مرکز دندانپزشکی کودکان امام علی(ع) بیرجند افتتاح شد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یکی از دانشگاه های برتر کشور در اجرای طرح وارنیش فلوراید

مرکز دندانپزشکی امام علی(ع) بیرجند با حضور رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مسئولان استانی و شهرستانی و خیرین حوزه سلامت استان افتتاح شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این مراسم  ضمن قدردانی از مجمع خیران سلامت استان گفت: خیران سلامت بازوی توانمند دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در عرصه سلامت هستند و تلاش می‌کنیم به کمک مجمع خیران سلامت به زودی مرکز رادیوتراپی شیمی درمانی که یک مرکز منحصر به فرد در کشور است در استان افتتاح شود. دکتر کاظم قائمی به مرکز دندانپزشکی امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: این مرکز در زمینه کارهای تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی اطفال فعالیت می‌کند.
آغاز ساخت ده ها پروژه بهداشتی، درمانی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این مراسم با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از شاخص‌ترین اقدامات دولت یازدهم بوده، عنوان کرد:طرح تحول سلامت متناسب با نیازهای پاسخ داده نشده در حوزه سلامت اجرا شد، و در این راستای مسئله نخست موضوع دارو و سپس بحث درمان بود که با قوت در هفت محور در وزارت بهداشت به آن پرداخته شد. به گفته دکتر مهدیزاده: اعتباراتی که در سال گذشته در حوزه بهداشت وجود داشته به اندازه دو دهه گذشته بوده است. مهدی‌زاده با اشاره به اینکه در سال ۹۲ در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با ۱۰۲ نفر پزشک کار خدمات‌رسانی انجام می‌گرفت، افزود: در حال حاضر ۱۴۰ پزشک در استان در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان خدمات‌رسانی می‌کنند که نسبت به سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد رشد در این زمینه وجود داشته است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از نوسازی تجهیزات ۹۰ درصد خانه‌ها و مراکز بهداشتی در استان خبر داد و افزود: تعداد ۱۳ پایگاه بهداشتی در مراکز شهرهای استان ایجاد شده که اغلب آنها استیجاری است. دکتر مهدی‌زاده گفت: با اخذ تفاهم‌نامه سه‌جانبه قرار است ۱۰۱ پروژه بهداشتی با اعتباری بالغ‌بر ۶۰ میلیارد تومان در استان آغاز شود. وی با اشاره به اینکه از دی‌ماه سال گذشته طرح دندانپزشک خانواده در استان آغاز شده است، تصریح کرد: با آغاز این طرح شاهد افزایش ۵۵ درصد تعداد دندانپزشکان در استان هستیم.
وی به راه اندازی مرکز دندان‌پزشکی اطفال امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازی که در بخش دندانپزشکی اطفال و تجمیع خدمات در این زمینه در استان احساس می‌شد مرکز دندانپزشکی اطفال امام علی(ع) افتتاح شد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حدود ۲۲۰ میلیون تومان از سوی این معاونت برای تجهیز این مرکز هزینه شده است.
کمک ۹۰ میلیون تومانی خیرین سلامت برای ساخت مرکز دندانپزشکی امام علی (ع)
مدیرعامل مجمع خیران سلامت خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه برای ساخت مرکز دندانپزشکی کودکان امام علی(ع) مبلغ ۴۰ میلیون تومان توسط مجمع خیران سلامت کشور کمک شده است، گفت: همچنین مجمع خیران سلامت استان برای ساخت این مرکز حدود ۵۰ میلیون تومان کمک کرده ‌است.
سید محمود حسینی با بیان اینکه این پروژه سومین پروژه در سال جاری بوده که با کمک خیران سلامت کلنگ‌زنی و افتتاح می‌شود، افزود: در هفته گذشته اورژانس بین‌راهی در روستای شاهرخت با کمک خیران سلامت کلنگ‌زنی شد.
