اخبار خراسان جنوبی /

پیروزی تیم هندبال زغال سنگ طبس در لیگ برتر هندبال کشور/۷

تنها نماینده خراسان‌جنوبی در لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور توانست تیم پاس ناجای قم را با نتیجه ۲۷ بر ۲۲ شکست دهد.

تیم هندبال زغال‌سنگ طبس توانست با این پیروزی با ۱۰ امتیاز از ۸ بازی در رده چهارم جدول قرار بگیرد.

مسابقات مرحله چهارم دور رفت لیگ برتر هندبال تا روز جمعه ۱۹ آذرماه ادامه دارد.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

ظرفیت بسیج سازندگی در پروژه‌های آب خراسان جنوبی به‌کار گرفته شود

ظرفیت بسیج سازندگی در پروژه‌های آب خراسان جنوبی به‌کار گرفته شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: ظرفیت و امکانات بسیج سازندگی در اجرای پروژه‌های آب استان به‌کار گرفته شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد فرهادی در نشست قرارگاه آب خراسان جنوبی اظهار داشت: امکانات خوب و انگیزه بالای بسیج سازندگی برای خدمت‌رسانی، فرصت مناسبی برای بهره‌برداری از این ظرفیت در پروژه‌های آب استان است.

وی بیان کرد: تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های ما در حوزه آب، باید با زمان‌شناسی درست و به صورت کاملا سنجیده صورت پذیرد تا تنش‌های اجتماعی را به دنبال نداشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به پیش‌بینی تنش‌های آبی در فصل گرمای پیش‌رو و مدت زمان اندک باقی‌مانده، موضوع آبرسانی به طبس باید تسریع شود.

فرهادی مدیران دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها را مکلف کرد؛ با عنایت به نقش اعتبارات در اجرای پروژه‌های حوزه آبی، تسویه اسناد خزانه‌ای نوع دوم را به صورت روزانه از طریق سامانه، رصد کنند.

وی تصریح کرد: در کنار موضوع تامین آب مورد نیاز شهرهای استان، باید به فکر مدیریت مصرف آب نیز  باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: در این راستا شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای باید با بهره‌گیری از  ظرفیت‌های قانونی موجود در زمینه نهادینه شدن مدیریت مصرف آب و کاهش هدرفت آن اقدام کنند.

وی به موضوع حضور دادستان در قرارگاه آب اشاره کرد و گفت: دستگاه قضا باید در جریان ریز مشکلات مردم و مسوولان در زمینه آب قرار گیرد تا بیش از پیش از چالش‌های پیش‌روی این حوزه مطلع شوند.

در این نشست وضعیت آب شهرستان زیرکوه، روستاهای تجنود، بیدسکان و باغستان و مخازن مجتمع‌های آب فردوس مورد بررسی قرار گرفت.

اعضای جدید خانه مطبوعات استان خراسان جنوبی انتخاب شدند

 

اعضای جدید خانه مطبوعات استان خراسان جنوبی انتخاب شدند

معاون اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اعلام نتایج رای گیری خانه مطبوعات استان خراسان جنوبی از مشارکت ۷۸.۷ درصدی اصحاب رسانه استان در انتخابات هیأت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات خبر داد.

محمود رمضانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: انتخابات هیأت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات استان، چهارشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۳ به صورت الکترونیک برگزار شد.

وی با اشاره به این که از ۱۷۸ نفر واجد شرایط شرکت در این انتخابات، ۱۴۱ نفر نسبت به رای دهی به کاندیداهای مورد نظر خود اقدام کردند، ادامه داد: ۲۸ نفر برای این دوره از انتخابات بازرسان و هیئت مدیره خانه مطبوعات استان کاندیدا شده بودند.

معاون فرهنگی ورسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: در  بخش مدیران مسئول به ترتیب محمود حیدری و علی جعفرپور مقدم به عنوان عضو اصلی و ابوالفضل حسن پور  به عنوان عضو علی البدل و در بخش خبرنگاران زینب رمضانی، سمانه سالاری، فاطمه زهراقاسمی به عنوان اعضای اصلی و  زهرا بهروزی فر به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

وی گفت:در قسمت خبرگزاری ها  محمد قربانی به عنوان عضو اصلی و فاطمه زیراچی به عنوان عضو علی البدل و در بخش بازرس ها  شریفی نیا و آیروم به عنوان عضو اصلی  و برنا به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

رمضانی ادامه داد: در بخش روزنامه های سراسری هم  زهرا سنایی فر به عنوان عضو اصلی و  رضا  بهنام به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

 

 

افتخار آفرینی‌ کاراته کاهای استان در مسابقات بسیج کشور/۷

افتخار آفرینی‌ کاراته کاهای خراسان جنوبی در مسابقات کاتای مجازی بسیج کشور

کاراته کاهای خراسان جنوبی در مسابقات مجازی بسیج قهرمانی کشور با درخشش موفق به دریافت دو مدال برنز شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، رقابت های کاتای مجازی هیات های کاراته بسیج کشور به مناسبت هفته بسیج برگزار شد که نمایندگانی از خراسان جنوبی با حضور خود موفق به کسب دو مدال برنز این دوره از رقابت ها شدند. در این دوره از مسابقات دانیال علی مرتضی در رده سنی نوجوانان و رضا پوردهقان در رده سنی جوانان مدال برنز را بر گردن آویختند.

پیک امید لبخند را برچهره بچه‌های چهکند نشاند/۲

پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی لبخند را برچهره بچه‌های چهکند نشاند

کاروان امداد فرهنگی پیک امید کانون استان هم‌زمان با هفته گرامی‌داشت معلولان، مهمان دانش آموزان مدارس روستای چهکند شد و با اجرای برنامه‌های متنوع لبخند را برچهره آنان نشاند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کاروان امداد فرهنگی کانون با عنوان پیک امید با حضور در مدرسه ندای علی (ع) روستای چهکند از توابع شهرستان بیرجند و اجرای برنامه های فرهنگی، هنری روز خاطره انگیزی برای دانش آموزان این مدرسه ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، مربیان کانون در این برنامه علاوه بر معرفی خدمات کانون با بهره‌گیری از خودرو هنرهای نمایشی کانون با نام قاصدک نمایش عروسکی اجرا کردند.

گفتنی است معرفی و روخوانی کتاب، برگزاری مسابقه بین دانش آموزان و اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه، معرفی روز جهانی و هفته معلولان و آشنایی دانش آموزان با حقوق اجتماعی افراد با نیازهای ویژه از برنامه‌های اجرا شده بود.

 

شناسایی ۱۱۶ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

شناسایی ۱۱۶ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۳۱۱ آزمایش تشخیص کرونا که در استان انجام شد ۵۵ بیمار و از ۵۰۰ تست سریع ۶۱ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این عده ۲ مورد از بشرویه، ۳۰ مورد از بیرجند، ۹ مورد از خوسف، ۵ مورد از درمیان، ۷ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، ۷ مورد از سربیشه، ۲۵ مورد از طبس ، ۶ مورد از فردوس ، ۳ مورد از قاین ۱۹ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۷۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۰ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در ۲۴ ساعت گذشته خوشبختانه موردی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان این بیماری همچنان در هزار و ۲۴۵ نفر  ثابت ماند.

 

 

 

 

احتکار ۳۰ تُن برنج در خراسان جنوبی

مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی ۳۰ تن برنج پاکستانی احتکار شده در شهرستان بیرجند کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استاناحتکار ۳۰ تُن برنج در خراسان جنوبی با انجام اقدامات پلیسی از احتکار مواد غذایی در انباری که در اطراف شهرستان بیرجند بود مطلع شدند و بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: ماموران محل احتکار مواد غذایی را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی به همراه نمایندگان اداره تعزیرات حکومتی و اداره صنعت، معدن و تجارت این محل را بازرسی کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران در بازرسی دقیق از این انبار، ۳۰ تن برنج پاکستانی  به ارزش ۱۰ میلیارد ریال  کشف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب با بیان این که مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد، افزود: شهروندان در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت‌های غیر قانونی مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

پیدا شدن نقشه بردار گم شده در بند امیرشاه بیرجند/۴

فرد مفقود شده‌ای که برای نقشه برداری به بند امیرشاه بیرجند رفته بود پس از جستجوی ۱۲ ساعته پیدا شد.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: ساعت ۲۲ شب گذشته مفقودی این فردپیدا شدن فرد مفقودی در بند امیرشاه بیرجند به هلال احمر اعلام شد که جستجو تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح امروز ادامه یافت و فرد مفقود شده در ارتفاعات روستای خونیک پیدا شد.

رضایی افزود: این فرد با تلاش ۵ تیم جستجوگر هلال احمر پس از ۱۲ ساعت عملیات جستجو پیدا شد.

براساس گفته حاضران، این فرد عضو تیم گروه آموزشی بوده که برای نقشه برداری به منطقه رفته و فرد مفقود شده به علت گم کردن تلفن همراه خود به منطقه برگشته و در منطقه مفقود شده است و به دلیل تاریکی هوا راه را گم کرده است.

