آخرین تحولات خاورمیانه: همکاری ۷ بانک مرکزی اروپا با ایران برای مقابله با تحریم ها/درخواست وزارت خارجه آمریکا برای ایجاد ناآرامی در ایران/درخواست عراق از ایران و کشورهای عربی برای گفتگوی صریح/تنش دوباره در روابط قطر و عربستان به درگیری لفظی وزرای خارجه دو کشور

درخواست وزارت خارجه آمریکا برای ایجاد ناآرامی در ایران، تنش دوباره در روابط قطر و عربستان به درگیری لفظی وزرای خارجه دو کشور، درخواست عراق از ایران و کشورهای عربی برای گفتگوی صریح و آغاز روند تحویل سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ به سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به همکاری ۷ بانک مرکزی اروپا با ایران برای مقابله با تحریم ها نیز اشاره کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی به نقل از تابناک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سازمان ملل درباره ساز و کار ویژه گروه ۱+۴ گفت: اروپایی ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده اند که راه کار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راه کار را به موسسه ای تبدیل کنند.

ظریف افزود: آنچه که به مساله ایران ربط دارد، در آینده ای نزدیک انجام می شود اما آنچه که آنها می خواهند موسسه ای تشکیل دهند که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.

وی توضیح داد: همان گونه که خانم موگرینی (هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در مصاحبه گفت، این راه کار ویژه فقط برای اروپا نیست بلکه سایر کشورها و شرکت هایی است که با ایران تعامل مالی دارند تا بتوانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه های صادرات را نیز ازاین حساب برداشت کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: این راه کار مفیدی است برای اینکه موسسات مالی که بیشتر با دلار کار می کنند و به خاطر کارکردنشان با دلار حتی در معاملات یورویی با ایران هم می توانند مورد تحریم آمریکا قرار گیرند، از فشار و تحریم آمریکا مصون بمانند.

ظریف در گفتگو با صدا و سیما اظهار کرد: یعنی کار فقط با یورو انجام می شود و هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد، به نظرم راه کار خوبی برای از بین بردن یکی از ساز و کارهای تحمیلی آمریکا در حوزه بانکی است.

همکاری 7 بانک مرکزی اروپا با ایران برای مقابله با تحریم ها/درخواست وزارت خارجه آمریکا برای ایجاد ناآرامی در ایران/درخواست عراق از ایران و کشورهای عربی برای گفتگوی صریح/تنش دوباره در روابط قطر و عربستان به درگیری لفظی وزرای خارجه دو کشور

دیدار پمپئو با همتایان عرب خود برای تشکیل ناتوی عربی

مایک پمپئو — وزیر خارجه آمریکا — روز جمعه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با همتایان عربی خود جلسه‌ای برای بررسی تشکیل «ناتوی عربی» و فعالیت‌های ایران برگزار کرد.

پمپئو با وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن در نیویورک نشستی برگزار کرد. گفته می‌شود این نشست که در حاشیه هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده با هدف بررسی طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تشکیل ائتلاف جدید با کشورهای عربی موسوم به «ناتوی عربی» است.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر نشست با همتای آمریکایی را سازنده و پرثمر توصیف کرد. بن عبدالرحمن گفت: «قطر می‌تواند (برای رفع بحران خود) سال‌ها هم صبر کند اما مسئله مهم و اولویت، مقابله با دیگر چالش‌های منطقه‌ای است».

«خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین نیز بعد از این نشست مدعی شد دیدارشان درباره تهدیدات ایران بوده است.

درخواست وزارت خارجه آمریکا برای ایجاد ناآرامی در ایران

«هدر نائورت» با شرکت در یک کنفرانس خبری گفت: ما از شرکا، تمامی متحدان خود و همچنین تمامی ملت ها می خواهیم تا از مردم ایران و خواسته های آنها در خصوص حقوق بشر و آزادی های اساسی حمایت کنند.

این اولین بار نیست که مقامات آمریکایی چنین موضعی را در خصوص ایران اتخاذ می کنند.

همکاری 7 بانک مرکزی اروپا با ایران برای مقابله با تحریم ها/درخواست وزارت خارجه آمریکا برای ایجاد ناآرامی در ایران/درخواست عراق از ایران و کشورهای عربی برای گفتگوی صریح/تنش دوباره در روابط قطر و عربستان به درگیری لفظی وزرای خارجه دو کشور

بر اساس سند محرمانه تهیه شده برای شورای امنیت ملی آمریکا؛ واشنگتن درصدد است تا با تشدید فشار اقتصادی بر مردم ایران و دامن زدن به ناآرامی ها، مردم ایران را در برابر مقامات قرار دهد و بدین ترتیب به خیال خود مقدمات تغییر در ایران را بوجود بیاورد.

تنش دوباره در روابط قطر و عربستان به درگیری لفظی وزرای خارجه دو کشور

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به موضع گیری جدید ضد قطر پرداخت.

