه وجود دارد اما باید بررسی شود چرا در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

وی گفت: ما برای صدور یک پروانه ساختمان و اجرای نقشه‌ای که معمولا از فرهنگ غربی کپی‌برداری شده، ناظر فنی و تاسیساتی داریم اما ناظر فرهنگی نداریم.

رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: وقتی برای امور جامعه و کارهایی که صورت می‌گیرد ناظر فرهنگی نداریم و فرهنگ را قانون درست تعریف نکرده و مراحل قانونی دیده نشده است این دغدغه‌ها امروز از شهرها به روستاها هم کشیده می‌شود.

وی افزود: همانطور که از نام کشور ما مشخص است، ما جمهوری اسلامی داریم و چرا خون دادیم و انقلاب کردیم؛ مسلما برای مادیات نبود و انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود.

حاجی‌آبادی گفت: شاید کم‌کاری کردیم لذا هر پروژه و اقدام شهری و عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته و این پیوست باید متولی داشته باشد که هر پروژه و اقدام براساس نماد اسلامی انجام شود و نباید براساس تظاهر غربی باشد.

وی با بیان اینکه برخی تغییرات داخلی ساختمان از فرهنگ غربی آمده است افزود: تنها راه عملیاتی و اجرایی شدن این فرهنگ اسلامی که نسبت به آن دغدغه‌ فرهنگی داریم این است که ناظران فرهنگی داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: همانظور که ساختمان‌سازی به لحاظ فنی و مهندسی دارای ضوابطی است، پروژه‌های مختلف باید با نماد دینی و اسلامی انجام شود.

وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی بودجه فرهنگی دارند و اگر این بودجه‌های فرهنگی یکجا و متولی فرهنگ یکدست باشد، کارهای زیادی را می‌توان انجام داد بنابراین باید دست به دست دهیم و با همدلی و همزبانی فرهنگ دینی و اسلامی را پیش ببریم.

رییس شورای اسلامی شهرستان بیرجند هم در این نشست گفت: سازمان‌های مختلف مدعی هستند که در جامعه کار فرهنگی می‌کنیم و همه کار می‌کنند اما برآیند نشان نمی‌دهد که تظاهر جامعه اسلامی در جامعه عملا دیده شود.

رضا حسنی‌صفت افزود: کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند براساس بازخوردها و آسیب‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد و ضروت توجه به بخش فرهنگ، فعال شده است.

وی گفت: در گذشته که حتی حکومت اسلامی نبود، ساخت و سازها گونه‌ای دیگر داشت تا ساکنان ورود زن یا مرد مهمان را متوجه ‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: در آن زمان خانه درونی و اندرونی داشت اما امروزه با اینکه حکومت اسلامی است جامعه ما در قالب ساخت و ساز شکل اسلامی ندارد.

وی گفت: با همه خون دل خوردن‌ها برای احیای فرهنگ اسلام، در مناسبت‌های مختلف آنچه که شایسته و بایسته است، دیده نمی‌شود.

حسنی‌صفت گفت: متاسفانه ساخت و سازهای سطح شهر بیرجند طوری انجام شده که حریم‌ها را از بین برده است.

وی افزود: وقتی برج‌ها از چهار کوچه آن طرف‌تر حجاب خانه‌ها را از بین برده است نباید انتظار حیا و خویشتنداری داشت.

رییس شورای اسلامی شهرستان بیرجند گفت: در مناسبت‌ها می‌بینیم در حالی که تمام شهر باید عزادار یا مسرور باشد این موضوع به مردم منتقل نمی‌شود زیرا عمل ما جزیره‌ای است و هر کدام از دستگاه‌های دولتی فقط در محل خودش کار می‌کند که امیدواریم با فعالیت کمیسیون فرهنگی بتوانیم هم پیمان شویم تا فرهنگ اسلامی را در شهر اجرا کنیم.