 

 

 

 

 

 

سفر نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به خراسان جنوبی/۲-۳

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای بررسی راهکار‌های توسعه مبادلات تجاری به خراسان جنوبی سفر می کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی  در پنجمین سفر نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به خراسان جنوبیجلسه بررسی مسایل و موضوعات مربوط به مرز ماهیرود و بازارچه‌های مرزی استان گفت: دکتر کاظمی قمی به همراه هیئتی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه، اقتصادی و دارایی، صمت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به استان سفر می‌کنند.

موهبتی افزود: این سفر در ادامه بازدید از مرز‌های شرقی ایران با افغانستان و با هدف بررسی شرایط کلیه بازارچه‌های مرزی استان صورت می‌گیرد.

وی گفت: بررسی راهکار‌های توسعه مبادلات تجاری از مرز‌های استان از مهمترین دستورکار‌هایی است که در جریان حضور این هیئت دنبال خواهیم کرد.

موهبتی افزود: با حضور این هیئت جلسه شورای مبادلات مرزی استان در مرز ماهیرود برگزار خواهد شد.

در پنجمین جلسه بررسی مسایل و موضوعات مربوط به مرز ماهیرود و بازارچه‌های مرزی استان، وظایف و برنامه‌های همه دستگاه‌های متولی در شورای مبادلات مرزی و بازدید از مرز‌ها تشریح و ابلاغ شد.

 

 

 

 

دستگیری موتور سوار موادفروش در نهبندان/۴

مأموران انتظامی شهرستان نهبندان ۶۹ کیلو و ۱۰۰ گرم تریاک و حشیش در بازرسی از یک موتور سیکلت کشف کردند.

جانشین انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران انتظامی هنگام گشت زنی دردستگیری راکب موادفروش در نهبندان محور‌های فرعی شهرستان”نهبندان” به ۲ دستگاه موتورسیکلت که با سرعت در حال حرکت بودند مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راکبان موتورسیکلت دستور ایست دادند که به محض مشاهده ماموران به سرعت خود افزوده و متواری شدند.

سرهنگ مرادی افزود: مأموران موتورسیکلت‌ها را تعقیب و پس از طی مسافتی با اقدامات پلیسی آن‌ها را متوقف کردند که در بازرسی از موتورسیکلت‌ها ۵۰ کیلو و ۴۰۰ گرم تریاک و ۱۸ کیلو و ۷۰۰ گرم حشیش کشف شد.

وی گفت: ماموران در این رابطه ۲ دستگاه موتورسیکلت توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

تامین آب طرح فولاد قاین با سرمایه گذاری ایمیدرو/۳-۲

آب مورد نیاز طرح فولاد قاین با سرمایه گذاری ایمیدرو انجام می شود.

تامین آب طرح فولاد قاین با سرمایه گذاری ایمیدرو نماینده شهرستان قاینات و زیرکوه با اشاره به آغاز فعالیت بخش فولاد اسفنجی فولاد قاین ، گفت: فروش تولیدات این کارخانه به ۵ استان کشور آغاز شد.
آقای سلمان اسحاقی با بیان اینکه طرح فولاد قاین نقش مهمی در توسعه و اشتغال در خراسان جنوبی خواهد داشت، گفت: از محل درآمدهای این مجتمع ۳ درصد برای توسعه و آبادانی استان استفاده خواهد شد و زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در استان فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به دغدغه مردم در خصوص تامین طرح بزرگ فولاد قاین گفت: در یک بازه زمانی تا اجرای کامل طرح برای تامین آب مورد نیاز این مجتمع باید هر چه زودتر بخش تصفیه فاضلاب شهر قاین با سرمایه گذاری شرکت ایمیدرو یا مجتمع فولاد اجرایی شود، همچنین امیدواریم با سرمایه گذاری که ایمیدرو در طرح انتقال آب از خلیج فارس انجام داده در یک بازه رمانی سه تا چهار ساله با انتقال آب خلیج فارس تامین آب این طرح انجام شود، چرا که قائنات قطب کشاورزی خراسان جنوبی است و نباید کشاورزان ما با اجرای این طرح دچار آسیب شوند.

 

 

 

 

راه یابی دو هم استانی به مرحله نهایی پویش “خوانش کتاب با لهجه”/۲-۳

    
راه یابی دو هم استانی به مرحله نهایی پویش "خوانش کتاب با لهجه"
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از راه یابی دو هم استانی به مرحله نهایی پویش “خوانش کتاب با لهجه” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر عنوان کرد: پویش “خوانش کتاب با لهجه” با هدف حفظ ارزشمندی لهجه و گویش ها از طریق مطالعه، به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب توسط موسسه فرهنگی هنری سروش مهر دانایی طراحی و با همکاری شبکه مروجان کتابخوانی و انجمن کودک و نوجوان سیمرغ اجرا شد.
وی با اشاره به این که در این پویش شرکت کنندگان چند خط از کتاب مورد علاقه خود را در یک فایل صوتی با لهجه شهر یا روستای خود خوانده و به دبیرخانه پویش ارسال کردند، ادامه داد: ۶۶ اثر از سراسر کشور به موسسه فرهنگی هنری سروش مهر دانایی ارسال شد.

به گفته وی بیشترین تعداد آثار ارسالی از استان‌های یزد و خراسان جنوبی بود و و بعد از آن به ترتیب استان های گیلان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، سمنان، لرستان، فارس، تهران، گلستان، هرمزگان، خوزستان، آذربایجان غربی، مازندران و همدان نیز در این پویش شرکت داشتند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که پس از داوری آثار ارسال شده، ده نفر با نظر هیئت داوران به مرحله نهایی این پویش راه یافتند، اضافه کرد: فاطمه زهرا مقری از روستای دهک نهبندان و خدیجه براتی از روستای آسو بیرجند نیز در میان این ده نفر قرار گرفتند.

رمضانی خاطرنشان کرد: از بین راه یافتگان به مرحله نهایی با نظر هیئت داوران پنج نفر برگزیده خواهند شد که در شب یلدا اسامی آنان اعلام و جوایزی به آنان اهدا خواهد شد.

 

 

 

 

 

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و طرح راهبری شغلی بسیج سازندگی/۲

نمایشگاه صنایع دستی و طرح راهبری شغلی بسیج سازندگی با حضور سردار زهرایی در بیرجند گشایش یافت.

نمایشگاه صنایع دستی و طرح راهبری شغلی بسیج سازندگی در ضلع شمالی میدان ابوذر  افتتاح شد.

این نمایشگاه با ۵۱ غرفه به مدت سه روز برای بازدید عموم دایر است.

در این نمایشگاه صنایع دستی و محصولات کشاورزی و غذایی برای فروش به نمایش گذاشته شد.

 

 

 

 نان جوش خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی ثبت شد/۲

 غذای بومی و سنتی نان جوش خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی ثبت شد

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: غذای بومی و سنتی نان جوش خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

سید احمد برآبادی افزود: بانوان بیرجندی با نان‌هایی که در سفره خرد می‌شود و یا چند روزی می‌ماند و بیات می‌ شود این غذا را تهیه می‌کنند.

وی افزود: نان جوش، غذای سنتی و محلی مقوی و مغذی است که از نان تهیه و در وعده‌های غذایی ظهر و شب استفاده می‌ شود.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه این نان همچنین در همه فصول سال مصرف می‌شود و مخصوص ایام و مراسم خاصی نیست و غذایی مناسب برای همه سنین از کودک تا بزرگسال بشمار می‌رود، تصریح کرد: نان جوش از غذاهای سنتی و محلی شهر بیرجند و روستاهای اطراف است.

به گفته وی مواد اصلی غذای نان جوش ، نان خرد شده، روغن، پیاز، سیر، ادویه  شامل نمک، فلفل، زرد چوبه و مقداری زعفران، برگ شنبلیله خشک شده، گردو، زرشک و پیازچه یا سبزی معطر و تخم مرغ است.

 

 

 

آغاز دوره مربیگری ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در بیرجند/۷

دوره مربیگری درجه ۳ ملی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای با حضور شرکت کنندگانی از چهار استان در بیرجند آغاز شد.

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان گفت:دوره کلاس مربیگری درجه آغاز دوره مربیگری درجه ۳ ملی در بیرجند۳ ملی در استان با شرکت ۵۰ ورزشکار زورخانه‌ای و پهلوانی از استان‌های خراسان‌جنوبی، رضوی و شمالی و استان فارس به مدت ۳ روز در بیرجند در حال برگزاری است.

 

شکری افزود: شرکت کنندگان در این دوره ۳۶ ساعته آموزش‌هایی پیرامون آداب در ورزش زورخانه‌ای ، آموزش رشته‌های دوازده‌گانه باستانی ، آموزش کباده ، چرخ چمنی، چرخ تیز و نحوه ورود به گود را فرامی‌گیرند.

وی گفت: در پایان این دوره از کلاس‌ها شرکت کنندگان در صورت قبولی در آزمون موفق به اخذ کارت و دفترچه از فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای کشور می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

آبگیری ۱۵ هزار مترمکعبی هلالی‌های آبگیر خوسف

در بارندگی‌های یک هفته گذشته هلالی‌های آبگیر شهرستان خوسف ۱۵ هزار مترمکعب آبگیری شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیماآبگیری ۱۵ هزار مترمکعبی هلالی‌های آبگیر خوسف گفت: در بارندگی هفته گذشته در عرصه ۷۰۰ هکتار اجرای این پروژه در مراتع شهرستان خوسف حدود ۱۵ هزار مترمکعب آبگیری شده است.

