تبلیغات پر زرق و برق پفک و چیپس در خیابان های بیرجند

شهروندان بیرجندی زمانی که از بلوار غفاری به سمت دانشگاه آزاد اسلامی حرکت می کنند پس از عبور از میدان ولی عصر (عج)در وسط بلوار و همچنین در دیگر نقاط چندین تابلوی بزرگ تبلیغ نوعی پفک به چشمشان می خورد.
اما تبلیغات خوراکی های مضر در مکانی که فاصله نه چندانی تا دانشگاه علوم پزشکی دارد برای بسیاری از بینندگان باعث حس تناقض و دوگانگی می شود. آیا دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مرکزی که تنها یکی از وظایف آن، آگاهی دادن درباره سلامت و تغذیه مناسب به مردم می باشد، در این باره نظری ندارد? این سوالی است که یکی از شهروندان می پرسد.
وی ادامه می دهد صرف نظر از اینکه این تبلیغات با مجوز چه نهادی نصب شده است زیان آور بودن مصرف محصولاتی از این قبیل به ویژه برای خردسالان، باید مورد توجه قرار گیرد.
پفک و چیپس ۹ برابر وزن خود آب جذب می کند
یک کارشناس مواد غذایی می گوید: تحقیقات نشان داده است که محصولاتی از این قبیل تا ۹برابر وزن خود آب جذب می کند بنابراین معده را پر کرده و منجر به بی اشتهایی فرد شده و میل انسان را به مصرف غذاهای مقوی کاهش می دهد. در نتیجه مصرف محصولاتی مانند پفک و چیپس باعث ابتلا به بیماری هایی مانند کم خونی ،پوکی استخوان و کوتاهی قد می شود همچنین نمک موجود در این گونه فراورده ها باعث آسیب دیدن کلیه ها و تورم بافت ها و افزایش فشار خون و در نتیجه سکته های قلبی و مغزی می شود
مصرف نمک باعث ایجاد رادیکال های آزاد در بدن می شود که زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در سیگار دارد. گرما دیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن ، منجر به ایجاد رادیکال های آزاد می شود که زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارد و باعث بیمار شدن دستگاه گوارشی و ابتلا به سرطان می شود. البته واضح است که درآمد برخی نهادهای دولتی از طریق تبلیغات شهری تأمین می شود اما سوال این است که تشویق مردم برای مصرف این سم سفید به چه قیمتی?
عادات غذایی نامناسب نه تنها در شهر ما بلکه در کشورمان و همه دنیا وجود دارد. کارشناسان تغذیه به کرات مصرف این فراورده ها را منع کرده و درباره خطرات غیرقابل جبران آن، به مردم گوشزد کرده اند.
ایرانی ها ۳ برابر حداکثر مجاز  نمک مصرف می کنند
یک پزشک در این باره می گوید: به طور کلی ۸۷درصد کشورها ،بیشتر از ۳ گرم در روز نمک مصرف می کنند و فقط ۶ کشور پیشرفته دنیا هستند که با اجرای برنامه های جهانی مصرف نمک را کاهش داده اند.
دکتر خزائی ادامه می دهد: میزان مصرف نمک در ایران حدود ۱۰تا ۱۵گرم در روز است که این میزان بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف نمک یعنی ۵ گرم در روز می باشد. استفاده از روغن هایی که چندین بار برای سرخ کردن استفاده می شود و بوی روغن سوخته و رنگ کدر و مات به محصول می دهد از جمله خطرناک ترین موادی است که می تواند منجر به مسمومیت و سرطان زا شدن پفک باشد.
به گفته دکتر کیمیا گر، متخصص تغذیه ایران روی کمربند کمبود ید قرار دارد البته این به معنای آن نیست که ما افراد را برای مصرف نمک بیشتر ترغیب کنیم. وی ادامه داد: گرمادیدگی شدید محصول طی فرایند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیکال های آزاد پراکسید می شود ،استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه پفک ،چیپس و پاپکورن باعث افزایش وزن ،چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود. کیمیاگر توصیه می کند که از مصرف فست فود و غذاهای پرنمک پرهیز کنیم و ماهی را بیشتر به صورت کبابی استفاده کنیم ،نمکدان سر سفره قرار ندهیم و ذائقه خود را به مصرف کم نمک عادت دهیم. کیمیاگر می گوید:نمک زیاد کلسیم را از استخوان می گیرد و باعث دفع آن از ادرار می شود که نتیجه آن داشتن استخوان هایی نازک و شکننده است.
میزان استاندارد مصرف نمک در بدن ۲ گرم در روز است
نمک یکی از املاح مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی است اما مصرف نامتعادل آن مرز باریکی بین سلامتی و بیماری دارد. پس از مراجعه خبرنگار ما به بخش مربوطه در شهرداری برای پرسش از چرایی تبلیغات این محصولات، در پاسخ عنوان شد که شیوه فعالیت طبق موازین و بر اساس قراردادهای قانونی می باشد. حال آنکه بر اساس مصوبه کارگروه تغذیه و سلامت شهرستان درج هرگونه آگهی تبلیغاتی موادغذایی از قبیل انواع پفک، سوسیس،کالباس، نوشابه و غیره ممنوع اعلام شده است. لازم به ذکر است که علی رغم پیگیری های انجام شده هنوز در خیابان های این شهر تابلوهای تبلیغاتی به نام پفک به چشم می خورد و این مناظر باعث سوق دادن ذائقه کودکان به مصرف اینگونه محصولات شده و سلامتی فرزندانمان را به خطر می اندازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*