اخبار خراسان جنوبی/ گردشگری ظرفیت بی‌نظیر برای معرفی خراسان جنوبی است

 درخشش دانشجویان خراسان جنوبی در مسابقات دارت کشوری/۷

 

در دومین دوره مسابقات دارت آنلاین دانشجویان کشور که از چهار م دیماه با مدیریت انجمن دارت دانشجویان کشور و به میزبانی استان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
در فینال مسابقات دختران سمیرا سلیم از دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی توانست در مقابل معصومه وفایی از دانشگاه بوعلی سینا پیروز شود و به مقام قهرمانی کشور برسد شایان ذکر است که دیگر بانوی دارتر استان سرکار خانم فاطمه برقی نیز با شکست در مرحله حذفی اول در مقابل سرکار خانم سمیرا سلیم به مقام نهم مشترک این دوره از مسابقات رسید.

همچنین در دومین دوره مسابقات دارت آنلاین دانشجویان پسر کشور در فینال مسابقات ابوالفضل علیزاده دارتر جوان استان خراسان جنوبی از دانشگاه پیام نور بیرجند در حالی که دو بر صفر از رامین ناصری از استان میزبان جلو بود مسابقه دو بر دو مساوی شد و در لگ آخر رامین ناصری پیروز شد
شایان ذکر است که ابوالفضل علیزاده قهرمان مسابقات دانش جویان کشور در سال ۹۷ به مقام نایب قهرمانی کشور رضا یت داد
در این مسابقات صدرا بنایی از خراسان رضوی و رضا اکبری از پیام نور اراک به مقام سوم مشترک این مسابقات رسیدند

تب و لرز بازارهای جهانی با کرونای انگلیسی

تب و لرز بازارهای جهانی با کرونای انگلیسی

تهران- ایرنا- در آستانه سال ۲۰۲۱ میلادی، اخبار مربوط به شیوع کرونای انگلیسی پیامدهایش را آشکار و چشم‌اندازهای اقتصاد جهانی را از خود متاثر ساخته است.

شیوع کووید ۱۹ هرچند در ابتدای کار، شهروندان جوامع مختلف را به خاطر سرعت فراگیر شدن و افزایش مرگ و میرها وحشت‌زده کرد اما با همه‌گیری و پیشرفت این ویروس و از طرفی قرنطینه‌های طولانی‌مدت در اقصی نقاط جهان و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان و مشاغل مرتبط با آن، کرونا به غیر از نگرانی جامعه جهانی برای حفظ سلامتی انسان‌ها تبدیل به یک تهدید بزرگ برای اقتصاد جهانی شد.

پاندمی تأثیر منفی شدیدی روی اقتصاد جهانی برجای گذاشت تا جایی که سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی هشدار داد اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکودی جدی خواهند شد؛ وضعیتی که با گذشت نزدیک به یک سال کاملا قابل مشاهده است. البته وضعیت کشوری نظیر چین با قدرت اقتصادی مانند آمریکا متفاوت است و چنین تناقضاتی تبعات شیوع و سمت و سوی کرونا را در هاله‌ای از ابهامات رسانه‌ای، سیاسی، تبلیغاتی و … فروبرده است.

در چنین فضایی، هر روز خبر جدیدی از این بیماری یک‌ساله به گوش می‌رسد. تازه‌ترین و پربازتاب‌ترین خبر طی روزهای گذشته جهش ویروسی است که گفته‌ می‌شود در انگلیس صورت گرفته و سرعت سرایت کووید۱۹ را بیش از پیش ساخته چنان که برخی رسانه‌ها، ویروس انگلیسی را تازه‌ترین چالش برای مهار پاندمی و اقداماتی چون واکسیناسیون در کشورهای مختلف تلقی می‌کنند.

با کشف واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و …  اقتصاد این کشورها روزنه امیدی برای جبران خسارات یک سال گذشته برای خود متصور بودند. با کرونای جدید اما بازارهای مالی  به صورت  یکدست رنگ قرمز به خود گرفتند و این طور که معلوم است در کریسمس ۲۰۲۱ کابوسی تازه با کشف نوع جدید ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا سایه انداخته است .

یکی از نخستین پیامدهای انتشار اخبار شیوع کرونای انگلیسی فروکش بهای جهانی نفت برنت به بشکه ای کمتر از ۵۰ دلار پیش بینی شد. به گزارش رویترز نفت وست تگزاس تا ۲.۷ درصد افت داشت.

این در حالی است که شرکت های سازنده واکسن اعلام داشته‌اند این واکسن روی کرونای جدید هم موثر است و اگر هم تاثیری نداشته باشد ظرف سه هفته واکسن جدیدی ارایه خواهند کرد.

در ادامه و از هفته گذشته بسیاری از کشورها خطوط پروازی خود را به مقصد انگلیس مسدود کرده اند و همین سبب شد تا دلار  با افت ارزش پوند رشد ۰.۶ درصدی را در برابر این ارز تجربه کند.

ویروس جدید کرونا که از جنوب لندن کشف شده معادلات اقتصادی را به طور کلی دگرگون کرد.

نگاهی به شاخص های بازارهای جهانی نشان می دهد که با انتشار اخبار کرونایی، بهای هر تن مس به قیمتی زیر ۸ هزار دلار رسید. جدای از تغییرات قیمت مس، بهای هر تن سرب هم به زیر ۲ هزار دلار کاهش یافت.  هر اونس طلا که به قیمت ۱۹۰۲ دلار رسیده بود پایان هفته گذشته با نوسان افتی معادل  ۱۸۸۴ تا۱۸۹۷ دلار معامله شد.

اگرچه این ارقام نسبت به ماه گذشته هنوز فروکشی جدی را نشان نمی‌دهد اما با انتشار خبر کرونای جدید شاهد افت قیمت‌ها نسبت به سه هفته اخیر هستیم. در مجموع باید گفت قیمت‌ها آن چیزی نیست که  اقتصاد جهانی با تصویب بسته حمایتی ۹۰۰ هزار دلاری در آمریکا انتظار آن را داشت. اقتصاددانان منتظر رونق بازارهای جهانی با تصویب بسته حمایتی آمریکا بودند حال آن که  در دقیقه نود با کشف نوع جدید کرونا ورق به شکل ملموسی برگشت.

در حالی که طی روزهای گذشته طلسم ۹ ساله سنگ آهن شکسته شده و میل‌گرد و ورق آهن ارقام خوبی را ثبت کرده و همچنان در اوج خود قرار دارند، با لغو شدن پروازهای انگلیسی  شاخص اصلی بورس لندن فوتسی ۱۰۰ پیزی معادل ۱.۷ درصد از ارزش سهامش را از دست داد. همچنین سهام  بانکهای انگلیسی نظیر بارکلیز تا رقمی معادل ۷ درصد ارزش خود را از دست دادند و یورو استارکس که مهمترین شاخص بازار اتحادیه مالی اروپا است تا ۲ درصد افت داشت

این ارقام نشان‌گر نگرانی‌ها در بازار جهانی از انتشار خبر کشف نوع جدید ویروس کرونا است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کشدار شدن این وضعیت، تبعات نامطلوب کرونا را تا حد ملموسی افزایش دهد.

 

 

 

زنان وظیفه فرهنگ سازی در استان خراسان جنوبی را به خوبی تبیین کنند/۵

زنان وظیفه فرهنگ سازی در استان خراسان جنوبی را به خوبی تبیین کنند

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر اینکه زنان وظیفه فرهنگ سازی را به خوبی تبیین کنند گفت: جامعه‌ای می‌تواند قدرتمند شود که بنیاد خانواده آن قوی و سالم باشد و این نیاز به بانوانی دارد که فرزندانی نظیر حاج قاسم سلیمانی تربیت کنند.

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار با جمعی از بانون فعال جبهه فرهنگی بیرجند اظهار داشت: اصلی‌ترین جایگاه زن در اسلام جایگاهی فرهنگی است و مابقی امور مبتنی بر فرهنگ است که دارای جایگاه ارزشی است و کار فرهنگی براساس آیین‌نامه تشکیل و کارشناسی شده است.

وی با بیان اینکه به هر میزان که نسبت به انقلاب و مبنای اسلام آشنا شویم افزود: خودسازی فرصت طلایی برای بانوان فرهنگی است و کار‌هایی که انجام می‌دهد چه از نوع کار فرهنگی وچه اجتماعی هرچه که باشد عبادت است چراکه برای خدا انجام می‌شود و نوعی جهاد محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: زنان با کار‌های خود در مباحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه تاثیرگذار هستند و به عبارتی دیگر خواسته‌های زنان در خانواده مردان را مدیریت می‌کند و انتظارات باعث ایجاد آرامش و عدم آرامش در خانواده‌ها خواهد شد.

عبادی با بیان اینکه زنان وظیفه فرهنگ سازی در استان را به خوبی تبیین کنند افزود: اگر نقش زنان در خانواده به خوبی تعریف و عملیاتی شود در بحث آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها و اعتیاد و طلاق شاهد کاهش معضلات خواهیم بود و براین اساس جایگاه زن یک جایگاه با ارزش است و پرورش انسان‌های بزرگ را اقتضا می‌کند.

وی ادامه داد: بهه هرمیزان که نسبت به انقلاب و مبنای اسلام آشنا شویم و دیگران را آشنا کنیم نجات پیدا خواهیم کرد وباید در انجام مسائل فرهنگی تعهد عمل کافی داشته باشید چرا که جایگاه زن در انقلاب بسیار بالا است.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه در فرهنگ غربی زن ارزش بالایی ندارد افزود: بانوان جایگاه قداست، تعلیم و تربیت و پرورش انسان‌های بزرگ را در دین مبین اسلام بر عهده دارند.

وی بیان کرد: راه نجات از مشکلات نزدیک شدن به آرمان‌های اسلام است،  باید در راستای نزدیک شدن خودمان و سایر افراد به دین مبین اسلام اقداماتی انجام دهیم تا شاهد کاهش مشکلات در بخش‌های مختلف باشیم.