نصرآبادی افزود: حجم آبگیری سایر هلالی‌ها در استان در این بارندگی قابل توجه نبوده است.

به گفته وی تا پایان سال ۹۹ در استان با عنوان طرح کنترل و مهار رواناب‌های سطحی در مراتع بیابانی استان بیش از ۲۷ هزار هکتار احداث هلالی آبگیر همراه با بذرکاری و نهالکاری اجرا شده که بطور متوسط در هر هکتار ۴۰ تا ۴۵ هلالی آبگیر احداث شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ظرفیت هر هلالی آبگیر را به طور متوسط ۵۰۰ لیتر اعلام کرد و گفت: در مجموع ۶۱۰ هزار مترمکعب حجم ذخیره سازی رواناب‌های سطحی در این عرصه‌ها است.

به گفته وی این نوع پروژه به صورت تلفیقی همراه با کاشت گونه‌های مرتعی انجام می‌شود تا  علاوه بر ذخیره سازی نزولات و روان آب سطحی احیا و اصلاح مراتع و پوشش گیاهی را نیز به دنبال داشته و جزو برنامه‌های مدیریت مناطق بیابانی است.

نصرآبادی افزود: هلالی آبگیر یکی از سازه‌های تلفیقی (بیومکانیک) در مجموعه برنامه‌های منابع طبیعی در بخش مدیریت مراتع و طرح‌های مقابله با بیابانزایی است و این سازه‌ها توسط تراکتور و دست در اراضی دشتی با شیب ملایم اجرا و به ابعاد تقریبی ۲ در ۲ متر و با فواصل حدود ۴ متری و طرح شبکه ضربدری در سطح منطقه ایجاد می‌شود.

وی هدف اجرای این سازه را مدیریت و کنترل رواناب‌های سطحی و نزولات جوی در عرصه‌های مرتعی دانست که همزمان با کاشت گلدان یا بذر از گونه‌های مرتعی احداث و کاشت می‌شود.

نصرآبادی افزود: معمولا در شرایط نرمال بارندگی در یک تا دو سال دارای پوشش گیاهی شده و در نهایت ضمن کنترل و ذخیره سازی رواناب‌های سطحی و ارتقای پوشش گیاهی منجر به کاهش فرسایش خاک، تولید علوفه، جذب و نفوذ بیشتر باران و جلوگیری از گرد و غبار می‌شود.

 

 

نهبندان کم بارش ترین شهر خراسان جنوبی/۲

شهرستان نهبندان با ثبت ۰/۲ میلی متر بارندگی در سال آبی جاری کم بارش‌ترین شهر استان ثبت شد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی هواشناسی استان گفت:نهبندان کم بارش ترین شهر خراسان جنوبی میانگین بارش ها از ابتدای سال آبی تاکنون در استان ۸/۲ میلی متر بوده است که در مقایسه با بلندمدت ۲/۱ میلی متر و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ میلی متر کاهش بارندگی داشتیم.

نخعی افزود: سال گذشته تا به امروز به طور میانگین ۱۲/۳ میلی متر بارندگی داشتیم که در بلند مدت ۱۰/۳ میلی متر بوده است.

وی گفت: بیشترین بارش ها در سال آبی جاری مربوط به شهرستان سربیشه با ۲۲/۵ میلی متر و کمترین میزان بارش ها مربوط به شهرستان نهبندان  با ۰/۲ میلی متر بوده است و بیرجند نیز از ابتدای سال آبی جاری ۱۵ میلی متر بارندگی را ثبت کرد.

 

 

 

 

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

خرید زرشک کشاورزان خراسان جنوبی از ۲۵آذر

خرید حمایتی زرشک کشاورزان از هفته آینده آغاز می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید حمایتی زرشک کشاورزان از هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی، اسماعیل قادری فر ، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نشست با استاندار خراسان جنوبی از آغاز اجرای طرح‌های حمایتی سازمان تعاون روستایی کشور درخصوص زرشک‌کاران استان خبر داد و گفت: خرید حمایتی زرشک کشاورزان از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: براساس مذاکراتی که انجام شده و توافق صورت گرفته، مقرر شد بعد از تصویب نهایی دستورالعمل خرید حمایتی زرشک، عملیات اجرایی خرید حمایتی از ۲۵ آذر ماه توسط شبکه تعاون روستایی استان آغاز شود.

 

 

 

 

 

رشد ۱۶ درصدی سرمایه گذاری صنعتی در خراسان جنوبی/۲-۳

سرمایه گذاری صنعتی امسال در مقایسه با پارسال ۱۶ درصد در خراسان جنوبی افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت استان از ابتدای سال جاری ۴۸۳ میلیارد تومان است که این شاخص در مدت مشابه پارسال ۴۱۶ میلیارد تومان بوده است.

عباس جرجانی افزود: این میزان سرمایه گذاری با صدور ۳۲ فقره پروانه بهره برداری صنعتی برای واحد‌های تولیدی در سطح استان  انجام شده است.

وی با اشاره به میزان اشتغال این واحد‌ها افزود: با آغاز بکار این واحد‌های صنعتی زمینه اشتغال حدود ۵۰۰ نفر نیز به صورت مستقیم در استان فراهم شده است.

 

 

 

ثبت نام ۳۰۰۷ نفر در دوره‌های آموزش رایگان هنر/۲-۳

۳۰۰۷ نفر از خراسان جنوبی در دوره‌های آموزش رایگان رشته‌های هنری در مناطق محروم ، کمتر توسعه یافته و مرزی ثبت نام کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت : اینثبت نام ۳۰۰۷ نفر در دوره‌های آموزش رایگان هنر دوره‌ها در راستای شعار تحول و عدالت محوری دولت سیزدهم و برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  ۱۱ استان کشور اجرا می‌شوند.

سید علی زمزم افزود : با پایان یافتن مهلت ثبت نام در ۱۵ آذر، ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از سراسر کشور برای شرکت در این دوره‌ها ثبت نام کردند.

وی با بیان این که از ۳ هزار و ۷ نفر هم استانی شرکت کننده در دوره‌های آموزش رایگان هنر ، ۲ هزار و ۸۲ نفر خانم و ۹۲۵ نفر آقا هستند گفت : دوره‌ها از ابتدای دی ماه به صورت حضوری در شهر‌های بیرجند، درمیان، نهبندان، قاین و طبس برگزار می‌شوند.
زمزم گفت : در بیرجند دوره‌های لعاب کاری و تزیین روی سفال و هنر‌های دستی در خانه، در درمیان دوره مربی گری کودک، در طبس دوره‌های طراحی مد و لباس و نوازندگی ساز ایرانی، در نهبندان دوره‌های بازیگری و سفالگری و در قاین دوره خط تحریری برگزار خواهد شد.

به گفته وی برای تمام شرکت کنندگان در پایان دوره گواهی شرکت در دوره صادر خواهد شد.

 

 

 

 

 

زیرکوه صاحب پزشکی قانونی شد/۲

 

طی مراسمی با حضور مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی، معاون قضایی دادگستری استان، سرپرست فرمانداری شهرستان و جمعی از مسئولین شهرستان زیرکوه، مرکز پزشکی قانونی در شهرستان زیرکوه افتتاح شد.

 

 

«محمدعلی توکلی»مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی در این مراسم اظهار داشت: با پیگیری های زیاد در سطح استان و به همت خیرین عزیز این توفیق نصیب شد تا بتوانیم این مرکز را در شهرستان زیرکوه راه اندازی کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد پرونده های قوه قضاییه از مسیر پزشکی قانونی می‌گذرد، ادامه داد: به همین سبب راه اندازی پزشکی قانونی در زیرکوه یکی از واجبات بود که با تلاش و پیگیری های زیاد محقق شد.

 

 

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی عنوان کرد: مردم شهرستان زیرکوه گاهی برای برخی پرونده ها باید مسیر طولانی بیش از ۱۶۰ کیلومتر تا رسیدن به مرکز پزشکی قانونی طی می کردند که این امر واقعا برای مردم این شهرستان ایجاد مشکل می کرد.

 

 

 

 

 

 

رییس سازمان بسیج سازندگی:

ایجاد اشتغال پایدار هدف اصلی صندوق‌های قرض‌الحسنه است

ایجاد اشتغال پایدار هدف اصلی صندوق‌های قرض‌الحسنه است

مسئول بسیج سازندگی گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه پیشران بانکداری اسلامی در اقتصاد خرد هستند که بر اساس ظرفیت هر منطقه گسترش می یابند.

سردار محمد زهرایی در آئین بهره‌برداری از ۶۲۰ کارگاه اشتغال خرد خانگی و تجلیل از فعالان صندوق‌های قرض‌الحسنه خراسان‌جنوبی اظهارکرد: امروزه مردم از ما کار تخصصی می‌خواهند.

رئیس بسیج سازندگی با اشاره به محرومیت‌زدایی مردم پایه بیان‌کرد: با توجه به شیوه مردمی دولت جدید در هفته بسیج با رئیس جمهور دیدار داشتیم و بسته جامع محرومیت‌زدایی و مردم پایگی را ارائه کردیم.

