اخبار علمی

 

متخصص طب سنتی مطرح کرد

خطر اسپاسم عضلانی با مصرف نوشیدنی‌های سرد در وقت افطار

مهدی برهانی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: در زمان روزه‌داری، فرد ساعات زیادی هیچ خوراکی مصرف نمی‌کند به همین علت در زمان افطار هر خوراکی به راحتی جذب بدنش می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود که به هیچ عنوان روزه را با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرد باز نکنید زیرا ماده سرد به سرعت جذب بدن شده و عارضه‌های مختلفی همچون درد مفاصهمه‌ی نوشته‌هال و استخوان، تغییر مزاج معده و سرد شدن آن را در پی دارد.

برهانی گفت: در هنگام افطار روزه خود را با مواد مرطوب نیز که مزاجاً سرد هستند، نباید باز کرد مثلاً عموم میوه‌ها جزء این دسته قرار می‌گیرند پس توصیه می‌شود روزه خود را با خوردن میوه باز نکنید، همچنین مصرف تخم‌شربتی در دم افطار توصیه نمی‌شود زیرا این خوراکی‌ها می‌توانند سبب اسپاسم عضلات و کمردرد شود.

متخصص طب سنتی اضافه کرد: باز کردن روزه با آب یا شیر گرم همراه با خرما به تقویت معده کمک می‌کند. همچنین خوردن هر خوراکی مرطوب عموماً باعث افزایش رطوبت و سردی معده می‌شود و اولین علامت آن هم نفخ معده است.

برهانی اضافه کرد: روزه برای سلامت بدن است اما هر فردی که با گرفتن روزه به مشکلاتی همچون درد معده، ورم، سوزش، مبتلا می‌شود، می‌تواند با نظر متخصص روزه نگیرد.

 

ترمیم پرده گوش با ایمپلنت ابریشمی

تهران – ایرنا – محققان استرالیایی موفق به ساخت یک ایمپلنت ابریشمی شده‌اند که قادر به ترمیم پرده آسیب‌دیده گوش است.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، گوش مکانیسم پیچیده‌ای دارد و اختلال در کوچکترین بخش آن عمکلرد شنوایی را مختل می‌کند. بیماری‌های مزمن گوش میانی می‌تواند به عفونت، درد، ناشنوایی و پارگی پرده گوش منجر شود. معمولا افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، باید طی چند مرحله مورد عمل جراحی قرار گیرند.
محققان استرالیایی برای حل این مشکل یک ایمپلنت ابریشمی تولید کرده اند که می تواند به ترمیم پرده گوش آسیب دیده کمک کند. این ایمپلنت شفاف ClearDrum نام دارد و به اندازه یک لنز تماسی است. قابلیت ابریشم در انتقال امواج صوتی بهتر از پرده واقعی گوش است، از طرفی این ماده زیست‌سازگار، نقش یک چارچوب را برای رشد سلول‌های بیمار فراهم می‌کند. ترمیم پرده گوش با استفاده از این ایمپلنت ابریشمی با سرعت بیشتری صورت می گیرد و دیگر نیازی به چند بار عمل جراحی نیست، از طرفی هزینه آن بسیار کمتر از روش‌های درمانی دیگر است.

سیگار کشیدن مادر به کبد جنین آسیب می زند

تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که سیگار کشیدن مادر به کبد جنین آسیب می زند و این آسیب در جنین های دختر و پسر متفاوت است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، محققان در این مطالعه متوجه شدند که ترکیب مواد شیمیایی موجود در سیگار به ویژه برای سلول های کبدی در حال رشد مضر هستند.
محققان دانشگاه ادینبورگ در این تحقیق با استفاده از سلول های بنیادی جنینی، روشی برای مطالعه اثرات سیگار کشیدن مادر بر بافت کبد ابداع کردند.
آنها در این مطالعه همچنین متوجه شدند که مواد شیمیایی موجود در سیگار تاثیر متفاوتی بر جنین های دختر و پسر دارد.
محققان دانشگاه ادینبورگ در مطالعه خود از سلول های بنیادی پرتوان (pluripotent)- سلول هایی که توانایی تبدیل شدن به سایر انواع سلول را دارند – برای ساخت بافت کبد جنینی استفاده کردند؛ سپس سلول های کبدی را در معرض مواد شیمیایی مضر موجود در سیگار از جمله مواد خاصی قرار دادند که مشخض شده است این مواد حین سیگار کشیدن مادر، در خون جنین جریان می یابند.
نتیجه تحقیق این بود که ترکیب مواد شیمیایی – مشابه ترکیبی که در سیگار وجود دارد- بیش از یک به یک این مواد به سلامت کبد جنین آسیب می زند.

 

ساخت آنتی بیوتیکی جدید برای مبارزه با باکتری های مقاوم

تهران- ایرنا- موسسه تحقیقاتی اسکریپس در آمریکا اعلام کرد که پژوهشگران این موسسه با تغییراتی در آنتی‌بیوتیک وانکومایسین (Vancomycin) داروی جدیدی ساخته‌اند که از سه راه مختلف بر باکتری‌ها اثر می‌کند و مانع از مقاومت آنها در برابر آنتی‌بیوتیک ها می شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری بی بی سی، وانکومایسین حدود شصت سال است که برای بیماری های عفونی تجویز می شود اما به تازگی باکتری‌ها نسبت به نوع متعارف آن مقاومت نشان داده‌اند.
موسسه اسکریپس اعلام کرده است پزشکان می‌توانند نوع جدید این دارو را بدون نگرانی از مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر آن در درمان بیماران به کار گیرند.

به گفته کارشناسان، استفاده مکرر و بیش از اندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث جهش ژنتیکی و ظهور باکتری‌هایی می‌شود که این داروها بر آنها تاثیری ندارد؛ به عبارت دیگر، بشر به تدریج در برابر این باکتری‌ها خلع سلاح می‌شود.
دقت در استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از روند ظهور باکتری‌های مقاوم است؛ با این حال پزشکان امیدوار بوده‌اند داروهایی کشف شود که باکتری‌ها قادر نباشند در برابر آن مقاوم شوند.
به گفته پژوهشگران موسسه اسکریپس، مدت زمان مقاوم شدن باکتری‌ها نسبت به وانکومایسین نشان می دهد که این روند به سادگی صورت نمی‌گیرد. وانکومایسین به خاطر تاثیری که در نابودی باکتری‌ها داشته به ‘داروی جادویی’ شهرت یافته و تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود می‌توان با تغییراتی در ساخت آن، بر کارآیی این دارو افزود.
نتیجه تحقیقات جدید که در نشریه گزارش‌های آکادمی ملی علوم منتشر شده، حاکی از تغییر دیگری در این دارو است به نحوی که می‌تواند به شکلی جدید بر باکتری‌ها اثر بگذارد.
به گفته پژوهشگران، در مجموع تغییراتی که در وانکومایسین داده شده کارآیی آن را هزار برابر بیشتر و ادامه استفاده از این دارو را برای مدتی طلولانی‌تر امکانپذیر کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*