گزارشی از وضعیت بارندگی های اخیر استان کاهش ۴۰ درصدی بارندگی ها در سال زراعی جاری

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / به گفته مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیشترین بارندگی های چند روز اخیر در حاجی آباد قاین با ۲۴میلی متر، محمد شهر بیرجند ۲۷ میلی متر، عباس آباد قاین ۲۴ میلی متر ، زهان ۵/۲۳ میلی متر، آویز ۲۳ میلی متر، قاین ۲/۲۱ و بیرجند ۱۸ میلی متر به وقوع پیوسته است، بارندگی هایی که در سال زراعی جاری با متوسط ۲۴ میلی متر در مقایسه با سال زراعی گذشته کاهش ۴۰ درصدی را نشان می دهد. علیرضا خندان رو به بارش برف در برخی از مناطق استان اشاره کرد و گفت: بیشترین بارش برف در کریموی سرایان با ۱۰ سانتی متر ،کره قاین با ۸ سانتی متر ، فتح آباد فردوس با ۶ سانتی متر، مهوید و بیهود و زهان ۵ سانتی متر به وقوع پیوسته است.
وی از کاهش ۸ تا ۱۰ درجه ای هوا تا پایان هفته جاری خبر داد و افزود: بارش برف و باران هم چنان در مناطق شمالی و مرکزی استان تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم با اشاره به شروع بارندگی های اخیر از روز شنبه هفته جاری در استان که اوج آن از ظهر یکشنیه تا صبح دوشنبه بوده، به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه با توجه به هشدارهایی که مدیریت بحران به مردم استان در این خصوص داد، میزان حوادث کاهش چشمگیری داشته است .
امدادرسانی به ۱۷۸ نفر
میر جلیلی به آماده باش ۷۳ گروه امدادی و عملیاتی از جمعیت هلال احمر گرفته تا آتش نشانی شهرداری های استان، مرکز اورژانس ۱۱۵، راهداری و … اشاره کرد و افزود: تاکنون حدود ۱۷۸ نفر افراد گرفتار در سیلاب امداد رسانی شده اند و ۱۸ خودروی گرفتار در سیلاب نیز رها سازی شده و ۹ منزل مسکونی که بیشتر در نقاط روستایی استان دچار آب گرفتگی شده بودند با اعزام تیم های هلال احمر مشکل شان مرتفع شد.
وی ادامه داد: هم چنین در این بازه زمانی به مدت کوتاه شاهد قطع برق برخی از مناطق روستایی در سه شهرستان زیر کوه، قاین و بیرجند بودیم که به همت شرکت توزیع نیروی برق این مشکل هم ظرف مدت کوتاهی مرتفع شد.
وی با بیان اینکه در کمتر از ۲۴ ساعت در برخی مناطق از جمله مناطق کوهپایه ای استان ۳۰ میلیمتر بارندگی داشته ایم، گفت : در گردنه ها و مناطق کوهستانی استان عملیات برف روبی در دستور کار قرار داشته و در حال حاضر هیچ کدام از محورهای مواصلاتی استان بسته نیست. وی بیان کرد : هم چنین به مدت کوتاهی مسیر جاده برخی از روستاهای استان در شهرستان های بیرجند ، قاین و زیرکوه بر اثر ریزش کوه و وقوع سیلاب بسته شد که با کمک نیروهای امدادی بازگشایی و مشکل رفع شد .
کاهش محسوس دما تا پایان هفته جاری
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی به کاهش محسوس دما تا پایان هفته جاری اشاره کرد و گفت: معمولا بارندگی های استان بصورت مقطعی و در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق می افتد و پیش بینی می شود این بارندگی ها تا اردیبهشت ماه سال آینده هم چنان ادامه داشته باشد.
میر جلیلی با اشاره به کاهش محسوس دما در استان طی روزهای جاری از مردم استان خواست از مسافرت های غیرضروری بپرهیزند و در صورت اجباری بودن سفر، تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند. وی هم چنین از دامداران و کشاورزان نیز خواست با توجه به کاهش ۸ تا ۱۲ درجه ای دما در استان، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارت بیندیشند.
هنگام بروز حادثه با ۱۱۲ تماس بگیرند
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم از آماده باش ۱۴۰ نفر نیروی امدادی در ۲۸ منطقه استان در پی اعلام شرایط جوی نامساعد خبر داد.
محمد رحیم شهریاری با اشاره به آماده باش ۱۶۸ خودروی امدادی در سطح استان، ادامه داد: از این تعداد ۴۳ دستگاه خودروی آمبولانس و ست نجات است. وی با بیان اینکه مرکز ۱۱۲ بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی است، گفت: هم‌ وطنان در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی برای بهره مندی سریع تر از خدمات امدادی می‌توانند با این مرکز تماس حاصل کنند.
تعطیلی برخی مدارس خراسان جنوبی
بارندگی و سیلاب، برخی مدارس در شهرها و ۵۳ روستای خراسان جنوبی را امروز تعطیل کرد. با توجه به برودت هوا و بارش برف در برخی مناطق خراسان جنوبی، دیروز مدارس ابتدایی در شهر زهان و ۲۰ روستای این شهر و مدارس ۲۰ روستای بخش مرکزی و روستاهای میریک، شاخن و گازار، ساقدر، آسو در بخش شاخنات شهرستان بیرجند و مدارس ابتدایی ۶ روستای قاین همچون روستاهای بیهود، کرغند، برکوک و سراب و ۷ روستای کوهپایه ای فردوس ازجمله دستک، فتح آباد، فریدونی، امرودکال و فتح آباد تعطیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*