اخبار خراسان جنوبی/ دیدار ۱۵۰ قاضی با زندانیان خراسان جنوبی همزمان با هفته دفاع مقدس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یادمان پنج شهید گمنام در بیرجند افتتاح شد

 همزمان با نخستین روز هفته دفاع مقدس یادمان پنج شهید گمنام با حضور رییس سازمان بسیج سازندگی و استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی عصر چهارشنبه در این آیین که در بوستان شهدای گمنام بیرجند برگزار شد، گفت: این یادمان با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان و زیربنای ۳۶ متر مربع، ارتفاع ۹ متر و با سازه فلزی هشت ضلعی احداث شده است.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی بیان کرد: پیمانکار این یادمان سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی بوده و تمام هزینه‌های این یادمان توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تامین شده است.

وی گفت: این پنج شهید از ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ که کنگره ۷۰۰ شهید بیرجند برگزار شد، در این پارک تدفین شدند و در عملیات‌های خیبر، بدر و والفجر مقدماتی به شهادت رسیدند.

سرهنگ فلاحی با اشاره به اینکه قرارداد یادمان چهار شهید گمنام را در شهرهای طبس، دیهوک، درح سربیشه و بیرجند با بسیج سازندگی منعقد شده است، اضافه کرد: این چهار یادمان با مجموع اعتبار ۲ میلیارد تومان احداث شده است که یادمان شهدای گمنام بیرجند امروز به بهره‌برداری رسید و سه یادمان دیگر در طول هفته دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در ۵۸ نقطه خراسان جنوبی شهدای گمنام تدفین هستند که ۴۰ یادمان تاکنون تکمیل شده و ۱۲ یادمان در حال ساخت است و برای احداث هشت یادمان هنوز اقدامی انجام نشده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی ادامه داد: با عنایت استاندار خراسان در سال جاری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احداث یادمان شهدای گمنام استان اختصاص یافته است که احداث یادمان‌ها با همکاری بسیج سازندگی و تعدادی از شهرداری‌ها انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی کردیم که همه یادمان‌های شهدای گمنام تا سوم خرداد ماه سال آینده تکمیل و بهره‌برداری برسد.

 

یک احوالپرسی؛ ۳ فوتی، ۷ بستری و ۱۵ مبتلای کرونایی

یک احوالپرسی ساده و سرکشی به دختر خاله بیماری که دیگر توان راه رفتن نداشت، مرگ را برای سه تن از اعضای یک خانواده در کرمان به همراه داشت؛ هفت نفر نیز روانه بیمارستان و بستری و ۱۵ نفر دیگر درگیر ویروس کرونا شدند.

 یک احوالپرسی؛ ۳ فوتی، ۷ بستری و ۱۵ مبتلای کرونایی

 

به گزارش «تابناک»، سکوت محض خانه‌ای قدیمی که درش به راهرویی فراخ باز می شد دلم را لرزاند، خانه ای که همیشه صدای صاحبانش بعد از پا نهادن به درگاه خانه‌ به میهمان نوازی بلند بود.

شمعدانی های پلاسیده دو طرف راهرو و خاکی که بر در و دیوار خانه نشسته حکایت از بی کسی خانه ای دارد که روزگاری نه چندان دور، دخترانی با سلیقه آن را آب و جارو می کردند و صفایش می دادند؛ آنطور که دلت مهمانی آن خانه را طلب می کرد.

هنوز پلاسیدگی شمعدانی ها دست از سر چشمانم بر نداشته بود که “دف” آویزان بر دیوار و خاکی که روی جلدش را پوشانده بود، توجهم را به خود جلب کرد و دلم را شاید به ۲۰ سال قبل برد. همان زمان که دختر کوچک این خانواده با موهایی که فر دلربایی آنها را احاطه کرده بود، به محض جمع شدن دخترهای فامیل و به اصرار آنان دف را به دست می گرفت و با شادمانی می نواخت. درست همان زمان که محو هنرمندی انگشتان ظریف و باریکش می شدم، صدای زیبایش بلند می شد «عقرب زلف کجت با قمر قرینه، تا قمر در عقربه، کار ما چنینه، کیه کیه در می زنه من دلم می لرزه».

و اینجا بود که همه دختران فامیل با سرخوشی همراهیش می کردند و این حکایت ادامه می یافت.

آه که چه روزگار عجیبی شده است، هنوز در روزگار گذشته سیر می کردم که بانویی خمیده خمیده با لباس هایی سراسر مشکی از در اتاق سمت چپ راهرو که پذیرایی خانه به شمار می آمد خارج شد؛ سنگینی آفتاب ظهر شهریور و سایه زمخت داخل راهرو مانع دیدن واضح چهره اش می شد. به نظر ۵۰ یا ۶۰ ساله می آمد، اول فکر کردم مهمان یا دوست خانوادگی است اما کمی که جلوتر آمد شناختمش. دختر سوم خانواده بود «مهربانو»؛ بانویی فرهیخته و زیبا که حدود ۳۰ سال سن داشت اما حالا انگار ۵۰ سال از عمرش را در ماه اخیر تجربه کرده است.

خمیده خمیده در حالی که برای راه رفتن دست به دیوار می گرفت، کنار دیوار، کمی دورتر از من ایستاد و مرا مثل همیشه دختر دایی صدا کرد در حالی که پدربزرگ من دایی آنان بود و سال ها قبل به رحمت خدا رفت.

مرا که دید زخم چرکین دلش سر باز کرد و هق هق گریه امانش را برید، او در گریه هایش بی کس شدنشان را ناله می کرد.

با اینکه بیش از یک ماه از ابتلایشان به کرونا گذشته بود اما باز مراعات می کرد و از همان انتهای راهرو با من صحبت می کرد، انگار کرونا درس سخت و بدی به آنان داده است.

مهربانو که سال گذشته، مادرش را از دست داد و سال ها قبل پدرش را، حالا در اندوه و سوگ ۲ خواهر بزرگ تر و یکی از برادرهایش اشک می ریزد. از سه هفته قبل هر هفته یکی از عزیزانش را به خاک سپردند و او مانده، یک خواهر و برادری که از او کوچک تر هستند.

در و دیوار خانه بوی مرگ می داد. مهربانو دلش از دست روزگار خون بود او که خود همیشه به دو خواهر و برادر بزرگش تکیه می کرد حالا خود تکیه گاه خواهر کوچک ترش شده و دل نگران برادری است که هنوز در چنگال دیو سیاه کرونا در بیمارستان بستری است.

می گوید: دختر خاله ام که حدود ۶۹ سال سن دارد و تنها زندگی می کند، برای خرید از خانه خارج و به کرونا مبتلا می شود؛ خواهر بزرگ‌ترم بعد از اطلاع از بیماری دختر خاله به خانه اش می رود تا از او مراقبت کند، غافل از اینکه نحیف شدن دختر خاله ام که آن روزها علائم زیادی نداشت به دلیل ابتلا به کروناست.

آنچه در ادامه بخش هایی از این گزارش می خوانید، درد دل و واگویه های اوست: حدود چهار روز بعد، خواهرم برای بردن برخی وسایلش به خانه آمد اما انگار حال خوشی نداشت، نگران شدم و از او خواستم بماند تا من برای مراقبت از دختر خاله ام بروم اما او با دلایلی که آورد مرا قانع کرد در خانه بمانم.

آن روز گذشت و روز بعد خواهرم که حالا صدایش بالا نمی آمد به خواهر بزرگ ترم زنگ زد و گفت: حال دختر خاله مان بدتر شده و اورژانس او را به بیمارستان منتقل کرده، از او خواستیم زودتر به خانه برگردد اما او گفت ظاهرا دختر خاله به کرونا مبتلا بوده و من نیز مبتلا شده ام؛ او از ما خواست سمت خانه دختر خاله نرویم.

عصر همان روز سوپی تدارک دیدم و به بردار بزرگم دادم تا آن را برای خواهرم ببرد اما انگار برادرم که هیچ وقت کرونا را جدی نمی گرفت داخل خانه می شود و به قصد پرستاری از او چند ساعتی آنجا می ماند و این کار تا چند روز ادامه پیدا می کند. در کنار او برادر کوچک ترم نیز هر روز به خواهر سر می زد، به خانه ما هم می آمد. کم کم دو برادرم و بعد هم من و دو خواهرم گرفتار بیماری کرونا شدیم. اوایل فکر می کردم زود خوب می شویم، همه اعضای خانواده ما دو یا یک نوبت واکسن را دریافت کرده بودند.

روزها می گذشت اما از خوب شدن خواهر و دختر خاله ام خبری نبود، یک روز صبح که از خواب بیدار شدم صحنه ای وحشتناک دلم را لرزاند. خواهر بزرگم در حالی که کبود شده بود روی زمین کف راهرو افتاده بود، حال خودم را نمی فهمیدم، داد و فریاد کردم و با اورژانس تماس گرفتم. اندکی بعد خواهرم با تشخیص عوامل اورژانس راهی بیمارستان شد.

همان روز همسر برادرم که صدایش گرفته بود زنگ زد و از حال بد برادرم خبر داد و گفت: امروز ظهر در بیمارستان بستری شده است.

باورش برایم دشوار بود چه اتفاقی پیرامون من دارد می افتد؛ حالا دو برادر و همسرهایشان در بیمارستان بستری شده بودند، حال عمومی ما نیز خوب نبود خودمان را در خانه قرنطینه کرده بودیم و اجازه ورود به هیچکس نمی دادیم اما انگار خیلی دیر شده بود، تمامی اعضای خانواده ما از برادر و خواهرها و حتی سه برادر زاده ام به کرونا مبتلا شده بودند و بیشتر آنان حالشان خوب نبود.

کم کم خبر رسید که حال دختر خاله ام رو به بهبود است؛ این خبر خوشی بود که بعد از مدت ها می شنیدم، این خبر سوسوی امیدی را در دلم زنده کرد، فکر می کردم حالا که او با آن همه بیماری که از قبل داشت بهبود پیدا کرده حتما خواهرها و برادرها و خانم بردارانم خوب می شوند اما انگار دست تقدیر چیز دیگری رقم زده بود. این در حالی بود خواهر بزرگم یک هفته بود از دنیا رفته بود اما اطرافیان ما برای اینکه حال ما مساعد نبود به ما نگفته بودند. زمانی که خبر فوت خواهرم را بعد از یک هفته به ما دادند، خانه ما صحرای شام شده بود. دنیا روی سرم خراب شده بود، باور نمی کردم خواهر مهربان و حامی من که بعد از مرگ پدر و مادرم زندگیش را وقف من و خواهرهایم کرد دیگر کنارم نیست.

هنوز دشواری مرگ خواهر بزرگم روی دوشم سنگینی می کرد که خبر پر کشیدن خواهر بعدیم دنیا را برایم به آخر رساند. دیگر توان راه رفتن و ایستادن روی پاهایم را نداشتم اما باید به بیمارستان می رفتم، شاید اینها دروغی محض باشد، فکر می کردم اگر خودم بروم حتما آنان را در بیمارستان می بینم، بیشتر روز را با آمپول های آرامبخشی که به زور به من و خواهر کوچکم تزریق می کردند خواب بودم اما امان از بیداری و دیدن خانه ای بی کس.

هر لحظه احوال دو برادر و همسرانشان را می پرسیدم، اما آنان هنوز در بیمارستان بستری بودند و دل من در سینه بی تاب. زندگی، تیر خلاص را آن زمان به من زد که خبر پرکشیدن برادر بزرگم مرا به اورژانس کشاند. نمی دانم وقتی خبر فوت برادرم را شنیدم چه اتفاقی برایم افتاد حتی یادم نمی آید که گریه و زاری کرده باشم، وقتی چشم هایم را باز کردم چراغ های مهتابی سقف اورژانس بیمارستان افضلی پور را دیدم. تنم خیلی آرام و بی حرکت روی تخت افتاده بود، کمی چشم هایم را چرخاندم خواهر کوچکم را دیدم که بالای سرم ایستاده و اشک می ریزد، وای خدای من یادم آمد برادرم…

از جایم بلند شدم، پاهای نحیفم را از تخت پایین آوردم، من باید می رفتم حالا که در بیمارستان هستم باید بروم و خواهر و برادرهایم را ببینم، یقین داشتم که آنان هنوز اینجایند و حالشان خوب است. خبر رفتنشان برایم دروغی بیش نبود اما خواهرم با کمک پرستار مانع پایین آمدنم از تخت می شدند، نمی دانم چه شد اما دوباره به خواب رفتم، خوابی که هنوز ادامه دارد کاش یک نفر مرا از این خواب بد بیدار می کرد؛ کاش یک نفر صورتم را نیشگون می گرفت و می گفت چشم هایت را باز کن خواب می دیدی، اما انگار قرار نیست از این خواب بد بیدار شوم.

دخترک اینها را گفت و در حالی که به دیوار تکیه کرده بود ادامه داد: دختر دایی، بی کس شدم حالا من مانده ام و انبوهی از خاطراتشان.

پسر برادرم که تازه ۲۰ سالش تمام شده در این مدت سه خواهر و بردارم را به خاک سپرده و این بیشتر دلم را می سوزاند.