وی افزود: درخصوص احیای فرهنگ اسلامی وقف‌هایی داریم که باید در خدمت احیای فرهنگ شهر قرار بگیرد و  زمانی که باید در جامعه غم و شادی را القا کنیم به کمک فرهنگ بیاید.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند هم گفت: متاسفانه فضای مجازی امروز بر سبک زندگی مردم اثر گذاشته و این فضای افسارگسیخته در حال پیشروی است.

مرتضی یزدان‌شناس افزود: مقام معظم رهبری همواره بر تهاجم فرهنگی دشمن تاکید کرده‌‎اند که در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید گزارش دهد برای کنترل فضای مجازی چه کاری انجام داده است.

وی گفت: در دولت گذشته که این فضا بی حد و حصر باز بود در دنیا فضای مجازی ایران معروف شد.

عضو شورای شهر بیرجند افزود: همه جای دنیا قوانین خاص اینترنتی دارند و اجازه نمی‌دهند که کودکان و نوجوانان در مراحل بالاتر حضور پیدا کنند.

وی خواستار حمایت نماینده ولی فقیه در استان از کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند شد و گفت: در این کمیسیون باید با همراهی و همگامی همه دستگاه‌های متولی امر فرهنگ هماهنگی‌ها بیشتر و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

 

 

 

تاکید بر نظارت ساخت و سازهای اصولی و اسلامی

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی، اماکن عمومی، خیابان و میادین با بهره گیری از فرهنگ اسلامی تاکید کرد.

آیت الله عبادی در جلسه شورای اسلامی شهرستان بیرجند گفت: ما همواره دارایتاکید بر نظارت ساخت و سازهای اصولی و اسلامی موانع درونی و بیرونی هستیم و آنچه که دشمنان اسلام از زمان پیروزی تاکنون جلوی آن ایستاده است این نظام بوده است و باید در هر اموری قانون را رعایت کرد و سلیقه‌ای عمل نکنیم.

وی در خصوص ساخت و ساز‌های غیر اصولی و غیر اسلامی در شهر‌ها به ویژه شهر بیرجند که باید با همکاری شهرداری‌ها ، نظام مهندسی و راه و شهرسازی علاوه بر ناظران مختلف در امر ساخت و ساز نیاز به ناظر فرهنگی از نظر ساخت و ساز در ساختمان سازی ،شهرسازی و سایر اماکن مورد نیاز است تا مسائل اسلامی در ساخت و ساز‌ها رعایت شود و لذا باید در حکومت اسلامی مسائل اسلامی رعایت شود و سلیقه‌ای عمل نشود.

آیت الله عبادی یکی دیگر از معضلات جامعه را فضای مجازی عنوان کرد و گفت: علی رغم این که در تمام کشور‌ها برای استفاده از فضای مجازی قانون وجود دارد، اظهار امیدواری کرد در دولت جدید نسبت‌  به این مشکل اجتماعی اقدام به خوبی انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان گفت:با همکاری و تعامل سایرسایر دستگاه‌های مربوطه باید این مسائل و معضلات در جامعه حل شود و رعایت این ارزش‌ها از بهترین خدمات برای مردم است و حرکت شما می تواند سرآغاز یک گام موثر و ارزشی در جامعه باشد.

در ابتدای جلسه چند نفر از اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند و مسئولان فرهنگی به بیان مسائل و مشکلات فرهنگی به ویژه  امر ساخت و ساز واحد‌های مسکونی و عدم رعایت مسائل فرهنگی اسلامی در ساخت و ساز و نظارت بر فضای مجازی و بهره‌گیری از نظام مهندسی ساختمانی در نحوه ساخت و ساز و رعایت مسائل فنی علاوه بر آن رعایت مسائل اسلامی بحث شد.

