ضرورت فعالیت رسانه ها در مناطق کمتر توسعه یافته، استاندار خراسان جنوبی: اعتقاد دولت حمایت از رسانه هاست

 

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: اعتقاد دولت و مسئولان نظام حمایت از رسانه هاست، تلاش دکتر روحانی رئیس جمهوری هم این است، فعالیت رسانه ها در کشور خصوصا مناطق کمتر توسعه یافته ای همانند خراسان جنوبی گسترش یابد.

سید علی اکبر پرویزی روز دوشنبه در نخستین بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز خراسان جنوبی در بیرجند تاکید کرد: بعضی بسترهای ارتباطی برای رسانه ها فراهم است ، اما هنوز تعدادی از رسانه ها دچار مشکل هستند.
وی یادآور شد: کار سخت و پیچیده رسانه ای و نیز شرایط اجتماعی و سیاسی ، نگاه متفاوت دولت ها به رسانه موجب شد که رسانه های کشور خیلی مقتدر و توانمند نباشند و این ضعف در حوزه اطلاع رسانی وجود دارد.
وی تصریح کرد: در بحش اجرایی هم وجود نگرانی از انتشار خبر، برخورد قضایی و شکایت مدیران از خبرنگاران هم از دیگر مشکلات رسانه هاست.

** رسالت ایرنا اطلاع رسانی در همه حوزه هاست
وی اضافه کرد: ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی کشور علاوه بر اطلاع رسانی در همه حوزه ها، وظیفه پوشش اخبار و رویدادهای حوزه دولت را هم بر عهده دارد، فعالیت ایرنای خراسان جنوبی در این مدت نسبت به گذشته بهتر است ، باید این فعالیت ها توسعه یابد.
استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در ایام نزدیک به انتخابات هجمه به دولت بیشتر می شود ، تلاش مجموعه ایرنا در اطلاع رسانی درست و به موقع می تواند بخشی از فشارها علیه دولت را خنثی کند.

** دولت به خوبی از مشکلات جامعه آگاه است
پرویزی افزود: بخشی از مطالب که منتقدان و مخالفان دولت عنوان می کنند، واقعیت جامعه است و دولت هم به خوبی از این مشکلات آگاه است و اشراف کافی هم به امور دارد، اما به دلیل شرایط اقتصادی و وضعیت مالی، رفع همه معضلات ممکن نیست.
وی اظهار کرد: در دولت گذشته متاسفانه چندین هزار پروژه کلنگ زنی شد، در حال حاضر دولت یازدهم نمی تواند همه پروژه های نیمه تمام و برجای مانده از دولت قبل را تکمیل کند، اگر این کار شدنی بود دولت قبلی این پروژه ها را تکمیل می کرد.

** تکمیل پروژه های نیمه تمام دولت گذشته زمان بر است
وی یادآور شد: تکمیل همه پروژه های مربوط به قبل بسیار زمان بر و طولانی است به اعتقاد من در ۲، سه دولت آینده پروژه هایی که کلنگ زنی شد، به طور کامل تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه سئوال ما از منتقدان دولت این است، اگر شما در این شرایط بودید چه می کردید، اظهار کرد: اگر منتقدان پیشنهادی دارند، ارایه کنند، پیشنهادات آنها بررسی می شود از اینکه مشکلی را عنوان کنیم و راهکار آن را ارایه ندهیم، کار مفیدی نیست.