عبادی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم مسائل خانوادگی موجود در جامعه است که همه این مشکلات به خاطر دور شدن از خدا و اسلام به وجود آمده و اگر زن برای خدا در خانه کار کند این مشکلات دیگر به وجود نمی‌آید.

وی گفت: بنیان خانواده اگر سالم بماند قطعا جامعه نیز سالم خواهد بود و جامعه‌ای می‌تواند قدرتمند شود که بنیاد خانواده آن قوی و سالم باشد و این موضوع نیاز به بانوانی دارد که فرزندانی نظیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تربیت کنند.

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز تهاجم‌های دشمنان همه جا را فرا گرفته است  و فرزندان ما را تحت تاثیر قرار داده است گفت:  بانوان می‌توانند فرزندان خود را در مقابل فرهنگ ننگین غربی حفظ کنند.

عبادی با بیان اینکه بانوان کارهای خود را بر اساس اندیشه و اخلاق اسلامی انجام دهند گفت: جایگاه زن در انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام یک جایگاه ویژه‌ای است و به همه فعالیت‌های زن جایگاه الهی اختصاص می‌‌یابد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مراسم رونمایی پوستر نخستین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور مطرح کرد:

جشنواره مطبوعات فرصتی برای واکاوی کارکرد رسانه

جشنواره مطبوعات شرق فرصتی برای واکاوی کارکرد رسانه

پوستر نخستین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور یادمان پروفسور معتمدنژاد به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیرجند رونمایی شد.

در این آیین که با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های شرق کشور از جمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب کرمان و یزد نیز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره مطبوعاتی «پرفسور معتمدنژاد» فرصتی برای واکاوی کارکرد رسانه در شرق کشور است.

 محمد خدادی با اشاره به اینکه غفلت ما ماندن در گذشته است، گفت: جریان رسانه امروزه در همه ابعاد بروز و ظهور داشته و سرعت تحولات به گونه‌ای است که مسائل را باید روزانه و ساعتی رصد کرد.

خدادی اظهار کرد: این جشنواره باید آسیب‌شناسی کارکرد رسانه را در ابعاد مختلف در شرق کشور داشته باشد و به هم افزایی رسانه منجر شود.

وی با بیان اینکه رسانه ما باید به گونه‌ای عمل کند که در سبد انتخاب مخاطب قرار گیرد، بیان‌کرد: امروز تنها داشتن رسانه قدرت نیست بلکه مهم اثر و نقش یک رسانه در زندگی مردم و میزان اقبال جامعه از یک رسانه است.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما از نظر کمی و کیفی در حوزه رسانه مشکلی نداریم، ادامه‌داد: مسئله محتوای نشر یافته در یک رسانه است.

قدرت یک رسانه بسته به تمایز در محتوا و سوژه است

خدادی با بیان اینکه امروزه مردم در حوزه رسانه قدرت انتخاب متعدد و متنوعی دارند که کار رسانه‌ای را سخت‌تر کرده است، اظهار کرد: امروز قدرت یک رسانه بسته به تمایز در موضوع و سوژه، تنوع در سبک ارائه محتوا و تفاوت در مدل نشر و رویکرد است.

وی بیان‌کرد: یک رسانه باید بداند که هر چه کوتاه‌تر و ساده‌تر بنویسد اقبال مردم به او بیشتر خواهد شد و باید از خبر پوششی به سوژه‌ای روی بیاورد.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه هر چه ابهامات و شبهات را پاسخ گفته و زمینه تضارب آرا را فراهم آورد، موفق‌تر خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این آیین گفت: پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران نقش بی‌بدیلی در بستر اطلاع‌رسانی و گسترش حوزه‌های مطبوعات داشت.

ناصر نبی زاده افزود: زادگاه پروفسور معتمدنژاد مانند بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان خاک پاک استان خراسان جنوبی بوده و این باعث افتخار ما است که زمینه را فراهم کرد تا نخستین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور را در استان برنامه‌ریزی و تعریف کنیم.

وی بیان کرد: امید است با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از  این جشنواره، سال‌های آینده شاهد برگزاری ملی این جشنواره باشیم و جایزه پروفسور معتمدنژاد را بتوانیم با راهنمایی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایه‌گذاری کنیم و در سطح مطبوعات کشور این مسیر را نیز ادامه دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری نشست‌های شورای اطلاع رسانی درخصوص کرونا اظهار داشت: با تلاش و کوشش‌های خالصانه تمامی اصحاب رسانه استان اطلاع رسانی شایسته، به‌موقع و گسترده‌ای درخصوص ویروس کرونا در استان انجام شد.

وی با بیان اینکه رسانه‌های استان همراه با ستاد کرونا گام‌های بسیار شایسته‌ای برداشتند ادامه داد: صدا و سیما، مطبوعات، پایگاه‌های خبری، سایت‌های اطلاع‌رسانی و تمام خبرنگاران در این فضا بسیار کار کردند و جانانه در صحنه حضور داشتند لذا شاهد کاهش بیماری در استان بودیم که از این بابت از همه خبرنگاران قدردانی می‎‌کنیم.

 

نقش بسزای نشریات استان در ایجاد توسعه و امنیت پایدار

بهاری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز در این مراسم با تاکید بر این که خراسان جنوبی خاستگاه مردان بزرگی است که پایه گذار علوم مختلف بودند ، اضافه کرد: پروفسور معتمد نژاد نیز یکی از مفاخری است که علوم ارتباطات را در کشور پایه گذاری و در راستای توسعه و ارتقا این عرصه تلاش های بسیاری کرد.

وی خواستار پایدار ماندن این جشنواره شد و افزود: جایزه ای نیز به صورت سالانه یا دوسالانه به میزبانی خراسان جنوبی برای این جشنواره در نظر گرفته شود.

بهاری خاطرنشان کرد: استانداری خراسان جنوبی آمادگی دارد درصورت حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برای تدوام یافتن جشنواره، اعتباراتی را تخصیص دهد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به این که نشریات خراسان جنوبی به دلیل هم مرزی این استان با افغانستان می توانند در ایجاد امنیت و توسعه پایدار نقش بسازایی ایفا کنند ، تصریح کرد: هنوز ظرفیت رسانه ای استان به جایگاه اصلی خود نرسیده اما این اقدامات و برگزاری جشنواره ها موجب رشد کمی و کیفی خواهد شد.

به گفته وی حتی می توان به دلیل شباهت های فرهنگی و زبانی، جشنواره مشترکی را با کشور افغانستان برنامه ریزی کرد.

جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور با هدف کمک به افزایش کیفی آثار منتشر شده در رسانه‌ها، ایجاد فضای رقابتی میان فعالان رسانه‌ای بصورت منطقه‌ای و تقدیر از روزنامه‌نگاران برتر، ایجاد زمینه پویایی و نشاط مطبوعاتی، افزایش رقابت موثر و سازنده در تعالی و توسعه محتوایی مطبوعات، نکوداشت مفاخر و شخصیت‌های ممتاز علمی و فرهنگی کشور برای تقویت مولفه‌های انسجام ملی، آشنایی نسل کنونی با خدمات و نقش شخصیت‌های ملی، زمینه‌سازی و تشویق نسل جوان برای تفکر و تعمق در خدمات ارزنده شخصیت‌ها و مفاخر میهن اسلامی برگزار می‌شود.

 

 

 

گردشگری ظرفیت بی‌نظیر برای معرفی خراسان جنوبی است

گردشگری ظرفیت بی‌نظیر برای معرفی خراسان جنوبی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: گردشگری، ظرفیتی بی‌نظیر برای معرفی استان است و این صنعت نه تنها مشکلات زیست محیطی به همراه ندارد بلکه باعث تولید ثروت و سرمایه می‌شود.

حمید ملانوری روز جمعه در حاشیه بازدید از برخی جاذبه‌های گردشگری شهرستان بیرجند افزود: گردشگری ضمن اینکه می‌تواند اشتغال خوبی ایجاد کند، فرصت مطلوبی نیز برای معرفی استان به اقصی نقاط جهان است.

وی بیان کرد: تنوع و تعدد جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی به اندازه وسعت و گستره خراسان جنوبی در اقصی نقاط این استان پراکنده هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بناهای تاریخی که میراث اجداد و نسل‌های گذشته است، به عنوان ثروت بزرگی در اختیار نسل حاضر قرار گرفته‌اند لذا ما باید در حفظ و حراست از آنها کوشا باشیم.

وی هدف از بازدید امروز خود را بررسی وضعیت فعالیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری عنوان کرد و افزود: در این بازدید، اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی هم بررسی و درخصوص حمایت‌هایی که از بخش خصوصی در این زمینه شده نیز مباحثی مطرح شد.

ملانوری اظهار داشت: بناهای تاریخی استان، آثاری شگرف، عمیق و غنی هستند که به عنوان ثروتی عظیم در اختیار نسل امروز قرار گرفته‌اند لذا ما باید از آنها به درستی استفاده کنیم.

نقد و بررسی پروژه های عمرانی دستگاه ها در شورای فنی استان۳-۷

 

پروژه های عمرانی دستگاه های اجرایی در شورای فنی استان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش امروز خراسان جنوبی،؛ پنجمین جلسه شورای فنی استان در سال جاری به ریاست خوش خبر سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی برگزار شد.
در این جلسه پروژه های عمرانی بازدید شده در دانشگاه بیرجند و شرکت آب و فاضلاب استان مورد بحث قرار گرفت و تذکرات لازم در زمینه رفع مشکلات موجود و شتاب بخشی به روند اجرای پروژه ها صادر شد.
در ادامه دوره های آموزشی پیشنهادی توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
سپس مقرر گردید جلسه مشترکی با حضور دستگاه‌های اجرایی مصرف کننده عمده سنگ های ساختمانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت و تولید کنندگان سنگ های ساختمانی برگزار و به مشکلات رسیدگی شود.
در ادامه جلسه فهرست بهای سال ۹۹ و اصلاحات پیشنهادی استان مطرح و مقرر گردید جهت تصویب نهایی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال گردد.
در نهایت با در خواست شهرداری بیرجند در خصوص تغییر نحوه اجرای پروژه طرح گردشگری بند دره از پیمانی به امانی موافقت شد.
شایان ذکر است؛ این جلسه به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با حضور کلیه اعضای شورای فنی استان برگزار گشت.

