در نشست هم اندیشی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور و اصحاب حوزه سلامت خراسان جنوبی عنوان شد: حوزه سلامت مورد توجه بیمه سلامت

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور در دومین روز حضورش در خراسان جنوبی روز گذشته با اصحاب حوزه سلامت استان دیدار و با شنیدن نقطه نظرات آنها در حوزه بهداشت و درمان به سؤالات آنها پاسخ داد. مهندس طاهر موهبتی در ابتدا با بیان اینکه باید با وجود برخی تنگ نظری ها و مشکلات هم چنان به خدمت خود به مردم ادامه داد، گفت: مهم مردم اند که از ما راضی باشند و قضاوت درستی در مورد ما داشته باشند.
عدم گفت وگو یکی از مشکلات در سطح کلان کشور
وی از عدم گفت وگو و حرف زدن در حوزه های مختلف به عنوان یکی از مشکلات و نواقص جدی در تمام کشور از جمله در سازمان بیمه سلامت یاد کرد و افزود: در حوزه سیاست هم همین گونه است و یکی از آسیب های جدی سیاست مداران ما هم همین است که با مردم حرف نمی زنند و حاضر نیستند حق و حقوق آنها را به خودشان یادآوری کنند.
صدور بخشنامه در بخش های مختلف بدون اظهار نظر دیگران
وی ادامه داد: اینگونه است که مسئولان در خلأ ذهنی بدون گفت وگو با افراد متخصص و صاحب نظر بخشنامه می دهند و وقتی به دیوار برمی خورند فقط این مردم هستند که متضرر می شوند .
تخصیص اعتبارات در سال ۹۸ ، ۶۰ درصد خواهد بود
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور شرایط اقتصادی سال جاری را در کل کشور خوب ارزیابی نکرد و گفت: وضعیت اقتصادی سال ۹۸ وضعیت خوبی نیست چرا که تخصیص ها روی ۶۰ درصد خواهد بود.
۴۰ میلیون ایرانی تحت پوشس بیمه سلامت
موهبتی جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت کشور را ۴۰ میلیون نفر و در قالب ۵ صندوق کارکنان دولت،
سایر اقشار ، روستائیان و عشایر و بیمه همگانی عنوان کرد و گفت : طی ۵ سال گذشته ۸۰ درصد مصارف بر منابع سازمان پیشی گرفته اند و این پیشی گرفتن در صندوق بیمه همگانی ۱۲۰ درصد بوده است. وی به اجرای طرح شناسایی و حذف چند دفترچه ای ها و رفع هم پوشانی آنها اشاره کرد و گفت: اجرای سیستم الکترونیک از جمله صدور نسخه الکترونیک از جمله برنامه های سازمان بیمه سلامت کشور می باشد.
کاهش ۲۳ درصدی بار مراجعه کنندگان به بیمه سلامت
موهبتی از کاهش ۲۳ درصدی بار مراجعه کنندگان به بیمه سلامت خبر داد و گفت: دانشکده سازی در شرایط اقتصادی فعلی مناسب نیست.
در فرایندها مشکل داریم
عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت کشور و قائم مقام مدیر عامل سازمان در امور استان ها هم در این جلسه از فعالان و مسئولان حوزه سلامت استان خواست به صورت مرتب در مراکز درمانی حضور پیدا کنید و از نزدیک با مشکلات آشنا شوند.
عزت ا… گل علیزاده با اشاره به برخی هجمه ها علیه حوزه سلامت در کشور افزود : ما در کشور در فرایندها مشکل داریم که باید اصلاح شود.
استقرار نظام ارجاع در حوزه درمان یک هدف مهم
وی ادامه داد: اگر نظام ارجاع را استقرار ندهیم ۲برابر قیمت فعلی هم پول به حوزه درمان تزریق شود جوابگوی نیاز نخواهد بود. وی با تأکید بر اینکه وضع مقررات بدون نظرخواهی از فعالان حوزه سلامت محقق نخواهد شد، افزود: ازجمله اقدامات مهندس موهبتی سفرهای استانی شان با چند هدف مهم بوده که شامل نشست با اصحاب سلامت استان ها، شنیدن مشکلات و اظهار نظرات آنها و نشست با مسئولان ارشد استان ها و بازدید از دفاتر پیشخوان و ….می باشد.
حضور درشورای عالی نظام پزشکی
وی به حضور مهندس موهبتی در شورای عالی نظام پزشکی و بیان چالش های سازمان و اخذ تفاهم نامه با سازمان نظام پزشکی و انجمن های پزشکان اشاره کرد و افزود: با این اقدامات تغییر رویکرد سازمان را می بینیم.
۶۵ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت
وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد جمعیت استان تحت پوشس بیمه سلامت هستند، گفت: این جمعیت از ۹ اداره شهرستان با ۲۶ دفتر پیشخوان و ۳۰۵ دفتر طرف قرارداد خدمات می گیرند.
حوزه سلامت مورد توجه ویژه وزارت بهداشت
و سازمان بیمه سلامت
مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه حوزه سلامت هم در وزارت بهداشت و هم سازمان بیمه سلامت بسیار مورد توجه است و از حوزه های تأثیرگذار می باشد، گفت: ما از هم تیمی با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بهره برده ایم و با همدیگر تعامل بسیار خوبی داریم.

