برخورد قاطعانه با متخلفان انتخابات

اولین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان در سال ۹۶ روز گذشته به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار شد.
کارنامه قابل قبول استان در برگزاری انتخابات گذشته
در این جلسه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در برگزاری انتخابات گذشته کارنامه قابل قبولی داشته، گفت: دستورالعمل تشکیل ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در استانها ابلاغ شده و البته این ستاد در استان قدری با تأخیر تشکیل شد. حجت الاسلام والمسلمین وحدانی نیا افزود: تشکیل این ستاد و شوراهای مربوطه نباید دخالت در کار حوزه اجرایی و نظارت تلقی شود بلکه این تشکیلات به منظور پیش بینی، پیشگیری و کاهش تخلفات در مواقعی که قوانین زیر پا گذاشته شود، ایجاد گردیده است.
لزوم برخورد با تبلیغات زودهنگام
وی به تشریح برخی وظایف ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی پرداخت و با اشاره به اینکه تمام تلاش ما در ستاد، برگزاری انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری همه عزیزان و عدم تخطی از مقررات و دستورالعمل هاست، افزود: دشمن بیکار ننشسته و فعالیت ها و برنامه هایی دارد که ما باید در راستای خنثی سازی این برنامه ها به هوش باشیم.
وی با ذکر این نکته که نباید اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سایه انتخابات ریاست جمهوری مورد کم توجهی قرار گیرد، نسبت به فعالیت برخی افراد در حوزه های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که بعضا با توهین و افترا در حمایت از یک کاندیدا و علیه کاندیدایی دیگر همراه می شود، هشدار داد و اظهار کرد: اولا تبلیغات زودهنگام، تخلف انتخاباتی است و در ثانی توهین و افترا جرم است و لذا اعضای ستاد باید در صورت مشاهده مصادیق بارز این تخلفات و جرایم در سطح استان، مراتب را به ستاد پیشگیری اطلاع دهند. ضمن اینکه به منظور تسریع در رسیدگی به تخلفات و برخورد با متخلفین، شعب ویژه ای در استان تشکیل شده است.
تأکید دادستان بر کنترل اجتماعات انتخاباتی در دانشگاهها
دادستان مرکز استان نیز در این جلسه بر ضرورت رصد فضای مجازی و حقیقی جامعه از سوی اعضای ستاد و انعکاس موارد تخلف و جرم به ستاد پیشگیری و دادستانی توسط آنان تأکید کرد و گفت: نظارت بر برگزاری جلسات سخنرانی و اجتماعات در زمان تبلیغات انتخاباتی در دانشگاهها با هدف حفظ امنیت و جلوگیری از وقوع جرم و تخلف در این جلسات ضروری است و باید نسبت به دعوت از افرادی که به دلیل سوابق قبلی، حضورشان در اینگونه جلسات احتمال وقوع تخلف و جرم را تشدید می کند، تذکر و هشدارهای لازم داده شود. مقدس با بیان اینکه برای پیشگیری از وقوع جرم و تخلف انتخاباتی از رسانه ها و مطبوعات کمک می گیریم، تصریح کرد: ان شاء ا… شاهد وقوع جرم و تخلف انتخاباتی در استان نخواهیم بود اما چنانچه جرم و تخلفی مشاهده شود با قاطعیت با متخلفین و مجرمین برخورد خواهد شد.
آغاز تبلیغات زودهنگام انتخاباتی از ماهها قبل در استان
نماینده عالی شورای نگهبان در استان نیز با بیان اینکه متأسفانه در خراسان جنوبی از ماهها قبل تبلیغات زودهنگام انتخاباتی آغاز شده، گفت: در انجام تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در استان افرادی دخالت دارند که باید مجری انتخابات باشند و در حالی که شعار قانونگرایی سر می دهند در عمل در پوشش قانون هر از چندگاهی اقدامات غیر قانونی انجام می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با ذکر این نکته که یکی از جلسات اصلی در استان در حقیقت جلسه انتخاباتی و ستاد انتخاباتی بوده، افزود: متأسفانه از شخصیت های سیاسی برای سفر به استان و سخنرانی در قالب دیدار با نخبگان دعوت می شود اما در عمل و از پول بیت المال به جای دعوت از نخبگان واقعی، فعالان ستادها در این جلسات حاضر می شوند و میلیونها تومان از بیت المال هزینه می گردد و با فعالان انتخاباتی جلسه برگزار می شود که باید این موارد پیش بینی می شد و در حال حاضر هم باید جلوی فعالیت های غیر قانونی گرفته شود.
