اخبار خراسان جنوبی /

 

 

ابتلای ۳۸نفر دیگر به کرونا در خراسان جنوبی

۳۸بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۰۸آزمایشابتلای 38 نفر دیگر به کرونا در خراسان جنوبی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۸بیمار جدید شامل ۲۲بستری و ۱۶مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۵مورد از بیرجند، درمیان و زیرکوه هرکدام دو مورد، سربیشه یک مورد، طبس ۵مورد، فردوس ۳مورد، قاین ۶مورد و از نهبندان ۴مورد شناسایی شد.

وی گفت: در حال حاضر ۳۰۳بیمار با علائم تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۴۵نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۱۶نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳نفر وخیم است.

 

 

 

 

برگزاری مسابقات دوچرخه سواری استعداد‌های برتر ورزشی خراسان جنوبی

مسابقه دوچرخه سواری استعدادهای برتر ورزشی استان صبح امروز در بیرجند برگزار شد.

رئیس هیئت دوچرخه سواری استان گفت : صبح امروز با حضور ۳۵ ورزشکار؛ آقا از شهرستان‌های بیرجند؛ قاینات، زیرکوه و خوسف  مسابقات دوچرخه سواری استعداد‌های برتر ورزشی استان برگزار شد
علوی با بیان اینکه  این مسابقات در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال در بیرجند برگزار شد افزود : شرکت کنندگان در ۳ بخش ۲۰۰ متر متحرک، ۲ کیلومتر انفرادی و دور حذفی با هم به رقابت کردند.
وی گفت: در بخش بانوان با توجه به محدودیت‌ها در استان از جمله عدم آمادگی زیر ساختها تنها از شهرستان بیرجنددر این مسابقات حضور داشتند.
نفرات برتر این  دوره از مسابقات در مسابقات استعداد‌های برتر کشور  شرکت می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

برپایی کاروان شادی در دهه امامت و ولایت

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر خراسان جنوبی از راه اندازی کاروان شادی به مناسبت دهه امامت و ولایت در سطح شهر بیرجند خبر داد.

حاجی زاده دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر خراسان جنوبی با بیان اینکه  کاروان  شادی با برنامه هایی چون مداحی، نور افشانی،روضه خوانی و جشن همراه خواهد بود، گفت: این کاروان هرروز از ساعت ۱۸ در سطح شهر بیرجند به استقبال مردم می‌رود.

وی با بیان اینکه امروز در تمامی شهرستان‌ها و مراکز بخش‌هایی که بنیاد غدیر در آن مستقر است برنامه آغاز دهه امات و ولایت برگزار شد، افزود: دعای عرفه هم در مکان‌های مشخص شده با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر استان با بیان اینکه براساس نام گذاری هرروز، از روز‌های دهه امامت و ولایت براساس اعلام ستاد غدیرکشور برنامه‌هایی در سراسر استان اجرا می‌شود، گفت: فردا نماز عید قربان، در مکان‌های مجوز داده شده اقامه خواهد شد.

حاجی زاده با بیان اینکه روز غدیرخم، اجتماع غدیریون را خواهیم داشت افزود: فضاسازی سطح شهر و نصب پرچم در درب خانه‌ها توسط خود مردم از آماده سازی‌های این دهه است.

 

 

گزارش تصویری/ برگزاری دعای عرفه در امامزادگان شهدای باقریه بیرجند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آغاز مسابقات قرآن اوقاف در خراسان‌جنوبی/ ۵ منطقه؛ میزبان مسابقات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: مرحله شهرستانی مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف در ۱۱ بخش قرائت تحقیق، حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء، اذان، قرائت ترتیل، دعاخوانی، تفسیر عمومی، همسرایی و هم‌خوانی در استان آغاز شد.

آغاز مسابقات قرآن اوقاف در خراسان‌جنوبی/ ۵ منطقه؛ میزبان مسابقات

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار داشت: این دوره از مسابقات هر ساله در سطوح منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی و در ۲ بخش خواهران و برادران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز و تا خردادماه ادامه داشت، بیان داشت: مرحله شهرستانی این مسابقات ویژه آقایان و بانوان بالای ۱۸ سال است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی تبیین کرد: مرحله شهرستانی مسابقات امسال در ۵ منطقه شامل منطقه اول «بیرجند و خوسف»، منطقه دوم «طبس و بشرویه»، منطقه سوم «قائن، خضری و زیرکوه»، منطقه چهارم «فردوس و سرایان» و منطقه پنجم «نهبندان، سربیشه و درمیان» برگزار می‌شود.

برگزاری مرحله شهرستانی در ۱۱ بخش

بخشی‌پور مطرح کرد: مرحله شهرستانی در ۱۱ بخش قرائت تحقیق، حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء، اذان، قرائت ترتیل، دعاخوانی، تفسیر عمومی، همسرایی و هم‌خوانی قرآن برگزار خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه خراسان‌جنوبی پس از استان‌های اصفهان و خراسان‌رضوی رتبه سوم آمار ثبت‌نام‌شدگان در این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد، گفت: مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات در حال برگزاری است و تعداد یک هزار و ۹۸۵ نفر از استان در حال رقابت برای ورود به مرحله استانی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به برگزاری مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات از ۳۱ تیرماه الی ۱۰ مردادماه، بیان داشت: منطقه یک از ۳۱ تیرماه الی یک مردادماه، منطقه ۲ از سوم مردادماه، منطقه ۳ از چهارم مردادماه، منطقه ۴ از پنجم مردادماه و منطقه ۵ از ۱۰ مردادماه میزبان برگزاری این دوره از مسابقات هستند.

رقابت ۱۹۸۵ متسابق

بخشی‌پور به تشریح آمار متسابقین پرداخت و گفت: یک هزار و ۳۳۰ نفر در رشته تفسیر و ۶۶۰ نفر از خواهران و برادران در رشته‌های قرائت، ترتیل، اذان، دعاخوانی، حفظ ۵جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، همسرایی و همخوانی قرآن کریم در استان شرکت کرده‌اند.

وی همچنین از برگزاری غیرحضوری مرحله شهرستانی رشته تفسیر قرآن کریم خبر داد و مطرح کرد: این رشته از مسابقات نیز به صورت غیرحضوری و به‌صورت سیستمی و آنلاین در تاریخ ۱۳مرداد برگزار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه منتخبان مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به مرحله استانی راه خواهند یافت، خاطرنشان کرد: امیدوارم با برگزاری این مسابقات بتوانیم افراد فعال در حوزه‌های قرآنی استان را شناسایی کنیم.

 

 

 

 

 

اولین مسابقه ثبت رکورد خراسان جنوبی برگزار شد/۷

اولین مسابقه ثبت رکورد خراسان جنوبی برگزار شد

 اولین و بزرگترین مسابقه ثبت رکورد خراسان جنوبی به مناسبت دهه امامت و ولایت روز جمعه در بیرجند برگزار شد.

رییس هیات ورزش‌های همگانی خراسان جنوبی  گفت: اولین دوره مسابقات ثبت رکورد با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بیرجند برگزار شد.

کاظم چراغ بیرجندی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ نفر در این مسابقات شرکت کردند افزود: آقایان در رشته‌های بارفیکس، طناب‌زنی، روپایی، شنا و پرش جفت با هم رقابت می‌کنند و خانم‌ها نیز در رشته‌های بارفیکس، پلانک، پرش جفت و طناب‌زنی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی بیان کرد: به نفرات برتر هر بخش و باشگاه‌های شرکت‌کننده جوایزی از سوی هیات ورزش‌های همگانی استان اهدا می‌شود.

مسابقات مردان در بوستان کاجستان بیرجند و بانوان در بوستان بانوان این شهر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

 

 

 

پرداخت وام ازدواج با یک ضامن/۲

دادستان بشرویه گفت: پرداخت وام ازدواج تنها با یک ضامن معتبر، سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمند امکان پذیر است.