 

 

 

 

 

 

دستگیری ۲ سارق با ۱۶ فقره سرقت در” قاین”/۴

 

جانشین انتظامی شهرستان” قاین” از دستگیری ۲ سارق خبر داد و گفت: سارقان به ۱۶ فقره سرقت دراین شهرستان اعتراف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بلوکیان” در تشریح این خبر اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت منزل، لوازم داخلی خودرو، اماکن خصوصی و دولتی بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی شهرستان قاین قرار گرفت.

جانشین انتظامی شهرستان قاین بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات فنی و پلیسی و همچنین آثار به جا مانده از صحنه های سرقت موفق شدند سارقان و مخفیگاه آنان را شناسایی کنند و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات ضربتی وارد مخفیگاه سارقان شده و ۲ سارق حرفه ای را دستگیر کردند.

وی افزود: متهمان در بازجوئی های پلیس به ۱۶ فقره سرقت لوازم داخلی خودرو، لوازم منزل و غیره اعتراف کردند که برابر نظر کارشناسان ارزش ریالی لوازم کشف شده ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

سرهنگ بلوکیان با بیان اینکه در این رابطه ۲ متهم دستگیر شده است؛ تصریح کرد: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

شاهکاری دیگر از مسئولان میراث فرهنگی / وقتی منطقه تاریخی سردشت به چراگاه تبدیل می‌شود/۳-۷

  • شاهکاری دیگر از مسئولان میراث فرهنگی / وقتی منطقه تاریخی سردشت به چراگاه تبدیل می‌شود

محله سردشت تون شهرستان فردوس یکی از پنج محله تاریخی تون است که این روزها با غفلت مسئولان به جای جذب گردشگر و توریست به مکانی برای چرا و نگهداری دام تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، گردشگری و جذب توریست یکی از راه‌های کسب درآمد هر منطقه است چیزی که از سالیان گذشته تاکنون بسیاری از کشورها برای جذب توریست و گردشگر نهایت سعی و تلاش خود را کرده و سعی بر آن داشتند تا با معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌ها خود برای حفظ آنها و کسب درآمدها گام بردارند.

خراسان جنوبی نیز از نظر قدمت تاریخی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی و خدادادی زیادی مانند کویر تا گنجینه‌های عظیم تاریخی بهره‌مند است.

از سال‌های گذشته مسئولان استان تلاش کردند تا با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی زمینه جذب توریست را فراهم کنند اما این تلاشها با یک غفلت کوتاه می‌تواند همه تلاش را از بین ببرد.

یکی از جاذبه‌های تاریخی و قدیمی خراسان جنوبی محله سردشت شهر تون در شهرستان فردوس است که این بنای تاریخی یادگار دوران پهلوی است.

متأسفانه در اثر غفلت و کوتاهی برخی افراد اگر این روزها گذرتان به محله سردشت تون افتاد با صحنه‌هایی مواجه می‌شوید که نگران کننده و مشمئز کننده است.

گویی تاریخ در لا‌به لای زمان از محله تاریخی سردشت تون در سایه غفلت و بی توجهی مسعولان رخت بربسته است و زیبایی چشم نواز آن را به محلی برای نگهداری دام تبدیل کرده است.

سردشت که قطعه‌ای برجای مانده از پازل تاریخ تون است این روزها رنگ باخته و صدای گوسفندان از جای جای آن به گوش می‌رسد.

نگهداری دام‌ از سالیان گذشته در این بافت بوده  و کوچه‌های تاریخی محله تاریخی سردشت را نازیبا کرده است.

یکی از شهروندان فردوسی با بیان اینکه سردشت یکی از مناطق تاریخی فردوس است که در غفلت مسئولان و بی اطلاعی مردم از ارزش بافت تاریخی آن، به محلی برای نگهداری دام تبدیل شده است گفت: رفت و آمد دام در این محله تاریخی سبب به وجود آمدن چهره‌های ناخوشایند در بافت شده   و مسئولان گویی چشمشان را به این صحنه‌ها بسته‌اند.

یکی دیگر از شهروندان  با بیان اینکه محله تاریخی سردشت تنها محله از بافت تاریخی تون است که تاکنون تخریب نشده بود گفت: این محله دارای آثاری ارزشمند از جمله سردشت، خانه کوباری، خانه یاحقی و حوض انبارهاست.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از مردم منطقه به بهانه نبود مکان برای نگهداری دام از مکان تاریخی استفاده می‌کنند که جای بسی تاسف است که بگذاریم به این راحتی آثار تاریخی نابود شود.

یکی از دامداران منطقه نیز گفت: این ملک آب و اجدادی ما است و با وجود هزینه‌های بالا برای نگهداری دام مجبوریم دام خود را در این مکان نگهداری کنیم.

یکی از کارشناسان تاریخ نیز به خبرنگار تسنیم گفت: محله سردشت تون یکی از پنج محله شهر تاریخی تون است که ۱۴ اثر از این اثر تاریخی ارزشمند در سال ۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهردار فردوس نیز در این رابطه اظهار: تا کنون جلسات متعددی برگزار شده  تا به هر نحوی هماهنگی لازم انجام شود تا از ورود دام به این محله تاریخی جلوگیری شود.

کاظمی افزود: تلاشها بر این است تا در برنامه کوتاه مدت  واحدهای دامداری داخل باغ جمع‌آوری شوند هرچند محوریت این موضوع بر عهده جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس نیز گفت: با پیگیری و برنامه ریزی‌هایی که داشتیم قرار بر راه‌اندازی مجتمعی است تا دام‌هایی که در محله سردشت نگهداری می‌شوند به  این مجتمع منتقل شوند.

سلیمانی افزود: تلاش می‌شود که اگر تا پایان سال راه‌اندازی مجتمع محقق شود با اولویت دامدارانی که در این منطقه هستند دام‌ها منتقل شوند.

حال این روزها آنچه در گذر از محله تاریخی سردشت به جای بناهایی تاریخی می‌توان دی محلی برای نگهداری و چرای دام  است. میراث کهنی که در سایه غفلت مسئولان به جای کاربری توریستی به چراگاهی برای دام تبدیل شده است.

بناهایی که هر کدام‌شان می‌تواند با ایجاد اقامتگاه بومگردی مقصد توریست‌هایی شود که باعث کسب درآمدزایی برای مردم منطقه و رونق اقتصادی استان شود اما اینک جولان گاهی برای دام‌ها شده که این امر نیازمند توجه مسئولان و همت و تلاش آنها برای رفع مشکل دامداران و تقویت زیرساخت‌ها و توسعه و مرمت بناهای منطقه است.

 

 

 

۶ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار در خراسان جنوبی ایجاد شد/۳-۷

۶ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار در خراسان جنوبی ایجاد شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در استان ایجاد شده است و این طرح‌ها برای جلوگیری از انحراف به طور مستمر و مداوم رصد می‌شوند.

 علی اکبر اکبری راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از طرح‌های مهم برای مقابله با بیکاری در مناطقی مانند خراسان جنوبی است که نقش مهمی در شکل‌گیری مهاجرت معکوس ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از کارهای ضروری در روستاها و مناطق محروم با وجود تامین زیرساخت‌های فراهم شده، ایجاد اشتغال است زیرا که توسعه زیرساخت‌ها به تنهایی برای روستاها کافی نیست و باید با ثروت‌آفرینی، ایجاد کار و تولید مناسب هم در کنار آن شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از ابتدای سال ۹۶ برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق محروم استان به اجرا درآمد.

وی تاکید کرد: این تسهیلات نقش موثری در رفع معضل بیکاری در روستاها و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را در پی داشته است.

اکبری راد تصریح کرد: در اجرای این طرح ۶ هزار و ۸۰۰ شغل پایدار در بخش‌های کشاورزی، صنایع، معادن، خدمات، گردشگری، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، صنایع چوبی و سایر حوزه‌ها ایجاد شده است.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر طرح‌های بهره‌مند از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری افزود: در این خصوص کمیته‌های شهرستانی و استانی با رصد مستمر و مداوم تسهیلات پرداخت شده از انحراف این طرح‌ها جلوگیری می‌کنند.

رییس کمیته نظارت عملیاتی بر برنامه‌های اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری استان گفت: برای کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری در شهرستان‌ها و استان اهدافی تعیین شده که یکی از مهمترین آنها هدایت صحیح منابع مالی اختصاص یافته در زمینه توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری استان است.

وی افزود: در این خصوص باید تلاش کنیم کمیته‌های شهرستانی و استانی هدایت صحیح منابع و هزینه کرد آن در محل خود طرح را اجرا وعملیاتی کنند.

اکبری راد با بیان اینکه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی توسط بانک‌های عامل توسعه تعاون، پست بانک، کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است اظهار داشت: ۲ هزار و ۹۱۹ فقره تسهیلات در استان پرداخت شده که زمینه اشتغال ۶ هزار و ۸۰۲ نفر را فراهم کرده است.

وی خواستار پایش و بررسی مستمر این طرح‌ها توسط بانک‌های عامل و دستگاه اجرایی تخصصی هر یک از طرح‌ها شد و گفت: با نظارت مداوم و همکاری و همدلی اعضای کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری استان و شهرستان‌ها میزان انحراف طرح‌ها ۲۹ مورد بوده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح‌ها در عناوین مختلف از جمله تعهد اشتغال، تسهیلات پرداختی، عدم پوشش‌ بیمه‌ای، محل اجرای طرح، میزان پیشرفت طرح، عدم اجرا، رسته فعالیت، کارمند بودن و سایر انحراف داشتند که به یک درصد هم نمی‌رسد و حاکی از تلاش اعضای کمیته‌های شهرستانی و استانی در نظارت مستمر بر طرح‌ها است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۳.۵ درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان جذب شده است عنوان کرد: این اعتبارات در پنج مرحله به  استان ابلاغ و براساس قانون مربوطه به متقاضیان پرداخت شده است.

