نمایندگان خانه ملت تاکید کردند: کارت اعتباری خرید کالا در برزخ / پاس کاری بی سرانجام وزارت صنعت و بانک مرکزی


سرویس اقتصادی
طرح کارت‌ اعتباری خرید کالا به عنوان یکی از طرح های اصلی خروج از رکود، خودش دچار رکود در عرضه و تقاضا شد و در کش و قوس وزارت صنعت و بانک مرکزی بی فرجام ماند.
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۱

کارت اعتباری خرید کالا در برزخ / پاس کاری بی سرانجام  وزارت صنعت و بانک مرکزی

خبرگزاری خانه ملت-گروه اقتصادی؛سال گذشته بود که دولت به کمک تیم اقتصادی خود چند طرح در قالب برنامه خروج از رکود و تحریک تقاضا را طراحی کرد، که در این میان کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در آن به چشم می‌خورد.

در ابتدای امر اعلام شد که این کارت‌ها تا سقف ۱۰ میلیون تومان به افراد اجازه خواهد داد که طی اقساط ۱۲ تا ۳۶ ماهه کالای ایرانی را خریداری کنند،اما این طرح در سال ۹۴ و به اذعان وزارت صنعت به دلیل ناهماهنگی و عدم همکاری بانک مرکزی ناکام ماند و لوازم خانگی را در رکودی عمیق تر فرو برد و حتی بازار شب عید نتوانست رونق را وارد بازار لوازم خانگی کند.

سال ۱۳۹۴ به همین ترتیب تمام شد و کارت اعتباری خرید کالا وارد سال ۹۵ شد، در این سال همچنان اخبار پیرامون کارت‌های اعتباری خرید کالا ایرانی داغ بود،اما فاز جدیدی وارد کارت های اعتباری خرید کالا شد و آن اینکه کارت اعتباری خرید کالا شامل کالاهای وارداتی و خارجی می شود، به نظر می رسید تبصره جدید بتواند بازار لوازم خانگی را از رکود خارج کند، اما این تبصره هم با توجه به عدم همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت تاکنون نتوانسته رونقی نسبی به بازار لوازم خانگی ببخشد و رکود را تشدید کرده است.

حدود یک ماه پیش محمدرضا نعمت زاده، در جمع خبرنگاران از شکست طرح کارت خرید کالای ایرانی به دلیل تامین نشدن منابع مالی آن از سوی بانک مرکزی خبر داده بود و اظهار کرده بود که سود پیش بینی شده برای این کارت ها ۱۲ درصد و نرخ سود بانکی ۲۱ تا ۲۲ درصد بود که با توجه به محدودیت های مالی و تامین نشدن مابه التفاوت آن از سوی بانک مرکزی ، این طرح با موفقیت اجرا نشد.

در واقع بوروکراسی اداری در ارائه کارت‌های خرید کالای ایرانی شرایط را به گونه‌ای رقم زد که حجم قابل توجهی از متقاضیان از دریافت کارت‌ها منصرف شدند همچنین سود ۱۸ درصدی تسهیلات نیز سبب شد، مردم رقبتی به دریافت این کارت نداشته باشند، در همین راستا خبرگزاری خانه ملت، در گفت وگو بانمایندگان مجلس شورای اسلامی، دلایل شکست این طرح را جویا شده، که به شرح زیر است:

داریوش اسماعیلی

اسماعیلی:طرح کارت اعتباری خریدکالا در بلاتکلیفی قرار دارد/ نعمت زاده باید در بخش بازرگانی و تجارت تجدیدنظر کند

داریوش اسماعیلی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،بااشاره به عدم اجرای صحیح طرح کارت اعتباری خرید کالا،گفت:دربرخی از بخش های وزارت صنعت،معدن و تجارت توانمندی های خوب اما در برخی بخش های این وزارتخانه ضعف های بزرگی مشاهده می شود.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخش تجارت و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضعیف است، افزود:وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای اجرای کارت اعتباری خرید گام های محکم تری برداشته و هماهنگ تر عمل می کرد و اگر نظرسنجی های مردم دراجرای طرح لحاظ می شد،قطعا می توانست طرح به شکل بهتری عملیاتی شود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه نعمت زاده باید در بخش بازرگانی و تجارت وزارت صنعت تجدیدنظر کند، ادامه داد:اگر مقرر شده که طرح اعتباری خرید کالا اجرا شود،باید کار کارشناسی دقیقی انجام شده و هماهنگی و توافق های لازم بین وزارت صنعت،معدن و تجارت و بانک مرکزی صورت گیرد و پس از آن آیین نامه اجرای آن ابلاغ شود.

تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی برای خروج از رکود

وی با بیان اینکه کارت اعتباری خریدکالا در برزخ قرار داشته و مردم نمی دانند که سرنوشت طرح اعتباری خریدکالا چه می شود،یادآورشد:پیش از اعلام و ابلاغ چنین طرح هایی اگر اقدامات کارشناسی صورت گرفته و ساماندهی مربوط به آیین نامه ها و مقررات انجام شود، اجرای طرح به درستی صورت می گیرد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،باتاکید برلزوم حمایت از تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی برای خروج از رکود تصریح کرد:صنایع لوازم خانگی درحال حاضر با رکود مواجه هستند،کارخانه‌ها با امکانات بالقوه‌ای که دارند اقدام به تولید کرده؛اما به دلیل رکود بازار، واحدهای تولیدی با مشکلات مالی روبرو شدند که باید با اتخاذ تدابیری مناسب رکود بازار لوازم خانگی را کاهش داد.

حمیدرضا فولادگر

فولادگر:طرح کارت اعتباری خریدکالا بی فرجام رها نشود/ وزارت صنعت و بانک مرکزی توپ را در زمین یکدیگر می اندازند

حمیدرضا فولادگر درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،بااشاره به عدم اجرای صحیح کارت اعتباری خرید کالا،گفت:بانک مرکزی معتقد است که وزارت صنعت نتوانسته کالای موردنظر و متناسب با نیاز مردم را با کیفیت،قیمت مناسب و خدمات پس از فروش مناسب عرضه کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صنعت معتقد است که بانک ها در اجرای کارت اعتباری خرید کالا تعلل کردند، افزود: وزارت صنعت اظهارکرده که جاذبه تسهیلات بانکی آنچنان نبوده که مردم از طرح خرید کالا استقبال کنند، بنابراین اگر مقرر شده که طرح اعتباری خرید کالا اجرایی شود نباید این طرح را بی فرجام رها کرد و باید با هماهنگی این طرح را به سرانجام برسانند.

تسهیلات مناسب باید به تولیدکنندگان پرداخت شود

فولادگر بااشاره به اینکه باید به تولیدکنندگان تسهیلات مناسب پرداخت شود، ادامه داد: اگر مقرر شده که یارانه ای پرداخت شود باید این یارانه به تولیدکنندگان پرداخت شود و موانع تولید از مسیر آن برداشته شود و درهمین راستا تولیدکننده در بازار عرضه و تقاضا بتواند محصول خود را توزیع کند.

وی با تاکید براینکه طرح خریدکالا باید برای مردم جاذبه داشته باشد، تا از دریافت آن استقبال کنند، یادآور شد: این جاذبه یا باید در قیمت یا ارائه تسهیلات در نظر گرفته شود و اگر این جاذبه نباشد،مردم با توافق با فروشگاه محلی می توانند کالای مورد نظر خود را خریداری کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش اقساط در کارت‌های اعتباری لوازم خانگی مشتری را ترغیب می کند که از این  کارت ها  در عرصه مصرف  استفاده کند، تصریح کرد:باید توجه  داشت که در عرصه بازار لوازم خانگی نباید تنها به دنبال سود باشیم، زیرا همین که در این بازار  تحرکی  ایجاد شود برای وضعیت اقتصادی بازار مفید خواهد بود.

علی اسدی

اسدی کرم:وزارت صنعت باید کارت اعتباری خرید کالا را ابتدا به صورت پایلوت اجرا می کرد/روش صدورکارت با تغییرات مکرر نادرست عملیاتی شده است

علی اسدی کرم درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عدم اجرای صحیح کارت اعتباری خرید کالا گفت: وزارت صنعت در اجرای کارت اعتباری خرید کالا کار کارشناسی مناسبی انجام نداد و وزارتخانه مذکور ابتدا باید به صورت آزمایشی و پایلوت این طرح را اجرا می کرد و سپس طرح به صورت کامل اجرا می شد.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متاسفانه روش صدور کارت با تغییرات مکرر و نقص در اجرا به شکل ناصحیحی عملیاتی شده است، افزود: طرح خرید کالا که ابتدا مقرر شده بود به خریدکالاهای ایرانی اختصاص یابد،با اتخاذ تصمیمات عجولانه به کالاهای خارجی اختصاص یافت و درنهایت هیچ ثمری برای تولیدکنندگان داخلی و حتی خروج بازار از رکود نداشت.

عدم اجرای طرح ارایه کارت های اعتباری خرید کالا در سال گذشته نتیجه آماده نبودن سازوکار این طرح است

اسدی کرم با اشاره به اینکه تولیدکنندگان برای اجرای این طرح و فروش کالاهای تولید شده چندین ماه منتظر ماندند و عدم موفقیت این طرح گله مندی تولید کنندگان داخلی را به همراه داشته و بر تشدید رکود دامن زده است، ادامه داد: طرح کارت های اعتباری خرید کالا با هدف حمایت از تولیدملی و ایجاد رونق در بازار مطرح شده، لذا دولت با اجرای این طرح می تواند به فعال شدن واحدهای تولیدی، رکود بازار لوازم خانگی و تحریک تقاضا کمک کند.