غم سنگینی بود، از مهربانو دلجویی و خداحافظی کردم اما انگار این داستان تلخ حال دلم را به حدی بد کرده بود که می خواستم تمام بود و نبود را عق بزنم؛ خدایا این چه حکایتی است، پس چرا اوضاع به حالت عادی بر نمی گردد اما خوب می دانستم که سهل انگاری و عادی انگاری های اطرافیانمان است که این شرایط را روز به روز وخیم تر می کند و نمی گذارد شرایط به حالت عادی برگردد.

آه که گاهی چقدر انسان ها می توانند اتفاق های بد برای خودشان و دیگران رقم بزنند و چقدر کم به این موضوع فکر می کنند.

برایم سئوال است، آیا آن فردی که با بی خیالی و عادی انگاریش باعث ابتلای یک خانواده و مرگ سه عزیز آنان شده است می تواند جواب این خون ها را بدهد؟
کمی عاقبت اندیش باشیم؛ کرونا در کمین است!

 

 

 

شناسایی ۱۵۹ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی

۱۵۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته شناسایی شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۵۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۸۰ بیمار جدید شامل ۱۱ بستری و ۶۹ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۰ مورد از بیرجند، ۴ مورد از بشرویه، شهرستان‌های خوسف وزیرکوه هرکدام ۳ مورد، از شهرستان‌های درمیان، فردوس و نهبندان هرکدام ۲ مورد، از سرایان یک مورد، از سربیشه ۲۲ مورد، از طبس ۵ مورد و ۱۶ مورد جدید کرونا از قاینات شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۵۱۶ تست سریع کرونا ۷۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۲۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۳ نفر کرونا مثبت اند.

مهدی زاده گفت: از این عده  ۲۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۳۰ نفر رسید.

 

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
مصوبه سفر رئیس جمهور درخصوص راه آهن بیرجند- یونسی، در مسیر تحقق

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: مصوبه سفر رئیس جمهور در خصوص راه آهن بیرجند- یونسی، در مسیر تحقق قرار گرفت.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری با بیان این مطلب در جلسه تعیین تکلیف تامین مالی احداث پروژه راه آهن بیرجند- یونسی که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، خاطرنشان کرد: موضوع پروژه راه آهن، به ویژه قطعه بیرجند- یونسی یکی از موضوعاتی است که طی یک سال گذشته به طور جدی در دستور کار حوزه مدیریتی و اجرایی استان قرار داشته است.
به گفته وی؛ مقرر شده تأمین اعتبار پروژه از طرف صندوق ذخیره ملی و بانک های عامل در قالب یک کنسرسیوم بانکی با لیدری بانک رفاه صورت پذیرد.
وی به پاره ای از مشکلات و موانع موجود در مسیر پروژه اشاره کرد و افزود: از جمله این مشکلات، ضمانت تسهیلات بود که با پیگیری های یکسال گذشته با اصلاح مصوبه دولت، ضمانت این تسهیلات به عهده دولت گذاشته شد تا بانک ها با آسودگی خاطر بیشتری اعتبار مورد نیاز را تأمین کنند.
استاندار تصریح نمود: در سفر دکتر رئیسی رئیس جمهور به استان، این موضوع مطرح شد و با دستور ایشان مقرر گشت جلسه ای با محوریت وزیر راه و شهرسازی و مدیران بانک ها جهت تعیین تکلیف تأمین اعتبار این پروژه برگزار شود.
ملانوری متذکر شد: جلسه امروز مقدمه جلسه ای است که طبق دستور رئیس جمهور با حضور وزیر راه و شهرسازی و پس از آن جهت تعیین تکلیف نهایی در دفتر معاون رئیس جمهور برگزار می شود.
وی افزود: آنچه امروز در خصوص تأمین اعتبار پروژه تصویب شد، این بود که بانک های عضو کنسرسیوم بانکی تا یک هفته آینده میزان اعتبار ی که قرار است پرداخت کنند را اعلام نمایند که ظرف دو هفته آینده طی جلساتی با مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و پس از آن با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شود.
به گفته وی؛ پیش بینی می شود تا دو ماه آینده تعیین تکلیف نهایی حوزه تامین اعتبار قطعه بیرجند-یونسی صورت پذیرد تا عملیات اجرایی این قطعه که یکی از قطعات مهم راه آهن است، شروع شود.

 

 

 

 

یک احوالپرسی؛ ۳ فوتی، ۷ بستری و ۱۵ مبتلای کرونایی

یک احوالپرسی ساده و سرکشی به دختر خاله بیماری که دیگر توان راه رفتن نداشت، مرگ را برای سه تن از اعضای یک خانواده در کرمان به همراه داشت؛ هفت نفر نیز روانه بیمارستان و بستری و ۱۵ نفر دیگر درگیر ویروس کرونا شدند.

کد خبر:۱۰۷۷۷۵۷
تاریخ انتشار:۳۱ شهریور ۱۴۰۰ – ۰۸:۳۱۲۲ September 2021

 یک احوالپرسی؛ ۳ فوتی، ۷ بستری و ۱۵ مبتلای کرونایی

عکس آرشیوی است.


تبلیغات


به گزارش «تابناک»، سکوت محض خانه‌ای قدیمی که درش به راهرویی فراخ باز می شد دلم را لرزاند، خانه ای که همیشه صدای صاحبانش بعد از پا نهادن به درگاه خانه‌ به میهمان نوازی بلند بود.

شمعدانی های پلاسیده دو طرف راهرو و خاکی که بر در و دیوار خانه نشسته حکایت از بی کسی خانه ای دارد که روزگاری نه چندان دور، دخترانی با سلیقه آن را آب و جارو می کردند و صفایش می دادند؛ آنطور که دلت مهمانی آن خانه را طلب می کرد.

هنوز پلاسیدگی شمعدانی ها دست از سر چشمانم بر نداشته بود که “دف” آویزان بر دیوار و خاکی که روی جلدش را پوشانده بود، توجهم را به خود جلب کرد و دلم را شاید به ۲۰ سال قبل برد. همان زمان که دختر کوچک این خانواده با موهایی که فر دلربایی آنها را احاطه کرده بود، به محض جمع شدن دخترهای فامیل و به اصرار آنان دف را به دست می گرفت و با شادمانی می نواخت. درست همان زمان که محو هنرمندی انگشتان ظریف و باریکش می شدم، صدای زیبایش بلند می شد «عقرب زلف کجت با قمر قرینه، تا قمر در عقربه، کار ما چنینه، کیه کیه در می زنه من دلم می لرزه».

و اینجا بود که همه دختران فامیل با سرخوشی همراهیش می کردند و این حکایت ادامه می یافت.

آه که چه روزگار عجیبی شده است، هنوز در روزگار گذشته سیر می کردم که بانویی خمیده خمیده با لباس هایی سراسر مشکی از در اتاق سمت چپ راهرو که پذیرایی خانه به شمار می آمد خارج شد؛ سنگینی آفتاب ظهر شهریور و سایه زمخت داخل راهرو مانع دیدن واضح چهره اش می شد. به نظر ۵۰ یا ۶۰ ساله می آمد، اول فکر کردم مهمان یا دوست خانوادگی است اما کمی که جلوتر آمد شناختمش. دختر سوم خانواده بود «مهربانو»؛ بانویی فرهیخته و زیبا که حدود ۳۰ سال سن داشت اما حالا انگار ۵۰ سال از عمرش را در ماه اخیر تجربه کرده است.

خمیده خمیده در حالی که برای راه رفتن دست به دیوار می گرفت، کنار دیوار، کمی دورتر از من ایستاد و مرا مثل همیشه دختر دایی صدا کرد در حالی که پدربزرگ من دایی آنان بود و سال ها قبل به رحمت خدا رفت.

مرا که دید زخم چرکین دلش سر باز کرد و هق هق گریه امانش را برید، او در گریه هایش بی کس شدنشان را ناله می کرد.

با اینکه بیش از یک ماه از ابتلایشان به کرونا گذشته بود اما باز مراعات می کرد و از همان انتهای راهرو با من صحبت می کرد، انگار کرونا درس سخت و بدی به آنان داده است.

مهربانو که سال گذشته، مادرش را از دست داد و سال ها قبل پدرش را، حالا در اندوه و سوگ ۲ خواهر بزرگ تر و یکی از برادرهایش اشک می ریزد. از سه هفته قبل هر هفته یکی از عزیزانش را به خاک سپردند و او مانده، یک خواهر و برادری که از او کوچک تر هستند.

در و دیوار خانه بوی مرگ می داد. مهربانو دلش از دست روزگار خون بود او که خود همیشه به دو خواهر و برادر بزرگش تکیه می کرد حالا خود تکیه گاه خواهر کوچک ترش شده و دل نگران برادری است که هنوز در چنگال دیو سیاه کرونا در بیمارستان بستری است.

می گوید: دختر خاله ام که حدود ۶۹ سال سن دارد و تنها زندگی می کند، برای خرید از خانه خارج و به کرونا مبتلا می شود؛ خواهر بزرگ‌ترم بعد از اطلاع از بیماری دختر خاله به خانه اش می رود تا از او مراقبت کند، غافل از اینکه نحیف شدن دختر خاله ام که آن روزها علائم زیادی نداشت به دلیل ابتلا به کروناست.

آنچه در ادامه بخش هایی از این گزارش می خوانید، درد دل و واگویه های اوست: حدود چهار روز بعد، خواهرم برای بردن برخی وسایلش به خانه آمد اما انگار حال خوشی نداشت، نگران شدم و از او خواستم بماند تا من برای مراقبت از دختر خاله ام بروم اما او با دلایلی که آورد مرا قانع کرد در خانه بمانم.

آن روز گذشت و روز بعد خواهرم که حالا صدایش بالا نمی آمد به خواهر بزرگ ترم زنگ زد و گفت: حال دختر خاله مان بدتر شده و اورژانس او را به بیمارستان منتقل کرده، از او خواستیم زودتر به خانه برگردد اما او گفت ظاهرا دختر خاله به کرونا مبتلا بوده و من نیز مبتلا شده ام؛ او از ما خواست سمت خانه دختر خاله نرویم.

عصر همان روز سوپی تدارک دیدم و به بردار بزرگم دادم تا آن را برای خواهرم ببرد اما انگار برادرم که هیچ وقت کرونا را جدی نمی گرفت داخل خانه می شود و به قصد پرستاری از او چند ساعتی آنجا می ماند و این کار تا چند روز ادامه پیدا می کند. در کنار او برادر کوچک ترم نیز هر روز به خواهر سر می زد، به خانه ما هم می آمد. کم کم دو برادرم و بعد هم من و دو خواهرم گرفتار بیماری کرونا شدیم. اوایل فکر می کردم زود خوب می شویم، همه اعضای خانواده ما دو یا یک نوبت واکسن را دریافت کرده بودند.

روزها می گذشت اما از خوب شدن خواهر و دختر خاله ام خبری نبود، یک روز صبح که از خواب بیدار شدم صحنه ای وحشتناک دلم را لرزاند. خواهر بزرگم در حالی که کبود شده بود روی زمین کف راهرو افتاده بود، حال خودم را نمی فهمیدم، داد و فریاد کردم و با اورژانس تماس گرفتم. اندکی بعد خواهرم با تشخیص عوامل اورژانس راهی بیمارستان شد.

همان روز همسر برادرم که صدایش گرفته بود زنگ زد و از حال بد برادرم خبر داد و گفت: امروز ظهر در بیمارستان بستری شده است.

باورش برایم دشوار بود چه اتفاقی پیرامون من دارد می افتد؛ حالا دو برادر و همسرهایشان در بیمارستان بستری شده بودند، حال عمومی ما نیز خوب نبود خودمان را در خانه قرنطینه کرده بودیم و اجازه ورود به هیچکس نمی دادیم اما انگار خیلی دیر شده بود، تمامی اعضای خانواده ما از برادر و خواهرها و حتی سه برادر زاده ام به کرونا مبتلا شده بودند و بیشتر آنان حالشان خوب نبود.

کم کم خبر رسید که حال دختر خاله ام رو به بهبود است؛ این خبر خوشی بود که بعد از مدت ها می شنیدم، این خبر سوسوی امیدی را در دلم زنده کرد، فکر می کردم حالا که او با آن همه بیماری که از قبل داشت بهبود پیدا کرده حتما خواهرها و برادرها و خانم بردارانم خوب می شوند اما انگار دست تقدیر چیز دیگری رقم زده بود. این در حالی بود خواهر بزرگم یک هفته بود از دنیا رفته بود اما اطرافیان ما برای اینکه حال ما مساعد نبود به ما نگفته بودند. زمانی که خبر فوت خواهرم را بعد از یک هفته به ما دادند، خانه ما صحرای شام شده بود. دنیا روی سرم خراب شده بود، باور نمی کردم خواهر مهربان و حامی من که بعد از مرگ پدر و مادرم زندگیش را وقف من و خواهرهایم کرد دیگر کنارم نیست.

هنوز دشواری مرگ خواهر بزرگم روی دوشم سنگینی می کرد که خبر پر کشیدن خواهر بعدیم دنیا را برایم به آخر رساند. دیگر توان راه رفتن و ایستادن روی پاهایم را نداشتم اما باید به بیمارستان می رفتم، شاید اینها دروغی محض باشد، فکر می کردم اگر خودم بروم حتما آنان را در بیمارستان می بینم، بیشتر روز را با آمپول های آرامبخشی که به زور به من و خواهر کوچکم تزریق می کردند خواب بودم اما امان از بیداری و دیدن خانه ای بی کس.

