فرماندار بیرجند در کارگاه آموزشی حقوق رسانه: نقش نظارتی رسانه ها به مدیران کمک می کند

فرماندار بیرجند گفت: نقش و جایگاه نظارتی رسانه ها می تواند به مدیران کمک کند و در نهایت شاخص خوبی برای تشخیص عملکردها و نحوه کارکرد نیروهای اجرایی در جامعه باشد.
به گزارش ایرنا، علی ناصری در کارگاه آموزشی حقوق رسانه افزود: جامعه رسانه ای مطلع، شجاع و تیزبین، نیروی بازدارنده از انحراف کشور است که با عملکرد به موقع اجازه ایجاد انحراف در رفتارهای سازمانی را نمی دهد.وی بیان کرد: رسانه نقش مهمی در همه ابعاد توسعه دارد و وجود جامعه رسانه ای آزاد به مفهوم آزاد در جریان اطلاعات موجب رشد کشورهای توسعه یافته شده است. فرماندار بیرجند گفت: بخش عمده فرهنگ عمومی برای ابعاد مختلف توسعه در دست رسانه هاست و آنچه می تواند فضای روانی کشور را متناسب یا علیه خواست مدیران تنظیم کند جامعه رسانه ای است.وی اظهار داشت: رسانه ها می توانند در همه ابعاد جامعه حضور داشته باشند و سبک زندگی را عوض کنند. ناصری گفت: رسانه ها می توانند سلیقه و سمت و سوی جامعه و حرکت دولت ها را تغییر دهند لذا باید نحوه تعامل و توانمندی رسانه را بیشتر بشناسیم و با شفاف سازی و روشنگری از ایجاد انحراف در عملکردها جلوگیری شود.وی افزود: برای دستیابی به اهداف توسعه حضور رسانه ها را مغتنم می دانیم و امیدواریم رفتار ۲سویه بین دستگاه اجرایی و رسانه به شکل واقعی و مطلوب خود برسد.
قانون دسترسی آزاد به اطلاعات شکل جدی گرفته است
مدرس حقوق رسانه نیز در این کارگاه گفت: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات سال ۱۳۸۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و خبرنگاران طبق این قانون حق دریافت اطلاعات تصمیمات مدیران را دارند.مرتضی محبی تصریح کرد: اگر این قانون به درستی اجرا شود از بسیاری مشکلات و فسادها جلوگیری می شود چون یک خبرنگار می تواند اطلاعات مربوط به مسائل مختلف یک دستگاه اجرایی را مطالبه کند.
وی گفت: این قانون ظرفیت بالایی دارد و خبرنگاران با استفاده از این قانون می توانند به همه اطلاعات موردنیاز خود از یک دستگاه دسترسی یابند و اگر دستگاهی از ارائه اطلاعات خودداری کند حق شکایت برای خبرنگار محفوظ است.
مدرس حقوق رسانه افزود: خبرنگار می تواند طبق ضوابط و آیین نامه ها آمار و ارقام ملی و رسمی، اسناد و مکاتبات اداری و غیره را مطالبه کند و اسرار دولتی، اطلاعات تجاری، امنیت و آسایش عمومی، پیشگیری از جرایم، بازداشت مجرمان و ممیزی مالیات و اعمال نظارت بر مهاجرت به کشور از قانون دسترسی آزاد به اطلاعات مستثنی شده است.
وی اظهار داشت: رسالت مطبوعات بالابردن سطح آگاهی های عمومی است و در قانون مطبوعات فصل دوم آن یک ماده دارد که نشان از اهمیت قانون مطبوعات برای رسالت مطبوعات است.
کارگاه یک روزه حقوق رسانه از مصوبات شورای اطلاع رسانی استان با مشارکت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرمانداری بیرجند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برپا شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*