استانداربا تاخیر نامتعارف در مراسم نکوداشت روز شورا ها حضوریافت ۵۰دقیقه علافی شورایی ها هزینه بالای زمانی که ازجیب مردم می رود

دیرزو اعضای شوارهای شهر و روستا به استانداری دعوت شده بودند تا در نکوداشت روزشان دور هم باشند وشاید برای حل مهم ترین مشکلات مردم با اشتراک فکر و ایده کاری پیش ببرند اما از همان ابندا با ۵۰ دقیقه تاخیر حضوراستاندار در جلسه مواجه می شوند. ان ها ۵۰ دقیقه می نشینند و هیچ نمی گویند. ۵۰ دقیقه وقت بیش از ۵۰ نماینده مردم به راحتی در این جلسه هدر می رود و بیشتر حضار سکوت اختیار می کنند. گویی مطالبه گری را دراین جلسه سر بریده اند.
استاندار در ابتدای سخنان خود برای تاخیر عذر خواهی کرد اما با وجود تاخیری که در این جلسه رکوردارش بود گفت : مشکل چگونه کنار هم بودن و با هم بودن و روحیه گرد هم آمدن زمان می‌برد و این مشکل گاهی مواقع هیچ راهی برای انسان باقی نمی‌گذارد.
او افزود: منزلت،جایگاه و احترامی که در قانون اساسی برای شوراها دیده شده با قوانین بعدی اختلاف زیادی دارد و ریشه برخی مشکلات موجود در بحث شوراها در همین است.
مصیبت دولت یا نهادهای متمرکز و تمرکز گرا
مروج الشریعه با بیان اینکه اشتغالزایی مسئله ای نیست که دولت به آن بپردازد و این جزو اختیارات شوراهاست، افزود: تا زمانی که مصیبت دولت یا نهادهای ملی متمرکز و تمرکز گرا وجود دارد میزان انرژی و توانی که صرف سپردن کار مردم ب خود مردم می شود با نتایج و بازخوردهای آن تناسبی نخواهد داشت. وی با اشاره به اینکه لایحه جامع مدیریت خدمات شهری نواقصی دارد، اظهار کرد: امیدواریم این لایحه هر چه سریعتر با رفع نواقص آن اجرایی شود.
وی با بیان اینکه پس از ۴۰ سال باید در ساختارهای موجود بازنگری اساسی داشته باشیم، اضافه کرد: باید کمک کنیم تا دولت از غل و زنجیرهایی به پایش در بحث تمرکز گرایی بسته شده، خلاص شود.
وی بر ضرورت تشکیل یک هسته مشاوره فکری با حضور نخبگان شوراها و تحرک بخشیدن به شورای عالی استان ها از این طریق تاکید کرد و گفت: کاش از این جمع گروهی برای تبیین مسایل فکری و پیشنهادهای ساختاری با هدف حل مشکلات اعلام آمادگی کنند.
استاندار درخواست تفویض اختیارات بیشتر از مرکز استان به شهرستان ها را درخواست بسیار درستی دانست و ضمن تبریک انتصاب عابدی به عنوان فرماندار جدید شهرستان قاینات، وی را مامور تدوین و تبیین الگویی در این راستا و به منظور ارائه به کل کشور نمود و تصریح کرد: ما در شهرستان ها عامل حکومتی معتمد داریم دلیلی ندارد که اختیارات لازم را به این عامل حکومتی معتمد که فرمانداری است، ندهیم. باید در این خصوص الگویی تدوین و به کشور ارائه دهیم تا کل کشور را از تمرکز گرایی نجات دهد و اگر واقعا عزمی جدی در این راستا داریم باید از همین فردا کار را شروع کنیم.
مروج الشریعه با ذکر اینکه چرا باید تولیدی که برپایه توانمندی های داخلی صورت می گیرد، روی دست تولید کننده بماند؟ گفت: دستگاه های اجرایی شهرستان های استان باید مایحتاج خود را از همان شهرستان و چنانچه آن محصول در شهرستان نبود از سایر شهرستان های داخل استان تهیه کنند و در این راستا هشدارهای لازم را به کارپردازان و ذیحسابها داده ایم و بازرسی استان هم در این خصوص کارش را به زودی آغاز خواهد کرد.
وی با انتقاد از برخی استعلامات زائد و سختگیری های بی مورد، اظهار کرد: چرا منابع طبیعی باید در روستاها به مردم سخت بگیرد و یا برخی مسایل که در استان قابل رفع است به مرکز کشیده شود و مردم به زحمت بیفتند”؟ این امور را باید به شوراها سپرد و نظارت دقیق را اعمال کرد و اگر تخلفی صورت گرفت با شورا برخورد نمود.