هر لحظه احوال دو برادر و همسرانشان را می پرسیدم، اما آنان هنوز در بیمارستان بستری بودند و دل من در سینه بی تاب. زندگی، تیر خلاص را آن زمان به من زد که خبر پرکشیدن برادر بزرگم مرا به اورژانس کشاند. نمی دانم وقتی خبر فوت برادرم را شنیدم چه اتفاقی برایم افتاد حتی یادم نمی آید که گریه و زاری کرده باشم، وقتی چشم هایم را باز کردم چراغ های مهتابی سقف اورژانس بیمارستان افضلی پور را دیدم. تنم خیلی آرام و بی حرکت روی تخت افتاده بود، کمی چشم هایم را چرخاندم خواهر کوچکم را دیدم که بالای سرم ایستاده و اشک می ریزد، وای خدای من یادم آمد برادرم…

از جایم بلند شدم، پاهای نحیفم را از تخت پایین آوردم، من باید می رفتم حالا که در بیمارستان هستم باید بروم و خواهر و برادرهایم را ببینم، یقین داشتم که آنان هنوز اینجایند و حالشان خوب است. خبر رفتنشان برایم دروغی بیش نبود اما خواهرم با کمک پرستار مانع پایین آمدنم از تخت می شدند، نمی دانم چه شد اما دوباره به خواب رفتم، خوابی که هنوز ادامه دارد کاش یک نفر مرا از این خواب بد بیدار می کرد؛ کاش یک نفر صورتم را نیشگون می گرفت و می گفت چشم هایت را باز کن خواب می دیدی، اما انگار قرار نیست از این خواب بد بیدار شوم.

دخترک اینها را گفت و در حالی که به دیوار تکیه کرده بود ادامه داد: دختر دایی، بی کس شدم حالا من مانده ام و انبوهی از خاطراتشان.

پسر برادرم که تازه ۲۰ سالش تمام شده در این مدت سه خواهر و بردارم را به خاک سپرده و این بیشتر دلم را می سوزاند.

غم سنگینی بود، از مهربانو دلجویی و خداحافظی کردم اما انگار این داستان تلخ حال دلم را به حدی بد کرده بود که می خواستم تمام بود و نبود را عق بزنم؛ خدایا این چه حکایتی است، پس چرا اوضاع به حالت عادی بر نمی گردد اما خوب می دانستم که سهل انگاری و عادی انگاری های اطرافیانمان است که این شرایط را روز به روز وخیم تر می کند و نمی گذارد شرایط به حالت عادی برگردد.

آه که گاهی چقدر انسان ها می توانند اتفاق های بد برای خودشان و دیگران رقم بزنند و چقدر کم به این موضوع فکر می کنند.

برایم سئوال است، آیا آن فردی که با بی خیالی و عادی انگاریش باعث ابتلای یک خانواده و مرگ سه عزیز آنان شده است می تواند جواب این خون ها را بدهد؟

 

 

به همت خیر نیک اندیش و حامی دانشگاه بیرجند انجام شد؛

افتتاح سالن اجتماعات زنده‌یاد کربلایی میرزا عباسعلی بیرجندی فریز

به همت خیر نیک اندیش و حامی دانشگاه بیرجند، غلامرضا بیرجندی‌فریز سالن اجتماعات زنده‌یاد کربلایی میرزا عباسعلی بیرجندی‌فریز در ساختمان پردیس علوم رفتاری افتتاح شد.
افتتاح سالن اجتماعات زنده‌یاد کربلایی میرزا عباسعلی بیرجندی فریز

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با حضور اعضای هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند و جمعی از خیرین نیک‌اندیشان و حامیان دانشگاه بیرجند سالن اجتماعات زنده‌یاد کربلایی میرزا عباسعلی بیرجندی‌فریز در ساختمان پردیس علوم رفتاری افتتاح شد.
مراسم افتتاح سالن اجتماعات زنده‌یاد کربلایی میرزا عباسعلی بیرجندی‌فریز در پردیس علوم رفتاری با حضور خیر ارجمند غلامرضا بیرجندی‌فریز، دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند، اعضای بنیاد حامیان دانشگاه و جمعی از مدیران و مسئولان سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.
عملیات اجرایی تکمیل و ساخت سالن اجتماعات و کلاس‌های پردیس علوم رفتاری در فضایی بالغ بر ۱۰۰۰ مترمربع زیربنا با اهدای مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون ریال به همت خیر نیک‌اندیش حاج غلامرضا بیرجندی‌فریز، کارمند پیشکسوت دانشگاه و دانشگاه بیرجند ساخته شد.
سالن اجتماعات زنده‌یاد کربلایی میرزا عباسعلی بیرجندی‌فریز با متراژ ۷۸ مترمربع در پردیس علوم رفتاری به بهره‌برداری رسید.
دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم با قدردانی از اقدام خداپسندانه آقای غلامرضا بیرجندی‌فریز که بدون منت این وجه را در اختیار دانشگاه قرار داده‌اند، به پیشینه بنیاد حامیان و اقدامات مؤثر صورت گرفته اشاره کرد و گفت: اگر بنیاد حامیان و حمایت خیرین نبود، این مرکز احداث نمی‌شد.
رئیس دانشگاه بیرجند در ادامه حمایت‌های انجام شده از سوی مهندس باقرپور برای تجهیز سالن چندمنظوره دختران و خرید تجهیزات آزمایشگاهی در گروه شیمی و اهدای مبالغی از سوی بانک تجارت و بانک رفاه و در بخش وقف مشارکتی را نام برد و افزود: تاکنون مجموعه بنیاد حامیان اقدامات بسیار درخور توجهی را برای دانشگاه انجام داده است. دکتر خامسان اعلام کرد: در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری نیازمند بورسیه‌های تحصیلی برای جذب داوطلبان هستیم تا بتوانیم دانشجویان خوبی را برای افزایش غنای دانشگاه و جلوگیری از جدی ترین چالش دانشگاه در یک دهه آینده که کمبود دانشجویان است را جبران نماییم.
در ادامه جلسه لوح سپاس و تندیسی به رسم یادبود به خیر نیک اندیش غلامرضا بیرجندی‌فریز اهدا شد.
لازم به توضیح است که پس از مراسم افتتاح، جلسه هیأت مدیره بنیاد حامیان با حضور تمامی اعضاء در محل سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

 

 

 

 

برگزاری همایش دوچرخه سواری در سرایان/۷

 برگزاری همایش دوچرخه سواری در سرایان

همایش دوچرخه سواری بمناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سرایان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این همایش که با همکاری اداره ورزش و جوانان و حوزه بسیج سرایان برگزار شد، رکاب زنان مسیر میدان بسیج تا مزار شهدای گمنام را رکاب زدند.
در پایان با حضور رمضانی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرایان ضمن تجدید میثاق با شهدای گمنام به شرکت کنندگان جوایزی اهداء شد.

درخشش اسکواش بازان خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

درخشش اسکواش بازان مبتدی خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور

مسابقات اسکواش قهرمانی کشور در سطح مبتدیان با شناخت نفرات برتر به کار خود پایان داد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مسابقات که از ۲۸ تا ۳۰ شهریورماه در کورت سه طرفه رو باز پارک لاله زاهدان برگزار شد با شناخت نفرات برتر به کار خود پایان داد. این دوره از مسابقات با هدف آشنایی با رشته اسکواش  و استعداد یابی نسل جوان و با حمایت کمیته همگانی فدراسیون اسکواش انجام گرفت. در این مسابقات نیما زنگی آبادی از کرمان با کسب رتبه نخست در جایگاه قهرمانی ایستاد. مصطفی آذرسینا و احمدرضا یعقوبی نیز هر دو از خراسان جنوبی به ترتیب مقام های دوم و سوم این مسابقات را به خود اختصاص دادند. همچنین در فینال پلیت این مسابقات سامان جمشیدی از خراسان جنوبی با پیروزی برابر امیر حسین صوفی از سیستان و بلوچستان در جایگاه نخست قرار گرفت.

 

 

برگزاری مسابقه نقاشی به مناسبت هفته دفاع مقدس در کانون فردوس/۲

برگزاری مسابقه نقاشی به مناسبت هفته دفاع مقدس در کانون فردوس

در اولین روز از هفته دفاع مقدس مسابقه نقاشی در مرکز فرهنگی کانون شهرستان فردوس برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جننوبی، این مسابقه با هدف آشنایی کودکان ونوجوانان با رشادت‌ها وفداکاری های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، الگو پذیری از شهدا و ارج نهادن به چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با حضور اعضای علاقمند در محل مرکز فرهنگی و هنری کانون در این شهرستان برگزار شد.

گفتنی است در پایان به صاحبان آثار برتر جوایزی اهدا شد.

آغاز واکسیناسیون ۱۲ هزار دانش آموز پایه دوازدهم خراسان جنوبی/۲-۷

مدیر کل آموزش و پرورش از تکمیل واکسیناسیون فرهنگیان استان و آغاز واکسیناسیون ۱۲ هزار دانش آموز پایه دوازدهم خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی درششمین نشست شورای آموزش و پرورش استان بر تسریع تخصیص اعتبارات یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومانی تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی تأکید کرد و ابراز داشت: همکاری دستگاه های اجرایی در حمایت مالی و معنوی از طرح های تحقیقی، پژوهشی و فناوری دانش آموزی، ضامن ارتقاء فرایند تعلیم و تربیت در استان است.

وی، با اشاره به جذب رایانه های فرسوده و بازسازی و ارتقاء آن در کارگاه های اقتصاد مقاومتی و باز گذشت آن به چرخه آموزشی و هوشمند سازی مدارس روستایی و عشایری،اظهار کرد: از محل این کارگاه های اقتصاد مقاومتی بیش از ۱۰ هزار میز و صندلی دانش آموزی و رایانه تعمیر و چرخه آموزشی باز گشت.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فرا رسیدن بهار تعلیم و تربیت، آغاز سال تحصیلی و بازگشایی تدریجی مدارس در سال تحصیلی جدید، عنوان کرد: مهم ترین دغدغه خادمین تعلیم و تربیت ترویج و گسترش فرهنگ نماز در بین آینده سازان انقلاب اسلامی است از این رو همزمان با فصل بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی زنگ نماز به صدا در می آید.

وی از آغاز سال تحصیلی به عنوان روز جشن ملی یاد کرد و ادامه داد: روستاها و مدارسی که کلاس های زیر ۱۵ نفر دانش آموز دارند از اول مهر به مدرسه می روند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: زمان رفتن دانش آمز کلاس های زیر ۳۰ نفر را نیمه مهر ماه و از ابتدای آبان ماه دانش آموزان مدارس زیر ۳۰۰ نفر در کلاس های حضوری شرکت خواهند کرد.

وی با بیان این که کلاس های حضوری مدارس با بیش از ۳۰۰ نفر دانش آموز را نیمه دوم آبان ماه اعلام کرد و یاد آور شد: در تمام شرایط اصل رعایت موارد و پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و صیانت از سلامت دانش آموزان، معلمان و خانوداه ایشان مورد تأکید قرار دارد.

 

 

تجدید میثاق با شهدا به مناسبت هفته دفاع مقدس/۲

    
مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان به مناسبت ‏گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس با حضور مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی در محل یادمان شهدای گمنام دستگرد بیرجند برگزار شد.‏

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهدای سرافراز ‏میهن اسلامی و عطرافشانی مزار مطهر شهیدان به مناسبت هفته دفاع مقدس، ‏امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور‎ ‎با  حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی،معاونین و مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در جوار یادمان شهدای گمنام دستگرد بیرجند برگزار شد.‏

لازم به ذکر است؛این مراسم، به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان و گرامیداشت یاد و خاطره حماسه‌آفرینی‌های ‏فرزندان برومند این مرز و بوم و یادآوری خاطرات سراسر افتخار دوران دفاع مقدس برگزار شد.‏

 

 

رونق جاجیم‌بافی در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – هنر صنعت جاجیم‌بافی در خراسان جنوبی که رو به فراموشی بود، این روزها به همت تعدادی از زنان روستا احیا شده و در مسیر رونق قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا روستای “گیت” شهرستان درمیان یکی از مناطق این استان است که در یک دهه اخیر شمار بافندگان چیره‌دست آن به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و چیزی نمانده بود که جاجیم‌بافی به فراموشی سپرده شود.

بعد از طی مسیر ۱۱۰ کیلومتری از بیرجند و پنج کیلومتری پر پیچ و خم از روستای سراب بخش قهستان شهرستان مرزی درمیان به روستای “گیت” رسیدیم.

در طول مسیر با استفاده از گوشی‌ تلفن همراه به دنبال مشخصات و موقعیت جغرافیایی روستا بودم که در ویکی پدیا درباره معرفی این روستا نوشته شده بود اخیرا در روستای گیت، جاجیم‌بافی احیا شده و رونق فراوانی گرفته‌ است.

البته در سال‌های اخیر خبرها و گزارش‌هایی از احیا و رونق صنعت جاجیم‌بافی روستای گیت در رسانه‌های محلی و ملی منتشر شده است و مسوولان هم قول حمایت از بافندگان را داده‌اند.

دهیار روستا برای بازدید از تعدادی دار جاجیم در یکی از محله‌های حاشیه روستا همراه ما شد و در مسیر با یک دار جاجیم رو به‌ رو شدیم که چون ساعت ۱۴ بود، کسی در حال بافت جاجیم نبود و در نگاه نخست چند دقیقه‌ای زیبایی این دستباف ریزنقش و رنگارنگ نگاهم را به خود جلب کرد.

