یادداشت امروز/کنداکتور صداوسیما ، پرازخالی…!!!

 

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
اگر استان خراسان جنوبی چیزی نداشته باشد لااقل چهره های شهیر و خوشنامی دارد که هر یک جایگاهی خاص و تأثیرگذار در هنر و ادبیات ایران دارند.
یکی از وظایف مهم و درعین حال روتین صداوسیما به غیراز نمایش فیلم ها و سریال هایی که از بس در شبکه های گوناگون رسانه ملی از جمله استان مان پخش شده دیگر تقریبا هیچ مخاطبی ندارد، همانا ایجاد فونداسیون و پی ریزی فرهنگی پویا و شاداب در استان است، اما واقعیت صداوسیمای آنی نیست که بتوان بر آن پایه برنامه و هدفی را دنبال کرد !!
کدام سرمایه گذاری در زمینه شناساندن حقایق استان و شفاف سازی فرهنگی در مرکز سیمای استان انجام یافته؟ تا نسل جوان بداند که در کجای جغرافیای ایران و با چه داشته هایی قرار گرفته ؟!!
کدام سرمایه گذاری در زمینه اشاعه هنر موسیقی مقامی استان و یا تئاتر آن انجام شده است ؟
کدام برنامه ای را سراغ دارید که درآن میز گردی از اساتید دانشگاه بیرجند شکل گرفته باشد که در آن از نقشه راه استان و آمایش سرزمینی آن و با نگاه نقادانه افکار عمومی را به چالش بکشند ؟!!
کدام سرمایه گذاری در زمینه داشته های گردشگری استان وشناساندن زوایای پنهان این مهمترین سرمایه آور استان را دیده یا شنیده اید که در پس این همه سال از استانی شدن این سرزمین به انجام رسیده باشد ؟!!
راستی از چهره های به حاشیه رفتگان استان خبری دارید؟ می دانید دکتر رفیعی کجاست و چه می کند و چه احوالی دارد ؟!
از دکتر راشد محصل ، فردوسی شناس استانتان که چهره ای است ملی به جز مراسم یادبود و دادن لوح تقدیر چه خبر ؟ ایشان را به نسل جدید استان معرفی کرده اید ؟!
از دکتر ناصح استاد ادبیات که تخصص اش جمع آوری دوبیتی های شیرین و ناب محلی است خبری گرفته اید؟ می دانید کجاست و دغدغه اش چیست ؟!
پدر علم سم شناسی ایران را که حتما می شناسید که چهره ای است فراملی، پروفسور بلالی مود را می گویم، چقدر منزلت و جایگاه علمی اش را به افکار عمومی استان معرفی کرده اید ؟! از استاد مسلم هنر خوشنویسی استان استاد اسماعیلی خبری دارید ؟!!
مشتی را عرضه کردم که نمونه خروار است.
چقدر حیف شد که این چهره های علمی در مراکز صداوسیمایی استان های برخوردار نبودند وگرنه از آنان اسطوره هایی می ساختند!! اما اگر آماری علمی بگیرید از مردم و جوانان استان با شوربختی درخواهید یافت که بسیاری از آنان حتی نام این بزرگان را نیز تاکنون نشنیده اند !!
چقدر آرزو داشتیم که میزگردی با حضور چهره هایی که نامی از آنان برده شد در صداوسیمای مرکز استان می دیدیم تا وزن و آبروی داشته های فرهنگی استان مان را بهتر درک می کردیم.
چرا مردم نمی دانند که در شهرهای دهگانه ، به غیر از مرکز استان شان چه چهره های فرهنگی و مرجع علمی وجود دارد؟ همه چیز که دربیرجند خلاصه نمی شود، مگر بشرویه، قاین، فردوس، اسدیه، نهبندان و…هیچ شاعر و نویسنده و هنرمندی ندارند ؟
صداوسیمای از غافله پرشتاب علمی و فرهنگی عقب نماند و با این نوع نگاه و روزمره گی در برنامه های مصوب اش به خواسته های مردم و افکار عمومی نخواهد رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*