 

 

 

 

 

 

چهار معبر اصلی شهر بیرجند بهسازی و زیباسازی می‌شود/۲

چهار معبر اصلی شهر بیرجند بهسازی و زیباسازی می‌شود

شهردار بیرجند گفت: چهار معبر اصلی شهر تا پایان سال جاری بر سه محور فضای سبز، نورپردازی و مبلمان شهری، زیباسازی و بهسازی می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی بهترین در نشست سیاستگذاری پروژه‌های شهرداری و استقبال از بهار که با حضور معاونان و مدیران سازمان‌های شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: فضاهای شهری تاثیر بسزایی در روحیه، نشاط و امید شهروندان دارند که انتظار می‌رود مدیریت شهری با ایجاد فضای متفاوت در سطح شهر، این احساس خوشایند را در شهروندان پدید آورد.

وی افزود: امید است در اجرای طرح استقبال از بهار سال ۱۴۰۱ شهروندان شاهد تغییر و تحول چشمگیر در شهر بیرجند باشند.

شهردار بیرجند گفت: در راستای طرح استقبال از بهار سال ۱۴۰۱ چهار معبر اصلی شهر شامل خیابان طالقانی، خیابان شهید مدرس حد فاصل میدان اول تا سوم، خیابان سرداران شهید و بلوار شعبانیه زیباسازی و بهسازی می‌شود.

وی بیان کرد: زیباسازی معابر مذکور بر سه محور فضای سبز، نورپردازی و مبلمان شهری اجرا خواهد شد.

بهترین با تاکید بر سرعت، دقت و سلیقه در اجرای پروژه‌های شهرداری افزود: استفاده از المان و سازه‌های بومی دائمی متناسب با فرهنگ و اقلیم شهر بیرجند نیز حائز اهمیت است.

در ادامه این جلسه بر سرعت بخشیدن به روند اجرای سه پروژه رودپارک مهرشهر، منطقه گردشگری و تفریحی بند دره و سایت پسماند و پردازش زباله تاکید شد.

همچنین با توجه به مصوبات شورای ترافیک استان اجرای آیلند خیابان ظفر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نیز گفت: در راستای اقدامات ترافیکی در جهت بهبود عبور و مرور و افزایش ایمنی با توجه به مصوبات شورای ترافیک استان، پروژه اجرای آیلند در خیابان ظفر همچنین ایجاد راستگردهای محور پاسداران به بلوار پیامبر اعظم (ص) در دستور کار قرار گرفت و در حال اجراست.

علی عدل افزود: هزینه اجرای این پروژه بیش از یک میلیارد تومان است.

 

 

 

 

 

 

تغییرات مدیریتی در استانداری خراسان‌جنوبی کلید خورد

۳ انتصاب در استانداری خراسان جنوبی

انتصاب سرپرستان ۲ معاونت استانداری خراسان جنوبی

 استاندار خراسان جنوبی در احکام جداگانه مشاور عالی و دستیار استاندار، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری را منصوب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی اصغردهقان با حکم استاندار به سمت مشاور عالی و دستیار استاندار منصوب شد.

همچنین “حسین موهبتی زهان” با حکم “جواد قناعت” به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی منصوب شد.

پیش از این “مشیرالحق عابدی” از سال ۱۳۹۷ این سمت را برعهده داشت و “حسین موهبتی” با حفظ سمت مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان جنوبی، سرپرستی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری را نیز عهده‌دار شد.

استاندار خراسان جنوبی همچنین “احمد محبی” را به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری منصوب کرد.

پیش از این “محمد حسینی” از سال ۱۳۹۸ این سمت را برعهده داشت و “احمد محبی” با حفظ سمت مدیرکل دفتر استاندار، سرپرستی معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی را عهده‌دار شد.

