شانس با شمس آباد همراه نیست

شمس در زبان محاوره مردم خراسان جنوبی همان «شانس» است و شمس آباد به این معناست که مردم آن روستا دارای شانس و بخت و اقبال خوبی بوده اند از سوی دیگر این روستا در گذشته قناتی پر آب در بالا دست داشته که با آبدهی فراوان باعث آبادانی آنجا شده و مردمی که در آنجا زندگی می کرده اند از این بابت شانس داشته اند و لذا به شمس آباد مشهور شده است اما اکنون دیگر گویا شانس با شمس آبادی ها یاروهمراه نیست و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند. مشکلات این روستا باعث شده تا چندی پیش تعدادی از زنان ساکن روستا به فرمانداری مراجعه و خواستار رفع مشکلات روستا شوند.
همجواری با میدان دام و کشتارگاه
یکی از آنان به امروز خراسان جنوبی گفت: همجواری میدان جدید عرضه دام و کشتارگاه به لحاظ بوی نامطبوع و مسایل زیست محیطی و بهداشتی، مشکلات عدیده ای را برای ساکنین روستای شمس آباد به وجود آورده که خواستار رفع این مشکلات هستیم.
یکی دیگر از مراجعین به فرمانداری نیز وجود سگ های ولگرد را از دیگر مشکلات ساکنین روستای شمس آباد ذکر کرد و افزود: بوی تصفیه خانه فاضلاب شهر بیرجند نیز در جوار این روستا سالهاست که ساکنین را آزار می دهد.
توان پرداخت هزینه آسفالت نداریم
به گفته یکی دیگر از مراجعین، با اجرای طرح توسعه روستا، به ما گفتند که باید هزینه آسفالت معابر را به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بپردازید که برخی این مبلغ را پرداخت کردند و عده ای از جمله ما هم نداشتیم که بپردازیم و ۶ ماه بعد گفتند به جای ۳۰۰ هزار تومان باید ۹۰۰ هزار تومان بدهید و الان هم حدود ۲ میلیون تومان می خواهند و ما که برای پرداخت ۳۰۰ هزار تومان مشکل داشتیم طبیعی است که توان پرداخت ۲ میلیون تومان را نداشته باشیم.