خسروی دادستان شهرستان بشرویه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: پرداخت وام ازدواج صرفاً با یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمند به منزله ضمانت پرداخت خواهد شد، و پرداخت این وام دارای اولویت نخست برای بانک‌ها است.

او افزود: بانک‌های عامل حق تعیین ضوابط غیر قانونی برای پرداخت وام ازدواج خارج از چهارچوب‌های مصوب را نداشته و نباید به بهانه نداشتن بودجه از پرداخت وام ازدواج خودداری و یا متقاضیان را مجبور به ثبت نام مجدد و یا معرفی به بانک دیگر کنند.

خسروی بیان کرد: جوانان در صورت مشاهده هرگونه سخت گیری خارج از ضوابط پیش گفته و یا تأخیر غیر موجه در پرداخت وام ازدواج، مراتب را به این مرجع گزارش دهند تا بر اساس قانون اقدام لازم صورت گیرد.

دادستان بشرویه عنوان کرد: در صورت وصول هر گونه گزارش تخلف و یا قصور، دستگاه قضایی بر اساس دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران با متخلفین برخورد خواهد کرد.

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقات ورزشی دختران در خوشاب سربیشه /۷

برگزاری مسابقات ورزشی دختران روستای خوشاب سربیشه به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب

هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان سربیشه مسابقات ورزشی داژبال، طناب زنی و پیاده روی ویژه دختران ۱۰ تا ۲۰ سال روستای خوشاب از توابع بخش درح برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این مسابقات را هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان، در فضای باز روستا در قالب رشته های طناب زنی، داژبال و پیاده روی اجرا نمود.

گردهمایی بزرگ کاراته کاهای خراسان جنوبی در قالب همایش کوهپیمایی/۷

گردهمایی بزرگ کاراته کاهای خراسان جنوبی در قالب همایش کوهپیمایی

همایش کوهپیمایی کاراته کاهای خراسان جنوبی به مناسبت گرامیداشت دهه امامت و ولایت و هفته عفاف و حجاب برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  هیات شهرستان های استان خراسان جنوبی در مناطق مختلف از جمله بیرجند، فردوس، طبس، قاین و خوسف در قالب همایش کوهپیمایی تحت عنوان گرامیداشت دهه امامت و ولایت و هفته عفاف و حجاب با بیش از ۲۵۰ کاراته کا و با حضور رئیس هیات کاراته استان و روسای هیات شهرستانها، پیشکسوتان، مربیان، نمایندگان سبک ها و هنرجویان برگزار شد .

پیام رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت نهمین سالگرد درگذشت پروفسور محمدحسن گنجی

دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند طی پیامی به مناسبت سالگرد پروفسور محمدحسن گنجی، یاد و خاطر ایشان را گرامی‌ داشت.
پیام رئیس دانشگاه بیرجند به مناسبت نهمین سالگرد درگذشت پروفسور محمدحسن گنجی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند طی پیامی به مناسبت سالگرد پروفسور محمدحسن گنجی مؤسس دانشگاه بیرجند، یاد و خاطر ایشان را گرامی‌داشت.
متن پیام به شرح ذیل می‌باشد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
بیست و نهم تیرماه سالروز درگذشت یکی  از بهترین فرزندان ایران اسلامی است که قلب خود را به تعلیم و تعلم پیوند زده بود و پیوسته به شاگردان متذکر می‌شد که در جغرافیای سیادت دنیوی و سعادت معنوی «کوه مشکلات بر سر راه، بزرگ است اما اراده شما بزرگ‌تر. راه پیچیده است، ولی فکر شما پیچیده‌تر.»  دلبستگی و تعلق خاطر پروفسور محمد حسن گنجی بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران به پرورش علمی و اخلاقی دانشجویان وتلاش برای شکوفایی و بالندگی استعدادهای بالقوه فرزندان برومند وطن در کنار سخت کوشی، آزادگی و عزّت نفس، او را به مثابه یک استاد فرهیخته در عرصه علم  و اخلاق  جاودانه ساخت. بی‌شک استان خراسان جنوبی مرهون زحمات افرادی همچون دکتر  گنجی می‌باشد که با تأسیس و راه‌اندازی دانشگاه بیرجند گامی مهم در جهت رشد علمی استان و کشور برداشته است و هرگز تلاش‌ها و مجاهدت‌های وی از یاد و خاطر مردمان این سرزمین به ویژه دانشگاهیان دانشگاه بیرجند پاک نخواهد شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

احمد خامسان
رئیس دانشگاه بیرجند

کسب مقام دومی دانشجوی دانشگاه بیرجند در مسابقات تنیس روی میز قهرمانی دانشجویان/۷

محسن رمضانی درح دانشجوی دانشگاه بیرجند موفق به کسب مقام دومی رشته تنیس روی میز مسابقات قهرمانی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور شد.
کسب مقام دومی دانشجوی دانشگاه بیرجند در مسابقات تنیس روی میز قهرمانی دانشجویان

به گزارش امروز خراسان جنوبی محسن رمضانی درح دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند در مسابقات قهرمانی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور که دی‌ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود، موفق به کسب مقام دومی این مسابقات شد.

ثبت‌نام طرح خرید تابستانه کتاب در خراسان جنوبی آغاز شد/۲

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ثبت‌نام کتابفروشی‌های استان در طرح سراسری خرید تابستانه کتاب از طریق سایت tarh.ketab.ir آغاز شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: آغاز طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ از ۹ مردادماه است و تا ۱۵ مردادماه ادامه خواهد داشت.
وی با بیان این که سقف مجاز خرید برای هر خریدار از ۲۰۰ هزار تومان در طرح های قبلی به ۳۰۰ هزار تومان در طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ افزایش یافته است، ادامه داد: میزان یارانه خرید برای هر کتاب ۲۰ درصد و سقف یارانه خرید برای هر خریدار ۶۰ هزار تومان است.
رمضانی ضمن دعوت از کتابفروشی های سطح استان برای شرکت در این طرح، خاطرنشان کرد: یارانه اختصاص یافته در جهت رونق بخشیدن به بازار کتاب، ترویج کتابخوانی و قرار دادن کتاب با قیمت مناسب تر در اختیار مردم عزیز استان، در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به استقبال همیشگی مردم خراسان جنوبی از طرح های فصلی خرید کتاب گفت: در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰، با مشارکت ۱۵ کتابفروشی استان، ۲ میلیارد و ۲۶ میلیون ریال کتاب به فروش رسید.

رکورد ۸ هزار نفری تزریق واکسن کرونا در خراسان جنوبی شکست/۲-۳

با افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون در خراسان جنوبی روز گذشته هشت هزار و ۸۷۶ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شد.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: از این تعداد چهار و ۹۰۰ دُز مربوط به شهر بیرجند و بقیه مربوط به سایر شهرستان‌های استان بود که یک رکورد در استان محسوب می‌شود.

شریف زاده افزود: این در حالی است که روز ۲۸ تیر دو هزار و ۳۰۰ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده بود که در عرض یک روز ظرفیت چهار برابری تزریق واکسن شکل گرفت.

وی درباره دریافت واکسن برای هر فرد، گفت: در گذشته هر ویال واکسن سینوفارم برای یک نفر بود ، اما در محموله جدید سینوفارم ویال‌ها مربوط به دو نفر است و به اندازه تعیین شده برای هر فرد تزریق می‌شود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در استان گفت: ویال‌های واکسن کوو برکت برای ۱۰ نفر تزریق می‌شود.

هم اکنون در خراسان جنوبی پنج مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا شامل دو مرکز در بیرجند و سه مرکز در شهرستانها فعال هستند که دو مرکز روز گذشته در بیرجند آغاز به کار کردند.