** منتقدان واقعیت را می دانند به حرف کسی توجه نمی کنند
پرویزی تصریح کرد: هرچند مخالفان و منتقدان دولت همه واقعیت ها را می دانند، اما به حرف کسی توجه نمی کنند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید وضع کشور و دولت به لحاظ مالی در شرایط کنونی چندان مناسب نیست، یا در مورد موضوع برجام هم گفت، برجام کار درستی است.
پرویزی تاکید کر: رئیس مجلس چندین سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و در بحث مذاکره ۱+۵ کاملا اشراف داشت، وی به عنوان یکی از رئیسان سه قوه بر امور اطلاع کامل دارد، می گوید، کاری که در برجام شد، درست بود و مذاکره برجام کار خوبی بود و باید به این موضوع توجه شود.
پرویزی ادامه داد: اگر قرار باشد، آمریکا و اروپا همه خواسته های ما را بپذیرد دیگر اسم آن مذاکره نیست، مذاکره به فرموده مقام معظم رهبری یک بده، بستان است،در این بده بستان ها باید تلاش شود که منافع کشور تا حد ممکن حفظ شود.
وی افزود: این مطلب را معظم له در دیدار مسئولان عالی رتبه مطرح کردند،ششم تیر ماه سه روز قبل از اینکه برجام به مرحله نهایی برسد رهبری به مسئولان فرمودند، مذاکره کننده های ما افرادی شجاع، امین و سالم هستند و تاکید هم داشتند در این مذاکره باید ببینیم، چه می دهیم و چه چیزی می گیریم.
وی اظهار کرد: اگر برجام در حدی بود که به منافع ملی کشور آسیب وارد می کرد، معظم له سکوت نمی کردند، ایشان بارها اشاره کردند که در جزییات وارد نمی شوند و در مجموعه نظام تصمیم به شکل گیری برجام گرفت.
وی یادآور شد: امروز بعضا صحبت هایی انتقام جویانه طرح می شود، اگر همین برجام در دولتی که همسوی خودشان بود ،زده می شد به عنوان معجزه الهی مطرح می کردند.

** برجام قرارداد دو جانبه است
وی تصریح کرد: برجام قرار داد دو جانبه بین ایران و ۱+۵ است مزیت ها و معایبی هم دارد،باید از این فرصت با تدبیر درست استفاده شود، اگر به درستی اقدام نشود ممکن است به آسیب تبدیل شود.
وی تاکید کرد: هر قراردادی همانند خرید مسکن اگر طرفین به مفاد آن متعهد نباشند دچار آسیب خواهند شد.

** مدیران حقایق را با رسانه ها طرح کنند
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خبرنگاران ایرنا مرکز بیرجند باید با مدیران گفت و گو کنند، مدیران هم کمی شهامت به خرج دهند و از گفتن حرف حق به رسانه ها نترسند بسیاری از مشکل رفع می شود.
پرویزی یادآور شد: رسانه ها در همه حوزه های اجتماعی، اثرگذار هستند و می توانند در فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نقش مهمی داشته باشند.

** طرح برخی موضوعات مانع توسعه استان است
وی افزود: طرح برخی موضوع ها مانع توسعه خراسان جنوبی است، عنوان جاده مرگ یا خراسان جنوبی منطقه ای محروم است و … ایرادهایی است، که فکر می کنیم دلسوزانه و به نفع مردم است در حالیکه اینگونه سخنان مانع توسعه است.
وی اظهار کرد: وقتی بخش سیاه زندگی مردم منطقه را معرفی و بخش سفید آن را پنهان کنیم،این کار مانع توسعه است.

** از تیره کردن ذهن سرمایه گذار پرهیز شود
وی یادآور شد: اگر این مشکل به رئیس جمهوری منتقل شود تا از شرایط منطقه بیشتر آگاه باشند،کار خوبی است، مطرح شدن این موارد در فضای رسانه ای مناسب نیست چون در ذهن سرمایه گذار فضایی تیره از خراسان جنوبی ترسیم می شود.
وی تصریح کرد: همانطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر روزهای شنبه و یکشنبه به استان این منطقه را قطب زغال سنگ کشور معرفی کرد، این موارد باید تبلیغ شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه زغال سنگ استان فعالیت دارند ، اثر آن تا ۲ سال دیگر نمایان می شود.

** اجرای طرح جامع زغالسنگ به ایجاد صنایع جانبی کمک می کند
استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: اجرای طرح جامع زغال سنگ به ایجاد واحدهای صنایع جنبی برای تولید ارزش افزوده کمک می کند.

** بهره برداری از معدن لیتیوم در خراسان جنوبی نیاز کشور را تامین می کند
پرویزی افزود: سنگ های تزئینی و یا معادن غنی لیتیوم که در حاشیه شرقی استان کشف شد،اگر این اندیس معدنی به بهره برداری برسد نیاز کشور به لیتیوم برای تولید باتری های خودرو و صنایع رفع می شود.
پرویزی با اظهار اینکه در حوزه استخراج طلا اتفاق خوبی در استان رخ داد، تصریح کرد: ظرفیت های خوب باید به درستی معرفی شود، معافیت مالیاتی و مشوق های سرمایه گذاری و نیز مردم با فرهنگ استان از جمله ظرفیت هایی هستند که نیاز به معرفی بیشتر دارد.
وی ادامه داد: سپرده های مردم خراسان جنوبی یک و نیم برابر مردم خراسان شمالی است،۲۰ درصد جمعیت این استان از خراسان شمالی کمتر است، وضع مردم در کل بد نیست و به لحاظ منابع مالی از بعضی مناطق دیگر بهتر است.

