در جلسه علنی شورای شهر و با حضور فرماندار مطرح شد: طرح های خطر آفرین

امروز خراسان جنوبی_ حسین زاده / شورای اسلامی شهر بیرجند روز گذشته میزبان بالاترین مقام اجرایی شهر یعنی ناصری فرماندار بیرجند بود که در آن مسائل و مشکلات شهر بیرجند که باید با همکاری، همفکری و همدلی مسئولان حل و مرتفع شود مطرح شد. در این جلسه موضوع انتقال پایگاه هوایی خور به فرودگاه قدیم بیرجند، احداث منازل مسکونی و استقرار حدود ۸۰ هزار نفر در طرح ۴۵۰ هکتاری که بر روی گسل قرار دارد، نبود طرح جامع در خصوص سیلاب شهر و قرار گرفتن منابع عظیم سوختی در جوار شهر و فرودگاه مطرح شد که باید از آن ها به عنوان طرح های خطر آفرین برای شهر نام برد.
جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند روز گذشته با حضور فرماندار شهرستان و معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، شهردار بیرجند و اعضای شورا با موضوع بررسی مسائل و مشکلات شهر برگزار گردید. در ابتدای این جلسه رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به بحث اراضی ۴۵۰ هکتاری موسوم به اراضی پادگان گفت: شورای شهر در خصوص بحث واگذاری این اراضی نگرانی‌های خود را قبلا در جلسه با استاندار اعلام کرده و خواستار این هستیم که با توجه به انتظارات مردم در جلسه با حضور دوستان راه و شهرسازی و فرمانداری مسائل بررسی و موارد مربوط به تراکم و نحوه این کار مشخص گردد.
فعالیت همزمان دو چهارشنبه بازار
تقی زاده با اشاره به راه اندازی چهارشنبه بازار جدید در بلوار مسافر و فعالیت همزمان این بازار با بازار سابق در خیابان شهید بهشتی در یک روز، افزود: بهتر است در این خصوص که آیا بازار بهشتی به بازار روز تبدیل شود و یا در یکی دیگر از روزهای هفته فعال باشد و یا به گونه ای دیگر عمل شود نیز تصمیمات لازم اتخاذ گردد.
طرح‌های توسعه‌ای و بهسازی در شمال و ورودی‌های شهر
وی اضافه کرد: در سال ۹۸ برنامه هایی برای بهسازی میادین و آیلند ها و توسعه فضای سبز و پارک ها در مهر شهر و شمال شهر و نیز بهسازی خیابان‌های کارگران، انقلاب و… در دستور کار شهرداری است. علاوه بر این در بحث رسیدگی ورودی ها از سمت میدان فرودگاه و میدان آیت ا… عبادی برنامه هایی داریم که البته در خصوص میدان آیت ا… عبادی، راه و شهرسازی که بحث تقاطع غیر همسطح را مطرح می‌کند باید تکلیف کار را مشخص نماید و تکلیف شهرداری معلوم شود. یکی از اعضای شورا نیز گفت: اگر در خصوص طرح ۴۵۰ هکتاری بخواهد طرح اسکان جمعیت حدود ۷۰ هزار نفری راه و شهرسازی اجرا شود مشکلات عدیده ای را شاهد خواهیم بود و خیابان‌های ارتش و طالقانی که در حال حاضر هم با ترافیک شدید روبه‌رو هستند قفل خواهد شد.
اراضی پادگان به فضای سبز تبدیل شود
طاهری افزود: نفع عمومی مردم شهر در این است که این اراضی به فضای سبز تبدیل شود تا زمینه نشاط و شادابی شهر و شهروندان را نیز فراهم سازد و به مشکلات ترافیکی نیز دامن نزند درهرصورت شرایط فعلی نظر ما و مردم را تأمین نمی‌کند. موهبتی عضو دیگر شورای شهر با بیان اینکه راه و شهرسازی مسائل و کمبودهایی در شهر ایجاد کرده و حال چرا شهرداری باید این مسائل و کمبودها را رفع کند، گفت: در این بین و در بحث اراضی ۴۵۰ هکتاری نباید زمین هایی که کاربری خاصی ندارند و به درد بخور نیستند در محدوده گسل برای فضای سبز اختصاص یابد.