آن گونه که دهیار در طول مسیر برایمان توضیح داد؛ جاجیم دست‌بافته‌ای ضخیم و کم‌عرض است که با استفاده از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از آنها بافته می‌شود و معمولا رنگ‌های به کار رفته در جاجیم در ۶ تا ۱۰ رنگ و دارای نقوش لوزی، ستاره‌ای و راه راه با استفاده از پودهای کلفت است.

جاجیم‌ها بیشتر به صورت نوارهای با عرض ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و طول ۳۰ تا ۶۰ متر بافته می‌شوند و برای استفاده از جاجیم چند نوار کنار همدیگر دوخته می‌شود تا پارچه‌های بزرگ ایجاد شود.

دستگاه جاجیم‌بافی هم دارای ساختمان ساده‌ای شامل کوجی، میخ‌های فلز، سه پایه چوبی، نورد، تخته چوبی برای دفتین زدن، قمیش، سرند، ماکو و ماسوره است.

مشغول صحبت درباره جاجیم‌بافی بودیم که در ادامه مسیر و کمی آن طرف‌تر سه نفر از زنان روستا که به ظاهر همگی بالای ۶۰ سال سن داشتند، دور یک دار جاجیم جمع شده‌ بودند، یکی از زنان بر پشت دار جاجیم که به صورت عمودی و به طول حدود ۲۰ متر روی زمین نصب شده بود، در حال بافت این دست‌بافته خوش رنگ بود و ۲ نفر دیگر در حال جداسازی نخ‌های جاجیم یا به قول خودشان در حال «گـُله کردن» بودند.

رونق جاجیم‌بافی با طرح‌های نو و بازار پسند

با یکی از بافندگان هم‌صحبت شدم که در پاسخ سوالم درباره نحوه احیا و رونق جاجیم‌بافی گفت: در چند سال گذشته به دلیل تداوم خشکسالی و کاهش درآمد مردم روستا، جاجیم‌بافی توسط تعدادی از بانوان مسن و قدیمی روستا احیا شد.

رقیه رحیمی افزود: نخ‌های به‌کار رفته در جاجیم با استفاده از چرخ‌های دوک دستی توسط بانوان روستا آماده می‌شود.

وی گفت: در گذشته فقط یک طرح سنتی و قدیمی از جاجیم بافته می‌شد که از گذشتگان یاد گرفته بودیم اما در چند سال اخیر با رونق این صنعت در روستاها طرح‌های نو، جدید و بازار پسند جایگزین طرح‌های قدیمی شده است.

این بافنده جاجیم اظهار داشت: در گذشته بانوان روستا فقط در فصل زمستان یعنی فصلی که فشار فعالیت‌های کشاورزی و دامداری کمتر بود، جاجیم می‌بافتند ولی در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌ معمولا در تمام فصول سال، جاجیم بافته می‌شود.

وی درباره نحوه استفاده جاجیم در روستا گفت: در این روستا جاجیم به عنوان زیرانداز، پشتی، رو لحافی، پلاس، رو فرشی و رختخواب پیچ استفاده می‌شود،  جاجیم را به‌عنوان چشم‌ روشنی و جهیزیه نیز به نوعروسان هدیه می‌دهند.

رحیمی عنوان کرد: بافت جاجیم در چند سال اخیر مورد توجه زنان روستا قرار گرفته و به‌صورت میانگین ماهانه ۱۰ دار جاجیم برپا می‌شود که در صورت حمایت و توجه لازم از سوی مسوولان کمک اشتغال خوبی برای بانوان روستا و خانواده‌ها است.

رونق جاجیم‌بافی در خراسان جنوبی

صنعتگران نیازمند آموزش و حمایت

در یکی از محلات قدیمی روستا خانم مسنی در حال بافت یکی از طرح‌های نو جاجیم بود که درباره سختی کار گفت: بافت جاجیم به دلیل اینکه باید چهار زانو روی زمین بنشینی، خیلی سخت است و زنان جوان به دلیل سختی کار علاقه‌ای به آن ندارند و بیشتر افراد مسن در این صنعت فعالیت دارند.

فاطمه عبداللهی افزود: معمولا فروش جاجیم در قالب پارچه و به‌صورت خام بازار خوبی ندارد اما با تولید محصولات دیگر مثل کیف، روپشتی، روفرشی، جانماز و پشتی بازار فروش خوبی دارد.

وی گفت: در چند نمایشگاه که پارچه خام جاجیم را برای فروش عرضه کردیم، استقبالی چندانی نشد اما محصولات تولیدی متنوع از این دست‌بافته مورد استقبال قرار گرفت و برای تولید این محصولات نیازمند آموزش و حمایت هستیم.

عبداللهی اظهار داشت: به دلیل اینکه دار جاجیم باید در عرض حدود ۲۰ تا ۳۰ متر روی زمین نصب شود به همین دلیل دارها در فضای باز نصب می‌شود که بارش باران در فصل بهار و سرما در فصل زمستان مشکلاتی را برای بافندگان ایجاد می‌کند.

وی گفت: درخواست ما احداث کارگاه تجمیعی برای بافت جاجیم است تا این دغدغه بافندگان رفع شود.

بازاریابی؛ دغدغه حاجیم‌بافان

دهیار روستای گیت اما بازاریابی را مهمترین مشکل بافندگان جاجیم دانست و گفت که در کنار حمایت مسوولان در معرفی این صنعت، بافندگان نیز برای حفظ،  احیا و بازاریابی و فروش بهتر باید اقدام به طراحی محصولات کاربردی‌تر، متنوع و بازار پسند کنند.

احمدرضا رضایی افزود: جاجیم‌ از زمان‌های بسیار قدیم توسط زنان روستا بافته می‌شد و در چند سال اخیر این صنعت در روستا مجدد احیا شده و رونق گرفته است.

وی تاکید کرد: بافندگان جاجیم برای فروش محصولات خود نیاز به حمایت مسوولان دارند.

دهیار روستای گیت گفت: با توجه به نیاز جامعه باید تنوع‌بخشی در محصولات تولیدی ایجاد شود و با تولید محصول متنوع از جاجیم مشکلی در فروش محصولات نخواهیم داشت.

وی افزود: تنوع‌بخشی در محصولات هم نیاز به آموزش دارد که تاکنون کلاس‌های آموزشی برای زنان روستا برگزار نشده است.

رضایی از مسوولان خواست ضمن آموزش به زنان روستا برای ایجاد تنوع در محصول تولیدی، با معرفی این هنر صنعت زمینه فروش محصول آنان را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کنند.

وی با بیان اینکه بافت جاجیم نیاز به سرمایه کمی دارد گفت: جاجیم بافته شده در روستا از کیفیت خوبی برخوردار است و در چند سال اخیر طرح‌ها و نقشه‌های به روز و جالب جایگزین طرح‌های قدیمی شده است.

دهیار روستای گیت عنوان کرد: جاجیم‌ پرز ندارد و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد،  این دست‌بافته همچنان به ‌لحاظ نقش و نگار، طبیعی و زنده ‌بودن رنگ و مقاومت از جمله زیباترین و باصرفه‌ترین‌ هنرهای دستی است.

وی گفت: در چند سال اخیر بسیج سازندگی در چند مرحله نسبت به خرید دست‌بافته‌های بانوان روستا اقدام کرده که درخواست ما تداوم خرید تولیدات بانوان روستایی است.

رونق جاجیم‌بافی در خراسان جنوبی

تولید ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم در خراسان جنوبی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سالانه ۳۵۰ هزار متر مربع جاجیم به همت هنرمندان جاجیم‌باف این استان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

حسین عباس‌زاده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ صنعتگر در خراسان جنوبی در زمینه تولید جاجیم فعالیت دارند و با آموزش جاجیم‌بافان می‌توانیم محصول بازارپسند را برای فروش در بازارهای مختلف، تولید کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای حمایت از هنرمندان جاجیم‌باف انجام شده است گفت: صدور مجوز، ارائه تسهیلات کم‌بهره، ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلان و ارائه خدمات بیمه‌ای از جمله این اقدامات بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: هنرمندان جاجیم‌باف برای حضور در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها معرفی می‌شوند و امکان شرکت در رویدادهای مهم و تخصصی حوزه صنایع دستی مانند مهر اصالت و نشان ملی نیز برای آنان فراهم شده است.

وی افزایش صادرات جاجیم را یکی از اهداف پیش رو عنوان کرد و گفت: امروز باید به دنبال این فرصت باشیم که فرهنگ تولید متناسب با ذائقه مخاطب را در میان صنعتگران گسترش دهیم و جاجیم‌بافی در چند سال اخیر جهش متفاوتی را نسبت به گذشته داشته است.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

سازمان‌های بین‌المللی تبدیل به ابزار سلطه‌گری استکبار شده است/۲-۳

سازمان‌های بین‌المللی تبدیل به ابزار سلطه‌گری استکبار شده است

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: استکبار امروز با استفاده از ابزار سازمان‌های جهانی می‌خواهد سلطه‌گری خود را برای ملت‌ها تضمین کند.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی در دیدار با دست اندرکاران برنامه‌های هفته دفاع مقدس در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: وقتی سخن از دفاع مقدس می‌گوییم در واقع از یک واژه شعاری حرف نمیزنیم بلکه یک نسخه تثبیت شده و دارای ریشه وحیانی و قرآنی مد نظر ما است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: خداوند وعده داده کسانی که در راه حق دفاع کنند را یاری رساند و در احادیث و روایات نیز این موضوع شرح و بسط داده شده است.

عبادی ادامه‌داد: در مقابل واژه مقدس، واژه پلید وجود دارد که مقصود همان کسانی هستند که بعد از جنگ جهانی اول و دوم و در طول ۱۰۰ سال اخیر جنایت‌های بیشمار پدید آوردند.

سوء استفاده استکبار از واژه حقوق بشر

وی افزود: استکبار بعد از جنگ جهانی اول و دوم، سازمان‌هایی چون سازمان ملل، شورای امنیت و واژه‌هایی حقوق بشر بین الملل را درست کرد در حالی که همواره از آن برای دستیابی اهدافش استفاده کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: سابقه استکبار نشان می‌دهد که چگونه برای سلطه بر ملت‌ها آنها را قتل و عام کرده است و امروز نیز با استفاده از ابزار سازمان‌های جهانی می‌خواهد سلطه‌گری خود را برای ملت‌ها تضمین کند.

عبادی گفت: سرباز امام خمینی بودن یک افتخار و نعمت بزرگ است که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز بر این موضوع تأکید کرد در وصیت نامه خود گفت افتخار می‌کنم که سرباز خمینی (ره) هستم و در دوران او زندگی می‌کنم.

وی افزود: ۴۰ سال است که تهاجم به ما در عرصه‌های سیاسی نظامی فرهنگی و اقتصادی و دفاع ملت از طرف دیگر وجود داشته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: همه این صحنه‌ها برای ما و ملت ما یک آزمایش است که بدانیم تا چه اندازه پای کلمه حق ایستاده‌ایم.

عبادی با اشاره به تغییر افکار عمومی ملت‌های جهان یادآور شد: افکار عمومی الان نسبت به قبل از انقلاب چه در داخل کشور و چه در صحنه بین‌المللی تغییر کرده است و مردم در کشورهای منطقه اروپا خواهان عدالت که هدف بعثت انبیا است را مطالبه می‌کنند.

اشاره‌ای به برنامه‌های هفته دفاع مقدس

سردار علی قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار گفت: از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس در خراسان‌جنوبی می‌توان به تجلیل از رزمندگان پیشکسوت، تجلیل از فرماندهان دفاع مقدس، دیدار با خاندان ایثارگران، پاسداشت سرباز در دفاع مقدس، بزرگداشت شهدای مدافعین سلامت، تقدیر از زنان ایثارگر و افتتاح یادمان شهدای گمنام اشاره کرد.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برپایی میز خدمت در مساجد و محلات، نواختن زنگ مهر مقاومت، برگزاری یادواره شهدا، پخش فیلم و کلیپ در فضای باز با جمعیت محدود از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در خراسان‌جنوبی است.

وی گفت: به واسطه شروع کرونا برنامه‌های تجمعی مثل رژه و رزمایش را نخواهیم داشت اما به صورت نمادین توانمندی‌های نیروهای مسلح را به مردم نشان خواهیم داد.

 

 

 

 

به‌مناسبت هفته دفاع مقدس

اجرای بیش‌از ۵۰۰ برنامه از سوی بنیاد شهید در خراسان جنوبی/۲

بیش‌از ۵۰۰ برنامه فرهنگی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی اجرا می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در نشست خبری گفت: مراسم مهمانی اجرای بیش‌از ۵۰۰ برنامه فرهنگی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خراسان جنوبیلاله‌ها در روز اول مهر ، غبارروبی گلزار شهدا، نواختن زنگ ایثار در روز ۶ مهر، برپایی کنگره ملی لاله‌های سفید (شهدای منا) به‌صورت و بینار کشوری، آغاز اجلاسیه سه هزار پیام‌آور به‌صورت وبینار  و همایش کارمندان و مدیران تراز انقلاب اسلامی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس است.