 

 

 

آموزش نساجی سنتی ۲۰۰نفر در شهرستان سربیشه/۲

بیش از ۲۰۰نفر در شهرستان سربیشه رشته‌های صنایع دستی را فرا گرفتند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه گفت:آموزش نساجی سنتی ۲۰۰ نفر در شهرستان سربیشهبا هدف ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنایع‌دستی به این تعداد هنرجو در یک سال گذشته و اکثرا در رشته نساجی سنتی در سطح مقدماتی و تکمیلی آموزش داده شد.

هادی حق‌پناه افزود:این دوره‌ها با همکاری این نمایندگی با فنی حرفه‌ای و کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد و بعد از پایان هردوره به قبول‌شدگان در آزمون گواهی پایان دوره اعطا شده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی بعنوان یکی از مبانی اصلی ایجاد اشتغال در دستور کار نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قرار گرفته که براساس برنامه‌ریزی انجام شده در هرماه در یک روستا دوره آموزش صنایع‌دستی برگزار خواهد شد.

حق‌پناه با بیان اینکه در شرایط شیوع بیماری کرونا قرار داریم تاکید کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی با رعایت کامل پروتکل‌ها و موازین مربوطه برگزار می‌شود و تاکنون خوشبختانه مواردی از ابتلا به این بیماری در بین هنرآموزان مشاهده نشده است.

وی در ادامه به بیان حمایت‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان از هنرموزانی که تمایل به ایجاد کارگاه صنایع‌دستی را دارند پرداخت و گفت: اعطای تسهیلات با سود ۴درصد، تخفیف حامل‌های انرژی اعم از برق، گاز و آب برای کارگاه‌ها، اعطای مجوز‌های سه‌گانه صنایع‌دستی، اعزام رایگان به نمایشگاه‌های سراسری بخشی از حمایت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از هنرمندان شاغل در صنایع‌دستی است.

 

 

 

جدال زندگی و مرگ در ۱۰۰ کیلومتر/۷

۱۱ سال است از آغاز ساخت باند دوم جاده ۱۰۰ کیلومتری بیرجند – قاین می‌گذرد، هنوز ۳۰ کیلومتر آن در پیچ و خم اعتبار است و هر هفته شاهد چندین حادثه رانندگی و جان باختن مردم در آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جلده بیرجند – قاین، جزو ۱۰ کریدور اصلی کشور است، مسیری که چابهار را به شمال شرق ایران متصل می‌کند سال ۸۹ بود که مسئولان وعده دوبانده سازی این مسیر پر تردد را دادند، اما اکنون پس از ۱۱ سال، به گفته مسولان فقط ۷۰ کیلومتر از این مسیر پر تردد و حادثه ساز دوبانده شده است.

جدال زندگی و مرگ در ۱۰۰ کیلومتر

در این جاده شاهد تصادفات جاده‌ای زیادی بودیم و جزو مسیرهاییست که بیشترین تصادفات رانندگی در خراسان جنوبی در آن رخ می‌دهد، اما همیشه مقصر راننده قلمداد می‌شود و از آن سوی قضیه چیزی توسط مسولان گفته نمی‌شود.

پزشکی قانونی خراسان جنوبی تعداد کشته شده‌های این جاده را از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۹، ۲۱۲ نفر اعلام کرد. ۲۱۲ انسان جان باختند و خدا می‌داند چند خانواده داغدار رفتن عزیزانشان شدند.
در سال جدید نیز آخرین قربانیان جاده مرگ، سمانه ترشابی خبرنگار خبرگزاری فارس و مادر و کودک زاهدانی بودند که دو هفته گذشته در همین جاده جان باختند.

جدال زندگی و مرگ در ۱۰۰ کیلومتر
بنا به گفته سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم در این ۱۱ سال ۷۶۰ فقره حادثه رانندگی در این مسیر رخ داده که هزار و ۴۳۶ نفر مصدوم شدند.
بنا به اعلام دکتر دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ۱۱ سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان مصدومان ناشی از تصادفات در خراسان جنوبی شده است که بیشتر آنان، مجروحان حوادث رانندگی جاده بیرجند- قاین معروف به جاده مرگ بودند.

شاخ به شاخ مساوی جان باختن
راننده خودروی سنگینی که اهل خوزستان است می‌گوید: ۶ سال است که از این جاده تردد می‌کند و مشکلات زیادی با خودرو‌های سواری که از این مسیر رفت و آمد می‌کنند دارد.

جدال زندگی و مرگ در ۱۰۰ کیلومتر

 

راننده دیگری هم که بار هندوانه دارد و مقصد آن از تایباد به بیرجند است می‌گوید: تا جایی که باند دوم دارد مشکلی نیست، اما بقیه مسیر امنیت ندارد و در صورت هر گونه کوتاهی، خودرو‌ها شاخ به شاخ می‌شوند و نمی‌توان کنترل وسیله را به دست گرفت و این یعنی یا خودت کشته می‌شوی و یا جان دیگری را می‌گیری.

جدال زندگی و مرگ در ۱۰۰ کیلومتر
اگر سالی ۱۰ کیلومتر باند دوم می‌شد الان تمام بود
راننده دیگری که در هفته ۵ روز از این مسیر عبور می‌کند می‌گوید: تکمیل این جاده نیازمند همت مسولان است اگر در این سال‌ها فقط سالی ۱۰ کیلومتر باند دوم می‌ساختند دیگر تمام شده بود.

جدال زندگی و مرگ در ۱۰۰ کیلومتر
سال ۳۶۵ روز است یعنی گذشت ۵۲۵ هزار و ۶۰۰ دقیقه و ۳۱ میلیون و ۵۳۶ هزار ثانیه، حالا اگر این آمار ضرب بر ۱۱ سال شود میلیون‌ها دقیقه و ثانیه که گذشته و فقط از آن قول ها، عکس‌ها و شو‌های تبلیغاتی مسولان در این مسیر مانده است.
اما قضیه چیست چرا کارگرانِ کمی در این مسیر مشغول بکارند و کار لاکپشتی جلو می‌رود؟ مسولان استان توپ را در میدان کمبود اعتبارات می‌اندازند.
یکی از کارگران شرکت راه سازی گفت: مدتهاست حقوقی دریافت نکردیم و مدیران شرکت اعلام کردند که وزارت خانه اعتباری تخصیص نداده است.
کارگر دیگری نیز با بیان اینکه اگر اعتبار باشد ۴ ماهه ۱۱ کیلومتر از این مسیر به اتمام می‌رسد می‌گوید: ۱۰۰ کارگر در این محل مشغول به کار بودیم با تاخیر پرداخت حقوق آن هم ناقص سبب شد دیگر همکاران ما با این شرایط اقتصادی بی انگیزه شوند و در محل کار حاضر نشوند، اما اگر حقوق آن‌ها بموقع پرداخت شود با دلی خوش مشغول بکار می‌شوند.
اهل زاهدان ام و هر ۴ ماه باید برای درمان به مشهد مقدس بروم. این بخشی از سخنان مردی ۴۵ ساله است که فرزند و همسرش را در حادثه رانندگی هفته گذشته در جاده بیرجند – قاین از دست داد.
او می‌گوید: یا مسولان به فکر مردم نیستند یا مردم برای آن‌ها مهم نیستند همه چیز را به گردن اعتبارات نیاندازند، اعتبار زیاد است تا کی قرار است ما داغدار شویم و تاوان کم کاری مسولان را بدهیم.