استاندار با بیان اینکه این نشست ها باید به صورت تخصصی و با پیوست های مناسب و هدفدار همراه با خروجی مطلوب برگزار شود تا بتوان در ادامه موارد را پیگیری کرد، گفت: شوراها در هم افزایی بسیار موثرند.
مدیران کل دیدگاه استانی داشته باشند
در ابتدای این جلسه رئیس شورای اسلامی استان ضمن درخواست از شهروندان استان و استاندار و مدیران کل مبنی برتحقق حمایت از کالای ایرانی و به ویژه تولیدات بومی استان و شهرستان های آن، گفت: اعضای شوراها نخبگان پخته ای هستند که مشاوره با آنان بسیار مفید خواهد بود و طبق قانون باید در جلسات کمیته برنامه ریزی شهرستان ها و شورای برنامه ریزی استان حضور یابند که این امر محقق نشده است.
قرائی ، تفویض اختیارات بیشتر به شهرستان ها را با توجه به خطر تردد جاده ای شهروندان استان خواستار شد و افزود: مدیران کل باید دیدگاه استانی داشته باشند و برای ۱۱ شهرستان و ۲۷ شهر استان نقش پدیری دلسوز را ایفا نمایند.
ضرورت تلطیف و بومی سازی قوانین به نفع مردم
وی همچنین حضور بیشتر مدیران کل در شهرستان ها، در بخش ها و روستاهای استان، بازشدن پای سرمایه گذاران و گردشگران به تمامی شهرستان ها، حذف استعلامات زائد و سختگیری های بی مورد که مردم را به قانون گریزی وا می دارد، برگزاری جلسات دیدار با استاندار به صورت هر سه ماه یکبار، تلطیف و بومی سازی قوانین به نفع مردم استان، اطلاع رسانی دقیق و شفاف بانک ها و صندوق های اعتباری در خصوص تسهیلات اعطایی به متقاضیان و رفع مشکلات هیات تطبیق در شهرستان ها را خواستار شد.
انتقاد از شورا گریزی دستگاه های اجرایی
نماینده شوراهای اسلامی ۱۱ شهرستان نیز در این جلسه با اشاره به اختیارات محدود شوراها و انتظارات نامحدود مردم از انان، تنگناهای عالی شوراها، شوراگریزی دستگاه های اجرایی، عدم استقبال نخبگان از عضویت در شوراها و … خواستار عملیاتی شدن بحث ۲ درصد شوراها و رفع برخی مشکلات از جمله بافت فرسوده، معضل مشترک آب شرب و چاه های کشاورزی، تسریع در ایجاد مجتمع های دامداری، تسریع در گازرسانی، رفع مشکل نبود و کمبود پزشک متخصص و … شد.
تقاضایی افزود: در بند ۱۱۰ بخش ۱۶ قانون بودجه ۹۷ مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال از عوارض فرآورده های نفتی به عنوان سهم شهرستان ها برای مباحث فناوری تخصیص یافته که خواستار پیگیری و توزیع آن هستیم.
تذکر به راه وشهرسازی و بنیاد مستضعفان
نماینده شوراهای شهرهای استان نیز با بیان اینکه راه و شهرسازی به جای توجه بیشتر به منافع درون سازمانی همکاری بیشتری برای تامین منافع عمومی و مردم داشته باشد، گفت: بنیاد مستضعفان هم می تواند هزینه های برگزاری مزایده هایش را صرف رفع مسایل شهر نماید.
تقی زاده با اشاره به اهمیت بهره مندی بهتر از ظرفیت خیرین و سرمایه گذاران ، تصریح کرد: بازنگری طرح های هادی و تفصیلی و امور زیربنایی و اجرای طرح استفاده از پساب فاضلاب شهری با توجه به خشکسالی ها نیازمند پشتیبانی و حمایت مالی ومعنوی است.
یزدانی نیز به نمایندگی از ۲۵ شورای بخش در استان هم با بیان اینکه متاسفانه خیلی از مصوبات جلسات اینچینی در گذشته پیگیری و اجرا نشده، خواستار پیگیری برای بیمه اعضای فاقد بیمه شوراها، رفع مسایل مالی شورهای بخش، اختصاص مکانی برای استقرار شوراهای بخش فاقد ساختمان در بخشداری ها، رفع مشکل روستاهای فاقد شورا و پیگیری جذب اعتبارات سرمازدگی و توزیع عادلانه آن شد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*