“جواد قناعت” که در جلسه چهارشنبه سوم آذر ماه هیات وزیران به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت، روز دوشنبه (هشتم آذر) با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان در بیرجند معارفه شد و رسما آغاز به کار کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
ساماندهی فضای مجازی در اولویت دولت سیزدهم قرار گیرد/ اعمال سلایق شخصی در اجرای قانون
آیت الله عبادی با انتقاد از اعمال سلایق شخصی و حزبی در مسئله ساختمان سازی و بدتر از آن در مسئله فضای مجازی، گفت: امیدواریم ساماندهی فضای مجازی در اولویت دولت جدید قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۱۰ آذر) در دیدار اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مدرس اظهار کرد: این جلسه‌ی جامعی بود یعنی انگیزه و اظهار درد، مطلب درستی بود و هم راهکارها عملیاتی است بنابراین در جهت هماهنگی با همه مسئولین زیربط قانونی در جلسات خاص تا به نتیجه عملیاتی برسد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به هزینه های بسیاری که برای پیاده کردن عدالت و حفظ ارزش های الهی و اسلامی می شود، گفت: تحقق هر امری متکی به وجود مقتضی و عدم مانع است که امروز مقتضی در مردم ما قوی وجود دارد اما باید موانع را نیز متناسب با هر زمانی از سر راه برداشت.

 

وی در ادامه موانع برونی و درونی پیش روی ملت ایران را قوی دانست و افزود: به تعبیر دشمن همه گزینه ها را برای نابودی جمهوری اسلامی روی میز دارند چون آنها تسلط بر دنیا را در سر می‌پرورانند اما نظام اسلامی جلوی راه دشمن را سد کرد.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه مشکل اصلی موانع درونی است که اگر برطرف شود بیگانگان هیچ کاره هستند چون ما به او راه می دهیم که در سرنوشت ما دخالت می کند، تصریح کرد: دولت های متعددی بر سر کار آمدند و مسئولیت پذیرفتند اما متاسفانه در اجرای قانون، عدم دخالت سلایق شخصی و حزبی را رعایت نکردند.

 

امام جمعه بیرجند با انتقاد از اعمال سلایق شخصی و حزبی در مسئله ساختمان سازی و بدتر از آن در مسئله فضای مجازی، گفت: امروز حتی کشورهای فاسد سرنوشت فضای مجازی را قانونمند می کنند اما اینجا نمی دانم این چه سلایق و اندیشه های است که فضای مجازی کشور را آن هم در وقتی که بدترین تهاجم های فرهنگی بر ما می شود، به اسم آزادی رها کردند و کرونا هم ضمیمه آن شده که حدنصابی هم که در اینترنت رعایت می شد دیگر رعایت نمی شد که البته امیدواریم ساماندهی فضای مجازی در اولویت دولت جدید قرار بگیرد.

 

وی بیان کرد: مشکل ما این است که سلایق شخصی و حزبی جای اجرای عدالت، قانون، انقلاب و اسلام را گرفته است که این بسیار مسئله زشتی بوده و هست.

 

آیت الله عبادی در ادامه با بیان اینکه باید به قوانین ساختمان سازی ضمان اجرا بدهیم، افزود: یکی از مشخصات ساختمان سازی، شیوه اسلامی است اما چرا اجرا نمی شود چون مسئول مربوطه ندارد.

 

 

به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مدرس؛
مسابقه نقاشی «مدرس دین و سیاست» در طبس برگزار می شود
مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس گفت: به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مدرس مسابقه نقاشی «مدرس دین و سیاست» ویژه دانش آموزان به همت این آستان برگزار می شود.

«مهدی قاسم زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: روز دهم آذرماه سالروز شهادت آیت الله مدرس است بزرگمردی که زینت و زیبایی دنیا را با همه گستردگی به چشم حقارت نگاه می کرد.

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در خصوص شهید آیت الله مدرس فرمودند که ما با تجلیل از شهید مدرس در حقیقت به همه ارزش هایی ارج می نهیم که در وجود این اسوه مضیلت متجلی بود.

وی با بیان اینکه به مناسبت شهادت آیت الله مدرس مسابقه نقاشی «مدرس دین و سیاست» برگزار می شود، گفت: این مسابقه ویژه دانش آموزان است تا به سمت مطالعه زندگی شهید آیت الله مدرس ترغیب شوند و این مسابقه به همت آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) اجرا می شود.