شهروند دیگری می‌گوید: کی قرار است این همه کشتار تمام شود؟ پس کی این جاده رنگ آرامش به خود می‌گیرد؟

سال‌هایی که تمام نمی‌شود
سال ۱۳۸۹ هر کیلومتر از این جاده ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشت، اما حرکت لاکپشتی و اعتبارات قطره چکانی این مسیر باعث شده تا هم اکنون هرکیلومتر این طرح ۱۲ میلیارد تومان هزینه داشته باشد، اگر هرساله فقط ۳۵ کیلومتر از این مسیر، باند دوم می‌شد سال ۹۲ با هزینه چیزی بیش از ۷۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده بود.
هم اکنون برای ۳۰ کیلومتر باقی مانده این جاده ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است آن هم اگر معوقات گذشته پیمانکاران تسویه شده باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم علت تاخیر ساخت باند دوم این جاده را در کنار نبود اعتبارات، کرونا؟!، کمبود سیمان؟!، جابجایی فیبر نوری؟!، قطعی‌های برق؟!، نبود قطعات ماشین آلات و قیر اعلام می‌کند.

داعی با بیان اینکه تا سال ۹۹، فقط ۴۵ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته بود که سالی ۴ و نیم کیلومتر می‌شود گفت: ۲۵ کیلومتر را در سال ۹۹ زیر بار ترافیک بردیم که در این رابطه سال گذشته جهش خوبی داشتیم.
مسولان بار‌ها و بار‌ها وعده تکمیل این مسیر را داده اند، یکی از مسئولان کشوری سال ۹۵ آمد و گفت تا پایان سال ۹۶ یا هم ۹۷ افتتاح می‌شود و آخرین مسئول کشوری هم قول اتمام این جاده را تا اوایل تابستان امسال داد.

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان
به سراغ وزیر راه و شهرسازی رفتیم، اسلامی می‌گوید: این طرح از طرح‌های اولویت دار وزارت خانه است و با اهتمام ویژه‌ای تکمیل آن را دنبال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه اوایل تیر از سازمان برنامه و بودجه موافقت گرفتیم که بتوانیم از تسهیلات بانکی با تضمین دولت مبالغی را دریافت کنیم گفت: فعلا ازسازمان برنامه و بودجه ۴۰ میلیارد تومان دریافت کردیم و امیدواریم با منابعی که درحال تخصیص است بتوانیم حرکت متفاوتی در این مسیر در دو تا سه هفته آینده شاهد باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که مسولان استانی می‌گویند تکمیل ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این مسیر نیاز است افزود: در بودجه ۱۴۰۰ این موضوع را دنبال می‌کنیم و امیدواریم از سایر سر فصل‌ها بتوانیم بهره گیری کنیم تا این پروژه به ثمر برسد و قبل از پایان دولت دوازدهم بخش‌هایی از آن را به سرانجام برسانیم.

وقتی مسئولان می‌گویند امیدواریم که این طرح به ثمر برسد آیا مردم هم می‌توانند بگویند امیدواریم که تا آن موقع در این جاده تصادف نشود و کسی جان خود را از دست ندهد؟
وزیر راه و شهرسازی در حالی از به سرانجام رسیدن این جاده سخن می‌گوید که از ۱۲ مرداد دولت سیزدهم آغاز به کار خواهد کرد، آیا طرحی که ۱۱ سال طول کشیده در عرض این مدت کوتاه به اتمام می‌رسد؟.
وی در پاسخ به گلایه مردم در خصوص اینکه چرا این طرح سال‌ها طول کشیده و مگر جاده‌های خراسان جنوبی تفاوتی با سایر مسیر‌ها در کشور دارد که باید طرح‌های آن به این کندی پیش برود گفت: در این دوره از وزارت وارث پروژه‌های تاریخی و سنواتی بسیاری بودیم که همه را به صورت عادلانه و متوازن یکپارچه گسترش و فعالیت آن‌ها را شتاب دادیم و هیچ جایی استثناء نکردیم، مگر طرح‌هایی که در شرایط خاص و اضطراری قرار داشت.

متاسفم از حوادثی که رخ داده
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تحریم و جنگ اقتصادی بودیم و ساخت این پروژه‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفت گفت: با این شرایط اقتصادی نمی‌توان انتظار داشت حتما طرح‌ها طبق همان زمان بندی پیش برود و تعطیلی در کار نبوده و امیدواریم قسمت باقی مانده هر چه زودتر به اتمام برسد.

اسلامی با اشاره به اینکه متاسفم از حوادثی که در جاده‌ها رخ داده افزود: وقتی کسی دچار حادثه می‌شود ما هم عزادار می‌شویم، اما این حوادث در جاده‌هایی که ۴ خطه است و باند دوم هم دارد رخ می‌دهد آن هم به علت اینکه برخی‌ها مقررات رانندگی را رعایت نمی‌کنند.
حال این سوال مطرح می‌شود که آیا تمام حوادثی که در این جاده رخ داده علتش اشتباه رانندگی بوده؟ پس استاندارد نبودن این جاده هیچ نقشی نداشته؟
بدون تردید وقتی صحبت از حوادث جاده‌ای می‌شود ذهن به سمت راننده خودرو یا عامل انسانی می‌رود، در حالی که اگر ایمنی جاده و خودرو در وضعیت استاندارد باشد، عامل انسانی نخستین دلیل مرگ و میر جاده‌ای نخواهد بود.
اگر قرار باشد این اما، اگر و شاید‌ها ادامه پیدا کند باید همچنان شاهد کشته‌ها و مصدومان دیگری در این مسیر ۱۰۰ کیلومتری که سه ساله تمام می‌شد باشیم، کم کاری‌هایی که از یک طرف خانواده‌ها را داغدار می‌کند و از طرف دیگر هزینه‌های گزافی را برای دولت به بار می‌آورد و این یعنی هدر دادن بیت المالی که سهم میلیون‌ها ایرانی است!

نویسنده: زهرا فلاحی نسب

 

 

 

 

برگزاری همایش دوچرخه سواری در خضری دشت بیاض/۷

همایش دوچرخه سواری به مناسبت دهه ولایت امروز در شهر خضری دشت بیاض برگزار شد.

همایش دوچرخه سواری  به همت حوزه مقاومت بسیج شهید بهنام محمدی خضری دشت بیاض و هیئت ورزشهای همگانی شهرستان قائنات و به مناسبت دهه ولایت با حضور بیش از ۸۰ نفر نونهال و نوجوان برگزار شد که شرکت کنندگان مسیر ۳ کیلومتری چهار راه امام خمینی این شهر تا جوار شهدای گمنام را پیمودند.

درپایان به برندگان جوایزی اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری مراسم آبروی محله در خضری دشت بیاض/۲

مراسم آبروی محله بیاد شهید صفر کمالی صبح امروز در شهر خضری دشت بیاض برگزار شد.

 مراسم آبروی محله امروز با همکاری حوزه مقاومت بسیج شهید باهنر و ادارهبرگزاری مراسم آبروی محله در خضری دشت بیاض فرهنگ و ارشاد اسلامی خضری دشت بیاض به یاد شهید صفر_کمالی در شهر خضری دشت بیاض با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  برگزارشد.

در این مراسم  حجت الاسلام حاتمی امام جماعت خضری دشت بیاض بر سیره و الگو پذیری از این شهیدان تاکید کرد و گفت ؛ برای نسل جدید باید زندگی نامه و راه و روش این شهیدان بازگو شود تا بیشتر با شهدای گرانقدر آشنا شوند .

شهید صفر کمالی  سال ۶۵ در سن ۱۸ سالگی در  شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

یک کشته و ۴ مصدوم در تصادف محور نهبندان_ بیرجند/۴

تصادف سواری پژو با زانتیا در محور نهبندان_ بیرجند یک کشته و ۴ مصدوم برجای گذاشت.

جانشین رئیس پلیس راه استان گفت : در ساعت ۵:۴۰ دقیقه بامداد امروز براثر برخورد سواری پژو با سواری زانتیا در کیلومتر ۵۰ محور نهبندان _ بیرجند، یک نفر جان خود را از دست داد و ۴ نفردیگر مصدوم شدند.

