اخبار علمی/با فواید فراوان سماق آشنا شوید

با فواید فراوان سماق آشنا شوید

سماق ادویه‌ای با طبع خشک و سرد است و آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد.

به گزارش پایگاه اخبار الیوم، سماق یکی از مواد غذایی است که از دوران قدیم در منطقه خاورمیانه به عنوان نوعی ادویه و چاشنی برای افزودن طعم و رنگ قرمز آن استفاده می‌شود. به خاطر دارا بودن مواد مغذی که دارای ارزش غذایی بالایی است، برای درمان و تسکین طیف گسترده‌ای از موارد مرتبط با سلامت بدن استفاده می‌شود.

 

فواید سماق

مطالعات متعدد نشان داده است که سماق با آنتی اکسیدان‌ها و مواد فعال خود به پیشگیری و کاهش طیف وسیعی از بیماری‌ها کمک می‌کند که از جمله آن می‌توان به درمان دیابت و بهبود مقاومت به انسولین، سرطان، سکته مغزی، بیماری‌های دهان، عفونت‌ها، بیماری‌های دستگاه گوارش و اسهال، بیماری‌های قلبی عروقی و به ویژه تصلب شرایین و همچنین سوختگی اشاره کرد.

سماق ضد ویروس، ضد باکتری و قارچ است؛ همچنانکه نقشی فعال در حفظ سطح قند خون، کاهش تری گلیسیرید‌ها و کلسترول مضر LDL و نیز بالابردن سطح کلسترول مفید HDL در خون نقش مؤثری دارد.

چگونه از سماق استفاده کنیم؟‌

می‌توان از سماق به روش‌های مختلف استفاده کرد؛ توصیه می‌شود به منظور کاهش میزان سدیم مصرفی، آن را به جای نمک در سر سفره غذا قرار دهید؛ چرا که استفاده از آن مزه ترشی به غذا می‌دهد که می‌تواند از آن بجای پاشیدن نمک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های مختلف زیر برای اضافه کردن آن به غذا استفاده کنید:

– سماق را به روی مرغ، ماهی و گوشت استفاده کنید زیرا طعمی متمایز و رنگی زیبا به آن می‌دهد.

– خوردن سماق با آویشن و کنجد در وعده صبحانه و یا شام

– اضافه کردن سماق به ساندویچ‌های لبنی و یا پنیری

– اضافه کردن سماق به تخم مرغ‌های آب پز و یا نیم رو

پاشیدن آن روی سالاد، آش‌ها و ماست

برای بهره مندی از روغن موجود در دانه‌های آن (امگا ۳ و امگا ۶) می‌توانید روغن دانه‌های سماق را با روغن زیتون مخلوط کرده تا اجزای اسید چرب موجود در آن افزایش یافته و آن را به غذا‌ها اضافه کنید.

۵ نوشیدنی پاک کننده سموم بدن

بدن ما برای از بین بردن سموم، به نوشیدنی‌های سالم و حاوی مواد مغذی نیاز دارد.

به گزارش  ارم نیوز، بدن برای از بین بردن سموم و کاهش خطر غذا‌های چربی که می‌خوریم، به نوشیدنی‌های سالم حاوی مواد مغذی مفید نیاز دارد. در ادامه این گزارش ۵ نوشیدنی پاک کننده بدن معرفی می‌شود.

لیموناد

 

 

بهتر است هنگام تهیه آب لیمو، به جای شکر برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید.

چای سبز

 

آب چغندر

 

 

 

آب میوه‌های سبز

پزشکان اتفاق نظر دارند که کلم پیچ، کلم بروکلی و اسفناج از جمله سالم‌ترین سبزیجات برای تهیه آبمیوه سبز هستند. این آبمیوه‌ها از بدن سم زدایی کرده و از آن در برابر مشکلات گوارشی که پس از خوردن غذا‌های چرب عارض می‌شود محافظت می‌کنند.

نوشیدنی گیاهی و ادویه‌های دارویی

گیاهان و ادویه‌های زیادی وجود دارند که به سم زدایی بدن کمک می‌کنند، از جمله موثرترین آن‌ها زنجبیل، زردچوبه و نعناع است.

زنجبیل معروف است که هضم غذا را تقویت می‌کند، اختلالات گوارشی را با کمک به تسریع تخلیه معده بهبود می‌بخشد، و همچنین یک تقویت کننده ضد التهاب و ایمنی قوی است.

زردچوبه فرآیند متابولیسم را افزایش می‌دهد و به دفع مواد زائد در بدن کمک می‌کند، همچنین حاوی یک ترکیب مهم به نام کورکومین است که یک ضد التهاب قدرتمند (مانند دارو‌های ضد التهاب) و یک آنتی اکسیدان قوی است، که به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

نعناع نیز به خاصیت خود برای کاهش مشکلات گوارشی شناخته شده است، به گونه‌ای که یک مسکن طبیعی است و درد گرفتگی عضلات، نفخ و سوءهاضمه را کاهش می‌دهد و حاوی ویتامین C است که به روند سم زدایی کمک می‌کند.

آیا استفاده از مکمل امگا ۳ برای مبتلایان به بیماری قلبی مضر است؟

آیا استفاده از مکمل امگا ۳ برای مبتلایان به بیماری قلبی مضر است؟

 مطالعات جدید محققان انجمن قلب و عروق اروپا نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های اسیدچرب امگا ۳ منجر به افزایش احتمال فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی می‌شود که تری‌گلیسیرید بالایی دارند.

در حالی که مطالعات مختلف تاثیر مفید امگا ۳ بر سلامت قلب را تایید کردند، مطالعات جدید نشان می‌دهد این مکمل‌های مفید برای برخی افراد مضر است. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند از جمله این گروه هستند.
مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به افزایش احتمال فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی می‌شود که تری‌گلیسیرید بالایی دارند. فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی (غیرطبیعی و نامنظم‌بودن ضربان قلب) است.

ژن عامل طاسی خطر ابتلا به کرونا را در مردان افزایش می‌دهد

ژن عامل طاسی خطر ابتلا به کرونا را در مردان افزایش می‌دهد

مدت هاست مشخص شده است که کووید-۱۹ برای مردان کشنده‌تر از زنان است و تحقیقات جدید این خطر اضافی را به ژنی ارتباط می دهند که باعث نوعی ریزش مو در آقایان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،  یک گروه از محققان آمریکایی برای اولین بار به این ارتباط پی بردند. آنها متوجه شدند که مردان دارای یک شکل متداول ریزش موی حساس به هورمون معروف به «آلوپسی آندروژنتیک»، بیشتر مستعد بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*