زهرایی با اشاره به اینکه بسیج مردم را به عرصه‌های مختلف برای حل نظام مسائل می‌آورد، افزود: یک رویکرد حرف از نمی‌توانیم و نمی‌شود، می‌زند که به آن یخ‌زدگی اراده‌ها می‌گوئیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولتی داریم که حرف از می‌توانیم می‌زند، گفت: چنین دولتی باید تصمیم‌های سختی در حوزه مسکن، نهاده، ارز ترجیحی و نهاده‌ها بگیرد که بی شک در این موارد نیاز به کمک مردم نیز دارد.

مسئول بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه صندوق‌های قرض‌الحسنه پیشران حرکت در بانک‌داری اسلامی در اقتصاد خرد است، گفت: باید بپذیریم که نوکر و خادم مردم هستیم.

زهرایی با بیان اینکه ۹۲ قرارگاه محرومیت‌زدایی در کشور عملیات می‌کنند، اظهارکرد: در مورد صندوق‌های قرض الحسنه باید به سمت کیفی‌سازی برویم و از این جهت امسال تنها دو هزار صندوق در برنامه داریم.

وی گفت: امیدواریم روزی بتوانیم در خراسان‌جنوبی از همه ظرفیت‌های روی زمین و معدنی و…استفاده کرده و بیکاری در استان کاهش یابد.

 

 

 

 

 

 

 

فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی: به دنبال راه اندازی اشتغال خرد و خانگی برای مناطق محروم هستیم

 

فرمانده سپاه استان خراسان جنوبی: به دنبال راه اندازی اشتغال خرد و خانگی برای مناطق محروم هستیم

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان خراسان جنوبی با بیان اینکه به دنبال راه اندازی کارگاه و کارخانه نیستیم بلکه به دنبال اشتغال خرد و خانگی هستیم گفت: در شرایط تحریم‌های اقتصادی صندوق‌های قرض الحسنه کمکی موثر برای نقاط محروم کشور هستند.

سردار علی قاسمی صبح امروز در مراسم  بهره‌برداری از ۶۲۰ کارگاه اشتغال خرد خانگی که با حضور ریاست سازمان بسیج سازندگی کشور همراه بود اظهار داشت: انسان با تلاش و پشتکار به موفقیت می‌رسد و اگر همه ما در راه پیشرفت و آبادانی کشور، روستا و محله خودمان تلاش کنیم قطعا به جایی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی کارگاه و کارخانه نیستیم افزود: به دنبال اشتغال خُرد و خانگی هستیم اینکه معیشت خانواده‌ها تامین شود و اقتصاد مقاومتی هم بر همین نکته تاکید دارد.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به برکات صندوق‌های قرض الحسنه گفت: این صندوق‌ها مایه خیر و برکت هستند و خداوند متعال هم در قرآن در زمینه قرض الحسنه و کار خیر تاکید کرده است.

قاسمی با تاکید براینکه همه ما باید در عرصه ترویج کار اجتماعی و تعاونی فعال باشیم که تاکنون کم کاری‌هایی شده است گفت: اقتصاد مقاومتی صنعت پایه نیست بلکه بر محور اشتغال خانگی و توانمندی خانوارها استوار است.

وی ادامه داد: ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه روستایی یک الگو و کار بسیار خوب است و از آنجایی که تعاونی‌ها با چالش‌هایی در گذشته رو به رو بودند در مورد صندوق‌ها با مشورت و همفکری قدم برداشتیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تاکنون به طور جدی در ترویج فرهنگ قرض الحسنه کار نکرده و کار تعاونی را کنار گذاشتیم، رهبر معظم انقلاب از ۱۲ سال قبل بر اقتصاد مقاومتی تأکید کردند.

قاسمی یادآور شد: در شرایط تحریم‌های اقتصادی، صندوق‌های قرض الحسنه توانسته‌اند به ویژه به روستائیان و مردم مناطق محروم کمک کنند.

وی افزود: در حلقه تشکیل صندوق‌ها خوب کار کرده‌ایم ولی در مورد بازاریابی و سرمایه در گردش محصولات کارگاه‌های اشتغال خرد خانگی مانع و مشکل داریم.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی تاکید کرد: امید است با رونق کارگاه‌های اشتغال خانگی مردم به انقلاب امیدوارتر شوند و هم برای جوانان روستایی فرصت شغلی ایجاد می‌شود که بسیار ارزشمند است.

 

 

 

 

 

۶۲۰ کارگاه اشتغال خرد و خانگی در خراسان جنوبی افتتاح شد

۶۲۰ کارگاه اشتغال خرد و خانگی در خراسان جنوبی افتتاح شد

 ۶۲۰ کارگاه اشتغالزایی خرد و خانگی روز چهارشنبه با حضور رییس سازمان بسیج سازندگی کشور در خراسان جنوبی افتتاح شد.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در آیین افتتاح این طرح‌ها که با تجلیل از صندوق‌های قرض‌الحسنه و کارآفرینان برتر همراه بود، گفت: از ابتدای امسال ۶۲۰ شغل خرد و خانگی با همراهی صندوق‌های قرض‌الحسنه به بهره برداری رسیده و با ظرفیت قانونی که در بودجه قرار گرفته بود تا الان ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به صندوق‌های استان تخصیص پیدا کرده است.

مهدی هنری افزود: از سال گذشته در بحث کیفی‌سازی صندوق‌های قرض‌الحسنه صندوق‌ها را به سمت اشتغالزایی راهنمایی کردیم که نتیجه آن تاکنون پنج هزار و ۳۰۰ اشتغال خرد خانگی بوده که عدد قابل توجهی است و ۱۹۰ میلیارد ریال از منابع داخلی صندوق‌ها به این مشاغل پرداخت شد.

وی گفت: درخصوص صندوق‌های قرض‌الحسنه که از سال ۹۷ ورود جدی به این حوزه شده با محوریت مساجد و فعالیت ۲۰ تسهیل‌گر ۴۵۶ صندوق قرض‌الحسنه مردمی در استان تشکیل شد که ۲۹ هزار و ۳۸۰ نفر عضو این صندوق‌ها هستند.

مسوول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه با همراهی مردم و افزایش روحیه همراهی و همدلی می‌توان اشتغالزایی کرد افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای مداخله موثر در بحث اشتغال‌های خرد باعث شد که کمترین انحراف را در این حوزه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: با ادامه این روند هرجا که نیاز به مداخله در آموزش و بازاریابی بوده ورود کردیم و ‌نگاهمان این است که با پرداخت تسهیلات فقط اشتغال ایجاد نمی‌شود بلکه اگر ظرفیت‌ها به درستی شناسایی شود می‌توان اثربخشی بهتر و بیشتری داشته باشیم.

هنری گفت: در بحث تامین علوفه با کار کاملا مردمی که در سطح استان شکل گرفت هزار و ۵۰۰ تن علوفه با پول خود مردم خریداری و با کمک گروه‌های جهادی وارد استان شد که با این حرکت جهادی ۲۰ میلیارد ریال صرفه جویی را شاهد بودیم.

وی افزود: طرح‌های معیشت محور خانه‌های روستایی را از ۲ سال گذشته آغاز کردیم و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه به مردم اهدا شد که برای این طرح از هیچ بودجه دولتی استفاده نشد.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: در این طرح هفت هزار خانوار نیازمند استان در زمینه گوشت و تخم مرغ خودکفا شده بودند که گرانی نهاده‌های دامی به این طرح ضربه زد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سند اشتغالزایی ۱۵۰ روستای استان را با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین و در قالب سامانه بارگزاری کردیم که امیدواریم بر اساس این سند بتوان بخش مهمی از مشکل اشتغال استان را برطرف کرد.

در ادامه این آیین از تسهیل‌گران و مسوولان صندوق‌های قرض‌الحسنه برتر خراسان جنوبی تجلیل شد.

 

 

 

 

دستگیری یک سارق و یک مالخر در”درمیان”/۴

فرمانده انتظامی”درمیان” از دستگیری یک سارق و یک مالخر خبر داد و گفت: متهمان دستگیر شده به ۱۷ فقره سرقت اماکن خصوصی و دولتی در این شهرستان اعتراف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن دشتستانی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت اماکن خصوصی و دولتی در شهرستان درمیان، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.
وی بیان داشت: مأموران انتظامی شهرستان درمیان با انجام کار اطلاعاتی و تحقیقات میدانی یک سارق و یک مالخر را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی آن ها را دستگیر کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

واکسیناسیون رایگان ۳ هزار کبوتر و طیور بومی در قاینات/۲

در طرح سراسری واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل ۳ هزار قطعه کبوتر و طیور بومی واکسینه شدند

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات گفت: در طرح واکسیناسیون طیور بومی با هدف افزایش سطح ایمنی علیه این بیماری و کاهش احتمال ابتلا در پرندگان زینتی و بومی و بالتبع کاهش میزان انتقال آن به طیور صنعتی تعداد ۳ هزار دُز واکسن نیوکاسل رایگان در بین پرورش دهندگان کبوتر و طیور بومی توزیع شد که به صورت آشامیدنی به پرندگان هدف خورانده شد.

رضا محمودی افزود: نیوکاسل یک بیماری حاد در پرندگان است که تنها راه مقابله با آن، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل‌های پرورش است.