۳۰۵ مرکزطرف قرارداد بیمه سلامت
دکتر اربابی ادامه داد: حدود ۳۰۵ مرکز درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت استان هستند که خدمات را در سطوح ۱ و ۲ و ۳ با همکاری پزشکان بخش خصوصی و دانشگاه ارائه می دهند.
حرکت سمت و سوی درمان به سمت نیاز مردم نه تقاضای آنها
وی گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ زحمات زیادی توسط تیم مدیریتی سازمان بیمه سلامت در کل کشور کشیده شد و توانستیم با همکاری آحاد جامعه سمت و سوی درمان را بیشتر به سمت نیاز مردم ببریم نه تقاضا. وی افزود: با تمام تورم حاکم بر کشور مدیریت منابع داشتیم ولی کاهش دسترسی به خدمات در استان را نداشتیم. مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: ۸۵ درصد جمعیت بیمه شده کشور پولی بابت بیمه نمی دهند و بشدت نیازمند تخصیص اعتبار از سمت سازمان برنامه و بودجه و دولت هستیم. اربابی افزود: در سال ۹۷ تا ۹ماه اعتبار خوبی به استان تخصیص یافت که در اختیار جامعه پرشکی قرار دادیم و با تمام تنگناها تسویه حساب دانشگاه با ۷۰ درصد علی الحساب تا آذر ماه و تسویه مابقی آن و بدهی سایر مؤسسات طرف قرارداد تا ابان ماه انجام شد که وضعیت نسبتا خوبی نسبت به سال ۹۶ داشتیم.
در مرحله آخر جذب دانشجوی رشته داروسازی هستیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در ادامه گفت : مدیر عامل سازمان بیمه سلامت حمایت بی دریغ از خراسان جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی داشته اند. دکتر دهقانی با بیان اینکه در قدم آخر اخذ مجوز دانشجوی رشته داروسازی قرار داریم، افزود: موافقت اصولی این رشته دو سه سال پیش اخذ شده و مراحل آخر آن در شورای گسترش در حال پیگیری است. وی ادامه داد: تعامل خوبی با سازمان بیمه سلامت استان داریم. وی بیان کرد: بیمارستان های جدید راه اندازی شده در سال گذشته، خدماتشان رو به رشد است و بخش های جدیدی باید در آنها راه اندازی شود که نیاز به حمایت دارد. وی خواستار در اولویت قرار گرفتن مناطق محروم در پرداختی ها برای ماندگاری پزشکان شد و افزود: پرداخت مابقی اوراق خزانه ۹۶ و تعیین تکلیف بیمه معتادان از دیگر خواسته های ماست.
طلب ۱۰۰ میلیاردی دانشگاه از بیمه ها
وی میزان مطالبات دانشگاه علوم پزشکی را از سازمان های بیمه گر تا پایان سال ۹۷، ۱۰۰میلیاردتومان عنوان کرد و گفت: سهم بیمه سلامت یک سوم این رقم است.

عدم ماندگاری متخصصین غیر بومی در خراسان جنوبی
رئیس سازمان نظام پزشکی خراسات جنوبی هم در ادامه جلسه با اشاره به عدم ماندگاری متخصصین غیر بومی با تجربه در استان گفت: این افراد بعد اتمام دوره طرحشان از استان می روند و یک روز هم بیشتر نمی مانند. دکتر قائمی افزود: افرادی هم که در استان می مانند بخاطر تعلقا ت خانوادگی بیشتر ماندگار می شوند.
علل عدم ماندگاری پزشکان در استان
وی از عدم وجود بخش خصوصی در استان، تاخیر بخش دولتی درپرداخت ها و قانون مداری بیش از حد در استان بعنوان گوشه ای از علل عدم ماندگاری پزشکان عنوان کرد ک ادامه داد: قانون در یک جا اجرا می شوداما در خراسان جنوبی صد برابر قانونمند تر اجرایی می شود واگر این روند ادامه یابد استان سیر قهقرایی خواهد داشت. وی تاکید کرد: تا این طرز تفکر در استان داشته باشیم و خوش مغزی وجود نداشته باشد راه بجایی نخواهیم برد.
در این جلسه از رئیس بیمارستان طبس ، بیمه شده نمونه صندوق کارکنان دولت و بیمه شده صندوق روستایی تجلیل شد . و به سوالات و درخواست های اصحاب سلامت در استان توسط مهندس موهبتی پاسخ گفته شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*