اخبار علمی

دانستنی های پزشکی

این غذا را به هیچ وجه قبل از خواب نخورید/ نوزادان نارس عملکرد تحصیلی خوبی دارند/ مهمترین عوامل سفید شدن مو‌ها قبل از ۳۰ سالگی/ درمان خانگی فوق العاده برای آکنه

به گزارش  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ حوزه کلینیک در نظر دارد هر روز ساعت ۱۴ تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

 

**آیا می‌دانستید ۲ میلیارد نفر در جهان چاقی یا اضافه وزن دارند؟

 

 

 

**آیا می دانستید بیماری های قلبی و عروقی در کمین مبتلایان به کبد چرب است؟

 

**آیا می دانستید پاستا به دلیل کربوهیدرات‌های خالص و تبدیل شدن آن به چربی در بدن نباید قبل از خواب مصرف شود؟

 

 

 

**آیا می دانستید واکسن هپاتیت B از ابتلا به انواع سرطان های کبد نیز جلوگیری می کند؟

 

**آیا می دانستید اکثر نوزادان نارس عملکرد تحصیلی خوبی دارند؟

 

**آیا می دانستید ورزش منظم هوازی موجب بهبود سلامت قلبی-عروقی شده و با زوال عقل مقابله می کند؟

 

 

 

 

**آیا می دانستید رژیم غذایی گیاهخواری تقریبا دو برابر در کاهش وزن بدن موثر بود، و منجر به کاهش میانگین ۶.۲ کیلوگرم می شود؟

 

**آیا می دانستید زانوها به واسطه استرس ناشی از حمل وزن اضافه تضعیف می شوند؟

 

**آیا می دانستید مصرف مداوم گلاب به صورت خوراکی و موضعی اثرات متعددی برای پیشگیری ازچین و چروک های پوستی، آکنه ، اگزما و … دارد؟

 

 

 

**آیا می دانستید ژنتیک، کم خونی، اختلال عملکرد تیروئید و استرس از جمله عوامل سفید شدن موها قبل از ۳۰ سالگی است؟

 

 

 

 

 

 

 

ارتباط کوتاه بودن دوره شیردهی مادر با خطر ابتلای فرزند به کبد چرب

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید نشان می دهد که چاقی مادران در ابتدای دوران بارداری و کوتاه بودن دوره شیردهی آنها، می تواند باعث ابتلای فرزندان به کبد چرب غیر الکلی در نوجوانی شود.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، بر اساس مطالعه تازه ای که در مجله Hepatology منتشر شد، نوزادانی که قبل از شروع تغذیه با شیر خشک، کمتر از شش ماه شیردهی می شوند و مادران آنها نیز در ابتدای بارداری اضافه وزن دارند، در دوره نوجوانی با خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مواجه می شوند.
بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع ترین اختلال کبدی در کشورهای توسعه یافته است که از هر چهار نفر بزرگسال یک نفر تحت تاثیر آن قرار می گیرد. این بیماری با تجمع چربی در بین سلول های کبد بروز می کند و معمولا با چاقی و مقاومت بدن در برابر انسولین ارتباط دارد.
محققان آمریکایی از کبد بیش از ۱۱۰۰ نوجوان ۱۷ ساله که داده های مربوط به دوران بارداری و شیردهی مادران آنها پیگیری شده بود، سونوگرافی کردند. جزئیات سوابق بارداری مادر و تغذیه نوزاد با بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی در اواخر دوره نوجوانی این شرکت کنندگان ارتباط داشت.
در ۱۵ درصد از این نوجوانان، ابتلا به کبد چرب غیر الکلی تشخیص داده شد؛ از میان این افراد، ۹۴ درصد در بخشی از دوران نوزادی با شیر مادر تغذیه شده بودند، به این صورت که ۵۵ درصد آنها پیش از تغذیه با شیر مکمل، به مدت ۴ ماه و ۶۶ درصد آنها هم به مدت شش ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند.
احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی در نوجوانانی که مادران آنها در ابتدای بارداری چاق بودند، دو برابر بود و در نوجوانانی که در دوره نوزادی قبل از تکمیل شش ماه تغذیه با شیر مادر شیر خشک مصرف کرده بودند، افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی ۴۰ درصد بود.
همچنین براساس این مطالعه، فرزند زنانی که در ابتدای بارداری سیگار می کشیدند، به طور قابل توجهی در معرض افزایش احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی قرار داشتند.
محققان نتیجه گرفتند که وزن سالم مادر و تداوم شیردهی او به نوزاد می تواند برای کبد کودکانشان در آینده مفید باشد.