قاسم زاده ادامه داد: علاقمندان جهت شرکت در این مسابقه می توانند یکی از داستان های زندگی شهید مدرس و مبارزات آن مجاهد نستوه با رضاخان پهلوی را انتخاب و پس از ترسیم به کانال میقات الرضا تا ۳۰ آذرماه ارسال کنند.

مدیر آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس با اشاره به برگزاری یادواره لاله های روشن گفت: این یادواره نیز به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مدرس در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس برگزار خواهد شد.

به کارگیری ۸۶۲ جوینده کار در خراسان جنوبی/۲-۳

۸۶۲ جوینده کار در کاریابی های خراسان جنوبی در سال جاری به کار گمارده شده اند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از رشد ۱۷۰ درصدی به کار گمارده شدگابکارگمگاری ۸۶۲ جوینده کار در کاریابی های خراسان جنوبین دفاتر کاریابی خصوصی در استان خبر داد .

غلامرضا اشرفی گفت: بر اساس مکاتبه مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت متبوع، در کشور تعداد بکارگمارده شدگان دفاتر کاریابی خصوصی در پایان مهر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳.۶ درصد کاهش داشته است که این رقم در خراسان جنوبی ۱۷۰.۷ درصد افزایش  داشته است.

وی افزود: خراسان جنوبی در رشد تعداد بکارگمارده شدگان از طریق دفاتر کاریابی خصوصی موفق به کسب جایگاه اول در کشور شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: از ابتدای سال جاری تعداد هزار و ۸۷۷ نفر جوینده کار در دفاتر کاریابی استان ثبت نام کرده اند و تعداد ۸۶۲ نفر به کارگمارده شدند.

اشرفی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تعداد ۲ هزار و ۳۵۰ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است، افزود: تاکنون  ۲ هزار و ۹۵۴ نفر برای بهره مندی از این فرصت‌های شغلی از سوی دفاتر کاریابی معرفی شده اند و گا‌ها فرصت‌های شغلی به دلیل عدم مهارت‌های لازم کارجو از دست می‌رود.

 

 

تغییرات مدیریتی در استانداری خراسان‌جنوبی کلید خورد//

استاندار خراسان‌جنوبی یک روز پس از معارفه در پیامی از همه شهروندان و دلسوزان به‌ویژه نخبگان، فعالان اجتماعی و سیاسی، جوانان توانمند گام دوم انقلاب و اصحاب رسانه درخواست کرد در رسیدن به استانی توسعه‌یافته و به دور از محرومیت، خادم خود را همراهی کنند.

از دیگر فعالیت‌های کاری وی پس از روی کارآمدن، ایجاد  تغییرات در استانداری خراسان‌جنوبی است و دو معاونت استانداری با تغییر رو به رو شد.

تغییر در معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری از جمله اقدامات وی بوده که طی احکامی آقای «حسین موهبتی زهان» را به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و آقای «احمد محبی» را به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری منصوب کرد.

به گزارش فارس؛ پیش از این «مشیرالحق عابدی» معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و «سید محمد حسینی» معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری را بر عهده داشتند.

همچنین «علی‌اصغر دهقان» با دستور استاندار خراسان‌جنوبی به سمت مشاور عالی و دستیار استاندار منصوب شد.

در متن حکم انتصاب دکتر «علی‌اصغر دهقان» آمده؛  نظر به شایستگی، توانمندی، تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان «مشاور عالی و دستیار ویژه استاندار» منصوب می‌شوید.

 

 

 

 

 

 

 

یادواره شهید محمد حسین مهرخوش برگزار می شود/۲-۳

    
یادواره شهید محمد حسین مهرخوش برگزار می شود
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری یادواره شهید محمد حسین مهرخوش خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم در مراسم رونمایی از عکس شهید محمد حسین مهرخوش که صبح چهارشنبه ۱۰ آذرماه جاری برگزار شد، عنوان کرد: یادواره این شهید والامقام، در محل هنرستان دخترانه هنرهای زیبای خراسان جنوبی در دهه فاطمیه برگزار می شود.