به گفته وی تنگی نفس، سرفه، بی اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، به دور خود چرخیدن، لرزش، تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، و ناهنجاری و کاهش تخم گذاری از جمله مهم‌ترین علائم این بیماری ویروس است.

 

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

بازاریابی و سرمایه در گردش مهمترین نیاز کارگاه‌های اشتغال خانگی

بازاریابی و سرمایه در گردش مهمترین نیاز کارگاه‌های اشتغال خانگی

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی گفت: بازاریابی و سرمایه در گردش مهمترین نیاز کارگاه‌های اشتغال خانگی است که در این زمینه باید فعال‌تر عمل کنیم.

سردار علی قاسمی  در مراسم بهره‌برداری از ۶۲۰ کارگاه اشتغال خرد خانگی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب از ۱۲ سال قبل بر اقتصاد مقاومتی تأکید کردند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی ببان‌کرد: اقتصاد مقاومتی صنعت پایه نیست بلکه بر محور اشتغال خانگی و توانمندی خانوارها استوار است.

قاسمی با بیان اینکه ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه روستایی یک الگو و کار بسیار خوب است، افزود: از آنجایی که تعاونی‌ها با چالش‌هایی در گذشته رو به رو بودند در مورد صندوق‌ها با مشورت و همفکری قدم برداشتیم.

وی با تأکید بر اینکه در ترویج فرهنگ قرض الحسنه کار نکرده و کار تعاونی را کنار گذاشتیم، گفت: در شرایط تحریم‌های اقتصادی، صندوق‌های قرض الحسنه توانسته‌اند به ویژه به روستائیان و مردم مناطق محروم کمک کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حلقه تشکیل صندوق‌ها خوب کار کرده‌ایم ولی در مورد بازاریابی و سرمایه در گردش محصولات کارگاه‌های اشتغال خرد خانگی مانع و مشکل داریم.

قاسمی گفت: با رونق کارگاه‌های اشتغال خانگی هم مردم به انقلاب امیدوارتر می‌شوند و هم برای جوانان روستایی فرصت شغلی ایجاد می‌شود که بسیار ارزشمند است.

وی یادآور شد: همه ما باید در عرصه ترویج کار اجتماعی و تعاونی فعال باشیم که تاکنون کم کاری‌هایی شده است.

 

 

 

درب بسته مجهزترین سالن بین‌المللی اسکواش کشور/ کورت‌هایی که خاک می‌خورند/۷

در حالی که روبان رنگی افتتاح سالن‌ بین‌المللی اسکواش خلیج فارس مجموعه ورزشی سردار «سلیمانی» بیرجند در ۲۸ تیرماه بریده شد ولی درب کورت‌های تخصصی این مکان ورزشی به روی ملی‌پوشان و قهرمان باز نشد.

درب بسته مجهزترین سالن بین‌المللی اسکواش کشور/ کورت‌هایی که خاک می‌خورند

حرفه پیمانکاری یکی از مهم‌ترین مشاغل و پیشه‌های جامعه است و از طرفی به دلیل دولتی و عام‌المنفعه بودن اغلب پروژه‌ها، نتیجه اقدامات و عملیات اجرایی پیمانکاران مورد ارزیابی و دقت نظر عموم مردم، مسئولین و گاهی نیز زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس شرکت‌ها و افرادی‌که در حوزه پیمانکاری پروژه‌های عمرانی و ابنیه‌های دولتی فعالیت می‌کنند، ارتباطی نزدیک با کارفرمایان دارند و در قراردادهای فی‌مابین نیز، کارفرما تمام آنچه را مد نظر دارد به پیمانکار می‌سپارد و از او انتظار دارد با مدیریت مالی و برنامه‌ریزی دقیق تمام امورات‌ بتواند پروژه را در مدت زمان مشخص به پایان برساند.

در قراردادهای پیمانکاری بخش خصوصی و دولتی ضمانت‌نامه‌‌ای فی‌مابین میان دو طرف برای پایبندی به تعهدات طرفین تنظیم می‌شود که‌ معمولا با تحویل پروژه عمرانی کارفرما، فاز تسویه حساب مالی و اعتباری با پیمانکار به پایان می‌رسد.

عملیات اجرایی سالن تخصصی و بین‌المللی خلیج فارس بیرجند در سال ۱۳۹۷ در پی انعقاد قرارداد رسمی اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی با پیمانکار این پروژه در مجموعه ورزشی سردار «سلیمانی» سایت اداری بیرجند آغاز شد.

افتتاح نخستین سالن تخصصی اسکواش کشور در بیرجند

روبان افتتاح این پروژه‌ ورزشی ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹ با حضور «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان دولت روحانی، «معتمدیان» استاندار خراسان‌جنوبی، «حسن عزیزی» مدیرکل ورزش و جوانان، «ناصری» فرماندار بیرجند و جمعی از مسئولان کشوری و استانی، مدیران ورزشی و اسکواش‌بازان مدال‌آور و جامعه هدف این رشته ورزشی بریده شد.

«سلطانی‌فر» در مراسم افتتاحیه این پروژه‌ ورزشی گفت: از امروز درب نخستین و مجهزترین سالن تخصصی و بین‌المللی اسکواش کشور در بیرجند به روی مدال‌آوران و علاقه‌مندان این رشته ورزشی باز شد و زمینه میزبانی مسابقات قهرمانی ملی و بین‌المللی، جشنواره‌های استعدادیابی، دوره‌های آموزشی و کمپ تیم‌های ملی در خراسان‌جنوبی فراهم شد.

«حسن عزیزی» مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی نیز در این آیین، اظهار داشت: این مجموعه در زمینی به مساحت ۹۳۰ مترمربع و با اعتبار ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از منابع ملی و استانی به بهره‌برداری رسیده است.

هزینه‌کرد ۵ میلیاردی از منابع ملی و استانی

وی افزود: سالن بین‌المللی اسکواش خلیج فارس بیرجند دارای سالنی سرپوشیده با ۴ کورت استاندارد دارای پلکان به ظرفیت ۲۲۰ هزار نفر تماشاچی، دفتر اداری، بوفه و فروشگاه است.

مردادماه ۱۳۹۹ بود که طبق اعلام روابط عمومی فدراسیون اسکواش، رئیس فرانسوی  فدراسیون جهانی اسکواش در پیامی اقدامات فدراسیون اسکواش ایران را قابل تقدیر و در شرایط حاضر ناباورانه خواند.

«فانتان» در پیام خود خطاب به «مسعود سلیمانی» رئیس فدراسیون کشورمان، عنوان کرد: در این روز‌های عجیب، دریافت اخبار مثبت از ایران قابل پیش‌بینی نبود و این نشان دهنده رشد و توسعه‌ای پیوسته در اسکواش کشورتان و تأییدی بر استراتژی و برنامه‌ریزی صحیح فدراسیون اسکواش ایران است و دیدن پتانسیل بالای شما در آن قسمت از جهان مشوق ما در فدراسیون جهانی است و فدراسیون جهانی از شما و فعالیت‌هایتان حمایتی همه‌جانبه می‌کند، ما منتظر دیدارتان در اجلاس جهانی پیش رو در موناکو هستیم.

افتتاحی عجولانه و رپورتاژی

در حالی که قریب بر ۵۰۸ روز از بریدن روبان افتتاح سالن تخصصی و بین‌المللی اسکواش خلیج فارس مجموعه ورزشی سردار «سلیمانی» بیرجند می‌گذرد و هر مسئولی‌ اعم‌ از جهانی، ملی و استانی در وصف آن سخن‌ها گفتند اما در‌ حد حرف باقی ماند.

درب این پروژه ملی که در همان روز افتتاح با نظری اجمالی،  نقص‌هایی فنی‌اش با نگاهی اجمالی خودنمایی می‌کرد حکایت از قصه پر غصه‌ای داشت که بریدن روبان‌‌ رنگی‌اش عجولانه و  رپورتاژی بریده شده است.

اسکواش‌بازان مدال‌آور و قهرمان روی سکو رفته خراسان‌جنوبی از آن زمان در حسرتی غریب‌ برای توپ‌زدن در کورت‌های بین‌المللی سالن خلیج فارس فرو مانده‌اند و جوابی قانع‌ کننده‌ای برای آرزویی برآورده نشده از مسئولان  نشنیده‌اند!

توپ را در زمین پیمانکار انداختند!

از هرکجا که جویای دلیل بسته بودن درب سالن تخصصی و بین‌المللی اسکواش خلیج فارس مجموعه ورزشی سردار «سلیمانی» بیرجند شدیم توپ را در زمین پیمانکار از جان و مال گذشته این پروژه ورزشی انداختند!

«مهدی مهنیا» در گفت‌وگوی با خبرنگار  فارس، اظهار داشت: برای احداث سالن تخصصی و بین‌المللی خلیج فارس بیرجند دو مرحله قرارداد رسمی با اداره‌کل ورزش و جوانان استان به امضاء رسید که فاز نخست این پروژه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بود و با احتساب ۳۳۰ میلیون تومان تعدیل به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی مجموع دو مرحله قرارداد فی‌مابین اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی برای احداث سالن بین‌المللی اسکواش خراسان‌جنوبی  را ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

تعهدات نقدی کارفرما تبدیل به اوراقی‌ چند ماهه شد

پیمانکار این پروژه ورزشی گفت: به استناد بخش‌نامه ۵۰۹۰ و ۱۳۰۰ سازمان برنامه و بودجه مبلغ یک میلیارد تومان تأخیر در پرداخت مطالبات پیمانکار به مبلغ قرارداد ساخت این پروژه اضافه شده که از تعهدات کارفرما(اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی) است.

