سرمقاله/برخی از مدیران استان باید بروند یا برده شوند؟!!

 

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
مدیریت علمی است پیچیده وهنری است متعالی و خمیر مایه ای است که در درون هر کسی وجود ندارد.
هرآدم خوب و مومن و خدا ترسی که مناسک اش را به نحو شایسته انجام می دهد الزاما مدیر خوبی نیست، لذا چنین به نظر میرسد که ما نتوانسته ایم در تربیت مدیران سطح پایین و متوسط ودر سطح عالی موفقیت کاملی به دست آوریم که دلیل اش را هم باید در شرایط کنونی کشور جستجو کنیم، بی خود به دنبال مقصر در این دولت ودولت قبل وقبل ترها نگردیم ، هرچند عادتمان است که قبل از هر دفاعی از عملکرد خودمان به فکر حمله به عملکرد دیگران می افتیم و سعی در پنهان کردن نقاط ضعف و کاستی های خودمان می کنیم. درکشور ما و بنا به تجربیات چند ده ساله اخیر ، شایسته سالاری فقط کلمه ای بوده وهست که بیشتر به درد سخنرانی های انتخاباتی چه برای ورود به مجلس وچه نشستن بر کرسی ریاست جمهوری خورده و می خورد.
اکثر قریب به اتفاق انتخاب مدیران براساس بده بستانهای حزبی و گروهی وارگانهای فراوانی است که خویش را در انتخاب افراد چه اداره ای کوچک ودورافتاده باشد یا مدیرکل و یا وزیر دخیل دانسته وحق خویش دانسته که همچون ارث پدری درانتخاب آنان ایفای نقش کنند.
مسیر انتخاب و به کارگیری مدیران پروسه ای بس طولانی وپیچیده وپرتلفن دارد که ربطی به بحث ما ندارد.
استان خراسان جنوبی به دلیل شرایط ویژه ای که دارد به شدت تشنه حضور مدیرانی است که مدیر باشند نه رییس، تشنه افرادی است که سواد تحلیل و برنامه ریزی و ریسک پذیری را به نحو اکمل داشته باشند، تشنه مدیرانی است که از مواجهه با مشکلات و پاسخگویی به افکار عمومی ترس وهراسی نداشته باشند، تشنه مدیرانی است که افق دید و تفکرشان تانوک بینی شان نباشد، تشنه مدیرانی است که توان کندن از صندلیهای چرخان و رییس دفتر ومنشی وکولرهای گازی را داشته باشند و پای کار مردم بایستند و افتخارشان درکنارمردم بودن باشد نه درکنار بزرگان سیاسی و بزرگان قدرت ، تشنه مدیرانی هستند که آنقدر شهامت داشته باشند که در قبال پذیرش مسئولیتی که توان انجامش را ندارند از پذیرشش استنکاف کنند ، تشنه مدیرانی هستند که بله قربان گو و متملق گویان ترسو برای ماندگاری بیشتر نباشند.
چندبار در سخنرانی های گوناگون استاندار محترم شنیدیم وخواندیم که مدیران ناتوان بهتر است کنار بروند!! ایشان حتما نیک می دانند که این سخن هیچگاه عملیاتی نخواهد شد چرا که همه خویش را توانمند می پندارند، بهتر است براساس آمارها و رتبه بندیهایی که خود بهتر می دانید، عذر مدیرانی که احتمالا برشما تحمیل شده اند را بخواهید، یکی از اصول اولیه کاری شما هماهنگی مدیرانتان با برنامه های مصوب کارگروه ها و نقشه راه استان است، اگر بالاترین مرجع دولت دراستان نتواند این جابجایی هایی را که کاملا طبیعی هم است را انجام دهد دیگر جای بحث دیگری باقی نخواهد ماند و پاسخگویی به افکار عمومی وتمامی مردم این استان به عهده ایشان خواهد بود. هیچ مدیری خود نخواهد رفت باید برخی را برد…!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*