جلوی سگ گردانی را قبل از فراگیر شدن بگیرید
حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد نیز خواستار تعیین تکلیف یکی دو ساختمان که در آن رفت و آمد های مختلط دخترها و پسرها صورت می‌گیرد شد و گفت: در بحث سگ گردانی در شهر نیز در حال حاضر که فراگیر نشده باید تدبیری اندیشیده شود و جلوی کار را بگیرند. دکتر حسنی صفت به عبور لوله های گاز و آب شرب شهر از کنار انبار و مخازن سوخت ۱۰۰ میلیون لیتری و نیز قرار گرفتن فرودگاه بین المللی بیرجند در نزدیک آنها اشاره کرد و گفت: طبق قانون ایکائو نمی ‌توان فرودگاه نظامی را در کنار فرودگاه‌های مسافربری ایجاد کرد که ظاهراً دوستان پیگیر این موضوع هم هستند.
انتقال پایگاه هوایی به شهرآسیب های روحی، روانی، بهداشتی و امنیتی به دنبال دارد
وی افزود: اخیراً هم لطف دیگری در راه است و آن عبور خط آهن و راه اندازی ایستگاه راه آهن در مجاور فرودگاه و تأسیسات مذکور مطرح می باشد و لذا به عنوان عضو شورای شهر ایجاد پایگاه هوایی را در جوار فرودگاه بیرجند و حتی سخن آن را هم برای شهر و شهروندان خطرناک می دانم که قطعا آسیب‌های روحی و روانی، بهداشتی و امنیتی را به دنبال خواهد داشت.
دکتر محمودی راد هم با بیان اینکه دغدغه های دکتر حسنی صفت قابل تأمل است، گفت: از آنجا که بحث زیباسازی ورودی شهر را نیز در محدوده میدان فرودگاه در برنامه داریم عبور مسیر راه آهن در این خصوص نیازمند بررسی است.
کندی طرح انتقال صنوف آلاینده به گردن کسبه
یزدان شناس با اشاره به مشکلات طرح ۴۵۰ هکتاری خواستار بازنگری این طرح و استفاده از این اراضی برای اجرای طرح هایی همچون طرح جامع گردشگری برای مرکز استان شد و در خصوص انتقال صنوف آلاینده هم گفت: متأسفانه کندی کار انتقال صنوف آلاینده به گردن کسبه افتاده در حالی که در هیچ شهری جز بیرجند زیرساخت‌های این انتقال و معابر دسترسی و… توسط اصناف پیگیری و انجام نشده و در حال حاضر نیز هنوز زمینی تحویل نشده و یک پروانه ساختمانی صادر نگردیده است.
جایگزینی نگاه آینده نگر به جای نگاه اقتصادی
در اراضی ۴۵۰ هکتاری
میری عضو دیگر شورای شهر هم خواستار دسته بندی شدن مطالب برای رسیدن به نتیجه مطلوب شد و گفت: در بحث اراضی ۴۵۰ هکتاری انتظار ما جایگزین شدن نگاه آینده نگر به جای نگاه اقتصادی است. وی به بحث بنیاد مستضعفان و درآمدهای این بنیاد از فروش اراضی در اختیار نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه اماکن تاریخی در اختیار بنیاد مستضعفان در حال تخریب است و درآمدهای بنیاد از فروش اراضی نیز باید در منطقه هزینه شود.
در بحث جمع آوری آب های سطحی به دنبال درمان بوده ایم
تا پیشگیری
به گفته وی در بحث جمع آوری آب های سطحی نیز مسئولان امر بیشتر به دنبال درمان بوده‌اند تا پیشگیری و لذا هنوز طرح مطالعاتی کاملی برای سیلاب شهر نداریم.
شهردار بیرجند هم با اشاره به اینکه مطالب و مسائل بسیار زیاد است، گفت: امسال فرهنگسرای شهر را به بهره برداری می رسانیم که البته برای تجهیز آن نیازمند کمک هستیم‌. در بحث احداث میدان اجتماعات هم باید به شهرداری کمک شود و در خصوص بنددره و میدان آیت ا‌… عبادی هم که خارج از محدوده شهر است باید تکلیف کار مشخص شود.