سرهنگ توفیقی نیا افزود: مصدومان به بیمارستان شهید آتشدست نهبندان منتقل شدند.

وی علت حادثه را عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از سوی راننده سواری زانتیا  ، به دلیل ترکیدگی لاستیک عقب خودرو اعلام کرد..

 

 

 

 

محدودیت نسبی در انجام عملهای الکتیو یا غیر اورژانسی/۳

انجام عملهای الکتیو یا غیراورژانسی در بیمارستانهای استان به دلیل شیوع کرونا بطور نسبی محدود شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : با توجه به شیوع موج پنجم کرونا در کشور و در خراسان جنوبی ،  و براساس نامه وزرات بهداشت، مبنی بر انجام نشدن عملهای غیراورژانسی در بیمارستانها ، به دلیل اینکه در استان مشکلی برای  عدم پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستانها وجود نداشت این عملها بصورت نسبی محدود شد.

دکتر احمدی با بیان اینکه در حال حاضر بیمارستان ولی عصر بطور کامل به بیماران کرونایی اختصاص یافته و فقط بخش زنان و داخلی در طبقه دوم این بیماران را پذیرش می کند، افزود: خوشبختانه فضای کافی برای پذیرش بیماران کرونایی در این بیمارستان وجود دارد و هنوز ظرفیت این بیمارستان پر نشده و چنانچه این ظرفیت کامل شود از ظرفیت بیمارستانهای رازی و امام رضا(ع) برای بستری کردن بیماران و پذیرش بیماران کرونایی استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان ۱۳ بخش ICU در بیمارستانها وجود دارد که ۹ بخش آن در بیمارستان ولی عصر بیرجند است ، گفت: خوشبختانه این بخش با ظرفیت ۵۵ تخت هنوز تکمیل نشده و نیاز به استفاده از بیمارستانهای دیگر نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۷۵ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان ولی عصر بیرجند بستری هستند و با توجه به اضافه شدن سایر بخشهای این بیمارستان  به بخش بیماران کرونایی هنوز ظرفیت خالی  برای پذیرش بیماران وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه رایزنی ها برای بازگشایی پایانه مرزی یزدان/۲-۳

ادامه رایزنی ها برای بازگشایی پایانه مرزی یزدان

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: هفته آینده جلسه‌ای برای رایزنی در خصوص بازگشایی گمرک یزدان خواهیم داشت تا در این زمینه با مقامات افغان به تفاهم مشترک برسیم.

حمید ملانوری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بازگشایی گمرک مرزی و بازارچه‌ها و….نیاز به توافق دو کشور همسایه و در چهارچوب قواعد و قوانین تعاملات بین‌المللی دارد که پایانه گمرک یزدان نیز از این موضوع مستثنی نیست.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در زمینه بازگشایی یزدان از قبل رایزنی‌ها و گفت و گوهایی صورت گرفته است، بیان‌کرد: البته اتفاقات در کشور افغانستان در این زمینه خللی به وجود آورده است ولی ما همچنان پیگیر موضوع هستیم.

ملانوری در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی می‌توان پایانه گمرک یزدان را برای خرده فروشی بازگشایی کرد، ادامه‌داد: قواعد برای بازگشایی پایانه گمرک یزدان چه برای عمده فروشی و چه خرده فروشی و چه برای عبور کامیون و یا کالای خرد یکسان است و تفاوتی ندارد.

وی یادآور شد: در هفته آینده در داخل کشور جلسه‌ای برای رایزنی در خصوص بازگشایی گمرک یزدان خواهیم داشت تا در این زمینه به تفاهم مشترکی برسیم.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی مطرح کرد:
نیاز ۸۵ میلیارد ریالی برای تکمیل دو مرکز فنی و حرفه ای در خراسان جنوبی
عرب گفت: در حال حاضر دو مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌ای زیرکوه و طبس برای تکمیل و پرداخت مطالبات پیمانکاران نیازمند ۸۵ میلیارد ریال اعتبار هستند.

«محمدعلی عرب» در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: آموزش های فنی و حرفه ای با هدف ارتقاء دانش افراد و ایجاد مهارت های لازم برای ایجاد اشتغال برای ۱۸ گروه از مخاطبان شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانور و زنان خانه دار، عشایر اتباع خارجی، سربازان، بنگاه های افقتصادی، دانشجویان، روستائیان، دانش آموزان و غیره در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تخصصی بودن برنامه‌های آموزشی از جمله ویژگی‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، گفت: این اداره در دو بخش دولتی و خصوصی ارائه آموزش های لازم را می دهد؛ استان خراسان جنوبی با دارا بودن تعداد ۱۹ مرکز آموزش ثابت و شعب شهری، ۱۰۲ کارگاه ثابت و ۴۹۶ حرفه آموزشی در خوشه های مختلف فرهنگ، هنر و کشاورزی آموزش خود را رایگان ارائه می دهد.

عرب ادامه داد: همچنین در بخش خصوصی تعداد ۱۸۲ آموزشگاه آزاد معادل فنی حرفه ای و ۲۲۶ حرفه آموزشی شامل ۱۰۹ آموزشگاه ویژه زنان و تعداد ۶ آموزشگاه ویژه مردان و تعداد ۶۷ آموزشگاه دو منظوره آموزش های مهارتی را طبق شهریه های مصوب به متقاضیان ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه در هفته ملی مهارت با ذی نفعان و دستگاه‌های همکار از جمله بسیج سازندگی، دفتر روستایی استانداری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تفاهم نامه های همکاری منعقد می‌شود، گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، غبارروبی مزار شهداء، برگزاری نشست با مقامات دستگاه‌های اجرایی استان و برگزاری جلسه با انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی از افتتاح مراکز مدیریت و مشاوره شغلی دانشجویان، افتتاح آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای، افتتاح مرکز جوار زندان شهرستان بیرجند، افتتاح کارگاه‌های آموزشی در حرفه‌ های نوین و نیاز استان از قبیل کارگاه فیبر نوری و انرژی خورشیدی در هفته ملی مهارت خبر داد.

عرب با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی کپسولی به صورت مجازی و وبیناری در هفته ملی مهارت، گفت: همچنین برگزاری جشنواره مهارت آموختگان برتر کارآفرین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و تجلیل از همکاران بازنشسته اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته ملی مهارت است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی فنی و حرفه ای استان، گفت: مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌های خواهران طبس با یک‍‍‌هزار و ۷۰۰ مترمربع؛ ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون ۱۲ میلیارد ریال برای این پروژه  اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن ۱۵ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی بیان کرد: مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه با مساحت ۹۰۰ مترمربع، تاکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است که برای تکمیل باید ۷۰ میلیارد ریال تامین اعتبار شود.

عرب تصریح کرد: در حال حاضر دو مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌ای زیرکوه و طبس برای تکمیل و پرداخت مطالبات پیمانکاران نیازمند ۸۵ میلیارد ریال اعتبار هستند.

وی با بیان اینکه اداره کل فنی و حرفه ای استان در سال گذشته برای شهرستان های درمیان، سربیشه، بیرجند، قاین، نهنبدان، فردوس و سرایان در ۱۰ روستا مهارت های فنی و حرفه ای را ارائه داده است، گفت: در این دوره ها تعداد ۵۱۷ آموزش های لازم را فراگرفته اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال گذشته در بخش دولتی سه میلیون و ۵۴ هزار و ۵۰ نفر ساعت آموزش داشته‌ایم که در ۱۵ هزار و ۱۹۳ نفر دوره می‌شود.

