اما و اگرها در بازار بیرجند/ خواب آشفته دشمن تعبیر نمی شود

اما و اگرها در بازار بیرجند/ خواب آشفته دشمن تعبیر نمی شود

بیرجند- شرایط حاکم بر بازارهای خراسان جنوبی مردم و بازاریان را با اما و اگرهای بهبود وضعیت موجود درگیر کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: این روز ها شهرها و بازارهای خراسان جنوبی حال و هوای دیگری به خود داده است. شرایط اقتصادی پیش رو و تحریم های بدخواهان نظام، برخی از افراد را به بازارها می کشاند تا بیش از مایحتاج زندگی شان بخرند چراکه گمان می برند روزهای روشن در راه نیست.

جای بسی خوشحالی است که عده ای دیگر هوشیارتر از گذشته بر خواسته های دشمن دست رد میزنند. راه اندازی پویش هایی به نام «خرید اضافی نکنید» از اولین گام های  مردم برای شرکت در جنگ اقتصادی دشمن است. هر چند زمزمه هایی در فضای مجازی مبنی بر «اعتصاب مغازه داران» به گوش می رسد اما این  امرهم موافق و مخالف هایی دارد.

گزارش های میدانی خبرنگار مهر از سطح بازار و مردم به این نتیجه می رسد که مردم شریف خراسان جنوبی با بصیرت کافی در میدان حضور دارند و قطعا با برداشتن گامی متناسب شرایط زمان، حق خودشان را در این جنگ اقتصادی ایفا می کنند.

لزوم اتحاد و همدلی مردم

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: نوسانات قیمت در بازارها بسیار زیاد است و برخی از مردم را می ترساند.

رضا بیدختی با بیان اینکه قیمت روز افزون برخی از کالا باعث هجوم مردم به بازارها می شود، افزود: اگر من نخرم، دیگری می خرد و عملا کاری از پیش نمی رود.

وی با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات فعلی چاره ای اساسی اندیشیده شود، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که اتحاد و همدلی مردم به مهار وضع موجود کمک بسیاری می کند.

بیدختی افزود: اگر مردم همانند دیگر صحنه ها، با اتحاد و همدلی و یک صدا پیش بروند، دشمن باری دیگر از نقشه های شوم خود نا امید می شود.

خرید بیش از نیاز ظلم به خودمان است

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر  افزود: در شرایط پیش رو تنها تامین مایحتاج زندگی جایز بوده و خرید بیش از نیاز ظلم به خودمان است.

 دشمن برای از بین بردن انسجام مردم نقشه های زیادی در سر دارد و  در هیچ شرایطی نباید اتحاد مردم از بین بروند چراکه خوشحالی دشمن را به دنبال خواهد داشتمحمد اشرفی اظهار کرد: هر چند قیمت دلار روند کاهشی را دارد اما بسیاری از کالاها ارزان نشده و بازاریان را متضرر می کند.

وی با بیان اینکه باید هم مردم و هم بازاریان نسبت به شرایط موجود با بصیرت عمل کنند، افزود: هر حرکت اشتباه عواقب سوئی به دنبال دارد که تنها متوجه مردم خواهد بود.

اشرفی با بیان اینکه دشمن برای از بین بردن انسجام مردم نقشه های زیادی در سر دارد، گفت: در هیچ شرایطی نباید اتحاد مردم از بین بروند چراکه خوشحالی دشمن را به دنبال خواهد داشت.

از شرایط پیش رو با موفقیت عبور می کنیم

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: اگر چه تنها قشر ضعیف جامعه از افزایش قیمت ها ضرر می کنند، اما این شرایط را هم با موفقیت پشت سر می گذاریم.

زهرا نبی زاده با بیان اینکه متاسفانه برخی از افراد خرید سالانه شان را طی یک شب انجام می دهند، افزود: این امر نه تنها مشکلی از آن ها را رفع نمی کند بلکه به خواسته های دشمن دامن می زند.

وی بیان کرد: اگر تنها کالای مورد نیاز را خریداری کنیم با کمبود عرضه و تقاضا روبه رو نمی شویم و در نهایت قیمت ها افزایش نمی یابد.

این دانشجوی بیرجندی افزود: برخی از دلالان و سودجویان بر اشفتگی بازار دامن می زنند و از راه های مختلف به تعبیر خودمان می خواهند از آب گل الود ماهی بگیرند.

وی بیان کرد: تنها مردم می توانند به تعادل و آرامش بازار کمک کنند و با «نخریدن» دست سودجویان را هم کوتاه کنند.

یک فروشنده لوازم برقی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: متاسفانه قیمت لوازم خانگی مانند یخچال و تلویزیون به صورت لحظه ای گران می شود.

رضا یعقوبی بیان کرد: برخی از افراد که بعضا نیازی هم ندارند، مقدار زیادی کالا خریداری می کنند تا در زمان گران تر شدن، به فروش برسانند.