 

حجت الاسلام عزیزی افزود: تعویض تصاویر شهیدان و پرچم‌های جمهوری اسلامی در گلزار شهیدان ، تجلیل از ایثارگران جانبازان و آزادگان در ادارات و پیاده‌روی عمومی ویژه ایثارگران را از دیگر برنامه هاست.

 

 

ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی:

دانشنامه دفاع مقدس، میراث هشت سال جنگ تحمیلی/۲-۳

ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: دانشنامه دفاع مقدس که در حال تدوین است ، میراثی خواهد بود که می‌تواند یاد جنگ را در خاطره‌ها نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی و فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش دردانشنامه دفاع مقدس، میراث هشت سال جنگ تحمیلی یادواره شهید سرلشکر خلبان حسین لشکری که به عنوان شهید شاخص ارتش در هفته دفاع مقدس امسال شناخته شد ، گفت: در خصوص جنگ هشت ساله عراق علیه ایران می‌توان درباره موضوعات مختلفی  بحث کرد و درباره آن‌ها صحبت کرد.

امیر محمودی افزود: هشت سال دفاع مقدس دستاورد‌های مختلفی داشت که در هر زمان قسمتی از آن برای ما آشکار می‌شود و می‌توان از آن نتایج و دروس سیاسی و اقتصادی گرفت.

وی گفت: روحیه داشتن برای  هر کاری دو سوم قوا را تشکیل می‌دهد و انسان با وجود آن احساس خوشبختی می‌کند و در هشت سال دفاع مقدس نیز این روحیه در نیرو‌های رزمنده علی الخصوص نیرو‌های ارتش وجود داشت.

ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی افزود: هم اکنون دانشنامه دفاع مقدس به صورت کشوری در حال تدوین است که ستاد کل پشتیبانی نیرو‌های مسلح متولی انجام آن است.

امیر محمودی با بیان اینکه ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها متولی جمع آوری اطلاعات مربوطه است، گفت: در خراسان جنوبی حدود ۴۰۰ موضوع باید جمع آوری شود که ۳۵ مورد از آن‌ها به ارتش سپرده شده است.

وی افزود: این دانشنامه یک سند راهبردی خواهد بود که در آینده از آن به عنوان میراث دفاع مقدس یاد خواهد شد.

ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: رسالت اکنون ارتش جمهوری اسلامی در خصوص تاریخ این است که گذشته خود و علی الخصوص دفاع مقدس را بدانیم و خود را با انجام وظایف محوله قوی نگه داریم.

امیر محمودی افزود: امیدواریم که با ریشه کن شدن ویروس کرونا ، رژه روز ۲۹ فروردین را برگزار کنیم، زیرا رژه مظهر نمایش قدرت ارتش است

 

 

 

 

 

دیدار ۱۵۰ قاضی با زندانیان خراسان جنوبی همزمان با هفته دفاع مقدس/۲-۳

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، جمعی از مسئولان قضایی و قضات استان  از زندان‌های استان بازدید کردند و در جریان مشکلات زندانیان قرار گرفتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی به پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان، در اولین روز از هفته دفاع مقدس ۱۵۰قاضی در ۵زندان خراسان جنوبی و بازداشتگاه عمومی و کانون اصلاح و تربیت بیرجند حضور یافتند.

هدف از این بازدیدها دیدار چهره به چهره با زندانیان و رفع مشکلات قضایی آنان بود.

مشکلات قضایی افراد در حبس، متفاوت بود از مسائل مالی گرفته تا جرائم مربوط به مواد مخدر.

رسیدگی به درخواست‌های زندانیان ۴ساعت ادامه داشت و پرونده ۱۰۰۰زندانی استان بررسی شد.

حالا با اجرایی شدن ایده رئیس کل دادگستری، که قطعا نتایج خوبی به دنبال دارد، حل مشکلات قضایی زندانیان، تسریع می‌شود.

 

 

 

 

 

 

محکومیت عاملان نگهداری ۲۱ دستگاه استخراج رمز ارز در قائنات/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از محکومیت عاملان نگهداری ۲۱ دستگاه استخراج رمز ارز در شهرستان قائنات خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت : با دریافت اطلاعاتی در مورد اقدام بهمحکومیت عاملان نگهداری ۲۱ دستگاه استخراج رمز ارز در قائنات استخراج غیر قانونی رمز ارز دیجیتال در شهرستان قائنات، ماموران به محل اعزام و تعداد ۲۱ دستگاه تولید ارز دیجیتال کشف و ۲ متخلف به همراه پرونده برای انجام مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان قائنات معرفی شدند.

حسن پور افزود : با بررسی پرونده در شعبه و دریافت پاسخ استعلامات از گمرکات استان و محرز شدن تخلف نگهداری کالای قاچاق، متهمان به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط ماینر‌های مکشوفه جمعا به پرداخت مبلغ ۱ میلیارد و ۳۳۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.

 

 

 

 

 

 

اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در مراکز کانون خراسان جنوبی

بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی، هنری و ادبی به مناسبت هفته دفاع مقدس در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی،  مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: همزمان با ایام هفتهاجرای بیش از 100 برنامه در مراکز کانون خراسان جنوبی دفاع مقدس مراکز ثابت، سیار و پستی کانون استان بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی، هنری ادبی را برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با ۸ سال دفاع مقدس و ترویج فرهنگی ایثار و شهادت پیش بینی کرده‌اند.

حمیدی افزود: کارگاه‌های ادبی و هنری، نقاشی، معرفی کتاب، صبح و عصر شعر، پویش مجازی جنگ بابا را کبوتر کرد، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، نشست‌های تخصصی دشمن شناسی ویژه کارکنان، نشست‌های خاطره‌گویی با دعوت از ایثارگران، معرفی شهدای نوجوان و مربی شهید علی نوکندی و تجدید میثاق مربیان کانون با این همکار شهید، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان، برپایی نمایشگاه منابع مطالعاتی و آثار هنری اعضا در مراکز کانون، نمایشگاه کارت عضویت ۲۲ شهید عضو کانون در محل اداره کل استان به منظور معرفی این شهدا  از اهم این برنامه‌های پیش بینی شده در این ایام است.

 

 

 

 

راهیابی ۵۴ پادکست به مرحله دوم جشنواره بین المللی قصه گویی/۲-۳

۵۴ پادکست قصه گویی از خراسان جنوبی به مرحله دوم جشنواره بین المللی قصه گویی کانون راه یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: در اولین سال حضور وراهیابی ۵۴ پادکست به مرحله دوم جشنواره بین المللی قصه گویی رقابت پادکست‌ها در جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی از بین ۹۷۰ پادکست قصه‌گویی راه‌یافته به مرحله دوم، نام ۵۴ قصه گو از کانون خراسان جنوبی به چشم می‌خورد.

حمیدی افزود: بخش پادکست امسال بعد از ۲۲ دوره به جشنواره قصه گویی اضافه شد که با استقبال خوب قصه‌گویان و مخاطبان قرار گرفته است به صورتی که با اعلام دبیرخانه مرکزی جشنواره قصه‌گویی کانون بیش از ۱۷۰۰ اثر از هنرمندان قصه گوی کشور به این بخش ارسال شده که پس از پایش و بررسی اولیه ۹۷۰ اثر به مرحله دوم راه یافته اند.

وی گفت: در این بخش ۸۶ اثر از خراسان جنوبی به دبیرخانه این رویداد فرهنگی ارسال شد که در بررسی انجام شده ۵۴ اثر موفق به حضور در مرحله دوم جشنواره شده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان افزود: مرحله‌ی پایانی بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی دبیرستان دخترانه تیغاب قاین/۲

عملیات احداث دبیرستان ۴ کلاسه‌ی روستای تیغاب قاین آغاز شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در آیین کلنگ زنی این پروژه‌ی آموزشیآغاز عملیات اجرایی دبیرستان دخترانه تیغاب قاین گفت: دبیرستان دخترانه ۴ کلاسه دوره اول متوسطه روستای تیغاب از توابع قاینات در زمینی به مساحت ۸۵۰ متر و زیر بنای ۲۳۰ متر مربع احداث می‌شود.

واقعی با بیان این که این طرح آموزشی، برای احداث و تکمیل در شرایط فعلی، نیازمند ۲ میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است، افزود: از این مبلغ ۹۷۰ میلیون تومان توسط خیران تأمین و هزینه می‌شود.

به گفته ووی با احداث و بهره برداری از این طرح آموزشی، صد دانش آموز دختر دوره اول متوسطه روستای تیغاب از نعمت فضای آموزشی استاندارد برخوردار شده و در آن مشغول به تحصیل خواهند شد.

 

 

 

 

 

انتظار ۳ هزار نفری ساکنان نوار مرزی برای آب؛ تانکرهایی که کفاف ساکنان نیست

 

انتظار 3 هزار نفری ساکنان نوار مرزی برای آب؛ تانکرهایی که کفاف ساکنان نیست

در حالی ۳ هزار نفر در ۲۰ آبادی نوار مرزی سربیشه با مشکل آب روبه‌رو هستند که تانکرهای آبرسانی هم کفاف این افراد را نمی‌کند.

به گزارش تسنیم بارها قلم به دست گرفتیم و رنج بی‌آبی در جای جای استان خراسان جنوبی را به تحریر در آوردیم.

بارها از رنج و عطش بی‌آبی در سایه ۲۰ سال خشکسالی درد و دل مردمان کویرنشین را بازگو کردیم بارها و به طور مکرر از خساست آسمان و سیل مهاجرت و تخلیه هزار و ۷۰۰ آبادی به دلیل بی‌آبی گزارش در خبرگزاری تسنیم بیرجند منعکس کردیم و از مرگ تدریجی قنات‌ها و چشمه‌ها گفتیم.

حکایت تلخ خشکسالی که روایتگر اوج تشنگی برخی از مردم در نوار مرز است، روستائیانی که دست خشک روزگار تمام دارایی‌هایشان را به یغما برد و راه کسب و درآمدشان را سد کرد.

حکایت تلخی است اینکه برای رسیدن به آب آشامیدنی سالم یک نگاهت به جاده و نگاه دیگر بر لب‌های خشکیده کودکانت باشد که چشم انتظار تانکرهای آبرسانی باشند.

مردمانی که دیگر یارای مقابله با سختی‌ها و کم آبی را ندارند

زنان و مردانی که تاکنون صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند اما دیگر یارای مقابله با سختی‌ها و کم آبی را ندارند.

امروز می‌خواهیم رنج ۳ هزار نفری مردمی را برایتان روایت کنیم که در ۲۰ آبادی در نوار مرز سربیشه ساکن هستند روستائیانی که قناتشان آخرین بارقه امید را به مردمانش هدیه می‌دهد.

گواه این ماجرا روستای لانو است که با وجود اینکه جمعیت آن زیاد است اما از کمبود آب رنج می‌برند و چشمشان به مجمتع آبرسانی است که بارها وعده بهره‌برداری آن داده شده بود.

یکی از ساکنان روستای لانو از مشکلات بی آبی گفت و افزود: مادر چهار فرزند است و با دبه به دست به دنبال قنات روستا می‌رود قنات روستا هم که مدتی است زیر تازیانه‌های خشکسالی آبی را بیرون نمی‌دهد تا مردمان را سیراب کند.

کار زنان این است که از ابتدای صبح دبه در دست راهی قنات می‌شوند تا در صف نوبت بایستند که اگر بخت یارشان باشد و نوبت به آنها برسد اندک آبی را برداشت کنند.

این مردم از مسئولان می‌خواهند هر چه زودتر همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری برسد.

یکی دیگر از شهروندان این روستا هم به خبرنگار ما گفت: ۳ هزار نفر از اهالی روستاهای مرزی سربیشه از نعمت آب آشامیدنی سالم  و بهداشتی محروم هستند.

مصرف آب آلوده صدای مردم را در آورد

وی با بیان اینکه بی آبی در نوار مرزی امانمان را بریده است، افزود: ۲۰ پارچه آبادی در نوار مرزی دغدغه اصلیشان آب است چرا که وضعیت آب در روستای لانو حتی با تانکر هم پاسخگو نیست و خشکسالی‌های پیاپی و مصرف آب آلوده صدای مردم را در آورده است.

وی گفت: در برخی نقاط هم با وجود اینکه آبرسانی با تانکر انجام می‌شود اما کفاف اهالی را ندارد.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات ۳ هزار نفر از روستاهای شهرستان سربیشه گفت: لوله مورد نیاز برای آبرسانی به این روستاها تا روستای لانو تامین شده است که به‌زودی عملیاتی می‌شود.

حسین امامی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه با قرارگاه شهید ناصری عملیاتی شده است که تا فصل بهار به اتمام می‌رسد افزود: ۳۵ میلیارد تومان مورد نیاز است که ۵.۵ میلیارد تومان توسط کمیته امداد تامین شده و با مشارکت قرارگاه شهید ناصری ۳۰ میلیارد تومان تامین شده تا بتوانیم عملیاتی کنیم.

وی بیان داشت: امید است با توجه به اختصاص ۲۰۲ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی به استان بتوانیم با تخصیص اعتبار دغدغه مردم منطقه را برطرف کنیم.

۸۰ روستای استان به چرخه آبرسانی پایدار می‌پیوندند 

وی با تاکید بر اینکه تا پایان امسال ۸۰ روستای استان به چرخه آبرسانی پایدار می‌پیوندند گفت: تلاش داریم تا پایان سال آب پایدار همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان را به سرانجام برسانیم.

