مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اعلام کرد: تخصیص ۱۸۰ میلیون تومان در حوزه نشاط اجتماعی

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: حوزه اجتماعی استانداری ۱۸۰ میلیون تومان در زمینه نشاط اجتماعی و ورزش های بومی و محلی به سمن ها تخصیص اعتبار داده است. علی اصغر موسوی کیا روز پنجشنبه در نخستین گردهمایی رابطان ورزش روستایی خراسان جنوبی گفت: بیشترین تلاش ما در حوزه اجتماعی و فرهنگی استانداری این بوده که حداقل امکانات را برای احیای ورزش های بومی و محلی مهیا کنیم چرا که حفظ فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی و صیانت از آن از وظایف ما است و باید متناسب با آمایش سرزمین بازی های بومی و محلی در روستاها تقویت شود. وی افزود: ۴۳۶ سازمان مردم نهاد در استان فعال هستند و در حال حاضر ۱۵ سمن در حوزه ورزش خراسان جنوبی فعالیت دارند. به گفتۀ وی توجه به ورزش روستایی به دلیل اینکه روستائیان تولیدکنندگان کشور هستند از ورزش شهری مهمتر است و با توجه به اینکه خراسان جنوبی استانی مرزی است و ۴۰۰کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم و روستائیان مرزداران این سرزمین هستند، باید از امکانات مختلف برخوردار شوند.
تعداد خانه های ورزش روستایی مهم نیست
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: به ایجاد خانه ورزش روستایی به لحاظ کمی اعتقاد ندارم ولی اگر نیروی متخصص به عنوان موتور محرکه جامعه نداشته باشیم و فقط تجهیزات را برای خانه های ورزش مهیا کنید صرفا گورستانی از تجهیزات ایجاد می شود. موسوی کیا افزود: در کنار تجهیزات باید به نیروی ماهر و توانمند توجه شود و دوره های آموزشی پودمانی برای نیروی متخصص فراهم شود.
محدودیت منابع زیاد است
رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی نیز با بیان اینکه برای ما حضور مردم در بازی های بومی و محلی مهم است، گفت: محدودیت منابع زیاد است و از همه مهمتر محدودیت خاص در بخش هزینه کرد اعتبارات ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده می باشد که به موضوع توسعه ورزش در مناطق روستایی اختصاص داده شده اما به لحاظ مصوبه ای که در قانون برنامه وجود دارد الزاما در استان باید هزینه شود. غلامرضا جعفری تصریح کرد: باید از مواهب ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی در جامعه استفاده شود و زنان هم از مواهب فرصت هایی که برای حضور در موقعیت های ورزشی وجود دارد، برخوردار شوند.
بهره مندی از اماکن بلا استفاده
رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی خاطر نشان کرد: باید بتوانیم ظرفیت بخش خصوصی و توانمندی جامعه دهیاران و شوراهای اسلامی را کنار خود داشته باشیم و در مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی از ظرفیت ورزش روستایی استفاده کنیم. جعفری عنوان کرد: همچنین باید از اماکن بلااستفاده موجود در مناطق روستایی استفاده شود و با هماهنگی مسئولان مربوط طرح آمایش را اعمال می کنیم تا بتوانیم در خانه های ورزش روستایی امکاناتی را مورد استفاده قرار دهیم که برآیند آن پویایی بیشتر ورزش خراسان جنوبی شود. وی اعلام کرد: ابتدا روستاهای بالای پنج هزار نفر جمعیت را به عنوان جامعه هدف تجهیز می کنیم و در آینده ۱۰ هزار خانه ورزش روستایی خواهیم داشت که فقط با همراهی همه مسئولان ممکن است.
رتبه اول کشوری در زمینه ورزشکاران سازمان یافته
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان در سال جاری ۳۰ درصد افزایش داشته است، گفت: در این زمینه رتبه اول کشوری را کسب کرده ایم و در حوزه پژوهش نیز رتبه دوم کشوری را داریم. مهران سرپرست عنوان کرد: مشکل فقط در محدودیت مالی و امکانات نیست بلکه نوع مدیریت و توزیع فرصت ها است که امروز به عنوان سیاست اساسی اداره کل ورزش و جوانان استان است و در قالب برنامه راهبردی در ۲۵ بهمن ماه رونمایی می شود.
کم لطفی ها در گذشت زمان
مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: این استان ۴۴ درصد جمعیت روستایی دارد و به لحاظ مرزی بودن در گذشت زمان با کم لطفی هایی در خصوص تخصیص منابع و توسعه سخت افزاری مواجه شده که تا حدودی از متوسط استانداردهای ملی عقب هستیم و دولت و حوزه های تصمیم گیر باید نگاه ویژه تری به این استان داشته باشند. سرپرست افزود: ورزش عشایری هم برای ما مهم است و باید به گنجینه های فرهنگی کشور توجه شود و یکی از وظایف ما این است که این آداب و رسوم را در قالب یک نظام تعریف کنیم تا بخشی از هویت فرهنگی ما احیا و معرفی شود. وی اعلام کرد: این استان آمادگی کامل برای میزبانی همه جشنواره ها و همایش ها حتی در سطح بین المللی را دارد و امیدواریم با کمک هم بخشی از غنای فرهنگی استان را معرفی کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*