عرب در پایان از راه اندازی دپارتمان ملی معدن و مرکز ثابت آموزش زندان در بیرجند طی هفته آینده در نهبندان خبر داد و گفت: در این دپارتمان آموزش های لازم برای ایجاد و حفظ اشتغال برای افراد فعال در معدن را برای خراسان‌جنوبی و استان‌های همسایه پیگیری می‌کنیم، همچنین افتتاح چند کارگاه را در هفته ملی مهارت در بیرجند خواهیم داشت.

مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در آبرسانی به ۳۹ روستای خراسان جنوبی/۲-۳

مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در آبرسانی به ۳۹ روستای خراسان جنوبی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: این ستاد در اجرای طرح آبرسانی به ۳۹ روستای استان به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان مشارکت داشته است.

سید مجتبی موسوی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد طرح آبرسانی به ۲۵ روستا تکمیل و بهره‌برداری شده است و با تکمیل سایر طرح‌ها تا پایان شهریور امسال ۱۱ هزار نفر از جمعیت روستاهای استان خراسان جنوبی از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: در مجموع تاکنون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در احداث ۴۳ مجتمع آبرسانی خراسان جنوبی ۲۰ میلیارد تومان مشارکت کرده‌ است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی از استقرار مخازن ثابت تامین آب در روستاهای محروم استان به همت این ستاد خبر داد و گفت: چهار میلیارد ریال برای استقرار مخازن پنج و ۱۰ هزار لیتری آب در بیش از ٣٠ روستای استان اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: در پی بحران کم‌آبی در استان خراسان جنوبی با توجه دستور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این مبلغ برای کاهش مشکلات کم‌آبی روستاهای استان اختصاص یافته است.

موسوی افزود: بسیاری از مناطق روستایی استان خراسان جنوبی کمتر توسعه یافته و فاقد آب شرب سالم است که این کار می‌تواند تاثیر بسیاری در رفع مشکل کم‌آبی روستاییان استان داشته باشد.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) علاوه بر اقدامات عمرانی و اقتصادی در سراسر استان خراسان جنوبی، براساس تفاهم‌نامه با استانداری که سال ۹۸ امضا شد، دستگاه معین توسعه و محرومیت‌زدایی شهرستان مرزی نهبندان است.

 

 

 

بیش از ۲۷ تن گوشت قربانی در خراسان جنوبی اهدا شد/۲-۳

بیش از ۲۷ تن گوشت قربانی در خراسان جنوبی اهدا شد

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: مردم و خیرین خراسان جنوبی ۲۷ تن و ۴۰۰ کیلوگرم گوشت را در قربانگاه‌های استان برای کمک به نیازمندان قربانی کردند.

احمد رفیعی افزود: براساس جمع‌بندی اولیه خیرین استان در روز عید قربان بیش از هزار و ۴۰۰ راس دام سبک و ۲۰ راس دام سنگین از جمله گاو و شتر را در قربانگاه‌ها برای کمک به نیازمندان کشتار کردند.

وی ارزش دام کشتار شده را ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: با کشتار این تعداد دام، ۲۷ تن و ۴۰۰ کیلوگرم گوشت قربانی استحصال شده است.

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

کرامات شهدا به صورت جامع جمع آوری شود/۳

کرامات شهدا به صورت جامع جمع آوری شود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: توصیه من بر جمع آوری کرامات مستند شهدا است چرا که حجت و برهان قاطع برای همه مردم محسوب می‌شود.

 آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح پنج شنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: رژیم سعودی در دوران خود حرم امن الهی را ناامن کرد که نمونه آن شهدای مناء و شهدای در حج خونین، سقوط جرثقیل در مسجدالحرام است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: بسیاری از شهداء ما دارای کراماتی هستند که غیر قابل انکار است که درخواست ما جمع‌آوری این کرامات به صورت مستند، مستدل و منتشر کردن آن در جامعه و برای همه گروه‌ها است.

عبادی با اشاره به اینکه انبیاء با آیات و بینات مختلف مبعوث شده‌اند که دلایل فلسفی، فکری و فطری دارد، ادامه‌داد: علی‌رغم این همه استدلال خداوند انبیاء را مجهز به معجزه کرد تا به نوعی حجت را بر همه مردم چه عالم و یا عامی تمام کرده باشد.

وی افزود: جامعه اقشار مختلف با بهره‌مندی متفاوت از علم دارد ولی کرامات مستند شهداء می‌تواند برای همه حجت و در حقیقت یک برهان قاطع باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در جمع‌آوری کرامات شهدا اقداماتی انجام شده ولی کافی نیست، یادآور شد: باید فرصت خدمتگزاری به خانواده شهداء و ایثارگران و خدمت به فرهنگ ایثارگری را قدر بدانیم و بهترین استفاده را از آن داشته باشیم.

 

 

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید:

اخلاص شرط ماندگاری و اثرگذاری برنامه‌های اجتماعی است/۳

اخلاص شرط ماندگاری و اثرگذاری برنامه‌های اجتماعی است

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: چنانچه ما راه خدا را عاشقانه و محبانه ادامه دهیم خداوند نیز ما را یاری کرده و حرکت ما ماندگار و اثرگذار خواهد بود.

 آیت‌الله یوسفعلی شکری  در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به موضوع ارتداد در آیات و روایات اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما نیز کسانی را در متن خود دارد که از آرمان‌ها و اهداف برگشته و به عبارتی ارتداد از ارزش‌ها پیدا کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان‌کرد: ما کسانی را داریم که قبلاً می‌گفتند جز ما کسی پیرو خط امام (ره) نیست اما امروزه در عرصه اجتماعی از همه تجدیدنظر طلب‌تر شده‌اند ولی همچنان راه امام (ره) با رهبری مقام معظم رهبری علی‌رغم کارشکنی‌ها ادامه دارد.

آیت الله شکری ادامه‌داد: اگر ما راه خدا را عاشقانه و محبانه ادامه دهیم خداوند نیز ما را یاری کرده و حرکت ما حرکت ماندگار و اثرگذار تاریخی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ولایت امیرالمؤمنین (ع) نیز با چند نفر شروع شد، گفت: اما این راه امروزه در بین مسیحیان نیز طرفدارانی دارد چرا که کسی را عدالت محورتر از حضرت علی (ع) پیدا نکرده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: ما علاوه بر اینکه خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران را باید مد نظر قرار دهیم در عرصه تربیت و تزکیه و ارتقا معنوی در جامعه هدف را نیز باید داشته باشیم.

 

 

 

تزریق واکسن کرونا به ۳۰ درصد بیرجندیهای ۵۰ تا ۶۹ سال/۲-۳

تاکنون ۳۰ درصد افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله ساکن در شهرستان بیرجند واکسن کرونا را دریافت کردند.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس استان گفت: در شهرستان بیرجند  حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت بین ۵۰ تا ۶۹ ساله ساکن هستند که از ابتدای زمان ثبت نام این گروه سنی برای تزریق واکسن کرونا تاکنون تعداد  ۱۲ هزار نفر ، حدود ۳۰ درصد آنان واکسن کرونا را دریافت کردند.

شریف زاده با بیان اینکه افراد در رنج سنی بالای ۵۰ سال استان هرچه زودتر در سامانه salamat.gov.ir برای دریافت واکسن کرونا ثبت نام کنند، افزود: براساس نوبت دهی اعلام شده در پیامک ارسالی  ، این افراد می توانند با حضور در مرکز تعیین شده واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی  گفت: درحال حاضر در استان ظرفیت تزریق واکسن به ۵ تا ۶ هزار نفردر روز وجود دارد.

 

 

 

 

خیابان‌های پینه بسته بیرجند و حکایت موج سواری در بلوار سجاد / روکش آسفالت شاید وقتی دیگر/۷-۵

 

آسفالت‌های پینه بسته بلوار سجاد بیرجند و وجود چاله چوله‌های فراوان، امان رانندگان را بریده و به جلوبندی خودرو‌ها آسیب زده است.