امامی افزود: تاکنون آبرسانی پایدار برای نزدیک به ۳۰ روستا اجرایی شده و تا پایان مهرماه ۱۵ روستای دیگر عملیاتی می‌شود که در این راستا از نهادهایی مانند کمیته امداد، بنیاد علوی و بنیاد ابراهیمی کمک گرفتیم.

وی ادامه داد: در شش ماه نخست امسال ۴ هزار و ۹۰۳ انشعاب آب جدید واگذار شده است.

 

 

 

 

 

تصمیم‌گیری برای محصولات خاص خراسان جنوبی داخل استان باشد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: تصمیم‌گیری درباره محصولات استراتژیک خراسان جنوبی باید داخل استان باشد و استانداردهای مورد نیاز این محصولات با همکاری دستگاه‌های اجرایی مطابق با شرایط بومی منطقه بررسی و تدوین شود.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در هفدهمین نشست ستاد توسعه خاوران افزود: اگر می‌گوییم عناب محصول خاص خراسان جنوبی است باید در همین استان و جلساتی مانند ستاد توسعه خاوران برایش تصمیم بگیریم که چطور جمع‌آوری، خشک و به بازار عرضه شود تا با بهترین کیفیت، بیشترین ارزش افزوده را به همراه داشته باشد.

وی اظهار داشت: محصولات استراتژیک استان به جهت منحصر به‌فرد بودن برای همه شناخته شده نیستند لذا باید به آنها نگاه خاص داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح موضوعات مرتبط با محصولات استراتژیک در ستاد توسعه خاوران به دلیل اهمیت این محصولات است که انتظار داریم مسوولان استان همکاری و هم‌افزایی بیشتری در این خصوص و رفع مشکلات آن داشته باشند.

وی افزود: برخی تولیدکنندگان و کشاورزان در زمینه تایید استانداردها و صدور پروانه فعالیت در استان گلایه دارند که باید این موضوع مهم در استان مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد.

ملانوری بیان کرد: در خراسان جنوبی محصولاتی داریم که مشابه و رقیبی در دیگر مناطق کشور ندارد لذا نباید انتظار داشت عده‌ای در مرکز نشسته و بدون شناخت لازم و کافی از این محصولات برای آن استانداردهایی را تدوین کنند که متناسب با نیاز بهره‌برداران و تولیدکنندگان استان نیست.

وی گفت: باید با تشکیل جلسات مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی و سایر دستگاه‌های مربوطه با محوریت معاونت اقتصادی استانداری برای محصولات استان به ویژه عناب از مزرعه تا سفره تصمیم‌گیری و استانداردهایی تعریف و تدوین شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نباید فعالیت واحدهای تولیدی بخش کشاورزی از جمله تولید حبه عناب به دلایل متعدد تعطیل شود تصریح کرد: واحدی که بعد از چند سال فعالیت اکنون دچار یکسری مشکلات درخصوص استانداردهای بهداشتی شده باید مورد حمایت قرار گیرد تا منجر به تعطیلی واحد تولیدی و بیکاری تعداد زیادی نیروی انسانی نشود.

وی عنوان کرد: در جلسه‌ای که با حضور دستگاه‌های مربوطه در مورد محصولات استراتژیک استان برگزار خواهد شد باید استانداردهای لازم برای جمع‌آوری، خشک کردن، فرآوری محصول تا عرضه آن به بازار تدوین شود.

ملانوری گفت: محصولات شاخص استان برای ما خیلی مهم هستند و اگر قرار است این محصول ارزش افزوده ایجاد کند و سود آن به جیب کشاورز برود باید آنها را خاص ببینید.

وی افزود: برخی تولیدکنندگان صنایع غذایی گلایه‌هایی مبنی بر سخت‌گیری‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در صدور مجوزها دارند که تاکید داریم چون محصولات زرشک و عناب خاص استان ما هستند باید در همین جا ساز و کارهای قانونی لازم را برای دریافت مجوزهای واحدهای فرآوری مرتبط پیدا کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: عرضه محصول کشاورزی با کد استاندارد، به معرفی محصولات و در نتیجه توسعه استان کمک می‌کند.

وی گفت: باید با همکاری همدیگر و ارائه راهکارهای جدید، منطقی و درست، شرایط را به گونه‌ای تسهیل کنیم که در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی رغبت ایجاد شود.

ملانوری تصریح کرد: سخت‌گیری‌ها و ایجاد موانع سبب می‌شود محصولات کشاورزی به همین شکل و بدون هیچ تغییری مانند گذشته به‌صورت فله به بازار عرضه شود و در نتیجه هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشاورزان و استان به همراه نداشته باشند.

وی با اشاره به تسریع در آغاز به کار و عضوگیری تعاونی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی گفت: بارها گفته‌ام و باز هم تاکید می‌کنم کارهایی که برای محصولات استراتژیک استان می‌شود، مثل خود محصولات باید قدر، شأن و جایگاه ملی و بین‌المللی داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این تعاونی باید با سهامداری کشاورزان، بهره‌برداران، تولیدکنندگان و افرادی که به نوعی با محصولات زرشک، عناب و زعفران مرتبط هستند تشکیل شود تا سود خالص آن به جیب همین قشر برود.

وی با تاکید بر اینکه در این تعاونی باید برای تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول برنامه‌ریزی شود گفت: مساله اصلی استان اکنون موضوع راه‌اندازی این تعاونی است که به عواقب این تعاونی نیز خیلی امیدوارم و مطمئن هستم پول‌های خُرد مردم که در این تشکل در مسیر تولید قرار می‌گیرد منجر به سرمایه‌هایی کلان خواهد شد که به رفاه آنها کمک می‌کند.

ملانوری همچنین با اشاره به مصوبه ستاد توسعه خاوران در زمینه حمایت از ایده‌های دانش‌آموزی گفت: تقویت باور دیده شدن، مورد حمایت قرار گرفتن و توانستن که منجر به ایجاد اعتماد به نفس در دانش‌آموز می‌شود، مهمترین هدف ستاد توسعه خاوران در این طرح است.

وی افزود: دانش‌آموزی که امروز به این اعتماد به نفس می‌رسد که ایده یا طرحش ارزش تبدیل شدن به یک محصول را دارد، در آینده به یک قهرمان و مخترع حوزه تولید تبدیل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: باید با همراهی همه حوزه‌ها و به هر شکل ممکن کمک کنیم ایده‌های برتر دانش‌آموزان استان به مرحله تولید برسد.

وی به برون‌داد جلسات و نتایج ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و گفت: با توجه به بازخوردهای جلسات ستاد توسعه، به نظر می‌رسد این روش ایجاد شده و تاثیری که بر شکستن بروکراسی‌ها و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری داشته، مقبولیت لازم را پیدا کرده است.

ملانوری ادامه داد: در سفر اخیر رییس جمهوری به خراسان جنوبی نیز مطالبی درخصوص ستاد توسعه خاوران عنوان شد و از جمله ریاست جمهوری در نشست شورای اداری از راه‌اندازی آن به عنوان اقدامی مبارک یاد کردند.

وی اظهار داشت: همچنین وزیر کشور ضمن استقبال از این طرح، قول دادند در یکی از جلسات ستاد و نشست‌هایی که با سرمایه‌گذاران داریم، شرکت کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مهم این است که همه دست در دست هم برای تحقق اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران و توسعه استان وقت بگذاریم و تلاش جهادی داشته باشیم.

 

 

 

۱۳۳ پروژه محرومیت‌زدایی در شهرستان قاینات افتتاح شد/۲

۱۳۳ پروژه محرومیت‌زدایی در شهرستان قاینات افتتاح شد

همزمان با نخستین روز هفته دفاع مقدس، ۱۳۳ پروژه محرومیت‌زدایی با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال در شهرستان قاینات با حضور رییس سازمان بسیج سازندگی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا  در این راستا کارگاه اقتصاد مقاومتی چیپس میوه و بسته‌بندی و فرآوری محصولات زرشک و عناب روز چهارشنبه به نمایندگی از ۱۳۰ کارگاه اشتغال خرد خانگی صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی در شهر قاین با حضور سردار محمد زهرایی به بهره برداری رسید.

با افتتاح این پروژه‌ها با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال برای ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم و ۲۵۰ نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شد.

همچنین قنات روستای نوغاب پسکوه قاینات به نمایندگی از روستاهای شندان عرب، ویج، و نوغاب پسکوه با حجم کار ۳۵۰ متر مربع و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

رییس سازمان بسیج سازندگی امروز در بدو ورود به شهرستان قاینات با حضور در گلزار شهدای گمنام آرین‌شهر ضمن ادای احترام با مقام شامخ شهیدان در مراسم غبارروبی مزار شهدا شرکت کرد.

سردار زهرایی از کارگاه‌های فعال صندوق قرض‌الحسنه آرین‌شهر بازدید کرد و درخصوص اعطای مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای شروع بکار مجتمع کارگاهی و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد برای بحث اشتغالزایی این صندوق قول مساعد داد.

بازدید از گروه جهادی تخصصی اصناف در روستای نوغاب، افتتاح پایگاه مقاومت بسیج، بازدید از کارگاه‌های اشتغال صندوق های قرض‌الحسنه و حضور در همایش رزمندگان دوران دفاع مقدس در روستای کرغند از دیگر برنامه‌های رییس سازمان بسیج سازندگی کشور در شهرستان قاینات است.

 

 

 

 

 

فرماندار بیرجند:

ماهیت مصوبه انتخاب شهردار بیرجند مورد تایید فرمانداری نیست/۷-۵

ماهیت مصوبه انتخاب شهردار بیرجند مورد تایید فرمانداری نیست

فرماندار بیرجند گفت: براساس آنچه در قانون ذکر شده، ماهیت مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند درخصوص انتخاب شهردار و گزینه معرفی شده مورد تایید هیات تطبیق در فرمانداری نیست.

 علی ناصری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از برگشت مصوبه انتخاب شهردار بیرجند از سوی هیات تطبیق به شورای شهر، نامه جدیدی به فرمانداری ارسال نشده است.

وی اظهار داشت: طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، رای‌گیری مجدد انجام نشده و اصرار شورا همان انتخاب اول است.

فرماندار بیرجند گفت: نظر فرمانداری نیز همان نظر قبلی است و علیرغم اینکه از قول برخی اعضای شورای شهر شنیده شده که مصوبه انتخاب شهردار نیازی به بررسی در هیات تطبیق ندارد، باید اعلام کنیم با توجه به اصلاحیه قانون شوراها در سال ۱۳۹۵ تصریح شده مصوبات تمامی شوراهای موضوع این قانون؛ باید از نظر هیات تطبیق مربوطه عبور کند.

وی افزود: براساس این قانون، اگر تا ۲ هفته پس از ارسال مصوبات شوراها به فرمانداری، هیات تطبیق اعتراضی نکرد لازم‌الاجرا است، در غیر این صورت باید شورای شهر طی ۱۰ روز از دریافت نظر هیات تطبیق، نظر اصلاحی خود را مجددا ارسال کند که معتقد هستیم به استناد آخرین قانون اصلاح شده، ملاک عمل تطبیق، تمامی تصمیمات شورا است اما ظاهرا برخی اعضای شورای شهر این نظر را دارند که مصوبه انتخاب شهردار از چنین قانونی مستثنی است.

ناصری گفت: دور قبل در شورای پنجم هم زمانی که محمدعلی جاوید را به عنوان شهردار بیرجند انتخاب کردند مصوبه در هیات تطبیق بررسی و تایید و سپس از طریق استانداری به وزارت کشور ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه روال قانون با تغییر افراد عوض نمی‌شود گفت: لذا براساس قانون، مصوبه انتخاب شهردار توسط شورای شهر که به هیات تطبیق ارسال می‌شود در صورت وجود ایراد، شورای شهر می‌تواند گزینه را عوض کند و اگر بر گزینه قبلی اصرار داشتند نظر هیات تطبیق هم به قوت خود باقی است.

فرماندار بیرجند افزود: براساس قانون اگر شورا ۲ بار مصوبه‌ای را ارسال کرد و هیات تطبیق به آن ایراد گرفت باید به هیات حل اختلاف استان ارجاع شود.

وی اظهار داشت: هیات حل اختلاف استان نیز به ریاست استاندار و سایر اعضا مطابق قانون تشکیل می‌شود و تعیین تکلیف خواهد کرد، لذا اگر مصوبه شورای شهر تایید شود که روال خود را طی خواهد کرد در غیر این صورت شورا باید گزینه انتخابی خود را تغییر دهد.

ناصری با بیان اینکه اصرار ارسال مستقیم مصوبه شورای شهر به وزارت کشور با قوانین و بخشنامه‌ها همخوانی ندارد گفت: مقایسه موضوع با تهران نیز اصلا موضوعیت ندارد لذا با توجه به بحث‌های مردمی و اظهارنظرهای رسانه‌ای که مشاهده می‌شود همه بر انتخاب یک فرد متخصص با سوابق مرتبط اصرار دارند که امید است شورای شهر هم به یک تصمیم جمعی مناسب در این خصوص برسد.