عدم رعایت نکات بهداشتی و زیست محیطی
در کشتارگاه
دهیار روستای شمس آباد هم درباره مشکلات روستا با بیان اینکه بحث اخذ هزینه آسفالت را اشتباه به عرض تان رسانده اند، گفت: در سال ۹۴ برای هزینه آماده سازی مصوبه ای نداشتیم و لذا از اهالی خواستیم تا در اجرای طرح آماده سازی مشارکت نمایند و به اتفاق اعضای شورا با آنان گفتگو کردیم که همگی موافقت کردند حتی اگر معابرشان آسفالت هم نشود برای اجرای طرح آماده سازی با پرداخت نیمی از هزینه ها مشارکت نمایند و در صورت تاخیر در پرداخت ها بحث افزایش هزینه ها و تورم نیز مد نظر قرار گیرد.
حیدرعلی شمس آبادی افزود: البته در ادامه مصوبه شورا را هم گرفتیم و حتی برای کسانی که توان پرداخت نداشتند تقاضای ارفاق کردیم. البته در ابتدا قیررایگان بود و خیلی از هزینه ها از جمله هزینه حمل و پخش قیر را بنیاد مسکن انجام می داد اما از ابتدای سال جاری تنها بحث قیر رایگان را داشتیم که بازهم ارفاق کردیم و قرار شد ۹۰۰ هزار تومان بپردازند اما همچنان کوتاهی می کنند. دهیار شمس آباد در خصوص کشتارگاه گفت: متاسفانه متولیان کشتارگاه، مسایل بهداشتی را رعایت نمی کنند و شب ها فاضلاب و خونابه ها را به اراضی اطراف پمپاژ نموده و باعث آلودگی می شوند و مشاهده شده که حتی استخوان ها را نیزبا کامیون در اطراف کشتارگاه تخلیه می کنند. وی ادامه داد: محل فعلی میدان عرضه دام در ابتدا گاوداری بود اما حتی یک گاو را هم آنجا ندیدیم. در ادامه به مالکین بعدی فروخته شد و در حالی که با حریم قانونی روستا فقط ۵۰۰ متر فاصله دارد می گویند به میدان عرضه دام تبدیل شده است که برای ساکنین دو روستای شمس آباد و حسین آباد ایجاد مشکل می کند. وی همچنین گفت: تردد وانت بارهای حامل گوسفندان واقعا زیاد شده و وجود میدان عرضه در نزدیکی روستا برای اهالی غیر قابل تحمل است. دهیار شمس آباد افزود: تعداد سگ های ولگرد به دلیل وجود کشتارگاه و رها شدن استخوان ها و خونابه ها در اطراف افزایش یافته است. اوایل که مجوز معدوم سازی داشتیم مشکل تقریبا مرتفع شده بود اما با ممنوعیت معدوم سازی و به لحاظ اینکه مراحل زنده گیری سگ ها به درستی انجام نمی شود، مجددا شاهد حضور سگ های جمع آوری شده از اطراف روستا هستیم و مشکلات در این خصوص به حداکثر رسیده است.
پیشرفت روستا به سمت کشتارگاه
فرماندار شهرستان بیرجند هم در خصوص کشتارگاه گفت: البته حساسیت های ویژه ای هم در خصوص کشتارگاه و هم میدان عرضه دام از سوی مسئولین دستگاه های ذیربط اعمال شده و راه اندازی این دو مکان با در نظر گرفتن تمامی جوانب و شرایط همراه بوده و مراحل اخذ مجوزهای زیست محیطی به طور کامل طی شده است. مهندس ناصری افزود: متاسفانه طی سال های گذشته ساخت و سازهای غیر مجاز بدون توجه به حریم روستای شمس آباد در این محدوده صورت گرفته و ساخت وسازهای روستا به سمت کشتارگاه پیش رفته است و البته متولی کشتارگاه نیز تغییر کرده و اقدامات خوبی در خصوص کاهش آلایندگی ها انجام شده اما به دلیل وارد شدن ساخت وسازهای روستا به حریم کشتارگاه برخی مشکلات طبیعی است. وی اضافه کرد: در خصوص میدان عرضه دام نیز ملاحظات زیست محیطی و دامپزشکی و حریم روستا صورت گرفته و حتی حساسیت ها بیش از حد معمول بوده است و از حیث بررسی ها و صدور مجوزهای لازم مشکلی وجود ندارد. حتی مسیر راه نیز آسفالت شده و پیگیر اصلاح مسیر فرعی تا جاده نیز هستیم تا تردد از داخل روستا انجام نشود.
وی افزود: با توجه به اینکه از بین بردن سگ ها به لحاظ آسیب زدن به چرخه حیات محیط زیست امکان پذیر نیست، هدف زنده گیری و جمع آوری سگ ها و از بین بردن سگ های بیمار و عقیم سازی سایر سگ ها و البته پلاک گذاری آنها می باشد تا از این طریق مشخص شود که این سگ ها خطرناک نیستند و حتی تاکید داریم که همین سگ ها نیز در اطراف مشاهده نشوند.
وی اضافه کرد: متولیان امر برای زنده گیری سگ ها با مشکل تامین داروی بیهوشی روبرو بودند با اینحال وعده داده اند که ظرف یک هفته زنده گیری سگ ها را به خصوص در محدوده کشتارگاه و روستاهای شمس آباد و حسین آباد از سر بگیرند.

بنیاد مسکن اخذ هیچگونه مبلغی را
اعلام نکرده است
مهندس آسمانی مقدم مدیرکل بنیاد مسکن استان نیز در خصوص مشکل مطروحه مبنی بر اخذ هزینه آسفالت در طرح توسعه اراضی بنیاد، توسط معترضین گفت: طرح بنیاد مسکن به تصویب رسیده و برای اجرای طرح هادی در روستای شمس آباد منتظر تامین اعتبار از منابع استانی هستیم و لذا از سوی بنیاد مسکن اخذ هیچگونه مبلغی اعلام نشده و ساکنین چنانچه ابهامی در این زمینه دارند می توانند به بنیاد مسکن مراجعه نمایند.

مدل جدید تصفیه خانه
مشکل بوی نامطبوع را ندارد
مهندس هاشمی مقدم رییس هیات مدیره ومدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیزدر مورد تصفیه خانه فاضلاب بیرجند گفت: درمدل جدید تصفیه خانه فاضلاب شهر بیرجند که با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی در دست احداث می باشد، مشکلات موجود به لحاظ بوی نامطبوع را نخواهیم داشت. ضمن اینکه به محض آغاز به کار تصفیه خانه جدید، نسبت به رفع نقایص تصفیه خانه فعلی اقدام خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*