شهروندان بیرجندی از پینه کاری آسفالت فرسوده در برخی نقاط خیابان سجادشهر گلایه دارند و معتقدند که آسفالت بلوار سجاد خراب است.

شهروند بیرجندی به خبرنگار ما می‌گوید: خودرو‌ها هنگام تردد در بلوار سجاد طوری بالا و پایین می‌روند که گویی در حال موج سواری اند و از جلو بندی و کمک‌های ماشین چیزی باقی نمی‌ماند.

شهروند دیگری می‌گوید: آسفالت این خیابان یکدست نیست و هر از گاهی برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب و برق، کنده کاری می‌شود.

او با گلایه از کم توجهی مسئولان به مرمت آسفالت بلوار سجاد عنوان می‌کند: تا کی باید در این شرایط تورم و گرانی، هزینه‌های بیهوده خرابی کمک‌های ماشین و جلوبندی خودروهایمان را بپردازیم.

شهروند دیگری که ساکن بلوار سجاد است نیز می‌گوید: متأسفانه مسئولان برای رفع مشکل، تنها چاله چوله‌های خیابان را از آسفالت پر می‌کنند که پس از مدتی دوباره تَرَک بر می‌دارد و خراب می‌شود.

آسفالت بلوار سجاد در برنامه‌های آینده شهرداری

عدل معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند در پاسخ به گلایه شهروندان از پروژه آسفالت بلوار مفتح به سمت سجادشهر در ماه‌های آینده خبر می‌دهد.

او می‌گوید: آسفالت خیابان سجاد ۶ به متراژ ۳ هزار متر مربع و هزینه ۱۲۰ میلیون تومان در پروژ‌های آتی شهرداری قرار گرفته است.

عدل ادامه داد: طی چند ماه آینده آسفالت بلوار سجاد در دستور کار شهرداری قرارمی گیرد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند بیان کرد: مسیر خیابان نواب تا سجاد ۶ نیز به مساحت ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع و با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال به منظور رفاه شهروندان در زمینه آسفالت معابر شهری، بیش از تعهد سالانه عمل کنیم و تلاش می‌کنیم روکش آسفالت اکثر معابر اصلی بیرجند را که دچار مشکل اساسی است، شش ماه نخست امسال به اتمام برسانیم.

 

 

 

 

۴۰ کیلومتر راه روستایی شهرستان سربیشه آماده آسفالت است/۲

۴۰ کیلومتر راه روستایی شهرستان سربیشه آماده آسفالت است

 مدیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سربیشه گفت: این اداره عملیات خاکی ۴۰ کیلومتر راه روستایی در قالب ۱۰ روستا را به اتمام رسانده و در صورت تامین قیر و اعتبار لازم آماده انجام عملیات روسازی (آسفالت گرم) است.

سعید سارانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این در حال حاضر عملیات ساخت و آسفالت ۱۳ کیلومتر در قالب راه سه روستا در دست اجراست.

وی گفت: همچنین از ابتدای امسال روکش آسفالت ۱۵ کیلومتر از راه‌های فرعی و روستایی شهرستان سربیشه با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

مدیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سربیشه اظهار داشت: لکه‌گیری هندسی به طول ۱۰ کیلومتر در محور بیرجند – سربیشه، تخصیص ۲۰ تن قیر mc برای تولید آسفالت سرد و لکه‌گیری به صورت امانی، انعقاد سه قرارداد در محورهای بیرجند – سربیشه، سربیشه – نهبندان و سربیشه – درح از اقدامات این اداره در راستای حفاظت از راه‌های منطقه است.

وی افزود: اکنون ۹۵ درصد مردم سربیشه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند که درصد برخورداری روستاییان این شهرستان از راه آسفالت از میانگین کشوری کمتر است و با توجه به پراکندگی جمعیت شهرستان بعد از نهبندان، کمترین برخورداری از راه روستایی را در خراسان جنوبی داریم.

سارانی با اشاره به اینکه ۳۴۳ کیلومتر از راه‌های شهرستان سربیشه به روکش آسفالت نیاز دارد گفت: لازم است اعتبار ویژه‌ای برای جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر این راه‌ها اختصاص یابد چرا که تخریب راه نیازمند تامین هزینه‌های کلان برای آسفالت مجدد است.

وی بیان کرد: از سال گذشته تا پایان تیر امسال ۴۷۱ تن قیر به شهرستان سربیشه اختصاص یافته که برای روکش راه‌های روستایی و لکه‌گیری دیگر محورها استفاده شده است.

۲ هزار و ۸۴۱ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در شهرستان مرزی سربیشه وجود دارد که از این مقدار هزار و ۴۸۹ کیلومتر راه آسفالت است.

 

 

 

 

مرمت ۱۴۰ کیلومتر قنوات خراسان جنوبی در برنامه امسال است/۳

مرمت ۱۴۰ کیلومتر قنوات خراسان جنوبی در برنامه امسال است

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مرمت و بازسازی قنوات استان به طول ۱۴۰ کیلومتر را در برنامه امسال داریم که با تخصیص اعتبار لازم انجام می‌شود.

غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای مرمت قنوات استان مصوب شد و اعتبارات استانی و مدیریت بحران هنوز نهایی نشده است.

وی گفت: سال گذشته مرمت تعداد ۹۴ رشته قنات را از محل اعتبارات ملی، استانی و با مشارکت نهادهایی از جمله بنیاد برکت، بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بسیج سازندگی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان آغاز کردیم که تعدادی مرمت شده و تعدادی هم در حال مرمت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: مرمت برخی قنوات استان با مشارکت ۱۵ درصدی مالکان انجام شد و اقدامات نهادهای مختلف در این زمینه به خصوص در شهرستان‌های مرزی قابل تقدیر است.

وی افزود: خراسان جنوبی بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور دارد که باید به تناسب این تعداد، اعتباری بیشتری را نیز دریافت کنیم.

قوسی با بیان اینکه ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات با ۲۰۹ میلیون متر مکعب آبدهی سالانه در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: قنوات سازه‌های پایدار و هوشمندی هستند که در زمان پرآبی و خشکسال تعادل بخشی را انجام و زهکشی آب‌های زیرزمینی را به میزان و به نحو احسن مدیریت می‌کنند.

وی افزود: قنوات هوابین که متاثر از بارندگی‌ها هستند براثر خشکسالی‌های چندین ساله از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش آبدهی داشته‌اند ولی این موضوع دلیل بر خشک شدن آنها نیست چرا که قدمت سه هزار ساله قنوات و جاری بودن این سازه‌های تاریخی نشان از تحمل در برابر عوامل قهری و خشکسالی‌های مستمر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی بی‌سابقه سال جاری نیز در قنوات هوابین بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد باعث کاهش آبدهی شده است.

وی اظهار داشت: خشکسالی برای قنوات هم تهدید و هم فرصت است چرا که بسیاری از قنوات که به هر دلیل از جمله بی‌توجهی مالکان در حال مخروبه شدن هستند، از جهتی مرمت و بازسازی می‌شوند و از طرف دیگر اجرای سازه‌های آبخیز بالادست به تثبیت و دوام قنوات در خشکسالی‌ها کمک کرده که مهمترین اقدام برای ماندگاری قنوات است.

قوسی بهترین روش استحصال آب در مناطق کویری را حفر قنوات دانست و اضافه کرد: در این سازه‌ها استحصال آب به صورت کاملا ثقلی و بدون صرف انرژی است و حفظ قنوات به معنای حفظ حیات منطقه و کانون‌های جمعیتی آن است که با زوال قنوات، حیات منطقه و کانون‌های جمعیتی دچار تزلزل خواهد شد.