وی تصریح کرد: مقایسه وضعیت فعلی با انتخاب شهردار تهران نیز به نظر می‌رسد صحیح نباشد زیرا وضعیت تهران ویژه بوده و شهردار تهران جزو مقامات سیاسی و عضو مدعو هیات دولت است لذا طبیعتا صدور حکم ایشان از اختیارات وزارت کشور و مجموعه دولت است.

فرماندار بیرجند با تاکید بر اینکه هیات تطبیق فرمانداری براساس قوانین موجود مصوبات را بررسی می‌کند و سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود گفت: در بخشنامه‌ای که وزارت کشور برای انتخاب شهرداران ارایه کرده است، تخصص پزشکی جزو مدارک تحصیلی مورد قبول و مرتبط با شهرداری نیست.

وی همچنین با بیان اینکه مصوبات شورای شهر با اکثریت آرا معتبر است افزود: البته در نامه ارسالی از مصوبه شورای شهر بیرجند، اشاره‌ای به تعداد آرای شهردار منتخب نشده و این هم یک اشکال است زیرا براساس قانون باید تعداد آرای موافق و مخالف و حتی لیست امضای آنها پیوست صورتجلسه مصوبه باشد اما درخصوص مصوبه اخیر چنین اتفاقی نیفتاد.

ناصری یادآور شد: هیات تطبیق فرمانداری بیرجند در بررسی مصوبه شورا درخصوص انتخاب شهردار، اصلا وارد شکل مصوبه نشد زیرا ماهیت آن اشکال داشت و حتی اگر ۹ رأی موافق هم این مصوبه داشته باشد باز از لحاظ ماهیتی و تطبیق با مصوبه دولت و بخشنامه‌های وزارت کشور درخصوص شرایط انتصاب شهرداران، مورد تایید نیست.

شورای اسلامی شهر بیرجند از بین ۳۰ نامزد و پنج گزینه نهایی در نشست روز شنبه ۲۷ شهریور ماه “مهدی بهترین” را به عنوان شهردار بیرجند انتخاب کرد.

پس از انتخاب مهدی بهترین به عنوان شهردار بیرجند؛ هیات تطبیق فرمانداری بیرجند این مصوبه شورای شهر را به دلیل مغایرت تحصیلات و تجربیات شهردار منتخب شورا با بخشنامه شماره ۲۱۰۵۵۷ مورخ ۱۳۹۷٫۱۱٫۳ وزیر کشور که در اجرای تبصره ۱ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی تصدی سمت شهردار (مصوب ۱۳۹۷٫۹٫۲۵ هیات وزیران) صادر شده  است، به شورای شهر بیرجند برگشت داد تا اصلاح شود.

بنابر اخبار منتشر شده، شورای اسلامی شهر بیرجند در نشست دیروز این شورا بر مصوبه قبلی خود اصرار کرد و برخی اعضای شورا گفتند که این مصوبه از طریق هیات حل اختلاف و وزارت کشور پیگیری می‌شود.

دکتر “مهدی بهترین” از پزشکان با هشت سال سابقه عضویت در شورای شهر، بیست و هفتمین شهردار مرکز استان انتخاب شد.

“محمدعلی جاوید” در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ شهردار بیرجند بود و با آغاز به کار شورای ششم، “علی عدل” معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند ۱۶ مرداد امسال در دومین نشست رسمی شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری بیرجند انتخاب و معرفی شد.

 

 

چرایی عدم راه‌اندازی خط پروازی بیرجند – نجف/شرکت‌ها نپذیرفتند/۳

چرایی عدم راه‌اندازی خط پروازی بیرجند - نجف/شرکت‌ها نپذیرفتند

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی بابیان اینکه زیرساخت های پرواز به عتبات در فرودگاه بین المللی بیرجند فراهم است، گفت: شرکت های هواپیمایی ایجاد خط پروازی از بیرجند به نجف را نپذیرفتند.

به گزارش  مهر، بنا بر آنچه که ستاد مرکزی تعیین کرده است تمامی سفرها به سمت عتبات در ایام اربعین باید به صورت هوایی صورت گیرد.

بسیاری از علاقمندان و زائران سید الشهدا در خراسان‌جنوبی بعد از شنیدن این خبر انتظار داشتند با توجه به بین‌المللی بودن فرودگاه شهید کاوه بیرجند این پرواز از استان خراسان‌جنوبی نیز صورت گیرد چیزی که در عمل رخ نداد و سوالات زیادی را به وجود آورد.

عظیم طهماسبی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما در زمینه پرواز به عتبات و کشور عراق از نظر زیر ساختی مشکل خاصی نداشتیم و این امر در گذشته نیز صورت می‌گرفته است.

وی بیان‌کرد: البته مسئله اینجا است که هزینه‌های فرودگاهی فرودگاه نجف در طی دو هفته گذشته به شدت بالا رفت و این موضوع باعث شد که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به واسطه این هزینه‌ها تمایل چندانی برای برقراری پروازها از استانی چون خراسان‌جنوبی به سمت نجف نداشته باشند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی مجموع زائران اربعین به دو پرواز بیشتر نمی‌رسید و شرکت‌های هواپیمایی برای دو پرواز، خط پروازی بیرجند به نجف را راه اندازی نمی‌کنند به ویژه آنکه امسال شکل کاروانی این سفر نداشتند مگر اینکه حج و زیارت پرواز چارتری در نظر می‌گرفت.

طهماسبی گفت: از طرف دیگر همین تعداد محدود زائر نیز چون برخی تمایل داشتند برگشت را زمینی بیایند با ماشین شخصی به اهواز رفته، وسیله شخصی را آنجا گذاشته و از فرودگاه اهواز به نجف رفتند تا در مسیر برگشت زمینی برگردند.

وی با بیان اینکه در مجموع نیز در کشور از ۶ مبدأ پرواز به فرودگاه نجف در اربعین امسال صورت گرفت، یادآور شد: در حال حاضر فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی ۱۴ پرواز به تهران و مشهد دارند.

مروارید سرخ کویر در صدف بی توجهی/۵

عناب، مروارید سرخ در ایران است دٌری گرانبها و فراسودمند و فرا استراتژیک که اگر به فراوری آن توجه شود علاوه بر خواص دارویی فراوانش ارز آوری زیادی برای کشور در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، عناب یکی از محصولات بومی و منحصر به فرد خراسان جنوبی است، درختی که در برخی از کشورها از آن به ‌عنوان خرمای قرمز یا خرمای کُره‌ای یاد می کند، اما برای خراسانی‌ها همان عناب است.

 برخی ها قدمت درخت عناب را ۷ هزار سال تخمین می زنند اما در خراسان جنوبی بر اساس بررسی درختان کهن سال، ۸۰۰ سال  قدمت  دارد،  امروز این استان در کشور خاستگاه این درخت شده تا بهترین ارقام عناب را تولید کند.

  ۹۸ درصد عناب در ایران در خراسان جنوبی تولید می شود و بعد از کشور چین دومین تولید کننده آن در جهان است.

برداشت این محصول از اواخر مرداد  آغاز می شود و بنا به سردی و گرم بودن منطقه تا مهر ادامه دارد.دٌر سرخ گرانبهای کویر در حسرت

یکی از قطب های تولید این محصول روستای سیوجان شهرستان خوسف است اهالی این روستا این روزها حسابی درگیر برداشت عناب هستند.

آقای موسوی از کشاورزان این روستاست که می گویید:  یک هکتار سطح زیر کشت دارد و پیش بینی می کند ۲ تن عناب برداشت کند.

بانوان هم همپای مردان در این روستا در حال برداشت محصول عناب اند.

خانم موسوی هم  می گوید: صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ و عصر ها از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در حال چیدن عناب هستند.

برداشت بیش از ۷ هزار تن

۴ هزار و ۱۳۴  هکتار از باغ های خراسان جنوبی به کشت آن اختصاص یافته و بر اساس پیش بینی ها امسال کشاورزان استان ۷ هزار و ۱۳۰ تن عناب برداشت می کنند.

مردم سراسر جهان به شیوه‌های مختلف از این محصول استفاده می‌کنند از استفاده در آشپزی تا کاربردهای دارویی و صنعتی، همچنین دمنوش عناب و چای‌های کیسه‌ای عناب نیز به‌طور گسترده  در بازار مصرف دیده می شود،  تهیه ترشی و  آب‌میوه از دیگر مواردی است که از آن استفاده می شود.

ضد سرطان، منبع بالای ویتامین C، آنتی‌اکسیدان قوی، بهبود وضعیت خواب، بهبود گردش خون، تقویت استخوان‌ها، کنترل وزن، تقویت دستگاه ایمنی و محافظت از کبد از جمله خواص درمانی این میوه کوچک پرخاصیت  است.

علی رغم استقامت این میوه پر خاصیت در برابر خساست آسمان، وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که حالا به ۲۰۰ روزه در خراسان جنوبی تبدیل شده، مشکلاتی دیگر اما تیشه به ریشه این محصول زده که نیازمند توجه است.

تازیانه سنگین بی توجهی ها به عناب

معرفی نشدن در جهان از یک سو و عدم توجه به فراوری از سوی دیگر تازیانه ای سنگین به این میوه استراتژیک است ، این درحالیست که چینی ها علاوه بر عرضه خام هر روز یک محصول جدید از عناب تولید و روانه بازار می کنند.

از دوستانم که مدتی در صربستان و سوئد بودند خواستم به بازار آنجا برود و اگر در مغازه ای عناب مشاهده کردند تصویر بگیرند، می گویند فقط عناب های چینی آن هم به فراوان یافتیم اما خبری از عناب ایرانی در شهری که آنها بودند دیده نمیشد.

این درحالیست که چند سال قبل در همین کشورها در برخی از فروشگاهها، هر چند اندک عناب ایرانی به فروش می رسید .

ادامه کم کاری مسولان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند می گوید: کم کاری برخی از مدیران استانی و کشوری باعث شد تا بازار محصولات استراتژیک را در  جهان از دست بدهیم.

آقای احتشام افزود:  باید به  بازاریابی و رفع مشکلات پیش روی سرمایه گذارن برای فرآوری محصولات بیشتر توجه می شد تا هم اکنون دچار این حجم از خسارت نمی شدیم.

در برخی از نقاط ایران همچون خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از عناب خشک به صورت آجیل استفاده می‌کنند و در بیشتر نقاط ایران میوه عناب به عنوان یک داروی گیاهی در نسخه‌های سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که فرآوری میوه، هسته، برگ، پوست و چوب آن می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی در تولید این محصول داشته باشد.

هم اکنون وقتی سخن از فرآوری آن می آید نگاهها فقط به سمت حبه عناب است که چند سالیست به سبد محصولات استخراج شده از عناب اضافه شده است و دیگر محصولی تاکنون ندیده ایم.

به واحد یکی از واحد های تولیدی عناب در شهرستان خوسف رفتیم، واحدی که  ۳ سالیست راه اندازی شده و هم اکنون ۵ نفر در آن مشغول به کار اند.

آقای افسری مسئول این کارگاه می گوید:  در این کارگاه سعی کردیم عناب هایی که از الک ( عناب های کوچک) می ریزد  و مشتریان زیادی ندارد را  خرید  و  به محصول ارزشمندی به نام حبه با طمع های مختلف که طرفدارهای زیادی هم دارد تبدیل کنیم.

وی خواستار حمایت بیشتر مسولان برای فرآوری محصولات شد.دٌر سرخ گرانبهای کویر در حسرت

بازگشت مشتریان با دست خالی 

برخی از واحد های فروش عناب در بازار بیرجند هم از رغبت زیاد مشتریان عناب برای خرید فراورده های این محصول می گویند .

به سراغ تعدادی از این افراد در بازار بیرجند رفتیم آقای ریاسی با بیان اینکه  بیشتر عنابی که به فروش می رسانیم عناب خام است و فرآورده غیر از حبه نداریم  می گوید: فروش حبه ارزش افزوده زیادی دارد و توانسته مشتریان خیلی جذب کند.

آقای علیزاده هم می گویند: مشتریانی هستند که سراغ فراورده هایی همچون شربت، کیک، شکلات، پودر، دم نوش و مربای عناب  را می گیرند اما موجود نیست به آنها بدهیم.

آقای  ریاسی نیز دیگر مغازه دار بیرجندی هم با بیان اینکه بیشتر فروش ما فله ای و خام است افزود: باید از سرمایه گذاران این بخش حمایت شود تا بتوانند محصولاتی با ارزش افزوده فراوان به بازار وارد کنیم.

دٌر سرخ گرانبهای کویر در حسرتدر بین ویترین های مغازه های بیرجند به ویترینی برخورد کردم که داخل آن محصولاتی از عناب های فراوری شده همچون لواشک، آب نبات، شربت، پاستیل، شکلات، گرانل، قرص ، قره قروت،آدامس و دم نوش  عناب بود، محصولاتی که از کشور چین خریداری  و در ویترین مغازه به صورت نمادین  و فقط برای دیدن به نمایش گذاشته شده  است.

یکی از مغازه داران بیرجندی می گوید: تلاش های زیادی کردم تا بتوانم همانند این محصولات را با استفاده از دانش محققان داخل استان فرآوری کنیم اما متاسفانه غیر از سنگ اندازی و حمایت نکردن مسولان چیزی ندیده ام به  همین علت از آن منصرف شدم.

دانش فنی فرآوری موجود، اما حمایت صفر

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی می گوید:  دو نوع تحقیق در رابطه با دانش فنی عناب در این مجموعه انجام شده است که یکی مکمل های غذایی و دیگری دارویی است.