توزیع یک وانت گل از محل بیت المال
وی از هزینه کرد بیت المال برای توزیع یک وانت گل در یکی از شهرستانهای استان خبر داد و گفت: متأسفانه ما فقط شعار قانونگرایی سر می دهیم اما قانون را دور می زنیم و کار خودمان را می کنیم که دستگاههای نظارتی باید این موارد را رصد کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.
دین خود را فدای دنیای دیگران نکنیم
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه بودجه بیت المال در نقاطی از استان به نفع گروههایی خاص هزینه می شود اما هیچکدام حرفی نمی زنیم، گفت: نباید دین خود را فدای دنیای دیگران کنیم. وی همچنین از عدم حضور برخی از اعضای اصلی ستاد در این جلسه انتقاد کرد.
خودداری نیروهای مسلح از دخالت در انتخابات
ناصری رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان هم حفظ و حراست انتخابات را وظیفه نیروهای مسلح دانست و با اشاره به برگزاری جلسات توجیهی برای فرماندهان رده های بالای نیروهای مسلح استان و نیروهای زیر مجموعه این فرماندهی، افزود: دو جلسه نیز در حوزه های حفاظت و بازرسی طی هفته آینده برگزار خواهد شد و کلیه نیروهای مسلح در تمامی رده ها واقف هستند که باید از اظهار نظر و دخالت در انتخابات خودداری نمایند.
نباید موردی را پیش از طرح در دادگاه صالحه
 به عنوان تخلف رسانه ای کرد
موسوی که به نمایندگی از استانداری در این جلسه حضور داشت نیز با بیان اینکه کلیه موارد قانونی مجرمانه احصا و به دستگاه ها ابلاغ شده است، گفت: سرلوحه کار همه ما باید قانون باشد و نباید موردی را پیش از بررسی در دادگاه صالحه به عنوان تخلف رسانه ای کرد. هاشمی از بازرسی کل استان نیز گفت: کلیه بازرسان افتخاری و حراست ها و حفاظت ها در جلسات، توجیه شده یا توجیه خواهند شد و چنانچه تخلفی صورت گیرد به سازمان های نظارتی منعکس می گردد و مسلم است که نباید از محل وجوه و اموال دولتی له یا علیه کاندیداها استفاده گردد.
نظارت مستمر بر سایت ها و فضای مجازی
سرگرد بیدسکی رئیس اداره حقوقی فرماندهی انتظامی استان نیز از پیشگیری و شناسایی جرایم و تخلفات انتخاباتی از جمله تبلیغات زودهنگام، مقابله با جرایم سایبری، تشخیص و رصد فراخوان ها به ویژه در حوزه انتخابی، کنترل و نظارت مستمر سایت هاو وبلاگها و شناسایی سایت ها و وبلاگ های وابسته به جناح های مخالف نظام و اشراف به شبکه های اجتماعی و انعکاس اخبار در آنها به عنوان برخی وظایف نیروی انتظامی در برگزاری انتخابات نام برد.
تخلف انتخاباتی در رسانه های استان نداشته ایم
نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با بیان اینکه موردی از تخلف رسانه ای و مطبوعاتی در بحث تبلیغات زودهنگام در استان مشاهده نشده، از تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی بر رسانه ها با نزدیک شدن زمان تبلیغات انتخاباتی خبر داد و گفت: چنانچه در رسانه ای بر علیه نامزدی مطلبی درج شود باید فرصتی برای پاسخ دادن به آن نامزد در همان رسانه فراهم گردد.
انتظار برخورد جدی با جرایم انتخاباتی
شبانی از کارشناسان حقوقی دادگستری نیز با تاکید بر ضرورت هماهنگی و تعامل بیشتر در مقابله با تخلفات انتخاباتی، گفت: متاسفانه برخی تخلفات انتخاباتی در استان به وقوع پیوسته و از آن جمله در یکی از شهرهای استان، مسئول استانی در جلسه انتخاباتی شرکت کرده است. وی افزود: از دادستانی انتظار برخورد جدی با جرایم انتخاباتی را داریم.
خودداری از صدور مجوز سخنرانی برای افراد معلوم الحال
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در پایان جلسه گفت: جا دارد در بحث صدور مجوز برای سخنرانی در نشست ها و تجمعات انتخاباتی در دانشگاه ها حساسیت بیشتری اعمال شود و حتی الامکان از صدور مجوز برای افراد و شخصیت های معلوم الحال خودداری گردد و چنانچه احتمال می رود حضور فرد یا افراد خاصی در استان باعث وقوع بی نظمی یا درگیری شود مراتب به ستاد پیشگیری منعکس تا از طریق دادستانی در شورای تامین مطرح شود و اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار به عمل آید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*