وی با اشاره به این که رونمایی از عکس شهید، مقدمه ای برای برگزاری یادواره بود، اضافه کرد: هدف آشنایی هنرجویان هنرستان با شهید مهرخوش است تا بتوانند آثار خود را در زمینه های پوستر، روزنامه دیواری، شعر، دلنوشته، نقاشی و روایتگری برای یادواره آماده کنند.

 

 

 

 

 

پوستر دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی شد/۲-۳

    
از پوستر دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی شد
طی مراسمی از پوستر دومین جشنواره کالاهای فرهنگی استان خراسان جنوبی رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم عنوان کرد: قراردادن کالاهای فرهنگی منطقه ای و بومی در سبد نیاز خانوار و معطوف کردن توجه جامعه به این کالاها از جمله اهداف وزارتخانه برای برگزاری این جشنواره است.

 

ناصر نبی زاده با اشاره به این که خوشبختانه توجه عمومی نسبت به کالاهای فرهنگی بومی بیشتر شده است، اضافه کرد: اما این توجه نیاز به عمق بخشی دارد و باید چرخه تولید، عرضه و مصرف کالاهای فرهنگی منطقه ای و بومی شکل بگیرد.

 

وی با تاکید بر این که برگزاری این جشنواره و پرداختن به کالاهای منطقه ای هم از منظر فرهنگی و هم اقتصادی و تولیدی باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته در ارزیابی انجام شده بین استان های برگزار کننده این جشنواره، خراسان جنوبی به عنوان استانی موفق معرفی شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان این که جشنواره در دو بخش هدایای فرهنگی و بخش عروسک برگزار می شود، اضافه کرد: بخش عروسک شامل عروسک های بومی و محلی استان می شود.

نبی زاده خاطرنشان کرد: بخش هدایای فرهنگی نیز شامل ۴‌ گروه از جمله الیاف چوبی و حصیری (حصیربافی، ترکه بافی و پخل بافی)، نساجی سنتی(حوله بافی، جاجیم بافی و چادر شب)، بافته های داری (گلیم، پلاس بافی و سفره آردی) و صنایع دستی (گوهرسنگ) می شود.

وی با اشاره به جوایز جشنواره عنوان کرد: در هر گروه، نفر اول تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال، نفر دوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۵ میلیون ریال، نفر سوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال و از هر گروه ۳ نفر شایسته تقدیر لوح و مبلغ ۶ میلیون ریال را دریافت می کنند.

نبی زاده یادآور شد: علاقه مندان فقط تا ۲۰ دی ماه سال جاری مهلت دارند نسبت به ثبت نام در سامانه jayezehfiroozeh.farhang.gov.ir و بارگذاری عکس آثار در سامانه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: شرکت کنندگان در نظر داشته باشند حتما علاوه بر ثبت نام در سامانه، اصل اثر را به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ارسال کنند.

 

 

 