 

 

بانوان خراسان جنوبی در طرح تولید استیل کورد مشارکت می‌کنند/۳-۵

بانوان خراسان جنوبی در طرح تولید استیل کورد مشارکت می‌کنند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: با پیشنهاد شورای مشورتی، بانوان استان در طرح تولید استیل کورد مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نفیسه نخعی در بازدید اعضای شورای مشورتی استاندار در حوزه بانوان از کارخانه کویر تایر و دیدار با مدیرعامل این شرکت گفت: شورای مشورتی بانوان با نگاه ویژه استاندار خراسان جنوبی در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ و همزمان با روز زن فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه شورای مشورتی در نوع خود اقدامی بی‌نظیر است تصریح کرد: شورای مشورتی مانند ستاد توسعه خاوران از طرح‌های ابتکاری استاندار است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شورا به طور مستقیم زیر نظر استاندار فعالیت می‌کند گفت: ما طی نشست‌های مستمر و ماهانه، مسایل و مشکلات بانوان استان را به استاندار منتقل و پیگیری می‌کنیم.

وی این نگاه ویژه استاندار به حوزه بانوان را متاثر از توجه دولت یازدهم و دوازدهم خواند و گفت: توجه دولت و اعتقاد به توان و مدیریت زنان سبب شد رشد قابل توجهی در آمار مدیران زن استان داشته باشیم.

نخعی ادامه داد: سه مدیرکل، ۲ معاون مدیرکل، یک نفر مشاور استاندار و چهار بخشدار زن استان، گویای این توجه است.

وی اظهار داشت: به لحاظ انتصاب مدیران زن بعد از ستاد وزارت کشور، خراسان‌ جنوبی چهارمین استان است.

نخعی با اشاره به تدبیر استاندار در راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران گفت: براساس سیاست‌های ستاد توسعه، تاکید بر مشارکت و سرمایه‌گذاری بانوان در طرح‌های اقتصادی است.

وی افزود: با توجه به این تاکید، شورای مشورتی تمایل دارد مقدمات کار را برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بانوان استان در طرح استیل کورد فراهم کند.

رییس شورای مشورتی استاندار خراسان جنوبی در حوزه بانوان گفت: بانوان می‌توانند با سرمایه‌های اندک خود در این طرح مشارکت کنند و ضمن کمک به صنعت استان، زمینه اشتغال جوانان زیادی را فراهم آورند.

وی اظهار امیدواری کرد: استیل کورد هم بتواند مانند کویر تایر در سطح ملی و بین‌المللی، مایه فخر و مباهات استان باشد.

مدیرعامل شرکت کویر تایر نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارش مبسوطی درخصوص روند شکل‌گیری کارخانه گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته حدود ۹ میلیارد تومان در سه طرح استیل کورد، نیروگاه خورشیدی و تولید تایر ماشین آلات معدنی و سنگین، سرمایه‌گذاری جدید خواهیم داشت.

محمدحسین زینلی افزود: تجربه چند سال اخیر نشان داده که درآمد کشور دیگر از نفت نیست بلکه در حال حاضر مواد پتروشیمی و معادن سهم بسزایی در درآمد کشور دارند.

وی با تاکید بر اینکه خورشید هرگز در کویر تایر غروب نمی‌کند گفت: حاصل ۲۳ سال تلاش این مجموعه، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای پنج هزار و ۹۳۶ نفر و نیز سهم ۱۶ درصدی در شاغلان استان است.

مدیرعامل شرکت کویر تایر اظهار داشت: سهم کویر تایر در ارزش افزوده بخش صنعت استان ۳۰ درصد است و نیز ارزش فروش محصولات آن معادل ۹۳ درصد ارزش فروش سه محصول استراتژیک زرشک، زعفران و عناب است.

 

 

 

 

 

 

شرح حال وخیم ۵۷ هزار بیمه شده قاینی/۲-۵

نبود برخی امکانات و تجهیزات پزشکی در قاینات سبب شده است تا ۵۷ هزار بیمه شده این شهرستان برای بهره مندی از خدمات و تجهیزات تامین اجتماعی رنج سفر به بیرجند و هزینه های بسیاری را متحمل شوند.

شرح حال وخیم 57 هزار بیمه شده قاینی

به گزارش فارس رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی قاینات امروز در دیدار با امام جمعه قاین با انتقاد از نبود امکانات و تجهیزات پزشکی تامین اجتماعی گفت: با ابراز تاسف ۵۷ هزار  بیمه  گذار تأمین اجتماعی کمترین اهمیتی برای مسئولان تامین اجتماعی  به ویژه معاونت درمان ندارند.

«قربان خداپرست» افزود: یک سال پیش دستگاه سونوگرافی خریداری و نصب شد اما بدون استفاده رها شده  است و خاک می‎خورد و در حال مستهلک شدن است.

وی ادامه داد: با ابراز تاسف بیمه شده های تامین اجتماعی برای آزمایش تخصصی باید به بیرجند مراجعه کنند و گاهی تا دو هفته نتیجه آزمایش های آن ها اعلام نمی‌شود. به گفته او هر بیمار باید چندین هزار تومان برای سونوگرافی بپردازد در حالی که مرتب حق بیمه پرداخت می کند.

وی افزود: چهار سال پیش کلنگ احداث دی کلینیک تأمین اجتماعی با حضور وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس فقید تأمین اجتماعی به زمین زده شد اما کمترین اقدامی در این خصوص انجام نشده و همواره اعتراض بیمه گذاران را به دنبال داشته است و جامعه کارگری قاین خواستار توجه جدی مسئولان امر در این زمینه هستند.

در این دیدار مقرر شد کانون بازنشستگان مشکلات و معضلات موجود در حوزه بهداشت و درمان را طی نامه ای به دفتر امام جمعه ارسال کند تا در جلسه ای با حضور معاون درمان، فرماندار و رئیس تأمین اجتماعی، امام جمعه، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس و کانون بازنشستگان و درمانگاه تأمین اجتماعی بررسی و پیگیری شود.

بنابراین گزارش درمانگاه تأمین اجتماعی سرویس بهداشتی زنانه و مردانه مجزا ندارد و فضای انتظار بیماران بسیار نامناسب و ناکافی و مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است.

 

 

بانوی مچ‌انداز خراسان‌جنوبی به عضویت تیم ملی درآمد/۷

«آرزو حسینی» در چهارمین دور از مسابقات مچ‌اندازی بانوان کشور با کسب ۲ مدال طلای این دوره از رقابت‌ها به عضویت تیم ملی بدنسازی و پرورش اندام‌ ایران درآمد.

اخبار ورزشی | بانوی مچ‌انداز خراسان‌جنوبی به عضویت تیم ملی درآمد

در چهارمین دوره از مسابقات قهرمانی مچ‌اندازی بانوان کشور انتخابی تیم ملی بدنسازی و پرورش‌اندام ایران ورزشکاران خراسان‌جنوبی شگفتی‌ساز شدند.

 در این ماراتن ملی «آرزو حسینی» در وزن ۶۵ کیلوگرم و «مهسا خواجه‌عبداللهی» در وزن ۸۰ کیلوگرم  به نمایندگی از خراسان‌جنوبی به مصاف برترین‌های کشور رفتند.

«آرزو حسینی» در مسابقات دست راست و دست چپ چهارمین دوره رقابت‌های مچ‌اندازی قهرمانی بانوان کشور ۲ مدال خوش‌رنگ طلا را برای خراسان‌جنوبی به ارمغان آورد و به عضویت تیم ملی بدنسازی و پرورش اندام ایران نیز درآمد.

همچنین «مهسا خواجه‌عبداللهی» دیگر بانوی خراسان‌جنوبی در این رویداد ورزشی ملی در رقابت‌های دست راست مقام چهارم و در دست چپ با کسب مدال برنز مسابقات عنوان سوم کشور را از آن خود نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*