یک مسئول اقتصادی :سهم استان از تولید ناخالص ملی با وضع فعلی تغییر نمی کند روند بازدارنده رشد اقتصاد

سهم استان از تولید ناخالص ملی با روند فعلی اقتصاد استان هیچ تغییری نخواهد کرد.
رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان گفت: نقش گمرک در رونق اقتصادی فوق العاده مهم است و تمام دستگاه های مرتبط باید نهایت تلاش خود را برای تسهیل در فرایند صادرات و واردات به کار گیرند.
جعفری در آیین گرامیداشت روز جهانی گمرک که از سوی اداره کل گمرکات استان برگزار شد، افزود: چنانچه شرایط کار در فرایندها به نفع سرمایه گذاران تسهیل نشود، قطعا سرمایه گذار نقطه دیگری را برای سرمایه گذاری انتخاب خواهد کرد. وی با اشاره به شعار سال گمرک مبنی بر«محیط تجاری امن برای توسعه اقتصادی» اظهار کرد: توسعه اقتصادی با فراهم شدن هرچه بیشتر زمینه برای توسعه تولید، اشتغال و کسب و کار محقق می شود. وی با بیان اینکه در سال ۹۵ که درآمدهای نفتی ۲/۲۸ درصد کل درآمدهای دولت بود، بیش از ۴۴ درصد وصولی های دولت توسط گمرک و امور مالیاتی تأمین شد، تصریح کرد: در سالجاری و در حالی که درآمدهای نفتی ۳۲ درصد کل درآمدهای دولت را تشکیل می دهد، گمرک و امور مالیاتی ۸/۳۴ درصد درآمدهای دولت را تامین کرده اند.
وی با تبریک روز جهانی گمرک از تلاش های گمرکات استان در راستای رونق تجارت فرامرزی قدردانی کرد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه در حوزه صادرات، بیشترین فعالیت را گمرک دارد، به افزایش ظرفیت های تولیدی در کشور و استان اشاره کرد و گفت: سهم استان از تولید ناخالص کشور نیم درصد است و برای ارتقای این سهم با روند فعلی نمی توان به نتیجه رسید و نیاز به پیاده کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی و تلاش مضاعف داریم. شهرکی افزود: در مقاطعی که بازار استان به تأمین گوشت قرمز، برنج و شکر نیاز داشت و یا مرغداران به صادرکردن تولیداتشان نیاز پیدا کردند، با تعامل و همکاری گمرک استان نیاز بازار و تولیدکنندگان استان مرتفع شد که تلاش گمرک استان، مرزبانی و اتاق بازرگانی در این راستا قابل تقدیر است.
به گفته وی، در این استان با وجود برخی مسایل و مشکلات، شاهد اتفاقات خوب زیادی هستیم و در بخش معدن در حالی که ذخیره معدنی استان در سال ۹۲ حدود ۵/۱ میلیارد تن بوده، امسال این میزان به ۳ میلیارد تن افزایش یافته است و واحدهای صنعتی و معدنی ما با وجود مشکلات، اشتغال و فعالیت خود را دارند و برای پرداخت معوقات بانکی شان و پرداخت حقوق پرسنل تلاش می کنند و حتی پیگیر برنامه های توسعه ای خود هم هستند.
شهرکی با ذکر اینکه امسال بالغ بر یک میلیارد تن ذخیره جدید معدنی کشف کرده ایم، افزود: حداقل ۱۰ طرح ناتمام با سرمایه گذاری های هزار میلیارد تومان در حوزه معدن استان در دست اجرا داریم و بخشی از مشکلات واحدهای مشکل دار صنعتی و معدنی استان را در حوزه های اداری و بانکی رفع کرده ایم و پیگیر مشکلات واحدهای دیگر هستیم.
مدیرکل گمرکات استان نیز گفت: توفیقات گمرک استان تنها نتیجه تلاش کارکنان نیست و ۲۲ سازمان همجوار گمرک نیز در راستای تبدیل یک فرآیند به صادرات و واردات تلاش می کنند و نیروهای امنیتی و حفاظتی هم باید با ایجاد امنیت پایدار که حاصل تلاش شبانه روزی آنهاست زمینه انجام فرآیندهای تجاری را فراهم کنند.
محمدعلی خاشی گفت: ۲ تن از کارکنان ما نیز تقدیرنامه هایی از دبیرکل سازمان جهانی گمرک دریافت کرده اند.
مدیرکل گمرکات استان با بیان اینکه در بخش صادرات در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۶۱۸ میلیون دلار کالای خروجی صادراتی از گمرکات استان داشته ایم که ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد، افزود: طی ۶ سال گذشته بیشتر به دنبال جبران عقب ماندگی های گذشته گمرک استان با نیت توسعه خراسان جنوبی بوده ایم و در این راستا تعامل خوب ستادی گمرک ایران را نیز همراه خود داشته ایم و اخیرا هم اعتباری برای گمرک مرزی دریافت کردیم.
در این جلسه زارعی به نمایندگی از سازمان منطقه ویژه اقتصادی و خامه زر به نمایندگی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سخنانی ایراد کردند و از تلاش های مدیریت و کارکنان گمرکات استان قدردانی کردند و در پایان ۳۶ نفر از نمایندگان دستگاه های اجرایی همکار و فعالان اقتصادی حوزه های مختلف مرتبط با گمرکات استان تجلیل شدند. در این جلسه از خبرنگار روزنامه امروز خراسان جنوبی به عنوان خبرنگار برتر این حوزه تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*