در راستای مدیریت سبز انجام شد؛

راه‌اندازی اولین سامانه آنلاین مواد تفکیکی و بازیافت در دانشگاه بیرجند/۲-۳

 
سامانه آنلاین مواد تفکیکی و بازیافتی با رویکرد استارتاپی و با هدف خرید آنلاین مواد بازیافتی در محل و تفکیک از مبدا با امکانات سامانه هوشمند نرم‌افزاری و دارا بودن تمام مختصات و جزئیات در دانشگاه بیرجند به منظور گسترش علمی و عملی مدیریت سبز راه‌اندازی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بستر آزمایشی این سامانه از دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه سبز در شرق کشور، شروع بکار نموده است؛ در فاز اول این طرح، جامعه هدف که از بطن خانواده دانشگاهیان دانشگاه بیرجند اعم از کارکنان و دانشجویان که دارای گوشی هوشمند نسخه اندروید می‌باشند از این پس می‌توانند با نصب اپلیکیشن چرخه سبز از کافه بازار درخواست جمع آوری مواد بازیافتی نمایند. به گونه ای که پس از ثبت درخواست در سامانه یا نرم افزار مربوطه، نیروی خدماتی به ادرس اعزام  می‌شود و مواد بازیافتی را تحویل گرفته و هزینه خرید مواد بازیافتی بصورت انلاین پرداخت می‌گردد. آن دسته از کاربران که گوشی هوشمند با نسخهios دارند یا کاربران دارای سیستم  می‌توانند با درخواست از طریق وب اپلیکیشن به نشانی  www.green-cycle.ir این درخواست را ثبت نمایند.
مرتضی تقی نژاد مدیر عامل پلتفرم اجتماعی چرخه سبز خاوران گفت: این گروه نوپا و استارتاپی جهت حل مشکل بلاتکلیفی شهروندان برای فروش مواد بازیافت  پا به عرصه خدمت گذاشته است. در مسئله ارزش پیشنهادی که قلب تپنده کسب و کار است در وهله اول حذف محدودیت مکانی و زمانی را در نظر گرفته‌ایم و دوم وجه نیاز و ارائه خدمات در این قالب می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح اولین سالن ژیمناستیک دانش آموزی استان/برگزاری المپیادورزشی استعدادهای برتردرخراسان جنوبی
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از افتتاح اولین سالن ژیمناستیک شهدای فرهنگی، با زیر بنای ۲۰۰ متر مربع در ساختمان سازمان دانش آموزی استان خبر داد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی،محمد علی واقعی،صبح امروز، چهارشنبه، دهم آذر ماه، در آیین افتتاح این سالن،ضمن گرامی داشت سالروز شهادت مظلومانه آیت‌الله سید حسن مدرس و روز مجلس، اظهار کرد: برای تجهیز این سالن به میل بارفیکس، پارالل، ۳خرک، ۳۰۶ تخته انواع تشک رولی و ایمنی و۲۰۰ عدد تاتامی، قریب ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی، با بیان این که سالن تخصصی آموزش ژیمناستیک توانایی پذیرش روزانه ۱۵۰ دانش آموز دختر و پسر ابتدایی و متوسطه اول در ۸ شیفت کاری را دارد، تصریح کرد:در حال حاضر۳۲۰دانش آموز دخترو پسر استان در دوره های مختلف تحصیلی به صورت حرفه ای در رشته ژیمناستیک فعالیت می کنند.

از برگزاری مسابقات ورزشی دانش آموزی تحت عنوان المپیاد استعداد های برتر، در دهه فجر سال جاری و با مشارکت فداراسیون ورزشهای دانش آموزی و فدراسیون های مربوطه خبر داد و عنوان کرد: این مسابقات در ۸رشته ی کشتی، ژیمناستیک، جودو، تکواندو، وشو، شنا، شطرنج و دو و میدانی ویژه دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه برگزار می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر پرورش منش پهلوانی در کنار تقویت، و آموزش ورزش قهرمانی در دانش آموزان ورزشکار تأکید کرد و افزود: مهمترین هدف ورزش کردن رسیدن به منش پهلوانی است، از این رو می توان گفت منش پهلوانی فرهنگی متعالی از اخلاق و قهرمانی برای فتح میادین ورزشی است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از رسم پهلوانی به عنوان یک فرهنگ متعالی در ورزش قهرمانی یاد کرد و با اشاره به بانات مقام معظم رهبری ادامه داد: ایستادن در سکوی قهرمانی نتیجه الطاف الهی، دعای خیر مردم و توجه ورزشکاران به منویات و ارزشهای اسلامی است و ما همواره قدردان این نعمت ها بوده‌ایم.

