خمیر، سوخته و کاهش وزن ویژگی های نان در بیرجند مردم و نانوا ناراضی مدیرکل شرکت غله : میانگین نمره قبولی نان استان خوب است

مردم می گویند در شرایط اقتصادی فعلی که مجبوریم برای هر خریدی هزینه زیادی را بپردازیم انتظار داریم کیفیت اجناس هم متناسب با افزایش قیمت ها رشد داشته باشد . این روزها هر چند بسیاری از اجناس چه خوراکی و چه غیرخوراکی با رشد قیمت مواجه بوده است، اما قیمت نان افزایشی نداشته و بنا به تصمیم مسئولان با توجه به اعتراضات نانوایی ها شاهد کاهش وزن چانه ها بوده ایم تصمیمی که به نظر می رسد افت شدید کیفیت نان را در بر داشته و مردم از خمیر بودن، کاهش وزن بیش از حد نان، خشک شدن و از هم پاشیدگی نان و… به شدت ناراضی اند و انتظار دارند مسئولان نظارت بیشتری داشته باشند .
نان های نازک پوست پیازی
یکی از شهروندان بیرجندی که ساکن مهرشهر است و برای خرید نان لواش به یکی از نانوایی ها در خیابان فاطمیه مراجعه کرده وقتی از موضوع سؤالم باخبر شد، با انتقاد شدید از کیفیت نان به خبرنگار ما گفت: قبل از این برای تهیه نان به یک نانوایی در فلکه جماران مراجعه می کردم و از کیفیت آن راضی بودم ولی بعد از چند مدت همین نانوایی هم کیفیت نانش افت کرد و به اصطلاح نان حالت کش دار و تسمه مانند به خود گرفت .
نسائی از ناراحتی معده اش می گوید و با بیان اینکه نانوایی ها نباید با کیفیت پایین نان سلامتی مردم را به خطر بیندازند، افزود: نان لواش بسیاری از نانوایی های بخصوص دولتی ها خیلی نازک به اندازه پوست پیاز و خیلی کوچک به اندازه کف دست شده است.
کوچک شدن نان و افزایش میزان خرید خانوارها
دیگر شهروند بیرجندی ساکن خیابان مدرس هم که از یک نانوایی آزاد پز در حال خرید است بدون هیچ مقدمه ای در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد کیفیت نان گفت : کیفیت نان افتضاح است و هیچ کسی نظارت نمی کند. پور اسد با اشاره به اینکه کیفیت نان تافتون تا حدودی خوب است ولی اگر مدت زمان بیشتری نگهداری شود سفت می شود ، افزود: مسئولان بجای اینکه تدبیری بهتری بیندیشند وزن چانه نان را کاهش داده اند که همین موضوع باعث کوچک شدن نان شده و خانواده ها مجبورند برای رفع نیاز، تعداد بیشتری نان تهیه کنند و ای کاش بجای این کار، قیمت ها افزایش پیدا می کرد اما کیفیت افت نمی کرد .
نان لواش شکننده ، نازک و خام
دیگر شهروند بیرجندی ساکن خیابان سجادشهر هم به خبرنگار ما گفت: نان لواش کیفیت خیلی پایینی پیدا کرده بنحوی که بعد خرید هنوز یک ساعت نگذشته شکننده می شود و در صورت تا زدن، نان به چندین قسمت تقسیم می شود و بخش زیادی از آن راهی نان خشکی می شود.
غلامی به خبرنگار ما گفت: درگذشته تا حدود زیادی نان خشکی از خانه ها جمع آوری شده بود اما در حال حاضر بطور متوسط در هر ماه چند کیلو ضایعات نان از سفره ها جمع می شود که در شرایط فعلی اقتصادی مردم این اسراف قابل قبول نیست.
نانواها انگیزه ای برای پخت نان با کیفیت ندارند
یکی از نانواهای باسابقه و با تجربه بیرجندی که بیش از ۲۰ سال است در این حرفه مشغول بکار است در مورد کیفیت پایین نان به خبرنگار ما گفت: حقوق پایین کارگر نانوایی، بالا بودن هزینه های آب، برق و گاز که در گذشته یارانه به آن تعلق می گرفت و الان برداشته شده، کاهش میزان پخت نان با توجه به کاهش تعداد کیسه های آرد تحویلی از ۲۰ به ۴ کیسه و افزایش قیمت خمیر مایه از کیسه ای۴۵ به ۲۷۰ هزار تومان طی ۴ سال گذشته از جمله مهم ترین عواملی هستند که بر کیفیت نان تأثیر گذارند.
علی پور با بیان اینکه کسی با توجه به این مشکلات به کیفیت نان دقت چندانی نمی کند، افزود: از ۵ سال پیش قیمت نان تغییری نکرده و کارگر با همان حق و حقوق قبلی آن هم به اجبار و اصرار صاحب نانوایی مشغول بکار است که این عامل بر افت کیفیت نان تأثیر مستقیم گذاشته است.
افزایش نانوایی ها و کاهش مهارت پخت
او به افزایش قارچ گونه تعداد نانوایی ها اشاره کرد و افزود: در فاصله های بسیار کوتاه چندین نانوایی دایر شده که اگر در گذشته یک نانوا باید دوره مهارتی خاصی را می گذراند و دو سال شاگردی می کرد تا بتواند مجوز بگیرد امروز براحتی این مجوز را می تواند بگیرد بدون اینکه مهارت کافی را داشته باشد که خود افت نان را در پی دارد.