 

 

 

کمک مالی به ۸ باشگاه ورزشی طبس/۷

کمک مالی به ۸ باشگاه ورزشی طبس

 رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان طبس گفت: تاکنون به هشت باشگاه ورزشی آسیب‌دیده از شرایط کرونایی در طبس که متقاضی بوده‌اند، کمک مالی پرداخت شده است.

حسین قدیمی در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تسهیلات کم‌بهره هشت و ۱۶ میلیون تومانی به تعداد باشگاه پرداخت شده است و تعدادی دیگر از باشگاه‌ها نیز در صف جبران خسارت هستند.

وی گفت: سایر باشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی آسیب‌دیده شهرستان طبس که متقاضی دریافت خسارت هستند، می‌توانند از طریق مراجعه به اداره ‌کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی یا وب‌سایت corona-kara.mcls.gov.ir درخواست‌شان را ثبت کنند.

رییس اداره ورزش و جوانان طبس درباره وضعیت فعالیت‌های ورزشی در شرایط کرونا در این شهرستان خاطرنشان کرد: پیش از این براساس مصوبات ابلاغی مربوط به شرایط پرخطر کرونا، تمامی مکان‌های ورزشی طبس تعطیل بود اما اکنون و در وضعیت کم‌خطر، ۱۹ رشته ورزشی انفرادی و غیربرخورد در شهرستان طبس فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

وی افزود: این رشته‌های ورزشی شامل تنیس، تنیس روی میز، دارت، شطرنج، وزنه‌برداری، بدمینتون، دو و میدانی، اسکیت، تیراندازی، سوارکاری، اتومبیل‌رانی، موتورسواری، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، پیاده‌روی، بازی‌های فکری، طناب‌زنی، فریزبی و آمادگی جسمانی است.

قدیمی با اشاره به نظارت مظاعف اداره ورزش و جوانان طبس بر فعالیت‌های ورزشی این شهرستان در شرایط کرونا و انجام سازماندهی لازم گفت: با توجه به شیوع کرونا و لزوم همراهی و همیاری برای ریشه‌کنی این بیماری، جامعه ورزش شهرستان طبس همواره با رعایت تمامی ضوابط و منطبق بر دستورالعمل‌های بهداشتی پیش رفته که در این زمینه همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، باشگاه‌های ورزشی و مدیران اماکن ورزشی قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: ظرفیت باشگاه‌ها و هیات‌های ورزشی را آماده کرده‌ایم تا بلافاصله پس از بهبود شرایط کرونا، همایش‌های ورزشی همگانی، مسابقات ورزشی و تمرینات گروهی ورزشی، به سرعت از سر گرفته شده و به شرایط قبل باز گردد.

رییس اداره ورزش و جوانان طبس یادآور شد: ترک کردن ورزش، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند از این رو به مردم توصیه می‌کنیم تا در شرایط کرونایی از پیاده‌روی در منزل و انجام حرکات ورزشی با وسایل موجود در منزل غافل نشوند و مقید به ورزش در منزل باشند.

وی با ابراز نگرانی از مشکلات احتمالی روحی و روانی و استرس‌های وارد شده به خانواده‌ها به‌ویژه کودکان بر اثر شرایط کرونا گفت: لازم است کودکان نیز در محیط کنترل شده منزل ورزش کنند تا هم انرژی آنان تخلیه شود و هم نشاط‌ را باز یابند.

قدیمی افزود: هیات‌های ورزشی طبس در شرایط کرونایی، فعالیت‌های خوبی در فضای مجازی در راستای ترویج ورزش‌های قابل انجام در منزل از جمله چالش‌های ورزشی انجام داده‌اند که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.

 

 

 

۱۶ پل در محور طبس – بشرویه تعریض می‌شود/۲

۱۶ پل در محور طبس - بشرویه تعریض می‌شود

 رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان طبس گفت: پروژه تعریض ابنیه فنی محور طبس – بشرویه که خواسته دیرین مردم منطقه بوده، در دستور کار قرار گرفته است و در قالب آن ۱۶ پل تعریض می‌شود.

محسن حیدری روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تبدیل ۶ مورد آب‌نما به پل در محورهای عشق‌آباد – بردسکن و طبس – اصفهان از دیگر پروژه‌های در حال اجرا توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان طبس است که تاکنون ۲ مورد آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت احداث راه‌های روستایی اخیرا به این اداره واگذار شده است گفت: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طبس ‌اکنون احداث ۳۰ کیلومتر راه جدید را در قالب طرح ملی ابرار برعهده دارد که معادل حدود ۳۰ درصد از مجموع ۱۰۳ کیلومتر طرح ملی ابرار استان خراسان جنوبی است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طبس ادامه داد: این ۳۰ کیلومتر شامل راه روستایی روستاهای دشتغران، جمز، چاه ترخ علیا و سفلی است که به مرحله بهره‌برداری رسیده، راه روستایی روستای دلاکوک که در حال اجراست و هفت کیلومتر از مجموع ۱۷ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی درباره اقدامات این اداره در زمینه روکش آسفالت و نگهداری راه‌های روستایی بیان کرد: روکش سرد آسفالت راه‌های طبس – یزد، طبس – اصفهان، طبس – بشرویه، ده‌محمد – عشق‌آباد همچنین محور حفاظتی طبس – اصفهان از پروژه‌های در دست اجراست.

حیدری گفت: شهرستان طبس ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و خاکی دارد که هزار و ۴۰ کیلومتر آن راه اصلی و ۷۰۰ کیلومتر راه شریانی است همچنین هزار و ۷۴۱ کیلومتر راه روستایی و هزار و ۳۸۹ کیلومتر راه خاکی است.

وی از مهمترین مشکلات و کمبودهای این اداره به فرسودگی ماشین‌آلات راهسازی، کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مربوط به نگهداری راه‌ها اشاره کرد.

 

 

 

 

 

پروژه انتقال آب میغان در نهبندان به بهره‌برداری رسید/۲

پروژه انتقال آب میغان در نهبندان به بهره‌برداری رسید

 پروژه انتقال آب آشامیدنی روستای میغان در شهرستان مرزی نهبندان با اعتبار ۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی این پروژه شامل هزار و ۲۰۰ متر خط انتفال و ۳۰۰ متر لایروبی قنات بوده که ۵۰۰ میلیون ریال سهم مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان نهبندان روز شنبه در آیین افتتاح این پروژه که فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، امام جمعه و فرماندار نهبندان حضور داشتند، گفت: این شهرستان با توجه به پراکندگی جمعیت و دارا بودن ۲۶ هزار کیلومتر مربع وسعت دارای هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع است.

احمد خیردوست افزود: همچنین شهرستان نهبندان دارای  ۱۷۲ باب مخزن، ۴۰ حلقه چاه، ۸۱ ایستگاه پمپاژ و ۲۰ هزار و ۵۰۰ مشترک آب است.

وی گفت: امیدواریم با کمک و همیاری مسوولان و مردم بتوان کمبودها و کاستی‌های آب شرب شهرستان را جبران کنیم.

وی افزود: در حال حاضر آب شرب مورد نیاز مردم روستاها از طریق ۱۲ مجتمع آبرسانی و ۱۸ تانکر تامین می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب نهبندان اظهار داشت: مجتمع آبرسانی که روستای میغان از آن تغذیه می‌شود از جمله بزرگترین مجتمع‌های شهرستان است که ۱۵ روستا شامل ۹۰۰ مشترک را پوشش می‌دهد اما میغان آخرین روستایی است که توسط این مجتمع آبرسانی می‌شود.

وی گفت: چون روستای میغان آخر خط انتقال این مجتمع آبرسانی قرار دارد در برخی فصول سال با مشکلات کمبود یا قطعی آب مواجه می‌شود لذا با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان پروژه انتقال آب شرب این روستا در دستور کار قرار گرفت و قنات میغان به طول ۱۲ کیلومتر احیا و بازسازی شد.

خیردوست عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما ساخت مخزن ۳۰۰ مترمکعبی و اصلاح پنج کیلومتر شبکه انتقال آب در روستای میغان است که اسناد مناقصه انجام شده و ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: برای این طرح اعتبار از شرکت آب و فاضلاب تامین می‌شود همچنین بنیاد برکت برای تامین ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار قول مشارکت داده و عملیات اجرایی بعد از انتخاب پیمانکار آغاز خواهد شد.

میغان مرکز دهستان میغان و روستایی در بخش مرکزی شهرستان نهبندان است.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

 

 

 

 

۹۲۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی برف‌روبی شد/۳

۹۲۰ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی برف‌روبی شد

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به بارش برف از روز گذشته در گردنه‌های برفگیر هشت شهرستان و بارندگی در چهار شهرستان، ۹۲۰ کیلومتر از راه‌های استان برف‌روبی شد.

اسداله جلال‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶۰ درصد راه‌های استان درگیر برف شدند که با تلاش مشترک تیم‌های راهداری و پلیس راه استان تردد در تمام محورهای شریانی و اصلی استان به صورت روان برقرار شد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۳۰ نفر نیروی راهدار در عملیات راهداری زمستانی اولین برف زمستانی استان اظهار داشت: قرارگاه استانی راهداری زمستانی در استان فعال شده و در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۰ باب راهدارخانه و بیش از ۵۰ اکیپ راهداری در محورهای مواصلاتی استان فعال شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: به وسیله بیش از ۷۰ دستگاه انواع ماشین‌الات راهداری شامل شن و نمک پاش، برف‌روب، گریدر لودر توسط راهداران و استفاده از حدود ۵۳۰ تن شن و نمک راه‌های استان برف‌روبی شده است.

وی ادامه داد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۷۲ خودرو امدادرسانی و تعداد ۹۵ نفر از مسافرین در راهدارخانه‌ها اسکان داده شدند.

جلال زاده عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده به محض حصول اطمینان از وضعیت محورهای شریانی، برف‌روبی در سایر راه‌های فرعی و روستایی استان توسط تیم‌های راهداری زمستانی صورت پذیرفت.