 

 

 

 

بیماری لثه بارداری را به تاخیر می اندازد

تهران-ایرنا- نتیجه مطالعه محققان فنلاندی نشان می دهد که یک پاتوژن رایج در اطراف دندان ها، بارداری زنان جوان را به تاخیر می اندازد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه هلسینکی در فنلاند در این مطالعه ۲۵۶ زن سالم ۱۹ تا ۴۲ ساله را که باردار نبودند در جنوب فنلاند مورد بررسی قرار دادند. تمامی این زن ها قصد باردار شدن داشتند.
محققان تمامی این افراد را تحت معاینه های دندانپزشکی و زنان قرار دادند و بزاق آنها را نیز برای تشخیص پاتوژن های اصلی لثه آزمایش کردند.
آنها این افراد را برای یک دوره ۱۲ ماهه مورد پیگیری قرار دادند تا مشاهده کنند که آیا در طول این مدت باردار می شوند یا خیر.
محققان در بزاق زنانی که در طول این مطالعه باردار نشدند در قیاس با زنانیکه باردار شدند ، سطوح بطور قابل توجه بالاتری از پورفیروموناس ژنژیوالیس (P. gingivalis) ، یک باکتری مرتبط با بیماری های لثه کشف کردند.
این مطالعه نشان داد، مشکل باردار شدن در زنانیکه در بزاق خود P. gingivalis داشتند سه برابر بیشتر از زنانی بود که این باکتری در بزاق آنها مشاهده نشد.
سوزان پاجو، متخصص لثه در بیمارستان هلسینکی در یک بیانیه خبری گفت: نتایج مطالعه ما زنان جوانی را که در سن بارداری قرار دارند تشویق می کند که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهند و مرتب سلامت لثه های خود را ارزیابی کنند.

 

 

 

 

تاکید دوباره محققان به سالمندان؛

پیاده روی به مقابله با زوال عقل کمک می کند

شناسهٔ خبر: ۴۰۰۳۱۲۵ – سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ – ۰۳:۴۶

سلامت > بهداشت

طبق نتایج یک مطالعه کوچک، پیاده روی موجب بهبود عملکرد مغزی افراد بزرگسال مبتلا به «دمانس عروقی» می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تحقیقات نشان داد افراد مسن مبتلا به «اختلال شناختی عروقی» یا VCI که ۳ ساعت در هفته به مدت ۶ ماه پیاده روی کرده بودند دفعات واکنش و سایر علائم عملکرد مغزی شان بهبود یافته بود. VCI نوعی زوال عقل یا دمانس است که به دلیل آسیب به عروق خونی مغز ایجاد می شود.

ترس لیو-آمبروز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «به خوبی اثبات شده است که ورزش منظم هوازی موجب بهبود سلامت قلبی-عروقی و سلامت عروق مغزی می شود.»

وی در ادامه می افزاید: «این نوع ورزش ریسک ابتلا به مشکلات مزمن نظیر فشارخون بالا، دیابت نوع۲ و کلسترول بالا را کاهش می دهد. این مشکلات مزمن، دارای تاثیر منفی بر مغز هستند.»