**رسانه ها ظرفیت های مثبت استان را معرفی کنند
وی تصریح کرد: رسانه ها با معرفی بخش های مثبت و ظرفیت های خراسان جنوبی در فضای رسانه ای و گزارش معایب موجود به مسئولان ،زمینه تقویت استان را فراهم کنند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: محصول زرشک تولیدی استان در کشور نمونه است، برای کاربرد بیشتر آن باید برنامه داشت و به جای خام فروشی، با انجام کار فراوری در زرشک ، در دیگر بخش ها استفاده شود.
پرویزی افزود: ۴۶۵ کیلومتر مرز با افغانستان از دیگر ظرفیت های استان است که در تقویت اقتصاد کشور و توسعه خراسان جنوبی نقش تعیین کننده ای دارد، بعضی وقت ها حرف هایی گفته می شود که از مرز فقط گرد و خاک آن به ما می رسد، این حرف ها درست نیست،خیلی افراد در آن منطقه فعال هستند و اگر این مرز بسته بود تعدادی از صادر کنندگان استان توان صادارت از طریق مرز دیگر مثل دوغارون و …را نخواهد داشت.

** اندوخته مردم در استان سرمایه گذاری شود
وی اظهار کرد: فضا باید به گونه ای باشد که افراد سرمایه های خود را در استان هزینه کنند، اگر فضا به گونه ای شود، سرمایه دار حتی فرد بومی نتواند سرمایه گذاری کند، آن وقت اندوخته ها خارج که این امر به ضرر استان است.
وی تصریح کرد: حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال از اندوخته های مردم استان از طریق موسسه های مالی و اعتباری به تهران و مشهد انتقال یافت، در حالیکه مردم و جوانان منطقه نیاز به اشتغال و کار دارند.
وی تاکید کرد: سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از دارایی مردم خراسان جنوبی از طریق موسسه میزان به مشهد و کیش انتقال یافت، این مبلغ می توانست به جوانان استان وام داده شود.

** رسانه ها از لحاظ مالی و سیاسی باید استقلال داشته باشند
استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد : رسانه ها باید از لحاظ مالی و سیاسی استقلال داشته باشند و در دنیا قدرت و اثرگذاری زیادی هم دارند و در جریان انتخاب دولت ها موثرند با اطلاع رسانی به موقع و صحیح اعتماد مردم را به دست آورده اند.
پرویزی افزود: وقتی رسانه سیاسی شود به خود و یک مجموعه آسیب وارد می کند.
وی اظهار کرد: وقتی صنعتی همانند زغال سنگ شکل بگیرد، صنایع پایین دستی که زنجیره تولید است موجب ایجاد خوشه صنعتی خواهد شد.
وی بیان کرد: مجموعه ای مثل پلی اتیلن اگر به فرض مثال در استان اجرا شود،۱۰ کارخانه وابسته به تولید پایین دستی تبدیل به زنجیره و خوشه صنعتی می شود.

** ضرورت ایجاد خوشه صنعتی در صنایع دستی و فرش دستباف
وی تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی و فرش استان با قدمت بسیار درخشان می توان خوشه صنعتی ایجاد کرد، واقعیت این است، این صنعت شغل دوم مردم و کمک کننده مخارج زندگی است، مگر اینکه به صورت حساب شده خوشه صنعتی خاص ایجاد شود.

** هشدار به دارندگان مجوزهای معدنی بدون اقدام
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: قرار است ۱۵ دی ماه مجوزهایی معدنی که قبلا صادر شد و کاری صورت نگرفت، باطل شود،۲۱ هزار کیلومتر مربع استان به همین دلیل قفل است، اگر این قفل باز شود در توسعه استان مفید است.
پرویزی افزود: هم اکنون سنگ های استخراجی به صورت خام عرضه می شود،زنجیره تولید سنگ را می توان به عنوان خوشه صنعتی وسیع در استان ایجاد کرد چون اشتغال و ارزش افزوده در فراوری نه در تولید است.
وی اظهار کرد: اگر سنگ در قطعه های کوچک فراوری و صنایع وابسته و زنجیره های مرتبط به آن تقویت شود خوشه صنعتی در استان ایجاد می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*