اصرار بیش از حد بیمار و تجویز بی رویه پزشک باعث می شود حق کشی با MRI

صف‌های طولانی و انتظار دو تا سه ماهه برای ام‌آر‌آی همواره مشکلاتی را برای بیماران و مراجعان به مراکز درمانی مرکز استان به وجود می آورد  چرا که برخی از آنها را مجبور می کند برای تسریع در روند درمانی به مراکز MRI دیگر شهرها مانند گناباد، زاهدان و یا تربت حیدریه مراجعه کنند.هر چند دو دستگاه MRI در مرکز استان بصورت ۲۴ ساعته فعال است ولی باز هم پاسخگوی مراجعه کنندگان نیست. از نظر مسئولان علت اصلی این شلوغی تجویزهای بیش از حد پزشکان واز طرف دیگر اصرار بیمار به پزشک برای تجویز MRIاست.در این روال حق بیماران بسیاری که براستی نیاز به استفاده از این دستگاه دارند ضایع می شود.
یکی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا (ع) که برای گرفتن نوبت ام آر آی گردن مراجعه کرده است به خبرنگار ما گفت: چند ماهی است که دچار گرفتگی عضلات گردن و ستون فقرات شده ام و پزشک معالجم ام آر آی را تجویز کرده. وقتی به بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه کردم  برای دو ماه آینده به من نوبت داده اند .
او به ترسش در تشدید بیماریش دراین مدت اشاره می کند و می گوید : از مسئول نوبت دهی ام آر آی در این بیمارستان پرسیدم اگر پزشک بصورت اورژانسی برایم تجویز بکند تا چه مدت باید در نوبت بمانم که پاسخ داده شد تفاوتی نمی کند و باز هم باید دو ماه در نوبت بمانید .
یکی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر (عج) نیز که چند مدتی است دچار سردردهای شدید شده نیز به خبرنگار ما گفت : مدتی است که دچار سردردهای طولانی مدت شده ام که پزشک در ابتدا برایم ام آر ای تجویز کرده که بعد از مراجعه به بیمارستان ولی عصر (عج) برای ماه آینده یعنی حدود ۲۰ روز دیگر  نوبت داده اند.
MRI ، ۲۴ ساعته در حال استفاده
رئیس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته دستگاه MRI این مرکز درمانی به خبرنگار ما گفت: بدلیل تعداد زیاد بیماران نیازمند به MRI، به رغم اینکه از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۸ شب و گاها تا ۹ شب همکاران خدمات رسانی می کنند باز هم جوابگوی حجم مراجعه کنندگان نیستیم و ممکن است بیماران بیش از یک ماه در نوبت بمانند .
بیمار اورژانسی اعزام نکردیم
دکتر احمدی با رد اعزام بیماران اورژانسی و بستری به مراکز درمانی خارج استان  برای انجام MRI  افزود: معمولا اگر بیماری غیر اورژانسی باشد و نخواهد مدت زیادی در نوبت بماند به انتخاب خودش می تواند به مراکز درمانی مانند مشهد، زاهدان و یا گناباد مراجعه کند. وی ادامه داد: یک علت شلوغی نوبت های MRI بخاطر این است که گاها خود بیمار به پزشک اصرار می کند که حتما این عکسبرداری را برایش تجویز کند و گاهی اوقات هم خود پزشکان در یک بازه زمانی کوتاه از عکسبرداری قبلی باز هم اقدام به تجویز دو نوبت عکسبرداری می کنند که این عوامل باعث شلوغی نوبت دهی ها می شود .وی به یکی دیگر از علل شلوغی نوبت ها اشاره کرد و گفت: دستگاه MRI بیمارستان ولی عصر(عج) ایرادی  پیدا کرده که فقط عکسبرداری مغز، ستون فقرات و کمر را انجام می دهد و نمی تواند از مفاصل و گردن عکسبرداری کند که خود باعث شده نوبت های بیمارستان امام رضا (ع) شلوغ تر شود .
پذیرش ماهانه ۲۰۰ بیمار تجویز شده برای   MRI
وی از پذیرش بیش از ۲۰۰ بیمار بصورت ماهانه  برای MRI  در بیمارستان امام رضا(ع) خبر داد و افزود: ممکن است یک بیمار بیش از یک MRI  داشته باشد.وی هم چنین به محدودیت های بیمه ای در پذیرش اعمال جراحی گران قیمت در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به این محدودیت ها تعداد مشخصی بیمار در سال جاری تحت عمل جراحی گران قیمت قرار می گیرند و بقیه برای سال بعد نوبت می گیرند.
سه شیفت کاری هم پاسخگو نیست
رئیس بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با رد اعزام بیماران  اورژانسی و معرفی بیماران برای عکسبردای به سایر مراکز درمانی مانند گناباد گفت: مرکز MRI  بیمارستان بصورت سه شیفت خدمات ارائه می کند ولی باز هم جوابگوی تعداد زیاد بیماران نیست .
استهلاک دستگاه  به دلیل استفاده بسیار
دکتر رئیسی با بیان اینکه دستگاه MRI بیمارستان ولی عصر(عج) یکی از قدیمی ترین دستگاه های سطح استان است، افزود: وقتی شرکت سازنده طرف قرارداد برای تعمیر خرابی دستگاه مراجعه می کند همواره یکی از علل اصلی خرابی دستگاه را استفاده بیش از حد از آن عنوان می کند و اینکه استهلاک دستگاه با توجه به حجم بیماران بسیار زیاد است .
وی ادامه داد: اگر در مقطعی دستگاه دچار خرابی شود بیماران به بیمارستان امام رضا (ع) ارجاع داده می شوند و اینگونه نبوده که هر دو دستگاه هم زمان با هم خراب شوند.
درصد بالایی از نتایج نرمال است
وی علت اصلی شلوغی نوبت های ام آر آی را درخواست بیش از حد مردم از پزشکان برای تجویز آن عنوان کرد و ادامه داد: یک بیمار ممکن است به چندین پزشک مراجعه کند تا یک نفر برایش MRI  بنویسد و این در حالی است که درصد بالایی از عکسبرداری ها نرمال است و بیمار مشکلی ندارد .
سیاست وزارت بهداشت برای کاهش تجویز MRI
رئیسی با تاکید بر اینکه باید تجویز MRI  توسط پزشک برای بیمار کاهش یابد و خود بیمار هم توجیه شود که این نوع عکسبرداری در بسیاری مواقع الزامی نیست، افزود: اکثر مراجعه کنندگان این را نمی پذیرند و من به شخصه از هر ۱۰۰ بیمار اعتقاد به تجویز حتی یک بیمار برای MRI ندارم و سیاست وزارت بهداشت هم به همین سمت و سو تمایل پیدا کرده است .
وی هم چنین در پاسخ به این سوال که چرا عکسبردای گردن در بیمارستان ولی عصر(عج) انجام نمی شود، گفت: با توجه به فعالیت متخصصین جراح فک و صورت و گردن در بیمارستان امام رضا(ع) و  با توجه به حجم زیاد مراجعه کنندگان به این مرکز مقرر شد این نوع عکسبرداری در بیمارستان امام رضا(ع) انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*