این مطالعه شامل ۳۸ زن و مرد مبتلا به VCI بود. برخی از شرکت کنندگان به گروه پیاده روی اختصاص یافتند و برخی دیگر شیوه قبلی زندگی خودشان را دنبال می کردند. تمامی شرکت کنندگان قبل و بعد از برنامه ورزشی تحت اسکن مغز قرار می گرفتند.

محققان دریافتند شرکت کنندگان گروه پیاده روی شاهد بهبود در تست های شناختی خود بودند و اسکن مغزشان نشاندهنده بهبود فعالیت عصبی شان بود.

 

 

 

سفیدی مو در جوانی را جدی بگیرید

یک متخصص پوست ومو گفت: ژنتیک، کم خونی، اختلال عملکرد تیروئید و استرس از جمله عوامل سفید شدن موها قبل از ۳۰ سالگی است.

دکتر عبدالرضا عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سفیدی مو در سنین کم غیر طبیعی و  بیشتر به دلایل ژنتیکی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: برخی مواقع علت سفیدی مو ابتلا به یک بیماری است. برای نمونه کم خونی (آنمی) و اختلال در عملکرد غدد تیروئید می‌تواند علل سفیدی مو باشد.

وی با اشاره به اینکه  سفیدی مو پیش از ۳۰ سالگی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد و باید بررسی شود، اضافه کرد: عواملی مانند کلر موجود در آب استخرهای شنا، کمبود مس و یا استفاده بیش از حد از شامپوهای قلیایی نیز در سفیدی مو موثر است. کمبود ویتامین B12 منجر به کم خونی (آنمی) می‌شود و این امر در سفید شدن موها نقش دارد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه درمان سفیدی مو با توجه به علل بروز آن امکان پذیر است، اضافه کرد: استرس، مادر تمام بیماری‌ها است و موها را نیز سفید می‌کند و اگر سفیدی مو به علت استرس باشد احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی نیز افزایش می‌یابد.

 

 

 

 

دارویی امیدبخش برای مقابله با سرطان خون

متخصصان آمریکایی از تولید دارویی جدید خبر دادند که می‌تواند برای مقابله با سرطان خون مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، گروهی از متخصصان دانشگاه یوتا داروی جدیدی تولید کردند که می‌تواند به عنوان درمانی مستقل یا ترکیبی برای بیماری لوسمی استفاده شود.

این دارو از قابلیت مسدود کردن فعالیت منفی کروموزوم فیلادلفیا برخوردار است که در ۳۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به لوسمی حاد لنفاوی وجود دارد.

به گفته متخصصان آمریکایی زمانی که سلول‌های لوسمی با شیمی درمانی تحت درمان قرار می‌گیرند انتظار می‌رود که DNA آسیب‌دیده داخل سلول سرطانی به اندازه کافی انباشته شده و بنابراین سلول‌ سرطانی از بین برود. اما از آنجایی که کروموزوم فیلادلفیا به طور مداوم موجب ترمیم آسیب‌دیدگی DNA می‌شود این سلول‌ها نمی‌توانند به اندازه‌ای DNA آسیب‌دیده داشته باشند که منجر به نابودی‌شان شود. در نتیجه این سلول‌ها در برابر هر دارویی مقاومت نشان می‌دهند و به همین دلیل باید روش جدیدی برای مقابله با این ترمیم DNA پیدا شود.

در این بررسی ابتدا متخصصان تلاش کردند تا دارویی بسازند که قادر به مهار کردن پروتئین‌های هیستون داستیلاز ۱ و ۲ باشد. این پروتئین‌ها به لحاظ تاثیر مستقیمی که بر ترمیم DNA دارند شناخته شده هستند.

به گزارش نیچر ورلدنیوز، متخصصان در بررسی انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند در موش‌هایی که با داروی بازدارنده این پروتئین‌ها تحت درمان قرار گرفته‌اند ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش علائم بیماری مشاهده شده است. همچنین این دارو عوارض جانبی روی موش‌ها نداشته است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*