کیفیت آرد تحویلی به نانوایی ها بسیار پایین است
او که یکی از بازرسان اتحادیه نانوایان بیرجند است و چندین نانوایی هم دارد، در ادامه به خبرنگار ما گفت : وقتی برای بازرسی به یک نانوایی مراجعه می کنیم با هجمه کارگران و مدیریت نانوایی مواجه می شویم چرا که آنها از کیفیت آرد تحویلیشان هم ناراضی هستند و می گویند بدترین گندم و آرد برای استان با قیمت پایین خریداری می شود و نانوایی های دولتی مجبورند از این آرد استفاده کنند.علی پور با بیان اینکه ۹۰ درصد آزاد پزها آردشان را از بیرجند تأمین نمی کنند و من به شخصه از آرد کلاله که بهترین آرد در کشور است خریداری می کنم، افزود: مردم هم خودشان مقصرند و نباید نان بی کیفیت را بخرند چرا که مسئولان دارند با همین بی کیفیتی نان با مردم مدارا می کنند.
گران شدن خمیر مایه ، کاهش در مصرف و افت کیفیت نان
او با بیان اینکه افزایش قیمت خمیر مایه باعث شده نانواها در استفاده از آن احتیاط کنند که خود بر افت نان تأثیر بسزایی دارد، ادامه داد: کیفیت نان در آزادپزها چون مجبورند نانشان را بفروش برسانند به مراتب از دولتی ها بهتر است و بیشترین نارضایتی مردم از نانوایی های دولتی است.

کاهش چانه نان، افت کیفیت و عدم صرفه اقتصادی
برای نانوا
وی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش چانه نان ضرر مادی نانواها را جبران نکرده، گفت: متأسفانه مسئولین به فکر مردم نیستند چرا که کاهش وزن چانه نه تنها ضرر مادی نانوایی ها را جبران نکرد بلکه کیفیت نان را بشدت کاهش داد و در نان لواش هر چانه از ۲۲۰ به ۱۳۰ گرم در نانوایی دولتی و از ۳۵۰ به ۲۶۰ گرم در آزادپزها کاهش وزن پیدا کرد.
استفاده ازجوش شیرین پلمپ نانوایی را در پی دارد
وی استفاده از جوش شیرین را در نانوایی ها رد کرد و گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد و گرمی جوش شیرین کشف شود نانوایی پلمپ می شود.
بطور کلی نان بد در استان نداریم
با وجود اینکه نانوایان از عدم کیفیت آرد تحویلی به آنها به عنوان یک عامل مهم در عدم کیفیت نان یاد کرده اند مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما میانگین نمره قبولی نان استان را خوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه بطور کلی در مقایسه با سایر استان ها و در قبال خودکفایی تولید گندم، نان بد در استان نداریم، به چند عامل مهم در کیفیت نان اشاره کرد و گفت: حدود ۴ الی ۵ سال گذشته گندم در درجه های مختلف از خارج کشور وارد می شد و سال ها نانوایان با این نوع گندم نان پخت می کردند ولی بعد از خودکفایی کشور در تولید گندم با توجه به اینکه مزارع بزرگ مکانیزه گندم در کشور وجود ندارد از مناطق مختلف با اقلیم های متفاوت به یک تناسب خاص گندم برای پخت نان انتخاب میشد که با توجه به بی تجربگی نانوایان در این زمینه میزان کیفیت هم افت کرده است.
مجید اسداللهی از انجام کامل مراحل تولید آرد در کارخانه، میزان مناسب خمیر مایه ای که توسط نانوا به آرد افزوده می شود، الک کردن آرد بخصوص در تابستان برای هواگیری، نگهداری آرد در مکانی خشک و مناسب و هم چنین خواباندن خمیر در مدت زمان مناسب به عنوان دیگر عوامل مؤثر در کیفیت نان یاد کرد و افزود: اگر هر کدام از این مراحل دچار اشکال شود کیفیت نان افت می کند.
وی از کم شدن وزن چانه به عنوان دیگر عامل مؤثر در افت کیفیت نان یاد کرد و ادامه داد: از ابتدای امسال گندم استان از گلستان و فارس که جزو استان های حاصلخیز کشورند خریداری شده و اینکه گفته می شود گندم ارزان بی کیفیت برای استان تهیه می شود صحت ندارد.
استفاده از شاطر بی تجربه در نانوایی ها
اسداللهی به پایین بودن کیفیت نان در برخی از استان ها مانند تهران، مشهد و زاهدان اشاره کرد و با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی نان بطور کلی خوب تولید می شود، گفت: هزینه های نانوایی ها افزایش قابل توجهی در مقایسه با تثبیت قیمت نان داشته که خود بر کیفیت نان تأثیر مستقیمی دارد چرا که یک نانوا وقتی نمی تواند دستمزد یک شاطر خوب و حرفه ای را بدهد از یک کارگر ساده و بی تجربه با حقوق پایین استفاده می کند که نتیجه آن افت کیفیت نان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*