 مهنیا با بیان اینکه تعهدات پرداخت مبالغ عنوان شده در قراردادهای مرحله اول و دوم فی‌مابین پیمانکار و کارفرما به‌صورت نقدی بوده، گفت: متأسفانه اکثر مطالبات به‌صورت اوراق ۳ و ۴ ماهه پرداخت شده و برای وصول مبالغ تعدادی از اوراق باقی مانده مجبور به ارائه آن در بورس با قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر مبلغ است.

وی مبلغ دریافتی فاز نخست سالن تخصصی و بین‌المللی اسکواش خلیج فارس مجموعه ورزشی سردار «سلیمانی» بیرجند را یک میلیون و ۳۵۰ تومان عنوان کرد و افزود: حدود ۲۰۰ میلیون تومان نیز بابت هزینه‌کرد فاز اول پروژه طلب دارد.

پیمانکار این پروژه ورزشی با بیان اینکه فاز دوم این پروژه ورزشی طی ۴۵ روز ساخته شده، خاطرنشان کرد: آخرین واریزی کارفرما از فاز دوم این پروژه ورزشی ۴۳۰ میلیون تومان به حساب بانکی پیمانکار بوده که متأسفانه همه این مبلغ چند دقیقه بعد به‌طور خودکار توسط بانک بدلیل دریافت وام این پروژه از حسابم برداشت شده است.

تا بدهی صاف نشود دربی گشوده نمی‌شود!

مهنیا یادآور شد: از امضای آخرین صورت‌جلسه فی‌مابین با امضای مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی مبنی بر فرصت ۴۵ روزه بابت پرداخت مابقی مطالبات پیمانکار چندین روز گذشته است و هیچ خبری از تسویه حساب نیست.

وی با اشاره به نقص خیلی جزئی یکی از کورت‌های سالن تخصصی و  بین‌المللی اسکواش خلیج فارس مجموعه ورزشی سردار «سلیمانی» بیرجند، تأکید کرد: تا زمان وصول تمامی مطالبات پیمانکار به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نسبت به بازگشایی این سالن ورزشی اقدامی نخواهد کرد.

پیمانکار این پروژه ورزشی خاطرنشان کرد: برآورد هزینه‌کرد فعلی احداث سالن تخصصی و بین‌المللی اسکواش خلیج فارس مجموعه ورزشی بیرجند بیش از ۷ میلیارد تومان است و تناقضی که در هزینه‌کرد احداث این پروژه ورزشی از زبان کارفرما و پیمانکار به چشم می‌خورد و قابل تأمل است!

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی در روز افتتاح سالن تخصصی و بین‌المللی اسکواش خلیج فارس مجموعه ورزشی سردار «سلیمانی» بیرجند مبلغ ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از منابع ملی را عنوان کرد و این درحالی است که پیمانکار مجموع هزینه‌کرد احداث پروژه به انضمام یک میلیارد بخش‌نامه ۵۰۹۰ سازمان برنامه و بودجه بابت تأخیر در پرداخت تعهدات کارفرما را قریب‌ بر ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون بیان می‌کند.

از آنجایی که اسناد قابل اعتنایی به‌دست خبرنگار خبرگزاری فارس نرسیده است لذا نمی‌توان اظهارنظر قطعی در این خصوص عنوان کرد.

 

 

 

در دیدار دانشجویان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی مطرح شد؛

از نخبه ‌کشی تا باقی ماندن ارتباط دانشگاه و صنعت روی کاغذ!/۷

تعدادی از دانشجویان در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از نخبه کشی، عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و سنگ اندازی برخی مسئولان دانشگاه انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی امروز (۱۶ آذر) با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت روز دانشجو دیدار و گفتگو کردند.

 

«علی نجف‌زاده» دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی در دهه‌های اخیر سعی کردند نماد روز ۱۶ آذر را تحت عناوینی همچون استکبارستیزی، تقابل با فساد، نشاط جامعه دانشجویی، بیداری دانشجویی حفظ کنند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با تشکل‌های دانشجویی چند توصیه مهم به جنبش‌های دانشجویی در سه محور گفتمان‌سازی برای مسائل مهم نظام و راه‌حل‌های آنها، برافراشته داشتن پرچم عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی به دور از فضای تنش و عدالت‌خواهی و رفع فساد را بیان فرمودند.

 

وی با بیان لزوم آسیب‌شناسی در زمینه عدالت‌طلبی در گام دوم انقلاب، تصریح کرد: چون برخی داعیه‌دار و پرچمدار این حوزه شده‌اند و عدالت‌طلبی را به عدالت‌خواری تبدیل کرده‌اند و اگر بخواهیم به‌صورت مصداقی به این موضوع اشاره کنیم می‌توانیم از افشاگری‌های بدون سند و مدرک و جنجال‌سازی‌ها فضای مجازی و رسانه‌ای، آن هم بدون پایه‌های حقوقی محکم نام ببریم که بسیاری از این رفتارهای ضعیف را می‌توان در برخورد سلبریتی‌ها در فضای مجازی مشاهده کرد.

 

نجف‌زاده تأکید کرد: مطالبه‌گری باید به دور از فضای تنش و شلوغ‌کاری رسانه‌ای باشد و هدف ما رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه است.

 

به گفته وی فعالان دانشجویی در موضوع افشاگری فساد معتقدند باید از طریق قانونی و منطقی کار را جلو ببرند و افشاگری توام با آبروریزی را نهی می‌کنند و تأکید دارند که دانشجو نباید به عنصر سیاه‌نمایی عملکرد مسئولان یا توجیه‌کننده اقدامات آنان تبدیل شود و زمانی که حدود جمهوری اسلامی ایران زیر سوال می‌رود، ورود دانشجو ضروری است.

 

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی در ادامه هسته‌های مسئله‌محور را یکی از گام‌های موثر در این زمینه دانست که در چند سال اخیر با حمایت بسیج دانشجویی با حرکتی رو به جلو همراه بوده است و گفت: در مسیر فعالیت‌های خود گاهی شاهد هستیم که مسئولان آموزش عالی در زمینه مطالبه‌گری، سنگ جلوی پای تشکل‌ها می‌گذارند اما در بخش کارهای مسئله‌محور بیشتر همراهی می‌کنند.

 

نجف‌زاده ادامه داد: مسئولان آموزش عالی باید همراهی بیشتری را با تشکل‌ها داشته باشند تا در مباحث عملیاتی به نتیجه برسیم.

 

وی افزود: همان‌گونه که در گفتمان شهید بهشتی آمده، وظیفه دانشجو این است که موذن جامعه باشد و حالا این موذن جامعه بودن از سویی نباید به عامل سیاه‌نمایی عملکرد مسئولان تبدیل شود و از سوی دیگر نباید دانشجو در نقش توجیه‌کننده اقدامات مسئولان ظاهر شود.

 

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های دانشجویی خراسان جنوبی عنوان کرد: دانشجو باید یک بخش واسط و حلقه میان بین مردم و مسئولان باشد و بتواند در این نقش عمل کند، از یک طرف صدای مردم در مقابل مسئولان و از طرفی دیگر نقش تبیین‌کننده در مقابل مردم را داشته باشد.

 

«مهرداد روحانی» دانشجوی دکتری دانشگاه بیرجند در این دیدار با بیان اینکه طرح شمسا یک طرح مسئله محور است و در تمامی زمینه‌ها فعالیت دارد، گفت: دانشگاه بیرجند امکانات خوبی در زمینه علمی و پژوهشی دارد و جزو پنج دانشگاه پیشرو در آموزش مجازی در دوران کرونا بود اما با مشکل عدم استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در عرصه‌های مختلف مواجه هستیم.

 

 

مسئول و مجری طرح شمسای استانی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه بیرجند در بدو شیوع کرونا اقدامات قابل توجهی در حوزه ساخت دستگاه تولید ماسک، تولید مواد ضدعفونی کننده و ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه به آموزش مجازی را انجام دادند اما ارتباط دانشگاه با صنعت در حد کاغذ باقی مانده است.

 

وی با بیان اینکه دانشجوی تحصیلات تکمیلی به عنوان دانشجوی تمام وقت گرفته می‌شود و نمی‌تواند شاغل باشد، تصریح کرد: پس از گذراندن دوره ارشد و دکتری و فارغ التحصیل شدن هیچ تمهیداتی خارج از دانشگاه برای آنها اندیشیده نشده است و خروجی کارهایشان در اندازه کارهای پژوهشی باقی می ماند.

 

روحانی گفت: کار علمی و دانش بنیان خوب است اما مگر حجم و ظرفیت در کشور چقدر است که این همه دانشجوی دکتری فارغ التحصیل می شوند اما هیچ تمهیدی برای آینده آنان اندیشیده نشده است.