وی تأکید کرد: دراین ایام، عملیات برف‌روبی و شن و نمک‌پاشی بصورت مستمر و فعال ادامه دارد تا شهروندان مشکلی در راه‌های مواصلاتی نداشته باشند و اکیپ‌های راهداری به صورت آماده‌باش با تجهیزات کامل در جاده‌ها حضور دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: به هموطنان و هم استانی‌ها توصیه می‌کنیم قبل از حرکت در جاده‌ها از طریق سامانه ۱۴۱ اطلاعات راه‌ها را دریافت کنند و چنانچه از باز بودن محور مورد نظر اطمینان حاصل کردند به مسیر خود ادامه دهند.

وی افزود: همچنین شماره تلفن گویای ۱۴۱ و سایت مرکز مدیریت راه‌های کشور و اپیکیشن ۱۴۱ صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی هموطنان برای اطلاع‌رسانی از وضعیت جاده‌های استان است.

 

 

 

 

نجمه خدمتی قهرمان مسابقات آزاد تفنگ بادی کشور شد/۷

نجمه خدمتی قهرمان مسابقات آزاد تفنگ بادی کشور شد

 نجمه خدمتی نماینده استان خراسان جنوبی در فینال مسابقات آزاد تفنگ بادی کشور بر سکوی نخست ایستاد.

نخستین مرحله مسابقات آزاد تیراندازی در رشته تفنگ بادی زنان و مردان با حضور نفرات برتر کشور به منظور گرامیداشت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار با عنوان جام «مدافعان سلامت» در محل سالن ۸۰ خط مجموعه ورزشی آزادی در روزهای چهارم و پنجم دی ماه جاری برگزار شد.

در این رقابت‌ها ۵۱ ورزشکار در رشته تفنگ بادی بانوان در محل سالن ۸۰ خط مجموعه ورزشی آزادی پا به رقابت گذاشتند که در پایان با برگزاری فینال، نجمه خدمتی از خراسان جنوبی با کسب بالاترین امتیاز موفق بر سکوی قهرمانی ایستاد.

همچنین حسنا توتون‌چی نیز از تهران نایب قهرمان و نرجس امام قلی نژاد از مازندران در جایگاه سوم ایستادند.

 

 

 

 

 

دمای بیرجند تا ۱۱ درجه زیر صفر کاهش می‌یابد

دمای بیرجند تا ۱۱ درجه زیر صفر کاهش می‌یابد

 کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: سرما و یخبندان در استان تشدید و پیش بینی می‌شود دمای هوای بیرجند امشب به ۱۱ درجه زیر صفر برسد.

فاطمه زارعی افزود: امروز و امشب به لحاظ دمایی با ادامه روند کاهش محسوس و قابل ملاحظه دمای هوا، سرما و یخبندان در استان خراسان جنوبی تشدید می‌شود.

وی گفت: همچنین عصر و شب در جاده‌های کوهستانی تشکیل پدیده مه می‌تواند سبب کاهش دید افقی و اختلال در تردد شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اضافه کرد: هرچند فعالیت سامانه بارشی تضعیف شده اما تا عصر امروز بارش پراکنده برف در مناطقی از شمال شرق و قسمت‌هایی از مناطق سردسیر و کوهستانی بخش مرکزی دور از انتظار نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم نسبت به شدت سرما و بخبندان شبانه در ۲۴ ساعت آینده هشدار داد و خواستار به‌کارگیری تمهیدات لازم از سوی مردم به ویژه کشاورزان و بهره‌برداران شد.

سامانه بارشی از اواخر وقت پنجشنبه چهارم دی وارد خراسان جنوبی شد و بارش برف از روز گذشته اغلب مناطق این استان را سفیدپوش کرد.

بنابر اعلام پلیس راه خراسان جنوبی اغلب راه‌های این استان به دلیل بارش برف لغزنده است و رانندگان باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

 

 

 

 

ترانزیت روزانه ۵۰۰ کامیون با ۱۲ هزار تن کالا از مرز ماهیرود/۳-۷

ترانزیت روزانه ۵۰۰ کامیون با ۱۲ هزار تن کالا از مرز ماهیرود

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به رونق صادرات در مرز ماهیرود گفت: روزانه ۵۰۰ دستگاه کامیون با ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا از این مرز ترانزیت می شود.

علیرضا خامه زر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارکرد: کشور افغانستان ۸۰ درصد مایحتاج خود را از طریق واردات تامین می کند که سال گذشته میزان واردات انها ۹میلیارد دلار بوده است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: ۲.۷ میلیارد دلار از این میزان سهم بازار ایران است که سهم خراسان جنوبی به لحاظ وزنی ۵۰ درصد و ارزشی ۳۵ درصد است.

وی با اشاره به رونق فعالیت مرز و گمرک ماهیرود در ایام کرونا اضافه کرد: روزانه ۵۰۰ کامیون از مرز ماهیرود با ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا ترانزیت می شود.

به گفته وی ۲۵ درصد صادرات ماهیرود مربوط به محصولات استان بوده و تشریفات گمرکی در استان انجام می شود.

وی به کمبود نیروی انسانی در گمرکات استان اشاره کرد و بیان داشت: ۱۰۰ پست برای گمرک ماهیرود تعریف شده اما تنها ۳۶ پست فعال است.

خامه زر بر تامین تجهیزات کنترلی در مرز ماهیرود هم تاکید کرد و افزود: با تکمیل جاده ماهیرود به فراه شاهد جهش صادرات خواهیم بود.

به گفته وی رفع تعهدات ارزی بسیاری از مشکلات تجار را حل خواهد کرد.

گلخانه‌های جدید خراسان جنوبی در مسیر ناهموار

گلخانه‌های جدید خراسان جنوبی در مسیر ناهموار

بیرجند – ایرنا – طرح نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی اقدامی شاخص در بخش کشاورزی این استان پهناور بوده که با گذشت چند ماه از اجرای آن به دلایل مختلف با روند طولانی و کند همراه شده است.

به گزارش ایرنا سال‌ها مسوولان خراسان جنوبی در مورد کم‌آبی، کاهش نزولات آسمانی و آثار نامطلوب آن بر بخش کشاورزی استان در آینده نه چندان دور هشدار ‌دادند، از طرفی به گفته کارشناسان، کشت‌های گلخانه‌ای در افزایش تولید محصول و کاهش مصرف آب بسیار حائز اهمیت است که در سال‌های گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود.

کارشناسان معتقدند کشت‌های گلخانه‌ای از مزیت‌های فراوانی از جمله رشد تولید در واحد سطح، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدروپونیک، وابسته نبودن تولید به شرایط محیطی، امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار برخوردار است.

با این تفاسیر هنوز در استان کم‌آب خراسان جنوبی بیش از ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و کشاورزی تا حدود زیادی به صورت سنتی و خرده مالک است.

همچنین تنها هشت مجتمع گلخانه‌ای در هشت شهرستان خراسان جنوبی فعال است و سطح زیرکشت گلخانه‌ای استان تا ابتدای سال جاری ۶۷.۵ هکتار با تولید سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بوده است؛ موضوعی که بارها مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و استان نسبت به عقب بودن خراسان جنوبی در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای واکنش نشان دادند.

همه این موضوعات در کنار هدف‌گذاری ایجاد اشتغال دست به دست هم داد تا با پیگیری مسوولان استان و حمایت وزارت جهاد کشاورزی، برنامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان مرزی با توجه به ۲ دهه خشکسالی و معضل کم‌آبی ضرورتی انکار ناپذیر تشخیص داده شود و در دستور کار قرار گیرد.

سال گذشته و نخستین بار همایش روز ملی روستا و عشایر (۱۵ مهر ۹۸) با حضور معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزرا در خراسان‌ جنوبی برگزار شد که در این همایش تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران به عنوان نسخه‌ای برای توسعه هدفمند کشاورزی استان خراسان جنوبی امضا شد.

در قالب این تفاهم‌نامه احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات در استان هدف‌گذاری شد.

اکنون با گذشت بیش از ۱۴ ماه از انعقاد این تفاهم‌نامه، زمزمه‌هایی از افزایش قیمت‌ها، بالا بودن نرخ تسهیلات، تامین نشدن وثایق بانکی، استقبال کم سرمایه‌گذاران بومی و سایر موارد به گوش می‌رسد که سبب روند کند و طولانی پروژه‌ها شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: هرچند طرح توسعه گلخانه در استان کلنگ‌زنی شد اما کمی عقب هستیم چرا که ۲ بار فراخوان پیمانکار انجام شده اما پیمانکاران هنوز پای کار نیستند.

غلامرضا قوسی اعتبار نهضت گلخانه استان را ۱۹۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: این رقم برآورد ۲ سال گذشته است که ارزش آن در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد تومان معادل سه برابر شده است.

وی عنوان کرد: تسهیلات پرداختی به سرمایه‌گذاران طرح نهضت گلخانه‌ای استان سال گذشته هفت درصد بود و امسال به دلیل نبود یارانه مورد نظر به ۱۲.۵ درصد رسید اما با اعتباراتی که از محل تبصره ۱۹ دریافت می‌کنیم تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای خشک این استان باید برای افزایش بهره‌وری از آب؛ تولید را با مدیریت علمی دنبال کنیم.

افزایش سود تسهیلات و اعتبارسنجی وثایق بانکی

مشکل اساسی طرح نهضت گلخانه از نگاه مدیرعامل شهرک گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف، افزایش سود تسهیلات از هفت درصد به ۱۲.۵ درصد است.

جواد قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعتبارسنجی وثایق توسط بانک را از دیگر مشکلات روند کند نهضت گلخانه در این استان بیان کرد و گفت: بانک کشاورزی وثایق را کمتر از آنچه هست کارشناسی می‌کند لذا اکثر سرمایه‌گذاران برای دریافت وام دچار مشکل می‌شوند چون باید ضامن معرفی کنند که در شرایط کنونی کمتر کسی ضمانت را قبول می‌کند.

وی افزود: نوسانات شدید و افزایش قیمت ساخت و ساز سبب شده تسهیلات در نظر گرفته شده جوابگوی اجرای طرح نباشد و از سویی با توجه به هزینه‌های بالای ساخت گلخانه در زمینه تولید با مشکل مواجه می‌شویم.

