نشست تخصصی کنفرانس برجام ؛ برجام فضای تعامل جهان با ایران را فراهم کرد/برجام و شکست بن بست استراتژیک

الهه کولایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به دستاوردهای برجام در حوزه سیاست خارجی کشور گفت: برجام ایجاد فرصت برای متوقف شدن تحریم های بین المللی و فضای تعامل با ایران است.

به گزارش ایرنا، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران امروز (سه شنبه ) در نشست تخصصی کنفرانس برجام ، آثار و پیامدهای سیاسی و حقوقی درفضای پس از تحریم به فرصت های از دست رفته سیاست خارجی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری پرداخت.
وی در این نشست یک روزه در مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه ، با یادآوری فرصت های روابط خارجی ایران بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گفت: تقریبا ۲۵ سال از فروپاشی شوروی و عارضه استقلال در مرزهای شمالی می گذرد و این زمان فرصت های زیادی برای ما به وجود آورده که بتوانیم نقش تاثیر گذاز در این منطقه ایفا کنیم.
کولایی گفت: واقعیت این است که اگر رابطه ایران با جهان در این مدت به گونه ای غیر از سیاست های کنونی پیش می رفت، از فرصت های پیش آماده بیش از آنچه که وجود دارد استفاده می کردیم؛ با این حال ما در ایران نه تنها این فرصت ها را از دست دادیم بلکه از اختلاف های آمریکا و شوروی نیز تاثیر پذیرفتیم.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه اظهار کرد: برجام این اجازه را به ایران می دهد که به طرف یک موازنه ژئوپلیتیک حرکت کند. برجام ایجاد فرصت برای متوقف شدن تحریم های بین المللی و فضای تعامل با ایران است.
دیکر سخنران این کنفرانس ناصر هادیان استاد سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران بود که در ابتدای اظهارات خود پنج شاخص برای ارزیابی برجام مطرح کرد و گفت: قبل از برجام در یک بن بست استراتژیک قرار داشتیم که آمریکا و غرب آن را برای ما ایجاد کرده بودند. اما برجام این بن بست را شکست. دومین دستاورد برجام این بود که کشور ما در مسیر غیرامنیتی قرار گرفت.
هادیان در ادامه با اشاره به سومین دستاورد برجام گفت: بعد از برجام در حوزه سیاست خارجی به نوعی نرمال سازی شکل گرفت یعنی روابط ما با کشورهای دیگر به حالت عادی خود برگشت.
وی در ادامه اظهار داشت: چهارمین دستاورد برجام این بود که مسوولان فرصت یافتند تا به مسایل حیاتی در ایران بپردازند و در نهایت آخرین دستاورد برجام این بود که چندجانبه گرایی در کشور شکل گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: آمریکایی ها به دنبال امنیتی کردن جایگاه ایران در منطقه هستند و ادعا دارند ایران در منطقه ایجاد نا امنی می کند. ما باید سیاست های خود را بر تقویت دولت های مرکزی منطقه بنا کنیم .
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی آخرین سخنران این نشست بود وی با بیان اینکه رقابت بعد از توافق برجام در منطقه بیشتر شده است، گفت: انتظار بر این بود که روابط ایران با کشورهایی مانند ترکیه و عراق پس از برجام گسترش پیدا کند که متاسفانه هنوز تحقق نیافته است.
وی در پایان گفت: براساس اصل عدم قطعیت در خاورمیانه شکل گیری ژئوپلیتیک، جای خود را به افزایش قدرت در خاورمیانه داده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*