وی گفت: قطر از مخالفان امارات، بحرین، عربستان و کویت حمایت کرده و دولت های این کشورها را با مشکل روبرو کرده و موجبات بی ثباتی این کشورها را فراهم آورده است چرا این کار را می کنند؟

الجبیر افزود: قطری ها از دهه نود ملتها را تحریک می کنند و قطر، مرکزی برای رهبران اخوان المسلمین شده است و اخوان المسلمین گروههایی مانند تکفیری ها، الهجره، القاعده و جبهه النصره را به وجود آورده است. قطری ها به شخصیت های دینی اجازه حضور در شبکه های تلویزیونی را می دهند تا انفجارهای انتحاری را توجیه کنند و این مردود است. قطر گروههای تروریستی را پناه می دهد و این مردود است.

وزیر خارجه عربستان گفت: الناشری رهبر القاعده در شبه جزیره عربی در سال ۲۰۰۰ با گذرنامه قطری وارد عربستان شد. ما تعدادی از اعضای القاعده را با گذرنامه قطری بازداشت کردیم. قطری ها، آمریکایی ها و همه دنیا آنرا می دانند.

وزیر خارجه قطر شامگاه جمعه طی کنفرانس خبری با اصحاب رسانه در حاشیه هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در واکنش به اظهارات اخیر همتای سعودی خود گفت: «اگر سطحی‌ نگاه کنیم، ما هم به کشورهای محاصره قطر نیازی نداریم».

بن عبدالرحمن این سخنان را در واکنش به اظهارات دیروز «عادل الجبیر» طی نشستی در نیویورک گفت که وی در پاسخ به سؤالی در مورد اختلافات بین ریاض و دوحه گفته بود که «بحث اختلاف نیست؛ ما اصلا نیازی به روابط با قطر نداریم».

وزیر خارجه قطر در ابتدای این نشست خبری از «مایک پامپئو»، همتای آمریکایی خود بابت دور هم جمع کردن مقامات شورای همکاری خلیج فارس از ابتدای بحران قطر تشکر کرد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین از آذر ماه سال گذشته دوحه را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرده و همه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و حتی تحریم‌های علیه این کشور وضع کردند.

محمد بن عبدالرحمن در چرایی آغاز این بحران به خبرنگاران گفت که بحران قطر با چهار کشور مذکور به «دلایل واهی» ایجاد شد و شورای همکاری خلیج فارس را فشل کرد.

درخواست عراق از ایران و کشورهای عربی برای گفتگوی صریح

ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در سخنانی مطبوعاتی بعد از نشست وزیران خارجه عرب در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: گزینه ای جز در پیش گرفتن رویکرد باز و گفت وگو با ایران وجود ندارد. این گفت وگو باید صریح باشد و مشکلات در آن مشخص گردد و راه حل ها در آن برای برقراری ثبات در منطقه تدوین شود.

وی موضوعات مطرح شده در نشست سران عرب را برشمرد و از جمله به وحدت موضع اعراب در قبال مسئله فلسطین در این نشست اشاره کرد و گفت: عراق روی تدوین یک موضع عربی متحد و راهبردی در نشست تمرکز داشت.

همکاری 7 بانک مرکزی اروپا با ایران برای مقابله با تحریم ها/درخواست وزارت خارجه آمریکا برای ایجاد ناآرامی در ایران/درخواست عراق از ایران و کشورهای عربی برای گفتگوی صریح/تنش دوباره در روابط قطر و عربستان به درگیری لفظی وزرای خارجه دو کشور

الجعفری با اشاره به شدت تنش در منطقه به خاطر بحران ها گفت: ما از همه فرصت های مسالمت آمیز برای حل مشکلات و دور کردن شبح جنگ بهره برداری می کنیم تا رنج و مشکلاتی که در مناطق دیگر جهان روی داد و باعث التهاب کشورها شد، به منطقه ما سرایت نکند.

وی اولویت عراق درخصوص مشارکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را “حفاظت از وحدت صفوف اعراب، حل مشکلات مشترک عربی و مسائل راهبردی اساسی نظیر پرونده فلسطین” توصیف کرد و گفت که “این پرونده باید با توجه به افزایش چالشها در اولویت باشد”.

آغاز روند تحویل سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ به سوریه

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه جمعه شب (به وقت تهران) گفت روند تحویل سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ به سوریه آغاز شده است.

لاوروف که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت: «تحویل آن‌ها پیش از این آغاز شده و همانطور که رئیس‌جمهور [ولادیمیر] پوتین گفت و با توجه به تصاویری که وزارت دفاع ما منتشر کرد، هدف از اقداماتی که اجرایی می‌شوند، اطمینان صد در صدی از امنیت نیروهای ما در سوریه است. این کار را خواهیم کرد.»

وزارت دفاع روسیه هفته گذشته در واکنش به ساقط شدن یک فروند هواپیمای این کشور در آب‌های مدیترانه همزمان با حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه، اعلام کرد که دمشق را به سامانه اس-۳۰۰ و سیستم‌های جنگ الکترونیک مجهز می‌کند. به گفته مسکو، توافق فروش اس-۳۰۰ به سوریه در سال ۲۰۱۰ امضا شده، اما این توافق با توجه به درخواست تل‌آویو، تاکنون اجرایی نشده بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*