سرمقاله / حوزه صنعت و معدن درقیلوله ای خوش…!

حوزه صنعت و معدن درقیلوله ای خوش…!
امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد-mohammadraeifard@yahoo
این یک عادت تاریخی است که هرگاه قرار بر بازدید وزیر یا مدیر کلی گذاشته می شود، آقایان به دست و پا می افتند برای آب و جارو زدن و آذین بندی و مداحی و خوشامدگویی، آنگاه درجلسه اداری استان آمار ارائه دهند و قضیه را به خیری و خوشی فیصله دهند تا روزگاری دیگر!
پس از مدت ها انتظار کشیدن متولیان صنعت، معدن و تجارت برای سفر وزیر به خراسان جنوبی به امید باز شدن گره موجود سر راه صنعت و معدن استان روز گذشته این سفر محقق شد. سفر این وزیر ۷۱ ساله که جزو مسن ترین اعضای کابینه می باشد را باید به فال نیک گرفت و منتظر تصمیمات و وعده های او در روز پایانی سفر بود اما در اولین روز سفر و در واقع مهمترین جلسه سفر وی که نشست با متولیان و مسئولان تشکل های بخش صنعت و معدن استان بود دستاورد مهمی نداشت و حتی قول و وعده ای برای تأمین بخشی از نیازهای استان در این زمینه داده نشد. اما امیدواریم که آقای وزیر در طبس وعده های اجرایی و قول های خوبی برای توسعه صنعت و معدن استان بدهد.
حال شاهد مصاحبه مسئولان در آستانه سفر وزیری ازجنس صنعت و معدن به مرکز استان هستیم، کلا اهمیت وجودی وتاثیرگذاری مسئولان و تشکیلات وابسته به صنعت و معدن در پروسه صنعت روبه موت استان چیست و چه ضمانت اجرایی برآن مترتب است؟ در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های کلان صنعت و معدن استان چه نقشی ایفا میکند؟ چه طرح های اجرایی و عملیاتی از ابتدای حضورشان در استان برای رفع بحران صنعت در استان ارائه کرده؟ چه نقش حیاتی و تاثیرگذار در واردات و صادرات استان و مجموعه صنعت آن داشته است؟ قرار است چه آماری از صنعت استان به وزیر ارائه دهند؟ آمارهای ارائه شده که در هر سایتی قابل دسترسی و اظهر من الشمس است!! چه طرح پایلوتی تاکنون ارائه شده؟ اصولا مکان یا فضایی بنام اتاق فکر دارند؟ نقش آنها تاکنون مشورتی بوده یا ایجابی؟ برچه مبنا و اصولی انتخاباتشان انجام می گیرد؟ انتخاب برمبنای لابی وارتباطات درون گروهی نتیجه اش می شود تشکلاتی خنثی که نه کور می کند و نه شفا می دهد، خصوصا اگر دست اندرکارانش خود در صنعت نیمه جان استان، دستی در کار و ذینفع باشند!
مطبوعات استان در گزارشی مبسوط و واقعی به وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به صورت شفاف، معضلات و چرایی نبود سرمایه گذاری و دلایل عدم شکل گیری صنعت و معدن استان خصوصا پس از تقسیم آن را مورد بحثی جدی و علمی قرار دهند.
باید وظایف و نقش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت شهرکهای صنعتی و اتاق بازرگانی بیرجند مورد نقد و بررسی دقیق قرار گیرد، تا یکبار و برای همیشه این مثلث را  درون اتاقی شیشه ای در معرض نگاه افکار عمومی قرار داد تا شاید رسانه های استان بتوانند کمکی در پیشبرد اهداف کلان استان کنند و تکانه ای هر چند کوچک را بر پیکر نحیف و بیمار صنعت و معدن استان وارد نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*