دره ای با آبشارهای زیبا و منحصر به فرد در سرایان شناسایی شد

مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از شناسایی یک دره زیبای دیگر منطقه سبزرود واقع در شمال روستای کریموی شهرستان سرایان خبر داد.عرب گفت: شهرستان سرایان بی شک یکی از زیباترین شهرستان های استان خراسان جنوبی است که کویر زیبای سه قلعه و بهشت منجمان ایران با اقامتگاههای سنتی و آثار تاریخی شاخص و روستاهای ییلاقی و خنک در شمال سرایان در آن قرار دارد.
وی افزود: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از افراد محلی در کنار دره زیبا و مجموعه آبشارهای سبزرود که به دره کلگی (kolgi) معروف است و با مجموع ۱۹ آبشار فنی و با شماره ۳۵۳ در فهرست آثار طبیعی – ملی کشور به ثبت رسیده است ، دره زیبا و بکر دیگری قرار دارد که بدون تجهیزات فنی امکان پیمایش آن وجود ندارد.به گفته وی این دره زیبا به دوتکی (dotaki) معروف است و مجموعا دارای ۱۲ آبشار فنی با ارتفاع بین ۵/۲ و ۱۷ متر و همچنین یک آبشار دوقلو و بسیار زیبا می باشد.
به گفته عرب طول این دره حدود یک کیلومتر و بسیار زیبا و منحصر بفرد و دارای گونه های گیاهی و جانوری بسیار زیبا و نادر می باشد که با توجه به عدم امکان ورود انسان کاملا بکر می باشد. وی همچنین افزود: پیمایش دره با همکاری هیأت کوهنوردی شهرستان سرایان در تاریخ ۱۲ خرداد ماه جاری انجام شده و با توجه به اینکه بسیار زیبا و دارای جذابیت و قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی – ملی کشور می باشد پرونده اثر برای ثبت بزودی تکمیل و ارسال خواهد شد.
عرب گفت : سرایان  علاوه بر کویر بسیار جذاب و دیدنی، آب انبار های تاریخی و فعال ، مساجد تاریخی ، غارهای بسیار زیبا و… دره و آبشارهای بسیار زیبایی را در خود جای داده که واقعا در استان بی نظیر هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*