۴ طرح بزرگ اشتغال در بن بست استاندار :زمان معرفی طرح ها به بانک های عامل تا پرداخت تسهیلات طولانی است

امروز خراسان جنوبی- حسین زاده
نتیجه آخرین مکاتبات نشان می دهد امکان استقرار ۴ طرح بزرگ و اشتغالزا که تسهیلات روستایی دارد در شهرک های صنعتی استان امکان پذیر نیست و حالا مسئولان استان به دنبال چاره اندیشی برای حفظ این فرصت طلایی هستند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشنهاد مدیر شعب بانک کشاورزی در استان مبنی بر اولویت دادن به معرفی طرح های بزرگ و تاثیرگذار در اشتغال به بانک ها، این پیشنهاد به ویژه از سوی بانک ها را بسیار خوب و منطقی دانست و با بیان اینکه متقاضیان سرمایه گذاری باید بتوانند در شهرک های صنعتی استان با استفاده از تسهیلات روستایی مستقر شوند، افزود: سرمایه گذاری در این استان کمتر توسعه یافته مشوق های ویژه می خواهد و ما از نمایندگان استان در مجلس می خواهیم که اگر چه پیشبرد برخی امور در  بودجه ۹۷ از دستمان در رفت حداقل برای سال ۹۸ یارانه ویژه به استان تعلق گیرد و مطالبات و خواسته های سرمایه گذاران اجابت شود.مروج الشریعه در جلسه مشترک کارگروه تخصصی اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان با بیان اینکه طبق آخرین مکاتبات ما متأسفانه استقرار ۴ طرح بزرگ و اشتغالزا با ۲۲۰ میلیارد توممان تسهیلات روستایی در شهرک های صنعتی استان امکان پذیر نیست و ما باید در این خصوص چاره اندیشی کنیم، اضافه کرد: نباید فرصت را برای جذب سرمایه گذاران طرح های بزرگ از دست بدهیم و منتظر نظر مرکز بنشینیم، باید این طرح ها را هر چه زودتر به مرحله انعقاد قرارداد برسانیم. او با بیان اینکه طرح های اشتغالزا که به بانک های عامل معرفی می شوند تا زمان دریافت تسهیلات فاصله زمانی طولانی را طی می کنند، رعایت توازن در پرداخت تسهیلات برای کل استان را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: مدیران استان برای اجرای پروژه های بزرگ چاره اندیشی کنند و از این پس در این جلسات فرمانداران گزارشی از آخرین وضعیت شهرک ها و نواحی صنعتی خود ارائه دهند. باید برای بررسی و رفع مشکلات واحدهای متوقف شده یا نیمه فعال و … در شهرک ها و نواحی صنعتی جلسات تخصصی تشکیل شود و باید اطلاعاتی از وضعیت این واحدها در اختیار داشته باشیم.
مروج الشریعه با بیان اینکه در شهرستان بیرجند باید بر روی طرح های حوزه IT و ICT متمرکز شویم و در صنعت گردشگری از ظرفیت های این بخش استفاده کنیم، تصریح کرد: رسالت مرکز استان پر کردن خلأهای سایر نقاط استان است.
لزوم تعیین تکلیف هتل کویر
وی بر لزوم تسریع در تعیین تکلیف وضعیت هتل کویر بیرجند به عنوان یک طرح ناتمام تأکید کرد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه برنامه اشتغال استان در سال ۹۶، ۱۰ هزار فرصت بوده و در سال ۹۷ براساس گزارش دستگاه ها به ۸۸۰۰ فرصت رسید و لذا مجددا از دستگاهها درخواست ارائه برنامه دادیم که برخی دستگاه ها ارقام خود را اصلاح کردند و دستگاه های باقیمانده نیز باید هرچه زودتر برنامه اشتغال خود برای سال ۹۷ را ارائه دهند.
رکنی با بیان اینکه سال قبل ۱۰ هزار و۲۰۳ فرصت شغلی تعهد شده داشتیم، گفت: امسال تاکنون ۸۸۴۲ مورد تعهد اشتغال داریم که با ارائه برنامه از سوی دستگاه های باقیمانده، احتمال می رود افزایش ۲۰درصدی اشتغال تعهد شده را نسبت به سال ۹۶ خواهیم داشت.