عضو هیات موسس انجمن گلخانه‌داران خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی، هزینه‌کرد نسبت به تولید محصولات گلخانه‌ای بیشتر است و بهره‌بردار به سوددهی نمی‌رسد.

وی گفت: اکنون در شهرک گلخانه‌ای خوسف ۳۰ باب گلخانه فعال است و اراضی ۲۵ واحد نیز واگذار شده که برخی در مرحله ساخت اسکلت هستند و برخی سرمایه‌گذاران نیز امید دارند قیمت‌ها کاهش پیدا کند تا بتوانند عملیات اجرایی را آغاز کنند.

قاسمی افزود: هرچند قرارداد سه‌جانبه بین بانک، بهره‌بردار و شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای منعقد می‌شود تا بانک اسکلت گلخانه را به عنوان ضمانت طرح قبول کند اما در اراضی محمدیه چون سند مشکل دارد این طرح هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: در ۲ ماه آینده احتمالا مشکل رفع شود اما زمین و سازه گلخانه که در رهن بانک قرار گیرد، بدون شک جوابگوی طرح نیست.

این سرمایه‌گذار بیان کرد: به هر گلخانه بین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات تعلق می‌گیرد که گلخانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان جوابگوی وثیقه است و مابقی باید وثایق ملکی تامین شود.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای که چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل بانک کشاورزی در بیرجند داشتند، قرار شد نگاه بهتری به وثایق داشته باشند اما هنوز این مهم محقق نشده است.

عضو هیات موسس انجمن گلخانه‌داران خراسان جنوبی گفت: بانک کشاورزی استان نسبت به گذشته همکاری خوبی با متقاضیان احداث گلخانه داشته و شرایط سخت و استعلامات تا حدودی محدود شده است؛ اگر متقاضی مشکل وثیقه نداشته نباشد طرح وی تامین اعتبار می‌شود.

وی خواستار تسهیل شرایط تامین وثیقه توسط سرمایه‌گذار شد و گفت: چون روز به روز ارزش ملک و وثایق ملکی در حال افزایش است بانک در کارشناسی ملک نباید پایین‌ترین قیمت را لحاظ کند بلکه باید آن را از آنچه هست بیشتر کارشناسی کنند چون در هفت سالی که وثیقه در رهن بانک خواهد بود قیمت‌ها مدام در حال افزایش است.

قاسمی افزود: در جلسه‌ای که با رییس قوه قضاییه در بیرجند برگزار شد نیز این موضوع را مکتوب اعلام کردیم تا از طریق دادستانی موضوع بررسی و شرایط وثایق بانکی تسهیل شود اما تا این لحظه هنوز اتفاقی رخ نداده است.

وی بیان کرد: طرح نهضت گلخانه طرح خوبی است اما باید زمینه‌ای در نظر گرفته شود تا بهره‌بردار بومی یا غیربومی مشتاق سرمایه‌گذاری شود اما وقتی تفاوت بین پرداخت تسهیلات در این استان و استانی مانند تهران یا کرمان تنها ۲ درصد باشد سرمایه‌گذار در این وادی ورود نمی‌کند.

این سرمایه‌گذار گفت: حتی معتقدم باید هزینه‌هایی مانند آب، برق و حامل‌های انرژی برای بهره‌بردار یک تا ۲ سال رایگان باشد تا برایش انگیزه ایجاد شود.

وی اظهار داشت: از طرفی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی ضعیف است و افراد بومی قدرت ریسک پایین‌تری دارند لذا باید شرایطی مهیا شود و تسهیلات فوق‌العاده کم‌بهره با درصد پایین در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد و بعد از اینکه فرد به تولید رسید، سود تسهیلات محاسبه شود در حالی که بانک ابتدا سود تسهیلات را کسر می‌کند.

مدیرعامل شهرک گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف عنوان کرد: متاسفانه اکثر مشکلات مربوط به طرح نهضت گلخانه‌ای در استان مربوط به خارج از استان و کشوری است لذا در استان قابل پیگیری نیست.

وی گفت: طرح نهضت گلخانه‌ای به واسطه پیگیری مدیریت عالی استان از سال قبل در استان آغاز شد و اکنون بعد از چند ماه هنوز طرح عقب است لذا بهتر بود قطعات اراضی به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گرفت نه اینکه برای سه هزار متر زمین ۸۰ میلیون تومان دریافت شود.

قاسمی گفت: شهرک گلخانه‌ای محمدیه قدمت ۱۲ ساله دارد در حالی که اکنون در حال تکمیل ظرفیت است علاوه بر این ۱۵ هکتار زمین در حاشیه مجتمع گلخانه‌ای قرار بود در اختیار شهرک قرار بگیرد اما منابع طبیعی اراضی را واگذار نکرد.

وی افزود: خراسان جنوبی همیشه با استان‌هایی مانند مازندران، گیلان و گلستان مقایسه می‌شود لذا مراتع برای پروژه‌های مهمی مانند احداث گلخانه واگذار نمی‌شود در صورتی که وقتی قرار است فردی در بیابان سرمایه‌گذاری کند مسوولان باید نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

انتظار طولانی مدت برای دریافت تسهیلات

یکی دیگر از سرمایه‌گذاران گلخانه در خراسان جنوبی هم گفت: اکثر متقاضیان و سرمایه‌گذاران درخصوص دریافت تسهیلات با مشکل مواجه‌اند که چند ماه است در انتظار پرداخت وام توسط بانک هستند.

مهدی رحیمی با بیان اینکه منابع دیر در اختیار بانک قرار می‌گیرد و این موضوع متقاضیان را نیز معطل کرده است اظهار داشت: پنج ماه است در انتظار دریافت وام هستم، بخشی از تجهیزات و وسایل را خریداری کرده‌ام و برای خرید بخشی دیگر نیز منتظر آزاد شدن وام هستم.

وی از بالا بودن نرخ سود تسهیلات گلخانه گلایه کرد و افزود: برای فرد مبتدی که کسب و کار را با تسهیلات آغاز می‌کند نرخ ۱۲.۵ درصد اصلا قابل قبول نیست و بدون شک با مشکل مواجه خواهد شد.

رحیمی عنوان کرد: طرح نهضت گلخانه‌ای در استان از لحاظ اشتغالزایی و توسعه گلخانه با توجه به کمبود منابع آبی، طرح بسیار خوبی است به شرطی که شرایط برای متقاضیان تسهیل و چرخه اداری کوتاه‌تر شود.

یکی دیگر از سرمایه گذاران طرح نهضت گلخانه‌ای نیز گفت: افزایش قیمت‌ها و گرانی حاکم بر بازار سبب شده هزینه‌های ساخت و ساز و تامین تجهیزات گلخانه سرسام آور شود.

مهدی ایوبی افزود: یک سال پیش زمین برای احداث گلخانه به من واگذار اما بعد از مدتی مشخص شد اراضی مربوط به نیروهای مسلح است و مجبور شدیم قطعه و سازه‌ها را جابه جا کنیم که وقت زیادی را از ما گرفت.

وی بیان کرد: اکنون با توجه به گرانی اجناس مجدد کار را تعطیل کرده‌ایم و به امید کاهش قیمت‌ها هستیم.

این سرمایه‌گذار گفت: برای احداث گلخانه، خانه‌ام را فروختم و با توجه به نرخ بالای تسهیلات سعی کردم از وام استفاده نکنم در غیر این صورت برای بازپرداخت تسهیلات باید ماهانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان درآمد داشته باشیم.

وی یکی از دلایل روند کند طرح نهضت گلخانه در خراسان جنوبی را سنگ‌اندازی ادارات در روند دریافت مجوزها و استعلامات دانست و گفت: سرمایه‌گذاران باید برای دریافت مجوزها و استعلامات کفش آهنی به پا کنند.

افزایش قیمت و هزینه‌ها عامل کندی طرح است

تاثیر افزایش قیمت و هزینه‌ها بر روند اجرای طرح نهضت گلخانه، موضوعی است که مدیر شعبه شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی هم آن را تایید کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده این طرح در استان افزایش هزینه‌های زیرساخت‌ها و کاهش استقبال پیمانکاران است.

مهدی سورگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش هزینه‌ها شاهد استقبال کم پیمانکاران و ورود سرمایه‌گذاران به طرح نهضت گلخانه در استان خراسان جنوبی هستیم.

وی گفت: استقبال کم پیمانکاران به ویژه پیمانکار بومی، ورود نکردن سرمایه‌گذار و طولانی شدن بازه انتخاب مشاور و پیمانکار از مشکلات اصلی تاخیر در اجرای طرح نهضت گلخانه در خراسان جنوبی است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: مجموع اعتبار این طرح ۱۹۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان محقق شده و در زمینه پیشرفت پروژه از لحاظ اعتباری از پیشرفت ۵۵ درصد برخوردار است.

وی تصریح کرد: تاکنون با ۱۰ پیمانکار قرارداد منعقد شده است که در حوزه زیرساخت‌ شهرک‌های گلخانه‌ای شهرستان‌ها فعال هستند همچنین ۳۱ مشاور مختلف نیز در این حوزه فعالیت دارند.

سورگی با بیان اینکه زیرساخت‌های پنج شهرک از جمله معابر و گازرسانی برای انتخاب پیمانکار بارگذاری شده است گفت: تاکنون پیمانکار شهرک گلخانه شهرستان‌های نهبندان، خوسف، سرایان و سربیشه انتخاب و تعیین شده است.

وی ادامه داد: برای شهرک گلخانه شهرستان زیرکوه با اینکه چهار مرتبه فراخون انجام شده اما هنوز پیمانکار مشخص نشده است.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: تاکنون چهار مورد حفاری چاه نیز در شهرستان‌های مذکور نهایی شده که ۲ مورد انجام شده و یک مورد در مرحله انتخاب پیمان است، یک مورد نیز پیمانکار مشخص شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع پیمانکاران ۵۰ درصد بومی و مابقی غیربومی هستند گفت: مطالعات پنج شهرک به مساحت ۲۵۰ هکتار نهایی شده است و از مرحله انتخاب مشاور عبور کرده‌ایم.