وی با بیان اینکه عدم اجرای طرح ارایه کارت های اعتباری خرید کالا در سال گذشته نتیجه آماده نبودن سازوکار این طرح است، یادآور شد: اجرای صحیح این طرح می توانست نتایج مثبتی برای اقتصاد به همراه داشته باشد،اما متاسفانه با تاخیر در اجرا و تغییرات پی درپی درآن نشان داد که دولت آمادگی کامل برای اجرای این طرح را نداشته است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اجرای ارایه کارت های اعتباری خرید کالا می تواند رونق از دست رفته در بحث تولید ملی را احیا کند،تصریح کرد: با وجود تاخیر رخ داده در ارایه این کارت ها، اما می توان به آینده این طرح و خروج بازارلوازم خانگی از شرایط رکودی امیدوار بود.

بازدید رحیم زارع از خبرگزاری خانه ملت

زارع مطرح کرد:کارت خرید کالا در پیچ و خم هماهنگی دستگاه ها/ضرورت متناسب شدن نرخ سود کارت ها با نرخ تورم

رحیم زارع در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عدم موفقیت اجرای طرح کارت خرید کالای ایرانی،گفت: متاسفانه روش صدور کارت با تغییرات مکرر و نقص در اجرا به شکل ناصحیحی عملیاتی شده است و طرح خرید کالا که ابتدا مقرر شده بود به خریدکالاهای ایرانی اختصاص یابد،با اتخاذ تصمیمات عجولانه به کالاهای خارجی اختصاص یافت و درنهایت هیچ ثمری برای تولیدکنندگان داخلی و حتی خروج بازار از رکود نداشت.

نماینده مردم آباده و بوانات درمجلس شورای اسلامی،افرادی که قصد دریافت کارت‌های اعتباری لوازم خانگی را دارند؛قشر توانمند از  و این افراد بطور واقع ‌بینانه از دهک های پایین جامعه  یا طبقه متوسط جامعه  هستند، افزود: وزارت صنعت و بانک مرکزی اختلاف نظرها و مشکلات را بین خود را حل کنند و سپس طرح های پیشنهادی خود را اعلام کنند، تا بتوان روحی دوباره بر بخش تولیدی کشور دمید.

وزارت صنعت و بانک مرکزی باید برای اجرای طرح کارت خرید لوازم خانگی هماهنگ شوند

زارع با اشاره به بالابودن هزینه سربار تولید کالاهای داخلی،ادامه داد: درشرایطی که نرخ سودتسهیلات برای تولید کالای ایرانی بالا است و کارت اعتباری به کالاهای خارجی اختصاص می یابد،مسلما کالاهای چینی و سایرکالاهای خارجی به دلیل پایین بودن قیمت و تنوع ،گوی سبقت را از کالاهای ایرانی می ربایند و وزارت صنعت باید بر قیمت کالاهای طرح نظارت کند، تا با قیمت بالایی عرضه نشود.

وی با تاکید براینکه وزارت صنعت و بانک مرکزی باید هرچه سریعتر با ایجاد هماهنگی طرح کارت خرید لوازم خانگی و وام آن را پرداخت کنند، یادآور شد:این وام باید تنها به لوازم خانگی ایرانی،اختصاص یابد و دولت و بانک مرکزی با ثبات درتصمیم گیری این طرح را تا پایان اجرایی کنند و رونقی در بازارلوازم خانگی ایجاد کنند و نرخ سود کارت ها باید با نرخ تورم متناسب شده تا استقبال مناسبی از آن صورت گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تولیدکنندگان برای اجرای این طرح و فروش کالاهای تولید شده چندین ماه منتظر ماندند، که عدم موفقیت این طرح گله مندی تولید کنندگان داخلی را به همراه داشته و بر تشدید رکود دامن زده است.

محمدرضا منصوری

منصوری:دولت و بانک مرکزی طرح کارت خرید لوازم خانگی را تا پایان اجرایی کنند/ کارت اعتباری فقط باید به کالاهای داخلی اختصاص یابد

محمدرضا منصوری درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،ضمن انتقاد از عدم ثبات تصمیم گیری وزارت صنعت درطرح کارت خرید کالا،گفت:متاسفانه روش صدور کارت با تغییرات مکرر و نقص در اجرا به شکل صحیحی عملیاتی نشده است و طرح خرید کالا که ابتدا مقرر شده بود به خرید کالاهای ایرانی اختصاص یابد؛با اتخاذ تصمیمات عجولانه به کالاهای خارجی اختصاص یافت و در نهایت هیچ ثمری برای تولیدکنندگان داخلی و حتی خروج بازار از رکود نداشت.