بلاتکلیفی باغ موزه دفاع مقدس
جاوید افزود: پارک‌جنگلی نیز باید بهسازی شود که آب منطقه‌ای جلوی کار را گرفته است. در خیابان جمهوری اسلامی در حال کار هستیم. باغ موزه دفاع مقدس بلاتکلیف است. کانال های هدایت سیلاب هم به لحاظ انجام ساخت و سازها در حریم و تملک اراضی مشکلات عدیده ای دارد.
وی تصریح کرد: بازگشایی خیابان عدل و ارتش، ورود کامیون ها به شهر، ساخت و سازهای دولتی فاقد پروانه، که باید طبق قانون جلوی کارشان گرفته شود و مشکلات عدیده دیگری هم داریم که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.
واگذاری اراضی محدوده گسل برای ایجاد فضای سبز
یک راهکار معمول است
شهردار بیرجند اراضی ۴۵۰ هکتاری را یک ظرفیت بسیار خوب برای رفع نیازهای اساسی شهر ذکر کرد و در خصوص انتقال صنوف آلاینده هم گفت: برای صدور پروانه ساختمانی حتماً باید متقاضی دارای سند مالکیت باشد که حداقل در اراضی متعلق به شهرداری می‌توانیم این کار را انجام دهیم و راه و شهرسازی هم متعهد شده که ملک را انتقال دهد. فرماندار شهرستان بیرجند هم در ادامه گفت: در خصوص اراضی ۴۵۰ هکتاری باید گفت که شهر بیرجند در حوالی گسل شکل گرفته و تهران هم همین شرایط را دارد و لذا واگذاری اراضی در محدوده گسل برای فضاهای غیرمسقف و فضای سبز و پارک تنها راهکار در این گونه موارد است و جای نگرانی هم وجود ندارد.
تبدیل چهارشنبه بازار قدیم به بازار روز
ناصری افزود: در خصوص چهارشنبه بازار قدیم نیز مسائلی در بحث توزیع کالا، بهداشت، مسائل فرهنگی و ترافیکی وجود داشت و در نهایت انتقال، بهترین راهکار تشخیص داده شد و در حال حاضر هم این مکان می‌تواند همچون بازار روزهای غفاری و پاسداران به بازار روز تبدیل شود.
وی بر لزوم تکمیل برخی زیرساخت‌ها در شمال شهر تأکید کرد و در خصوص زیباسازی ورودی شهر از میدان فرودگاه نیز بحث محل عبور راه آهن را تأثیرگذار دانست و اضافه کرد بحث بهسازی میدان آیت ا… عبادی را شهرداری تقبل کرده و اگر قرار بر ورود راه و شهرسازی هست نیز مانعی نیست و لذا باید موضوع تعیین تکلیف شود.
سگ گردانی خلاف قانون است
وی ادامه داد: مسائل فرهنگی در برخی اماکن را نیز از طریق پلیس اماکن پیگیر خواهیم شد و متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، شهرداری است که محل نگهداری این سرکار نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده و بحث جمع آوری باید با جدیت بیشتری دنبال شود ضمن اینکه بحث سگ گردانی نیز خلاف قانون است و پلیس موظف به برخورد با متخلفین می باشد و البته نیازمند انجام فرهنگ سازی نیز هستیم.
بحث ایمنی انبار یکصد میلیون لیتری سوخت
فرماندار تصریح کرد: در خصوص انبار یکصد میلیون لیتری سوخت نیز باید دوستان شرکت پخش فرآورده های نفتی مشخص کنند که مسائل ایمنی لازم در احداث آن رعایت شده یا خیر اما ما حتما این موضوع را پیگیری و نتایج کار را اطلاع رسانی خواهیم کرد البته در بحث جانمایی در همان ابتدای کار باید هماهنگی‌های لازم صورت می گرفت و مسئولان وقت باید پاسخگو باشند.
بحث انتقال پایگاه هوایی را پیگیری می کنیم
وی بحث انتقال پایگاه هوایی به جنب فرودگاه بیرجند را جزو موارد امنیتی کرد و افزود: این موضوع مصوبه شورای تأمین استان را دارد با این حال ما هم پیگیر موضوع خواهیم شد. وی در خصوص ساخت و ساز های دولتی فاقد پروانه نیز اظهار کرد: وقتی مردم را به خاطر ساخت و سازهای غیر مجاز به کمیسیون ۱۰۰ می فرستیم مشکل ساخت و ساز های فاقد مجوز دستگاه‌ها باید به طریق اولی مورد پیگیری قرار گیرد که همین طور هم هست البته تقاضای ما این است که در خصوص فضاهای آموزشی و ورزشی که نیاز و مطالبه مردم هم هست تعامل لازم صورت گیرد اما در سایر موارد مطالبات شهرداری باید پرداخت گردد.