سورگی افزود: پیشرفت مجموع پروژه‌ها از لحاظ اعتباری ۵۵ درصد، به لحاظ اجرایی در شهرک‌هایی که آغاز شده ۲۵ تا ۳۰ درصد و میانگین پیشرفت کل مطالعات نهضت گلخانه‌ای ۶۰ درصد است.

منابع مالی در تفاهم‌نامه‌ها مدنظر باشد

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: طرح نهضت گلخانه‌ای تفاهم‌نامه‌ای بود که امضا شد اما بحث منابع مالی در تفاهم‌نامه‌ها مهمترین شاخصی است که باید مدنظر باشد.

جواد غنچه افزود: بدون شک هر طرح، اقدام یا پروژه‌ای که قرار است انجام شود ابتدا باید موضوع تامین منابع مالی آن مشخص و تعیین شود.

وی پرداخت تسهیلات در زمینه گلخانه و پرورش ماهی در قفس را اولویت نخست بانک کشاورزی عنوان کرد و گفت: بانک کشاورزی، دولتی است و محل منابع این بانک بدون شک پول و منابع مالی مردمی است که در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود.

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه در تسهیلات طرح نهضت گلخانه مهم این است که از نرخ سود و بهره مناسبی برخوردار باشد، نیاز به مساعدت دولت داریم و صندوق توسعه ملی یکی از ارکانی است که منابع آن در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی افزود: هرچند در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان موضوع اختصاص اعتبار مطرح شد و با وجود پیگیری‌های متعدد مسوولان استان اما منابع لازم در قالب اعتبارات دولتی در اختیار بانک کشاورزی قرار نگرفته است.

غنچه گفت: اعتباراتی که در سال جاری برای طرح‌های گلخانه‌ای پرداخت می‌کنیم تلفیقی از اعتبارات بانک و صندوق توسعه ملی است و در نیمه اول سال اعتبارات بند الف تبصره ۱۷ و نیمه دوم سال نیز اعتبار بند الف ماده ۵۲ را دریافت کردیم که از محل منابع بانک و صندوق توسعه ملی تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید صندوق توسعه ملی برای برداشت رضایت بدهد افزود: در سفر وزیر جهاد کشاورزی قول پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه خراسان جنوبی مطرح شد اما مجموع اعتباری که در نیمه دوم سال برای ۱۱ منطقه کم‌برخوردار کشور اختصاص یافته ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که یک سوم توسط خراسان جنوبی جذب شده است.

غنچه گفت: یکی از شاخص‌های مهمی که سبب شده اعتبار کم تخصیص پیدا کند، افزایش هزینه است به عنوان مثال در گذشته طرحی با تسهیلات پایین اجرا می‌شد اما اکنون باید چندین برابر تسهیلات دریافت کند لذا اگر اعتبارات به همان نسبت نیز چند برابر نشود جوابگوی متقاضیان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح‌های گلخانه‌ای هزینه‌بری بسیار زیادی دارد افزود: ۲۲ آذر امسال ۵۵ طرح گلخانه‌ای در بانک کشاورزی مصوب شد که تاکنون ۳۰ طرح با مساحت ۶.۲ هکتار و مبلغ ۱۷۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: هفته گذشته هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص یافت که در هفته‌های آینده نیز بخشی از تسهیلات طرح‌ها پرداخت می‌شود و میزان قراردادها تغییر خوبی خواهد داشت.

وی درباره مشکلات مطرح شده درخصوص وثایق بانکی گفت: تسهیلات گلخانه‌ای از عددهای درشتی برخوردار است اما خط مشیی و دستورالعمل‌های بانک برای ما مشخص شده است.

غنچه عنوان کرد: ضروری است فردی که وارد این گونه فعالیت‌ها می‌شود ابتدا اهلیت داشته باشد و اینکه بتواند ضمانت و وثایق را تامین کند، مهم است چون ۲۰ درصد طرح توسط مجری باید تامین اعتبار شود.

وی افزود: براساس دستورالعمل‌های بانک کشاورزی می‌توانیم بخشی از طرح گلخانه را به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار دهیم و مابقی وثیقه ارزشمند مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخص پرداخت تسهیلات، وثایق بانکی هستند گفت: قیمت املاکی که برای وثیقه به بانک معرفی می‌شود توسط چند نفر خبره براساس قیمت‌های نرخ قابل خرید و فروش منطقه کارشناسی می‌شود.

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی افزود: متقاضیانی که معتقد هستند کارشناسی ملک با قیمت پایین کارشناسی می‌شود می‌توانند اعتراض کنند تا گروه‌های خبره دیگری برای کارشناسی ملک ورود کنند.

وی بیان کرد: بدون شک برای یک ملک شاید نظرهای متفاوتی وجود داشته باشد اما سعی بر این است براساس سمت و سوی منطقه قیمت‌گذاری شود، افرادی که قیمت را کارشناسی می‌کنند چون منافع مردم در میان است باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

 

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی:

۴۵ قطعه زمین از اراضی پادگان به شهرداری بیرجند واگذار شد

۴۵ قطعه زمین از اراضی پادگان به شهرداری بیرجند واگذار شد

بیرجند- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۴۵ قطعه زمین بابت سهم ۱۰درصد شهرداری بیرجند از اراضی پادگان به شهرداری واگذار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید داعی صبح شنبه در جلسه شورای شهر بیرجند اظهار کرد: ما به عنوان راه و شهرسازی قول داده بودیم در خصوص ۱۰ درصد اراضی پادگان بیرجند به شهرداری بیرجند کمک کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم موضوعی که هشت سال بین راه و شهرسازی و شهرداری بیرجند مانده بود با یک تعامل در حال حل است و ۴۵ قطعه زمین ۲۰۰ متری بابت سهم ده درصد به شهرداری تحویل دادیم.

داعی ادامه‌داد: در حال حاضر تعامل شهرداری و راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با توجه به نگاه اعضای شورای شهر و شهردار در بالاترین سطح ممکن است و ما مسئله‌ای نداریم که نتوانیم با رایزنی و گفت‌وگو آن را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن یک طرح مورد اتفاق نظام است، افزود: نام این طرح از آن رو طرح اقدام ملی نامگذاری شده است که با تغییر دولت‌ها تغییری در اجرای آن رخ ندهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: در تفاهم نامه بین سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک تعهد مطرح شده است که شهرداری‌ها تخفیفات پروانه ساختمانی مرتبط با این طرح را در بودجه سنواتی لحاظ کند.

داعی یادآور شد: در تمامی شهرداری‌های خراسان‌جنوبی این موضوع با اسناد به این تعهد در حال اجرا است.

وی گفت: اگر شهرداری نسبت به طرح اقدام ملی بودن یک پروژه شبهه و سؤالی داشته باشد می‌تواند از راه و شهرسازی استعلام کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما هیچگاه با اطلاع رسانی و شفاف سازی مخالفتی نداشته‌ایم و همواره خواهان آگاه بودن رسانه‌ها از همه امور هستیم ولی در برخی از موارد نوع اطلاع‌رسانی برای ما قابل تأمل است.

محمد علی طاهری، عضو شورای شهر بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: ما باید با همکاری رسانه‌ها فعالیت‌های در شورا و سایر دستگاه‌ها را تبدیل به ویترین کنیم چرا که تنها در این صورت می‌توانیم به رفع مشکلات امیدوار باشیم.

وی بیان‌کرد: بیش از اینکه برایمان مهم باشد که این قطعه زمین برای اداره ما است یا نه و یا در مالکیت فلان اداره است، آبادانی و رونق شهر باید حائز اهمیت باشد.

 

 

 

 

 

 

 

امتحانات دانش آموزان در استان خراسان جنوبی غیرحضوری برگزار می‌شود/۳

امتحانات دانش آموزان در استان خراسان جنوبی غیرحضوری برگزار می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از تداوم آموزش‌ها در فضای مجازی خبر داد و گفت: امتحانات دانش ‌آموزان در خراسان جنوبی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

محمدعلی واقعی  اظهار داشت: به منظور برنامه‌ریزی فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیم سال اول سال تحصیلی شیوه نامه امتحانات تمامی دوره‌های تحصیلی مدارس استان به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی گفت: در شیوه‌ نامه‌های قبل بیان شده بود در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در همه دوره‌های تحصیلی فراهم باشد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود و بر این اساس دوره ابتدایی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول از دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی دروس فارسی خواندن و نوشتن، ریاضی آزمون عملکردی به صورت حضوری در مدرسه با گروه بندی حضوری برگزار شود که این ابلاغیه تغییر کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در نیم سال اول امسال تمامی مدارس استان آزمون‌ها به صورت غیرحضوری و آنلاین است و معلم براساس ارزشیابی‌ها  نسبت به نمره دانش آموزان اقدام می‌کند.

واقعی از تداوم آموزش غیر حضوری  در تمامی مدارس شهرستان‌های قرمز، زرد و نارنجی از شنبه شش دی ماه به مدت یک هفته دیگر خبر داد و افزود: در شهرستان‌های زرد و نارنجی کادر اجرایی باید برای پاسخگویی به نیاز دانش اموزان و والدین آنها به ویژه دانش اموزان محروم از گوشی هوشمند در مدارس حضور داشته باشند.

وی افزود: بر اساس اعلام ستاد مدیریت مبارزه با کرونای استان؛ شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاین در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 

 

 

 

دستگیری یک سارق با ۳۳ فقره سرقت در شهرستان”بیرجند”/۴

 

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان از دستگیری یک سارق حرفه ای و یک مالخر با کشف ۳۳ فقره سرقت در شهرستان”بیرجند” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” گفت: با وقوع چند فقره سرقت در شهرستان بیرجند، بلافاصله دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: مأموارن انتظامی شهرستان بیرجند با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی و آثار به جا مانده از صحنه های سرقت موفق شدند متهمان و مخفیگاه آن را شناسایی کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات غافلگیرانه وارد مخفیگاه متهمان شدند و در بازرسی از منزل یک سارق به همراه مالخر را دستگیر کردند.