پویان افزود: هم اکنون بیشتر روی مکمل هایی غذایی بررسی کردیم که توانستیم اقلامی همچون سرکه، بیسکویت، کیک و شکلات عناب تولید کنیم و دانش فنی آن در مجتمع تحقیقات استان مهیا شده است اما به تولید انبوه نرسیده است چرا که موسسات تحقیقاتی فقط تحقیق می کنند اما باید سرمایه گذار بیاید و ارگانهای دیگر دخالت کنند تا به تولید انبوه این فراورده ها برسیم.

وی با بیان اینکه استانداری و سازمان صمت باید پیگیر این باشند تا سرمایه گذار برای فرآوری عناب جذب کند افزود: اگر چه استاندری اقداماتی انجام داده اما هنوز به نتیجه عملی نرسیده ایم.

تولید فرآورده‌های نوآورانه مانند شکلات عناب، کیک و بیسکویت عناب، باسلوق و مسقطی عناب ، نوشیدنی فراسودمند عناب، مربای پری بیوتیک عناب، سس عناب، پودر بستنی عناب و سرکه عناب از اقدامات انجام شده در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی است.

عناب تقویت کننده ریه

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این محصول ارزشمند توانایی تولید ۴۶ مکمل دارویی را دارد می گوید: ۱۰۰ گرم آن ۵ برابر پرتقال ویتامین C  دارد و برای سلامت ریه ها مفید است و هم اکنون که نیازمند مکمل هایی برای تقویت ریه  هستیم می توانیم از آنها استفاده کنیم .

در آن سو عناب خراسان جنوبی را دلال ها  و واسطه ها کیسه ای می خرند و به خارج از ایران بخصوص همین کشورهای همسایه به صورت  فله ای صادر می کنند.

از مقصد های اصلی صادرات عناب خراسان جنوبی آلمان، عراق، کانادا،  پاکستان، روسیه، ترکیه و هند  هستند،  آنها عناب های خریداری شده را معمولا با دو هدف خریداری می کنند.

مصرف داخلی و دیگری بسته بندی و صادرات به کشور های دیگر، صادرات عناب به این کشورها را عناب های ریز یا همان دارویی و عناب های آجیلی تشکیل می دهند، البته حجم بار های ارسالی به  این کشورها را بیشتر عناب های دارویی در بر می گیرد.

زحمت از کشاورز ایرانی، سود ازخارجی ها

کشورهای پاکستان،روسیه، هند و ترکیه  از کشور هایی هستند که با خرید فله و بسته بندی کالا ها و ارسال آن به کشور های دیگر توانسته است سود زیادی را کسب کنند،  تجار این کشورها با خرید عناب های دارویی با قیمت ارزان و بسته بندی آن ها توانسته اند ارز زیادی را به کشور خود وارد کنند موضوعی که  مورد غفلت مسولان ایرانی قرار گرفته است.

به سراغ یکی از سرمایه گذاران و تجار عناب در بیرجند رفتم ، آقای وحدتی زاده  می گوید: اغلب عناب های صادراتی او به کشورهای کانادا، عراق، هند، روسیه، ترکیه و  پاکستان  است که به صورت فله در قالب های کارتنی ۸ کیلویی و کیسه ای صادر می شود .

وی با اشاره به اینکه اغلب در کشورهای  همسایه بویژه هند، عراق و پاکستان به دنبال خرید کیسه ای هستند افزود: برای اولین بار توانستیم پودر عناب تولید و هفته آینده قرار است به آلمان صادر کنیم.

جویبان معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان جنوبی هم فله ای صادر شدن عناب ایران را تایید می کند و می گوید: حضور دلالان و خام فروشی عناب باعث شده است کشورهای همسایه از این فرصت استفاده کنند  و در آنجا بسته بندی و با نام خود به فروش برسانند.

در حالی مسولان صمت از فروش فله ای عناب ابراز تاسف می کنند که یکی از ارگانهایی که باید زمینه سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذار را فراهم کند خود آنها هستند، موضوعی که کم کاری بیش از حد این مسولان را در خراسان جنوبی نشان می دهد.

اما چه باید کرد تا از خام فروشی عناب جلوگیری کرد و سود به جیب کشاورز ایرانی و ارز آوری برای کشور بوجود آید؟ باز هم حلقه گمشده در همان بحث  فرآوری است!!!!!!!.

سود کلان عناب

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی می گوید:   چین هم اکنون بیش از ۴۰ نوع فرآورده از کپسول های گیاهی تا شربت های گیاهی و صنایع تغذیه ای را  تولید و در بازار جهان توزیع می کند، موضوعی که ایران از آن غافل شده است.

نمونه ای دیگر از فرآورده های تولیدی عناب در خارج از ایران شامپوی کریستوفر رابین با عصاره پوست عناب ۲۵۰ میلی لیتر است که هم اکنون یک میلیون و ۷۹۴ هزار تومان و یا همین محصول با ۴۰۰ میلی لیتر ۲ میلیون و ۴۳۹ هزار تومان به فروش می رسد، همچنین بسته آب نبات فله عناب ۵ پوند با قیمت یک میلیون۶۸۲ هزار تومان فروخته می شود، این یعنی سود کلانی که خیلی راحت از دست ایران خارج و به جیب سایر کشورها می رود.

یداللهی یکی دیگر از سرمایه گذاران عناب می گوید:  سالها در زمینه  تولید و فرآوری عناب تحقیقات علمی  انجام دادم  و تصمیم به احداث واحد فرآوری عناب کردم و قرار شد  ۴ محصول عمده آرد عناب، نوشیدنی عناب، روغن عناب و دمنوش عناب را تولید کنم اما موانع بسیار زیادی از جمله صدور مجوزها و  تسهیلات با سود بالای ۱۸ درصد  باعث کند شدن روند کار سرمایه‌گذاری در این زمینه شده است.

در حالی که به عناب در ایران بی توجهی می شود  معرفی این میوه  توسط چینی‌ها در بازار های جهانی روز به روز در حال گسترش است ، محصولی فوق استراتژیک که تنها راه خلق ثروت از آن در تولید محصولات متنوع فراوری شده دیگر است موضوعی که مدتهاست چینی ها به آن دست یافتند و ما همچنان محروم از آن  هستیم.

توجه به فرآوری محصولات از آنجا اهمیت دارد که نباید اقتصاد کشور بر پایه نفت باشد و اقتصاد بدون نفت هم توجه کردن به همین محصولات استراتژیک پر از خاصیت که هم جنبه غذایی دارد و هم جنبه دارویی البته نه به صورت خام فروشی بلکه با ایجاد زنجیره فرآوری و کسب ارزش افزوده و ارز آوری .

می گویند جلوی ضرر هر موقع گرفته شود فایده است امیدواریم مسولان استانی و کشوری به ارزش  اقتصادی این میوه بیش از این توجه کنند.

تهیه کننده : زهرا فلاحی نسب

 

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی اعلام کرد:
ضعف در قانون امر به معروف و نهی از منکر/۳-۲

سردار قاسمی با بیان اینکه ضعف بسیاری در قانون امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، گفت: دشمن با همه قوا به میدان آمده است تا ارکان نظام جمهوری اسلامی را به هم بریزد و برای مقابله با این هجمه ها باید بخش های فرهنگی را تقویت کنیم.

 سردار «علی قاسمی» در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون بیرجند اظهار داشت: اساس و مبنای اسلام بر امر به معروف و نهی از منکر پایه گذاری شده است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از شئونات رهبری در نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود.

وی با اشاره به بحث تشکیل گروه های مطالبه گر و طلایه داران امر به معروف بیان کرد: گروه های مطالبه گری بیشترین نقش را در اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر دارند و این قانون در سال ۹۴ به تصویب رسید و ۱۹ دستگاه اجرایی عضو شورای امر به معروف هستند.

سردار قاسمی ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیشتر به کارهای زیربنایی و تشکیل طلایه داران پرداخته است و در صحنه های میدانی حضور فعالی نداشته است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب فراموش شده است، افزود: این تکلیف بر روی زمین مانده است و متاسفانه این ۲ فریضه در جامعه پررنگ دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه ضعف بسیاری در قانون امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، گفت: دشمن با همه قوا به میدان آمده است تا ارکان نظام جمهوری اسلامی را به هم بریزد و باید برای مقابله با این هجمه ها بخش فرهنگی را تقویت کنیم و باید اصلاحاتی در این قانون صورت گیرد.

سردار قاسمی در پایان بیان کرد: اولویت کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر پرداختن به موضوعات فرهنگی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد؛

توزیع ۱۵۰۰ بسته لوازم التحریر درمناطق  محروم خراسان جنوبی/۳

توزیع ۱۵۰۰ بسته لوازم التحریر در مناطق محروم خراسان جنوبی

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح مهربانی مهر یک هزار و ۵۰۰ بسته لوازم التحریر تهیه و در حال توزیع بین دانش آموزان محروم استان است.

محمدرضا رضایی افزود: طرح مهربانی مهر در سال جاری در راستای شناسایی و کمک به دانش آموزان در مناطق محروم استان و جمع آوری کمک های خیرین در قالب بسته های لوازم التحریر، لوازم ورزشی و بازی های سرگرمی و فکری و … اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح مدارس مناطق محروم و دارای کانون های دانش آموزی به کیف کمک های اولیه تجهیز شده است، افزود: این طرح در سه مرحله شناسایی، جمع آوری کمک و توزیع از ۵ تیرماه آغاز و تا ۳۰ مهرماه سال جاری ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تا کنون تعداد یک هزار و ۵۰۰ بسته لوازم التحریر با استفاده از ظرفیت خیرین تهیه و در حال توزیع است، گفت: ارزش ریالی این بسته ها نیز حدود ۱۵۰ میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۹۰۹ کیف و بسته کمک های اولیه در بین مدارس محروم و دارای کانون در حال توزیع است، عنوان کرد: تاکنون مبلغ ۴۴ میلیون تومان نیز در این خصوص جمع آوری شده است و همچنان ادامه داد.

استاندار خراسان جنوبی خبر داد؛

اختصاص ۱.۵ میلیارد تومان به تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس/۲-۳

 اختصاص ۱.۵ میلیارد تومان به تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس

 استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت شتاب بخشیدن به روند تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در بازه سه ساله به این مهم اختصاص یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حمید ملانوری در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اظهار کرد: باید فعالیت‌هایی که در حوزه حفظ آثار و نشر دفاع مقدس در حال انجام است را با گام‌های بلندتری برداریم تا در آینده همچون صدر اسلام گرفتار ابهامات، چندگانگی‌ها و دوگانگی‌ها نشویم.

ملانوری افزود: امنیت، آسایش، پیشرفت و رفاه امروز را مدیون دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و جامعه ایثارگری هستیم و همانطور که پیامبر اعظم (ص) در حدیثی قدسی فرموده‌اند: شهادت بیمه نامه اسلام است، این بیمه نامه در دوره‌های مختلف تمدید و امروز به دست ما رسیده و مکتب و جامعه ما را بیمه کرده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، اعتبارات در قالب طرح‌های پژوهشی به موضوع تدوین دانشنامه استانی تعلق می‌گرفت، متذکر شد: با توجه به محدودیت اعتبارات، امسال در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مصوب شد از بخش کارهای فرهنگی و آموزشی مبلغ یک میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان در بازه زمانی سه ساله و به صورت سالی ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شود.

ملانوری ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ساز و کار تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار امسال را شده از بودجه اعتبارات ضروری شخص استاندار تأمین نماید تا این پروژه هرچه زودتر به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: بر اساس اساسنامه، جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید هر فصل یک بار تشکیل شود که از اول امسال تا الان سه بار تشکیل جلسه داده است.

به گفته وی؛ در فصل آینده، همکاران شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید گزارشی از روند پیشرفت مباحث مرتبط ارائه نمایند.

استاندار خراسان جنوبی در خصوص همراهی دستگاه‌ها با تدوین دانشنامه دفاع مقدس نیز گفت: در تمامی دستگاه‌ها باید با مدیریت مدیرکل مربوطه، تیم عملیاتی تشکیل شود تا اسناد، اطلاعات و محتوای لازم را در قالب فرمت در نظر گرفته شده تحویل دهند تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.

به گفته وی؛ در این راه می‌توان از ظرفیت نیروهایی که در ایام بیماری کرونا دور کار شده‌اند نیز استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: در موضوع باغ موزه، مشکل زمین و نقشه‌ها مرتفع شده اما در گام بعدی باید با بسیج ظرفیت همه دستگاه‌های مرتبط کاری جهادی شکل بگیرد تا محوطه سازی ها و خاک برداری‌ها انجام شود.

ملانوری با اشاره به اینکه در این موضوع برخی از دستگاه‌ها همراهی‌هایی داشته‌اند، ادامه داد: باید سایر دستگاه‌ها نیز با قدرت بیشتری به این موضوع ورود کنند.

وی تصریح کرد: در این راه از ظرفیت فرمانداران نیز باید استفاده شود زیرا این باغ موزه متعلق به همه استان است و با مشارکت و همراهی منسجم دستگاه‌های اجرایی می‌توان گام بلندی در راه ساخت این مجموعه ارزشمند برداشت.

به گفته وی؛ این مهم با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری پیگیری خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*