بعد از اجرایی طرح تحول سلامت تجهیزات و فضای ۲۴۰۰ مرکز بهداشتی درمانی کشور به روز رسانی شد
رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: از ابتدای طرح تحول سلامت، تغییر گسترده ای در نظام سلامت ایجاد شد و نظام سلامت را متحول کرده  و امروز شرایط خوبی را در نظام درمانی کشور شاهد هستیم. دکترحمید صمدزاده با بیان اینکه نزدیک به ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز بهداشتی درمانی در کشور داریم که از این تعداد یک‎هزار و ۲۰۰ مرکز در روستاها هستند، افزود: با توجه به گذشت  ۲۰ سال از زمان راه‌اندازی اکثر مراکز بهداشتی درمانی، مستهلک شده بودند که بعد از اجرای طرح تحول شاهد به روز شدن تجهیزات و بهسازی فضای ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز بهداشتی درمانی در سطح کشور بودیم.  دکتر صمدزاده با بیان اینکه بعد از اجرای طرح تحول ۹۰۰ دندانپزشک در مراکز بهداشتی روستایی بکارگیری شده اند، گفت: در بحث وارنیش فلوراید تاکنون ۲۴۰ هزار مورد با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال انجام شد، که شاهد کاهش پوسیدگی دندان‌ها ۲۵ تا ۴۵ درصد بوده و در همین راستا برای حدود ۷ میلیون دانش‌آموز در سه نوبت طرح وارنیش فلوراید اجرا شده است.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یکی از دانشگاه های برتر کشور در اجرای طرح وارنیش فلوراید
وی در ادامه از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور در اجرای طرح وارنیش فلوراید یاد کرد و گفت: این دانشگاه موفق به جذب نزدیک به ۱۰۰ درصد و زیر پوشش قرار دادن ۷۷ هزار دانش آموز در استان شده است. وی با بیان اینکه پوشش روستایی دندانپزشکی در کشور ۷۰ درصد و در خراسان جنوبی ۹۰ درصد است، عنوان کرد: اگر روند کنونی در بحث سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان طی شود تا دو سال آینده دانش‌آموزان بدون پوسیدگی دندان خواهیم داشت. صمدزاده یادآور شد: یکی از اهداف این است که تا پایان سال تحصیلی ۹۵-۹۶ حدود ۱۵ درصد دانش‌آموزان کشور مشکل دندان نداشته باشند. وی از راه‌اندازی نرم‌افزار بهداشت دهان و دندان خبر داد و گفت: راه‌اندازی مرکز تجمیع از اولویت‌های ما در شهرهای بزرگ بوده و آمادگی داریم تا به مراکزی که کمبود نیرو و تجهیزات دارند کمک کنیم.
۶۰ مرکز دندانپزشکی در خراسان جنوبی فعالیت دارد
رئیس گروه معاونت بهداشت و دندان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در جمع خبرنگاران، گفت: ۶۰ مرکز دندانپزشکی در خراسان جنوبی فعالیت دارد که از این مراکز به استثنای ۲ مورد که تازه تأسیس شدند بقیه تجهیز و بازسازی شده است. به گفته دکتر احمدی پیما قبل از اینکه طرح تحول نظام سلامت اجرایی شود، ۳۵ دندانپزشک با این معاونت همکاری می کردند که با توسعه طرح یادشده تعداد دندانپزشکان به ۵۶ نفر رسید. وی با اشاره به راه اندازی مرکز دندانپزشکی کودکان امام علی (ع) بیان کرد: خدماتی که در این مراکز انجام می شود برای گروه های هدف از جمله دانش آموزان دختر و پسر زیر ۱۴ سال و زنان باردار با بیمه روستایی رایگان است و برای سایر متقاضیان، خدماتی که بیمه پوشش می دهد با ۳۰ درصد تعرفه انجام می شود.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان بیرجند هم گفت: مرکز دندانپزشکی کودکان امام علی (ع) بیرجند با هدف خدمت رسانی به کودکان و دانش آموزان محروم منطقه، راه اندازی شد تا کسانی که استطاعت مالی برای مراجعه به دیگر مراکز دندانپزشکی ندارند، بتوانند از همان خدمات در این مراکز استفاده کنند.
دکتر مشایخی جم، با بیان اینکه کار احداث این مرکز  توسط یک خیر و همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی از ۲ سال قبل آغاز شد، گفت: این مرکز با اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیون تومان با زیر بنای ۱۶۰ متر مربع به بهربرداری رسیده است.
به گفته رئیس شبکه بهداشت شهرستان بیرجند تمامی تجهیزات و نیروی انسانی که در این مرکز بکار گرفته شده توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تأمین شده است. دکتر مشایخی جم گفت: خدماتی که در این مرکز ارائه می شود در سطح یک و ۲ خواهد بود که در سطح یک مراحل معاینه، آموزش و وارنیش فلورایدتراپی و در سطح ۲ ، ترمیم ، جرم گیری، کشیدن دندان و شیار پوش ارائه می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*