گزارش پرداخت تسهیلات اشتغال روستا
رکنی ادامه داد: ۴۷۹ طرح مصوب با اشتغال مستقیم ۵۳۶۳ نفر در بحث اشتغال پایدار روستایی به بانک های عامل معرفی شده که ۳۰ طرح با نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان پرداخت نشده و ۲۲ طرح به مبلغ بیش از ۱۰میلیارد تومان در وضعیت پرداخت شده هستند. ضمن اینکه بانک کشاورزی ۲۴۳ طرح معرفی شده ، صندوق کارآفرینی ۱۱۳ طرح معرفی شده ، بانک توسعه تعاون ۷۲ طرح معرفی شده و پست بانک ۵۱ طرح معرفی شده دارند. وی در پایان خواستار مساعدت بانک ها در بحث وثایق برای طرح ها شد.
قزلباش مدیر شعب بانک کشاورزی استان در این جلسه ضمن ارائه آمار و ارقام مربوط به طرح های معرفی شده و تسهیلات اعطا شده، خواستار تشکیل کمیته ای تخصصی برای بازاریابی و احصای طرح های بزرگ، اولویت دار و اشتغالزا برای معرفی به بانک های عامل شد.
مدیراین شعب بانک های توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید نیز گزارشاتی ارائه دادند.
۶ تفاهم نامه IT به نتیجه رسید
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیز از به نتیجه رسیدن ۶ تفاهم نامه از ۱۰ تفاهم نامه های حوزه IT در استان خبر داد و سرجمع اشتغال این ۶ طرح را حدود ۸۰۰ نفر اعلام  کرد. دلگیر گفت: البته برخی از اشتغال ها در طرح های حوزه ما در ادامه در حوزه های دیگر محقق می شود که از آن جمله می توان به ۳ تفاهم نامه در بحث هوشمندسازی کسب وکار اشاره کرد. جرجانی مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی استان نیز در این جلسه در خصوص ۴ طرح بزرگ که امکان استقرارشان در شهرک های صنعتی استان فراهم نیست، پیشنهاد داد: در کنار شهرک های صنعتی استان یک ناحیه جدید ایجاد شود و این طرح ها در این ناحیه استقرار یابد و از ظرفیت های شهرک صنعتی نیز استفاده کند.
ناصری فرماندار بیرجند به ثبت ملی روستای گردشگری خراشاد و پیگیری برای ثبت جهانی آن اشاره کرد و افزود: طرح توسعه هتل کوهستان شروع شده و پیگیر هستیم تا هتل کویر را نیز به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کنیم. وی در پایان گفت: بانک ها هر ۱۵ روز یکبار آمار مربوط به پرداخت تسهیلات و انعقاد قراردادهای خود را با سرمایه گذاران به ما ارائه دهند.
مالیات مرزنشینان خلاف یک مصوبه
اسعدزاده مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان استان هم به پیگیری ها برای معافیت مالیاتی مرزنشینان استان به خصوص در بحث سوخت اشاره کرد و گفت: پس از ۶ ماه در شورای ساماندهی مصوب شد که مالیات به سوخت مرزنشینان تعلق نمی گیرد اما پس از آغاز توزیع، این معافیت را منوط به تنظیم خوب دفاتر کردند که در یک جا  ۹۰۰ میلیون و در جای دیگر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مالیات تصویب کردند که مرزنشینان آن را پرداخت نخواهند کرد و اگر ما هم نپردازیم اموالمان بلوکه خواهد شد. وی خواستار پیگیری برای توقف حکم شورای حل اختلاف مالیاتی و نهایی کردن بحث مالیات مرزنشینان شد.
تاکسی های جدید شغل جدید ایجاد نکردند
نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه در بحث تاکسی های جدید، اشتغالی شکل نگرفته و تاکسی های جدید به جای تاکسی تلفنی های سابق فعال شده اند، پیشنهاد کرد: با توجه به قیمت پایین املاک بدون معارض در شهرستان ها و روستاها ، به شرط قبول بانک ها می توان بیمه ها را برای قبول بخشی از ریسک کار وارد کرد.
امیرحسنخانی افزود: در بحث مالیات ها نیز باید مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی به خصوص واحدهای راکد و موتوقف شده که کنتور مالیات آنها کار می کند رفع شود و حداقل در استان ما این مقاومت ها برای دریافت مالیات نباشد تا سرمایه گذاران موجود را حفظ کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*