نماینده مردم ساوه و زرندیه درمجلس شورای اسلامی،بااشاره به بالابودن هزینه سربار تولید کالاهای داخلی،افزود:درشرایطی که نرخ سودتسهیلات برای تولید کالای ایرانی بالااست و کارت اعتباری به کالاهای خارجی اختصاص می یابد،مسلما کالاهای چینی و سایر کالاهای خارجی به دلیل پایین بودن قیمت و تنوع ،گوی سبقت را از کالاهای ایرانی می ربایند.

بانک ها وظیفه خود را برای رونق در اقتصاد کشور به درستی اجرایی کنند

منصوری با بیان اینکه طرح کارت های اعتباری خرید کالا باید برای خرید کالای ایرانی باشد تا بتواند در خروج از رکود موثر باشد،ادامه داد:بانک ها باید وظیفه خود را برای رونق در اقتصاد کشور به درستی اجرایی کنند،حتی اگر ضرورت داشت دولت می تواند برای رونق در اقتصاد به بانک ها یارانه پرداخت کند تا نرخ سود کارت های اعتباری مناسب باشد و مردم بتوانند با سهولت نیازهای خود را برطرف کنند.

وی باتاکید براینکه وزارت صنعت و بانک مرکزی بایدهرچه سریعتر طرح کارت خرید لوازم خانگی و وام آن را پرداخت کنند،یادآور شد:این وام باید تنها به لوازم خانگی ایرانی،اختصاص یابد و دولت و بانک مرکزی با ثبات درتصمیم گیری این طرح را تا پایان اجرایی کنند.

تاخیر در اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی باعث تشدید رکود بازار شده است

منصوری با بیان اینکه تاخیر در اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی نیز باعث تشدید رکود بازار شده است،افزود:بهترین راه مقابله با رکود،تحریک تقاضا است و تقاضای مؤثر،‌تقاضایی است که در بازار منجر به مبادله اقتصادی شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با تاکید برحمایت از کالاهای ایرانی، تصریح کرد: باید بدانیم که خرید کالا و رفع نیازهایمان از کشوری چون چین به کاهش مشکلات و ارزبری این کشور و در نتیجه بیشترشدن معضلات اقتصادی کشور خودمان منجر خواهد شد.

حمدالله کریمی

حمدالله کریمی مطرح کرد:نرخ بالای سود طرح کارت های بانکی خرید کالای ایرانی مانع رونق بازار/ طرح نیاز به اصلاح دارد

حمدالله کریمی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،درباره تمدید اعتبار طرح کارت اعتباری خرید کالا گفت:باید پذیرفت طرح کارت اعتباری کالا با موفقیت چندانی روبرو نشده است؛بنابراین برای تمدید این طرح باید تامل جدی داشت.

نماینده مردم بیجار گروس درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:براساس شنیده ها تاکنون اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا نتوانسته بازار لوازم خانگی را با رونق جدی روبرو کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود:باتوجه به اینکه مهلت صدور زمان کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در پایان آذرماه به پایان می رسد؛بنابراین باید در ادامه ی اجرای این طرح، اصلاحاتی انجام شود.

کریمی افزود:طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی،به دلیل نرخ سود بالا،خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و رونق چندانی در بازار ایجاد نکرد؛بنابراین زمانی از طرح خریدکالای ایرانی استقبال قابل توجهی می شود که سودکارت های اعتباری بانکی متناسب با نرخ تورم تعیین شود.

زمان بازپرداخت اقساط طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی افزایش یابد

کریمی افزود:بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس درمصاحبه ها پیش بینی کرده بودند درصورتی که شرایط ارائه کارت های اعتباری خرید کالا تسهیل نشود،اجرای طرح مذکور رونق خاصی در بازار ایجاد نمی کند.

وی افزود:برای خروج از رکود باید تدابیر همه جانبه ای اتخاذ شود؛بطورمثال باید زمان بازپرداخت اقساط طرح کارت اعتباری خریدکالای ایرانی افزایش یابد تا میزان اقساط کاهش یابد و خانوارها بتوانند از عهده بازپراخت اقساط برآیند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:برای تقویت تولیدملی و اشتغالزایی باید طرح های اقتصادی اجرا شود که مشوق های لازم را داشته باشد.

خبرگزاری خانه ملت؛ متاسفانه طرح اعتباری خرید کالا با عدم موفقیت برتشدید رکود بازار لوازم خانگی افزود، بنابراین دولت و وزارت صنعت باید پیش از اجرایی هر طرحی ابتدا باید طرح را به صورت دقیق کارشناسی کرده و هماهنگی های لازم را انجام دهند و سپس برنامه های خود را رسانه ای کنند./

پایان پیام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*