بررسی احداث میدان اجتماعات در طرح جامع ترافیک شهر
ناصری به پیگیری های صورت گرفته در خصوص آزادسازی حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها برای هدایت سیلاب ها از سوی دستگاه‌های ذیربط اشاره کرد و در بحث احداث میدان اجتماعات شهر بیرجند هم گفت: اگر این پروژه بزرگ در قالب طرح جامع ترافیک شهر به عنوان طرحی بالادستی بررسی شود و همه جوانب کار و نظر کارشناسان امر نیز مدنظر قرار گیرد نتیجه بهتری حاصل خواهد شد ضمن اینکه مواردی چون بازگشایی خیابان عدل و ارتش نیز در همین قالب قابل پیگیری است.
از سرمایه گذاری در مراکز تفریحی حمایت می کنیم
وی همچنین گفت: در خصوص مراکز تفریحی و تفرجگاه ها از جمله بنددره، بند امیرشاه و… نیز باید به گونه‌ای عمل شود که سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران قبلی تحت الشعاع قرار نگیرد و ما از اجرای طرح های اقتصادی به لحاظ تکمیل طرح های قبلی در این نقاط حمایت می‌کنیم. ضمن اینکه اینگونه طرح های گردشگری را می‌توان در داخل شهر و از جمله در اراضی پادگان هم اجرا کرده و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.
طرح ۴۵۰ هکتاری اخیراً بازنگری شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه طرح اولیه اراضی ۴۵۰ هکتاری به سال‌های ۸۳ یا ۸۴ برمی‌گردد که به اجرای بخشی از بارگذاری ها و شبکه معابر انجامید، گفت: چند سال بعد هم بحث بازنگری طرح مطرح شد و بنا به اطلاعات ما راه و شهرسازی باید بخشی از اراضی را برای عمل به تعهدات خود در قبال ارتش به فروش می‌رساند. رونقی تصریح کرد: با توجه به وضعیت معابر همجوار در بحث ترافیکی جای نگرانی چندانی وجود ندارد و از آن جا که اخیراً این طرح بازنگری شده، بعید می دانم مجدداً بحث بازنگری در دستور کار قرار گیرد ضمن اینکه برای توسعه مسکونی شهر نیز همین اراضی ۴۵۰ هکتاری تنها نقطه امید است و البته دغدغه ها و نظرات نیز در بازنگری اخیر طرح لحاظ شده است. وی در خصوص بحث ورودی شهر از میدان فرودگاه هم گفت: مسیر عبور راه آهن در حال حاضر از کنار اراضی هوانیروز در ضلع شمال غربی فرودگاه بیرجند و ازآنجا به ضلع جنوبی پایانه باربری است که باید دید در نهایت نتیجه بررسی ها چه خواهد شد.
خرید و فروش قطعات در محل استقرار صنوف آلاینده تخلف است
رونقی اضافه کرد: بحث انتقال صنوف آلاینده مربوط به صنوف آلاینده سطح شهر است که قبلاً تعیین تکلیف شده اند و لذا خرید و فروش قطعات در محل استقرار این صنوف ممنوع می باشد و تخلف محسوب می گردد و اگر تا به حال در بحث جابجایی این صنوف با جدیت برخورد نشده به دلیل نبود فضا و زیرساخت لازم بوده است اما در حال حاضر این صنوف باید لزوما در قطعات واگذار شده مستقر شوند و بحث صدور پروانه هم در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد. وی با ذکر اینکه در بحث مشکل طرح بهسازی پارک جنگلی با آب منطقه ای نیز مسائل قابل پیگیری و رفع است، ادامه داد: فاز اول طرح جامع سیلاب شهر بیرجند انجام شده اما فاز دوم آن باقی مانده که باید پیگیری شود ضمن اینکه بازگشایی معابر از جمله عدل نیز نیازمند کار کارشناسی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*