 

دانشجوی دکتری دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشجوی دکتری مسکن و درآمدی ندارد در حالی که وقتی یک مقاله‌ای به دانشگاه‌های خارجی ارسال می‌کنیم همه با مبالغ دلاری بالا برای ما دعوت نامه ارسال می‌کنند در حالی که ما نمی‌خواهیم خانواده و وطن را بگذاریم و مهاجرت کنیم.

 

به گفته وی اگر با اغلب دانشجویان تحصیلات تکمیلی صحبت شود بیش از نیمی از آنها علی رغم میل باطنی خواستار رفتن به خارج از کشور هستند چون ظرفیت برای آنها در ایران ایجاد نشده است.

 

مسئول و مجری طرح شمسای استانی در پایان افزود: متاسفانه در ایران نخبه‌کشی صورت می‌گیرد و از این نخبه‌ها استفاده نمی‌شود.

 

خانم «رضایی» نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این دیدار  اظهار داشت: دانشجو باید یکی از آگاه‌ترین و در صحنه ترین افراد جامعه در تمام زمینه های فرهنگی، دینی، سیاسی و … باشد چراکه اگر نباشد تمام جامعه آسیب دیده و ضرر می‌کند.

 

وی از سنگ اندازی برخی از مسئولان دانشگاه برای دانشجویان انتقاد کرد و گفت: از نماینده ولی فقیه درخواست داریم برای مدیران و مسئولان دانشگاه ها افرادی انتخاب شوند که در عمل همراه دانشجو باشند نه با حرف.

 

این دانشجو دانشگاه فرهنگیان در ادامه یکی از دغدغه ها را این دانست که آموزش در دانشگاه‌ها بر پایه اسلام نیست و کتبی در دانشگاه‌ها و مخصوصا دانشگاه فرهنگیان تدریس می‌شود که تالیف برخی از دانشمندان غربی است.

 

رضایی به آموزش بدون مهارت دانشجو در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دانشجو طی چهار سال فقط برای آموزش به دانشگاه می‌رود و مهارتهای زندگی در جامعه اسلامی را فرا نمی‌گیرد چه برسد به اینکه افسر سپاه پیشرفت کشور باشد!

 

نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: باید دانشجویانی پرورش داده شوند که باعث عزت و استمرار جمهوری اسلامی شوند و این مستلزم داشتن سرفصل های آموزشی اسلامی ایرانی است.

 

«سید نعمت الله دانشور» نماینده دانشجویان بین المللی کشور افغانستان نیز  با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند طی ۲ سال گذشته ۲۱۸ دانشجو در مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا سطح دکتری از کشور افغاستان جذب کرده است، اظهار کرد: در ترم جاری از نشان دانشجویان بین الملل و با همکاری دفتر همکاری های بین المللی دانشگاه بیرجند حدود ۲۰۰ دانشجو ثبت نام و پذیرفته شدند.

 

وی افزود: متاسفانه با روی کار آمدن طالبان بسیاری از دانشجویانی که مشغول تحصیل بودند برای ادامه تحصیل دچار مشکل هستند و برخی به ایران مهاجرت کردند.

 

دانشور عنوان کرد: امیدوارم دانشگاه بیرجند برای جذب دانشجویان علاقه مند به تحصیل برنامه ریزی موثری داشته باشد تا این دانشجویان برای اینکه به سایر کشورها مهاجرت کنند در ایران مشغول به تحصیل شوند.

 

این دانشجوی افغانستانی گفت: وجه مشترک زبان، فرهنگ و دین و دسترسی بهتر به کتب فارسی از مهمترین مزایای تحصیل متقاضیان افغانستانی در ایران محسوب می‌شود.

 

خانم «قربان‌زاده» نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این دیدار به اقدامات دانشجویان جهادی برای مقابله به کرونا اشاره کرد و گفت: جهادگران در حوزه بازرسی از اصناف و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در هئیت ها، راه‌اندازی کارگاه های تولید ماسک، شیلد، گان و مواد ضد عفونی کننده به کمک کادر درمان آمدند.

 

وی راه اندازی پویش کمک مومنانه و توزیع بسته های معیشتی، اعلام آمادگی ۱۰۰ دانشجو برای کمک به تسریع روند واکسیناسیون در قالب تیم های مختلف، تحویل گرفتن یک شیفت انجام تست کرونا و کاهش تجمعات مردم و … از دیگر فعالیت های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی برشمرد.

 

 

بارقه امید در دل کشاورزان خراسان جنوبی روشن شد/ زرشک کشاورزان با قیمت مناسب خریداری می‌شود

 

بارقه امید در دل کشاورزان خراسان جنوبی روشن شد/ زرشک کشاورزان با قیمت مناسب خریداری می‌شود

قول استاندار برای خرید زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی در حالی محقق شد که وی هشتم آذر ماه در مراسم معارفه خود اعلام کرد با پیگیری‌های صورت گرفته به زودی زرشک باقیمانده روی دست کشاورزان با قیمت مناسب خریداری می‌شود.

بیش از۹۰ درصد تولید زرشک کشور به خراسان جنوبی اختصاص دارد  و این استان  به عنوان نخستین تولید کننده زرشک در جهان مطرح است.بیشترین سطح کشت زرشک خراسان جنوبی با بیش از ۴ هزار هکتار به شهرستان قاین اختصاص دارد؛ استان خراسان جنوبی با ۱۸هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول تولید زرشک را در ایران به خود اختصاص داده و فصل برداشت این محصول از اواخر مهر تا نیمه اول آذر ماه است.

۳۸ هزار خانوار در زمینه کاشت و برداشت زرشک در خراسان جنوبی فعالیت دارند و پیش‌بینی شده امسال از این سطح زیر کشت ۲۲ هزار و ۳۰ تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک تازه برداشت شود که ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه کشور است.

آغاز خرید حمایتی سازمان تعاون روستایی کشور از زرشک کاران استان

براساس گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی به منظور تعیین تکلیف وضعیت زرشک باقیمانده روی دست کشاورزان با معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دیدار کرد و از آغاز طرح‌های حمایتی سازمان تعاون روستایی کشور از زرشک‌کاران استان خبر داد.

جواد قناعت با اعلام این خبر به نتایج دیدار خود با معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اشاره و تأکیدکرد: خرید حمایتی زرشک کشاورزان استان از هفته آینده آغاز می شود.

وی تصریح کرد: طی مذاکراتی که با مدیرعامل سازمان تعاون روستایی صورت گرفت، مقرر شد بعد از تصویب نهایی دستورالعمل خرید زرشک، عملیات اجرایی این طرح در استان آغاز شود و قیمت نهایی زرشک در این طرح متعاقباً اعلام خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی از تسهیلات و اعتبارات اختصاص یافته به این طرح گفت و اظهار داشت: اعتبار در نظرگرفته شده برای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان است.

قناعت بیان کرد: از شنبه آینده اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی بارگاه، سردخانه و انبار نگهداری زرشک استان توسط سازمان تعاون روستایی آغاز می شود.

وی با تأکید براهمیت برندسازی محصولات استراتژیک استان، متذکر شد: در گام بعدی موضوع برندسازی را دنبال خواهیم کرد و به این ترتیب با برنامه ریزی مدون، برند زرشک خراسان جنوبی را ثبت می کنیم.

 

 

 

جولان کرونا در خوابگاه های دانشجویی
بیش از دو ماه می گذرد که دانشجویان برای ادامه تحصیل و حس بهترین دوران زندگی خود به خوابگاه ها بازگشتند اما متاسفانه کرونا در خوابگاه های دانشجویی بیش از هر جای دیگری در حال جولان دادن است و چشم دانشجویان به مسئولان است تا فکری برای این موضوع کنند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ ۱۶ آذر یادآور واژه دانشجو، واژه ای که به اندازه کرامت و تقدسش، وسیع و پردامنه است؛ آن قدر پر افق که هرگاه به هر سوی کرانه اش انگشتی اشاره بریم، نسیمی تازه از معنا می یابیم.

*دانشجویی یک مکتب است

آنچه روز دانشجو را در تقویم مناسبت های انقلاب اسلامی به فراموشی نسپرده، ریشه های عمیق این نام گذاری است که به سال ۱۳۳۲ بر می گردد زمانی که دانشجویان دانشگاه تهران جهت اعلام مخالفت خود با سفر نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران دست به تظاهرات زدند و در ۱۶ آذر خون سه جوان آزادیخواه ایرانی بر زمین جاری شد.

دکتر علی شریعتی، در توصیف سه شهید دانشجوی رویداد ۱۶ آذر ۱۳۳۲ می نویسد: «اگر اجباری که به زنده ماندن دارم،نبود، خود را در برابر دانشگاه آتش می زدم؛ همان جایی که ۲۲ سال پیش، «آذر»مان در آتش بیداد سوخت. او را در پیش پای «نیکسون» قربانی کردند. این سه یار دبستانی که هنوز مدرسه را ترک نگفته اند، هنوز از تحصیلشان فراغت نیافته اند، نخواستند ـ همچون دیگران ـ کوپن نانی بگیرند و از پشت میز دانشگاه، به پشت پاچال بازار بروند و سر در آخور خویش فرو برند. از آن سال، چندین دوره آمدند و کارشان را تمام کردند و رفتند، اما این سه تن ماندند تا هر که را می آید، بیاموزند، هر که را می رود، سفارش کنند. آنها هرگز نمی روند، همیشه خواهند ماند، آنها «شهید»ند. این «سه قطره خون» که بر چهره دانشگاه ما، همچنان تازه و گرم است. کاشکی می توانستم این سه آذر اهورایی را با تن خاکستر شده ام بپوشانم، اما نه، باید زنده بمانم و این سه آتش را در سینه نگاه دارم».

