سرمقاله/اقتصادی که نفس هایش به شماره افتاده…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
اقتصاد آنقدر پیچیده و تخصصی است که بدون بسترسازی ها و ایجاد فضای مناسب امکان زایش و شکوفایی نخواهد داشت.
اقتصاد در اولین ایستگاهش شفافیت را می طلبد که چنانچه از آن محروم باشد در ایستگاه های بعدی اش اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که اقتصاد یک علم است و نیاز به مردان و زنانی دارد که آن را آزموده و پیچیدگی هایش را بدانند.
ایستگاه دوم اقتصاد سیستم های نظارتی دقیق و غیرقابل نفوذ هستند که در دنیای دیجیتال و در کشورهای توسعه یافته کمتر از نیروهای انسانی در زمینه نظارت استفاده می شود و سیستم به نوعی طراحی شده که امکان لابی گری و خرید و فروش عوامل نظارتی نزدیک به صفر است.
ایستگاه سوم اقتصاد وجود سیستم بانکداری استاندارد و سالم و تعریف شده است، سیستمی که در آن بانک ها تبدیل به بنگاه های اقتصادی نشده و اصولا دریافت سود و بهره های ربوی کمرشکن از وام گیرندگان مفهومی ندارد، بانک هایی که ربا را با نام بانکداری اسلامی به شکل رسمی ارائه نمی کنند!!
ایستگاه چهارم حضور پررنگ و نه فقط نوشته شده بر کاغذ بخش خصوصی است، بخشی که متاسفانه در کشورهای جهان سوم به لطیفه ای بیش نمی ماند، چرا که نهادهای دولتی و غیردولتی امکان حضور به این بخش را به هیچ عنوان نمی دهند و چون قدرت های مالی در اختیار آنان است لذا بخش خصوصی آنچنان دچار ضعف های شدید اقتصادی و مالی است که امکان حضور در بخش اقتصاد را نخواهد داشت.
ایستگاه پنجم اما پایین آوردن درصد ریسک سرمایه گذاران خارجی است، ریسک سرمایه گذاری تناسبی مستقیم با سیاست خارجی کشورها دارد تا سرمایه گذاران سایر کشورها رغبت به کار اقتصادی را داشته باشند، اقتصاد جهانی دیگر در محیط بسته و درونی رشد نمی کند بلکه تعامل و تقابل با ریسک فاکتورهایی که آن را تهدید می کنند باید در دستور کار قرار گیرد.حال چنانچه تمامی ایستگاه های اقتصادی به خوبی عمل کرده و راه بر ریل توسعه گذارند اما به موازات سیاست و فرهنگ حرکت تکاملی نکند باز هم دچار نقصان و درماندگی خواهد شد.
ضعف ها و نقصان های فرهنگی و سیاسی، نتیجه اش فرار از قانون است، نتیجه اش موج های متواتر و دائمی اختلاس و رانت و دور زدن قانون است و در نهایت فروپاشی اقتصاد و اوج گیری نقدینگی و رکود و ساکن ماندن چرخ های تولید، حتی تزریق پول به چنین اقتصاد از هم گسیخته برای استارت مجدد به کارخانجات تولیدی، آنان را بردگان همیشگی بانک های ورشکسته خواهد کرد!!
اقتصاد نیاز به سخنرانی و شعار ندارد، سیستم اش که درست باشد خودش کارش را می کند، اقتصاد نفتی و رانتی هیچ سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد چون اقتصاد مقاومتی بدون بستر لازم بذرش خواهد خشکید!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*