به گفته واقعی، وزرشکاران دانش آموز باید از اسوه های صبر و استقامت تبعیت کنندو شهدا، جانبازان و ایثارگران مهمترین الگوی ورزشکاران ما هستند؛ چراکه بزرگترین درس های تاریخ بشریت را در عرصه امتحان الهی پشت سر گذاشته و از حیاتی ترین مسائل خود در رسیدن به اهداف والای انسانی و اسلامی گذشتند.

 

۶۳ ملک مازاد در ۸ دستگاه اجرایی استان خراسان جنوبی شناسایی شد/۳-۲

 

۶۳ ملک مازاد در ۸ دستگاه اجرایی استان خراسان جنوبی شناسایی شد

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی از شناسایی ۶۳ ملک مازاد مربوط به ۸ دستگاه اجرایی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱ ملک به فروش رفته است.

عیسی جعفری‌گیو در گفتگو با  تسنیم اظهار داشت: املاک مازادی که برخی ادارات دارند با تصویب مجلس در قانون بودجه امسال دولت می‌تواند آنها را بفروشد و درامدزایی کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از شناسایی ۶۳ ملک مازاد مربوط به ۸ دستگاه اجرایی در استان خبر داد و افزود: از این املاک ۱۱ ملک به فروش رفته و ۱۷ ملک در حال فروش و مزایده است و ۱۷ ملک دیگر برای دریافت مجوز فروش به وزارت اقتصاد ارسال شده است.

وی با اشاره به طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان گفت: براساس آخرین ارزیابی‌ها ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری اولویت‌دار در استان احصا شدند که از این تعداد ۵۸ طرح در بخش صنعت است.

جعفری‌گیو با بیان اینکه این فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اشتغال ۶ هزار و ۶۷۰ نفر و حجم سرمایه‌گذاری ریالی ۳۹ هزار و ۶۶۰ میلیون ریال و ۱۹۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی شناسایی شده است گفت: از مجموع ۱۰۲ طرح سرمایه‌گذاری در استان ۵۸ طرح در بخش صنعت، ۳۴ طرح در بخش کشاورزی، ۲ طرح در بخش گردشگری و چهار طرح در بخش نیروگاه بادی و خورشیدی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان ۱۲۲ قطعه زمین پیشنهاد شده و ۵۹ طرح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، ۲۶ طرح در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و تعدادی در اراضی ملی شهرستان‌ها جانمایی شده است ادامه داد: تاکنون ۹ پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۸۳ میلیون دلار در این استان به بهره‌برداری رسیده که ۲ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری ۷۵۴ میلیون دلار در دست اجراست.

وی افزود: چهار پروژه با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۳ میلیون دلار نیز در دست پیگیری است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: تدوین اطلس سرمایه‌گذاری برای تک تک شهرستان‌های خراسان جنوبی در دستور کار است که نقش موثری در توسعه سرمایه‌گذاری در استان دارد.

 

 

 

قیمت‌های عجیب؛ ساید بای ساید نیم میلیارد تومانی در بازار

در بازار لوازم خانگی محصولات بسیار گرانی یافت می‌شود که فقط خریداران بسیار خاص می‌توانند آنها را تهیه کنند.

در این بازار یخچال فریزر ساید بای ساید سری signature ال جی مدل SG۱ با قیمتی بین ۴۵۰ تا ۵۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. جایگاه دوم محصولات لاکچری در اختیار یخچال فریزر ساید بای ساید سری Next-P ال جی مدل MDP۸۶۰DB است که ۲۳۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در رتبه سوم، یخچال فریزر ساید بای ساید ال جی سری اینستاویو مدل MDI۷۶۵DB است که از ۲۱۰ تا ۲۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ارزان‌ترین محصول این لیست، ساید بای ساید ال جی تیتانیوم مدل SXB۵۵۰NS است که با قیمت ۸۱.۵ تا ۹۹ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان عرضه شده است. در جایگاه بعدی نیز یخچال و فریزر سامسونگ مدل FSR۱۲ قرار دارد که با ۸۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان آن را خریداری کرد. /خبرآنلاین

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*