وی افزود: سارق دستگیر شده در بازجویی های پلیس به ۳۳ فقره سرقت اعتراف کرد که ۲ متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

کشف ۴۱ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک در ” نهبندان”/۴

 

جانشین انتظامی شهرستان” نهبندان” از کشف ۴۱ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک در بازرسی از یک کامیونت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”رمضان مرادی” در تشریح این خبر اظهار داشت: ماموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک کامیونت کاویان که از سمت “زاهدان به مشهد” در حال حرکت بود مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

جانشین انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: ماموران در بازرسی تکمیلی از خودرو ۴۱ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرا نه ای در کامیونت جاساز شده بود کشف کردند.

وی افزود: در این رابطه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شد که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

یک تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد/۴

یک تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس در این استان حدود یک تن انواع مواد مخدر را در هفته گذشته از سوداگران مرگ کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار ناصر فرشید افزود: با تلاش ماموران جان بر کف پلیس در خراسان جنوبی طی یک هفته گذشته حدود یک تن انواع مواد مخدر از سوداگران مرگ کشف شد و ماموران، ۲۰۵ قاچاقچی مواد مخدر را در این رابطه دستگیر کردند.

وی با بیان این که ۵۳ هزار لیتر سوخت قاچاقچیان نیز در یک هفته کشف شده است افزود: ماموران در زمینه حمل قاچاق کالا و فراورده‌های نفتی ۵۷ قاچاقچی را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از دستگیری ۵۴ سارق در این مدت خبر داد و گفت: سارقان دستگیر شده به ۱۳۵ فقره سرقت در خراسان جنوبی اعتراف کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در آذر ماه ماموران پلیس خراسان جنوبی ۵۰۷ گواهینامه صادر و هزار و ۸۳۸ خودرو و ۷۵ موتورسیکلت را شماره‌گذاری کردند.

سردار فرشید گفت: صدور ۱۳۲ جلد گذرنامه و پاسخگویی به ۳۲ هزار و ۸۳۸ تماس شهروندان، عملیاتی شدن هشت هزار و ۶۳۸ تماس و ارائه ۱۴ هزار و ۲۲۳ راهنمایی تلفنی به شهروندان از دیگر اقدامات در ماه گذشته بوده است.

 

 

 

 

 

در ۲۴ ساعت گذشته؛

فوت سه بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۳۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا روز گذشته ۳۳ هزار و ۳۴۸ تست کرونا گرفته شد که منجر به شناسایی ۱۴هزار و ۳۴۲ بیمار شده است.

دکتر مهدی زاده افزود: روز گذشته هم ۱۲۵ تست کرونا انجام شد که جمعا ۳۹ بیمار کرونا مثبت شامل ۸ بستری و ۳۱ سرپایی شناسایی شدند.

وی گفت: از بیماران کرونایی شناسایی شده ۹مورد از بیرجند، ۴ مورد فردوس، ۹ مورد از قاین، ۱ مورد از طبس، ۱ نفر سربیشه، ۲ مود درمیان، سرایان ۴ مورد، ۶ مورد زیرکوه و ۳ مورد از خوسف گزارش شده و شهرستان‌های بشرویه و نهبندان مورد جدیدی را گزارش نکردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۸۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد بیمار بستری ۷۱ بیمار کرونا مثبت هستند که از آن‌ها ۲۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اند و حال عمومی ۹ نفر وخیم است.

دکتر مهدی زاده گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۳ مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی رخ داد که به این ترتیب مجموع موارد فوت ناشی از این بمیاری در خراسان جنوبی به ۸۰۷ نفر رسید.

 

 

 

جذب ۴۹سواد آموز در خوسف/۲

از ۱۰۰ نفر سهمیه جذب شهرستان خوسف در ثبت نام دوره سواد آموزی ۴۹ نفر جذب شده اند.

کارشناس سواد آموزی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خوسف گفت: در دوره تحکیم از ۹۰ نفر ۳۰ نفر و در دوره انتقال ۴۰ نفر جذب و مشغول به تحصیل هستند.

علی پور افزود: در سال ۹۸ نیز ۳۵ نفر با سواد شده اند وعلاوه بر آن در دوره تحکیم ۶۸ نفر و دوره انتقال ۳۲ نفر قبول شدند.

 

 

 

 

 

 

 

یک کشته در محور بشرویه – طبس/۴

برخورد یک دستگاه پراید با یک پیکان وانت در محور بشرویه _طبس یک کشته و دو مصدوم برجای گذاشت.

براثر برخورد یک دستگاه سواری پراید و یک دستگاه پیکان وانت در کیلومتر ۳ محور اصلی بشرویه- طبس راننده پراید در دم جان باخت و دو نفر مصدوم شدند.

نیرو‌های امدادی پلیس راه، راهداری و هلال احمر در اولین دقایق در صحنه حاضر و مصدومان به بیمارستان ممتقل شدند.

 

درآمد ۱۸ میلیارد ریالی بانوان قالیباف مددجوی خراسان جنوبی/۲-۳

بانوان قالیباف زیرپوشش کمیته امداد خراسان جنوبی، در ۹ ماه گذشته ۱۸ میلیارد ریال از بافت فرش درآمد کسب کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: بانوان مددجوی زیرپوشش این نهاد در این مدت هزار و ۱۷۳ مترمربع تولید کردند.

سیدرضا حسینی نائین، خشتی، ریزه ماهی، لچک ترنج و بته جقه را از نقوش بافت فرش در استان عنوان کرد و افزود: ۳هزار و ۱۰۰مددجوی زیرپوشش این نهاد در زمینه بافت فرش فعالیت دارند.

وی گفت: فرش دستباف تولیدی هنرمندان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان برای صادرات به تهران ارسال می‌شود.

حسینی افزود: بانوان بافنده زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی در ۲هزار و ۵۲ کارگاه به بافت فرش مشغولند.

 

 

ثبت بیشترین بارش برف در آرین شهر قاین/۲

آرین شهر با ثبت ۶ سانتی متر برف، بیشترین بارش برف خراسان جنوبی را در شبانه روز گذشته به نام خود ثبت کرد.

 زارعی کارشناس هواشناسی استان گفت: در شبانه روز گذشته همچنین در ثبت بیشترین بارش برف در آرین شهر قاینمعدن قلعه و کلشانه ۶ میلیمتر ، کریمو و مهوید ۵ ، سرند فردوس، انارستانک، زهان، پیرحاجات و جنوب بیرجند ۴ میلیمتر، قاین، آبیز، بیرجند و عشق آباد ۳ میلیمتر، محمدآباد، حاجی آباد، چاه طالب، آیسک، طاهرآباد، فتح آباد، باغستان، خرو، اسفزار و درمیان ۲ میلیمتر، فردوس، سرند، اسلامیه، درخش، کلاته گاویچ، ماهمیران، ده محمد و دیهوک یک میلیمتر، سه قلعه، سرایان، محمدشهر ، خلف و اسدیه کمتر از یک میلی متر آب حاصل ازبرف گزارش شده است.
لزوم صرفه جویی در مصرف گاز

افزایش ۱۸ درصدی مصرف گاز خانگی در خراسان جنوبی/۳-۷

شرکت گاز خراسان جنوبی از مردم خواست تا نسبت به کاهش مصرف و مدیریت آن اقدام کنند.

هاشمی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به استقرار جبهه هوای افزایش ۱۸ درصدی مصرف گاز خانگی در خراسان جنوبیسرد از دیروز در این استان گفت: مصرف گاز خانگی در خراسان جنوبی در پی کاهش محسوس دمای هوا از دیروز  ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشت.

هاشمی به تداوم سرما تا پایان هفته و پیش بینی ۵ تا ۱۲ درجه‌ای دمای هوا از شهروندان خواست برای تداوم گازرسانی و جلوگیری از قطع جریان گاز صرفه جویی در مصرف گاز را مد نظر قرار دهند.

وی از سازمان‌ها و ادارات دولتی خواست بخشنامه دولت را رعایت کنند.
هاشمی افرود: مهمترین نکات این بخشنامه رعایت دمای رفاه (۱۸ تا ۲۱ درجه) در وقت اداری و خاموش کردن سامانه‌های گرمایشی پس از وقت اداری است.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: طی دستور هیئت دولت و وزارت نفت به شرکت‌های گازرسانی ، رعایت این بخشنامه در ادارات و سازمان‌ها پایش می‌شود و در صورت عدم رعایت نسبت به قطع جریان گاز اقدام خواهد شد.

کاهش ۶۵ درصدی پرونده‌های قاچاق سوخت/۴

۶۲۳ پرونده قاچاق سوخت از ابتدای امسال تاکنون در خراسان جنوبی تشکیل شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: این پرونده‌ها به پرداخت ۱۱ میلیارد و کاهش ۶۵ درصدی پرونده‌های قاچاق سوخت۳۱۰ میلیون تومان جریمه محکوم شدند.

اشرفی بیشترین قاچاق سوخت کشف شده در استان را از نوع گازوئیل عنوان کرد و افزود: از تعداد ۶۲۳ پرونده سوخت قاچاق، ۱۴ پرونده برائت یافت و محکوم نشده است.

وی گفت: در مدت مشابه پارسال هزار و ۷۷۳ پرونده قاچاق سوخت در استان خراسان جنوبی تشکیل شده که محکومان ۲۵ میلیارد و ۵۷ میلیون تومان جریمه شدند.

 

 

ورزشکار شهرستان فردوس به اردوی تیم ملی هندبال ساحلی دعوت شد/۷۷

ورزشکار شهرستان فردوس به اردوی تیم ملی هندبال ساحلی دعوت شد

ورزشکار شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی اولین بار در اردوی آمادگی تیم ملی هندبال ساحلی ایران حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا «صادق زهدی» بازیکن تیم هیات هندبال فردوس پس از درخشش در مسابقات لیگ دسته یک کشور به اردوی تیم ملی هندبال ساحلی دعوت شد.

این ورزشکار از روز گذشته رقابت خود را با سایر رقبا برای پوشیدن لباس تیم ملی هندبال ساحلی برای اعزام به مسابقات آسیایی آغاز کرد.

مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد.

هندبال یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در این شهرستان است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*