یعقوبی افزود: این امر اقدامی بسیار ناپسند بوده که نه تنها اوضاع بازار را آشفته می کند بلکه بر دل شهروندان هم ترس و واهمه می اندازد.

وی با اشاره به زمزمه های «اعتصاب» بیان کرد: این امر بسیار کارشناسی نشده بوده و به هیچ عنوان موافق اعتصاب نیستم چراکه تنها به ملت و وطن خودم آسیب می رسانم.

اعتصاب راه چاره نیست

یکی دیگر از مغازه داران بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در شرایط حاضر در جنگ اقتصادی دشمن هستیم.

محمد فروزان با بیان اینکه جنگ فعلی به مراتب سخت تر از جنگ نظامی هشت سال دفاع مقدس است، اظهار کرد: دشمن باید بداند مردم ایران اسلامی هوشیارتر از گذشته در میدان جنگ حاضر خواهند بود.

وی اتحاد و همدلی مردم را تنها راه چاره دانست و افزود: برخی از افراد با ذخیره سازی اجناس در منزل به گرانی ها و کمبودها دامن می زنند.

فروزان با اشاره به شایعه موجود در فضای مجازی مبنی بر اعتصاب مغازه داران افزود: اعتصاب راه چاره نیست  و یقینا این زمزمه ها برخاسته از بدخواهان انقلاب است.

وی اظهار کرد: مردم، مغازه داران و حتی مسئولان باید در شرایط فعلی صبور باشند تا خدایی ناکرده با اقدامی ناپسند، آب به آسیاب دشمن نریزند.

شناسایی ۱۱ انبار احتکار کالا در خراسان جنوبی

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران گفته بود:  در طرح مبارزه با احتکار و اختفای کالا که از ۱۶ تیر امسال آغاز شده، تاکنون ۱۱ انبار به علت تخلف عدم اعلام موجودی کالا و احتکار شناسایی و کشف شده است.

علی تهوری بیان داشت: پرونده این کالاها به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به تعزیرات حکومتی ارسال شده که این کالاها با حکم تعزیرات و قیمت مصوب وارد شبکه توزیع می شوند.

وی افزود: در این انبارها انواع لوازم خانگی از قبیل پکیج، کولر، بخاری و انواع مواد غذایی از قبیل شکر، برنج،رب، تن ماهی و لوازم بهداشتی مانند پوشک و انوع موتور سیکلت و… بوده است.

مردم نگران کمبود کالا نباشند

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به شایعه این روزها مبنی بر کمبود کالا، گفت: مردم نباید نگران تامین کالاهای اساسی خود باشند چرا که دولت تمهیدات مورد نیاز را اندیشیده و کالاهای مورد نیاز مردم از طریق ارز مرجع تامین شده است و به موقع توزیع می شود.

تهوری تاکیدکرد: اخبار کمبود کالا غیرموثق بوده و باعث شده است شاخص عرضه و تقاضا در بازار استان به هم بخورد و در نتیجه پدیده ای به نام احتکار خانگی بروز کند.

وی تصریح کرد: مردم نباید به این گونه اخبار غیرموثق توجه کنند و باید بدانند که افراد سودجو با ایجاد چنین شایعه ها و اخبار نادرست سعی در سوء استفاده دارند.

مردم نباید نگران تامین کالاهای اساسی خود باشند چرا که دولت تمهیدات مورد نیاز را اندیشیده و کالاهای مورد نیاز مردم از طریق ارز مرجع تامین شده است و به موقع توزیع می شود. معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهارکرد: مردم باید به اندازه نیاز خود خرید کنند و نگران تامین کالاها در آینده نباشند چرا که به اندازه کافی کالا وجود دارد.

وی بیان داشت: دارندگان  انبارها، سرد خانه ها و مراکز نگهداری کالاهای حساس ، ضروری و صاحبان کالا ملزم به اعلام موجودی هستند.

وی از هم استانی های عزیز خواست در صورت مشاهده هرگونه انبار مشکوک به نگهداری کالا و احتکار را از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ به ستاد خبری سازمان گزارش دهند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

انجام ۸ هزار مورد بازرسی از اصناف

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: خوشبختانه طی شش ماهه نخست سال جاری گزارشی مبنی بر احتکار نداشته ایم.

رضا علیزاده بیرجندی بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم در بازار، تیم نظارتی متشکل از نهاد های مختلف به طور مستمر بر واحدهای صنفی و بازاریان نظارت می کند.

وی ایجاد تعادل در بازار را یکی از اهداف این بازرسی ها دانست و افزود: جلوگیری از تخلف مانند گران فروشی، کم فروشی و دیگر تخلفات احتمالی از جمله اهداف نظارت بر بازار است.

علیزاده بیرجندی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری جاری تاکنون هشت هزار و ۳۲۷ مورد بازرسی از اصناف بیرجند انجام شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*