واژه «دانشجو» و برداشت از آن به ویژه در ایران، نیازمند انقلاب و دگرگونی کلی و فکری است؛ دانشجویی یک مقطع نیست و تنها عنوانی برای ورود به یک طبقه اجتماعی در جامعه نیست و زمان برنمی دارد بلکه دانشجویی یک مکتب است. 

دانشجو به عنوان قشر باسواد و فرهنگی جامعه، افزون بر شخصیت اجتماعی خود، الگوی رفتار و تفکر دیگران است؛ برخی در این عرصه چنان چشم گیر بوده اند که حتی پس از پیمودن مدارج و موقعیت های عالی مختلف، همچنان دوره دانشجویی آنان الگوبردار است.

مقام معظم رهبری می فرمایند: «هنگامی که به نام دانشجوی شهید می رسیم، این یقین در ما پدید می آید که پذیرش شهادت و اقدام به جهادی که بدان منتهی شده، از سر خودآگاهی و با اراده روشن بینانه بوده است و این ارزش عمل را مضاعف می کند و بدین دلیل است که دانشجویان شهید که در شمار سرآمدان ایمان و ایثار آگاهانه بوده اند، ستارگان همیشه درخشانی هستند که هر جویای حقیقت می تواند راه خویش را با آنان بیابد».

*ضربه کرونا به سلامت روان دانشجویان

روز دانشجو بهانه‌ای شد تا به سراغ مشکلات دانشجویان برویم دانشجویانی که در این شرایط سخت کرونایی مشغول به تحصیل در شهرهای مختلف هستند و با پروتکل‌های بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند.

بیش از یک سال بود که هجوم کرونا باعث خالی شدن کلاس‌های درس دانشگاه از دانشجو شده بود و بیش از سه‌میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو از همان روزهای اول شیوع کرونا تا یک ماه گذشته خانه‌نشین شده‌ بودند اما بعد از یکسال دوباره به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به کلاس های خود بازگشتند.

طی دو سال اخیر کرونا شور و نشاط رفتن به کلاس‌های درس را از دانشجویان گرفت و متاسفانه تعداد بسیاری از دانشجویان تبدیل به افراد بی‌انگیزه و بی‌حال شدند چرا که کرونا روح و روانشان را به هم ریخت و بیش از یک سال از بهترین دوران زندگی خود را در خانه گذراندند.

حفظ و کنترل سلامت روان دانشجویان یکی از مهم ترین مسائلی است که این روزها نیاز به توجه مسئولان است چرا که دانشجو با روح و روانی آشفته نمی تواند دست به کارهای بزرگ علمی بزند.

*اندر حکایت مصائب دانشجویان در دوران کرونایی

حدود دو ماه است که دانشگاه ها به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده اند و تعدادی از دانشجویان مهمان به خوابگاه های شهر محل تحصیل خود بعد از یکسال بازگشتند و تعدادی دیگر نیز به همان آموزش مجازی اکتفا کردند.

حال باید دید میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه های دانشجویی چگونه است آیا به گونه ای در این اماکن کرونا کنترل می شود که دانشجو به جز دغدغه تحصیل دیگر دغدغه ای برای ابتلا به این ویروس منحوس نداشته باشد.

درست است که دانشجو دغدغه های بسیاری در زمینه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره دارد اما دیگر جایی در دل خود برای کرونا ندارد و دوست دارد تا بهترین دوران زندگی خود را بدون دغدغه طی کند و تحصیلاتش را به خوبی به پایان برساند و این نیازمند عزم جدی مسئولان است.

تدریس و تحصیل به صورت مجازی هیچ گاه نمی تواند جای تحصیل حضوری را بگیرد چرا که شنیدن کی بود مانند دیدن و این شیوه تحصیل به صورت مجازی هم معایبی دارد که طی یکی دو سال رفع نمی شود و نیازمند دوره ای بلندمدت است و امیدواریم دود این آموزش های آزمایشی مجازی به چشم دانشجویان نرود و چرخ توسعه و پیشرفت کشور را کُند نکند.

*پروتکل ها در خوابگاه های دانشجویی رعایت نمی شود

در این راستا به سراغ یکی از خوابگاه های دانشجویی در شهرستان بیرجند رفتیم تا وضعیت رعایت پروتکل‌ها در این مکان را از نزدیک مشاهده کنیم. متاسفانه در این اماکن میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار کم است و گویی کرونا در راهروهای خوابگاه‌های دانشجویی جولان می دهد.

«سحر» یکی از دانشجویانی است که از مرکز ایران به بیرجند برای تحصیل آمده است در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ما بسیار پایین است و بیشتر دانشجویان فکر می کنند که کرونا به پایان رسیده است.

وی در ادامه بیان کرد: من خیلی مقید به رعایت پروتکل های بهداشتی هستم و اگر کسی رعایت نکند دچار استرس می شوم و نمی توانم به درس خواندن با آرامش ادامه دهم و متاسفانه این موضوع به درس هایم ضربه وارد کرده است.

سحر با بیان اینکه مسئولان فکری به حال پروتکل های بهداشتی در خوابگاهها کنند، افزود: اگر مسئولان فکری به حال این موضوع نکنند قطعا آینده و جان بسیاری از دانشجویان به خطر خواهد افتاد و جبران ناپذیر خواهد بود.

*گوش مسئولان بدهکار نیست

«زهرا» یکی دیگر از دانشجویانی است که از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه‌ها نگران است. در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه پروتکل‌ها در خوابگاه‌ها اصلا رعایت نمی شود و بسیاری از دانشجویان در خوابگاه ها مبتلا به کرونا شدند.

وی در ادامه بیان کرد: با وجود این موضوع شاهد افزایش ظرفیت خوابگاه ها هستیم در حالی که باید تعداد دانشجویان در خوابگاه ها جهت مقابله و کنترل شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا می کرد.

زهرا با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل ها به مسئولان بارها گوشزد شده است، افزود: متاسفانه مسئولان به حرف های دانشجویان گوش نکرده است و ما برای تحصیل نیاز به آرامش روحی و روانی داریم و سلامت دانشجویان در خطر است.

*اختیار خودم را دارم

یکی از دانشجویان در حال تردد از راهروی این خوابگاه دانشجویی بدون ماسک بود در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: من واکسن زده ام معتقدم که دیگر به کرونا مبتلا نمی شوم و ضرورتی نمی بینم که ماسک بزنم.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی دیگر معنا ندارد، افزود: وقتی که واکسن زده ایم یعنی دیگر بدنمان در برابر کرونا ایمن و مقاوم شده است و اختیار خودم و سلامتم را دارم.

این دانشجو گفت: هر کس که می ترسد به کرونا مبتلا شود خب ماسک بزند من از ابتلا به کرونا هراسی ندارم و مطمئن هستم که به این ویروس مبتلا دیگر نخواهم شد.

*رصد میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ها

«سیدمرتضی موسوی» معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: ظرفیت خوابگاه‌های خراسان جنوبی برای سه هزار و ۸۰۰ نفر است که اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها ۵۰ درصد از این ظرفیت در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

وی در خصوص وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ها گفت: تجهیزات و امکانات خوبی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در اختیار خوابگاه ها قرار گرفته است و هر هفته میزان رعایت پروتکل های بهداشتی رصد می شود.

موسوی ادامه داد: استفاده از ماسک در خوابگاه ها طبق پروتکل های بهداشتی ضروری است و تجویز دو دُز واکسن شرط اصلی پذیرش دانشجویان در خوابگاه ها محسوب می شود.

معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: این امکان وجود ندارد که برای هر فرد یک تذکردهنده در نظر بگیریم و به سرپرستان خوابگاه ها اعلام شده است که بحث رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا سلامت دانشجویان به خطر نیافتد.

*تزریق دوز سوم به دانشجویان پزشکی

«عباس جوادی» معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در پروتکل های جدید اشاره شده است که خوابگاه ها تا سقف هر اتاق می توانند پذیرش داشته باشند.

وی با بیان اینکه نگاه وزارت بهداشت به سمت آموزش کیفی است، افزود: به همین دلیل بنابر قانون فراخوان داده شده است تا دانشجویان در خوابگاه ها حضور یابند تا به تحصیل آنان ضربه وارد نشود.

جوادی بیان کرد: ۷۵ درصد از ظرفیت اسکان خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر پُر شده است و با استفاده از بخش خصوصی در تلاش هستیم تا پروتکل های بهداشتی در خوابگاه به خوبی رعایت شود.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه اولین شرط حضور دانشجویان تزریق دو دُز واکسن است، گفت: ماسک و محلول های ضدعفونی کننده روزانه در خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه در حال توزیع است.

وی در پایان بیان کرد: در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد که دانشجویان می توانند برای تزریق دُز سوم به مراکز تزریق واکسیناسیون مراجعه کنند به این دلیل که در حوزه بهداشت و درمان قرار دارند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*