سرمقاله: آنچه توکلی گفت…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / احمد توکلی نماینده اسبق و اصولگرای دوره قبل مجلس شورای اسلامی که هم اقتصاددان است و هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهار نظری گفته است که: اگر مردم به این نتیجه برسند که حکومت و دولت دچار فساد شده‌اند تمامی توطئه‌ها و نقشه های آمریکا و همپالگی هایش، متاسفانه به نتیجه خواهد رسید…!!
اظهار نظر فوق نه از زبان اپوزوسیون داخلی و یا خارجی جاری شده است که قبل از تحلیل آن را خوارج گونه تفسیر کنیم بلکه از خودی‌های انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان شده است.
شاید بسیاری از روزنامه نگاران و یا خبرنگاران و تحلیلگران در چنین شرایط بغرنج و پیچیده و خطرناک جرات چنین اظهار نظری را نداشته باشند بنا به دلایلی که دانیم و دانید…!!
بزرگ‌ترین و در عین حال حیاتی‌ترین عامل مقاومت دولت در برابر فشارهای مرگبار خدایگان سرمایه داری امروز جهان را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد و آن هم همبستگی ملی است، کلمه‌ای که کاربردش سهل و ممتنع است، در عین سادگی بسیار سخت و پیچیده می‌باشد که نیاز به بستری مناسب از سوی مردم و عوام دارد، همبستگی با شعار و سخنرانی و دستورالعمل و نصیحت فراهم نمی‌شود!!
شاخصه مهم برای رسیدن به همبستگی و وفاق عمومی نقش حیاتی اعتماد است، اعتماد بین قشری در مردم و اعتماد به دولت ها و بی تردید پاشنه آشیل شاید و باید همبستگی ملی نیز همین اصل می‌باشد.
اعتماد همان نوش دارویی است که قبل از مرگ سهراب باید به او خورانده شود و گرنه پس از دفن اعتماد و مردن او در نزد افکار عمومی دیگر مفید به فایده نخواهد بود!!!
اعتماد از طریق عملکرد دولت ها و در طول گذر سال ها بوجود آمده و ماندگار می‌شود، حال چنانچه نتوان این مهم را بنا به دلایل و ضعف های ساختاری فرهنگی وسیاسی و اقتصادی به نتیجه برسانیم طبیعیست که ریزش اعتماد تبدیل به سلاح خطرناکی بر علیه ساختار دولت ها خواهد شد…
در شرایط کنونی که تمام دعواها و چنگ و دندان نشان دادن‌های دولت‌های متخاصم را مردم باید تحمل کنند و بهای کمرشکن و سنگین آن را بپردازند، نیازی مبرم چون خون برای بدن که همانا امید است را باید در دستور کار قرار داد، اما واقعیت جامعه ما غیر آن را نشان می‌دهد، در بحبوحه چنین کارزاری چه بسیار نیروهای درونی و داخلی وجود دارند که با حساب و کتاب و کاملاً مهندسی شده ریشه باقیمانده امید مردم را نشانه رفته‌اند و دقیقاً آنی را عمل می‌کنند که آن مردک موی زرد آمریکایی و گاوهای شیرده عربی و نتانیاهو می‌خواهند …!!!
البته ناگفته نماند که عدم شفافیت در عملکرد اقتصادی و فرهنگی و سیاسی نهادها و ارگان های مختلف که نتیجه‌اش در تولد انواع رانت و اختلاس و قاچاق سوخت وارز و رابطه محوری و نبود عدالت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و وجود گسل های طبقاتی، بروز کرد عاملی شد که بدنه پر تعداد جامعه دچار ریزش آوار گونه اعتمادشان نسبت به هم و دولت ها گردید…!!
رد کردن و کذب خواندن واقعیات گفته شده را می‌توان فرار روبه جلوی برخی آقایان و دوستان تلقی کرد!! در هر حال به سخنان احمد توکلی باید بادقت بیشتری توجه کرد تا به دنبال راهکارهایی عملی در کوتاه مدت برآییم، و گرنه به قول معروف، ناگهان چه زود دیر می‌شود…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*